Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  325 57584
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Det er jo ikke til å produsere HE da bare fyrverkeri
Vis hele sitatet...
selv om du hadde laget stjærne skudd så hadde du kunnet bli straffet. det er ulovlig det også men ikke fult så ille som HE
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det eneste jeg ville vært litt forsiktig med nå er at PST nok er ganske presest i forhold til å fremvise "resultater"
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvor har du dette fra?
Vis hele sitatet...
med tanke på at de dreit seg skikkelig ut og har fått mye pes angående 22. så trengs det ikke så veldig mye tenking til før det er åpenbart
Hvordan dret de seg skikkelig ut?
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Hvordan dret de seg skikkelig ut?
Vis hele sitatet...
ABB var på en liste med potensielt farlige personer
Sitat av TobNor Vis innlegg
sorry for the expression but.. im fucked, im going to the police station to talk to them and they will come pick up the chemicals soon.
Vis hele sitatet...
Hvorfor "fucked"? Fordi du mister kjemikaliene?

Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Har et spørsmål. Har dere måtte oppgi navnet på nFF brukeren?
Vis hele sitatet...
Hvordan vet de at du er på NFF?

Sitat av Pyromanic Vis innlegg
ABB var på en liste med potensielt farlige personer
Vis hele sitatet...
Det var han ikke. Han var på en liste på over 50 personer som hadde kjøpt kjemikalier fra en nettbutikk. Han var blant de som hadde kjøpt minst. Det er idiotisk å si at fordi man bestiller kjemikalier som er vanlig i bruk på bondegårder så er man "potensielt farlig". Da måtte jo PST sparket inn døra hos alle bønder i Norge.

Alle rasjonelle mennesker vet at det ikke var noen grunn til å mistenke ABB for noe som helst. Ikke var han kjent for politiet fra før, og som bonde hadde han "alibi" for å bestille kjemikalier som er helt vanlige i driften av en bondegård.
[quote=hemmeligegreier;2253821
Hvordan vet de at du er på NFF?

Antar at noen her har sagt det når de spør om hvor du har funnet oppskrifter.

Det var han ikke. Han var på en liste på over 50 personer som hadde kjøpt kjemikalier fra en nettbutikk. Han var blant de som hadde kjøpt minst. Det er idiotisk å si at fordi man bestiller kjemikalier som er vanlig i bruk på bondegårder så er man "potensielt farlig". Da måtte jo PST sparket inn døra hos alle bønder i Norge.[/QUOTE]

Han hadde nå kjøpt aluminium for 16000.
Ver du i det hele tatt hva potensielt betyr?
Angående nFF-brukeren. De spurte meg om hvor jeg hadde funnet oppskrifter på div pyro, men jeg lot bare være i nevne nFF og fortalte dem at google var lettest om en trengte slik.
Sitat av Knask Vis innlegg
Husk at PST har tre åpenbare fordeler med å besøke oss:

- De får se personlighetene til folk (derfor er det lurt å vise at du ikke har noe å skjule), hva kjemikaliene brukes til og hvor kompetent du er osv.

- De viser også at de vet hvem du er og hva du driver med. Dermed blir du tvunget til å holde pyroaktiviteten på ett relativt beskjedent nivå.

- Etter all kritikken PST har fått i det siste kan det være svært nyttig å ha godt politiarbeid å vise til, og tillegg kan de være heldige å avdekke en ny potensiell massemorder og terrorist.
Vis hele sitatet...
Og låse noen inne, som er uskyldig. For å få bedre rykte igjen.
Slik at vi skal tro vi er så mye tryggere.

Hvorfor ellers er de blitt så streng? Jeg vedder på at hvis du er litt nervøs under det møtet, så blir det i fengsel..

Tar nok en rydderunde i dag, ja..
Sist endret av Bundy; 13. september 2011 kl. 11:04.
Sitat av Detectable Vis innlegg
Angående nFF-brukeren. De spurte meg om hvor jeg hadde funnet oppskrifter på div pyro, men jeg lot bare være i nevne nFF og fortalte dem at google var lettest om en trengte slik.
Vis hele sitatet...
Tror du kan kan være ganske sikker på at PST vet om dette forumet og leser denne tråden med et smil rundt munnen.
Ja, de vet nok om dette forumet. Jeg nevnte det også for dem under møtet med PST.
Navnet på dette forumet var ikke ukjent for politibetjenten jeg snakket med på telefon. Han sa også at det ikke var ulovlig å sitte på kjemikaliene og at de ikke ville komme å hente dem.
Håper jeg får samme beskjeden :/

