Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 11882
Jeg har kjørt livet mitt i dass, og har toppa hele greia nå og drukket på meg et usunt forhold til alkohol. Det har gått heftig for seg de siste par år kan du si. I jula bestemte jeg meg for at nok er nok, og har holdt meg edru siden. Men jeg har problemer. Jeg er deprimert, noier helt av å ikke ha alkohol i hus sånn at jeg kan ta meg en slurk eller tyve før jeg går ut døra for å møte hverdagen og jobb. I helgene føles det trist og tungt å være edru når alle andre drikker. Har holdt på å sprekke flere ganger, men jeg er streng mot meg selv. Og om jeg skulle sprekke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Den tanken skremmer meg, hvis jeg sprekker, hva da. Har vurdert Anonyme Alkoholikere, men jeg vet at ingenting er anonymt på dette stedet jeg bor. Skravla går. Jeg vil ikke at noen skal vite. Men jeg skulle så gjerne ha snakket med noen som forstår og som vet hvor vanskelig det er. Noen her?? Ta kontakt med meg
Gratulerer, du har klart å gjøre noe med problemet helt selv.
Jeg kjenner følelsen så godt, hvorfor har jeg ikke noe jeg kan ta en slurk av, noe som gjør meg roligere?
Selv drikker jeg hver dag, også på dagtid dersom jeg ikke skal kjøre. Mitt forhold til alkohol er langt forbi det som er normalt. Jeg ønsker å ta grep, og kanskje ditt innlegg kan inspirere meg. Aller helst vil jeg få kontrol, ikke kutte helt.
Lykke til, du er utrolig flink. Send gjerne en PM om du vil.
Klem fra Betty
Har i årenes løp sluttet med det meste man kan slutte med. Foruten de fysiske abstinensene til diverse narkotika er de psykiske abstinensene til alkohol og nikotin det verste å komme over.

At du nå nærmer deg en måned uten alkohol viser at du takler det. Det blir snart mye lettere å klare helgen uten fyll.
B-vitamin mangel er veldig vanlig hos rusmisbrukere. Og da spesielt alkoholikere. B-vitamin hjelper mye på psyken. Matlyst er også noe som blir bedre også.
Hvordan sender jeg PM her da? Jeg klikket på brukernavn og deretter "send melding", men ikke en dritt skjer.

Målet mitt er også å få kontroll, ikke kutte helt. Det greier jeg ikke p.d.d. Sist gang jeg var ute å drakk ble jeg så full at jeg blacket ut
I ditt tilfelle er det mye enklere å kutte helt enn å prøve å holde det under kontroll. Jeg har selv sluttet for flere år siden og lever enda. Etter en måneds tid blir det plutselig helt greit, bare kjedelig som fy å sitte edru. Etter 2-3 måneder så får du en bedre fysisk form og ting begynner å bli lysere.
Jeg vet. Men jeg blir gæren av tanken på å slutte helt. Den tanken gir meg bare mer lyst til å kjøpe meg sprit og drikke meg så drita at jeg ser stjerner. Jeg ga meg selv ti dager og det greide jeg. Begynnet å få mer kontakt med meg selv og kjenner jeg er sterkere enn jeg trodde. Men så kommer sånne drittdager som denne søndagen her og ødelegger for meg. Jeg er redd og gråter. Jeg liker ikke å være edru
Rus er ikke gleden i livet, rett å slett. Vi har/har hatt nogenlunde like syn på rus virker det som, og selv tunge dager klarer du å komme deg igjennom. Dra til en kompis eller en slektning av deg og ta deg en kopp kaffe. Vær alene når du kan og når du har det tungt gå på et edru besøk.
Takk for at du svarte. Venner har jeg ikke og jeg er alene hele tiden. Alkohol er min beste venn og nå som den er eliminerte er ikke livet mitt rare greiene. Jeg har tatt avstand fra folk og miljø som ikke har vært bra for meg og prøver å få meg ny omgangskrets men det er ikke gjort med et knips med fingerne akkurat
Kanskje du bør revurdere det med å ta kontakt med Anonyme Alkoholikere da, selv om skravla går som du sier. Da vil du jo tillegg til å få hjelp å støtte også komme i kontakt med andre i samme situasjon. Uansett lykke til, fra en som ikke er alkoholiker men som sliter med det meste annet her i livet.
Sitat av shady_America Vis innlegg
Jeg har kjørt livet mitt i dass (...) før jeg går ut døra for å møte hverdagen og jobb.(...) men jeg er streng mot meg selv.
Vis hele sitatet...
Hvis du har jobb, er kanskje ikke livet ditt helt i dass?

