Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 63524
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Etter ønske fra et medlem på nFF, så tenkte jeg at jeg skulle skrive en kjapp innføring til aksjer - og aksjemarkedet generelt.

Jeg er selv ingen ekspert på området, jeg har kun overfladisk kunnskap om emnet - til tross for at jeg selv investerer en del for tiden. Men jeg vet nok til å skrive denne artikkelen

Det første man må skjønne om aksjer, er hva de ER. Faren min forklarte det greit en gang da jeg var 13 år: Aksjer er å eie en liten del av et firma (hvorpå jeg spurte om jeg f.eks kunne si at jeg eide et av toalettene i Statoil om jeg eide 100 aksjer).

Aksjer blir handlet frem og tilbake mellom mennesker på en børs. Det finnes en rekke børser i verden, og nær sagt alle land har minst en børs. I Norge har vi Oslo Børs, mens f.eks USA har flere børser, som f.eks AMEX og NASDAQ.

Det er meglerrommet til disse børsene man ser i amerikanske filmer (ofte omtalt som "gulvet") når det er hundrevis av meglere som roper til hverandre, omgitt av masse dataskjermer.

På børsen finner meglerne kjøpere og selgere til ulike aksjer. En aksje er som regel kun registrert på en børs; f.eks er Funcom registrert på Oslo Børs, så hvis man f.eks bor i USA, så må man kontakte en megler som handler på Oslo Børs, for å kunne kjøpe Funcom-aksjer.

Nå, alle aksjer har en pris. Denne prisen avhenger primært av om selskapet går bra eller ikke. Alle har tro på et selskap som går bra; dette vil normalt sett utbetale utbytter til aksjonærene sine i slutten av året, og derfor går aksjekursen på et selskap opp. Om selskapet går dårlig, så går den ned (fordi færre vil eie et dårlig selskap). Selskapene informerer om kvartals-, halvårs og helårsresultater i egne pressemeldinger, og det er disse som er pris-driverne for en aksje - i tillegg til hvis de lander store kontrakter som vil gi fremtidige gevinster.

Et godt eksempel er Norwegian-aksjen i dag. Ved børsåpning i dag, så steg aksjen med 18% - noe som er svært høyt. Grunnen var at oljeprisen gikk ned, noe som gjorde at Norwegian (flyselskapet) er sikret lavere bensinpriser - noe som gjør at de kan selge flere billetter til rimeligere pris, og generellt sett tjene mer penger over tid. Dette medfører da også at det blir mer sannsynlig at de vil kunne utbetale utbytter til alle som eier aksjer, og aksjeprisen stiger med 18%.

Men, hvis oljeprisen f.eks stiger om en uke igjen, så vil Norwegian-aksjen også falle igjen. Ulike selskaper er underlagt ulike suksessfaktor - og i tilfellet med Norwegian, så er en av disse suksessfaktorene oljeprisen.

Når man skal kjøpe og selge aksjer, så må man skaffe seg en megler. Dette kan enten være en fysisk person som man ringer til (og skriker "Kjøp!" eller "Selg!" til), eller en internettmegler - som de fleste benytter seg.

Personlig bruker jeg Nordnet.no. Disse har en helt grei software, som mest av alt minner om et fotballmanager-spill. For å starte dealingen, må du først undertegne en avtale med Nordnet - og deretter overføre en pengesum inn på din "depotkonto" (handlekonto for aksjer). Det er normalt sett ingen nedre grense for hvor mye du ønsker å bruke i aksjemarkedet - har du 4-5000 kr til overs, så tegne gjerne en avtale med en internettmegler.

Deretter kan du bare søke frem aksjen du har tro på - som f.eks Norwegian - og trykke "Kjøp". I neste steg spesifiserer du ønsket pris - og antall aksjer. Det hele er veldig lett, og prosessen tar normalt sett bare noen sekunder.

Når du har kjøpt aksjen, så er du underlagt hvordan det går med selskapet - og hvis du f.eks har investert 10.000 kr, og aksjen taper seg 10% i løpet av én dag (som kan skje), så har du et urealisert tap på 1000 kr.

Jeg sier "urealisert", fordi det er ikke sikkert at du taper pengene til slutt. Børsen har for vane å stige over tid (den har f.eks totalt sett 3-doblet seg de siste 5 årene), og hvis man har litt is i magen, så er det sannsynlig at aksjen stiger igjen. Og da har man ikke tapt noe som helst.

Hele cluet med aksjemarkedet, er å forsøke å kjøpe aksjer billigst mulig (når alle andre har mistet troen på aksjen) - og selge når den er på topp. Fordi dette normalt sett krever stor kompetanse, så er et godt nybegynnerråd å satse på noe man har peiling på.

Jeg, f.eks, har vært interessert i internett, medier og spill siden 1988 - og derfor har jeg en portefølje som bl.a. består av Apple, Electronic Arts, Activision Blizzard, Funcom og Take-Two. Noen av disse har tapt seg veldig siden jeg først kjøpte aksjene, men jeg har veldig tro på spill-markedet som helhet - og velger derfor å ha is i magen, og har et salgsmål for aksjene på 3-5 år.

Sånn, det var en grov - men grei - innføring i aksjemarkedet. Hvis du/dere har spørsmål, så kom gjerne med de - så skal jeg svare så godt jeg kan :-)
Sist endret av Stormen; 23. juli 2008 kl. 16:13.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Veldig enkel og vil tro veldig grov innføring.

Hvordan fungerer aksjekjøp på børsene idag?

Vil tro det meste går elektronisk, i forhold til folk som står å hyler kjøp og selg på gulvet?

Og på de aksjene du har, hva er forventet avkastning i %?
Veldig bra post! Jeg kunne/kan veldig lite om aksjer, og det var veldig intressant å lese. Det var veldig greit og oversiktelig skrevet.

Et spørsmål...

