Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 8397
Har lenge fundert på å lage mitt eget øl, så her for et par dager siden heiv jeg meg rundt og satte en ca 15L "Easy Ale" til gjæring.

Hele greia var ganske kult, da jeg tror det faktisk kan bli noe godt øl også!

Da jeg under prosessen tok litt bilder og etterpå begynte å knote litt med en nettside tok det hele litt av og jeg endte med begynnelsen på en liten nettbutikk og guide -"Kind of thing" på hvordan du kan lage deg noe hjemmebrygg.

Ta ein tur innom og kom gjerne med noe tilbakemelding om forbedring etc.

Aldrig brukt Wordpress før, men må si det anbefales- enkelt å lage nettsider...

http://www.diybeer.club


Edit: Om dette skulle bli sett på som reklame "feel free to delete"
Sist endret av Reven9000; 30. januar 2016 kl. 12:59.
Driver en del med brygging selv. Finfin hobby. Dog vil jeg anbefalle deg å prøve å brygge fa scratch, altså kun med vann, humle, korn og gjær. Anbefaler en titt på nordbrygg sine sider o.l. Kult å få med hele prosessen...
Trådstarter
61 5
Kult! Takk for tipset om nordbrygg.. Enig i det om å brygge fra scratch, ser at det er mange slike "ferdig-sett" å få kjøpt. Spesielt her nede i Australia hvor jeg befinner meg nå, men må si at det føles litt juks.. Skal definitivt prøve helt fra scratch også.

Noen oppskrifter du kan anbefale?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bytt til ein host som ikkje bruker årtusener på å levere ut sidene.

Den du har bruker 1.5s på å servere ut 25kB html. Det er ulideleg tregt.

Host1.no er anbefalt.

Forøvrig er det latterleg at du snakker om premium beer, når du lager det av sukker og maltekstrakt. Med den oppskrifta di så fell du grovt igjennom blant seriøse heimebryggarar som faktisk har interesse for handverket.

https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98lbrygging skildrar prosessen. Det du brygger er ikkje premium, og det er knapt nok øl i tradisjonell forstand. Du tar ikkje med ulike øltyper, og du tar ikkje med smakstilsetninger som t.d. humle. Så kvifor i alle dager skal vi gidde å lese ei kjip nettside som har oppskrift på eit kjipt øl?
Du kan jo begynne med å fjerne tekst og bilder som du ikke har produsert selv, og som du neppe har rettigheter til å bruke. Å kopiere tekst og bilder fra andre nettsider til bruk i kommersiell virksomhet er useriøst nok som det er, og når du attpåtil lar være å oppgi kilder, så fremstår det som svært lite tillitvekkende.

Utover det så virker det jo litt rart at du skal lage guider og starte en bryggebutikk, når du ikke engang er ferdig med din første runde. Men det er jo forsåvidt ingenting i veien for det heller. Ville dog satset på å bygge opp en god del kunnskap og erfaring i første omgang.
Trådstarter
61 5
Takk for ærlig tilbakemelding der Vidarlo!

Nei, skal være ærlig å si at det her er mere et hobby-prosjekt som tok litt av når jeg begynte å knote med ei nettside, men det kan jo være begynnelsen på et eller anna... leser mere om div. øl nå

Absolutt, mental. Ser poenget ditt der!
Sist endret av Reven9000; 30. januar 2016 kl. 13:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bryggselv er også et fint sted og sjekke ut... Svigerbroren min er bonde, så vår plan vidre er å prøve oss fram med egenprodusert bygg og humle. Det blir spennende��
Trådstarter
61 5
Egenprodusert humle høres spennende ut!
Går dere for egen oppskrift?
Velkommen til en morsom og givende hobby!

Jeg har ikke så mye erfaring selv, men nok til å kunne gi et par små tips:

Det er nok ikke så dumt å prøve seg på et par ekstraktbrygg før en brygger helt fra bunnen. Men, jeg anbefaler sterkt å bruke spraymalt i stedet for hvitt sukker. Øl med mye sukker blir sjeldent noe mer en knapt drikkbart skvip.

Hvis du gjør det og i tillegg bruker fersk kvalitetsgjær (ikke den som følger med i settet), kan du faktisk klare å brygge et meget drikkbart øl ut i fra et enkelt ølsett.