Bra du er streng mot deg selv, men hva gjør du i de tidsrommene
du normalt ville drukket? Det kan være bra å lage seg en daglig
rutine med f.eks. trening / friluftsaktiviteter, noe som gir motivasjon.
Trenger ikke nødvendigvis være all verdens opplegg, men noe som
flytter fokus bort fra rus. En fot og en dag av gangen.
Takk for rådene. Skal prøve å være konsekvent. Null alkohol. Redd for at jeg drikker meg i hjel, jeg har ingen grenser når jeg først bøtter nedpå.

Good luck til alle dere også, som sliter med diverse. Enjoy life<3

xoxo
Sist endret av shady_America; 21. januar 2018 kl. 16:00.
Siden du har det så tungt ville jeg prøvd CBD. Da kan livet fort bli mye lettere uten å bli rusa. Har hvertfall hørt sykt mange d har hjulpet for.
Jeg skal vurdere det. Får se hvordan jeg greier meg fremover. Havner jeg på kjøret igjen må jeg få i gang noe form for strakstiltak hvis ikke er det kroken på døra for meg
Har ikke noe konstruktivt å komme med, men ønsker deg oppriktig Lykke til!
Godt jobbet! Du har tatt det første, men også det vanskeligste steget på egen hånd.
Er du religiøs? Jeg har hørt at anonyme alkoholikere "smug introduserer" deres klienter til kristendommen, om det er positivt eller negativt er opp til deg.

Anbefaler deg uansett å få i deg masse frukt! Hvis du kjenner suget, spis ROSIN, DRUER, DADDLER! Har hørt at daddler, (om du liker det eller ei), er en svært effektiv måte å få ned suget på. Du tenker kanskje det ikke vil hjelpe, men gjerne prøv i det minste dersom alkoholen frister.. Lykke til
Takk. Nei jeg er ikke religiøs. Jeg er fortsatt edru. Frukt spiser jeg mye. Og en del annet dritt som jeg unner meg nå for å få tankene litt bort fra alkoholen. Men jeg er sint og lei meg.
Skulle ønske jeg ikke eksisterte, jeg har ikke bedt om å bli født. Ikke skal jeg ha noe avkom heller, så hva f er poenget og meningen med denne driten her. Helvete ta eksen min, notorisk løgner og knarketryne som presenterte meg for det spetakkelet her.hvilket liv. Stjeler pengene mine og kaller meg hore, for hva?! Hæ. Kjernekar.
De få gode vennene mine er borte. De tilhører mitt gamle liv. Jeg har allerede prata med de, tryglet og bedt, de gidder ikke. Det løpet er kjørt. Så hva f gjør jeg

Det er sånn her; man står aleine i en iskald lukket verden og det er ingen som har plass til deg. Begynne helt på scratch med alt. Sovner gråtende alene i et ubesøkt hjem, våkner opp og føler meg enda jævligere. Alt er en kamp. Nav, leger, meds.
S. H. I. T
Sist endret av shady_America; 23. januar 2018 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja det er ikke lett for den eneste som kan hjelpe deg er deg selv, ingen andre. Tro meg jeg har vært der etter 40 års misbruk. Nå har jeg vært klean i 5 år. Du MÅ hjelpe deg selv med de midlene du selv har.
Kjeder du deg ?
Tips https://www.fontenehuset-osloost.no
Ye hadde jeg bodd i oslo hadde jeg lett møtt opp
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De finnes over hele landet. Bare å Google
Hei.

Trist å lese om situasjonen du er i.

går du til psykolog? Er veldig greit å ha noen «uavhengige» og snakke med, samtidig som de kan hjelpe deg mye gjennom det vanskelige nav systemet og ikke minst eventuelle medisiner.


En inngang til nye venner kan være via hobby. Om du ikke har noen så kanskje du kan prøve ut noe nytt. F eks frivillige organisasjoner hvor du hjelper andre. Dette ligger kanskje litt lengre frem i tid for deg.


