Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3040
Har fått låne damen sitt kamera. Canon Eos 450d. Er blitt veldig interessert i HDR bilder og ønsker å ta noen selv. Men er litt usikker på hvilke innstillinger jeg skal ta de tre forskjellige bildene med og hvor man stiller på det.

Håper på svar fra noen erfarne fotografer =)
Dette har nok noen lurt på før deg.

http://tinyurl.com/nujhrj
Bra det fortsatt finnes grettne tryner i natten. Jeg lurte på hvor innstillingene på kamera mitt var og hva jeg skulle trykke på. Ønsket også svar fra erfarne nff brukere... men for all del, takk for svaret.

edit; dessuten så hjelper de linkene som kommer opp på google veldig lite
Sist endret av SungaDee; 8. september 2009 kl. 00:58. Grunn: derfor
Du overeksponerer, eksponerer vanlig og undereksponerer. Hvis du lurer på hva dette er, så anbefaler jeg deg å kikke på manualen (den kan nok lastes ned fra nett), eller en enkel guide/bok til fotografering.

Fin sigg.
Ta tre eller fler bilder med ulik eksponering (eksponering = balansen mellom lyst og mørk. altså hvor lyst bildet ditt er! overeksponert = mørkt bilde, undereksponert = lyst bilde). Etter du har tatt bildene, går du inn i Photoshop -> File -> Automate -> Merge to HDR -> Velg bildene du skal sette sammen. Husk at det er viktig og ikke bevege på kameraet når du tar bildene, slik at alle bildene har helt identisk motiv (du kan ikke gjøre så mye med at skyene beveger seg, men du skjønner ).

Det finnes også programmer som er lagd for å lage hdr bilder med.
jaG
Produktutvikler
Sitat av Lachrymology Vis innlegg
Ta tre eller fler bilder med ulik eksponering (eksponering = balansen mellom lyst og mørk. altså hvor lyst bildet ditt er! overeksponert = mørkt bilde, undereksponert = lyst bilde). Etter du har tatt bildene, går du inn i Photoshop -> File -> Automate -> Merge to HDR -> Velg bildene du skal sette sammen. Husk at det er viktig og ikke bevege på kameraet når du tar bildene, slik at alle bildene har helt identisk motiv (du kan ikke gjøre så mye med at skyene beveger seg, men du skjønner ).

Det finnes også programmer som er lagd for å lage hdr bilder med.
Vis hele sitatet...
Overeksponert = for mye lys mao; lyst bilde
undereksponert = for lite lys mao; mørkt bilde

http://www.freakforum.nu/forum/showt...ght=HDR-bilder
http://www.diskusjon.no/lofiversion/...p/t974169.html
Sist endret av jaG; 8. september 2009 kl. 04:53.
450D har vel AEB såvidt jeg husker.

Regner med at du må inn på menyen for å stille det inn, mulig du finner noe her. http://www.youtube.com/watch?v=u9ImN84uzNI
Har Canon 400D. for og stille inn på "hdr-modus" gjør jeg som følgende: Stiller til AV. går inn på meny og fane nr 2. Så velger jeg AEB -2/0/+2 . Det gjør du ved og bla ned til AEB, trykk ok og trykk til venstre til du har -2 0 +2 . Så kan du trykke ok og gå ut av menyen. Nå vil kameraet ta 3 bilder.

Regner med det er noe av det samme i 450d?

Tips: får du det til? sett kameraet på Selvutløser/fjernkontroll. Du må selvfølgelig også ha stativ eller noe kameraet kan stå på som er stødig.
Sist endret av mo3; 10. september 2009 kl. 01:15.
Åssen får man lagret et hdr bilde som en vanlig jpeg fil? Jeg får bare lagret det som photoshop format.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Heh, har 450d selv og visste at det var en HDR-funksjon, men har aldri brydd meg med å teste den. Gjorde det nå. Gikk ut og tok bilde av første og beste blomsten jeg så, så det er ikke et estetisk bra bilde, men fikk ihvertfall testet HDR-hypen.

Brukte et program som heter Photomatix for tone mapping.

Til Appel, Save for Web & Devices -> Velg kompresjon og save.

Faen, det funker ikke, det går ikke ann å trykke på knappen. Jeg har prøveversjonen av photoshop cs3. Er det noen annen måte og gjøre det på?
Først av alt, skal du ta bra HDR bilder er stativ et must!

Sett kamera på stativet, sikt på motivet, og ta et overeksponert bilde (alt for lyst). Ta deretter et vanlig normalt eksponert bilde, og deretter et undereksponert bilde.

Nå sitter du med 3stk bilder. Et lyst, et vanlig, og et veldig mørkt.

Skaff deg så programmet Photomatix. I programmet er det enkelt å finne fram til hvor du skal. Deretter laster du opp de 3 bildene dine i dette programmet, og endrer på lys osv.

Skal du lagre som noe annet i f eks Photoshop så trykker du på save as og velger jpeg på drop down menyen isteden.


Om du ikke vet hva et over og undereksponert bilde er, så foreslår jeg at du lærer deg helt standard fotokunnskap først, før du lager et HDR bilde. For slik det ser ut nå, spørs det om du kommer i mål med et godt resultat.

Jeg er også sånn at jeg vil at alt skal skje av seg selv, og helst så fort som mulig, men slik er det nå en gang ikke.. !
Sitat av appel Vis innlegg
Åssen får man lagret et hdr bilde som en vanlig jpeg fil? Jeg får bare lagret det som photoshop format.
Vis hele sitatet...
Du finner det på drop down menyen i PS.

Ay så dårlig kvalitet det ble på bildet. Vel, du ser hva jeg mener
Sist endret av tafsern; 15. september 2009 kl. 16:52.