Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2522
Hei!

Skal bygge en diger boombox for fester og trenger litt hjelp.

Vurderer å bruke 4 av disse: https://bilradiospes.no/produkter/bi...neer-ts-a6923i

Målet er en boombox som spiller drithøyt, og jeg lurer derfor på om disse vil dekke mitt behov?

Ser at RMS kun er 60W, som virker forholdvis lite, men samtidig så er peak helt oppe i 400W, så de burde jo tåle noe midt i mellom over lengre tid og?

Skal ha med et sub element eller to i tillegg, så lavfrekvent er ikke et problem.
Hva med denne? Den er også enkel å dra med å beach'n eller festival etc.
http://www.instructables.com/id/The-...f-115dB-music/
Trådstarter
56 0
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva med denne? Den er også enkel å dra med å beach'n eller festival etc.
http://www.instructables.com/id/The-...f-115dB-music/
Vis hele sitatet...
Alt for lav effekt til mitt formål har vanskelig for å tro at en 40W sub dundrer så veldig. Men jeg vil ende opp med et lignende resultat Inspriasjon får man aldri nok av.
Jeg ville heller ha valgt litt mer kvalitet fremfor kvantitet.

F.eks vil en av denne (6.5" Digital design Redline 506) spille like bra som 4 av de du linker til. Prisen er ca 1200,- for den, men du må også da ha noen mellomtoner og diskanter.

http://i.ebayimg.com/t/Digital-Designs-DD-506-D2-REDLINE-Subwoofer-/00/s/NjU2WDcyMA==/z/t7YAAOSwe-FU9HrV/$_35.JPG

Om du syns 400W RMS blir for lite, så kan du doble den ved å kjøpe en til, eventuelt gå for en 8" DD bass.
Litt vanskelig å sette sammen et oppsett til deg når du ikke oppgir noe budsjett.

EDIT: En annen ting som er viktig for å få god lyd er selve kassen. Går du for en av de DD bassene, så vil jeg anbefale deg å bruk 22mm MDF plater til sidevegger, topp og bunn, mens du bruker 2 x 22 MDF plater i front og bak. Husk også på å stiv opp kassen innvendig ved å bygge et kors av platene som du skrur fast i topp, bunn, side og bakre vegger.
Sist endret av 0xFF; 27. juni 2016 kl. 04:26.
Lurt å velge høytalere med høy følsomhet også, slik at du slipper å bruke så mye effekt for å få høy lyd.
Trådstarter
56 0
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg ville heller ha valgt litt mer kvalitet fremfor kvantitet.

F.eks vil en av denne (6.5" Digital design Redline 506) spille like bra som 4 av de du linker til. Prisen er ca 1200,- for den, men du må også da ha noen mellomtoner og diskanter.

http://i.ebayimg.com/t/Digital-Designs-DD-506-D2-REDLINE-Subwoofer-/00/s/NjU2WDcyMA==/z/t7YAAOSwe-FU9HrV/$_35.JPG

Om du syns 400W RMS blir for lite, så kan du doble den ved å kjøpe en til, eventuelt gå for en 8" DD bass.
Litt vanskelig å sette sammen et oppsett til deg når du ikke oppgir noe budsjett.

EDIT: En annen ting som er viktig for å få god lyd er selve kassen. Går du for en av de DD bassene, så vil jeg anbefale deg å bruk 22mm MDF plater til sidevegger, topp og bunn, mens du bruker 2 x 22 MDF plater i front og bak. Husk også på å stiv opp kassen innvendig ved å bygge et kors av platene som du skrur fast i topp, bunn, side og bakre vegger.
Vis hele sitatet...
Du skrev at jeg vil trenge en mellomtone og diskant i tillegg til den høyttaleren du linket til, men det er altså mellomtone og diskant høyttalere jeg trenger hjelp til finne. Subwoofer tror jeg at klarer jeg selv. Det eneste kriteriet: det skal spille HØYT

EDIT: setter selvfølgelig pris på forslag til sub også. Jeg hadde tenkt meg en 12'' på ca. 500-600W RMS.

EDIT2: alt skal kjøpes i norge/ norske nettbutikker

Busjett (høyttalere) helst ikke mer enn 5-6k, 8k er øvre smertegrense.

Sitat av lroedal Vis innlegg
Lurt å velge høytalere med høy følsomhet også, slik at du slipper å bruke så mye effekt for å få høy lyd.
Vis hele sitatet...
Hva anser du som høy følsomhet? Følsomheten til høyttalere er noe jeg aldri har tenkt over
Sist endret av espen98; 27. juni 2016 kl. 16:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av espen98 Vis innlegg
Hva anser du som høy følsomhet? Følsomheten til høyttalere er noe jeg aldri har tenkt over
Vis hele sitatet...
Normal følsomhet regnes vel som 87 db(desibel)/w. For hver 3 desibel økning dobles lydtrykket.