Dine gamle venner kan muligens ønske å ha noe med deg å gjør når de innser at du faktisk har endret livet ditt, holder deg edru og sakte men sikkert får ting på plass?


Har du foreldre/familie som er villig til å hjelpe deg?


Lykke til.Dette kan du klare!

(NB, naturen er en fantastisk plass som klarner hodet! )
Takk alle��

Håper noen flere får nytte av tråden. God bedring til alle som sliter��
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg vet hva du går igjennom. Vil anbefale deg et opphold på en institusjon til du får kontroll over lysten på alkohol. Etter ca 6 mnd er man som regel seg selv igjen, og etter et år har hjernen glem håpet om den «belønning» alkohol gir. Da kan man prøve på kontrollert drikking, noen klarer det, andre ikke og må være avholdne resten av livet. Hvis opphold i institusjon ikke er aktuelt, så anbefaler jeg AA i nabobygda eller lengre unna hvis du kommer deg dit på en grei måte, da slipper du unna bygdesnakket. Jeg drakk døgnet rund i 2 år for ca 6 år siden. Holdt meg inna ca 10 mnd og kan i dag ta meg en fest av og til, men tar antabus dagen derpå får å unngå å reparere når nervene og angsten og fyllesyken kommer. Også har jeg noe benzo (jeg har sobril) liggende som hjelper bra i de 2-3 dagene etterpå, men ikke fall for fristelsen og erstatte benzo som rus istede for alkohol i hverdagen, det er en ennå farligere vei. Benzoavhengighet er ikke å spøke med, og slutte med det kan være værre en alt annet da det tar så lang tid før abstinensene går over.
Masse lykke til, jeg heier på deg, dette klarer du��
Profesjonell fuck up
19 6
Har du ikke oppsøkt lege? Det hadde jeg gjort og fått henvisning til psykolog.

Jeg syntes du er flink! Bare å sende pm hvis du vil snakke. Lykke til!
Sjekk ut Sinclair metoden. En metode der du kan fortsatt drikke, men tar naltrexone for å avlære alkoholikeren i deg.
Anbefaler
Dokumentaren One little pill

En metode med større suksessfaktor enn å gå for fullstendig avhold fra alkohol.
Sist endret av Bearass; 3. mars 2018 kl. 22:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvordan går det med deg? Tror ikke du skal frykte skravlet til de andre på AA! De er nok like freaka for at det skal komme ut at de er der lykke til mann, synes du er flink uansett!
Jeg sprukket flere ganger siden sist, bumper borti dårlig selskap og så er vi i gang på nytt. Oppsøkt lege for lengst ja og inn og ut av psykiatrien hele tiden. Generelt livstrøtt likegyldig og lei
Hva m antabus? Stå på videre��dette klarer du��
Anbefale du laster ned en app som heter: sober times - talkingsober.com der samles masse folk med rus problemer, om du ønske motivasjon i fritiden.
Sitat av shady_America Vis innlegg
Den tanken skremmer meg, hvis jeg sprekker, hva da. Har vurdert Anonyme Alkoholikere, men jeg vet at ingenting er anonymt på dette stedet jeg bor. Skravla går. Jeg vil ikke at noen skal vite. Men jeg skulle så gjerne ha snakket med noen som forstår og som vet hvor vanskelig det er. Noen her?? Ta kontakt med meg
Vis hele sitatet...
Hei
Nå går jeg i AA på både små og større steder. Det er begrenset hvor små steder det er AA møter og det der er bare en alkoholistisk paranoid tankegang du holder på med. Du må på et eller annet tidspunkt ta et oppgjør med deg selv for hva du er villig til å gjøre og å ofre for å få gjort noe med drikkingen din. Det du skriver sklir rett inn i AA og det er også min erfaring at det enkleste er avholds. Det er den første som setter i gang sirkuset og ved å unngå det unngår du nye mørkere runder med skyld, skam og konsekvenser for å nevne noe.

Du kan også ringe AA og du vil få noen å snakke, du vil og kunne bli kontaktet av noen fra din lokale gruppe eller nabogruppe.