Hvis jeg har tenkt å state med litt små aksjonering innen spillbransjen f.eks. Activision Blizzard. Kan jeg gjøre det gjennom Nornet.no? Regner med at Activision Blizzard ikke ligger på Oslo Børs
Sist endret av Clr; 23. juli 2008 kl. 16:29.
KP. Veldig lekkert Stormen.

Selv må jeg innrømme at jeg er veldig nybegynner på dette aksjegreiene. Personlig er jeg litt i mot det, rett og slett fordi hvis jeg tjener masse penger på aksjer, så er det noen andre som taper på det, eller?

Et spm til. Hvis jeg kjøper aksjer for 10000 kr, og det går ned 10% som nevner her, så sier du at jeg taper 1000 kr. Vil jeg da tape 1000 kr mer, eller vil aksjene jeg har betalt 10000 kr bli verdt 9000 kr?
Max-Mekka: Som jeg skrev i posten min så har jeg ikke så mye peiling selv, men vil jo regne med at når du har aksjer til 10,000kr og det synker 10% så er de verdt 9000kr.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
SteInMetz, alt foregår normalt elektronisk... Når jeg legger inn en Kjøps-ordre på f.eks 200 aksjer i Funcom via Nordnet.no, så sjekkes dette automatisk mot alle som har lagt inn Salgs-ordre på sine aksjer (f.eks 1000 aksjer)... Da trekkes mine 200 nykjøpte aksjer fra den andre (anonyme såklart) personens salgsordre, slik at han har 800 aksjer igjen for salg... Det hele skjer i løpet av noen sekunder, så fra jeg klikker "kjøp 200" til jeg faktisk eier Funcom-aksjer, så går det kanskje 4-5 sekunder. (normalt sett)

Det er kun rikinger som har egne "telefon-meglere", men da går det også i litt større beløp... Jeg husker jeg jobbet i et telekomselskap, hvor sjefen ble oppringt av en megler en dag vi hadde møte: "Ja, ja... Bare gjør det. Kjøp for 3. Dette har vi snakket om før." Og når han da sier "3", så mente han 3 millioner.

På de aksjene jeg har, så har jeg ikke noe konkret avkastningsmål. Jeg har investert en viss sum, som jeg håper å doble i løpet av 3-5 år. Jeg har f.eks investert i Apple, og denne aksjen har nesten tidoblet seg siden 2002/2003. (100.000 kr ville blitt til 1 mill i dag)... Så det er et ganske nøkternt mål, all den tid jeg har veldig tro på de aksjene jeg har investert i.

Clr, hvis du skal kjøpe Activision Blizzard, så kan du tegne avtale med Nordnet ja - fordi de har avtale med børser i Norge, Sverige, Danmark, Nord-Amerika, Canada og noen til... Så det fungerer nesten som med norske aksjer, bare at det tar noen minutter ekstra (+1 minutt å handle, ca). I tillegg har du jo tidsforskjellen, som gjør at du må kjøpe og handle på kvelden i Norge
Ok. Tusen takk Stormen. Skal nok innom å sjekke
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Max-Mekka, hvis du kjøper aksjer for 10.000 kr, og de taper seg 9.000 kr, så er aksjene du eier da verdt kun 9.000 kr. Men som jeg sa, så har du ikke TAPT pengene før du eventuelt selger aksjene når de er verdt 9.000 kr...

Å kjøpe aksjer, er jo å overføre verdien som ligger i penger, til verdien som til enhver tid ligger i en aksje. Og den verdien er ikke konstant; den endrer seg i takt med etterspørselen etter aksjen

Og nei, det er absolutt ikke slik i aksjemarkedet at noen må tape for at noen skal vinne... Økonomi er ikke energi; det er ikke slik at det er en viss mengde penger i verden, som hele tiden må re-fordeles... I takt med at flere og flere land blir mer og mer vestlig, og det skjer mer og mer verdiskapning her i verden, så øker den totale rikdommen for verden. Det er jo såklart en viss skift i verdier, men totalt sett utvider verdensøkonomien hele tiden. Land trykker jo opp nye penger, nye lån gis ut, samtidig som gamle verdier som f.eks eiendommer ikke taper sin verdi. Så du kan kjøpe aksjer med god samvittighet

Det eneste negative etiske aspektet ved aksjehandling slik jeg ser det, er såkalt "daytrading". Da er du ikke interessert i selskapet som du kjøper aksjer i overhodet; du kjøper kun aksjen som ledd i en plan, med det mål for øye å selge den om 1 time eller 1 dag senere - med høyere profitt... Det er ikke det som er "meningen" med aksjemarkedet; egentlig skal markedet være der for å hjelpe firmaer med å hente inn penger til å finansiere planene sine, samt holde oversikt over eierskapsstrukturen i de ulike firmaene... Day-tradere utnytter kun dette systemet dette til egen vinning.

Men klart, alt handler om penger til slutt, så jeg har ikke noe i mot day-trading - jeg bare sier at det er litt mer etisk tvilsomt enn langsiktige plasseringer i aksjemarkedet.
Slottsnarr
Allure's Avatar
Sitat av Max-Mekka
Selv må jeg innrømme at jeg er veldig nybegynner på dette aksjegreiene. Personlig er jeg litt i mot det, rett og slett fordi hvis jeg tjener masse penger på aksjer, så er det noen andre som taper på det, eller?
Vis hele sitatet...
Nei, selvom du tjener på aksjemarkedet, trenger ingen andre å tape på det. Det er ganske vanskelig å forklare, men si at en kar kjøpte 10 000 Statoil (STL) for 150 kr, og selger de for 200kr, da har han tjent på det. Du derimot føler at de 200 kr er relativt billig, da du har tro på at de skal fortsette å stige. Derfor kjøper du for 200kr, og selger kanskje for 250kr, da har du også tjent på det.
Neutral Good
Mith's Avatar
En ting jeg kom til å tenke på.
Kjøpes/selges amerikanske aksjer i USD gjennom Nordnet.no?
Isåfall burde det jo også være en mulighet til å tjene litt ekstra om man kjøper når både USD og aksjen er lav, for så og selge igjen når forhåpentligvis begge deler har steget.
Har du no tanker om det, mr. Tycoon.
Sist endret av Mith; 23. juli 2008 kl. 16:58.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Mith, god tanke... Det går nok ann, absolutt. For å kjøpe amerikanske aksjer hos Nordnet, så må du enten veksle fra NOK til USD på forhånd (via Nordnet) - eller så kan du kjøpe aksjen ved å låne USD fra Nordnet. Men da tror jeg det løper en viss rente på pengene (ikke sikker på denne).