Angående nettsiden din så kan jeg ikke si så mye annet enn at den virker litt rotete og uproff - og det er ikke kult å bruke det som åpenbart er andres tekst og bilder uten å engang nevne hvor det kommer fra!
Trådstarter
61 5
Takk, for tilbakemelding og tips.. Nettsida i seg selv er heller en impulsiv greie, tok vekk alt av bilder og tekst som ikke er egenprodusert. Skal opparbeide noe mere kunnskap først. Ang proff og uproff nettsider, utenom så klart genuint innhold, hva vil du si kjennetegner en mere "proff" side?
Game disconnected
pokemon's Avatar
Hvis du først skal ha en nettside på englandsk kan du i det minste prøve, eller få noen til å rettskrive teksten for deg.
Trådstarter
61 5
Haha, må si at jeg var oppriktig stolt av det jeg hadde greid å produsere for et par timer siden, men den følelsen forsvant like raskt som en jomfru på et bordell... Men takk for all konstruktiv kritikk, ser at en fort kan bli litt blind...
Husker godt jeg brygga øl selv, lot den gjære litt lenge og endte med at man ble shitings på en 0.5l flaske :P
Det var overaskende god øl også til å være sett kjøpt på europris.
Jeg har selv brygget kanskje 5-7 runder med ekstrakt, og jeg føler resultatet blir helt greit. Spesielt hvis man tilsetter til ekstra smakstilsetning. Men brygging fra bunnen gir uendelig med muligheter og resultatet blir ditt helt eget.

Leste Gustav Foseid sin Håndbok i Ølbrygging i jula, og den anbefales på det sterkeste. En veldig kort, konsis og presis innføring i hele prosessen om brygging fra A-Z. Inneholder også en oversikt over typer øl, ølets historie og tips og triks. Skrevet av en tidligere norgesmester i brygging som inkluderer flere personlige tips i boken.

http://www.kagge.no/bilder/produkt/org_Handbok%20i%20olbrygging_STOR.jpg
Sist endret av Uglemos; 30. januar 2016 kl. 16:30.
Sitat av Reven9000 Vis innlegg
Egenprodusert humle høres spennende ut!
Går dere for egen oppskrift?
Vis hele sitatet...
Blir nok litt prøving og feiling tenker jeg. Vet jo sånn ca hva som skal til, og kommer sikkert til å lære litt av det også. Blir det knallgodt, er det jo ren bonus. Har kommet dit hen at å kjøpe etter og følge en oppskrift blir litt feil på en måte...
Sitat av warmkorv Vis innlegg
Driver en del med brygging selv. Finfin hobby. Dog vil jeg anbefalle deg å prøve å brygge fa scratch, altså kun med vann, humle, korn og gjær. Anbefaler en titt på nordbrygg sine sider o.l. Kult å få med hele prosessen...
Vis hele sitatet...

Å bygge fra scratch hva vil det egentlig si? Jo du bytter ut ølsett med korn og maler kornet selv. Selve brenningen av kornet er jo alt gjort, så du kjøper jo inn ferdige kvaliteter og får alt fra hvete og lager til ale og barley wine.

Er det ene mer ekte brygging enn det andre? Vel spør du meg så sier jeg brygg på den måten som gjør det enklest mulig for deg, slik at du brygger oftest mulig.

For min del så er det største trikset med brygging å bestemme seg for gjærstamme for det aktuelle brygget. Når rett type gjær er valgt og rett mengde gjær er tilsatt så kan en gå igang med brygging. Fra der er egentlig mye snakk om tid, å klare å følge oppskrift samt evnen til å jobbe litt strukturert og med høy grad av renslighet. I brygging så skal alt som er i kontakt med ferdig vørter desinfiseres slik at en unngår infisert øl.

Tilbake til ølsett, de kommer som "pulver" slik en ser på europris og I Sverige til ferdig oppmalt og blandet kornsorter/brenningsgrad for bestemte typer øl. Disse er enkle å starte med, du kan brygge norges beste øl på disse (helt bokstavelig talt)

Igjen start helt enkelt med metode som krever minst økonomiske utlegg og som forenkler prosessen. Bygg så ofte du orker, og ta notater for hvert brygg. Lag deg en oppskriftbok hvor hvert brygg blir beskrevet. Slik at du kan gjennskape dine beste brygg senere.