@Hemmeligegreier
Ja, jeg kjøpte diverse chems til Verdi av 1,5k

Easy, tok under 10min fra vi parkerte til vi dro.
Sa jeg gledet meg til nyttår, han sa det var bra så lenge jeg passet på og være forsiktig all chems are mine

De skal vite : hvor mye , hva når
For alle de som av en eller annen merksnodig grunn skulle tro at dette forumet er "hemmelig" på noen måte. Nei, det er det ikke. Google er oftere innom enn jeg er, og de kan se alt det samme som en ikke innlogget bruker gjør. Dvs, det aller meste.

Enhver person kan med noen få enkle ord i nettleseren komme frem til dette nettstedet.

Og om dere forsatt ikke skulle forstå det; Dere klarte å komme hit, hvorfor skulle da ikke PST klare det samme?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvorfor "fucked"? Fordi du mister kjemikaliene?


Hvordan vet de at du er på NFF?


Det var han ikke. Han var på en liste på over 50 personer som hadde kjøpt kjemikalier fra en nettbutikk. Han var blant de som hadde kjøpt minst. Det er idiotisk å si at fordi man bestiller kjemikalier som er vanlig i bruk på bondegårder så er man "potensielt farlig". Da måtte jo PST sparket inn døra hos alle bønder i Norge.

Alle rasjonelle mennesker vet at det ikke var noen grunn til å mistenke ABB for noe som helst. Ikke var han kjent for politiet fra før, og som bonde hadde han "alibi" for å bestille kjemikalier som er helt vanlige i driften av en bondegård.
Vis hele sitatet...
Det er ikke riktig. PST burde (i etterpåklokskapens lys) sammenlignet lister over folk som kunne ha kjøpt bombekjemikalier med folk som hadde våpen, pluss at de burde ha laget lister over folk som kjøper mye kunstgjødsel. De to første listene hadde de allerede, og den tredje listen (folk som kjøper store mengder kunstgjødsel) burde de ha laget. I tillegg kommer det faktum at ABB hadde skrevet en del ekstremistiske ting på nettet.

All grunn til å kritisere PST.
Sist endret av visitår; 13. september 2011 kl. 16:55.
Sitat av visitår Vis innlegg
Det er ikke riktig. PST burde (i etterpåklokskapens lys) sammenlignet lister over folk som kunne ha kjøpt bombekjemikalier med folk som hadde våpen, pluss at de burde ha laget lister over folk som kjøper mye kunstgjødsel. De to første listene hadde de allerede, og den tredje listen (folk som kjøper store mengder kunstgjødsel) burde de ha laget. I tillegg kommer det faktum at ABB hadde skrevet en del ekstremistiske ting på nettet.

All grunn til å kritisere PST.
Vis hele sitatet...
Er ikke vanskelig å se at du er fra by´n..
På bygda, der bøndene bor, er det forholdsvis vanlig å ha våpen.. Tror ærlig talt ikke jeg kjenner en eneste bonde som ikke har opptil flere våpen i huset..
Påstanden din blir derfor fullstendig urimelig!

Det er tusenvis av personer i Norge som kjøper STORE mengder kunstgjødsel (snakker om mange tonn), 90% (tatt ut av lufta) har våpen (som regel flere).. Dette vil si at omtrent alle bøndene i Norge måtte fått oppfølging.. Dette sier seg selv at ikke er rimelig å forlange..

Du prøver å si at Norge skal sitte barnevakt for alle som potensielt kan finne på og muligens ha muligheten til å skade noen.. (Nå snakker vi om nesten hele befolkningen) Ser du hvor dumt dette blir.. Ikke klag for mye på hva PST har gjort etter 22.07.. etterpåklokskap, som dette, skaper bare uendelige diskusjoner og drittslenging!

Hilsen en som ikke bor i by´n!
Kommer ikke fra by'n. Brukt kunstgjødsel sjøl. (men ikke til bomber, he he). Men her er det tre lister man kunne sammnelignet, søkt litt på nettet, og på grunnlav av det sett litt på bondegården. Her er tingene som automatisk burde fått PST til å se litt nøyere på ABB :

* Eier av halvautomatisk rifle
* Bestilling fra shady polsk kjeminternettbutikk
* Nylig kjøpt 6 tonn kunstgjødsel.
* Aldri kjøpt kunstgjødsel tidligere.

