Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1090
Mitt msi z170m mortar lager noen ganger knekkelyder når temperaturen i PCen endrer seg raskt. Jeg kan også få den til å lage denne lyden med å varme opp baksiden av hovedkortet med en hårføner mens PCen er slått av og ikke plugget i. Er dette noe å bekymre seg over?
Sist endret av tbfk; 13. mars 2018 kl. 09:50.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
At materialer ekspanderer og trekker seg sammen ved temperaturendring er helt vanlig, dog er det best at slik teknologi holdes i relativt stabile forhold. Ekspandering og sammentrekning kan over tid gi skade på komponenter.
Har erfart at pinnene til CPU på to hovedkort har bøyd seg ved lagring i kald garasje, dette var med fastmontert kjøler og er ikke å anbefale. Regner med at det var pga. Temperaturforandringer så vil anbefale å prøve å stabilisere temperatur, mulig at du har skrudd til litt hardt på festene så det forårsaker spenn på hovedkortet.
Trådstarter
15 1
Sitat av Dodecha Vis innlegg
At materialer ekspanderer og trekker seg sammen ved temperaturendring er helt vanlig, dog er det best at slik teknologi holdes i relativt stabile forhold. Ekspandering og sammentrekning kan over tid gi skade på komponenter.
Vis hele sitatet...
Men tror du hovedkortet kan bli øydelagt om ikke så altfor lenge?

Sitat av Goyhest Vis innlegg
Har erfart at pinnene til CPU på to hovedkort har bøyd seg ved lagring i kald garasje, dette var med fastmontert kjøler og er ikke å anbefale. Regner med at det var pga. Temperaturforandringer så vil anbefale å prøve å stabilisere temperatur, mulig at du har skrudd til litt hardt på festene så det forårsaker spenn på hovedkortet.
Vis hele sitatet...
Kan pinnsen bøye seg selv med montert cpu?
Sist endret av tbfk; 13. mars 2018 kl. 11:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville prøvd å skru ekstra fast alle skruer som fester hovedkortet til kabinettet.
Trådstarter
15 1
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Jeg ville prøvd å skru ekstra fast alle skruer som fester hovedkortet til kabinettet.
Vis hele sitatet...
Hvordan vil det hjelpe?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Jeg ville heller løsnet alle skruer til hovedkortet 1-2 omdreininger, for å så stramme de jevnt til igjen, gjerne i sikksakkmønster.

Dersom du har selvbygg, så sjekk at alle spacere og skruer er der