Ang nettside så går du inn i et veldig konkurransepreget felt. Det er veldig mange aktører på markedet, og antall nye de siste 2-4 årene har økt voldsomt. Som ellers når det er mange aktører så presses prisene. Lønnsomheten er nok lavere nå enn tidligere. Du får selv kjenne på om du orker ta den kampen - uansett lykke til.
Uvaksinert 👍
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Husker godt jeg brygga øl selv, lot den gjære litt lenge og endte med at man ble shitings på en 0.5l flaske :P
Det var overaskende god øl også til å være sett kjøpt på europris.
Vis hele sitatet...
Æh, det er jo en grense på hvor sterkt det kan bli, så dritings på 0.5l er lite trolig.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forøvrig er det latterleg at du snakker om premium beer, når du lager det av sukker og maltekstrakt. Med den oppskrifta di så fell du grovt igjennom blant seriøse heimebryggarar som faktisk har interesse for handverket.

https://no.wikipedia.org/wiki/%C3%98lbrygging skildrar prosessen. Det du brygger er ikkje premium, og det er knapt nok øl i tradisjonell forstand. Du tar ikkje med ulike øltyper, og du tar ikkje med smakstilsetninger som t.d. humle. Så kvifor i alle dager skal vi gidde å lese ei kjip nettside som har oppskrift på eit kjipt øl?
Vis hele sitatet...

Nei nå er det du som er latterlig. Det har vært brygget øl som har vunnet NM i brygging på maltekstrakt så å forsøke å disse maltekstrakt er bare rett og slett latterlig.

Hva er maltekstrakt? Hva er det basert på? Jo det er jo korn det.....
Dessuten er det forskjellige ølsett - et ølsett trenger ikke være maltekstrakt. Det kan være ferdig brent og malt korn. Men ferdig gjær i settet slik at alt du trenger å gjøre er å varme opp mesken. Er det en prosess som ikke kan kalles brygging? Nei - ikke blant andre enn de som er viktigper.

Selv bryggeprosessen er ved hjelp av varme å trekke ut søtstoff fra maltet. Så tilsetter man humle utifra oppskrift eller hva man ønsker å få til. Er det mindre brygging om deler av varmeprosessen alt er utført? Nei.Blir det dørig smakende øl av det? Nei. Blir en like full på det som av annet øl? Ja.

En må vel også kunne se denne nettsiden som et utkast og ikke et endelig produkt. Ts sier han akkurat har startet med brygging. Da er det kanskje helt OK å selge maltekstrakt - for her har han nok kunnskap til å veilede sine kunder ved behov. Så kan ts heller bygge ut sortiment når økonomi og kunnskap tillater.

Irriterer meg at folk skal være så fine på ting. Om en ikke fisker laks/sjøørret med fluestang da er man ikke hobbyfisker. Til tross for at den ørreten jeg trekker med slukstang smaker akkurat like godt som den du får meg fluestang.

Vi ser det i flere og flere hobbyarenaer, sirkelrunking rundt merkeutstyr og bling bling. I sykling har de gått fra alu og titan til karbon. Og en sykkel som ikke koster minst 40K er jo ubrukelig å pendle til jobb med. Sånn er bryggehobbyen også blitt. En gjeng med tullinger som søker noe helt annet enn brygging - der de harselerer med bryggere med billigere utstyr enn de har selv. Måten de disser folk som koker vørter i putevar. Eller anbefaler automatiserte prosesser og rustfritt stål til alle - uansett om de kanskje bare brygger en gang i året.

Ølbrygging er gøy, en kan gjøre det helt enkelt og uten å synke seriøse pengesummer i utstyr. Og likevel så kan en brygge øl som utkonkurrerer butikkøl og kjøpeøl fra store bryggerier som feks Heineken, Ringnes og Hansa. Fordi man ikke er prisgitt bunnlinjen og maksimal inntjeningen og profitt så kan man være helt gærn med både humle, malt og gjær.

Og det kan man klare selv om man koker i en krabbekjele til 250 kroner og har mesken i et putevar. Eller selv om en kun brygger på maltekstrakt.

Så kan man heller vurdere om man trenger datastyrt mesking, automatiserte prosesser som inline oksygenerering, koniske gjærtanker i rustfritt og et dedikert bryggerom fliselagt fra gulv til tak. Med flere spesialiserte kjølere får gjæring av pils, ale og egne kegerators.