Men ja, absolutt - det går ann
Er det sånn at et firma har et eksakt antall aksjer, eller forandrer antall aksjer seg med tiden etter popularitet? Har forsjellige selskaper forsjellig antall aksjer?

Hvis du legger inn at du vil selge 1000 aksjer i et firma i nedgangstid, og ingen investorer er interesert i å kjøpe, får du da solgt de? feks firmaet kjøpe dem tilbake, eller kan du bli sittende med aksjer du ikke vil ha i flere måneder?
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Bestilte meg aksjetjeneste gjennom banken, og tenkte jeg skulle prøve å kjøpe for et ganske lite beløp. Problemet er da at jeg får feilmelding, som sier jeg må kjøpe mer enn en børspost. Hvordan kan jeg finne ut hvor mange kr en børspost i et enkelt selskap er?
Er det sånn at det er lurt å være først ute med å kjøpe aksjer i et selkap som skal stige da eller? Siden det blir vel dyrere jo fler som har kjøpt dem? Fin post. KP
Alle nye kunder har minstekurtasje kroner 9,- (0,039 %) i 3 måneder (gjelder aksjer notert på Oslo Børs).
Vis hele sitatet...
Hva er kurtasje? Og hva menes med at man har minstekurtasje på 9,-? Prøvde å slå opp betydningen på ordet i ordboka, men ble dessverre ikke noe klokere av det.

Sitat av d3ath-jr
Er det sånn at det er lurt å være først ute med å kjøpe aksjer i et selkap som skal stige da eller? Siden det blir vel dyrere jo fler som har kjøpt dem? Fin post. KP
Vis hele sitatet...
Ja. Som trådstarter forklarer i første post gjelder det å investere i aksjene når de er billige, og selge de når verdien stiger - da flere folk får øynene opp for de samme aksjene.
én av mange gode poster Stormen.

Et par spørsmål:

Er det mulig at du ikke får kjøpt aksjer fordi det er fullt, og ingen vil selge?
Eller er det sånn at det alltid ligger aksjer til salgs?

Og når dollaren lå under 5 kroner, så tenkte jeg at, dæven, hvorfor ikke kjøpe dollar?
Kjøper man da fysisk dollar i banken, legger dem i madrassen og går ned i banken og veksler dem når kursen er på 7-8 igjen, som jeg ser som sannsynlig i løpet av noen år.
Eller kjøper man noe form for verdipapirer som sier at du eier så og så mye dollar?

Men bankene(eller de som selger dollar) tar vel endel gebyrer/prosenter whatever på å selge dem?

Et spørsmål til når jeg først er i gang.

Jeg lurte veldig på i januar når funcom aksjen lå rundt 18-19 kroner per aksje, å kjøpe og selge rett etter lansering. Den gikk vel opp til rundt 50 kr per aksje(correct me if...). Men som Laurentius lurte på, er det 100% sikkert at jeg ville få solgt de da?
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Ja du har nok fått god innsikt i aksjer etter at dere solgte
Lurer på litt småting. Sorry for å lage en post til rett etter den andre, men det var ikke mulig å redigere den forrige.

La oss ta det her som eksempel:
AKBM
Marked [COLOR=Red]Siste[/COLOR] Kjøp [COLOR=red]Selg[/COLOR] Høy [COLOR=red]Lav[/COLOR] +/- [COLOR=red]%[/COLOR] Volum [COLOR=red]Omsatt[/COLOR]
Saxess Norway [COLOR=red]14,60[/COLOR] 15,40 [COLOR=red]15,90[/COLOR] 14,60 [COLOR=red]14,60[/COLOR] -1,70 [COLOR=red]-10,43%[/COLOR] 5 000 [COLOR=red]73 000[/COLOR]

Hvorfor stemmer ikke "kjøp" og "høy" overens med hverandre? Og hvorfor stemmer ikke "selg" og "lav" overens med hverandre?
Er volum antall aksjer i sirkulering? Betyr "omsatt" hvor mye det er omsatt for dette døgnet? Og hva betyr klokkeslettet og denne tingen her --> ?

Edit: La til fargene så det var lettere å forstå hvilke tall som hørte til hvilken "overskrift". Hver 2. er rød både oppe og nede.

Et lite spm til: Dersom en kjøper aksjer for 5000,-, og aksjene går opp 10% en dag vil man da ha aksjer til en verdi av 5500,-. Right?
Og dersom aksjene går opp ytterligere 10% neste dag, vil da verdien på aksjene stige 10% av 5500,- og havne på 6050,-?
Sist endret av xtoffer; 23. juli 2008 kl. 19:33.
correct me if im wrong, men er det ikke slik at de som vanligvis selger aksjene prøver å selge de for høyest mulig pris. Og de som prøver å kjøpe, prøver å kjøpe lavest mulig? Derfor det er Høy/Lav, trodde jeg iaf .
Sitat av xtoffer
Et lite spm til: Dersom en kjøper aksjer for 5000,-, og aksjene går opp 10% en dag vil man da ha aksjer til en verdi av 5500,-. Right?
Og dersom aksjene går opp ytterligere 10% neste dag, vil da verdien på aksjene stige 10% av 5500,- og havne på 6050,-?
Vis hele sitatet...
Right. Du har f.eks 100 aksjer til 50 kr. Det blir 5000kr. Stiger de med 10% blir prisen pr aksje da 55, og da har du 5500kr. Stiger aksjene med 10% på ny, er det da 10% av 55, som da blir 60,5%, som gir det 6050kr.


