Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 11544
Hvis du har en XML liste eller annet format som inneholder ulike rader med koordinanter og informasjon hvordan bør dette lastes inn til bruk med DirectX?

Må vel ha en drøss med bilder og rot?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Lista er vel ikke så veldig API spesifik den i seg selv. Er dette en modell eller lignende du prøver å laste?

Uansett, praksisen er det samme for alle typer modeller - bare måten du leser filen på som er litt forskjellig fra modell til modell. Du åpner fila, leser inn koordinaterne gjærne inn i et array. Når all data ligger i arrayet skriver du deg en render funksjon som setter Vertexer der hvor koordinatene skal være. Annen informasjon som bruker å følge med i modellfiler er Vertex normaler, for lyskalkulasjonen sin del. Texturekoordinater, alltid like greit å ha med seg. Antall polygoner, antall vertexer, osv. Prøv å se litt på nehe, der vil du finne litt praksis om hvordan du laster inn modellene. www.gametutorials.com er også en genial side for læring av api'ene.
|d13m0b spør: Hvor kommer XMLen fra?

Det finnes flere formater, animasjoner lages oftest i RIB( Renderman Image Batch ).
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hehe, ja det er sant nok. Første gangen jeg kommer over modellformater i xml hvertfall. Uansett har jeg ikke erfaring fra xml men regner med det isåfall er det samme når du skal lese ifra det - så lenge du finner fra hvor koordinatene ligger.

Har du isåfall noen peiling på henting av koordinater fra xml "lister", fxxked?
Hva skal du bruke til å hente dem ut med? libxml2? og levere det til libsdl?

[edit]
Bruker disse på MacOS X, PS2 og Linux
---
http://www.xmlsoft.org/
http://www.libsdl.org/
[/edit]
Sist endret av fxxked; 26. april 2004 kl. 16:22.
Trådstarter
XML var bare et eksempel, men jeg tenkte mest på C# eller i forbindelse med annet .NET. Har inntrykk av at C++ begynner bli litt ut.
OrIx: C++ begynner å bli ut? Liker ikke helt den trenden, for det er vel ikke noe poeng i raskere datamaskiner hvis dette medfører at alle begynner å drite i fart og lager treigere programmer.
Og uansett, C# er til nøds kanskje greit for visse ting (hvis man absolutt insisterer på å gjøre det treigt), men til spill er C++ tingen. Det tror jeg det er liten tvil om.
Bruker du direct X og C# så får du sånn passelig bra speed.. har testa litt å skrev ett lite bibliotek for platform spill i C#, og skrev noen små demoer.. Det går kjempe fint, til og med på treige maskiner..

Scha
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Gjør som oss hardinger og lag hele dritten i assembler :P
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hvordan kan C++ bli ut når C fortsatt er brukbart? C# er ikke så mye annerledes fra C++ uansett. I mac begynner C++ og C i stor grad å bli byttet ut med Objective-C .. der har du et skikkelig object-oriented språk. Men jeg har følelsen av at stort sett i både linux og windows bruker fortsatt C++ mest. Og C# låser deg sannsynligvis til en platform. Med mindre mono blir en suksess. Du burde også teste ut OpenGL før du bruker DirectX. Har sine fordeler å ikke være knyttet til Windows om du skal begynne seriøst med det. Om du ikke fikser OpenGL er det greit nok... Men det er ikke spesielt mye vanskeligere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Opprinnelig postet av SkyFex
Hvordan kan C++ bli ut når C fortsatt er brukbart? C# er ikke så mye annerledes fra C++ uansett. I mac begynner C++ og C i stor grad å bli byttet ut med Objective-C .. der har du et skikkelig object-oriented språk. Men jeg har følelsen av at stort sett i både linux og windows bruker fortsatt C++ mest. Og C# låser deg sannsynligvis til en platform. Med mindre mono blir en suksess. Du burde også teste ut OpenGL før du bruker DirectX. Har sine fordeler å ikke være knyttet til Windows om du skal begynne seriøst med det. Om du ikke fikser OpenGL er det greit nok... Men det er ikke spesielt mye vanskeligere.
Vis hele sitatet...
C# som språk er ikke låst til et OS. Når du snakker om mono, så er det .net plattformen du snakker om. Kan ikke folk lære seg forskjellen på dette snart? Det er et P-R-O-G-R-A-M-M-E-R-I-N-G-S-S-P-R-Å-K og et R-A-M-M-E-V-E-R-K. Se! Ganske ulike ord.