Ikke mange som matcher på alle disse punktene. Jeg sier ikke at de nødvendigvis
burde fakket han, men de har jo opplagt ikke rutiner for å sjekke lister opp mot hverandre.
Gratulerer visitår, nok en person som visste hvordan PST skulle gjort jobben sin.

Legg på:
- Aldri tidligere straffedømt
- Nettopp startet et jordbruksrelatert firma.
- Bodde på en gård
Joda, men poenget var at situasjonen er litt mer komplisert enn det hemmeligegreier ville ha det til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av visitår Vis innlegg
Joda, men poenget var at situasjonen er litt mer komplisert enn det hemmeligegreier ville ha det til.
Vis hele sitatet...
ABB skriv jo i manifestet at han er klar over kva profiling er. Så da ville han kanskje spredd halvparten av kunstgjødselen sin, slik at når PST kom på besøk så var han i full gang med å gjødsle? Litt ekstraarbeid, men problemet med slik profiling er at det svært ofte blir offentleg kva kriteria er. Og terrorister kan tilpasse seg.

Med 20/20 hindsight er det ikkje problem å finne et titalls unike markører for en person, men vil dei matche neste person? Matcha dei forrige person? Matcha det McVeigh? Matcha det London-bomberane? Madrid?
og politiet sa, det er en hobby på lik linje som alle andre, jeg sa jeg gledet meg til nyttår, han sa det skjønnten godt, og
han sa jeg beholdt alle kjemikalier og at jeg bare skulle passe på meg selv, og at jeg ikke har gjort noe ulovelig..

så med tanke på at jeg fikk beholde kjemikaliene, og at jeg skulle passe på meg selv, så tar jeg det som at jeg kunne fortsette
Sitat av visitår Vis innlegg
* Eier av halvautomatisk rifle
* Bestilling fra shady polsk kjeminternettbutikk
* Nylig kjøpt 6 tonn kunstgjødsel.
* Aldri kjøpt kunstgjødsel tidligere.
Vis hele sitatet...
Skytedelen av ABB's aksjon er ganske uvanlig i terrorsammenheng. Neste terrorist satser kanskje på å bare bruke bombe. Dessuten lager han detonatorer på en annen måte. Dermed er det ingen halvautomatisk rifle eller shady polsk kjeminternettbutikk å spore.

Bare en traus ustraffet hvit man som bor på gård. De er det en del av....


Kan ikke så mye om profilering av terrorister, men har jobbet en del med overvåking av it-systemer. Der er det umulig å fange opp alle feil, uansett hvor gode kriterier vi har. Enten renner det inn med falske alarmer, eller så er det feil som ikke varsles da kriteriene er satt for høyt.

Er nok tilsvarende utfordringer med å skulle drive massiv overvåking, får å finne soloterrorister som ikke er med i noe kjent miljø. Du vil enten ha uendelig antall mistenkte, eller fort overse de du leter etter.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Tror PST har noe lunde kontroll på hvem som driver med litt pyro ol og hvem som forsøker seg på en A-bombe i kjelleren.(satt på spissen)

Dem som PST har en mistanke om, driver med noe heftigere saker en fyrverkeri, tar de seg ikke bryet med å banke på døren en gang, før den er av hengslene.
Ei ringer de på forhånd.
Se bare på den saken med han 27 åringen som de raidet huset til uten at han viste om det en gang, siden han satt på jobb.
Vis hele sitatet...
Han 27 åringen som har blitt gruppevoldtatt av media, hadde kaliumnitrat,
som er kurant for røykbomber og svartkrutt...
Det er ikke akkurat det jeg liker å klassifisere som heftigere enn fyrverkeri.

Hadde det vært 200 kg ammonium nitrat derimot, så hadde det vært en større grunn til å sjekke det ut.
men han hadde også noen tidligere brudd på våpenloven, han hadde vel til og med hatt noen ulovelige våpen samt innblandet i narkotika osv. så han hadde vel flere grunner til og bli tatt.
Sitat av visløff Vis innlegg
men han hadde også noen tidligere brudd på våpenloven, han hadde vel til og med hatt noen ulovelige våpen samt innblandet i narkotika osv. så han hadde vel flere grunner til og bli tatt.
Vis hele sitatet...
"innblandet i narkotika" gjelder jo halve landet
jaja, det stemmer nok, men det jeg mener er at det er en serdeles dårlig kombinasjon: pyroteknikk-ulovlige våpen-narkotika
Sist endret av visløff; 14. september 2011 kl. 00:28.
Sitat av Kongen Vis innlegg
Skytedelen av ABB's aksjon er ganske uvanlig i terrorsammenheng. Neste terrorist satser kanskje på å bare bruke bombe.

