Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3291
Yoyo Freaks

Overskriften forteller mitt spørmål.

Jeg har sett gamle filmer fra pluss minus 1980, jeg ble nesten full av skrekk da jeg så personlighetsforandringen som er skjedd fram til i dag.

På den ene videoen var det ufattelige selveste politisjefen (!!!, ufattelig) i en av Norges byer, samt festivalsjefen i byen, jazzcamp folk som ble intervjuet osv. osv. osv, der var de intervjuet på TV, det så jo ut som om alle på videoen (de aller aller fleste på den tida), holdt på å drite seg ut av usikkerhet, GRAVALVORLIG, SUR, svært plaget, dette er snakk om (som jeg så på videoen) at de så meget plaget ut. Videoen representerer jo folket og deres plager på den tiden (før 1980)

I dag ser folk ut som en sol, svært selvsikker, superblid osv. på TV.

Dette er jo et veldig spesielt spørsmål fra meg, men hva jeg har oppfattet så er personligheten endret seg siden da som himmel og helvete. Jeg ser jo at folk er i himmelen i dag iht. personlighet og gleden de har inni seg, i forhold til før. Det er jo snakk om kun 40 år siden, og det er jo veldig kort tid egentlig. Folket lyser jo som en sol nå i dag (i forhold) til tidligere tid på jorda før 40 år siden på TV og man ser jo ikke (nesten) ett eneste usikkerhetstrekk, de er jo SVÆRT MYE mer selvsikker nå, åpen og sol i sinnet osv.

Hva faen er det som har utløst dette?? Det er jo ingen som snakker og fokuserer på det aktuelle temaet.

Det er svært vesentlig for meg å få svar på dette.

Det er jo snakk om 1000 ganger mer glede og lys i menneskeheten!!!!

Hva utgjør MIRAKELET?
Du har ikke vurdert muligheten for at man bare ikke var så vant med kameraer og medier, og derfor ble mer ukomfortabel av å stå med et kamera i ansiktet og forholde seg til en journalist? Det burde da være åpenbart for deg at folk ikke generelt sett bare var sure og plaget for noen tiår siden.

Dessuten er det ikke spesielt vanskelig å også finne klipp fra gamledager av folk som ler og koser seg. Må si du har rimelig lav terskel for å hevde at noe er et ufattelig mirakel.
Sist endret av mentalmelt; 1. april 2018 kl. 23:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trekker veldig mye ut av å ha sett noen gamle filmer synes jeg. Det første jeg tenker på er at TV-industrien har endret seg, og fått et litt mindre alvorlig preg. Dersom TV er en seriøs ting, og alle som blir intervjuet holder masken og er seriøse, så ville du fått reaksjoner dersom du slapp deg løs på ''riksdekkende TV''.

Det kan kanskje sammenliknes noe med fotografier. Se på bilder fra veldig gammelt av, og sammenlikn dem med nå. Folk var mye oftere helt alvorlige i blikket, og rette som stokker. Det var kanskje rett og slett bare mer høytidelig, og det samme kan kanskje sies om det å bli intervjuet i 1980 kontra 2018.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du trekker veldig mye ut av å ha sett noen gamle filmer synes jeg. Det første jeg tenker på er at TV-industrien har endret seg, og fått et litt mindre alvorlig preg. Dersom TV er en seriøs ting, og alle som blir intervjuet holder masken og er seriøse, så ville du fått reaksjoner dersom du slapp deg løs på ''riksdekkende TV''.

Det kan kanskje sammenliknes noe med fotografier. Se på bilder fra veldig gammelt av, og sammenlikn dem med nå. Folk var mye oftere helt alvorlige i blikket, og rette som stokker. Det var kanskje rett og slett bare mer høytidelig, og det samme kan kanskje sies om det å bli intervjuet i 1980 kontra 2018.
Vis hele sitatet...
Trekker for mye ut av det,,,,,ja ja, du vet vel hvordan folk snakket før i tiden, DET SPEILER JO HELE PERSONLIGHETEN TIL ETT MENNESKE!!!!!
Sitat av Hans Majested Vis innlegg
Trekker for mye ut av det,,,,,ja ja, du vet vel hvordan folk snakket før i tiden, DET SPEILER JO HELE PERSONLIGHETEN TIL ETT MENNESKE!!!!!
Vis hele sitatet...
Du mener jo at personligheten til en hel befolkning er blitt totalt endret ut ufra noen filmer fra 80 tallet, og jeg står ved at jeg synes at du trekker mange og drastiske konklusjoner ut ifra et tynt grunnlag.