Sitat av Reven9000 Vis innlegg
Takk for ærlig tilbakemelding der Vidarlo!

Nei, skal være ærlig å si at det her er mere et hobby-prosjekt som tok litt av når jeg begynte å knote med ei nettside, men det kan jo være begynnelsen på et eller anna... leser mere om div. øl nå

Absolutt, mental. Ser poenget ditt der!
Vis hele sitatet...


Ikke hør på tullpratet vidarlo serverte - det gir ingen mening for han har filla greie på hva han snakker om her. Her fremstiller vidarlo seg som en besserwisser.

Gjør det du føler er rett nå i starten. Start helt forsiktig uten for mye innventar og varelager. På sikt så kan du fort tjene nok til en ok bigeskjft eller kanskje ennå mer.

Ta til deg det mentalmelt sier, skal du publisere noe kommersielt så gjøre det skikkelig. Sørg for at du ikke blir hekta på tull.

Btw så dør det meste av gjær før en kommer særlig over 15% alkohol. Noen stammer klarer vel oppmot 18%. Over det må en bruke sprit for å regulere styrke. Så å bli drita på en flaske øl høres rart ut.
Sist endret av frtoretang; 30. januar 2016 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei nå er det du som er latterlig. Det har vært brygget øl som har vunnet NM i brygging på maltekstrakt så å forsøke å disse maltekstrakt er bare rett og slett latterlig.
Vis hele sitatet...
Ja, men da går en ikkje på butikken og kjøper eit tilfeldig maltekstrakt, sukker, vatn og gjær. Da har ein litt meir plan bak det.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ikke hør på tullpratet vidarlo serverte - det gir ingen mening for han har filla greie på hva han snakker om her. Her fremstiller vidarlo seg som en besserwisser.
Vis hele sitatet...
Fælt så friskt personangrep. Så du meiner ei oppskrift som står på trykk bakpå Tomtebrygg-flaskene er spesielt interessant? Det er ikkje veldig tillitsvekkjande med ei nettside som har ei såpass simpel oppskrift, all den tid det finst tusen med vanvittig mykje meir ressursar. Kort sagt ingen grunn til å oppsøke nettsida.

(Som sidenote: Skadefryd er vakkert. Men det er vakrast når du er sikker på at det er på sin plass. Dine forsøk verkar heilt ærleg litt malplasserte.)
Trådstarter
61 5
Ja, men da går en ikkje på butikken og kjøper eit tilfeldig maltekstrakt, sukker, vatn og gjær. Da har ein litt meir plan bak det.
Vis hele sitatet...
Joda, men nå er det faktisk en plan rundt det hele. En kan visstnok brygge fint bra øl på Saunders maltekstrakt. Grunnen til at jeg gjorde den første "batchen" så overhode enkel som mulig er at jeg vil ha noe å sammenligne med. Om det bare blir noe skvip vil vise seg, men tviler dog på det. Neste batch skal jeg gjøre med humle og kanskje noen spennende smakstilsetninger og ja, gjær beregna mere for brygging.

Skal fremdeles bli spennende å se hvordan det minimalistiske ølet, som fortiden står å putrer fint i gjærlåsen tar seg ut.
Sist endret av Reven9000; 31. januar 2016 kl. 17:27.
Bommet jeg så sorry, vidarlo. Er bare så dritt lei den den evige runden med at en må meske på korn om det skal blir skikkelig øl - og det var det jeg følte du også startet her, da du kalte ekstrakt brygget latterlig. Kan godt være jeg lashet ut uten grunn - men inntrykket jeg fikk var at du disset ekstrakt og mente kun malt korn var brygging. Det er det altså ikke. Ekstrakt er også fullverdig brygging. Er så mye sirkelrunking innen brygging at det tok fyr i hodet når jeg leste det du skrev.

Jeg er ellers hjertens enig i at sukker+malekstrakt ikke er en god løsning. Det er nok søtstoffer i malt til at en ikke trenger å adde sukker, ja bortsett fra naturlig kabonering da. Sukker i gjæringsprossessen vil stort sett bidra negativt, i form av mer etterlatenskaper fra gjær, samt mer estere og fusel.