Men... siden du skal kombinere er det kanskje ikke veldig lurt å ha helt forskjellig følsomhet på f.eks. mellomtone og bass. Da vil du slite med å balansere lyden.
Uansett må du ha en forsterker som faktisk greier å dra skiten uten å forvrenge. En klein forsterker kan alltids ødelegge høyttalere som er oppgitt til å tåle hundrevis av watt. Men en liten forsterker kan selvfølgelig spille høyere på en lettdreven høyttaler. Særlig når kvantitet er pri foran kvalitet. :-D
Sist endret av SuperT; 27. juni 2016 kl. 17:10.
Sitat av espen98 Vis innlegg

Busjett (høyttalere) helst ikke mer enn 5-6k, 8k er øvre smertegrense.
Vis hele sitatet...
Viss du skal bruke så mye ville jeg kjøpt en Diamondboxx, vill si det er verdens beste boombox. Er noen til 700 dollar på tilbud.
Trådstarter
56 0
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Viss du skal bruke så mye ville jeg kjøpt en Diamondboxx, vill si det er verdens beste boombox. Er noen til 700 dollar på tilbud.
Vis hele sitatet...
Dette skal være i DIY prosjekt så jeg har noe å gjøre den tiden jeg er ledig i sommer Men takk for tipset.

Sitat av SuperT Vis innlegg
Normal følsomhet regnes vel som 87 db(desibel)/w. For hver 3 desibel økning dobles lydtrykket.

Men... siden du skal kombinere er det kanskje ikke veldig lurt å ha helt forskjellig følsomhet på f.eks. mellomtone og bass. Da vil du slite med å balansere lyden.
Uansett må du ha en forsterker som faktisk greier å dra skiten uten å forvrenge. En klein forsterker kan alltids ødelegge høyttalere som er oppgitt til å tåle hundrevis av watt. Men en liten forsterker kan selvfølgelig spille høyere på en lettdreven høyttaler. Særlig når kvantitet er pri foran kvalitet. :-D
Vis hele sitatet...
Har du noen forslag til høyttalere? Absolutt maks total effekt er 1700W. selve boomboxen skal ikke ha en "innebygd" sub, men jeg vil legge opp tilkobling for ekstern sub (som er med i 1700W regnestykket.) Som sagt boomboxen skal brukes mest til ungdomsfester o.l, så det er viktig at det spiller skikkelig høyt!

Planen er at jeg skal ende opp med noe lignende denne: (uten intern sub)
https://www.youtube.com/watch?v=HHXe-A_XyA4

eller denne:
https://www.youtube.com/watch?v=XQjjLRC8iko#t=67.48865
Sist endret av espen98; 27. juni 2016 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor skal forsterkerene få strøm fra?

Anbefaler deg sterkt å gå en tur på finn.no, der finner du mange gode tilbud! Ja det er brukt, men så lenge det er brukt fornuftig skal det ikke være noe problem. Du kan spare MYE.

Maks budsjett på høyttalere var 8 000kr, er det inkludert forsterker?
Isåfall så ville jeg ha gått for et 6,5" komponentsett fra Glade eller Digital Design. Hvis du vil svi av såpass med penger ville jeg ha valgt:
Diskant/Mellomtone: Gladen Zero 165.2
Forsterker: Mosconi Gladen AS 2.150
Trådstarter
56 0
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Hvor skal forsterkerene få strøm fra?

Anbefaler deg sterkt å gå en tur på finn.no, der finner du mange gode tilbud! Ja det er brukt, men så lenge det er brukt fornuftig skal det ikke være noe problem. Du kan spare MYE.

Maks budsjett på høyttalere var 8 000kr, er det inkludert forsterker?
Isåfall så ville jeg ha gått for et 6,5" komponentsett fra Glade eller Digital Design. Hvis du vil svi av såpass med penger ville jeg ha valgt:
Diskant/Mellomtone: Gladen Zero 165.2
Forsterker: Mosconi Gladen AS 2.150
Vis hele sitatet...
Forsterkerne får strøm fra AC->DC convertere som jeg skal koble sammen med en 2f kondensator så de klarer å levere opptill 1800W.
Skal også koble opp et par releer så riggen kan kjøre på batteri.

8000kr er med sub, diskant/mellomtone og forsterkere.

