Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4739
Hei! Jeg har Arch på en minnepenn som jeg ønsker å bruke på skolen (restriksjoner og slikt er pain, særlg i IT-undervisningen). Jeg ønsker derfor også å koble til skolenettet, som har vist seg å være en utfordring. Foreløpig har je g ikke gått løs på det egentlige nettet(sertifikater bygd inn i windows ellernosånt tull), men et som er satt opp for telefoner og lærernes duppeditter. Her er det 802.1x som gjelder, altså WPA-EAP. Jeg har prøvd forskjellige varianter av wpa-supplicant konfigurasjoner samt å ha configsection i profilfilene til netctl, men har ikke lyktes så langt. Derfor lurer jeg på om det er noen guruer her som kan hjelpe meg litt på vei

Her er den jeg pludrer med nå, som er fra en eksempelfil (wireless-wpa-configsection);

Kode

Description='A wireless connection using a custom network block configuration'
Interface=wlp0s29u1u3
Connection=wireless
Security=wpa-configsection
IP=dhcp
WPAConfigSection=(
'ssid="ofk-mobil"'
'key_mgmt=WPA-EAP
'eap=PEAP'
'identity="brukernavn"'
'password="passord"'
'priority=1'
'phase2="auth=PAP"'
)
..no luck

Her er en annen variant;

Kode

Description="ofk-mobil PEAP-MSCHAPv2"
Interface=wlp0s29u1u3
Connection=wireless
Security=wpa-configsection

IP=dhcp
IP6=stateless

WPAConfigSection={
ssid="ofk-mobil"
proto=WPA2
key_mgmt=WPA-EAP
eap=PEAP
phase2="auth=MSCHAPV2"
identity="brukernavn"
password="passord"
}
Nå har det seg slik at jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal scanne nettverket
for å finne ut hva jeg trenger av protokoller og slikt, ikke for det at jeg ikke har prøvd, men syntes ikke wiki og
forumer gav tilfredsstillende svar.. Jeg har desverre ingen logger for hånd akkurat nå, men jeg skal sjekke i morgen på skolen

Ellers, er det noen åpenbare feil i disse to eksemplene jeg la inn ovenfor?
eller har kanskje dere profilfiler (eller wpa-supplicant filer) som dere har brukt for å koble på slike nettverk?

All hjelp blir verdsatt

Edit: La merke til på telefonen min at phase 2-authentication ikke er på, så fjerner det fra disse filene..
Sist endret av Qandi; 21. august 2014 kl. 00:21. Grunn: oppdaget ny informasjon
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Hvis du har dialog installert er det ganske enkelt

wifi-menu -o
Da kommer det opp en meny, velg skolenettverket.

cd /etc/netctl
ls
Den fila som virker mest logisk at er skolenettverket sitt(ssid vil stå der) velger du og kopierer

netctl enable filen du valgte

Siste punket gjør at du kobler på det nettet automagisk, wifi-menu holder for engangs bruk

Hvis du ikke har det installert kan du ganske enkelt laste ned pakken her: https://www.archlinux.org/packages/core/i686/dialog/

Søk opp en tutorial på pkg build installer denne pakken på den måten
Sist endret av Grisefett; 23. august 2014 kl. 20:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
5 0
Nope, det er litt av problemet og en av grunnene til at jeg styrer med profiler manuelt... Wifi-menu skjønner ikke at dette er et wpa2 eap-sikret nett, så den lager en profil som er til vanlige wpa2-nett... Dvs bare en passnøkkel, og ikke brukernavn og pass som eap er:-/ ellers er jeg jo vandt til å bruke wifi-menu, det funker jo fett til vanlige nett...
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Sitat av Qandi Vis innlegg
Nope, det er litt av problemet og en av grunnene til at jeg styrer med profiler manuelt... Wifi-menu skjønner ikke at dette er et wpa2 eap-sikret nett, så den lager en profil som er til vanlige wpa2-nett... Dvs bare en passnøkkel, og ikke brukernavn og pass som eap er:-/ ellers er jeg jo vandt til å bruke wifi-menu, det funker jo fett til vanlige nett...
Vis hele sitatet...
Har du mulighet til å koble deg til med kabel da?De der config filene har jeg aldri hatt sjangs til å få til :P
Linux geek!
Sauu's Avatar
Har kun brukt netctl til ethernet og vanlig wpa, og aldri 802.1x. Et alternativ er NetworkManager. Jeg bruker det selv pga. god støtte i alle DE/WM, og der fungerer 802.1x uten problemer.

