Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2772
Hei!
Hadde en venn på videregående som fikk greie karakterer.
Han hadde rom regel 4'ere, noen ganger fikk han 5'ere og den sjelden gang fikk han en 3'er.
Det jeg ikke skjønner, er hvordan han fikk dette til. Han jobbet ALDRI, fulgte ikke med i timene, var mer interessert i å spille spill på en datamaskin eller se en episode på netflix. Før en prøve ville han jobbe med materialet i en 1-3 timer, kanskje lese igjennom stoffet rett før prøven.
Hvordan klarte han da å få så høye karakterer? Selv måtte jeg følge med i timen og pugge for å få noenlunde samme karakterene..
Han er vel smartere enn deg.
har en kompis som er lik, kun 5 og 6 han glei gjennom uskolen og videregående uten noe stress, så kom han til universitet og alt gikk til helvete.
Jeg får ca 4-5 i alle fag. Gjør ingen lekser. Følger lite med i timer. Og øver gjerne med å lese gjennom 1-2 gang dagen før prøven.

Har litt med å forstå hvordan den aktuelle læreren lager prøven, altså hva du blir vurdert etter. I tilegg husler jeg det meste ganske godt. Grunnen til dette er fordi jeg forstår alt jeg leser. Når jeg forstår det grunnleggende stoffet er det enklere å tenke seg fram til riktig svar, spesielt i realfag. Ellers er logisk tankegang ett godt hjelpemiddel om man er usikker på ett spørsmål.

Uansett er folk forskjellig. Noen har bedre hukommelse og lettere for å lære enn andre. Thats life.
Ikke alle trenger å sitte flere dager i strekk å repetere innholdet for å lære det ettersom alle lærer forskjellig.
Noen kan sitte med boken 1-3 timer før prøven, andre må øve i et par dager.
Fikk stort sett 4'ere i de fagene jeg gadd å dukke opp i, gjorde en god innsats på innleveringer og slikt.
Satt også ofte med film eller spill i timene istedenfor å følge med ettersom repetisjon kjeder livskiten ut av meg.
Tok heller frem boka før prøven, leste litt og tok prøven.

Hjernen har en fin tendens til å glemme ting man skal huske på, dette gjelder også norsk, matte, engelsk osv på skolen
Jeg gjorde aldri lekser om jeg ikke måtte, men pleide å notere en del i fag jeg visste jeg var svak. Så aldri gjennom notatene mine. Men det hjalp visst å bare aktivere de delene av hjernen som skal til for å få noe ned på arket.
Sist endret av kallisti; 8. september 2017 kl. 08:57.
Hvordan klarte han da å få så høye karakterer?
Skal ikke prate for alle, men VGS er et fuckings snooze.
Ingenting du lærer der er spesielt vanskelig, og ingenting du lærer der er spesielt nytt eller revolusjonerende. Så lenge man har en helt okei forståelse for basic-kunnskapen man faktisk skal inneha når man begynner på VGS(altså hve du lærte på barneskolen/ungdomsskolen, og hva man får med seg av å leve et vanlig liv) skal man helt fint klare å cruise gjennom det løpet der uten å løfte en finger.

For å være helt ærlig synes jeg personlig det er ekstremt merkelig at folk faktisk trenger å lese for å komme gjennom VGS i det hele tatt (med unntak av feks R2 som da faktisk er "nytt" materiale)
Sitat av moret Vis innlegg
Hvordan klarte han da å få så høye karakterer?
Skal ikke prate for alle, men VGS er et fuckings snooze.
Ingenting du lærer der er spesielt vanskelig, og ingenting du lærer der er spesielt nytt eller revolusjonerende. Så lenge man har en helt okei forståelse for basic-kunnskapen man faktisk skal inneha når man begynner på VGS(altså hve du lærte på barneskolen/ungdomsskolen, og hva man får med seg av å leve et vanlig liv) skal man helt fint klare å cruise gjennom det løpet der uten å løfte en finger.

