Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  111 40407
Okey, jeg tenkte jeg skulle prøve å få meg dreadlocks, men er redd for resultatet hvis jeg gjør det selv, så det jeg lurte på er: kan man fikse dreadlocks hos frisøren?
Og hvis det er noe annet jeg burde vite før jeg fikser meg deadlocks?
Jeg vet ikke helt hva deadlocks er, men vet at enkelte frisoorer kan fikse dreadlocks. Ikke spoor meg hvor:P Er vell bare aa stikke innom frisooren og spoorre?
Sist endret av shakin; 7. juni 2007 kl. 16:13.
Pleier de ikke å kunne fikse det de fleste steder a?

Litt ut av sak, men hvis du er redd for edderkopper eller andre så for guds skyld ikke ta det, kommer det noen dyr i håret ditt tar det nok litt tid før du greier å fikle det ut igjen .
De freste afrikanske frisørsalonger pleier å fikse dette, se etter om du har noen hvor du bor. her i Trondheim er det tre-fire stykker så vidt jeg vet.
http://www.knottyboy.com
http://www.dreadheadhq.com
http://www.everyonedoesit.com (Har stash fra dreadheadhq, bestilte herfra selv når jeg skulle mekke dreads. Bra og billig shit =) )

Do it yourself Billig :P
Er ikke dreadlocks noe du lager hjemme, selv da?,. med hjelp av en kamerat kanskje?
Jeg mekka mine hjemme, holdt like bra som frisørens.
Hadde ei venninne som kunne det da, skjønt ho ikke var frisør ho heller.
Ellers er det ikke noe problem å få det gjort hos frisør. Ikke alle kan det, men med mindre du bor på et bittelite sted med en frisørsalong som har spesialisert seg på hockey- og puddelhår er det nok relativt lett å finne en som kan utføre det proft.

Vær helt sikker på at du vil dette, da. Det er VONDT og bruker langt tid å gre ut om du skulle ombestemme deg etterpå. Kan også være litt vondt å få dem laga også, om du skal ha de helt inntil hodet.
Sitat av Poke
Vær helt sikker på at du vil dette, da. Det er VONDT og bruker langt tid å gre ut om du skulle ombestemme deg etterpå. Kan også være litt vondt å få dem laga også, om du skal ha de helt inntil hodet.
Vis hele sitatet...
Vont det er vel bare mens du lager dem? Det gjør vel ikke vondt ellers?
Men jeg er vilig til litt smerte (eller mye) for å få dreadlocks.

Men jeg har hørt noen snakke om at du må mye til frisøren når du har dreads, må man noe særlig til frisøren når de er ferdige?

Takk for alle svar hittil!
Sist endret av Diablo; 7. juni 2007 kl. 17:55.
Neida, det er bare litt mens det holder på og ti min etter - de drar jo faktisk ganske hardt i håret. Utenom det er det smertefritt
Hvor ofte du går til frisøren kan du jo bestemme selv, regner med det er noe liknende som når du farger håret. Altså slik at hvis du vil ha det som gror ut etter du har fått det gjort i dreads også, kan du fikse det hos frisøren, hvis ikke bare vokser de vekk og du får normalt hår igjen.
Hvis man styrer og steller med dem så fortsetter de å vokse. Altså, håret vokser i slike pølser. Kjekt hår å ha dersom du er lei av å fikse det på morgenen, men pass på, det samler seg mye dritt oppi der, og det begynner å lukte ganske ekkelt etter en stund.
Tok mine hos en frisør. Jeg tror hun backcombet. Tupert. Min søster hadde håret sitt mer "bakt" inn i pølser med bivoks.

Forskjellen er at mine fremdeles er dreads, omtrent 3 år senere, mens hun har langt slett hår igjen. Jeg har vært hos frisøren en gang. Mine dreads er kanskje ikke de mest autentiske om du vil, men det funker for meg. Klipper de hjemme med vanlig saks om de blir for lange.
Sitat av diablo
Men jeg har hørt noen snakke om at du må mye til frisøren når du har dreads, må man noe særlig til frisøren når de er ferdige?
Vis hele sitatet...
Mye til frisøren?? jeg trudde dreaklocks liksom var den mest vedlikeholdsfrie frisyren du kunne ha? Jeg tror han her karen er et levende bevis på at dreadlocks ikke krever jevnlig besøk hos frisør
http://www.howtodread.com/dreadlocking.jpg

Men på den annen side vill nokk de fleste med dreadlocks i norge kjøre en mer hygienisk linje ...
jeg vet at noen frisører tar dreads men det koster ganske så mye, men det finnes en bedre måte; spør de kvinnelige afrikanerne på et asylmottak. de gjør det gratis (jeg hadde valgt å betale iallefall litt), de er dritkjappe og de kan lage ganske så perfekte dreads. pluss at du kan få god mat hvis du er heldig;D

men jeg skal iallefall få ei venninne til å ta dreads på meg i helga, så jeg kan poste opp noen før/etter bilder
Snakker vi om dreads her, eller sånne fletter som flere rappere har, som så vidt jeg vet er vanlig hår flettet fast i hårbunnen i stripeformasjoner fra pannen og bak?