Om netctl er eneste utvei for deg, så skal det dog være mulig, men har selv aldri testet.
Trådstarter
5 0
Okei nå har jeg prøvd Kali på skolenettet, og her følger altså networkmanager med.. Det gikk painless å koble til, så da vet vi det. Men jeg liker meg best i arch, og kommer nå til å prøve og se om ikke jeg kan bruke en liknende config til netctl.. Men nå vet jeg altså litt om hva som er nødventig info da, fra configfila til networkmanager...
Har den ikke for hånd akkurat nå men jeg skal se hva jeg får til i morgen på skolen :-)

Syns for øvrig denne networkmanager er irriterende painless til linux å være:-P
Og så er det jo merkelig at wifi-menu ikke klarer å lage slike profiler på enterprise-nett som networkmanager klarer helt fint..

Det er ikke det at jeg ikke har muligheten til å installere networkmanager heller, men sjekka det ut og det så noe kronglete ut, og så er det jo noe med det at den enkleste veien er ikke alltid den mest lærerike (egentlig er jeg bare sta)... Og hadde jeg villet at ting skulle funkere automatisk så hadde jeg nok ikke brukt arch heller;-)
Sist endret av Qandi; 26. august 2014 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Qandi Vis innlegg
Okei nå har jeg prøvd Kali på skolenettet, og her følger altså networkmanager med.. Det gikk painless å koble til, så da vet vi det. Men jeg liker meg best i arch, og kommer nå til å prøve og se om ikke jeg kan bruke en liknende config til netctl.. Men nå vet jeg altså litt om hva som er nødventig info da, fra configfila til networkmanager...
Har den ikke for hånd akkurat nå men jeg skal se hva jeg får til i morgen på skolen :-)

Syns for øvrig denne networkmanager er irriterende painless til linux å være:-P
Og så er det jo merkelig at wifi-menu ikke klarer å lage slike profiler på enterprise-nett som networkmanager klarer helt fint..

Det er ikke det at jeg ikke har muligheten til å installere networkmanager heller, men sjekka det ut og det så noe kronglete ut, og så er det jo noe med det at den enkleste veien er ikke alltid den mest lærerike (egentlig er jeg bare sta)... Og hadde jeg villet at ting skulle funkere automatisk så hadde jeg nok ikke brukt arch heller;-)
Vis hele sitatet...
Du kan jo laste ned networkmanager?

Kjempeenkelt!
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Det finnes forskjellige løsninger på nettet for hvordan man kobler til universitetenes trådløse nett, eduroam. Ettersom du virker være usikker på innstillingene dine kan dette være verdt å se på.

Her er templaten jeg selv brukte (tror jeg ):
Description='Eduroam-profile for <user>'
Interface=wlan0
Connection=wireless
Security=wpa-configsection
IP=dhcp
WPAConfigSection=(
'ssid="eduroam"'
'proto=RSN WPA'
'key_mgmt=WPA-EAP'
'auth_alg=OPEN'
'eap=PEAP'
'identity="<user>"'
'password="<password>"'
)
Vis hele sitatet...
https://wiki.archlinux.org/index.php/netctl#Eduroam
Sist endret av Mullah; 10. september 2014 kl. 15:32.
jeg bruker wicd, ja jeg vet, med de har en fin cli ncurses interface, og https://wiki.archlinux.org/index.php...work_with_wicd