Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 800
Hei.

Jeg er ganske ny på dette området og trenger derfor litt hjelp av andre kloke hoder på området.

Det jeg lurer på om det finnes noen programmer som gjør at man kan hente ut informasjon av gps. Hvor den han kjørt, klokkeslett, hastigtet evt. pauser under veis?

Når man sitter med gpsen i hånden vet jeg at man kan se på tidligere destinasjoner og ruten som personen er i gang med å kjøre. Men er det noen mulighet for å se f.eks forrige rute som er kjørt?

Håper det er noen som sitter med litt kunnskaper på dette området som har morro av å hjelpe en hjelpesløs

Har forresten mac selv, men kom gjerne med forslag til prog for både mac og windows som tilfedsstiller mine krav...

Noen spesifikke spørsmål? skal svare best jeg kan...
Har du tilgang til gps satelittene som har kommunisert med Gps motakeren din ? Vist ikke(uhyrlig lite sannsynlig) så er der vell svært få måter å hente ut logg over tid og possisjon.
Trådstarter
10 0
Nei det har keg ikke. La oss si det sånn at jeg finner en gps på gata... kan jeg finne ut hvor den har vært?

Takker for svar brut3f0rc3
Vet ikke hvordan det er med TomTom, men leste en sak for et par år siden om en fyr som hadde hatt sin Subaru Impreza GT Turbo på verksted. Der hadde de hentet ut info fra den innebygde gpsen da en verkstedsansatt hadde svinekjørt med bilen i godt over 200 km/t.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Vet ikke hvordan det er med TomTom, men leste en sak for et par år siden om en fyr som hadde hatt sin Subaru Impreza GT Turbo på verksted. Der hadde de hentet ut info fra den innebygde gpsen da en verkstedsansatt hadde svinekjørt med bilen i godt over 200 km/t.
Vis hele sitatet...

Greit nok det men da har man vært autorisert mekaniker/forhandeler og hatt tilgang til å hente ut den infoen via programvaren dem bruker oppimot "hjernen" på nyere biler...

Sitat av kilj Vis innlegg
Nei det har keg ikke. La oss si det sånn at jeg finner en gps på gata... kan jeg finne ut hvor den har vært?

Takker for svar brut3f0rc3
Vis hele sitatet...
Men nei du får ikke vite det utifra en vanlig gps du finner på gata og plukker med deg hjem. Om ikke umulig så svært små sjangser
Trådstarter
10 0
Ok. takk igjen. Da kan man vel si "case closed"
Sitat av brut3f0rc3 Vis innlegg
Har du tilgang til gps satelittene som har kommunisert med Gps motakeren din ? Vist ikke(uhyrlig lite sannsynlig) så er der vell svært få måter å hente ut logg over tid og possisjon.
Vis hele sitatet...
Det er ingen toveiskommunikasjon på GPS, så satellittene har ingen oversikt i det hele tatt på hvor brukerene er
Det går i det fleste tilfeler å hente ut logg fra gps, normalt så er det sd kort , eller litten disk i gps'en som saver alt sammen.
det går IKKE og finne ut hvor gps er selv om du har tilgang til sateliten , pga satelitten sender bare ut hvor klokka er på den posisjon den står i.
så ved og vite klokka på 5-6stk så kan gps'en regne ut lokalt hvor den er i værden.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Det finnes applikasjoner som du kan kjøre på Tomtom, som kjører mer statistikk over turen.
Trådstarter
10 0
forstår ranvik. Men tanken her er at jeg sitter med en gps i hånden. går det da å ta ut info om hvor den HAR vært (f.eks for en time siden? eller er det ingen ting i gps´en som lagrer denne type info?

Takker for svar. Mange her som sitter med kunnskap skjønner jeg
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av kilj Vis innlegg
forstår ranvik. Men tanken her er at jeg sitter med en gps i hånden. går det da å ta ut info om hvor den HAR vært (f.eks for en time siden? eller er det ingen ting i gps´en som lagrer denne type info?

Takker for svar. Mange her som sitter med kunnskap skjønner jeg
Vis hele sitatet...
Det er ingen måte å hente ut slik informasjon i Tomtom sine enheter hvertfall.
Flere av tidligere reisemål er lagret for hurtig tilgang, men ingenting av selve reiseinformasjonen i seg selv blir lagret med mindre du bruker tredjepartsapplikasjon til nettopp dette formålet.