En annen ting med aksjer er at mange tenker at de "har informasjon" som gjør at de vet at en aksje stiger. Det de glemmer er at det sitter jo folk til en hver tid og vet akkurat det samme, og derfor settes aksjeprisen også etter "forventninger". En aksjepris inneholder forventninger, antatt fortjeneste, antatt kjøp-salg og alt av nerver som du kan tenke det.

Den eneste informasjonen som du kan vite at påvirker aksjekursen, det er innsideinformasjon - og det er ulovlig.
Sist endret av Matthiesen; 23. juli 2008 kl. 20:29.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Wow, veldig, veldig mange gode spørsmål her nå. Heldigvis vet jeg svaret på de fleste av disse. Jeg svarer i tur og orden

Laurentius: Antallet aksjer kan øke fra tid til annen. Dette skjer ved hjelp av en emisjon. La meg gi deg et eksempel. Bjørns Traktorservice AS er eid av Bjørn og kona hans, Ruth. Bjørn og Ruth eier 90% og 10% av aksjene hver. La oss si at Bjørn har bestemt seg for at firmaet trenger mer penger, men Ruth vil ikke selge sine aksjer. Da kan styret i firmaet (som i praksis er Bjørn, fordi han eier så mye) bestemme at det skal gjennomføres en emisjon - hvor antall aksjer dobles. Da går Bjørn ned til 45% eierskap i bedriften og Ruth ned til 5%. Samtidig trykkes det opp f.eks 1000 nye aksjer (hvis det var 1000 fra før) - som bedriften kan selge til en ekstern investor for f.eks 1 million kroner. Da får firmaet inn masse fersk kapital, samtidig som Bjørn ikke trenger å tenke på om Ruth "vil" selge. Hun har uansett en så liten eierpost at hennes mening ikke spiller noen rolle, så lenge Bjørn hele tiden tenker på det beste for firmaet.

Men, i større og mer solide firmaer, så er ikke emisjoner så veldig vanlige. Da er det isåfall ganske spesiellt, fordi en emisjon indikerer ofte at en bedrift har et kapitalbehov som den ikke klarer å dekke selv.

Alle selskaper har forøvrig forskjellig antall aksjer; det kommer ann på hva som ble bestemt når man starter firmaet. Hvis du starter "Laurentius AS" med en aksjekapital på 100.000 kr, så kan du bestemme at det skal være 100 aksjer til 1000 kr hver, eller 10.000 aksjer som koster 10 kr hver. Det er helt opp til den/de som starter bedriften.

Hvis man skal selge aksjer i en nedgangstid, så kan du absolutt komme i en situasjon hvor du ikke får solgt. Men fordi de ulike børsene er så utrolig store, med tusenvis av transaksjoner hver dag - for ikke å si millioner - så er dette et veldig sjeldent scenario.

Stringer: Som regel må du kjøpe bolker på 200 aksjer. (200, 400, 600...) Dette kalles en "aksjepost", men det varierer også noe fra børs til børs. På Oslo Børs tror jeg det er 200 aksjer i hvert fall.

d3ath-jr: Ja, du skal absolutt se etter selskaper som kommer til å stige. Fordi tenk deg: Hvis du kjøper 200 aksjer til 10 kr stykket, så betaler du 2000 kr. Hvis aksjen så dobler seg (fra 10 kr per aksje til 20 kr per aksje), så er eierposten din verdt 4000 kr - og du har da tjent 2000 kr, potensiellt sett over natten.

Xtoffer: Kurtasje er avgiften man betaler til megleren (Nordnet.no) for at de skal kjøpe og selge aksjer for deg... Du betaler en fast avgift per transaksjon, som minst er 9 kr per transaksjon de 3 første månedene du er medlem.

Conflux: Svarte på noen av dine spørsmål allerede, men ja, det kan oppstå situasjoner hvor du blir sittende med aksjer... Men da må du forsøke å selge de til en lavere pris, og til slutt er det alltid noen som mener at aksjen har potensiale i forhold til prisen du ønsker å selge for.

Når det gjelder dette med dollar, så er det mange som driver med valutatransaksjoner også - og tjener gode penger på dette. Greia med valuta, er at det er ganske vanskelig å være sikker på om f.eks dollaren vil styrke seg, fordi det avhenger av så mange forhold. Aksjer er lettere sånn sett: Går firmaet bra og lager gode produkter, så vil aksjekursen styrke seg.

Når det gjelder det du spørr om med Funcom, så ja, da er det 100% sikkert at du ville få solgt. Funcom blir tradet hundrevis av ganger hver eneste dag på Oslo Børs, og det er en aksje som får stor oppmerksomhet. Husk at aksjekursen til enhver tid viser hva markedet mener at aksjen er verdt - så hvis den stiger til 50 kr, så mener den kollektive intelligensen til børsen (det vil si alle som trader på børsen) at aksjen er VERDT 50 kr. Så det vil aldri oppstå situasjoner hvor kursen er 50 kr, uten at du også får solgt til 50 kr

Xstoffer: Det med hva hver ting i kolonnene betyr finner du forklaring på Nordnet.no. Det er et ganske langt spørsmål

Men: Det du sier om verdistigning er helt korrekt. Prosentveksten viser hele tiden veksten i forhold til gårsdagen. Jeg kan f.eks nevne eksempelet med Norwegian igjen, som (til å begynne med i dag) steg 18% i forhold til gårsdagen. Hadde vi investert 100.000 kr i går kveld, så ville vi hatt 118.000 kr i dag tidlig. Så det er mulig å tjene veldig mye penger på børsen, i løpet av kort tid.

dasb00t: Det stemmer
Inside informasjon er ikke ulovligt det er bare når man kjøper eller selger pga denne informasjonen som er inside handel som er ulovligt.
Hvor kan vi lese mer om dette? Er det noen "inside" forum om dette også? Virker interresant egentlig. Er det noe å tjene på å være megler selv? Kanskje jeg skal ta å utdanne meg til det etterhvert :P
takk for svar.

nye spørsmål:

Hvordan skaffet du deg informasjonen du innehar om disse tingene? Har nordnet en infobrosjyre med alle svar?
Og hvordan holder du deg oppdatert om aksjer? Kjøper du kun på "hunches" og "sikre" selskaper som blizzard, statoil, telenor osv? eller skaffer du deg info fra steder som dn/hegnar osv?
Noen meglere har kjempe fine inntekter. Meglerene tjener penger hver gang de flytter rundt på pengene til folk de jobber for.
Si at du har invistert et beløp hos en bedrift, men vil flytte pengene dine til en annen, så vil megleren få en viss % av beløpet som du flytter. Denne prosentandelen han får er minimal, så du vil ikke merke så mye til den.