Jeg vil ikke påstå at C++ og C# er veldig like, nei. I windows er det faktisk VB som er mest brukt.

Jeg ser ikke problemet i å knytte seg til DX. Men seff... skal man være 'idealist' så lærer man seg OpenGL. Er uansett ikke så alt for ille.
Opprinnelig postet av SkyFex
Hvordan kan C++ bli ut når C fortsatt er brukbart? C# er ikke så mye annerledes fra C++ uansett. I mac begynner C++ og C i stor grad å bli byttet ut med Objective-C .. der har du et skikkelig object-oriented språk. Men jeg har følelsen av at stort sett i både linux og windows bruker fortsatt C++ mest. Og C# låser deg sannsynligvis til en platform. Med mindre mono blir en suksess. Du burde også teste ut OpenGL før du bruker DirectX. Har sine fordeler å ikke være knyttet til Windows om du skal begynne seriøst med det. Om du ikke fikser OpenGL er det greit nok... Men det er ikke spesielt mye vanskeligere.
Vis hele sitatet...
Naar det gjelder Linux blir ikke C++ brukt mest selve Linux er jo lagd i C og det er alle GNU programmene og.. Men C++ er brukt i noen av de grafiske programmene.
Og naar det gjelder om C og C++ er ut eller ikke, saa er det bare en ting aa si. Saa lenge Linux er paa banen noe som jeg tror at den kommer til aa vaere i lang tid fremover kommer ikke C/C++ til aa bli ut... I hvertfall ikke C.
Opprinnelig postet av SkyFex
...Med mindre mono blir en suksess...
Vis hele sitatet...
Sjekk ut www.dotgnu.org.

.NET av FSF folka. Meget intressant.

Kriss
Opprinnelig postet av ghio
Naar det gjelder Linux blir ikke C++ brukt mest selve Linux er jo lagd i C og det er alle GNU programmene og.. Men C++ er brukt i noen av de grafiske programmene.
Og naar det gjelder om C og C++ er ut eller ikke, saa er det bare en ting aa si. Saa lenge Linux er paa banen noe som jeg tror at den kommer til aa vaere i lang tid fremover kommer ikke C/C++ til aa bli ut... I hvertfall ikke C.
Vis hele sitatet...
Takk for et godt skrevet og lett forståelig innlegg

"GNU-programmene"?

C++ brukes endel i grafiske linux-apps ja, med bruk av bl.a. qt-bibliotekene og slikt.

og hva i all verden mener du med "I hvertfall ikke C"? Jeg vil påstå at begge de språkene kommer nok til å holde seg i lang tid enda, men tror nok ikke C++ forsvinner først. Tror nok C forsvinner først, om en av de skal forsvinne.
humm.. blah blah C++, og blah blah C.. Dersom C forsvinner kommer flere folk til å kode asm.. det er vertfall sikkert.. C er vell det språket som (generellt sett) genererer raskest kode (ja.. i mange tillfeller raskere en asm programmerere). Før regna dem at c var 10% raskere enn c++.. Og det ligger vell mellom 5 og 10 % nå tipper jeg..

Grunnen til at C kan være raskere enn asm kodet av en asm-koder er at prosessorer i dag kan kjøre 2-3 operasjoner samtidig, dersom de kommer i riktig rekkefølge.. I lange komplekse rutiner blir det helt umenneskelig å sitte å sorterre operasjonene manuellt, sånn at det skal gå raskest mulig.. C kompilatorer er veldig flink til nettopp dette (intel sin er vell en av de beste, som genererer raskest kode)

Scha
Jeg vil gjerne se de testene du snakker om, da tester jeg har sett viser at ytelsen er så og si lik... så hvis du ikke kan dokumentere det du sier, så...
point beeing.. det finnes ikke, og går ikke ann å lage noen definitive tester på dette området.. Det er EGENTLIG ikke språket sin feil, men mer mentaliteten bak språket..