Du kan jo heller ikke gjøre deg opp en mening rundt hele personligheten til et menneske ut ifra et intervju.
Ser man bort ifra kulturelle forskjeller tenker jeg at folk er folk. Se bare på hva som ble skrevet på veggene i Pompeii:
http://www.pompeiana.org/Resources/A...%20Pompeii.htm
Noen av beskjedene kunne man likså godt funnet på en dass i dag.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Nå hadde jo jeg min barndom på det glade 90-tall, men husker godt at jeg tenkte da jeg var barn at det virket helt forferdelig å være voksen, rett og slett fordi det virket som ingen voksne hadde et fnugg av livsglede og at det ikke var mulig for en voksen å ha det gøy på noen måte. Har flere ganger tenkt på om jeg ville oppfattet det sånn om jeg hadde vokst opp idag.
Det at språk, klesstil etc. forandrer seg med tiden er jo en selvfølge, men en kjent utvikling, hvertfall i den vestlige verden er at det har blitt mer akseptert å være "ungdom" lenger (om ikke hele livet). Før var det forventet at man skulle inntre den blodseriøse voksenrollen allerede i 20årene, mens man i prinsippet kan velge å aldri gjøre dette idag, uten å bli sett på som gal eller taper. Det er nok ikke slik at folk ikke hadde noen glede eller livsgnist for 40 år siden, men via den snevre påvirkningen man hadde var det bare allment akseptert at du ikke kan vise denne i det offentlige rom om du vil bli tatt seriøst.
Også bedre mikrofoner og at folk kunne snakke på sin egen dialekt bidro til at folk kunne snakke mer avslappet foran kamera.
Sist endret av PoorEdward; 2. april 2018 kl. 10:09.
Tror nok det bare er journalistikken som har forandret mest.
Hvis du blir full av skrekk av filmer fra 1980

Burde du absolutt se denne: https://www.youtube.com/watch?v=0FE30a4J38Q

1929 - Interviews With Elderly People Throughout The US
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hans Majested Vis innlegg
Trekker for mye ut av det,,,,,ja ja, du vet vel hvordan folk snakket før i tiden, DET SPEILER JO HELE PERSONLIGHETEN TIL ETT MENNESKE!!!!!
Vis hele sitatet...
Nei.

Det du opplever i dag er for stor del den uformelle samtalen. Den samtalen du har med venner over ein halvliter på puben, og slikt.

Det som er bevart er den formelle samtalen. Det var sjeldan andre ting vart bevart, og det var sjeldan det vart tatt opp.

I tillegg kjem jo faktorer som at folk stortsett kom på TV sjeldan, og vi hadde kun ein TV-kanal her i landet - som la vekt på ein seriøs og tung profil.

Viare. I 1980 kosta utstyr for å ta opp levande bilder mykje penger. Få hadde det, og å vise filmen til meir enn ein handfull personer var det kun NRK som kunne gjere, realistisk sett. I dag har eg eit videokamera som overgår det beste NRK hadde i 1980, og eg kan direktepublisere det til langt fleire enn NRK kunne nå. Kostnad? Eit par tusenlapper!

Kort sagt er det du ser delvis selection bias, delvis feilslutninger tilvenning til teknologi, delvis kulturelle endringer og delvis auka total mengde video.
Sitat av Hans Majested Vis innlegg
Trekker for mye ut av det,,,,,ja ja, du vet vel hvordan folk snakket før i tiden, DET SPEILER JO HELE PERSONLIGHETEN TIL ETT MENNESKE!!!!!
Vis hele sitatet...
Er du helt klar over hvilken forandring det har vært på denne tiden?!
På 70-tallet så var det egentlig ikke helt alment akseptert, at en knullet noen utenfor ekteskap. Men nesten alle gjorde det lell. Men ble dama da gravid, så var ekteskap nesten uunngåelig! Ble det ikke bryllup, så ble også dette det store samtaleemnet der du bodde. En fikk også massiv kritikk fra enkelte offentlige kontorer o.l.

Det samme gjelder nesten på TV. Hvis noen sa "pikk" på NRK (det var ingen annen TV-kanal i Norge da), så er det ikke umulig at en fikk en skikkelig reprimande, eller i verste fall ble oppsagt. Det eneste jeg husker fra tidlig 80-tall, at noe slikt ble nevnt i TV, var en sketsj. Dette husker jeg, for det var så utrolig på kanten.
Slike ting var noe anstendige mennesker ikke ytret (iallfall ikke i det offentlige rom)!

Er det slik nå? Nei! Skal vi være glad for, at det ikke er slik lenger? Ja! Men på noen måter, så synes jeg det har gått litt langt til den andre siden også.

Enden på historien er litt slik, at når en ytret noen ord i det offentlige rom (da særlig TV eller radio), så la en sine ord på en mye finere vekt enn i dag (les gullvekt). For hadde du satt en nåtidens programleder med hans/hennes språkbruk i datidens TV, så hadde det mildt sagt blitt en furore!
Tror folks atferd endrer seg hele tiden. om du sammenligner 1975 til 1950 finner du sikkert endring også. Kan ikke si jeg skjenner meg så mye igjen i klippene til Filmavisen ifra NRK.