Derfor gjelder det for megleren å ha et godt rykte og mange kunder slik at han har mye å flytte rundt på.
Hvor stort utbytte kan du regne med å få når du har aksjer. Forstår jo selvfølgelig at dette avhenger av veldig mye, men sånn ca hvordan det blir bergenet.
Det kommer helt an på aksjen din bobbo. Hos det aksjeselskapet jeg handlet med, så fortalte de meg hva de trodde avkastningen på aksjen ville være de neste f.eks 2 åra.

Og avkastning på aksjer kommer igjen ann på sikkerheten. Om du kjøper deg inn i et lite lokalt AS i bygda di som ingen andre enn deg har tro på, altså liten sikkerhet, så får du en vanvittig prosentøkning i aksjeverdi om denne bedriften plutselig skulle bli norges ledendes leverandør av hva de enn måtte produsere.
Men mest sansynelig vil du nok ikke se så mye til disse pengene igjen

Edit: Bare så folk veit det, så kan jeg ikke mye om dette overhode. Vet bare bittelitt fra når jeg selv drev med aksjer og prøver å følge sånn noen lunde med i aviser.
Sist endret av TechLash; 24. juli 2008 kl. 01:49.
Sitat av Clemenza
Inside informasjon er ikke ulovligt det er bare når man kjøper eller selger pga denne informasjonen som er inside handel som er ulovligt.
Vis hele sitatet...
Herlighet da mann, det der trengte du strengt tatt ikke å si - hvem tenkte da noe annet..
Det beste for folk flest er vel å finne et firma (AS) som du tror kommer til å gjøre det bra fremover, og som du vil støtte. F.eks. funcom for et år siden
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Svarer på de nye spørsmålene nedenfor :-)

Mascot: Tja, både Hegnar og DN har egne børsforum, men dessverre er de for det meste ubrukelig, fordi det er så mange som forsøker å hype aksjer som de selv eier... Da kommer diskusjonen helt ut av kontroll, og det er umulig å få noe matnyttig informasjon ut av folka på de forumene. Når det gjelder generell informasjon om dette, så finnes det mye bra bare man søker på "aksjehandel" på Google - eller leter litt rundt på Nordnet. Du kan også bestille en info-pakke fra de, som du får i posten. Der står det mye bra informasjon.

Conflux: Jeg skaffet meg denne informasjonen mye ved hjelp av egen erfaring. Jeg har startet og eier flere aksjeselskaper selv, og spesiellt da jeg og kameratene mine solgte Biip.no til Egmont og Mediehuset Nettavisen, så "måtte" jeg lære meg mye i forhold til aksjehandel.

Jeg holder meg oppdatert på aksjer ved hjelp av DN, E24, Google Finance, Yahoo Finance, NA24, Sesam Nyheter og Digg (faktisk).

Et godt tips er forøvrig å følge med på de amerikanske børsene. Hvis f.eks United Airlines går bra i USA (når børsen er stengt i Norge), så vil nesten ALLTID Norwegian og SAS gjøre det bra på den norske børsen dagen etterpå. Dette så jeg senest i går, hvor jeg la merke til at UAL (United Airlines) og andre amerikanske flyselskaper steg 11% på amerikanske børser i går. Da la jeg inn en kjøpsordre på Norwegian i dag (den norske børsen åpner ca 12 timer etter at den amerikanske stenger, så man har god tid til å analysere data), og i dag har Norwegian steget ca 11% også.

bobbo, det er umulig å si noe om hvor mye man kan tjene på aksjer. For min egen del, så har jeg en forhåpning om å doble innskuddet mitt på Nordnet i løpet av 3-5 år. Mange ville si det er ekstremt positivt, mens andre ville syntes det var en helt ok plan. Jeg satser imidlertid i vekstsektorer (teknologi og spill), og har veldig tro på at dette vil øke og gi fortjeneste. Så jeg har et mål om å doble aksjekapitalen min. Det "normale" er kanskje å gjøre 10-15% i året på børsen.
Jeg er jo trofast seer av Hotel Cæsar, og husker godt den sesongen hvor Scott og Rolv overtok hotelet med å skaffe 51% aksjer. Kan man kaste ut hele styret og ta over kjeden med 51% aksjer, som de forøvrig kalte aksjemaioritet?
Man kan vel ganske enkelt si at verdien på en aksje stiger og synker i takt med (den forventede) verdiskapningen & (det forventede) overskuddet i det aktuelle firmaet.

Syns jeg det virker sannsynlig at et firma vil gå med et stort overskudd, så vil jeg selvsagt ønske å eie litt (så mye som mulig) av dette firmaet. Dvs at jeg må kjøpe noen aksjer i det. Hvis jeg f.ex. kjøper 10% av aksjene i et firma, så eier jeg 10% av firmaet, og vil få utbetalt 10% av det overskuddet firmaet betaler ut (en del går jo for det meste inn til investeringer++).

