Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3038
Det første du lurer på er kanskje hva en SSH server er, svaret er bare et wikipedia søk unna.
Sitat av Wikipedia
Secure Shell or SSH is a network protocol that allows data to be exchanged using a secure channel between two networked devices.
Vis hele sitatet...
Så kommer det andre spørsmålet hvorfor skal du sette opp en SSH server, svaret er enkelt for å kunne bruke den som en SHH tunnel det vil at all datatrafikk som kommer fra din pc går om SSH serveren kryptert slik at man ikke kan sniffe det opp like lett. Man kan også bruke slike for å unngå å bli logget av ruteren (siden all trafikk går om serveren) og for å omgå skoler sine filter.

Du MÅ være admin bruker for å kunne lage en SSH server, men ikke for å koble til en SSH server.

Så til hvordan man lager denne serveren, først må man åpne en port på ruteren (port 22 er standard for SSH) for å finne ut hvordan man åpner en port på din ruter gå til http://portforward.com/ og finn din ruter, trykk på skip advertisement (eller hva det står), velg så SSH i listen over program du vil slippe igjennom.

Når du har knyttet port 22 med din PC må du ha et program som heter Cygwin. Installer alle pakkene, jeg installerte det i C:/Cygwin for det er enklest når man skal bruke det. Nå er det bare å sette opp serveren som står igjen.

Start opp Cygwin og skriv inn disse kommandoene

Kode

ssh-host-config
Should privilege separation be used?

Kode

yes
Should this script create a local user 'sshd' on this machine?

Kode

no
Do you want to install sshd as service?

Kode

yes
Should this script create a new local account 'ssh_server' which has the required privileges?

Kode

no
Which value should the environment variable CYGWIN have when sshd starts?

Kode

ntsec tty
Hvis det er noen av de du ikke får opp så ikke bekymre deg, dette er de jeg fikk opp, en venn av meg fikk ikke alle disse opp bare utfør kommandoene som står der.

Men nå trenger du loginen til SSH serveren da utfører du disse komandoene

Kode

cd /etc
mkgroup >> group
mkpasswd >> passwd
Sånn nå kan du logge deg inn med ditt brukernavn og passord på datamaskinen. For å starte serveren skriver du

Kode

net start sshd
For å koble til SSH serveren må du først vite den eksterne IP adressen din gjør dette ved å besøke http://minip.no

Deretter laster du ned Putty, ingen installasjon nødvendig. Der hvor det står Host Name (or IP adress) skriver du inn ipadressen din. Trykk på [+] knappen ved siden av SSH (under connections) og velg Tunnels, skriv inn 22 i Source Port velg Dynamic og trykk på Add knappen. Trykk så på Open knappen.

Du skal nå få opp et kommandovindu hvor det etter kort tid skal stå login as:
Der skal du bruke ditt brukernavn på datamaskinen Husk STORE og små bokstaver
Så kommer Yngve@88.89.83.242's password:
opp skriv inn passordet ditt Husk STORE og små bokster det vises ingen tegn for passordet.

Du har nå koblet til serveren, for å surfe over SSH tunellen gjenstår det bare en liten ting, gå til proxyinnstillinger i firefox (det virker desverre ikke i Opera) velg manuell, fjern localhost, 127.0.0.1 fra No proxy for boksen og skriv localhost i SOCKS boksen.

Du surfer nå sikkert over en SSH tunell, men vær forsiktig, ikke la andre få vite om tunellen, de kan plante filer på din datamaskin og laste ned ulovlige ting via din IP!!!
Sist endret av meitemark; 20. august 2010 kl. 13:29. Grunn: fix av quote
hva med og bare sette opp helt normalt windows vpn?
http://www.onecomputerguy.com/networ...vpn_server.htm <- server

http://www.onecomputerguy.com/networking/xp_vpn.htm <- client
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
hva med og bare sette opp helt normalt windows vpn?
http://www.onecomputerguy.com/networ...vpn_server.htm <- server

http://www.onecomputerguy.com/networking/xp_vpn.htm <- client
Vis hele sitatet...
Nå må ikke du komme å ødelegge moroa men jeg har en grunn til å gjøre det, jeg har Cygwin installert fra før så jeg trenger ikke laste ned ett nytt program.

En annen grunn er at det ser ut som om man må installere det programmet, Putty trengs ikke installeres.

edit: desuten kan det hende at folk lærer noe om port forwarding
Sist endret av ynkey; 20. august 2010 kl. 01:19.
Sitat av ynkey Vis innlegg
Nå må ikke du komme å ødelegge moroa men jeg har en grunn til å gjøre det, jeg har Cygwin installert fra før så jeg trenger ikke laste ned ett nytt program.

