Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2180
jeg skal i morgen levere inn ale mine skolebøker(10 trinn) og de sier at hvis det mangler bøker får jeg nedsatt i orden + regning på boka.
kan de sette ned karakteren min hvis jeg betaler for denne boken jeg ikke har?
Stuck pixel.
Tryllestav's Avatar
Tror dette er opp til skolen din å bestemme.
Ja, det kan de. Men hvorfor bryr du deg? Ordenskarakteren i 10. teller ikke i det hele tatt.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jeg skal i morgen levere inn ale mine skolebøker(10 trinn) og de sier at hvis det mangler bøker får jeg nedsatt i orden + regning på boka.
kan de sette ned karakteren min hvis jeg betaler for denne boken jeg ikke har?
Vis hele sitatet...
Høres merkelig ut, alle kan være uheldig og miste/ødelegge boken på en eller annen måte. Virker ganske urettferdig å sette noen ned i orden pågrunn av det. Hvis de gjør det så må du ihvertfall argumentere i mot, dette virker langt fra akseptabel holdning fra skolen så lenge du betaler for deg. Hadde forstått det hvis det hadde gått ut over undervisning fordi du ikke kunne følge med i timen og ikke gadd kjøpe ny bok osv. men dette er jo ikke tilfelle så...

Vi gikk forresten ikke ned i karakter hvis vi manglet en bok når vi gikk ut i 10ende.
Trådstarter
jo ordenskarakteren er viktig hvis jeg skal søke jobb, og hadde du hatt min mor så hadde du også syntes at den var viktig.
Hvorfor ikke gjøre som jeg pleier å gjøre, stjele bøker fra folk du ikke liker og bytte navn og nummer på dem. Funker alltid og du slipper kjip regning samtidig som du tar igjen på idioter.
Sitat av nikons Vis innlegg
Ja, det kan de. Men hvorfor bryr du deg? Ordenskarakteren i 10. teller ikke i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Har alltid fått høre at det er viktig med god orden, regner med at rektor har mer peiling enn deg.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Har alltid fått høre at det er viktig med god orden, regner med at rektor har mer peiling enn deg.
Vis hele sitatet...
Spørs hva du skal videre egentlig, skal du f.eks. rett i jobb etter ungdomskolen så er det veldig viktig. Skal du på yrkesfag så er det fremdeles ganske viktig. Hvis du derimot tenker på videre utdanning etter gymnaset så betyr fravær på ungdomskolen minimalt.
Sitat av TheView Vis innlegg
Hvorfor ikke gjøre som jeg pleier å gjøre, stjele bøker fra folk du ikke liker og bytte navn og nummer på dem. Funker alltid og du slipper kjip regning samtidig som du tar igjen på idioter.
Vis hele sitatet...

Ja for det er jo ingenting i posten din over her som tyder på at nettopp du er en slik idiot.

Til TS: Skjønner godt du ikke vil ha nedsatt orden, jeg foreslår du tar en prat med de ansvarlige på skolen din og tilbyr deg å betale for boken, kanskje er de snille nok til å la det gå.
Som sagt er dette noe du må snakke med skolen din om. Da jeg gikk ut av ungdomsskolen så fikk vi ikke nedsatt hvis vi manglet bøker, men vi fikk en regning på de vi hadde mistet, så måtte vi betale den.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Har alltid fått høre at det er viktig med god orden, regner med at rektor har mer peiling enn deg.
Vis hele sitatet...
For sånne ting som dette som sier på skolen er hvertfall ikke for å motivere elevene og få dem til å oppføre seg.. Jeg har ennå til gode å komme over en arbeidsgiver som vil se karakterkortet fra ungdomsskolen.
Mangler et par bøker jeg også! Og jævlig streng bibliotekar, så får regning i posten eller noe! Vi skal ikke levere bøkene enda da!
Kan man forresten sende regning til elever under 18 år for å ha mista skolebøkene? Trodde det var slik at umyndige personer ikke kunne bli satt i gjeld jeg..
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Kan man forresten sende regning til elever under 18 år for å ha mista skolebøkene? Trodde det var slik at umyndige personer ikke kunne bli satt i gjeld jeg..
Vis hele sitatet...
Foreldrene dine...
Jeg har mange tiendeklasse bøker liggende i skapet ganske praktisk egentlig
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Har alltid fått høre at det er viktig med god orden, regner med at rektor har mer peiling enn deg.
Vis hele sitatet...
Jeg har enda tilgode å møte noen som har fått pes pga lav orden i 10klasse.