Så, hvis jeg klarer å finne ut litt før alle andre, at dette firmaet vil få et bra overskudd, så vil jeg kunne få kjøpt aksjene til en bedre pris. Etterhvert, når flere enten finner ut dette, eller gjetter at noen vet noe ut fra at noen plutselig kjøper masse aksjer, så vil prisene stige, siden folk er villig til å punge ut litt mer for å få en del av overskuddet/utbyttet når det kommer.

Du kan altså tjene på to måter (flere?) - enten ved å selge aksjene når de har steget en del, eller ved å eie dem, og få utbetalt en del av overskuddet.
Første velfortjente KP på en stund går til Stormen, innholdsrikt og bra artikkel om akjser.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Darkness123, ja, hvis du har 51%, så kontrollerer du selskapet - og da kan du gjøre veldig mye, bl.a. kaste styret på en ekstraordinær generalforsamling. Avhengig av hvor mange % du eier, så har du ulike rettigheter. Dette er jeg ikke ekspert på, men jeg vet at det står nedskrevet mer detaljert i aksjeloven.

Men hvis man bare kjøper og selger aksjer i svært små kvanta, som jeg snakker om ovenfor, så har du i realiteten ikke en dritt du skulle sagt Tenk deg at du f.eks kjøper Apple-aksjer for 5 millioner kroner; det er allikevel sikkert bare 0,001% av aksjene i Apple (bare løst anslag), og du vil ikke ha noen reell makt for den summen. Hadde du imidlertid kjøpt aksjer for 500 millioner, da hadde du kanskje kontrollert 0,5% av Apple - og det er en veldig stor aksjepost for en privatperson - og da måtte de i hvert fall ha lyttet til dine tanker. (Apple er vel verdt ca 100 milliarder kroner)
Litt angående utbytte. Skjer dette et bestemt tidspunkt på året, hvert kvartal eller deles utbyttet på 365 og deretter fordeles utbytte til alle som har hatt aksjer i løpet av et år.
kjempe post, Stormen Har sendt inn underskrift til Nordnet i dag, håper å komme i gang om noen uker (vil studere litt før jeg begynner).

Har du flere sider på lur så fyr løs
Man skal vel også skatte av en eventuell gevinst på aksjene, 28%. Samtidig får man et skattefradrag på 28% (hvis jeg ikke husker feil) hvis man taper penger på aksjer, så dette blir på en måte å minimere risken.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Fiskn: Utbytte skjer når årsregnskapet er klart, som regel i jan-mars en gang. Det er jo ikke alltid det blir utbytte; det kan f.eks tenkes at styret i firmaet bestemmer seg for å satse hele resultatet på nye investeringer, som vil gi mer utbytte neste år... Så man er prisgitt styret

Nenzo: Som sagt, DN, E24, NA24, Google Finance, Yahoo Finance, Sesam Nyheter, Digg/Business og Nordnet sine egne sider er som regel nok informasjon
Sitat av Stormen
Fiskn: Utbytte skjer når årsregnskapet er klart, som regel i jan-mars en gang. Det er jo ikke alltid det blir utbytte; det kan f.eks tenkes at styret i firmaet bestemmer seg for å satse hele resultatet på nye investeringer, som vil gi mer utbytte neste år... Så man er prisgitt styret

Nenzo: Som sagt, DN, E24, NA24, Google Finance, Yahoo Finance, Sesam Nyheter, Digg/Business og Nordnet sine egne sider er som regel nok informasjon
Vis hele sitatet...
Hvor mye kapital er normalt å gå inn med i begynnelsen? Jeg tenkte å starte med 10k, Da jeg syns 2-4k er for lite og det vil ikke føre til noen inntekt\tap som merkes.. no?
Sitat av Stormen
Stringer: Som regel må du kjøpe bolker på 200 aksjer. (200, 400, 600...) Dette kalles en "aksjepost", men det varierer også noe fra børs til børs. På Oslo Børs tror jeg det er 200 aksjer i hvert fall.
Vis hele sitatet...
Har lest tråden din, som er en fin innføring, den har riktignok noen forenklinger, men det duger som en innføring for folk som ikke har peiling.

Aksjepost tror jeg du har misforstått litt. De fleste aksjetransaksjoner skjer i hele aksjeposter (også omtalt som børspost eller lot-størrelse), selv det er mulig å kjøpe og selge odd-lot-poster (altså et antall aksjer som ikke her en hel børspost) også. På Oslo Børs kan du bruke som tommelfingerregel at en aksjepost er det antallet som gir en verdi i underkant av 10.000,-, men det kan variere litt ved kursendringer, samt at det er en av 10, 20, 50, 100, 200, 500, 1000, 2000, 5000 osv)

Altså, dersom en aksje, f.eks. Funcom har lot-størrelse 200 (Om den bikker under 20-tallet lenge vil den antagelig få lot-størrelse 500 etter hvert) kan den handles i 200, 400, 600 osv. CanArgo, som har lot-størrelse på 5000 handles i bolker på 5000, 10000, 15000 osv.

Til sist vil jeg anbefale folk som vurderer aksjer nå, men ikke kan noe særlig om det å tenke seg om én gang til. Det er litt som alt annet her i livet, setter du deg godt inn det på forhånd er sjansen for å lykkes langt større. Markedet er ekstremt volatilt for tiden og muligheten for å tape mye ganske raskt er stor, men det gjelder selvsagt muligheten for å tjene mye ganske raskt også, så jeg skjønner selvsagt fristelsen. Uansett hva dere gjør; IKKE, jeg gjentar; IKKE handle basert på "råd og tips" på forumet på hegnar.no...
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Kanskje litt tåpelig spørsmål, men må man være 18 for å registrere seg hos nordnet? Finner ikke noe om det på sidene men kanskje jeg ikke har lett grundig nok.
Mulig mange mener under 18 er for ungt til å investere penger men det får vel være min sak, så det trenger jeg ingen poster om.
Det er ikke mulig om du er under 18, nei. Men noen lar deg åpne konto med underskrift fra foreldre, faktisk. Usikker på hvilke.
Sist endret av Matthiesen; 24. juli 2008 kl. 15:12.
Sitat av Nenzo
Hvor mye kapital er normalt å gå inn med i begynnelsen? Jeg tenkte å starte med 10k, Da jeg syns 2-4k er for lite og det vil ikke føre til noen inntekt\tap som merkes.. no?
Vis hele sitatet...
Dersom du skal ha en balansert portefølje med akseptabel risiko for en investering over tid bør du ha minst 10-15 selskaper i den. Hver aksjepost i underkant av 10.000,- så ender du opp med rundt 100.000,-. Dersom du har mindre ville jeg anbefale deg å sette pengene dine i et godt fond, nei, ikke hvilket som helst fond, men et godt fond med god risikospredning. Muligheten for ekstrem høy avkastnint er mindre, men risikoen er selvsagt også mindre.

