Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  273 41098
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
fant ett teppe på bussen: ga det til en uteligger. ^^

ellers: et smil, kan glede mange! jeg anser det å smile som en god gjerning! gir også penger til megafon-selgere i bergen by.
Pappa lå syk på juleaften, så jeg pakka opp gavene for han
det var noen gamle snekkefolk som hadde sett at gummijolla deres hadde tatt veien langt til sjøs. Da kjørte jeg en "baywatch" og dro av meg skjorta og hoppa uti. svømte bort til jolla deres på en ti minutters tid. Hoppa oppi og fant ut at motoren ikke gikk, så jeg måtte ro tilbake...

Da jeg hadde levert jolla kom kjerringa i båten med 200kr og en stratos. Jeg beholdt stratosen WIN
Nå er det riktig at det er tanken som teller med sånne gode gjerninger, personlig prøver jeg å gjøre det så ofta som mulig. Blir stort sett skuffet over folk i samme slengen.

1 av 100 man holder døra oppe for sier ikke takk, ikke så mye som et lite blikk og et smil engang.
1 av 10 forventer at du skal stå der hele dagen og holde døra oppe for dem selv om de kommer 50 meter lenger bak og gir deg et surt blikk når du slipper døra en god stund før de kommer dit.

Sist gang jeg fikk en "tusen takk, det var hyggelig", var når jeg planla parkeringen litt feil, endte opp med å betale 2 timer for mye, og ga da parkeringslappen til en tilfeldig bil som kom kjørende idet jeg skulle dra.

Synes det er litt synd at normal folkeskikk ikke er så normalt lenger.
Men jeg prøver fortsatt å gjøre gode gjerninger å få andre til å gjøre det samme.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av prenix Vis innlegg
Fint om du kan referere til noen kilder.
Vis hele sitatet...
Fint om du kan lære deg og lese.

For han skrev "har ingen kilder og vise til" ish.
For noen uker siden stod jeg og ventet på grønt lys i høljende regn. Plutselig kom en mor bærende med dattera si og stelte seg under paraplyen min. Jeg «eskorterte» dem ca 300 meter bortover veien (til tross for at jeg bare skulle 100 meter). Var selvfølgelig en liten bonus at moren var søt, men ville gjort det uansett, hverdagshelt som jeg er.
Hehe, hva er en god gjerning. Er det en god gjerning av meg å være veldig hyggelig mot ei søt jente i håp om at det kan "bli noe" på meg?
Jeg gjør gode hjerninger hver dag. Jeg handler med andre. Jeg hjelper noen og får betalt, og andre hjelper meg og får betalt av meg igjen. Og noen ganger gjør jeg folk tjenester som folk nevner i tråden.

Man kan gjøre en god gjerning selv om man tjener på det. Mange mener at noen må ofre seg for at det skal telle som en god gjerning. Dette er selvfølgelig bare vås. En god gjerning er en gjerning som fremmer liv.

Lykkelige mennesker er gavmilde
Sitat av JohnGalt Vis innlegg
Jeg gjør gode hjerninger hver dag. Jeg handler med andre. Jeg hjelper noen og får betalt, og andre hjelper meg og får betalt av meg igjen. Og noen ganger gjør jeg folk tjenester som folk nevner i tråden.

Man kan gjøre en god gjerning selv om man tjener på det. Mange mener at noen må ofre seg for at det skal telle som en god gjerning. Dette er selvfølgelig bare vås. En god gjerning er en gjerning som fremmer liv.

Lykkelige mennesker er gavmilde
Vis hele sitatet...

Vel, da er jeg rene Jesus på lørdagskvelden på byen i Oslo hehehehe
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hehe, hva er en god gjerning. Er det en god gjerning av meg å være veldig hyggelig mot ei søt jente i håp om at det kan "bli noe" på meg?
Vis hele sitatet...
Ein god gjerning gjer du for andre, ikkje for deg sjølv. Dette stend svart på kvitt i Bibelen

