Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5916
Hei

Får endelig ut fingeren og melder meg ut av statskirken. Men har blitt fortalt at jeg må melde meg inn i et annet trossamfunn, hvis ikke går min "støtte" til kirken. Men hvilket skal jeg velge?

Finnes det trossamfunn som er forankret i vitenskap? Man kan jo nesten bli religiøs av å se hvor vidunderlig bra naturen passer sammen, og hvordan fysiske og matematiske lover alltid blir så enkle og elegante.

Vil helst ikke betale årsavgift heller
Du har jo alltids Human-Etisk forbund. Men de er ikke vitenskapelig forankret vil jeg tro
Nå er jeg ikke akkurat medlem selv (men ateist er jeg så absolutt), men Human-Etisk Forbund er vel kanskje det nærmeste du kommer.

I vitenskapen er ikke det å tro noe du skal gjøre. Du skal bevise hypoteser og teorier og likevel være åpensinnet nok til å snu om på faktum dersom bevis/fakta senere viser at du tok feil. Slik jeg ser det så er det positivt å ikke tro, for hvis du tror, så vil du ende opp med å vri funn og fakta i den retning _du_ personlig tror..
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Men har blitt fortalt at jeg må melde meg inn i et annet trossamfunn, hvis ikke går min "støtte" til kirken.
Vis hele sitatet...
Hva i faen? Jeg tror da vitterlig at folk skjønner poenget når du melder deg ut av kirka. Hvis man støtter kirka forblir man vel bare medlem. Kanskje man går en tur i den også. Det kan da ikke være nødvendig å melde seg inn i noe annet for å vise at man ikke "støtter" kirka! Tull og vas.
Meld deg inn i trossamfunnet "alt som er", så får du 500 kroner i året av de 800 kronene som går til tros- eller livssynssamfunn per medlem.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Hva i faen? Jeg tror da vitterlig at folk skjønner poenget når du melder deg ut av kirka. Hvis man støtter kirka forblir man vel bare medlem. Kanskje man går en tur i den også. Det kan da ikke være nødvendig å melde seg inn i noe annet for å vise at man ikke "støtter" kirka! Tull og vas.
Vis hele sitatet...
Om jeg ikke tar helt feil så er den kommunale/statlige stivbentheten slik at hvis man ikke er meldt inn i et annet livssyn/trossamfunn innen et år etter utmelding fra kirken så vil den årlige summen pr. hode gå til den Norske kirke om du er medlem eller ikke.
Sitat av Apraksin Vis innlegg
Om jeg ikke tar helt feil så er den kommunale/statlige stivbentheten slik at hvis man ikke er meldt inn i et annet livssyn/trossamfunn innen et år etter utmelding fra kirken så vil den årlige summen pr. hode gå til den Norske kirke om du er medlem eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hvis man bare vil gi statkirka finger'n, så er vel hedningesamfunnet elns. et alternativ?
Sist endret av Myoxocephalus; 13. april 2014 kl. 20:27.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Flue Vis innlegg
Meld deg inn i trossamfunnet "alt som er", så får du 500 kroner i året av de 800 kronene som går til tros- eller livssynssamfunn per medlem.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke meld deg inn der. Ingen har noensinne sett noe til disse pengene. Jeg sendte en mail for noen år tilbake fordi jeg vurderte å melde meg inn, men fikk heller aldri svar.
Sist endret av Mullah; 13. april 2014 kl. 20:52.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis man bare vil gi statkirka finger'n, så er vel hedningesamfunnet elns. et alternativ?
Vis hele sitatet...
"Kirken får dessverre ikke mindre penger om du melder deg inn i HEF (Human-Etisk Forbund) eller DnH (Det norsk Hedningsamfunn) - men HEF får statsstøtte hvis du melder deg inn der. DnH får ikke statsstøtte.
De fleste av våre medlemmer er nok også medlem i HEF. Vi har en intern debatt gående om vi skal søke om å få statsstøtte som livssynssamfunn - men da er det et problem at de fleste av våre medlemmer også er medlem i HEF... - for de må da velge hvem som får statsstøtte - og HEF krever 950,- i årskontingent fra medlemmer som er medlem i et annet livssynssamfunn! HEF er lunkne på religionskritikk, ja - det er der vi utfyller HEF, og kan være en spydspiss i religionskritikk."