For å være helt ærlig synes jeg personlig det er ekstremt merkelig at folk faktisk trenger å lese for å komme gjennom VGS i det hele tatt (med unntak av feks R2 som da faktisk er "nytt" materiale)
Vis hele sitatet...
Så, det er normalt? Trodde det var flere av meg, som må faktisk følge med i timene og pugge før en time.
Moret, hvordan kan du si at S matte er repetisjon? Du kan bruke barneskolematte for å komme deg igjennom ungdomskolen, men du kan ikke bruke ungdomskolematte til noe annet en P matte.
Får bare fortsette å jobbe, hadde håper noen her hadde en eller annen mystisk pugge teknikk slik at jeg kunne nyte litt frihet.
Sitat av Detersånndaerd Vis innlegg
Så, det er normalt? Trodde det var flere av meg, som må faktisk følge med i timene og pugge før en time.
Moret, hvordan kan du si at S matte er repetisjon? Du kan bruke barneskolematte for å komme deg igjennom ungdomskolen, men du kan ikke bruke ungdomskolematte til noe annet en P matte.
Får bare fortsette å jobbe, hadde håper noen her hadde en eller annen mystisk pugge teknikk slik at jeg kunne nyte litt frihet.
Vis hele sitatet...
Kanskje litt rask på avtrekkeren der ser jeg nå som jeg leste gjennom læreplanen; hadde aldri S-matte, hoppet rett på R2 fra P/T-matte. Så trekker tilbake akkurat den.
Men, for de andre fagene så skal det meste være relativt kjent stoff.

Altså, hvis du er ute etter en studieteknikk og ikke kan stoffet fra før så kan du ikke se på de som chiller rundt. Da må du faktisk jobbe med greiene dine, og gjøre det systematisk. Så du kan kanskje ikke henge rundt og gjøre ingenting disse årene, men kanskje du kommer unna med noen timer her og der istedet for å henge over bøkene hver kveld.
Studieteknikk er fort noe som må læres det også, men her har du en kjapp link som et startingpoint: https://modernestudieteknikk.wordpre...studieteknikk/

Vil oppsumere det jeg ser på som god studieteknikk i et par punkter:
-Vær på skolen. Hver dag, hver time.
-Følg med. Skriv gode notater på papir, drit i PC-notering(det funker ikke hvis du ikke har stål-vilje, noe veldig få har).
-Finn noen å sammarbeide med. Lær hverandre og lær av hverandre.
-Hva skal du lære i morgen? Les dette gjennom èn enkelt gang i dag. Det er utrolig hva hodet gjør når man sover.
-Begynn med oppgaver/innleveringer/prøvelesing i dag og splitt opp arbeidet ditt. Er det tre uker til shitten skal leveres begynn allikevel i dag, det er enklere å skrive en paragraf om dagen i tre uker kontra å tråkke gjennom 10sider siste kvelden.

Det er ikke så vanskelig å være god student altså, det gjelder bare å bruke de 8timene-ish man er på skolen hver dag til noe nyttig. Og så slenger du inn èn enkelt time på ettermiddagen etter middag, men før sengetid(muligens to om du har en stor prøve kommende).
Sitat av Detersånndaerd Vis innlegg
Får bare fortsette å jobbe, hadde håper noen her hadde en eller annen mystisk pugge teknikk slik at jeg kunne nyte litt frihet.
Vis hele sitatet...
Selv om noen har det lett på skolen, er ikke det tilfellet for de fleste av oss. Man kommer langt, ofte mye lengre, med god arbeidsmoral og innsats over tid.

Repetisjon er et av de viktigste verktøyene for å lære. Et lurt tips, er å lese gjennom timens pensum på forhånd. Da slipper du å fokusere på å forstå nye ord eller huske alt læreren sier, og kan heller bruke kreftene dine på å plukke opp de tipsene osv. som læreren gir utover det som står i boka. Ta notater i timen, og gå gjennom dem en gang til senere på dagen.

Dette gir deg effektivt tre repetisjoner med ulike innfallsvinkler på samme stoff: Bokens innføring, lærerens forståelse og dine egne tanker rundt det. Husk å markere og lese deg opp på ting du eventuelt ikke forstår.

Det er ofte lurt å fokusere på å forstå de store linjene i stoffet, heller enn alle detaljene. Detaljene er a) ikke så viktige og b) kommer etter hver når du har forståelsen på plass. Eksempelvis, prøv heller å forstå hvilke tilstander i samfunnet som førte til den franske revolusjonen, heller enn hvilket årstall det var og hvem som giljotinerte hvem.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høy vs gjennomsnittlig intelligens.

Personer med høy intelligens, og som ikke møter utfordringer i undervisningen, tillegger seg dårlige arbeidsvaner. Disse møter igjen ofte en stor belastning under lengre utdannelse, nettopp fordi de ikke har lært at man må jobbe med fagene. Ting er lettere på ungdomskolen og VGS, men universitetet gir ofte en vekker. Det er i grunnen skolen sitt ansvar å sørge for rette utfordringer.

