Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2476
Kan arbeidsgiver ansette nye faste ansatte når han har midlertidig ansatte? Når det er på samme fagfelt?

Har nettopp opplevd dette og synes det virker rart at vi som er midlertidig ikke har rett på fast først. Hva kan jeg eventuelt gjøre?
Er du fagorganisert? Hvis så, kanskje du bør ta det opp med advokaten en ofte har tilgang på der?
Hvis du ikke er fagorganisert, så vet du hva du har å gjøre.
Ikke mulig å melde seg inn i en fagforening og få dem til å rydde opp det som har skjedd. Blir litt som å bestille reiseforsikring etter at bagasjen har forsvunnet.

Siden du spør her så er jeg ganske sikker på at du ikke er organisert. Lykke til å med å tømme lommeboka om du velger å forfølge dette.
Sitat av BigJaffa Vis innlegg
Ikke mulig å melde seg inn i en fagforening og få dem til å rydde opp det som har skjedd. Blir litt som å bestille reiseforsikring etter at bagasjen har forsvunnet.
Vis hele sitatet...
Det er jeg klar over, men da ungår man iallfall å bli rævkjørt noe fælt flere ganger.
Sist endret av aluminiumfluorid; 4. april 2018 kl. 19:08.
Men det jeg egentlig lurte på, er det lovlig eller ikke? Finnes det lover på dette?
Søkte du også på stillingen?
Er du midlertidig, eller vikar?
Arbeidstaker som har vært midlertidig ansatt og som på grunn av virksomhetens forhold ikke får fortsatt ansettelse har også fortrinnsrett. Dette gjelder ikke for ansatte som er i vikariat. Med vikariat menes en person som arbeider i stedet for en (eller flere andre) som er fraværende fra stillingen.

Deltidsansatte

Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten. Arbeidstakeren må være fast ansatt i virksomheten. Stillingen det hevdes fortrinnsrett til må inneholde om lag de samme arbeidsoppgavene som arbeidstakeren har i sin nåværende stilling.
Les mere

https://www.sticos.no/fagstoff/nar-h...-fortrinnsrett
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Arbeidstaker som har vært midlertidig ansatt og som på grunn av virksomhetens forhold ikke får fortsatt ansettelse har også fortrinnsrett. Dette gjelder ikke for ansatte som er i vikariat. Med vikariat menes en person som arbeider i stedet for en (eller flere andre) som er fraværende fra stillingen.

Deltidsansatte

Deltidsansatte har fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse i virksomheten. Fortrinnsretten er betinget av at arbeidstaker er kvalifisert for stillingen og at utøvelse av fortrinnsretten ikke vil innebære vesentlige ulemper for virksomheten. Arbeidstakeren må være fast ansatt i virksomheten. Stillingen det hevdes fortrinnsrett til må inneholde om lag de samme arbeidsoppgavene som arbeidstakeren har i sin nåværende stilling.
Les mere

https://www.sticos.no/fagstoff/nar-h...-fortrinnsrett
Vis hele sitatet...
Dette gjelder vel bare om hans midlertidige stilling ikke får fortsette, eller han er oppsagt.
Sist endret av Grimdoc; 4. april 2018 kl. 21:20.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Dette gjelder vel bare om hans midlertidige stilling ikke får fortsette, eller han er oppsagt.
Vis hele sitatet...


Dersom arbeidsgiver skal foreta en ny ansettelse må det vurderes om det finnes arbeidstakere som kan ha fortrinnsrett til stillingen. Fortrinnsretten griper inn i arbeidsgivers adgang til fritt å velge hvem som skal ansettes. Vi skal se nærmere på hva fortrinnsrett innebærer og når reglene inntreffer.

29/10/14
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Dersom arbeidsgiver skal foreta en ny ansettelse må det vurderes om det finnes arbeidstakere som kan ha fortrinnsrett til stillingen. Fortrinnsretten griper inn i arbeidsgivers adgang til fritt å velge hvem som skal ansettes. Vi skal se nærmere på hva fortrinnsrett innebærer og når reglene inntreffer.

29/10/14
Vis hele sitatet...
Har du noen lov/regel å vise til at man har fortrinnsrett når man allerede er ansatt?

Sitat av 5FDP Vis innlegg
Vi skal se nærmere på hva fortrinnsrett innebærer og når reglene inntreffer.
Vis hele sitatet...
Hvem er vi?

Edit: Å ja, du kopierer fra linken uten å bruke quote-funksjonen.. Litt vrient å vite når du skriver egen tekst og når du kopierer andres.
Sist endret av Grimdoc; 4. april 2018 kl. 21:32.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Har du noen lov/regel å vise til at man har fortrinnsrett når man allerede er ansatt?


Hvem er vi?

Edit: Å ja, du kopierer fra linken uten å bruke quote-funksjonen.. Litt vrient å vite når du skriver egen tekst og når du kopierer andres.
Vis hele sitatet...
Beklager ikke så teknisk av Meg så føler det nesten som en bragd og klare og lime inn en link. Kan du forklare quote funksjonen på pm til meg så blir jeg happy
Om du er prosjektansatt så ja, da kan de det.