Er nok tilsvarende utfordringer med å skulle drive massiv overvåking, får å finne soloterrorister som ikke er med i noe kjent miljø. Du vil enten ha uendelig antall mistenkte, eller fort overse de du leter etter.
Vis hele sitatet...
Eller så er det mulig neste terrorist ikke bruker bomber i det hele tatt.
Dersom man bare setter seg ned og tenker over hvor mye jævelskap man kan lage uten sprengstoff og hvor vanskelig det vil bli å få tak i dette i fremtiden- vil jeg nesten tro at bomber er på vei til å bli utdatert i denne delen av verden.
Dessuten vil bombeproduksjon legge igjen mange flere spor enn feks. en lekkasje med giftig argon i ett eller annet offentlig lokale.

Norske antiterror-styrker lærer seg fort at det aller mest uforutsigbare og farlige er "den en somme terrorist", nettopp fordi dette er tilnærmet umulig å spore opp på forhånd.

Rettelse: * ensomme
Fikk melding av en fornøyd mor att jeg, henne og pappsen skal inn på avhør hos politiet fordi jeg hadde bestilt kjemikaljer på nettet :P Jeg bestilte 3 kg kno3 og 2-3 kg mg og 100m visco. Brukte det til flash og røykbomber når vi spilte paintball.. tror dere jeg får noen store problemer? :/
Sitat av terry94 Vis innlegg
Fikk melding av en fornøyd mor att jeg, henne og pappsen skal inn på avhør hos politiet fordi jeg hadde bestilt kjemikaljer på nettet :P Jeg bestilte 3 kg kno3 og 2-3 kg mg og 100m visco. Brukte det til flash og røykbomber når vi spilte paintball.. tror dere jeg får noen store problemer? :/
Vis hele sitatet...
hviss du forklarer det og de tror på deg skal ikke det være noe problem, men hviss de bestemmer seg for og være jævlig så burer de deg inne

fortell gjærne hvordan detgår
fikk telefon fra politikontoret i dag tidlig, men fikk ikke tatt telefonen. Har gått snart 5t siden de ringte. Burde jeg ringe dem opp igjen eller vente på ny telefon?
Ring opp, viser du har ingenting og skjule
Jippi, idag ble faren min ringt opp av PST, det som irriterer meg er at de avtalte et møte mens jeg er på skolen.
Så jeg får ikke forklart meg...

Kan si at jeg fikk gaven fra Tomasz i Mai vel, er ikke helt sikker.
Men jeg fikk ivertfall:

2x 100m lunte

Al 1.25 kg
Magnesium stripe 2 m
Svovel ca 2 kg
Litt ferrotitanium (noe han hadde liggene)
250gr Ti sponge
og tilslutt ca 5 kg med Kalium perklorat.

Ga han jo penger for det, er jo verd ca 1000kr.

Har brukt det til kjemiforsøk, men også noe basic pyroteknikk, altså røykbomber ol.

Bør jeg være redd for at de tar det? Har jo lest at det ivertfall var en som de hadde tatt de fra.
Er 16år.
Samme her, de kommer på besøk på tirsdags kveld. Er 17 selv