Om du tar c kode og putter inn i en c++ kompilator, så blir det selvfølgelig ikkeno treigere eller raskere.. Men så fort du begynner å bruke c++, overlater du noe av kontrollen på hvordan ting skal honteres, til programmet.. Det nytter heller ikke og holde seg til c dersom du skriver uber crappy c kode heller.. Men jeg tipper 2 stykker på likt nivå, der en skrive c kode og en annen skrive c++ kode, får samme oppgave, så vill han som skriver c kode som kjører raskere enn c++

Når det gjelder asm.. så gjelder samma greia her.. Med mer komplekse prosessorer, så tar det så lang tid å sortere fungsjoner i optimal rekkefølge, og finne ut hvordan register man skal bruke til hvilke oppgaver for å kunne sortere enda mer.. en så stor oppgave at folk driter i det.. En kompilator driter i hvor kjedelig det er å gjør det alikevell...

Scha
Stemmer... du sier "jeg tipper at..." samtidig som du legger det frem som om det skulle være fakta. Du har jo INGENTING å underbygge påstandene dine med!
Best practise c++ er treigere enn best practise c..

</offtopic>

Scha
Opprinnelig postet av Manfred
Takk for et godt skrevet og lett forståelig innlegg

"GNU-programmene"?

C++ brukes endel i grafiske linux-apps ja, med bruk av bl.a. qt-bibliotekene og slikt.

og hva i all verden mener du med "I hvertfall ikke C"? Jeg vil påstå at begge de språkene kommer nok til å holde seg i lang tid enda, men tror nok ikke C++ forsvinner først. Tror nok C forsvinner først, om en av de skal forsvinne.
Vis hele sitatet...
Er du helt på tryne eller?? Hele Gnu/Linux er jo laget i C... Det kommer ihvertfall ikke å forsvinne...
hehe. jeg sa ikke at det kommer til å forsvinne, jeg sa "dersom en av de skal forsvinne"...

Så med mindre du klarer å lese, så er det nok du som er helt på trynet
The Great Computer Language Shootout er en hastighetssamenligning mellom div programeringsspråk.

Her er C ( http://www.bagley.org/~doug/shootout/lang/gcc/ ) er raskere en C++ ( http://www.bagley.org/~doug/shootout/lang/g++/ )
Opprinnelig postet av Manfred
hehe. jeg sa ikke at det kommer til å forsvinne, jeg sa "dersom en av de skal forsvinne"...

Så med mindre du klarer å lese, så er det nok du som er helt på trynet
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvem som er på trynet her, men hvis det er noen her så er det deg.. For Linux og Gnu programmene kommer ikke til å bli skrevet i C++ i fremtiden.. Så C++ forsvinner nok først.. Hvis noen av de forsvinner..
Vel, så roterer ikke verden rundt GNU og Linux heller da.
For Linux og Gnu programmene kommer ikke til å bli skrevet i C++ i fremtiden
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Ser at Perl og flere andre prosjekter blir portet til C++.
herregud, for en teit diskusjon... bravo, IvI... noe å si her du også da?
Opprinnelig postet av IvIoyner
Vel, så roterer ikke verden rundt GNU og Linux heller da.
Vis hele sitatet...
Jeg må si at du vet mye om det du skriver om, vær litt mer saklig da, diskusjonen var om hvilket språk som først ble ut hvis noen ble ut.. Så ikke kom her å snakk om Linux og verdens midtpunkt.. For det blir for teit, selv for folk på nff..
Nå var vel faktisk tråden om hvorvidt 3d-programmering var vanskelig eller ei ...

edit: whey...777, even more evil
ghio: vi hadde ingen diskusjon om det heller, jeg skrev min mening og jeg har ingen grunn til å skulle diskutere den meningen, da ingen av oss kan se inn i fremtiden.

