Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 970
Hei,

Jeg lastet ned og kjørte OSX gjennom VMWare. Når jeg nå, tre-fire timer senere stenger ned OSX så oppdager jeg at mitt andre lagringsvolum, en 5-6 år gammel harddisk, ikke lenger er synlig under min datamaskin. Den er heller ikke synlig i BIOS.
VM ble kjørt på SSD'en, som også er der jeg har operativsystemet (Windows 10). Er det mulig at kjøringen av OSX kan ha tatt knekken på harddisken på et vis? Har aldri ikke kunne se den før, og synes det var litt tilfeldig om den skulle ryke på samme dag som jeg kjørte noe som er krevende for maskinen.

Takker for svar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er antakeleg tilfeldig ja. Harddisker kreperer innimellom, og om VMen var lagra på anna disk er det ingenting som tilseier at den disken som rauk skal ha sett spesielt stor I/O.

Så anta at det er tilfeldig. Disker kreperer regelmessig, utan ei påvisbar ytre årsak.
Han nye
sgt_coke's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er antakeleg tilfeldig ja. Harddisker kreperer innimellom, og om VMen var lagra på anna disk er det ingenting som tilseier at den disken som rauk skal ha sett spesielt stor I/O.

Så anta at det er tilfeldig. Disker kreperer regelmessig, utan ei påvisbar ytre årsak.
Vis hele sitatet...
Aight, da får jeg prøve litt feilsøking i morgen for å være sikker på at den faktisk er død.
Han nye
sgt_coke's Avatar
Trådstarter
Disken lager et sett med "pipelyder", og det virker som disse er av ulike varighet. Jeg kunne nå finne den under disks i enhetsbehandling, som "unknown device". Under "Events" for disken finner jeg dette:

Device SCSI\Disk&Ven_&Prod_\4&268c595a&0&030000 was not migrated due to partial or ambiguous match.

Last Device Instance Id: USBSTOR\Disk&Ven_Kingston&Prod_HyperX_Fury_3.0&Rev_PMAP\0018 F30C9EE4B010E111D736&0
Class Guid: {4D36E967-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}
Location Path:
Migration Rank: 0xF000FC00FFFFF130
Present: false
Status: 0xC0000719

Når den er koblet i fucker den opp oppstarten på maskinen. På min egen maskin går oppstarten av Windows (som ligger på en SSD) veldig mye saktere enn vanlig. Når den var koblet i en annen maskin så ville ikke Windows fyre (fikk opp noe slikt som "Press a button to ...*noe om boot*", som kun kom opp på nytt om man trykket på noe.

Noen som har peiling? Prøvde å Google feilmeldinger, er noen som har hatt samme problem men ser ikke ut til at de fant noen løsning på det.