Selvsagt kan du finnet deg et selskap eller to du har klokketro på og gå inn med en aksjepost eller to i hver av dem, og da holder det sånn sett med en startkapital på 10-20.000,-, men da er risikoen desto høyere. Det er noe med å legge alle eggene sine i én kurv...
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Nenzo, jeg ville råde deg til å undersøke markedet skikkelig først, også velge deg ut 2 aksjer som du har veldig tro på. I tillegg burde du ha råd til å tape minst 50% av den investerte summen din (dvs. 5000 kr ut av 10.000 kr)... Da kan den ene aksjen gå helt til helvete, uten at du tisser i buksa av den grunn

Sucellos, takk for oppklaring...
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Matthiesen
Det er ikke mulig om du er under 18, nei. Men noen lar deg åpne konto med underskrift fra foreldre, faktisk. Usikker på hvilke.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for svar. Får vel vente et par måneder før jeg evt. setter i gang da, det gir meg ihvertfall tid til å finne ut hva jeg driver med.
Så, hvis jeg går inn i et selskap i desember får jeg like mye av utbyttet som kommer o jan-mars som en som gikk inn i juli ? Med samme akse % selfølgelig.
Sitat av Fiskn
Så, hvis jeg går inn i et selskap i desember får jeg like mye av utbyttet som kommer o jan-mars som en som gikk inn i juli ? Med samme akse % selfølgelig.
Vis hele sitatet...
Mye forvirring rundt dette tydeligvis, om du får utbytte eller ikke har ingenting å gjøre med om du sitter på aksjen ved årsskiftet å gjøre, ei heller hvor lenge du har eid aksjen. Du får utbytte dersom du sitter på aksjen før børsåpning den dagen aksjen noteres ex utbytte, altså kan du kjøpe den dagen før og selge den den dagen den noteres ex utbytte. Teoretisk (grovt sett, med forbehold om en liten justering ved finregning av evt skattefordeler) vil aksjekursen, dersom det ikke er andre ting som påvirker den, gå ned like mye som utbytteutbetalingen.

Som eksempel; StatoilHydro ble i år notert ex utbytte 21. mai, hvorvidt du eide aksjen i løpet av 2007 har ingenting å si, kjøpte du den 20. mai fikk du utbetalt utbytte på 8,50 per aksje du eide og du kunne fint selge den 21. mai igjen. Den sluttet på 210,50 20. mai og åpnet på 204,- 21. mai, at forskjellen ikke ble 8,50 kan trolig forklares med at f.eks. oljeprisen steg kvelden 20. mai eller noe sånt, jeg husker ikke helt hva som skjedde.
Veldig god innføring, takker
Jeg har prøvd meg litt på aksjer i år. Bruker bors24.no for aksjekurser og e24.no/db.no for nyheter.

En børspost, er som sagt et visst antall aksjer som har en omtrentlig verdi på 10000kr.
Det er vanlig å kjøpe og selge et visst antall børsposter, så det kan være lettere å få solgt én børspost enn et tilfeldig antall aksjer.

Har iløpet av de siste månedene holdt på med REC-aksjer.
Tidligere denne uken tjente jeg 2000 kr (10%) på de da en storbank anbefalte kundene sine kjøp av aksjene deres.

Oppgang kan også være grunnet et bud på selskapet.
F.eks. om Freakforum hadde 1 000 000 à 10 kr / stk, og Telenor la inn bud på 25 000 000 for freakforum ville aksjekursen steget til 25 kr.

Oljeprisen har stor innvirkning på aksjekurser, f.eks. nedgang i oljepris vil løfte flyselskap, siden de må punge ut med mindre penger for drivstoff, mens det vil få oljeselskap-kurser nedover, siden de får mindre inntekter for oljen sin.

Fremtidsutsikter og forbruk spiller også rolle på aksjemarkedet.

Mange spør om hvor mye man kan tjene på aksjer, jeg skal prøve å svare litt konkret på det:
Kjøper du i store selskaper som statoil, orkla eller telenor er sjangsen for stor avkastning/stort tap mindre.
Jeg vil tippe at en realistisk avkastning på disse tre aksjene ligger mellom +- 20%/år.
Dersom du investerer i et ikke fullt så stort selskap, f.eks. Funcom, kan du kanskje regne med +-50%.

Jeg vil anbefale at du følger med en eller flere aksjer, så du får litt feelingen før du kjøper.
For eksempel vil du tenke at Statoil ligger rundt 170kr og har gått opp og ned i takt med oljeprisen.
Kanskje du tror at Kina de neste årene vil tredoble oljeforbruket og dermed sende Statoil oppover?
Eller kanskje at REC vil effektivisere solenergi og verden vil ta i bruk mye mere biodrivstoff og elektrisitet til biler?
Etterhvert vil du få litt magefølelse, og tenke at det var aksjene du ser mye på er lavt priset, uten grunn, og du vil bli fristet til å kjøpe.

Dersom du har kjøpt en børspost av SAS, og de går ned mye (~10%), ville jeg rådet til å kjøpe flere SAS aksjer, istedenfor å selge de du har. Går de ned enda mer, kjøp enda flere. På denne måten vil du tjent penger når de går opp til den opprinnelige verdien.