911 77 770

Alle dager fra 18.00 – 22.00
Alle hverdager fra 11.00 – 15.00

Vil og anbefale behandling, start med å bestille time til fastlege. Nei det monner ikke med en og annen psyk-time for deg i din situasjon. Begynn med fastlegen på blanke ark, si du skal ha henvisning til behandling tøm deg for han som du gjør her eller be han lese dette!

Selv har jeg bare erfaring med 12 trinns modellen og du kan se på Alfa, Trasopp, Mestringshusene, Kildevangen. Alle disse har nå avtale og tar nå henvisning fra det offentlige og du slipper betale. Stå på krava! Mestringshusene vet jeg har ledige plasser og du kan komme inn fort.
Du er flink som i det hele tatt prøver syns jeg med øl i matbutikken du må handle i. Jeg er glad jeg har problem med stoff og ikke alkohol selv. Jeg anbefaler å prøve å finne en støttekontakt om du har vanskelig med venner og de har jo taushetsplikt(!) og kan hjelpe med nav-stress, og min "venn" har god erfaring i rus og psykiatri og har blitt en ekte venn for MEG. Tror ikke det er lett å få til egentlig, men finner du en som er villig til å gå litt over jobbkravene så hjelper det mye på livet og dårlige dager m turer i skog og mark ell.

Min redning er og blir hund, rett og slett, men da må du kunne ta vare på den altså. Jeg har en god gammel venn på 12år med kreft som må avlives snart, og venter på mai så jeg kan dra hjem med en skjønn valp jeg har bestilt og blitt lovet. Gleder meg til å ha mye å gjøre igjen, hunden min nå bare sover stakkars, og jeg er deprimert og livslei som deg pga det og mitt store avhengighetsproblem selv om det er gjennom lar og lege hovedsaklig.

Å kutte ut sigg å begynne å vape ga meg en ny hobby og andre ting en rus å bruke ekstra penger på. det gir også helsegevinster, da astmaen min er mye bedre selv om jeg damper i vei. Det kan gjøres lett og billig, eller dyrt og lidenskapelig med alt av duppeditter for å få den beste smaken av vapingen din. Alt kan hjelpe, en liten forandring gjør mye. Du skal se tiden flyr med videoer om å bygge dine egne coils av motstandswire og teste det ut selv. Mye å lære, om man vil da. Det er og mye sosialt på nett med vaping og mye gøy på youtube.

Ellers kan du få deg skjegg, eller begynne å trene litt, hva som helst for å få tiden til å gå rett vei. Trenger du å slanke deg så kutt ut sukker, det hjelper på humøret også for meg. Har nå gått ned 30kg, veid meg i dag=D

s
Sist endret av saviour; 6. mars 2018 kl. 11:47.
Få meg skjegg.....,kanskje det ja. Jeg skal kontakte AA. Så får vi se
Synes det er bra at du holder deg rusfri.

Jeg tror uansett at dette er noe man boer kontakte fastlegen ang
Sitat av shady_America Vis innlegg
Få meg skjegg.....,kanskje det ja. Jeg skal kontakte AA. Så får vi se
Vis hele sitatet...
Bra! Det har forandret livet til mange å kontakte AA. Få høre hvordan det går, gjerne PM om det er mer comfy og det er noe du lurer på.

Stå på, det er en evig kamp men det blir bedre når du nå begynner å få gjort noe med det selvom det virker aldri så svart.
Husk at AA kun vil kunne være effektivt om du kan godta en allmektig gud. Om du ikke kan det, er AA ubrukelig for deg. Edit: Kanskje litt kjapp i avtrekkern der; mulig at noen ikkereligiøse vil kunne få noe ut av å snakke med andre som også har rusproblemer. Jeg siktet til løsningen som er den samme for AA verden over.
Sist endret av kallisti; 7. mars 2018 kl. 16:19.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Husk at AA kun vil kunne være effektivt om du kan godta en allmektig gud. Om du ikke kan det, er AA ubrukelig for deg. Edit: Kanskje litt kjapp i avtrekkern der; mulig at noen ikkereligiøse vil kunne få noe ut av å snakke med andre som også har rusproblemer. Jeg siktet til løsningen som er den samme for AA verden over.
Vis hele sitatet...
Her var du veldig rask ja. Det er ikke en på forhånd definert "allmektig gud" og det har ingen som helst, what so ever religiøs forbindelse annet enn bruken av ordet "gud".