Får ta meg en tur på finn
Kondensator hjelper kun på peaker, bare så det er sagt. Har du behov for det så har du i utgangspunktet for liten forsterker og for snever tilførsel.


Hvilken vekt / størrelse og transport-egenskaper ser du for deg at denne kassen skal ha?
Dette er vesentlig å vite, for å kunne komme med noe fornuftig svar til deg.

Som eksempel: Min 12" bil-sub med kasse veier ca 60 kg. Bygget i 22mm MDF.

Skal du ha alt du ser for deg, i tillegg til batterier, så snakker vi fort om 200 kg. Ikke helt enkelt å få med seg.


Bare i elementer kommer du opp i nesten 20 kg hvis du skal ha 2x3 elementer av god kvalitet.


Siden du uansett skal drive dette med 230V, så ville jeg selv droppet selvbygging og kjøpt et grett PA anlegg istedet, med aktive monitorer.
Da kan du enkelt i framtiden oppgradere subber eller topper ganske enkelt. I tillegg er det mye mer transportabelt enn noe selvbygg i denne klassen vil bli.


Om du skal ha selvbygg, ville jeg vurdert å omgjøre en søppeldunk til et "rullende" anlegg.
Lær deg støping og formstøp kasser til elementene i dunken og lag til noe sikkelig fett.

Ville også holdt meg unna 12V forsterkere, da de krever enten en kraftig strømforsyning eller at du konstant må lade batteriene. Dette gir grei lyd i 2-3 timer, men etter det så vil alt starte å klippe pga manglende strøm. (Siden en batterilader ikke klarer å levere nok alene).
I tillegg er 230V forsterkere mye billigere i innkjøp.


Budsjettet ditt er også litt knapp til å kunne oppfylle alle dine krav til output.
Budsjettet holder tho til en god del ferdigbygd.
Sitat av espen98 Vis innlegg
Alt for lav effekt til mitt formål har vanskelig for å tro at en 40W sub dundrer så veldig. Men jeg vil ende opp med et lignende resultat Inspriasjon får man aldri nok av.
Vis hele sitatet...
Tror du kanskje avfeide Boominator litt kjapt? Den har PA elementer, dvs sykt lettdrevne. 115db er ikke å kjimse av. 4 x 10" basser. De flytter greit med luft. Og i forhold til pris og lydtrykk så skal du gjøre en god jobb når du velger elementer og dimensjonerer kasse og porter. Elementene spiller "rygg mot rygg" slik at de på en måte utligner evt kasse fleks.

Om du vil har max futt og har forsterker fra før så blåser du i å bygge med batterier og klasse D forsterker og bruker det du har fra før.

Selv ville jeg bygget med batteri og klasse D forsterker for å kunne dra den med på ute party. Du trenger jo ikke begrense deg til den originale boominator, du kan feks klaske til med flere hundre watts forsterker.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw...board&_sacat=0

Les litt om klasse D kontra klassse B og du vil se at klasse D forsterkere er mye mer effektive og mindre "strøm går til varme" en i A, B og A+B forsterkere.

Se feks disse to:
https://www.youtube.com/watch?v=RWjBS5hT3ZU

https://www.youtube.com/watch?v=76tbcBFpTgw


De videoene du linker ser ut til å bruke elementer for bilstereo. Helt greit det men slike elementer er langt unna å være like effektive og lettdrevne som PA elementer er. For å spille høyt med slike elementer krever det mer av forsterkeren.

Ps det er sjeldent at det er for mange watt som ødelegger høyttalere. Det er som regel for lite watt, dvs at forsterker klipper og forvrenger og leverer spikes så elementene ryker. Det gir derfor egentlig lite mening i å snakke om ant watt på elementer. Se på effekt på 1 watt inn altså SPL. Det forteller hvor følsom høyttalerne er og jo høyere tall SPL jo enklere er det å spille høy.

Btw ljudia har også en 4 x 12" versjon for ennå mer punch.
http://www.ljudia.se/produkter/pa-dj...boominator-412
Sist endret av frtoretang; 28. juni 2016 kl. 08:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis du skal bruke den utendørs og på batteri gå for Boominator. Dette er en nøye gjennomtenkt konstruksjon og spiller både drithøyt og bra i følge de som har hørt den. Jeg ville ikke valgt det 4x12 kit-et fra Ljudia som nevnt over. Orginalen har et nøyaktig tunet kabinett for 4x10 og jeg tviler på om Ljudia har lagt ned like mye jobb i dette som oppfinneren av Boominator: Saturnus.

Sjekk denne tråden http://www.diyaudio.com/forums/class...y-machine.html