Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3677
Jeg får ikke trent bryst og triceps.. Det har nå gått 4 år siden jeg pådro meg en skade/betennelse og jeg har prøvd såå mye, men ingenting funker. Har forsøkt å trene de opp veeeldig forsiktig med lange mellomrom både isolerte triceps øvelser og bryst og jeg har forsøkt trykkluft behandling med en sånn luftpistol som skal tvinge tricepsen til å reparere seg selv. Skaden kommer alltid tilbake. Føles ut som jeg har blåmerker inni armen. Er så lei av å kun trene ben, rygg, mage og biceps. Kan ikke en gang trene skuldre fordi tricepsen begynner å verke. Noen tips? Har så lyst til å bygge bryst....
Har du forsøkt sjokkbølgebehandling (Eller er det det du mener med «luftpistol»?) Har du tatt MR? Har du brukt NSAID? evt. over hvor lang tid?
Sist endret av OnkelJubalon; 18. april 2020 kl. 17:04.
Trådstarter
71 9
Sitat av OnkelJubalon Vis innlegg
Har du forsøkt sjokkbølgebehandling (Eller er det det du mener med «luftpistol»?) Har du tatt MR?
Vis hele sitatet...
Har ikke tatt MR, men det var sjokkbølgebehandling jeg mente, ja. Burde vel ta MR da
Kjipt med tricepsen, men det er fremdeles mye du kan gjøre for å bygge bryst, f.eks. flies og cable crossovers. Brystmusklene tar bare for seg overarmens bevegelse i forhold til skulderleddet/torsoen, og har egentlig ingenting med triceps/albueleddet å gjøre. Det er selvfølgelig vanskelig å erstatte en suveren øvelse som benkpress, men det finnes mange muligheter! Vær kreativ
Sitat av Chaplin123 Vis innlegg
Jeg får ikke trent bryst og triceps.. Det har nå gått 4 år siden jeg pådro meg en skade/betennelse og jeg har prøvd såå mye, men ingenting funker. Har forsøkt å trene de opp veeeldig forsiktig med lange mellomrom både isolerte triceps øvelser og bryst og jeg har forsøkt trykkluft behandling med en sånn luftpistol som skal tvinge tricepsen til å reparere seg selv. Skaden kommer alltid tilbake. Føles ut som jeg har blåmerker inni armen. Er så lei av å kun trene ben, rygg, mage og biceps. Kan ikke en gang trene skuldre fordi tricepsen begynner å verke. Noen tips? Har så lyst til å bygge bryst....
Vis hele sitatet...
Hvordan følelse får du i triceps under løft? Feks følelse av at den "knyter" seg? Ømhet?
Ja, fysioterapauten eller legen din kan bestille MR. Da får du svar fra radiologen etter de har studert bildene.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
Kjipt med tricepsen, men det er fremdeles mye du kan gjøre for å bygge bryst, f.eks. flies og cable crossovers. Brystmusklene tar bare for seg overarmens bevegelse i forhold til skulderleddet/torsoen, og har egentlig ingenting med triceps/albueleddet å gjøre. Det er selvfølgelig vanskelig å erstatte en suveren øvelse som benkpress, men det finnes mange muligheter! Vær kreativ
Vis hele sitatet...
Bra tips her! Til TS: Skjønner din frustrasjon, men det gjelder å finne måter å «trene rundt» skadene/plagene på. All trening er bedre enn ingen trening.
Sist endret av OnkelJubalon; 18. april 2020 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
71 9
Sitat av Heyhoti Vis innlegg
Hvordan følelse får du i triceps under løft? Feks følelse av at den "knyter" seg? Ømhet?
Vis hele sitatet...
Ømhet er vel en god beskrivelse, men det gjør mest vondt etterpå. Nå f.eks har jeg forsøkt å ta 5 dame pushups hver tredje dag i noen uker og i dag har det begynt å verke noe jævlig i venstre triceps. Føles som jeg har blåmerker inni muskelen og dette av 5 knepushups hver tredje dag! Det er jo helt sinnsykt. Tåler ingenting.

Til deg som sa at jeg kan trene bryst på andre måter, så har jeg prøvd alt. Flies og alt sammen. Det ender med det samme hver gang. Den eneste øvelsen jeg fant ut at jeg kan trene bryst med, er pec dec maskin hvor biceps isoleres. That's it. Må vel operere da?
Har du vondt i hele tricepsen? Husk at triceps består av tre ''hoder'' og du kan belaste dem på forskjellige måter. Har du f.eks. prøvd overhead press øvelser, som skullcrusher? Denne belaster long head av tricepsen, noe som ikke får stimulert seg i øvelser som benkpress. Hvis denne øvelsen ikke gjør vondt, så kan du fint kombinere denne med forskjellige flies øvelser.

Når det kommer til skuldre så belaster du en god del triceps på øvelser som millitærpress, men husk at millitærpress belaster hovedsakelig fremsiden av skuldre. I likhet med triceps så har du forskjellige øvelser du kan gjøre for å belaste midtre del og bakre del av skuldre, noe som ikke inkluderer triceps i særlig grad. Har du prøvd sidehev og face pulls?