Dette svaret fikk jeg da jeg for noen år siden vurderte å melde meg inn i Hedningsamfunnet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Mulig friborgerforbundet er et alternativ, dog de virker av og til som noen useriøse ayn-rand-møter-frp-kloner
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Jeg er verken medlem i Statkirken, Humanetisk forbund, eller noe annet.
Meldte meg ut av Statkirken, uten å melde meg inn noe annen plass.
Man MÅ ingen ting.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Jeg er verken medlem i Statkirken, Humanetisk forbund, eller noe annet.
Meldte meg ut av Statkirken, uten å melde meg inn noe annen plass.
Man MÅ ingen ting.
Vis hele sitatet...
Nei, man må ikke det. Men det er ikke det denne tråden handler om.
Den handler om hvem, eller om det er noen i det hele tatt, som får den statlige støtten dersom man ikke er medlem noe sted.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Har du prøvd noe rundt deisme, å sjekke ut den 'retningen'? Aner ikke hvorvidt det er noe samfunn/forening rundt dét.. Gode muligheter at det finnes noe. Finnes ellers mange kjente deister, deriblant Albert Einstein.
Sist endret av aeon_illuminate; 4. mai 2014 kl. 21:56.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Høres ut som det hadde passa med en form for satanisme
Hvis du ikke er medlem noen plass, og aktivt har meldt deg ut av Statskirken, så får statskirken de kronene uansett, i følge Human-Etisk Forbund. Det er fullstendig galskap, og det irriterer meg grenseløst, men det er en annen diskusjon.

Jeg vil uansett nevne Sosialhumanistene, eller Humanistforbundet, som de heter i dag. De jobber mer mot vitenskap, humanitært arbeid, og er mer kunnskapsorienterte enn noe annet livssyn som er kjent for meg i dag.
Det virker som en del har misforstått hvordan statsstøtten til Den Norske Kirke og andre trossamfunn fungerer.

DNK får tildelt penger over statsbudsjettet. Etter at denne tildelingen er bestemt, tar man utgangspunkt i antall medlemmer i DNK og regner ut en sats ved å dele tildelingssummen på antall medlemmer. Denne satsen tildeles deretter hvert registrerte trossamfunn ganget med antall medlemmer samfunnet har. Så dersom du melder deg ut av statskirken vil den utregnede satsen økes med en bitteliten andel, siden medlemstallet til DNK blir mindre, og alle andre trossamfunn får dermed tilsvarende mer per medlem. Melder du deg i tillegg inn i et annet trossamfunn, vil deres tilskudd økes med en ganger denne satsen.

Denne prosessen skjer også kommunalt. Totalt får DNK tildelt ca 4 milliarder kroner per år i offentlige tilskudd. Og det sier seg selv at dersom tilstrekkelig mange melder seg ut av DNK, vil tildelingsformen ikke lenger være økonomisk gjennomførbar, og man må gå over til en forhåpentligvis mer rettferdig og fornuftig fordeling.

(EDIT: Vedlikehold av verneverdige kirker kommer utenfor dette budsjettet.)
Sist endret av Provo; 5. mai 2014 kl. 10:14.
Jeg vet at det eksisterer trossamfunn i f.eks. USA som får lov til å bruke psykotrope substanser, fordi det er en del av deres religion. Kunne noe slikt eksistert i Norge og?

Jeg ville meldt meg inn i dette bare som et "fuck you" til en politikk jeg er sterkt uenig i...
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg vet at det eksisterer trossamfunn i f.eks. USA som får lov til å bruke psykotrope substanser, fordi det er en del av deres religion. Kunne noe slikt eksistert i Norge og?

Jeg ville meldt meg inn i dette bare som et "fuck you" til en politikk jeg er sterkt uenig i...
Vis hele sitatet...
Religion står langt fra like sterkt i Norge som i USA. Så nei.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av phish Vis innlegg
Jeg vet at det eksisterer trossamfunn i f.eks. USA som får lov til å bruke psykotrope substanser, fordi det er en del av deres religion. Kunne noe slikt eksistert i Norge og?

