Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  0 1811
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruker fast Attentin (deksamfetamin) for ADD. 25mg daglig er doseringen fra legen. Imidlertid hender det at jeg tar mindre noen dager og mer andre dager - dette etter avtale med lege. Det er ikke alle dager som er like og symptomene mine varierer med annet i livet. Da kan jeg ta 7-8 (35-40mg) på en dag, gjerne med siste dose på sen kveld/natt. Dette da jeg jobber best på den tiden og har, for å si det mildt, fleksibel arbeidstid.

Det hender også, en gang i mellom, at jeg tar opp til 30 tabletter (altså totalt 150mg) i forbindelse med skikkelig helgefyll (type nachspiel til ut på formiddag eller tidlig ettermiddag)

Hvis vi tar utgangspunkt i at jeg bruker medisinen som foreskrevet først. Altså helt etter boka. Jeg har lov å kjøre bil - det er det ikke noe tvil om i følge legen. Men så har jeg begynt å fundere litt på dette med de nye målerene til politiet. De tester jo for slikt også nå. Det er min store skrekk å bli stoppet, selv med utgangspunktet at jeg har tatt innenfor foreskrevet dose. Slår det ut så blir det jo at sabla styr selv om det til slutt nok vil gå greit. Jeg bor langt på landet, 6 mil fra sentrum av en større by, har hund i bilen og busser går det to ganger i døgnet. Fullstendig avhengig av bil. Blir jeg stoppet og får midlertidig kjøreforbud - hva faen gjør jeg da?

Har alltid en eske med medisin liggende i bilen (etikett med navn og dosering) og har fått en bekreftelse fra legen med hans private nummer og tillatelse til å ringe dette 24/7, men så vidt jeg skjønner så betyr det nada om jeg først blir stoppet og prøven er over grenseverdien.

Basert på dette har jeg følgende spørsmål:

1. Stemmer det at all slags bekreftelser ikke hjelper om man får utslag?
2. Gitt at bekreftelser ikke hjelper, hva er gangen videre da? Jeg blåser (?) rødt for amfetamin, er det legevakt for blodprøve neste? Politistasjonen? Hvordan kommer jeg meg hjem? Hvor lang tid tar det før jeg får førerkortet tilbake (vi antar fremdeles foreskrevet bruk av medisinen)
3. Hvor mye må man egentlig ta for å få utslag? 25mg daglig vil jo til slutt gi en steady state - en grunnpromille som alltid ligger der, mer eller mindre. Hva med de dagene jeg «lovlig» tar mer - sånn opp til 40mg?
4. Så var det tilfellet etter fest. La oss si jeg har tatt 150mg over et lite døgn. Er jeg safe dagen etter da? Jeg har liksom bare tenkt som jeg gjør med alkoholen jeg - et døgn eller så før jeg setter meg i bilen, men er usikker på om det er trygt.

Bare for å ha det oppklart - setter meg aldri i bilen når jeg føler meg rusa. Fest er fest, bilkjøring er bilkjøring. Sjelden jeg setter meg i bilen dagen derpå, og i alle fall ikke før i kveldingen om formen er bra.

Om det kan være til noe hjelp, så har jeg tenkt litt på disse doseringene opp mot illegal amfetamin. Jeg aner ikke hva politiet måler i prøvene sine, men la oss tenke worst case scenario. 25mg deksamfetamin tilsvarer mengden deksamfetamin man finner i 50mg vanlig (racemisk) amfetamin. 150mg tilsvarer da 300mg vanlig amfetamin. Altså 1 helt gram med 30% gateamfetamin, et halvt gram 60% og 1/3g 90%. Jeg har ikke noe forhold til hvor sterk gateamfetamin er, eller hva som evt anses som en stor dose i løpet av en kveld, men dere som har det kan kanskje si noe om akkurat det. Feks om du ville vært engstelig for å kjøre et døgn etter du tok siste linje av et halvt gram 60%. Påbegynt et døgn før det igjen.

Synes i utgangspunktet det er forferdelig skummelt om det er slik at man er sjanseløs dersom man blåser rødt. Tenker med gru på neste langtur jeg skal ha - 60 mil. Hva faen gjør man om man blir stoppet halvveis, midt i ingenmannsland? Med hund og julegaver i bilen. Er det virkelig slik at folk som går på slike medisiner bare må satse og se hva som skjer? Det burde jo vært en mulighet å teste seg under kontrollerte forhold slik at man fikk en form for «blodpass» eller noe slikt i alle fall.

Ble mye dette. Håper noen med mer vett på dette enn meg orker å lese gjennom alt Har søkt og spurt lege, psykiater, ringt legemiddelverket med flere, men får ikke noen fornuftige svar. Svar mottas med stor takk.