Eg er ein jævel til å laga mat i heimen og stå opp for gamle kjerringar på bussen. Eg har også betalt billetten åt nokre, så dei skal sleppa å stå skjelvande og telje småkronor. Ikkje stort er det, men eg er nøgd til å tru at alle fær det godt om dei møter litt godvilje kvar einaste dag.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
fikk en venn på besøk igår.. viste han garry's mod han sa at han skulle kjøpe det, så sa jeg gi meg steam id. så jeg kjøpte hl2 og gmod til han
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Hehe, hva er en god gjerning. Er det en god gjerning av meg å være veldig hyggelig mot ei søt jente i håp om at det kan "bli noe" på meg?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg så absolutt si at det er. Er jo også fullt mulig jenta er ute etter litt elskov. Om praten flyter og humoren er der, og du runder av kvelden med å by på deg selv, har du da gjort både deg og jenta en god gjerning
Jeg har vært på skitur i dag.
Jeg var på flyplassen i Italia da jeg fikk øye på en dame som satt å gråt fryktelig i et hjørne. Jeg fikk så vondt av henne at gikk bort å spurte om det gikk bra med henne, og slo av en liten prat. Det viste seg at hun nettopp hadde fått vite at sønnen hennes på 17 år var blitt utsatt for et drap på åpen gate i Barcelona. Jeg satt meg ned med henne og pratet i sikkert 2 timer. Etterpå fulgte jeg henne hjem til huset hennes, da hun ikke var i stand til å gjøre noe som helst. Jeg har aldri sett en person så glad, og hun sa at hun følte seg mye bedre etter at jeg kom bort til henne da hun ikke hadde noe familie eller venner i Italia. Jeg følte meg dessuten også veldig mye bedre!
Hjelper en venn med lappen, han er student og fattigt.
Derfor har jeg og de jeg bor ilag med funnet ut at det som er igjen av pengene til mat/strøm/internett for iår skal gå til lappen hans, dette var rett over 10 000, pluss jeg gir ham en dobbel time ut av egen lomme
Jeg slo opp med dama, Det var en god gjerning mot meg selv ihvertfall.
Jobber på matbutikk jeg. Så kom jeg 10 min for tidlig i dag. Så da jeg kommer inn i butikken ser jeg ei gammel dame som sliter med å få åpne ei handlevogn, så jeg åpna den for hu. Viste henne alle varene hun trengte, pakket dem for hu. Og bærte dem til bilen hennes.
Det hører kanskje litt med når man jobber på butikken, men syns det var en god gjerning rett og slett.
Satt på brygga i Kragerø i sommer. Da kom det en mann på kanskje 80 år kjørerne i en snekke alene. Jeg tok imot båten og fortøyde for han. Han spurte om jeg jobba der. Nei svarer jeg, så sier han "Tusen takk, så hyggelig du er. Det er ikke ungdommen ellers." Han Ga meg 40 kr for dette.
De pengene brukte jeg på å kjøpe is til fetterne mine på 4 og 5 år
Sist endret av Gt&Hoo; 28. desember 2010 kl. 23:48.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Omaha Vis innlegg
Leverte en lommebok med tusen kroner til en dame som mistet den på butikken mens hun pantet flasker, fikk ikke engang ett takk...
Vis hele sitatet...
tror du fikk alle 7 KPene for å veie opp for finnerlønnen/takken du ikke fikk
Jeg ga litt småpenger til en narkoman dame. Da følte jeg meg snill, fordi det er noe jeg ikke pleier å gjøre. Hun smilte bredt og takket pent.
Det koseligste er jo å gå på handletur med bestemora si
Ellers har jeg gitt bort det ene og det andre til innsamlingsaksjoner.
I 6/7 klasse hadde vi et prosjekt for fattige barn i estland som bodde i gata. Tror vi fikk samla inn en del penger gjennom loddsalg som vi sendte nedover.

Har også 4 søsken som får hjelp titt og ofte (reknes det å hjelpe en bror på 5 år å klare et level på super mario som en god gjerning?)
Sist endret av Eplegutten; 29. desember 2010 kl. 02:07.
Noen ting jeg gjør også. Søstra mi har mange klær henne ikke bruker. Disse gir jeg bort til de som trenger det.
Gir ALLTID noen småpenger jeg får igjen på butikken, til frelsesarmeen som har en bøsse utenfor.

For to år siden så jeg også en dame som mistet en 100 lapp. Ga den tilbake, men ikke så mye som et jævla "takk" .