Har du prøvd å sikte på flere med reps med lettere vekt? F.eks. kjøre 3x12?
Sist endret av Kjøteren; 18. april 2020 kl. 18:04. Grunn: Ville legge til mer
Trådstarter
71 9
Har prøvd flere reps med lav vekt og sidehev, men ikke skullcrusher og facepulls
Sitat av Chaplin123 Vis innlegg
Har prøvd flere reps med lav vekt og sidehev, men ikke skullcrusher og facepulls
Vis hele sitatet...
Da anbefaler jeg deg å prøve det. Skullcrusher er bare en av flere gode øvelser som du kan utføre! Linken under viser forskjellige øvelser du kan gjøre for å belaste long head av tricepsen. Long head er det største hodet på tricepsen, noe mange ikke er klar over. Ved å belaste denne delen vil du kunne få en fin triceps. Selvfølgelig hadde det beste vært å få trent alle hodene, men som en annen over her sa: All form for trening er bedre enn ingen trening . Lykke til - bare spør om det er noe!

https://www.youtube.com/watch?v=tmgfpdpQ5sk
Sist endret av Kjøteren; 18. april 2020 kl. 18:28.
Trådstarter
71 9
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Da anbefaler jeg deg å prøve det. Skullcrusher er bare en av flere gode øvelser som du kan utføre! Linken under viser forskjellige øvelser du kan gjøre for å belaste long head av tricepsen. Long head er det største hodet på tricepsen, noe mange ikke er klar over. Ved å belaste denne delen vil du kunne få en fin triceps. Selvfølgelig hadde det beste vært å få trent alle hodene, men som en annen over her sa: All form for trening er bedre enn ingen trening . Lykke til - bare spør om det er noe!

https://www.youtube.com/watch?v=tmgfpdpQ5sk
Vis hele sitatet...
Takk! Jeg vil jo helst fikse tricepsen, men er greit å ha noe å trene i mellomtiden. Er vel mer og mer overbevist om at den må opereres etterhvert som tiden går og ingenting funker
Kan det være at noen muskelfibre har røket og grodd dårlig på plass + dannelse av arrvev som gjør området mindre elastisk og skaden kan dukke opp gang på gang.

Ville brukt en hardball. Lacross ball f.eks og massert MASSE.

Liker du leke doktor, kan du også tappe blod fra deg selv og bruke en billig sentrifuge forså skille blodet.
Du kan da bruke en pinpete for å samle PRP som du da kan injisere i området med en sprøyte.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
71 9
Legen min nektet meg å ta MR ...
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Kjipt med tricepsen, men det er fremdeles mye du kan gjøre for å bygge bryst, f.eks. flies og cable crossovers. Brystmusklene tar bare for seg overarmens bevegelse i forhold til skulderleddet/torsoen, og har egentlig ingenting med triceps/albueleddet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det lange hodet på triceps er festet til skulderbladet og deler faktisk enkelte funksjoner med brystmusklene, som adduksjon av overarmen.
Trådstarter
71 9
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det lange hodet på triceps er festet til skulderbladet og deler faktisk enkelte funksjoner med brystmusklene, som adduksjon av overarmen.
Vis hele sitatet...
Er vel derfor jeg ikke kan trene skuldre heller
Har det samme selv. Hatt senebetennelse i triceps i 8 år. Tåler NADA. 10 push ups og jeg har brennende følelse i senen i 1 uke....

Hard massasje (presse mot en hard overflate i flere vinkler) hver 2 ganger i uken og tøying 3 ganger per dag kan hjelpe. Fysioterapeuten min anbefalte øvelser med strikk, skal være kjempelett motstand.

Synes denne artikkelen knuser noen myter rundt senebetennelse. https://www.dagensmedisin.no/artikle...en-betennelse/
Kan du beskrive mer hvordan dette føles? Merket du når skaden oppsto og når det igjen har kommet tilbake.

Hadde en skade i brystet som alltid kom tilbake. Slitt 10år. Vært et helvete til tider.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det lange hodet på triceps er festet til skulderbladet og deler faktisk enkelte funksjoner med brystmusklene, som adduksjon av overarmen.
Vis hele sitatet...
Feil. Det er det midtre hodet, eller lateral head som det heter som gjør det. Denne delen belaster du endel ved bryst og skuldertrening
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Det lange hodet på triceps er festet til skulderbladet og deler faktisk enkelte funksjoner med brystmusklene, som adduksjon av overarmen.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over det, men man bør likevel klare å finne relativt mange varianter som unngår å belaste triceps. De fleste kabelflyøvelser har i alle fall vært helt prima for meg når jeg har slitt med triceps.
(De funker imidlertid dårlig hvis bicepsen er skadet, det gjør vondt)

Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Feil. Det er det midtre hodet, eller lateral head som det heter som gjør det. Denne delen belaster du endel ved bryst og skuldertrening
Vis hele sitatet...
Googlet nå for sikkerhets skyld, men ser ut til at Wikipedia er enig med AXiMe og anatomiinstruktøren min.
With its origin on the scapula, the long head also acts on the shoulder joint and is also involved in retroversion and adduction of the arm. It helps stabilise the shoulder joint at the top of the humerus.
Vis hele sitatet...
har du brukt noen aas? Hvis ikke så kan det være fibromyalgi, må sjekkes hos lege. Er det ingen av disse to, så ville jeg begynt med veldig lave vekter på triceps, gjør dette vondt, så, så må du uansett kontakte lege. kan høres ut som du rett og slett har en hevelse og trenger betennelsesdempende en stund. kan også være en sene i klem, ikke så gode råd her altså, men bedre å ta en tur til legen enn en for liten
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Feil. Det er det midtre hodet, eller lateral head som det heter som gjør det. Denne delen belaster du endel ved bryst og skuldertrening
Vis hele sitatet...
Nei, her er det nok du som tar feil. Det er det lange hodet som er festet til skulderbladet, det midtre hodet er festet til overarmen.

Sist endret av AXiMe; 27. april 2020 kl. 13:06.
Har du prøvd kajakkpadling? Svømming? Masse variasjonsmuligheter innen teknikk, med myk motstand og så er det tusen ganger gøyere enn å svette på et senter.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Nei, her er det nok du som tar feil. Det er det lange hodet som er festet til skulderbladet, det midtre hodet er festet til overarmen.

Vis hele sitatet...
Var nok litt kjapp der, beklager det. Jeg tenkte mest i forhold til belasting av muskelgruppene. Long head får jo ikke stimulert seg i øvelser som stimulerer bryst og skuldre, noe lateral head får gjort (benkpress, millitærpress o.l.). Misforstod det du først skrev
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Var nok litt kjapp der, beklager det. Jeg tenkte mest i forhold til belasting av muskelgruppene. Long head får jo ikke stimulert seg i øvelser som stimulerer bryst og skuldre, noe lateral head får gjort (benkpress, millitærpress o.l.). Misforstod det du først skrev
Vis hele sitatet...
Longhead jobber også i disse øvelsene om du løfter tungt.
Passordstøtte
Bill_Gates's Avatar
Hvis dette er brudd på forumreglene kan inlegget bare slettes, men hvis du bor i Oslo eller omegn vil jeg sterkt anbefale han her.
Meget dyktig fysio, som også kan ta ultralyd for å faktiske finne litt ut hva det er som har skjedd hos deg.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Longhead jobber også i disse øvelsene om du løfter tungt.
Vis hele sitatet...
Det er minimalt. Skal du sikte på å trene long head så finnes det egne øvelser man bør gjøre for å stimulere den. Løfter du tungt nok i baseøvelser som benkpress og millitærpress og trener dette hyppig, vil jeg faktisk påstå at isolasjonsøvelser for lateral head ikke er nødvendig - noe som ikke gjelder for long head.
Sitat av Kjøteren Vis innlegg
Det er minimalt. Skal du sikte på å trene long head så finnes det egne øvelser man bør gjøre for å stimulere den. Løfter du tungt nok i baseøvelser som benkpress og millitærpress og trener dette hyppig, vil jeg faktisk påstå at isolasjonsøvelser for lateral head ikke er nødvendig - noe som ikke gjelder for long head.
Vis hele sitatet...
Løfter du hånden overhodet setter du det lange hodet såklart i strekk og kan isolere det mer.

Trodde du spurte om hjelp, men virker mer opptatt av å belære og det blir for meg rart en med kunnskapsnivået ditt automatisk tenker at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om.

Lykke til med triceps
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Løfter du hånden overhodet setter du det lange hodet såklart i strekk og kan isolere det mer.

Trodde du spurte om hjelp, men virker mer opptatt av å belære og det blir for meg rart en med kunnskapsnivået ditt automatisk tenker at jeg ikke har peiling på hva jeg snakker om.

Lykke til med triceps
Vis hele sitatet...
Tror du forveksler meg med trådstarter. Jeg har ikke spurt deg om noe.
Trådstarter
71 9
Jeg prøver nå å ta 5 dame pushups hver tredje dag, så får vi se om det kan gjøre de normale igjen, men tviler. Har prøvd kajakkpadling og det gjør SINNSYKT vondt. Svømming har jeg ikke testa.. Skulle ønske jeg kunne få en operasjon eller noe
Har du fått skade i triceps som en direkte årsak av at du har løftet for tungt fordi du har tatt bol?
Trådstarter
71 9
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Har du fått skade i triceps som en direkte årsak av at du har løftet for tungt fordi du har tatt bol?
Vis hele sitatet...
Jeg tok aldri bol. Jeg tok derimot mye benzo som igjen er muskelavslappende så kjente ikke at jeg hadde overbelastet over lange perioder før det var for sent