Jeg ville meldt meg inn i dette bare som et "fuck you" til en politikk jeg er sterkt uenig i...
Vis hele sitatet...
Tviler - på begge. Hvilke amerikanske trossamfunn og substanser handler dette om?
Sitat av Choobe Vis innlegg
Religion står langt fra like sterkt i Norge som i USA. Så nei.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke lenger enn til England for å feks ta Ayahuasca i en kirke =)

Og de er ikke spesielt mer religiøse enn oss her i Norge.
Sist endret av Pandabjørn; 5. mai 2014 kl. 15:56.
Sitat av robhol Vis innlegg
Tviler - på begge. Hvilke amerikanske trossamfunn og substanser handler dette om?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Santo_Daime

Det gjelder ayahuasca, som inneholder DMT + en maoi (ekstremt kraftig hallusinogen effekt, men noe mindre om det tas i ayahuasca enn om man røyker det eller tar det IV/IM etter hva jeg har hørt)

In the United States, court battles over ritual use of ayahuasca have mostly been fought by the UDV, and practitioners of the Santo Daime doctrine are watching these events closely. So far, UDV has been able to continue practicing legally thanks to Supreme Court decisions that soundly rejected attempts by the government to prohibit it. As of September 2008, UDV is in negotiations with the Drug Enforcement Administration regarding regulation of their use of ayahuasca.[14][15]

In September 2008, the three Oregon Santo Daime churches filed suit in federal court to gain legal status.[16] Their trial ended January 23, 2009. The case, Church of the Holy Light of the Queen v. Mukasey, presided over by Judge Owen M. Panner, is ruled in favor of the Santo Daime church.

In March 2009, Panner found that the use of hallucinogenic tea by members of such churches was legal, issuing an injunction barring the government from penalizing them for its consumption.
Vis hele sitatet...
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Trenger ikke lenger enn til England for å feks ta Ayahuasca i en kirke =)

Og de er ikke spesielt mer religiøse enn oss her i Norge.
Vis hele sitatet...
Det finnes miljøer i "hippie-sjangeren" som holder på med dette i Norge og, men den store forskjellen er vel at her vil onkel blå reagere kraftig om det ikke holdes hemmelig...

Jeg var ikke klar over at man kunne gjøre dette (lovlig?) i England?

På wikipedia er de ikke nevnt, i alle fall ikke i den spesifikke artikkelen jeg linket til, under "Europe":

In the Netherlands, Santo Daime won a court case in 2001[17] which allowed them to continue their ceremonial usage of ayahuasca.[18] One factor in this decision was a fax from the Secretary of the International Narcotics Control Board[19] to the Netherlands Ministry of Public Health, stating that [P]reparations (e.g. decoctions) made of these plants, including ayahuasca are not under international control and, therefore, not subject to any of the articles of the 1971 Convention.

In France, Santo Daime won a court case allowing them to use the tea in early 2005; however, they were not allowed an exception for religious purposes, but rather for the simple reason that they did not perform chemical extractions to end up with pure DMT and harmala and the plants used were not scheduled. Four months after the court victory, the common ingredients of ayahuasca as well as harmala were declared stupéfiants, or narcotic scheduled substances, making the Daime and its ingredients illegal to use or possess.

The most recent decision came in Italy in 2006;[20] an eight month long investigation had led to the arrest of 24 Italian Santo Daime members in early 2005, but the May 2006 ruling found that no sufficient evidence had been presented to demonstrate that the church members had broken Italian law.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen problemer med å tro det, da få land i den vestlige verden har like strenge og rigide lover som Norge.

På den annen side setter Norge religiøs utøvelse veldig høyt, og omskjæring av guttebarn er f.eks grei praksis. Jeg regner med at dette aldri har vært en problemstilling i norsk rett? Det hadde vært interessant å se utfallet, og ikke minst argumentene for at det er greit å omskjære guttebarn av religiøse grunner, men ikke greit å ta psykotrope substanser.

Hva med en ny kirke der det var påbudt å klippe av øreflippene, og man utførte dette på nyfødte?

Tillegg:

Jeg fant en side som tilbyr behandling med Ayahuasca i UK.

Dette er også definitivt en "ekte" religiøs ting for mange (new age ting), like ekte som helbredende krystaller og Märthas engler. Å registrere det som trossamfunn skulle med andre ord ikke være så vanskelig, og det finnes jo allerede slike andre steder i verden. Slik sett ville det å nekte noen å bruke ayahuasca i seremonier være likestilt med å nekte kirken å gi ut vin og kjeks til sine troende, med unntak av at ayahuasca har en veldig reell effekt. At det VIL bli nektet har jeg ingen problemer med å tro på, men det vil definitivt kunne sees på som et like stort brudd på religionsfrihet som retten til å dekke til deler av kroppen av religiøse grunner, eller retten til seremonier som nattverd...
Sist endret av phish; 5. mai 2014 kl. 18:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.