Kjøper også =OSLO magasinet av narkomane når jeg er i Oslo. Ble glad når jeg så hvor glad hun dama ble når jeg kjøpte.
Sist endret av Tryllestav; 29. desember 2010 kl. 02:20. Grunn: legge til
FUCK 5-min regelen -.-

Men jeg har en ting til:

For noen uker siden, var jeg i Trondheim, nærmere sagt Tiller. På vei til togstasjonen på Heimdal ser jeg en telefon (Relativt dyr telefon var det også) i snøen rett utenfor City Syd (nære E6). Jeg hadde ikke god tid, for å si det sånn Men snill som jeg var, tok jeg den opp å ringte 3-4 stk. på kontaktlisten,uten å få svar (!) Måtte springe inn til informasjonen, der de blir kjempeglad for at jeg tok med telefonen dit. Det hele endte med at jeg måtte springe rævva av meg for å komme meg fram i tide til togstasjonen

Konduktøren blåste i fløyta når jeg var i undergrunnstunnelen der, ca 50 m unna. Så raskt har jeg ikke sprunget siden tinestafetten

(Og nærmere instant karma skal dere lete lenge etter )
Bruker og slå av en prat med "byens løse fugler" når jeg møter dem, gir dem litt småpenger 20-50,- hvis de ber om det.
Eller kjøper blad av dem.
Kjenner noen av dem godt nå, hyggeligere folk skal man lete lenge etter.
Tok med en av dem på nachspiel når han ble kasta ut av et utested (uten og egentli ha gjort noe galt).
Jeg er som oftest den som er nærmest edru på festen, så det er som oftest jeg som ender opp med å bære folk hjem. God trening er det også. Vinn-vinn.
Er ansvarlig for OD aksjonen på skolen min. Oppslutningen var lav og jeg endra på reglene slik at eleven kunne betale 300 kr for å være "hjemme" og ikke gjøre en dritt. Istedenfor alternativt at en hel bøling ble sittende på skolen til ingen nytte.
Resultatet ble 61 000 ish mer spenn til vanskeligstilt ungdom i Rio de Janeiro. Føler det var en god gjerning.
Bar en kar fra fest og "dro" han helt til byen for å få han i en taxi hjem, ble stoppet av politiet 3 ganger på veien som ville ha oss med da vi var fulle og under 18, men de lot oss gå, etter å ha dratt/bært/slept karen den 1,5 km til byen kommer onkel en siste gang å tar han med seg.. faen skulle de uansett ta han med seg kunne de gjort det første gang vel?!
Funnet utallige lommebøker, enkelte med kun Id kort å andre uviktige ting.. Men har også funnet lommebøker med resepter, personlige notater og større pengebeløp.
Uansett hva som har vært i de, så har jeg levert de tilbake!


Og jeg håper virkelig noen gjør det samme, den dagen jeg mister mine eiendeler
Den undervurderte
Var ute å kjørte sent på fredagskvelden med min atv, en uke etter jeg ble 16 og hadde fått lappen. det var om sommeren og jeg la merke til noe som sov inni busskuret.. hun virket jo HELT fjern, så jeg stoppet.. hadde litt problemer med motoren, derfor jeg la merke til henne, though. prøvde å få liv i hu, men nei, hun var vekke. fant lommeboken, ringte til 1881, og fant ut hvor hun bodde. viser seg at hun bodde noen par hus oppenfor meg, ja. hva gjør vi ? vi plasserer henne foran, så sitter jeg meg lengre bak på setet, tar på hun hjelmen og kjører hun hjem. slår av en prat med naboen, som sa han skulle ta vare på henne..


Skal love deg det var tungt.. 60 / 70 kg bevege seg fra side til side i svinger er ikke alltid like greit.

Men hun kom seg hjem til slutt, og det er jeg glad for
Her om dagen var jeg på en dyrebutikk i byen.
Der var de en skrøpelig dame som hadde kjøpt 5 kg kattemat å 10 kg kattesand eller hva det var.
Hun var dårlig til beins osv, å hadde parkert 5 min gang fra butikken.
Så jeg tok alle varene for henne å følte henne til bilen ;>
Følte jeg gjore en god gjerning da
Sitat av Havvi92 Vis innlegg
Her om dagen var jeg på en dyrebutikk i byen.
Der var de en skrøpelig dame som hadde kjøpt 5 kg kattemat å 10 kg kattesand eller hva det var.
Hun var dårlig til beins osv, å hadde parkert 5 min gang fra butikken.
Så jeg tok alle varene for henne å følte henne til bilen ;>
Følte jeg gjore en god gjerning da
Vis hele sitatet...
Ohoo, hun likte det eller?
Sitat av Turbokalven Vis innlegg
Ohoo, hun likte det eller?
Vis hele sitatet...
Ja, selfølgelig gjore hun det.

