Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1966
Jeg har bitt meg merke i at norske myndigheter har økt avgiften på sjokolade- og sukkervarer fra 21,19,- til 36,92 kroner per kilo i 2018, en økning på 82,9%. Denne endringen har vi sett både ringvirkninger og konsekvenser av i media siden årsskiftet. Det jeg særlig finner interessant i mye av denne debatten, er folks meninger om at det nesten er en menneskerettighet å kose seg med lørdagsgodteri. Nå skal jeg innrømme at jeg setter Aftenpostens artikkel veldig på spissen her, men jeg merker også en reduksjon i mitt eget sukkerforbruk etter at prisene har gått opp.
Noe av det jeg ønsker å diskutere her er uansett om det kan sees på som en gitt rettighet at vi nordmenn skal kunne kose oss med sjokolade og annet søtt så billig som mulig, eller om vi rett og slett tar denne endringen alt alvorlig?

Et annet viktig aspekt med denne avgiftsøkningen er også den enorme økningen i grensehandel, som ikke bare fører til tapte sukkerinnteker i Norge, men også tapte inntekter på andre områder som for eksempel mat, alkohol og tobakk.

Var det et riktig valg av staten Norge å øke avgiften på sukker som et tiltak til å bedre folkehelsen, når Ola Nordmann uansett kan bestille/kjøpe de samme varene i Sverige og mer til? Og hvordan har sukkeravgiften påvirket deg personlig?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Eg tenkjer litt av det samme. Ei 200g plate melkesjokolade koster 40,- på kolonial.no

Då er ikkje snaut sju kroner i avgifter det som avgjer om eg kjøper den eller ikkje. Eg har råd til så mykje godteri som eg vil spise, og det trur eg gjeld veldig mange. Det eg lurer på er i kor stor grad medieomtalen har biddrege til å gjere folk merksomme på avgifta - og dermed skapt ein kunstig protestaksjon.

Eg er einig i at den slår litt skeiv ut til tider, m.a. grunna litt underlige regler for kva den omfattar og ikkje, og har problemer med at ei fiskalt grunngitt avgift av enkelte vert seld inn som eit folkehelsetiltak.

Men i det store og det heile? Ei avgift som ikkje har praktisk betydning for spesielt mange.
Jeg er avhengig av Pepsi Max som også ble rammet av avgiften selvom den er sukkerfri.

Forskjellen nå og før er at jeg er enda nøyere på å dra til Sverige på korrekte tider for å alltid ha et lager. Har også begynt å kikke på online bestilling fra Sverige
Det er et tankekors at det nå er billigere å bestille og få tilsendt brus fra Sverige, enn å rusle ned på butikken og kjøpe det selv. Ikke særlig bra for miljøet er det heller.

Grensehandel har allerede lønnet seg lenge, men stort sett bare i kvanta. Nå er prisforskjellene mellom Norge og Sverige såpass store at det er nesten dumt å ikke grensehandle, og toll/porto veier ikke en gang opp for det. Dette har gitt drivkraft for en del selskaper som nå spesialiserer seg på å eksportere snop (og andre dagligvarer) til Norge, og takket være mye mediedekning vokser de stadig. Snart har de et stort nok markedsføringsbudsjett til å nå enda flere.

Problemet her er at regjeringen antageligvis ønsket seg en ekstra inntekt for å balansere budsjettet (det er derfor den treffer sukkerfrie produkter også), og nå når den nok ikke det målet de hadde sett for seg. Derfor vil det ikke gå særlig lenge før de må finne en ny inntektskilde, og i mellomtiden så suges norske sukkerpenger ut av landet. Jeg tenker at "løsningen" de kommer fram til etter hvert blir å fjerne tollgrensen fullstendig, og begynne å kreve tollavgift og mva på alle pakker. Dette vil samtidig drepe så og si alt av Internetthandel, foruten de store selskapene som gidder å registrere seg i Mva-registeret (og alt det medfører av regnskap) - kun for å nå mindre enn 0.1% av verdens befolkning. Først da blir vel den norske industrien fornøyd.
For meg er det bare en unnskyldning for at staten skal tjene mer penger. Hvis de vil at folk skal spise sunt hvorfor dumper dem ikke avgiftene på sunn mat i samme slengen da? Gir null mening, svært gjennomskubart.
Sitat av Source Vis innlegg
Jeg er avhengig av Pepsi Max som også ble rammet av avgiften selvom den er sukkerfri.

Forskjellen nå og før er at jeg er enda nøyere på å dra til Sverige på korrekte tider for å alltid ha et lager. Har også begynt å kikke på online bestilling fra Sverige
Vis hele sitatet...
Sukkeravgiften på lettbrus skal fjernes igjen, så da slipper du Sverige turene Vil som regel alltid være noen kroner å spare, men hvis du tar med reisekostnader tror jeg ikke det er mye å tjene på kun å handle Pepsi Max
kjedelig streiting
Sitat av Dyret Vis innlegg
Jeg tenker at "løsningen" de kommer fram til etter hvert blir å fjerne tollgrensen fullstendig, og begynne å kreve tollavgift og mva på alle pakker. Dette vil samtidig drepe så og si alt av Internetthandel, foruten de store selskapene som gidder å registrere seg i Mva-registeret (og alt det medfører av regnskap) - kun for å nå mindre enn 0.1% av verdens befolkning. Først da blir vel den norske industrien fornøyd.
Vis hele sitatet...
Er redd du har rett. Denne regjeringens budsjettsaldering har dessverre vært en gavepakke til opposisjonen og spesielt nasjonalistene i bondepartiet.
Husk at all skatt ikke nødvendigvis har en hensikt om å (utelukkende) endre folks adferd. Til syvende og sist handler mye om at vi har veldig høye statlige kostnader, som må dekkes inn av tilsvarende inntekter. Man må altså hente pengene et sted. Da handler det mye om hva politikere kan bli enige om.

Liker faktisk argumentet til Sandberg om at det fort kan bli en fattigdomsskatt. Fattige spiser mer sukker (kilde? hmmm. Regner med det hvertfall. Tobakk osv i tillegg). Når dette skattlegges såpass hardt kan det bidra til å øke forskjellen blant fattig og rik. Men hvilken skatt synes du er «bedre»?