Dreads

Klassisk rapper frisyre
Jeg snakka iallefall om dreads, ikke rappesveis.
Sitat av Petter Pan
Snakker vi om dreads her, eller sånne fletter som flere rappere har, som så vidt jeg vet er vanlig hår flettet fast i hårbunnen i stripeformasjoner fra pannen og bak?

Dreads

Klassisk rapper frisyre
Vis hele sitatet...
Den "rappersveisen" kalles rastafletter (tror det er sånn det skrives) Og jeg tenkte altså ikke på det, men på dreadlocks.
den "rapper" sveisen kalles vel cornrolls eller no sånt

rasta fletter er bare masse fletter isteden for dreadsa på en måte
Bare for å få klarhet i alle uttrykka - detta er rastafletter:
http://nff.bitsex.net/734.jpg

Edit: Dette er ifølge xtapolapocetl ikke rastafletter likevel.
Sist endret av Poke; 7. juni 2007 kl. 20:59.
Sitat av Poke
Bare for å få klarhet i alle uttrykka - detta er rastafletter:
http://nff.bitsex.net/734.jpg
Vis hele sitatet...
Ok, sorry, er ikke helt inn på alle de forskjellige hårfrisyrene men, men var sikker på at rapper sveisen var rastafletter . Ich bin shamefull.
Hehe. Har du fått svart på alt du lurte på forresten, sånn før denna tråden blir voldtatt?
Har du ikke veldig krøllete hår er dreads en av de hårstilene som krever mest vedlikehold. Får at dreadlocks'a skal holdes ved like må man stadig knyte/flette/tove håret som vokser ut.

Folk med krusete/veldig krøllete hår slipper å gjøre stort for å opprettholde.

Det er en frisør som har dreads som spesialfelt, i Storgata i Oslo, mellom Pentagon og Nybrua. Husker ikke navnet. Edit: Tror muligens det er Studio Africa, det er iallefall riktig gate. Edit 2: De heter Razor Cuts, og ligger på samme adresse. Om det er nye eiere som har tatt over eller om det er to forskjellige salonger på ett sted aner jeg ikke, men jeg tror det er der du bør gå for å få proffe dreads.

http://nff.bitsex.net/734.jpg

PS. Det der er IKKE "rasta"-fletter. Det er fletter, aner ikke hva de kalles, men det er bare kunnskapsløse nordmenn som kaller det der for rastafletter. Rasta og dreadlocks er det samme. Det het rastalocks før det ble til dreadlocks på 50-tallet.

Ekte dreadlocks:

http://img61.imageshack.us/img61/4673/rastasquachwz1.jpg
Sist endret av xtapolapocetl; 7. juni 2007 kl. 21:00.
Sitat av Poke
Hehe. Har du fått svart på alt du lurte på forresten, sånn før denna tråden blir voldtatt?
Vis hele sitatet...
Vel har vel egentlig fått svar på det meste, men hvis det er flere ting om dreadlocks, så fyr løs!

og takk til xtapolapocetl for en oppklaring i diskusjonen, og jeg har heldigvis krøllete hår .
jeg satt 10 timer i frisør stolen hos JJ afro i Trondheim for å fikse mine dreads.

Det var sinsykt vondt.. Kanskje for at jeg er veldig hårsår.
Sånn Ca. hvor mye koster det å fikse dreadlocks hos frisøren? (vet prisen varierer, men sånn Ca.)
Jeg betalte 3000. Men, alle mørkhuda jeg kjenner lo når de fikk høre det, de får det til mindre enn halve av det :P
Hvor gammel er du? Kan du gå for <16?