En annen grunn er at det ser ut som om man må installere det programmet, Putty trengs ikke installeres .
Vis hele sitatet...
Nå trenger du ikke installer noe overheller da, alt følger med windows.
er bare snakk om å sette det opp.

enklest for folk fleste er ccproxy og åpne porter , sett password på proxy og du er sikert nett der ting er sperret, da trenger bare endre proxy på client og du kommer på web sider som er sperret.
Sist endret av ranvik; 20. august 2010 kl. 01:20.
Trådstarter
Ok det viste jeg ikke :/ hva er egentlig fordelen med SSH framfor VPN og omvent da?
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
SSH er en protokoll som kommer fra UNIX verden. Er standard i så og si alle GNU/Linux distrubisjoner.

I Linux kan du rute hva som helst gjennom SSH. Helt genialt!
I Windows verdenen vil den nok heller være mye nyttig (dog. ikke unyttig!)
Trådstarter
Aha daså tusen takk
Litt kipt at etter 40 min med arbeid så kommer ranvik og spør hvorfor ikke bruke VPN
Sist endret av ynkey; 20. august 2010 kl. 01:31.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
SSH kan være VPN også, men samtidig så mye mer! En stor fordel å ha kunnskap om dette verktøyet. Om du får jobb innenfor web serving o.l, er dette ett must
hvis du ser borsett fra at dem begge er krypterte tunnler.(det er jo exploite race, men det varier seg helle tiden uansett)
vpn så slipper du slå på proxy/alt mulig dritt, alt går mellom vpn samme shit, torrent alt rare programer som ikke kan sett proxy i funker!

ssh er mye rart du må laste ned kjøre oppsett som tar lang tid, HVIS alt er sperre av port så kan hende du ikke får til vpn men ssh funker. ssh kan du sett til eks port 80, mens det kan du IKKE på windows vpn.

http://www.geo.umn.edu/computer/ssh_vpn.html

NB: sorry for at jeg var litt rask med svar om vpn, men det er veldig enkelt å følge bilden i den vpn guiden + ccproxy på port 80, så er du veldig godt rustet.
Sist endret av ranvik; 20. august 2010 kl. 01:36.
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Men SSH kan også brukes til å rute ALT. Ikke bare nettverkstraffik
Trådstarter
Jaja det går helt fint men det var egentlig ganske kult at jeg kan rute alt via en SSH server.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis dette var meg ville jeg heller satset på Bitvises SSH-server som kjører native på Windows. Altså slipper du å kødde med kommandolinjer og, more to the point, kommandolinjer fra helt andre operativsystemer, men kan istedet forholde deg til en GUI.

Programmet kan forresten brukes gratis, hvis det ikke kom klart fram.
Sist endret av robhol; 20. august 2010 kl. 13:59.
Sikkerhetsklarert
Sitat av djxfade Vis innlegg
Men SSH kan også brukes til å rute ALT. Ikke bare nettverkstraffik
Vis hele sitatet...
I mitt hode så er det bare i nettverkssammenheng man snakker om "ruting"

Hva foruten nettverkstrafikk er det du ruter over ssh?
Trådstarter
Du får opp et kommandovindu hvor du kan utføre linuxkommandoer slik som nano, rm osv. Og til robhol hvorfor ikke bruke Cygwin det er et fantastisk program hvor du kan installere linux program på en Windows maskin
FL Studio Guru
djxfade's Avatar
Sitat av Pjukern Vis innlegg
I mitt hode så er det bare i nettverkssammenheng man snakker om "ruting"

Hva foruten nettverkstrafikk er det du ruter over ssh?
Vis hele sitatet...
F.eks koble til en disk i en fysisk maskin til dun maskin. Eller å kjøre programmer på server, men tegne skjermbilde lokalt hos deg. I prinsipp så kan alt av data dumpe gjennom en SSH tunell
Sikkerhetsklarert
Sitat av djxfade Vis innlegg
F.eks koble til en disk i en fysisk maskin til dun maskin. Eller å kjøre programmer på server, men tegne skjermbilde lokalt hos deg. I prinsipp så kan alt av data dumpe gjennom en SSH tunell
Vis hele sitatet...
Det blir like fullt nettverkstrafikk

Skjønner hva du mener, jeg bare kverulerer med deg.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Easy peasy måte å bruke ssh som en VPN/Proxy.
http://www.catonmat.net/blog/linux-socks5-proxy