Men her må en forsøke å se ting i kontekst. Ts har gjort et halvt brygg sålangt - det gjør ham ikke til noen autoritet på brygging og dermed bør man se hans nettside i lys av hans nye interesse for brygging - noe helt nytt som han helt sikkert vil få mer kunnskap om etterhvert og som vil gjenspeile seg på hans nettsted. Å få nettstedet live er jo ellers bare en fin ting, så ser folk når han har kommet litt videre i adding av content at det ikke er spill nytt.

Jeg må si kudos til ts som ble så inspirert av sine første bryggedag at han startet direkt med å utvikle et nettside/butikk for hjemmebrygging. Og jeg ser på det som selvsagt at ts vil oppdatere innholdet mer etterhvert, samt at han vil holde seg godt innenfor regelverket mtp eierskap til det som publiseres.


Gjær er nøkkelen til godt brygg. Les deg opp på gjær. Vær aldri gjerrig på gjær og bruk gjerne en gjærstarter for å være sikker på at du klinker til med høyt nok antall celler som er i godform før pitching. Lær først om gjær også kan du starte på humlen. Den gir oss ettersmak og kompleksiteten.
Sist endret av frtoretang; 31. januar 2016 kl. 17:40.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Bommet jeg så sorry. Er bare så dritt lei den den evige runden med at en må meske på korn om det skal blir skikkelig øl - og det var det jeg følte du også startet her, da du kalte ekstrakt brygget latterlig. Kan godt være jeg lashet ut uten grunn - men inntrykket jeg fikk var at du disset ekstrakt og mente kun malt korn var brygging. Det er det altså ikke. Ekstrakt er også fullverdig brygging.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg noen ekspert, men for å ta en analogi til matlaging ser jeg på ekstrakter litt som en Toro-pose. Du kan tilsette mye snadder og få et herremåltid, men det er mange begrensninger og resultatet vil aldri bli "helt ditt".
Mesker du selv får du jo eksempelvis valgfrihet om hvilket korn du vil bruke, noe en ikke får med ekstrakter.

Forøvrig noen som har en bryggemaskin på budsjett å anbefale? Sikler på en Speidel Brewmeister 20L, men lommeboka er ikke helt enig.
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Nå er ikke jeg noen ekspert, men for å ta en analogi til matlaging ser jeg på ekstrakter litt som en Toro-pose. Du kan tilsette mye snadder og få et herremåltid, men det er mange begrensninger og resultatet vil aldri bli "helt ditt".
Mesker du selv får du jo eksempelvis valgfrihet om hvilket korn du vil bruke, noe en ikke får med ekstrakter.

Forøvrig noen som har en bryggemaskin på budsjett å anbefale? Sikler på en Speidel Brewmeister 20L, men lommeboka er ikke helt enig.
Vis hele sitatet...

Hehe nei det er nok ikke slik gitt. Du sammenlikner epler og noe helt annet.
Maltekstrakt er jo kun laget av korn - malt om du vil. Og du får maltekstrakt i alle kvaliteter. Det er heller ingenting i veien for å blande forskjellige typer maltekstrakt for å få en spesiell oppskrift - slik en gjør med korn. Det viktigste når en er ny er å brygge ofte. Slik at en lærer hva som gjør forskjellen. Og det er bare til å teste ut smaker, ingredienser og kornsorter/maltekstrakter samt gjærtype og mengde. For ikke å glemme gjæringstemperatur. Forøk å bruke nok gjær og la gjæringen foregå i den lavere enden av skalaen. For ale ned mot 18 grader.

Det jeg forsøkte å få frem midt i at det kokte over i huet var at for en som er ny på brygging så trenger en ikke gjøre bryggingen til noe veldig kostbart eller veldig komplisert. Heller tvert imot. Om en klarer å holde seg på et minimum av utstyr i begynnelsen så kan en heller legge inn ekstra kroner på kvalitetsgjær, god humle eller kombinasjoner av humle. Det å lære brygging fra bunnen av handler om temperatur, koketid, humle skjema og renhold. Kontroll på dette så kan du lage fantastisk godt øl som slår kjøpeøl. Og legg merke til at det da er bryggeren og ikke automatiserte prosesser som er årsaken til godt brygg.

Det er dusinvis av oppskrifter på nettet som guider deg frem til perfekte brygg basert på maltekstrakt - felles for de som går i dybden og som forsøker å få frem kvalitet på sluttproduktet er at de aller fleste anbefaler å droppe gjæren som følger med i disse ølsettene og heller gå for kvalitetsgjær.