Edit: Hun var takknemmelig for at jeg hjalp henne.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kjører min bestemor ukentlig på butikken, og kjører bort flasker med vann til hun, iom at brønnen hennes ikke funker.
Prøver også å stoppe en dumsnill kompis fra å gi fra seg alt han har til andre kompiser som er slu nok til å ta imot.
Hah, så herlig. En skrytetråd for de ærlige.

Min tur da. Ehm... litt sketchy å legge troverdigheten min til det her kanskje, men skitt au.

Deisa borti en narkis etter en grusom nyttårsaften for noen år siden. Kom i prat og fant ut at fyren var klin gæren på en herlig måte. Skal sies at jeg har bror og mor på kjøret, så jeg vet sånn ca når de kan stoles på (og med hva). Var såpass i fatning selv at jeg ikke tok noenting sjøl, jeg var bare ute etter en samtale med noen som trengte det like mye som meg. Var med karen på en handletur og satt og prata med han hele natta. Det endte med at jeg lot han beholde de 600 spenna han hadde lånt, bare for at han hadde vært så takknemlig og gitt meg all den visdommen det kjappe livet hans hadde gitt ham. Gikk ut derfra med en ny justering på hva som er verdt noe her i livet og slutta på dagen med alt av dop og ble treningsnarkoman i stedet

Så alt i alt, det som var mest tilfeldig var egentlig at vi to kom i hop på akkurat det tidspunktet. Vi tjente nok av det begge to, så det var i essens ingen god gjerning.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jah, som om ikke du håpet på et nyp den kvelden?
Vis hele sitatet...
Dama mi var med:P

Sitat av The Rebel Vis innlegg
Dama mi var med:P
Vis hele sitatet...
Motsa kanskje ikke argumentet ditt, hehe.
Ifjor kom det en random skam banket fyr på døra vår, han var skikkelig jula opp så jeg tilba meg og følge han til dit han skulle
Jeg kjøpte en boks snus til en gutt her om dagen, kanskje det snilleste jeg har gjort
Da jeg var ute på byen ei helg for noen uker siden, så jeg en mann som sov på benken utenfor et gatekjøkken. Jeg gikk bort til han å spurte om alt var ok, da sa han at han ikke fant veien hjem, og at jakken hans var borte.
Jeg ga han jakken min mens jeg kjøpte litt mat til meg og han, så fikk han sitte på i taxien min hjem.
Jeg glemte å få igjen jakken min, men jeg hadde et gammelt busskort som lå i den som han hadde funnet.
Dagen etter ringer mannen å sier tusen takk for hjelpen. Noen dager etterpå kommer mannen på døren med jakken, og 500 kroner for bryderiet.
Fant en lommebok når jeg gikk tur med bikkjene mine (var egentlig bikkjene som “fant” den) , virket rimelig skrapet og den lå slengt inn i noen busker , var et par 20 kr i den og en del kort bla busskort, bank kort, bibliotek kort osv.
Tok med meg lommeboken og puttet den i postkassen til en som kanskje gidder og spore opp å ringe rundt for å finne eieren.

Min gode gjerning
Gav min "faste" uteligger en pose med boller, en kopp kaffi og tre grønne sigaretter for noen uker siden. Han så veldig fornøyd ut da jeg gikk
For et par år siden midt på vintern var jeg og en kompis på tur hjem fra byen etter en fuktig aften. På tur hjem, opp en lang bakke fant vi en person som kava no jævlig i sneskaveln der vi gikk, han var hinsides drita. Jeg og kompisen hjalp han opp av sneen, børsta av ham, bestilte taxi og ventet til den kom. Heldigvis husket han hvor han bodde. (?) hmm. føltes bra å hjelpe en stakkar i nød. kunne vært meg som lå der å frøys tenkte jeg.
Gitt bort utallige dagsrasjoner til unger og eldre i utlandet, samt alt annet jeg har funnet og ikke behøvd selv. Samt småpenger fra tid til annen. Hver gang jeg har vært i Oslo har jeg kjøpt =OSLO. Samt alltid levert alt jeg finner av verdi som ikke tilhører meg, og generelt hjulpet alle som er i behov for hjelp.
Gikk mot en dude som tydelig var stresset, han mistet mobilen sin rett i snøsørpa i det han steg ut av bilen, jeg gikk et par meter til bortover veien og ser en bilnøkkel liggende i snøen atmed bilen han kom ut av. Plukker den opp og roper etter fyren : HEI ! Er det dine ? Han uffet seg og ristet på hodet før han sa tusen takk og smilte til meg

