Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2924
Hei!

Er det noen som vet om foreldre har lov å følge med på bankkontoen din frem til du er 18? Da tenker jeg på selve brukskontoen. Jeg mener, man kan jo tjene egne penger fra man er 16. Og nå er det slik at begge mine foreldre kan følge med på mine transaksjoner og inn/utbetalinger i sin egen nettbank, noe som er sinnsykt frustrerende noen ganger.
Ikke mye hypp på at de skal følge med på lønningene mine, hva pengene går til +++.

Noen som vet?
etter det jeg mener så har di nokk det ja, du er jo deres ansvar fram til du er 18, men om du virkelig går inn for og nekte di så er vel ikke det helt umulig, gå og ta en prat med banken
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Foreldrene dine har full kontroll over alle bankkontoer helt til du fyller 18 år.

Om du ikke vil de skal vite hva du bruker pengene dine på, så kan du ganske enkelt ta ut penger fra banken, slik det vises som uttak på kontoutskriften, så betaler du kontant når du handler.

Foreldrene dine vet mest sannsynlig best hva du burde gjøre med pengene dine uansett.
Ja, det har de faktisk. http://ung.no/art/?id=858&sok=Rettigheter%20barn - Der står det:
15 år:
* Du har rett til å bestemme over pengene du har tjent selv, men foreldrene dine kan sette grenser.

Så jeg tror ikke du har så mye å si med mindre du gjør en avtale med dine foreldre.
kan vel og få en slektning til og legitimere for deg og stå i ansvar for din konto og få åpna en konto uten at dine foreldre får oversikt over din konto
Trådstarter
79 6
Nå blir jeg riktignok 18 om 3-4 mnd, så å åpne en ny konto blir litt stress

Kan bare være litt plagsomt til tider. Har så å si ingenting å skjule, men så kontrollfreak som moren min er følger hun med på transaksjoner, for gjerne å dra det opp i samtaler senere.
Sitat av potte
kan vel og få en slektning til og legitimere for deg og stå i ansvar for din konto og få åpna en konto uten at dine foreldre får oversikt over din konto
Vis hele sitatet...
Neppe. De har vel sine lister for hvem som får stå som foresatt. Det ville overrasket meg om de ikke har full tilgang til folkeregisteret.

kmkh: Må si jeg kjenner meg godt igjen der, ja.
Benytt deg av en lokal bank. Utrolig hvor de tøyer grenser i motsetning til store banker. Satt med egen konto som jeg selv disponerte og hadde VISA-kort ved alder av 15 jeg Hvilken bank det er vil jeg ikke snakke høyt om
Sitat av dico
Benytt deg av en lokal bank. Utrolig hvor de tøyer grenser i motsetning til store banker. Satt med egen konto som jeg selv disponerte og hadde VISA-kort ved alder av 15 jeg Hvilken bank det er vil jeg ikke snakke høyt om
Vis hele sitatet...
Sikker på at det ikke var VISA Electron? Det kan du få når du er 13
VISA har vel en del regler internt, det er jo tross alt gyldig legitimasjon de lager og utsteder..
Ikke electron nei, mange av kameratene mine hadde det. Ubrukelig kort.

Edit: Min far måtte godkjenne VISA kortet da. Fikk ikke det uten videre nei.
Sist endret av dico; 28. februar 2007 kl. 23:48.
Be om å ikke få kontoutskrift, endre passordet ditt på nettbank og be foreldrene dine om å la deg ha noen ting privat. Med mindre de har gode grunner til å bekymre seg, så bør de la være.
Trådstarter
79 6
Sitat av Banzai
Be om å ikke få kontoutskrift, endre passordet ditt på nettbank og be foreldrene dine om å la deg ha noen ting privat. Med mindre de har gode grunner til å bekymre seg, så bør de la være.
Vis hele sitatet...

Jeg får min kontoutskrift i "postkassa" på nettbanken, så det er ikke noe problem, men de kan fortsatt se min kontoskrift for de siste årene hvis de logger inn på seg selv. De får heller ikke logget inn på min nettbank direkte, med mitt personummer og kode, men min konto kan også administreres fra begge foreldrene sine nettbank. Der ser de alt, og Min konto kalles "egne konti" hos de. Så uanett hva jeg gjør, så har de fortsatt oversikt.
Et lite plaster på såret kan jo være å f.eks ta ut 1 000 kr i uka.. Da ser foreldrene dine i det minste ikke hvor du bruker pengene.
de har lov til og se hvor du evt. trekker kortet, men de har ikke lov til og ta ut eller sperre kontoen din
Sitat av donost
Sikker på at det ikke var VISA Electron? Det kan du få når du er 13
VISA har vel en del regler internt, det er jo tross alt gyldig legitimasjon de lager og utsteder..
Vis hele sitatet...
Feil. VISA er kun betalingsmetoden som blir brukt. Det er bankene som står for kortet og at det er gyldig legitimasjon.

Foreldre har rett til innsyn i din pengebruk frem til du er atten. Dagen du fyller atten blir dette stengt, og for at foreldrene dine skal få innsyn må du være med ned og skrive under på en del papirer.