Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4280
For noen år siden pådro jeg meg et moderat alkoholproblem. Da jeg innså at ting hadde gått for langt dro jeg til legen og fikk en resept på Antabus. Antabus er et legemiddel mot alkoholproblemer som bare gjør at man blir særdeles sjuk om man drikker alkohol (også en til to uker etter sist pille).

Dette har fungert bra.

Men, kom for et par dager siden på at jeg burde tegne uføre-forsikring, og i den sammenheng må man fylle ut en helseerklæring. Der spørres det blant annet om man har hatt problem med alkohol, og så spesifikt om man går på noen reseptbelagte medisiner.

Det jeg da lurer på er hvilke konsekvenser det eventuelt vil få å være ærlig her? Ser for meg forsikringen blir dyrere, og det er forsåvidt ikke noe problem.

Men jeg kan også se for meg at de er så hårsåre på slike ting at det kan påvirke bilforsikring og lignende. Kan jeg f.eks bli nektet bilforsikring hvis jeg er ærlig her?
Sist endret av drunkandhidonor; 17. juni 2017 kl. 01:11.
Vel, det vil nok bli brukt tilbake mot deg på et eller annet vis, derfor spør de om sånt. Skal nok si at fordelene veier opp av og ikke være ærlig på akkurat de punktene der muligens.
Om du ikke er ærlig, så vil de vel kunne finne deg ettersom det er et krav fra dem at de får kontakte din fastlege/legekontor og få innsyn?
Gjettelek
Trådstarter
Ja, har lite lyst til å direkte juge, da det ikke er spesielt vanskelig å finne ut av. Men kunne alltids avbestilt forsikringa uten å gjennomføre helseerklæringa da.

Det store spørsmålet er egentlig hvor mye stress man kan få for sånnt noe. Om det så koster meg en hundrings ekstra i måneden så er jo det ok. Men om de for eksempel trekker tilbake bilforsikringa så er det jo krise.
Hvorfor skal du ha en forsikring som vil være ugyldig fra utgangspunktet? Gi heller de hundre kronene til et godt formål.
Gjettelek
Trådstarter
Sitat av tihihihi Vis innlegg
Hvorfor skal du ha en forsikring som vil være ugyldig fra utgangspunktet? Gi heller de hundre kronene til et godt formål.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du missforstår her. Jeg er ikke ute etter å juge på helseattest. Jeg bare lurer på hvilken konsekvens det kan få for mine andre forsikringer (som ikke krever helseattest) dersom forsikringsselskapet får vite mer om min fortid.
Kjenner ikke til den aktuelle problemstillingen her, men av erfaring så velger forsikringsselskapet å frasi seg alt ansvar som omhandler akkurat den delen av deg.
F.eks får du organsvikt knyttet til bruk av alkohol eller andre konsekvenser som kan knyttes til bruk av alkohol, vil du ikke få noe igjen på forsikringen.

De kan også i en del tilfeller nekte deg forsikring.


Dine andre forsikringer skal normalt ikke påvirkes av slikt. (Igjen litt usikker når det gjelder misbruk av alkohol, men noe slikt bør stå med liten tekst i kontrakten du har på forsikringen).
Sist endret av Blackkoz; 19. juni 2017 kl. 21:08.
Hallo.

Jobber i forsikringsselskap. Bare vær ærlig med med utfylling av helseerklæringen, du godkjenner i tillegg at de får innhente helseopplysninger fra din fastlege og eventuelt andre helse instanser. Tar de deg i å lyge da blir det sett som svik mot selskapet og du kan i det verstefall bli svartelistet. Det eneste som skjer hvis du er ærlig og de ser på det som risiko kan de ta reservasjon i forsikringen mot alkoholisme eller lidelser som knyttes til alkohol, får ett pristillegg eller avslått forsikringen. Får du pristillegg eller reservasjon så har du mulighet til å si opp forsikringen ut at det koster deg noe. Velger du å ikke fylle ut noe og de ikke innhenter opplysninger under søknadsprosessen der og da og du får godkjent den uten noe stress, men får en skade senere hvor de innhenter opplysninger så kan du banne på at du får avslag i skadesaken og oppsagt forsikringen pågrunn av svik da.