* Dreads 2800-4500,-
* Rastafletter 2800-4000,-
* Cornrows 600-1500,-
* Relaxer/Permanent 400 - 750,-
* Rette ut hår 250 - 500,-



Extensions: Pris etter avtale/Barn under 16år halv pris.
Vis hele sitatet...
http://afroeuro.no (I Oslo.)
Sist endret av Poke; 7. juni 2007 kl. 22:58.
Sitat av Poke
Hvor gammel er du? Kan du gå for <16?


http://afroeuro.no (I Oslo.)
Vis hele sitatet...
Det har jo ikke noe å si om man er under 61, det eneste man får halv pris på er Extensions. Eller har jeg misforståt helt nå? (Jeg bor i tromsø, men kan hende jeg drar til Oslo snart)
Sist endret av Diablo; 7. juni 2007 kl. 23:03.
noen som vet om noen norske sider/butikker man kan bestille dread wax osv fra? sånn att man kan lage det selv.
Jeg slettet nettopp en post med en link siden linken viste seg å ikke være så bra som jeg ble forespeilet. Men http://www.howtodread.com/ gir deg både den infoen og de linkene du trenger. Vet ikke om dreads-utstyr i norske butikker.
editer på posten her jeg da:P siden du sletta den forrige hehe.. men takker for hjelpen, da blire nok dreads på meg i løpet av en ukes tid. ell når min vennine har tid. blir rått..
Sist endret av pelle pirat; 8. juni 2007 kl. 01:55.
Bare gå inn for det og gjør det ordentlig når du først gjør det. Jeg ser altfor mange halvgjorte rastahoder, og ingenting er styggere enn det, syns jeg. Men fete, iforseggjorte dreads er noe av det mer tiltalende jeg ser av hårstiler, på begge kjønn...
halvferdige dreadhoder er fett da! noen dreads her å der, og noe hår osv. kanskje noen pærler også
Det går fint ann å mekke de selv, eller få noen til å gjøre det for deg så lenge de har sånn halvveis peiling. Hvordan dreadsa dine blir er uansett avhengig av hvor mye etterarbeid du legger i det. Når voksen begynner å gå ut må du jevnlig ha mere voks i og liksom rulle på pølsene. Desto mer du gidder dette desto bedre blir dreadsa.
Ett tips er å bade i saltvann(veldig salt vann). vett ikke helt hva som skjer men dreadsa blir hvertfall tightere. Så ruller du på pølsene igjen etter du har baded så blir det utrolig bra. Gjorde dette når jeg var i Spania og dredsene ble niiice etter litt fiksing etter badeturene.
Har sikkert noe med saltet som tar ut fuktighet eller noe.
Du kan også få kjøpt sånn sprat som gjør det samme. Altså tughter dreadsa dina.


Folk som sier dreads lukter vondt og at de kommer innsekter og dritt i håret er uvitne.
Eller, noen sine dreads lukter men det er på grunn av at de vasker håret sitt med vanlig shampoo. Da går shampoen inn i dreadsa og de får ikke skyldt alt ut. Da vil shampooen ligge der inne å råtne.
Jeg vaska ikke dreadsa mine før ett par måneder, når jeg var i syden. Og håret mitt lyktet ingen ting. Jeg spurte mange folk om de kunne kjenne noe, men iiiingen lukt i det hele tatt.
Sist endret av sRe; 12. juni 2007 kl. 11:50.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tenker på å gjør det samme som deg, og jeg har et spørsmål i tillegg: Hva hvis man får lus mens man har dreads? Må man skinne seg da?
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Ja.

Skjedde på Brat Camp .


EDIT: Må ikke, tydeligvis. Finnes noen midler som virker da og, første treff på google: http://www.apoteket.dk/servlet/apote...&amid=2&cx=740 (på dreadlocks+lus)
Sist endret av Cheroxx; 19. juni 2007 kl. 15:14.
neii:O Jeg som vil ha det så sårt... kan man ikke bruke lusemiddel?

Tuuuuuuusen takk
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei jeg har egentlig litt lyst på sånne dreads, men vet dere åssen det vil bli med tynt hår? jeg vil gjærne ha dreads så hodebunnen ikke syns, og jeg vil gjærne ha sånne dreads som han fyren i Chimaira, om dere ikke vet hvem han er søk på Chimaira på google og dere vil se en fyr med dreads, håret mitt er ikke veldig tynt, men er tynt........ vet noen åssen det vil bli med dreads? jeg blir veldig glad for flere svar
Jeg er ganske sikker på at jeg skal ha meg dreads, men er det noen som har peiling på om håret blir mye kortere? (:
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Petter Pan