Det riktige her er "en makt større enn oss selv". Og jeg forholder meg til at det må være hva som helst annet enn meg selv og det kan jeg fint leve med. Det er og folk som sliter med ordet gud som omsetter det til f.eks "Glad Uten Dop".

Ingen grunn til å skremme folk før de har prøvd. Å bli edru og rusfri handler om å finne sin vei og den veien starter med å prøve.
Ønsket ikke å oppnå noe annet enn å opplyse om faktiske forhold. Du må innta en eller annen form for religiøs innstilling hvis du skal ha noe utbytte av det. Det er ikke for alle.

Jeg sier overhodet ikke at du er doomed; bare at AA krever en form for religiøsitet i bunn. Det Yalla sier her er nytolkning av AA-filosofien. Gud nevnes for øvrig flere ganger under de nåværende stegene også.

Det er fullt mulig å bli edru med et sekulært avvenningsopplegg. Sier ikke at det er det riktige for trådstarter, bare sier det.
Sist endret av kallisti; 7. mars 2018 kl. 19:40.
Fikk en pm om at den siste posten min er slettet pga min giftige tunge og språkbruk. Men jeg er altså helt sjukt uenig med deg kallisti, og jeg syns det er forkastelig av deg å skrive det.
Det er beklagelig dersom du blir såret av sannheten, men jeg er ikke enig med deg i at det er forkastelig å skrive. Om du har ett lite religiøst bein i kroppen, er det bare å gunne på, men er du ateist på din hals, vil nok noe annet enn AA være å foretrekke.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Det er beklagelig dersom du blir såret av sannheten, men jeg er ikke enig med deg i at det er forkastelig å skrive. Om du har ett lite religiøst bein i kroppen, er det bare å gunne på, men er du ateist på din hals, vil nok noe annet enn AA være å foretrekke.
Vis hele sitatet...
Sorry ass men jeg har forklart deg dette på posten over. Og de fleste er hverken religiøse eller ateister.

Jeg har hundrevis av AA møter bak meg over 5 år og kansje 100 i NA og er akkurat hjemme fra møte.

Det du farer med av religiøsitet er faktisk reinspikka tøv. Det er mye man kan mene om 12-trinns modellen men dette er bare tull.

Slå opp ordet åndelighet i ordboka di for det nytter tydeligvis ikke å nå inn med hva enn jeg måtte skrive.
Sist endret av Yalla; 7. mars 2018 kl. 22:53.
Hvis man godtar at det finnes krefter større enn en selv som man tilber som en del av programmet, kan du kalle det spirituelt så mye du vil. Det er også religiøst.
Sist endret av kallisti; 7. mars 2018 kl. 22:56.
Sitat av kallisti Vis innlegg
Ønsket ikke å oppnå noe annet enn å opplyse om faktiske forhold. Du må innta en eller annen form for religiøs innstilling hvis du skal ha noe utbytte av det. Det er ikke for alle.

Jeg sier overhodet ikke at du er doomed; bare at AA krever en form for religiøsitet i bunn. Det Yalla sier her er nytolkning av AA-filosofien. Gud nevnes for øvrig flere ganger under de nåværende stegene også.

Det er fullt mulig å bli edru med et sekulært avvenningsopplegg. Sier ikke at det er det riktige for trådstarter, bare sier det.
Vis hele sitatet...
Ga deg KP med uhell.

Godta en allmektig gud kan hjelpe for enkelte som er religiøse eller ønsker frivillig å gjøre det. Dette er dessverre problemet med AA rundt omkring i verden, heldigvis har mange av de endret rutinene med AA..

Ta en titt på videoen før du spyr din radikale mening.
https://www.youtube.com/watch?v=WS35Vpn4XVM
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kanskje hvis du setter deg på dass og driter FØR du veier deg. Prøv det.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kanskje hvis du setter deg på dass og driter FØR du veier deg. Prøv det.
Vis hele sitatet...
Legg egg, taper

Dere som tilbyr prat på PM, hva faen er poenget med det når dere ikke gidder å svare? Dere kunne like gjerne spytta meg i trynet. Gi faen i å skriv sånt når dere uansett ikke gidder
Sist endret av shady_America; 14. mars 2018 kl. 15:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Utrolig sterkt å lese tråden her.
Kampen mot.rusen og de jævla bølgene den.skaper.
Og ikke minst hvor sort alt blir uten.