Nå er det rett og slett du som er litt for teit... eod.
Manfred: Synes du sa at vi ikke hadde noen diskusjon?? Hvorfor fortsetter du å skrive da? Men du må være enig i å blande Linux og progammering med verdens midtpunkt ikke er den "smarteste" sammenligningen..
den sammenhengen var det da strengt tatt du som trakk...
Postet av Ivi:Vel, så roterer ikke verden rundt GNU og Linux heller da....


Jeg vet ikke helt jeg.. Kan du lese?
Du er så dum du, at det er latterlig hehe

Det var du som dro inn det at pga linux, så vil C bestå...
Ok, hvis du skal være så vanskelig:
Jeg vet ikke hvem som er på trynet her, men hvis det er noen her så er det deg.. For Linux og Gnu programmene kommer ikke til å bli skrevet i C++ i fremtiden.. Så C++ forsvinner nok først.. Hvis noen av de forsvinner..
Vis hele sitatet...
Dette skrev du. Dermed mener du at Linux er viktigere enn alt det som programmeres i C++ (siden det vil forsvinne sist, sammen med GNU-tools av de nevnte). Jeg påpeker dette, siden jeg mener at det finnes minst like mange gode c++-prosjekter som c. Enkelt og greit. Dessuten er det ikke usannsynlig at en del former for Linux-devel migrerer til et eventuelt nytt språk hvis det begynner å dominere.
Ja men jeg snakket ikke om verdens midtpunkt.... Jeg sa bare at for at C skal forsvinne må også Linux forsvinne og evnt. Gnu hvis ikke de går over til Hurd for fullt.. Ja, jeg er enig i at det finnes bra C++ programmer og.. feks.. de fleste grafiske.. QT blant annet..
Det må jo ikke forsvinne... det er fullt mulig å porte linux-sourcen til C++...
Ja men hvorfor skulle de porte koden til C++ når de ikke trenger mer en C..?
Opprinnelig postet av ghio
Ja men jeg snakket ikke om verdens midtpunkt.... Jeg sa bare at for at C skal forsvinne må også Linux forsvinne og evnt. Gnu hvis ikke de går over til Hurd for fullt.. Ja, jeg er enig i at det finnes bra C++ programmer og.. feks.. de fleste grafiske.. QT blant annet..
Vis hele sitatet...
Ja, men du sa også at C++ ville forsvinne før C, nettopp fordi linux var laget i C
Hvorfor trenger de ikke mer enn C? kan du vennligst komme med en inngående analyse, lille venn?
Ja jeg tror at Gnu/Linux kommer til å ta over for Windows når palladium kommer for fullt.. Og jeg vil tro at siden Linux (og Hurd) er laget i C at hvis noen av de skulle bli "ut" og at folk begynte og bruke andre språk, ville det vært C++ som ble "byttet" ut..
De bruker ikke objekt orientert programmering i kjerna. Den er laget ganske "low-level"..
Opprinnelig postet av ghio
Ja jeg tror at Gnu/Linux kommer til å ta over for Windows når palladium kommer for fullt..
Vis hele sitatet...
HÆ? er ikke mye god du eller?
Tror du ikke at dumme Bill kommer med palladium.. Kanskje lese litt nyheter, eller hva?? Palladium er tilbake ifølge Microsoft..
La oss legge denne diskusjonen eller hva du vil kalle det manfred dø, slik at C og C++ kan leve i sus og dus i flere år til..

http://www.microsoft-watch.com/artic...129TX1K0000535
Sist endret av ghio; 11. mai 2004 kl. 22:18.
Asså... hvor teit er du som sier at Linux kommer til å ta over for win? Har du NOEN SOM HELST grunnlag for det du sier? eller synes du det er kult å sitere ting du har hørt fanatikere snakker om?

Jeg veit jo hva det er snakk om. Men uansett vil ikke dette på noen måte føre til microsofts undergang
Trykk på linken og les....!

Ingen liker at microsoft kan styre og har full kontroll over maskinen din..
LOL... du er ikke smart du... gir linken til reklamen på siden du skal vise til
Prøv nå..
Som sagt: dette er uansett ingenting som vil føre til microsofts undergang.
C er jo en del av C++. Tror du virkelig at folk kommer til å slutte å bruke alle C++-features og gå tilbake til rein C?