Men mora mi hev alt jeg eide etter den 22.
Når man kringkaster datoen for når PST skal komme på besøk er det ikke spesielt vanskelig å få en pekepinn på hvilke navn som kan stå bak nickene her på WIP.
For min del virker det ikke helt usannsynlig at denne tråden brukes til taktisk etterforskning av PST.
Sist endret av Knask; 14. september 2011 kl. 16:41.
Har forsåvidt ingenting å skjule heller.
Er enig med Glenni, egentlig ikke noe problem og si dette.
til alle dere som er unge og nervøse, jeg er selv 14, jeg hadde nesten 4kg flash, og ca 5kg BP.
jeg sa alt jeg hadde, og hva jeg brukte det til, flash og svartkrutt, han sa det var ok at jeg ikke hadde gjort noe ulovelig og at det var en hobby på lik linje som alle andre, og at siden jeg oppbevarte det forsvarlig i et låst skap i et gammelt uthus/kjølelager som er på gårdsplassen så gikk det greit, jeg har alt enda og fikk beskjed om at jeg fikk beholde
Vel, da kan jeg si at det gikk bra for meg også! De kom mens jeg var på skolen og De ble vist kjemikaliene jeg hadde fått som du kan lese noen poster over.
De sa at det ikke var ulovlig, som jeg allerede viste og takket for seg.
Det eneste De ville var at jeg skulle sende De en mail om hvor jeg hadde handlet, og noe sånt.
Da kommer politiet snart og skal snakke med meg. Det er nok tid for å legge ned produksjonen av fyrverkeri
@Piloten
optimist.
Jeg var i avhør, jeg har alle chems og jeg sa jeg gledet meg til nyttår, han sa den skjønte han
Sist endret av ImsdalFlaske; 15. september 2011 kl. 15:05.
Da er jeg ferdig. Alt han ville vite var hva jeg har kjøpt, når jeg kjøpte det og hva jeg bruker det til. Han tok ingen ting, men tror det er slutt på alt av fyrverkeri her i gården.
Sitat av piloten Vis innlegg
Da er jeg ferdig. Alt han ville vite var hva jeg har kjøpt, når jeg kjøpte det og hva jeg bruker det til. Han tok ingen ting, men tror det er slutt på alt av fyrverkeri her i gården.
Vis hele sitatet...
du trenger ikke og slutte helt, bare ta en pause i et halt år eller noe
Får dette konsekvenser for foreldrene? Eller er det slik at du blir ringt og får en spørreundersøkelse fra politiet, pass deg og lykke til på nyttårsaften også er det over?
Konsekvenser som i fengsel, bot osv? Nei, de har jo ikke gjort noe ulovlig.
Det er ca sånn ja, men dette gjelder forsiktig og ansvarlig bruk og produksjon/lagring i mindre kvanta av fyrverkeri, ikke bombelaging, høyeksplosiver osv. noe som jeg ikke betegner som pyroteknikk i det hele tatt.
Jeg sa det neste rett ut, jeg har ingrediensene
KNO3 (som jeg sa var tom)
Al (black 000)
KCLO3
Coal
Svovel
jeg sa jeg bestilte fra Likurg og at han nå har stengt.
Han spurte ikke hva jeg brukte det til, bare jeg som sa jeg brukte det til bomber og fyrverkeri, også avbrøt han meg og sa pyroteknikk.
og at det lå innelåst i uteboden, og så sa jeg at jeg gledet meg til nyttår, da sa han at han skjønte det og smilte.
jeg sa at tilsammen med rør og alt, veide pakken ca 10kg, han svarte bare ok.

så Eplegutten.. ja, i allefall i mitt tilfelle

Men så skal det nevnes at jeg er en normal 14år gammel gutt fra bondeland..
Sist endret av ImsdalFlaske; 15. september 2011 kl. 19:46.
Blir i dårlig humør når jeg får høre om alle som får beholde alle chemsa sine. Jeg får ikke lov til å fortsette med pyro av moren min uansett, men jeg synes at alle burde bli behandlet likt. Det er vel heller ikke lov til å drive med privat pyroteknikk i Norge så hvorfor tar de ikke chemsa når de vet at dere driver med det? Jeg ønsker ikke at alle skal få hobbyen sin ødelagt, det er ikke det jeg mener. Det er bare at jeg syns PST virker useriøse, de gjør rett og slett ikke jobben sin!
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Blir i dårlig humør når jeg får høre om alle som får beholde alle chemsa sine. Jeg får ikke lov til å fortsette med pyro av moren min uansett, men jeg synes at alle burde bli behandlet likt. Det er vel heller ikke lov til å drive med privat pyroteknikk i Norge så hvorfor tar de ikke chemsa når de vet at dere driver med det? Jeg ønsker ikke at alle skal få hobbyen sin ødelagt, det er ikke det jeg mener. Det er bare at jeg syns PST virker useriøse, de gjør rett og slett ikke jobben sin!
Vis hele sitatet...
jobben deres er og få tatt alle mulige terrorister, ikke hobby pyroteknikkere! selv om hobby pyro ikke er lovlig i norge
Sitat av haakon466 Vis innlegg
jobben deres er og få tatt alle mulige terrorister, ikke hobby pyroteknikkere! selv om hobby pyro ikke er lovlig i norge
Vis hele sitatet...
Forklar da hvorfor jeg og flere andre ble nødt til å gi fra oss det vi hadde!