Følte jeg gjorde alt riktig
Hjalp mattelærern min til å gå over fra Internet Explorer til Chrome. Hun var veldig fornøyd
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Jeg gikk rundt et tettsted like i nærheten av meg, med klare planer for hva jeg skulle gjøre den dagen, med et relativt dårlig tidsskjema mtp. buss og liknende. På vei mot en av avtalene mine så jeg en gammel, skrøpelig dame som var ute og gikk alene. (Ekstremt klisjé, jeg vet.) Det var isete og kaldt, jeg frøs og ville egentlig bare komme meg inn. Jeg hjalp henne selvfølgelig å gå over gata, ettersom hun var treg og det var glatt. Så spurte hun meg om veien til nærmeste kjøpesenter, og jeg forklarte at det var ned den isete, bratte bakken der, og over et par gater til. Med ett innså jeg at jeg ikke hadde samvittighet til å la henne prøve seg på den veien selv, og bestemte meg for å følge henne, vel vitende om at jeg kom til å misse bussen min. Tok vel en 10-15 min å følge henne, før vi var framme, selv om det bare var et par hundre meter. (Hun var veldig skrøpelig, skjønner ikke at hun kunne være ute alene en gang.)

Endte med at jeg følte meg jævlig bra resten av dagen

Kom på en ting til. Var på fest med noen kompiser av meg, der han ene ble alt for full, sånn at han følte han datt igjennom bakken, og måtte spy hvert 5. minutt, og han andre ble bare veldig full. Idet han som var "veldig full" snakket om å kjøre han "altfor fulle" kompisen min hjem, skjønte jeg at jeg måtte slå følge med dem. Droppa resten av kvelden, for noe som egentlig ble en ganske kul tur. 45 minutter, oppoverbakke, slaps/dyp snø, kulde og småpåvirka av alkohol selv ble det jo forsåvidt interessant. Det ble med ett enda mer interessant idet jeg fant en sånn stav med refleks på liggende i grøftekanten. Denne brukte jeg som vandrestav og kalte meg selv Gandalf som ledet de andre på en lang og farlig reise.

Hadde forsåvidt forventa det samme av mine kompiser, om det var jeg som var for full. (Skjer ikke for sjeldent).
Sist endret av bamsegutt; 9. mars 2011 kl. 05:23.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
På jobb var det en som glemte sin iPhone, jeg gikk på den senere og ringte meg selv slik at jeg fikk nr, og gikk på 1881. You do the math. Kjørte 10 min tur til huset hans og leverte den og fikk en fin flaske rødvin. Fornøyd
Hindret faktisk noen fra å fyllekjøre i går
Når jeg var i Polen delte jeg ut en haug med sig til uteliggere, de blir overraskende glade!
Hjelper naboene mine, som alle er gamle og skrøpelige med måking, plenklipping og alt av vedlikehold. Jobbet med mennesker innenfor rus, og endte jaggu opp med å ta utdannelse innenfor pleie- og omsorgstjenesten. Oh lord, det baller på seg!
Jeg arbeider frivillig i røde kors ungdom og kirkens nødhjelp.

Lage mat, samle inn klær og ikke minst hjelpe mennesker som ikke har det så greit betyr veldig mye for meg. Jeg føler lykke av menneskers glede, ikke av materialistisk goder.
Å se en narkoman smile fordi jeg har gitt h*n en liten matbit og tar meg tid til å snakke med h*n er virkelig ubeskrivelig!

Jeg er bare 16 år.. Og "vennene" mine synes jeg er patetisk. Fuck de.
Sist endret av Awesome-O; 4. juni 2011 kl. 23:01.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Awesome-O Vis innlegg
Jeg arbeider frivillig i røde kors ungdom og kirkens nødhjelp.

Lage mat, samle inn klær og ikke minst hjelpe mennesker som ikke har det så greit betyr veldig mye for meg. Jeg føler lykke av menneskers glede, ikke av materialistisk goder.
Å se en narkoman smile fordi jeg har gitt h*n en liten matbit og tar meg tid til å snakke med h*n er virkelig ubeskrivelig!

Jeg er bare 16 år.. Og "vennene" mine synes jeg er patetisk. Fuck de.
Vis hele sitatet...
Ekte venner respekterer valgene dine, stå på!