Jeg har vært der du er.
Jeg hadde et alvorlig alkoholproblem.
På det verste klarte jeg ikke dusje før jeg hadde drukket ei halv Korsken.
Jeg spiste ikke, ble drittynn, og fikk blåmerker bare noen var borti meg. Jeg hadde vondt både fysisk og fysisk.
Jeg løy. Jeg var et vrak. Men.ingen av de tinga skremte meg. Å.ikke drikke, skremte Livet av meg.
Jeg klarte å være edru noen dager til "kløen" ble for ille, så.var det full.rulle igjen.
Jeg var 20 og hadde holdt det gående i 5 år.
Min mor satte seg ned med meg, og da bare brast alt. Ho ordna med terapeut, som.var utrolig fin.
Og ho fikk hjulpet meg å søke skole som jeg kom inn på.
Jeg slutta ikke å drikke, men flytta hjem og det begrensa dagdrikkinga.
Jeg glemmer aldri den første dagen på skolen, jeg var i byen da Polet åpna og kjøpte sprit. Jeg svetta som faen, et klamt helvete. Jeg vilke drikke for jeg hadde så angst! Men jeg gikk på skolen og tenkte st.blir det for ille, kan jeg stikke på dass. Det var bare én time, så jeg klarte ddt edru.
Jeg var veldig stolt.

Første gang jeg var edru én måned, var et veddemål mange år seinere.
Den rastløsheten man får er så jævlig!
Alt spinner i hue, og jeg klarte ikke konsentrere meg olm noe! Ikke hva folk sa, ikke tv, ingen ting.
Men da den måneden nærma seg slutten, var det ikke så ille!
Men så sprakk han jeg vedda mot, og jeg vant ei kasse øl. Og det var SÅ GODT! Det smakte magisk og virka enda bedre!
Til slutt sa kjæresten min at han syntes det var utrivelig at jeg drakk hver kveld. Jeg tok litt hensyn til.ham, og klarte to måneder. Og sprakk. Egentlig fordi jeg ville.
Jeg ville ikke slutte.
Jeg ville bare vise at jeg kunne være edru.
Tanken på å ALDRI mer drikke alkohol var verre enn å dø, nesten. For hva slags Liv ville det bli??

Til slutt klarte jeg det.
Nå har jeg ikke drukket på mange år, slutta å telle.
Før det drakk jeg en sjelden gang og hadde det veldig fint med det.

Du burde bare kutte tvert.
Vær edru i 3-6 måneder,og det blir bedre.
Det er mye i hjernen og kroppen som må stabilisere seg.

Det at du ikke har venner, er et massivt problem.
Det har ikke jeg heller, fordi jeg har slitt så med angst,og da falt alle fra.
Vi trenger venner. Er det ingen på jobb du kan bli kjent med?
Kunne ønske vi hadde bodd samme sted, så tror jeg jaggu jeg hadde spurt om vi skulle ta en kaffe og prate.

Jeg bor også på et relativt lite sted. Her er AA HELT anonymt. NA, også.
Jeg mener at de må skrive under på taushetsplikt.
Jeg er med i Angstringen, og der må vi det.
Det dokumentet er juridisk bindende.
Om ikke det var der, har de fleste en moral som.forteller dem at nå holder du kjeft.
Det er ikke religiøst, heller.
Det er riktig det med den høyere makten.
Tenk at den høyere makten er alkohol!
Jeg tror det kan funke, men er på veeeldig utrygg grunn nå.

Jeg kunne ønske det var noe jeg kunne hjelpe med.
Du klarte deg en måned! På første forsøk.
Det er veldig bra!
Alle sprekker. Det er ikke jordas undergang. Du er veldig streng med deg selv, og på en måte er det bra, men du må ikke straffe deg selv for mye, heller.
Si ifra om.jeg kan bidra.
Jeg vet ikke hvor pm er, så ikke send det.