Du kan trøste deg med at du har lært å jobbe for å oppnå resultater, og har dermed et forttrinn mot mange høyt intelligente.
Jeg anbefaler deg å fortsette å jobbe med stoffet underveis, jeg tokk skolen veldig chill og satt egnt bare å loka I timene og reddet meg alltid til relativt gode (4-5) karakterer iløpet av natt til prøve dagen. Eneste fagene jeg syntes var litt vanskelige var norsk og nynorsk, syntes det var så vanskelig å pugge til. Med min grammatikk og det faktum at jeg bare lastet ned malen til det vi skulle skrive dagen før, lå jeg alltid rundt en treer.

Det som er farlig med dette er at dette overhode ikke går på universitetet, vertfall ikke på tekniske/naturfaglige studier. Gikk personlig på en gedigen smell første semesteret siden jeg trodde jeg kunne holde på som på vgs..
Som mange er inne på her, så er det veldig avhengig av hvor lett man tar stoffet.
Det meste på VGS er BS og US på nytt igjen, bare at man går litt dypere inn i faget. Kun i matte (Og evt fysikk om man har det) at det er noe nytt man lærer seg. Men selv der så er det primært grunnreglene man benytter seg av. Med litt IQ innabords, så går det ganske så lett så fort man har forstått det grunnleggende.

Selv sov jeg ut fylla på videregående, og de timene man var våken nok, ble brukt til å spille eller andre ting.
Gikk ut med godt over 5 i snitt, fordi jeg fikk gode karakterer på prøvene vi hadde. (Deltagelse i timene var ikke et vurderingsgrunnlag på den tiden).
Jeg sov meg gjennom halve VGS, hadde ok karakterer i alt utnom det siste halvåret i matte pga jeg greide ikke å regne ut den ene tingen som vi hadde mest om det siste halvåret. Men greia mi er jo at jeg skjønte fagene. Jeg gikk helse og sosial, og det er 2+2=4. Du skjønner hvorfor du må gjøre hygiene, du skjønner hvorfor du skal være grei med folk, engelsk er et av favorittfagene mine så var ganske enkelt å få med seg ting. Gjorde lite lekser. Er generelt bare jævlig lat i tillegg til at jeg har stoffskifte problemer. Har ekstremt dårlig hukommelse, men ting som er logisk sitter litt ekstra godt.

Jeg er en person som tar ting fort da. Jeg kan se 1 youtube video av hvordan folk gjør noe og da kan jeg det nesten helt selv, kommer jo alltid an på hva det er da. Men at andre ikke får det like godt til som meg, det skjønner jeg på en måte ikke. Jeg forstår jo at okei greit du kan det ikke, men for min del er det veldig enkelt å lære nye ting. Har ingen spesielle interesser så alt nytt er egentlig spennendes for meg..
På VGS hadde jeg lave karakterer og ga generelt faen i å gi noe særlig for det. Gikk ut med rundt 3 i snitt.

Jeg startet ikke høyere utdannelse før jeg var over 25 år, og har akkurat fullført en mastergrad i en alder av snart 40.

Da jeg ble "voksen" forstod jeg ting og tok ting veldig mye fortere. På en 15 stp skoleeksamen har jeg et snitt på et sted mellom A og B, uten å delta på en eneste forelesning og uten å lese noe spesielt mer enn 10-15 timer den siste uken før eksamen.

Det handler veldig mye om hvordan man jobber med fagstoffet, hvordan man siler ut hva som er essensen i faget. Bruke mye tid på å lese og forstå faginnholdet og målet i faget; det er veldig ofte veldig detaljerte mål. I tillegg mener jeg at å "snakke" om faget har gitt meg mye og dersom jeg ikke kan snakke med noen snakker jeg med meg selv.
Handler vel om å se sammenhengen samt. tenke seg frem til svar som virker logiske.
For meg har det vært sånn at jeg ikke klarer å tvinge meg selv til å lære eller følge med hvis jeg ikke vil, da går alt rett ut igjen. Mens derimot kvelden før prøve føler jeg trangen for å sette meg mer inn i stoffet og øve litt - da vil jeg lære av egen vilje og stoffet setter seg lettere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg gjorde aldri arbeid hjemme på VGS, foruten før eksamen, gikk ut med ca. fire i snitt. Fikk meg en real vekker da jeg startet på universitetet, hvor det som oftest måtte 10-12-timersdager til 5-6 dager i uken.
Fikk 5,4 i snitt på vgs. uten å gjøre noe som helst. Eller, gjorde jo litt, men nesten ingenting. Fulgte litt med i timene, så gjetter det var det som gjorde at jeg klarte det bra. Droppa ut (pga. andre ting) i tredje klasse, men fullførte som privatist uten å lese noe særlig. Dette har gjort at jeg har dårlige arbeidsvaner, og høyere utdanning viste seg å være mye mer krevende enn det jeg var vant til.