Morsomt at du nevner Speidel konkret, det er jo fantastisk utstyr med så må det nevnes at for sirkelrunkerne så vel akkurat den ofte i fokus, sammen med annet utstyr i rustfritt.

Joda, Speidel er bra den uten tvil. Den lar deg steg meske på forskjellige temperatur. Og du kan gjøre helt andre ting mens Speidelen passer brygget. Sist jeg så prisen var den vel 11 000 for den lille (20l) og 25.000 for den store 50 l. Du skal være bra sikker på at brygging er noe du kommer til å "love long time" før du går til innkjøp av den. Personlig ville jeg heller brukt de 25 000 på å kjøpe nye håndverksøl for å smake mest mulig forskjellig øl, også ville jeg forsøkt å gjennskape de jeg likte aller best på det utstyret jeg alt har
Sist endret av frtoretang; 31. januar 2016 kl. 18:18.
Sitat av Uglemos Vis innlegg
Forøvrig noen som har en bryggemaskin på budsjett å anbefale? Sikler på en Speidel Brewmeister 20L, men lommeboka er ikke helt enig.
Vis hele sitatet...
Grainfather er jo en del billigere og er tidvis på kampanje (Vestbrygg kjørte den vel til rundt 7K før jul). Har forstått at pumpen kan være en svakhet, men kjenner flere som er godt fornøyd med den.

(for øvrig er sammenligningen med Toro poser helt spot on. Også der kan du kombinere i øst og vest for å få en perfekt blanding som er bare din egen, men hvis du først skal legge så mye arbeid i tilpasningen er det ingen grunn til å ikke meske (eller lage suppen fra bunn) selv..)
Sist endret av Cikey; 1. februar 2016 kl. 00:41.
Sitat av Uglemos Vis innlegg

Forøvrig noen som har en bryggemaskin på budsjett å anbefale? Sikler på en Speidel Brewmeister 20L, men lommeboka er ikke helt enig.
Vis hele sitatet...
Jeg brygger i speidel, og godt fornøyd med det. Fin maskin, enkelt renhold. Ja, den koster, men det går det an å gjøre noe med. Vi gikk sammen en kompisgjeng som spleiselag, for dette er jo strengt tatt ikke en maskin man trenger daglig. Betalte vel rundt 2000,- hver + egne gjæringskar og litt småutstyr, så da ble det mer overkomlig.
Kjøpte også corneliusfat og gass, ikke noe man må ha, men veldig praktisk.
Avdanket kjøleskap har blitt til øleskap i kjelleren
Sitat av Cikey Vis innlegg
(for øvrig er sammenligningen med Toro poser helt spot on. Også der kan du kombinere i øst og vest for å få en perfekt blanding som er bare din egen, men hvis du først skal legge så mye arbeid i tilpasningen er det ingen grunn til å ikke meske (eller lage suppen fra bunn) selv..)
Vis hele sitatet...

Nei det er jo ikke det - du kan ikke sammelikne toro poser og maltekstrakt eller andre ølsett basert på korn. Av den enkle grunn at en toro pose har alt du trenger for å få deg en rett.

Maltekstrakt kommer i forskjellige brenninger og er også ferdig mesket. Du må fortsatt være en brygger for å få ut alt av smaker og få frem nyansene. Du lager dine egne oppskrifter eller finner oppskrifter andre har laget - men selve brygging er mindre krevende fordi du ikke trenger å meske på gitte temperaturer når du bruker maltekstrakt. Du kombinerer forskjellige brenninger, du skaffer deg den humlen du trenger og du bruker kvalitetsgjær.

Bruker du ølsett av malt (ikke ekstrakt med ferdig brent og malt korn) så må du også passe mesken slik at du kjører nødvendig(e) temperaturtrinn i mesken. Disse ølsettene er gjerne noe dyrere, fordi de ofte kommer med kavlitetsgjær og humle. Vi har blant annet flere bra norske ølsett.

Grunnen til at jeg ønsker at folk skal fokusere på maltekstrakt eller andre typer ølsett i starten er at det er den enkleste veien til kvalitets hjemmebrygg. Når det kommer til utstyr så klarer man seg med en stor god kjele og ellers ting en har tilgang på i vanlige kjøkken bortsett fra småtterier som gjæringdunker, slanger etc. Lavterskel brygging rett og slett. Og en billig inngangsport.

