Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1696
Hei!

Har fiklet inn noen nye lykter på bilen. Må koble 12 volt til jord for å få det til å fungere etter å lest litt på nettet. Ledningen går fra lykta til dashboardet, før den går til jord. Poenget å gjøre dette er å lure computer'n i bilen at lampa er på.

Kan det være farlig å sende 12 volt til jord over lang tid? Tenker på varmeutvikling og om det er brannfarlig.
Sist endret av esl; 3. august 2011 kl. 18:43.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg tviler sterkt på at du må koble 12v til jord for å få noe som helst til å fungere, du lager en eksplosjonsfare iallefall.
Ser det slik ut?

+12V-----Lampe------Dashbordbryter------Jord
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Poenget som sagt er å få datamaskinen i bilen til å tro at lampa er på. Har prøvd et par ganger med og uten denne hotfixen, men det fungerer bare når den er koblet til jord.
Dere kan se det jeg prøver på her.

+12V kommer fra dashbordet og jord kommer fra samme kabel. Om den blir jordet før den returnerer klarer jeg ikke å se. Det er jo en kontakt fra bilen som kobles i lykthuset. Inni lykthuset kobler jeg til jord.
Sist endret av esl; 3. august 2011 kl. 19:01.
Burde ikke være noe problem. Jord i bil, tilsvarer "-"
Kan du poste link til der du har lest om dette?
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Det ligger en link i post #4.
Men du finner det her: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2019553
Det står jo i en post der at du må koble inn en 1 ohm motstand imellom to av ledningene, ellers vil det føre til at ledningene smelter.
esl
twist?
esl's Avatar
Trådstarter
Men hvis jeg fører 1 ohm motstand over vil den jo gi en effekt på 144 watt, og den vil jo smelte ganske kjapt?
Nei, motstanden skal være der for å være dummy load, slik at computeren tror at pæren er der, men slik jeg forstår det skal sikringen til langlysene tas ut slik at det ikke går spenning gjennom. Mulig det er noe jeg har misforstått fullstendig da...