Dreads

frisyre[/url]
Vis hele sitatet...
De dreadsa der var utrolig tøffe. Hvor langt hår bør man ha før man lager dreads? Lurte også på om det er sant at man mister håret av å ha dreads? På forhånd takk
Sitat av BroadRipple
De dreadsa der var utrolig tøffe. Hvor langt hår bør man ha før man lager dreads? Lurte også på om det er sant at man mister håret av å ha dreads? På forhånd takk
Vis hele sitatet...
Les. Og nei, du mister ikke håret av dreads.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av xtapolapocetl
Edit 2: De heter Razor Cuts, og ligger på samme adresse. Om det er nye eiere som har tatt over eller om det er to forskjellige salonger på ett sted aner jeg ikke, men jeg tror det er der du bør gå for å få proffe dreads.
Vis hele sitatet...
Har hatt kontakt med Razor cuts. Her er noen bilder av noen helt ferske dreads dem har mekka, koster 2500 kr. Ser det bra ut? Lurer bare på, er litt n00b når det gjelder dreads.
Dreadlocks er drittøft! Kunne tenk meg sånne selv.. men vil ikke ødelegge håret med det:P må barbere helt ned for å få det slik det var før.. + tenk på all dritten som måtte samle seg oppi huet på en:P
Sitat av Ranja
Jeg er ganske sikker på at jeg skal ha meg dreads, men er det noen som har peiling på om håret blir mye kortere? (:
Vis hele sitatet...
Krymper vel nesten 1/3del ca... Men det får man igjen med bredde.
Sitat av andysmuck
Har hatt kontakt med Razor cuts. Her er noen bilder av noen helt ferske dreads dem har mekka, koster 2500 kr. Ser det bra ut? Lurer bare på, er litt n00b når det gjelder dreads.
Vis hele sitatet...
Kvaliteten på bildene er ikke helt topp, men de dreads'a så fine ut de. Jeg ville definitivt gått for en profesjonell (eller en godt erfaren venn/venninne), de aller fleste hjemmelagde dreads jeg ser er tragisk dårlige.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Liten stund siden denne tråden var aktiv... men dersom noen fortsatt lurer på å få seg dreads vil jeg anbefale denne siden.
Sitat av xtapolapocetl
Har du ikke veldig krøllete hår er dreads en av de hårstilene som krever mest vedlikehold. Får at dreadlocks'a skal holdes ved like må man stadig knyte/flette/tove håret som vokser ut.

Folk med krusete/veldig krøllete hår slipper å gjøre stort for å opprettholde.

Det er en frisør som har dreads som spesialfelt, i Storgata i Oslo, mellom Pentagon og Nybrua. Husker ikke navnet. Edit: Tror muligens det er Studio Africa, det er iallefall riktig gate. Edit 2: De heter Razor Cuts, og ligger på samme adresse. Om det er nye eiere som har tatt over eller om det er to forskjellige salonger på ett sted aner jeg ikke, men jeg tror det er der du bør gå for å få proffe dreads.

http://nff.bitsex.net/734.jpg

PS. Det der er IKKE "rasta"-fletter. Det er fletter, aner ikke hva de kalles, men det er bare kunnskapsløse nordmenn som kaller det der for rastafletter. Rasta og dreadlocks er det samme. Det het rastalocks før det ble til dreadlocks på 50-tallet.

Ekte dreadlocks:

http://img61.imageshack.us/img61/4673/rastasquachwz1.jpg
Vis hele sitatet...


Måtte bare kommentere dette, men vi afrikanere som har fletter regelmessig, kaller det altså rastafletter. Spør en enhver frisør som fletter. Tror grunnen til at det ble navneskillet på 60 tallet, var framgangen av rastafarireligionen, samt koblingen til hasjrøyking. Idag er dreads gjerne mere assosiert med ovennevnte bruk.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som vet om en frisørsalong i Oslo som er billig, og hvor de kan det de driver med? Er 16 år og har ikke råd til å betale 2000 kr for dreads =/ Vet jeg kan lage selv, men vet ikke om jeg tør ta sjansen..
Sitat av loffe
Noen som vet om en frisørsalong i Oslo som er billig, og hvor de kan det de driver med? Er 16 år og har ikke råd til å betale 2000 kr for dreads =/ Vet jeg kan lage selv, men vet ikke om jeg tør ta sjansen..
Vis hele sitatet...
Tror det er vanskelig å få for under 2000 kr, er ikke sikker. Men kamerat av meg betalte godt over 2000kr.
jeg fikk noen venner av meg å ta cirka 1/3 av håret mitt (har jævla tykt hår), også derretter stakk jeg ned på en afrosalong for å få resten gjort.. da fikk jeg også det for 2k, selv om jeg er sikker på at jeg måtte opp i 3-4k for å få gjort hele håret der
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som vet et sted i Bergen der de fikser dreads?