Alt i alt er aksjer en risikofylt investering.
Ikke sett av pengene for kommende husleie på aksjer og tenk at du "skal bare" og det va en "idiotsikker investering" etc.

Det var litt mye rot og skrot som jeg skrev ned her, men håper det hjalp noe.
Det er forresten knallartig og spennende å handle aksjer, og jeg anbefaler alle å iallefall prøve det.


Edit: Aksjeskolen
Sitat av Stormen
Wow, veldig, veldig mange gode spørsmål her nå. Heldigvis vet jeg svaret på de fleste av disse. Jeg svarer i tur og orden

Laurentius: Antallet aksjer kan øke fra tid til annen. Dette skjer ved hjelp av en emisjon. La meg gi deg et eksempel. Bjørns Traktorservice AS er eid av Bjørn og kona hans, Ruth. Bjørn og Ruth eier 90% og 10% av aksjene hver. La oss si at Bjørn har bestemt seg for at firmaet trenger mer penger, men Ruth vil ikke selge sine aksjer. Da kan styret i firmaet (som i praksis er Bjørn, fordi han eier så mye) bestemme at det skal gjennomføres en emisjon - hvor antall aksjer dobles. Da går Bjørn ned til 45% eierskap i bedriften og Ruth ned til 5%. Samtidig trykkes det opp f.eks 1000 nye aksjer (hvis det var 1000 fra før) - som bedriften kan selge til en ekstern investor for f.eks 1 million kroner. Da får firmaet inn masse fersk kapital, samtidig som Bjørn ikke trenger å tenke på om Ruth "vil" selge. Hun har uansett en så liten eierpost at hennes mening ikke spiller noen rolle, så lenge Bjørn hele tiden tenker på det beste for firmaet.

Men, i større og mer solide firmaer, så er ikke emisjoner så veldig vanlige. Da er det isåfall ganske spesiellt, fordi en emisjon indikerer ofte at en bedrift har et kapitalbehov som den ikke klarer å dekke selv.

Alle selskaper har forøvrig forskjellig antall aksjer; det kommer ann på hva som ble bestemt når man starter firmaet. Hvis du starter "Laurentius AS" med en aksjekapital på 100.000 kr, så kan du bestemme at det skal være 100 aksjer til 1000 kr hver, eller 10.000 aksjer som koster 10 kr hver. Det er helt opp til den/de som starter bedriften.

Hvis man skal selge aksjer i en nedgangstid, så kan du absolutt komme i en situasjon hvor du ikke får solgt. Men fordi de ulike børsene er så utrolig store, med tusenvis av transaksjoner hver dag - for ikke å si millioner - så er dette et veldig sjeldent scenario.

Stringer: Som regel må du kjøpe bolker på 200 aksjer. (200, 400, 600...) Dette kalles en "aksjepost", men det varierer også noe fra børs til børs. På Oslo Børs tror jeg det er 200 aksjer i hvert fall.

d3ath-jr: Ja, du skal absolutt se etter selskaper som kommer til å stige. Fordi tenk deg: Hvis du kjøper 200 aksjer til 10 kr stykket, så betaler du 2000 kr. Hvis aksjen så dobler seg (fra 10 kr per aksje til 20 kr per aksje), så er eierposten din verdt 4000 kr - og du har da tjent 2000 kr, potensiellt sett over natten.

Xtoffer: Kurtasje er avgiften man betaler til megleren (Nordnet.no) for at de skal kjøpe og selge aksjer for deg... Du betaler en fast avgift per transaksjon, som minst er 9 kr per transaksjon de 3 første månedene du er medlem.

Conflux: Svarte på noen av dine spørsmål allerede, men ja, det kan oppstå situasjoner hvor du blir sittende med aksjer... Men da må du forsøke å selge de til en lavere pris, og til slutt er det alltid noen som mener at aksjen har potensiale i forhold til prisen du ønsker å selge for.

Når det gjelder dette med dollar, så er det mange som driver med valutatransaksjoner også - og tjener gode penger på dette. Greia med valuta, er at det er ganske vanskelig å være sikker på om f.eks dollaren vil styrke seg, fordi det avhenger av så mange forhold. Aksjer er lettere sånn sett: Går firmaet bra og lager gode produkter, så vil aksjekursen styrke seg.

Når det gjelder det du spørr om med Funcom, så ja, da er det 100% sikkert at du ville få solgt. Funcom blir tradet hundrevis av ganger hver eneste dag på Oslo Børs, og det er en aksje som får stor oppmerksomhet. Husk at aksjekursen til enhver tid viser hva markedet mener at aksjen er verdt - så hvis den stiger til 50 kr, så mener den kollektive intelligensen til børsen (det vil si alle som trader på børsen) at aksjen er VERDT 50 kr. Så det vil aldri oppstå situasjoner hvor kursen er 50 kr, uten at du også får solgt til 50 kr

Xstoffer: Det med hva hver ting i kolonnene betyr finner du forklaring på Nordnet.no. Det er et ganske langt spørsmål

Men: Det du sier om verdistigning er helt korrekt. Prosentveksten viser hele tiden veksten i forhold til gårsdagen. Jeg kan f.eks nevne eksempelet med Norwegian igjen, som (til å begynne med i dag) steg 18% i forhold til gårsdagen. Hadde vi investert 100.000 kr i går kveld, så ville vi hatt 118.000 kr i dag tidlig. Så det er mulig å tjene veldig mye penger på børsen, i løpet av kort tid.

dasb00t: Det stemmer
Vis hele sitatet...
Er det ikke slik at det ved en emisjon så vil aksjekursen synke? (pga emisjonskursen som oftest er lavere enn eksisterende aksjekurs blandt annet). Også er det slik at for at de eksisterende aksjeierene ikke skal lide for dette vil de få noe som heter tegningsretter som de kan selge til de som vil kjøpe nye aksjer for at de ikke skal tape penger? Stemmer dette?
Sist endret av djman; 24. juli 2008 kl. 20:04.