Masse, masse lykke til!
Dette fikser du!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vil anbefale kontakt med AA - det finnes også engelskspråklige Skype-møter hvis du er redd for at du kommer for et lite sted. NA hjelper meg hver dag. Jeg har religiøse tilbøyeligheter, men mange definerer "høyere makt" som gruppetilhørigheten eller fellesskapet, for eksempel. Det viktige med NA og AA er at du møter folk som har vært langt ute, som har klart å bli edru/ nykter og som virkelig vil hjelpe en annen rusavhengig. Sponsorskap - at en rusavhengig veileder en annen gjennom de tolv trinn - er det som har gitt meg nytt håp. MEN: det kan bli litt totalitært, noen sponsorer stiller veldig høye krav, og da må man bare sile ut det man ikke vil høre på. Det skal være for ens egen tilfriskning, ikke for å please andre. Jeg overser de mest syke utspillene fra sponsoren min. Men, ja, NA og AA er ikke for alle, men verdt å gi et forsøk. Og jeg kjenner masse ateister som har vært i programmet i årevis, og er rusfrie, og mye mer dedikerte enn meg. Finnes også noe som heter a-larm som jeg har hørt er mindre religiøst enn AA, men vet ikke om det finnes utenfor Oslo. Lykke til uansett.
Tid er den beste medisin. Og en dag i slengen. AA kan du jo teste ut. Klisjeer klisjeer..

Poenget er at jo lenger avstand du får fra rus, jo enklere blir det.

Jeg har vært opiatavhengig i 15 år, begynte tidlig. Dro ihvertfall på kollektiv etter noen år der vi jobba, hadde grupper og fikk gode kompiser. Var der i 3 år og etter 2 år tenkte jeg ikke mer på dop. Fikk meg dame og plass på skole og bodde i egen leilighet det siste året. Vel, den leiligheten var i regi av behandlinga, men utrolig frie tøyler.

Tid, en dag i slengen, AA, kanskje du har noen nyktre venner. Det er fullt mulig, men en beintøff første kneik, dessverre. Viktig å komme seg ut og. Bare gå en tur. Lån en hund��
Sist endret av liquidduck; 7. juli 2018 kl. 08:19. Grunn: Ny info
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei alle sammen. Liten oppdatering fra meg nesten ett år senere. Ting har vært både bra og dårlig. Det dårlige veier mest, og jeg har hatt et tøft år hva alkohol gjelder. Føler jeg lever på lånt tid pga alkoholmisbruket. Jeg har ikke fortalt noen om alkoholproblemet mitt, bortsett fra 1. Jeg fortalte han det i helgen, det føltes godt og lindrende å fortelle det til noen.
Videre nå tenker jeg at jeg vil jobbe for at andre ikke går i samme fella som meg, jeg tenker spes. på barn og unge, hjelpe de på riktig vei før det er for sent. Jeg tenker i retning miljøarbeider/helsefagarbeider. Ingen rundt meg har særlig troen på at jeg skal greie en utdannelse pga min rufsete bakgrunn, men det går bra. Jeg vil hvertfall prøve, det er godt å ha en ambisjon og gulroten langt der fremme blir å kunne bruke erfaringene mine til å hjelpe andre. Det er hvertfall bedre enn ingenting. Håper det står bra til med dere andre. Klem<3
Anonym bruker
"Takknemlig Kimære"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av shady_America Vis innlegg
Hei alle sammen. Liten oppdatering fra meg nesten ett år senere. Ting har vært både bra og dårlig. Det dårlige veier mest, og jeg har hatt et tøft år hva alkohol gjelder. Føler jeg lever på lånt tid pga alkoholmisbruket. Jeg har ikke fortalt noen om alkoholproblemet mitt, bortsett fra 1. Jeg fortalte han det i helgen, det føltes godt og lindrende å fortelle det til noen.
Videre nå tenker jeg at jeg vil jobbe for at andre ikke går i samme fella som meg, jeg tenker spes. på barn og unge, hjelpe de på riktig vei før det er for sent. Jeg tenker i retning miljøarbeider/helsefagarbeider. Ingen rundt meg har særlig troen på at jeg skal greie en utdannelse pga min rufsete bakgrunn, men det går bra. Jeg vil hvertfall prøve, det er godt å ha en ambisjon og gulroten langt der fremme blir å kunne bruke erfaringene mine til å hjelpe andre. Det er hvertfall bedre enn ingenting. Håper det står bra til med dere andre. Klem<3
Vis hele sitatet...
Fiks deg selv før du tenker på å hjelpe noen andre