Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1412
så, om et års tid tenkte jeg å ta påbygg til generell studiekompetanse å har et ønske ved senere anledning å studere noe innen data, som f.eks informatikk eller datateknologi/Dataingeniør.. til dere som har studert dette, hvor hardt er studiet? leser dere konstant? null fritid? er det tunge stoff å lære?? mye tung mattematikk? høye krav på karakter gjennomsnitt/studiepoeng for å komme inn?

gikk ut av VG2 me cirka 2,9 i snitt, jeg var ung å dum å tok ikke skole noe spesielt seriøst.. men føler per i dag at jeg er mer motivert for å lære å ikke minst ta høyere utdanning. Er ganske sikker på at jeg kunne fått bedre karakterer om jeg bare hadde tatt med bry til å bruke mer tid på skole å ikke minst følge med i timen, noe jeg ikke gjorde i den tiden å hvordan rekner jeg ut studiepoeng?
Pass på når du tar påbygg at du får rett matte. Jeg vet ikke om du får velge matte på påbygg-linjer, men jeg innså etter jeg begynte på påbygg at jeg ikke får den matten som mange studier krever. Jeg har 2P-Y på påbygg, mange av de interessante studiene krever R1/R2.
Her kan du regne ut studiepoengene dine:
https://utdanning.no/karakterkalkulator/#/

Når det kommer til hvor mye man må jobbe er det stor variasjon fra universitet til universitet. ntnu krever mer enn andre, så søk et annet sted om du ikke liker å jobbe.
Informatikk er lettere enn datatek/ing. Mindre matte, fysikk og annet slikt. For min egen del er informatikk ved IFI ganske low-effort men dette er det enorm personlig variasjon ved. Karakterkrav til å komme inn på IFI har økt, du finner tall ved litt Googling.

Ellers har du også mulighet til å ta informatikk ved HioA (OsloMet..) eller privatskole typ Westerdals. Selv har jeg fått et ganske godt inntrykk av de linjene her da de er mer praktisk rettet.

Siste valg er å drite i formell utdanning som er mulig men vanskeligere. Om du er virkelig motivert kommer du langt på 1-3 år med målrettet læring via MOOCs, YouTube, Udemy, codecademy. Ikke forvent stjernejobbene med en gang men om du finner deg en grei 1. linje brukerstøtte stilling som over tid gir deg mer ansvar så kan du fint lage karriere med det.
De sa når vi startet at det er lagt opp til å være 37,5 timer skolearbeid i uka, og jeg personlig synes dette stemte ganske bra. Er du på skolen mellom 08:00 og 16:00 hver ukedag så skal du klare deg fint.
Enkelte fag kan være ganske hard core though, så det er jo ikke et direkte lett studie. Spesielt matematikk og fysikk-fagene synes jeg var til tider tøffe, men var heldigvis bare ett av dem i semesteret.

(Dataingeniør HIOA)
HectorX's Avatar
Trådstarter
Takker å bukker for tips! Jeg hva alldri spesielt flink i mattematikk, men dette var nok mest pga at jeg ikke gadd å bry meg om faget.. er ganske så sikker på at jeg kunne gjort de mye bedre
Mattoholiker
Markonan's Avatar
Etter min erfaring, så våkner de fleste innen matematikk når de forstår hvorfor de trenger det. Informatikkstudier er gjerne så vanskelig du selv gjør dem. Jobb ca 40 timer i uka med materialet å det burde gå helt fint.

Dette er selvfølgelig meget spekulativt da vi ikke aner ditt nåværende kunnskapsnivå.
Sist endret av Markonan; 18. mars 2018 kl. 22:56. Grunn: Ord delings feil