Kjeft fra mamma teller ikke..
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jo ordenskarakteren er viktig hvis jeg skal søke jobb, og hadde du hatt min mor så hadde du også syntes at den var viktig.
Vis hele sitatet...
Eksamen, ordenskarakter og blabla fra ungdomsskolen teller ikke i arbeidslivet. Det er videregående som teller og såvidt det teller, nesten ingen arbeidsgivere ser på det i det hele tatt..
Sitat av nikons Vis innlegg
Ja, det kan de. Men hvorfor bryr du deg? Ordenskarakteren i 10. teller ikke i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Bullshit, han skal jo helt sikkert på videregående, og du tar feil hvis du ikke tror at det teller når de ser på søknadene.
Sitat av Kalars Vis innlegg
Bullshit, han skal jo helt sikkert på videregående, og du tar feil hvis du ikke tror at det teller når de ser på søknadene.
Vis hele sitatet...
Nei, det er du som tar feil. Det er kun karakterene som har noe å si.
Orden og oppførselskarakterer kommer på karakterkortet når man har fullført ungdsomsskolen. Det har derimot ingenting å si når man søker videregående opplæring.

Etter litt googling fant jeg en NRK artikkel:
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.7397979

For å legge til:
Selvom orden og oppførsel kommer på karakterkortet på ungdomsskolen er dette et kort som i praksis ikke blir brukt.

Edit:

Fant en kilde til..
http://www.vox.no/upload/5820/SkoleOgUtdanning.pdf
Karakterene i orden og oppførsel teller ikke ved inntak til videregående opplæring, men de kan
være viktige overfor en framtidig arbeidsgiver
Vis hele sitatet...
- Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk burde være kilde nok, eller?
Sist endret av lsrr; 31. mai 2011 kl. 13:53.
Så lenge du fullfører VGS, så har ikke karakterene noe som helst å si ifra US.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Nei, det er du som tar feil. Det er kun karakterene som har noe å si.
Vis hele sitatet...
Beklager, propaganda fra mine foreldres side
Sitat av nikons Vis innlegg
Ja, det kan de. Men hvorfor bryr du deg? Ordenskarakteren i 10. teller ikke i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Ja,nei det er jo ikke disse karakterene du skal inn på VGS med heller..
Trådstarter
Sitat av TheView Vis innlegg
Hvorfor ikke gjøre som jeg pleier å gjøre, stjele bøker fra folk du ikke liker og bytte navn og nummer på dem. Funker alltid og du slipper kjip regning samtidig som du tar igjen på idioter.
Vis hele sitatet...
det er ikke bare nr. på en lapp det er et system så skolen vet til en ver tid akkurat hvordan bok du har fått utdelt,

Sitat av Sargasm Vis innlegg
Spørs hva du skal videre egentlig, skal du f.eks. rett i jobb etter ungdomskolen så er det veldig viktig. Skal du på yrkesfag så er det fremdeles ganske viktig. Hvis du derimot tenker på videre utdanning etter gymnaset så betyr fravær på ungdomskolen minimalt.
Vis hele sitatet...
jeg skal jobbe i sommer OG yrkesfag

Sitat av Mandokir Vis innlegg
For sånne ting som dette som sier på skolen er hvertfall ikke for å motivere elevene og få dem til å oppføre seg.. Jeg har ennå til gode å komme over en arbeidsgiver som vil se karakterkortet fra ungdomsskolen.
Vis hele sitatet...
det har ikke jeg.
har hatt et par jobber der alle ville se karakter fra skolen

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Så lenge du fullfører VGS, så har ikke karakterene noe som helst å si ifra US.
Vis hele sitatet...
dette er på US

Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Ja,nei det er jo ikke disse karakterene du skal inn på VGS med heller..
Vis hele sitatet...
jo det er det
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jo ordenskarakteren er viktig hvis jeg skal søke jobb, og hadde du hatt min mor så hadde du også syntes at den var viktig.
Vis hele sitatet...
Ordenskarakteren er aldels ikke viktig når du går på ungdomsskolen, om du skal søke på jobb. Det er videregående som teller. Alt som skjer på ungdomsskolen telles nå mest når det gjelder søk på vgs.
Trådstarter
jeg har jobbet i lengre tid på to plasser mens jeg gikk på US BEGGE ville ha karakterkort fra skole med i søknad
Sitat av xavi0n Vis innlegg
jeg har jobbet i lengre tid på to plasser mens jeg gikk på US BEGGE ville ha karakterkort fra skole med i søknad
Vis hele sitatet...
Det er akkurat NÅ ja. Når du begynner på vgs, vil de ikke ha karakterkort o.l fra ungdomskolen.
Trådstarter
no shit mangetegn
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Ja,nei det er jo ikke disse karakterene du skal inn på VGS med heller..
Vis hele sitatet...
Lol, ordenskarakteren teller ikke.
Da jeg gikk på ungdomsskolen, jeg gikk ut i 2006, så manglet jeg masse bøker..det jeg gjorde var å late som ingenting, og når de sendte regning sa jeg at jo, de hadde jeg levert inn.. Og at det var de som måtte ha rota de bort. Etter det hørte jeg ingenting.