Det så lite krevende at det gjerne frister til å gjenta bryggingen. Jo oftere en brygger jo flinkere blir man.

Skal man gå "all in" med automatiserte prosesser, egen kvern, koniske tanker og Cernelius tanker samt Co2 beholder så er det veldig lett å passere 30.000 på første handlerunde. Så derfor anbefaler jeg folk å starte i det små. Kvaliteten på ølet du brygger blir akkurat like god om du starter helt enkelt med brew in a bag på kjøkkenet som det du får fra en Speidel til noen og tjue tusen kroner.
Sist endret av frtoretang; 1. februar 2016 kl. 15:44.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
[Gjentagelse av gamle og besvarte poenger]

Skal man gå "all in" med automatiserte prosesser, egen kvern, koniske tanker og Cernelius tanker samt Co2 beholder så er det veldig lett å passere 30.000 på første handlerunde. Så derfor anbefaler jeg folk å starte i det små. Kvaliteten på ølet du brygger blir akkurat like god om du starter helt enkelt med brew in a bag på kjøkkenet som det du får fra en Speidel til noen og tjue tusen kroner.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det er fornuftig å starte i det små. Jeg er også helt enig at ekstrakter kan fungere helt fint og lager godt øl. Skal lage sin egen smak og bedrive tilpasninger kan man like gjerne begynne med mesking selv (og nei, man trenger ikke stegmeske for å lage godt øl).

Det er ikke vanskelig, krever ikke spesielt mye utstyr og er en god måte å få forståelse for prosessen.

Det er helt greit å lage ekstrakter, og det er helt greit å gå "all inn" som du kaller det, men jeg begriper ikke din voldsomme kamp mot at nybegynnere skal ta med mesking i prosessen sin. Det krever noe mer utstyr, men det er veldig langt fra den handleturen du beskriver om man skal ha et enkelt oppsett med gassbrenner og kjele for mesking / koking.
Har du kjelen til å koke i og et gjæringskar trenger du egentlig ikke noe mer enn en BIAB-pose i tillegg for å brygge allgrain (også er det jo kjekt med en kjøler av et eller annet slag), så noen voldsom forskjell på utstyrsfronten er det ikke. Men det er sant at det er lett å blåse latterlig mye penger på det hvis man vil/ikke tenker seg om/etc... http://www.dagbladet.no/tegneserie/lunch/?1452898800

Forøvrig - ingen tvil om at man kan brygge knallgodt øl på ekstrakt, har gjort det et par ganger selv, men bruker du korn har du så fordømt mye mer muligheter, du kan velge nøyaktig hvordan du vil meske, og du kan velge og vrake i en vanvittig mengde med forskjellige godsaker av malt (og umaltet korn). Det samme er jo egentlig greia med gjær - jeg har endt opp med å stort sett bruke tørrgjær, det funker knall og har endel fordeler, men det er dårligere utvalg.

Pleier stort sett bare å kjøre 1-trinns infusjonsmesk, noen ganger dekoksjon hvis jeg brygger noe tysk, og ja, det er litt mer jobb, men a) hadde jeg ikke ønsket den jobben, så hadde jeg gått på polet og kjøpt, det er for meg nettopp denne prosessen som er poenget med brygginga, og b) denne lille ekstra jobben gir vanvittig mye variasjonsmuligheter man ikke har med maltekstrakt.

Forøvrig er supertipset over alle tips å ha kontroll på gjæringstemperaturen. Skal du prioritere ett punkt i brygginga di, så vil du få vanvittig mye mer ut av å skaffe deg et gammelt kjøleskap og montere inn en STC-1000 (evt hacke den så du får en STC-1000+), enn noe annet. En grad pluss/minus på meskinga... bah... HERMS/RIMS og Speidel/BB/whatever... Alt det der er bare dilldall i forhold til gjæringstemperaturen, har du ordentlig kontroll på den, så kan du brygge fordømt godt øl, enkelt og greit. Har du derimot IKKE kontroll på gjæringstemperaturen, så spiller det fint lite rolle hva du gjør ellers, for da blir det viktigste trinnet bare ren gambling - husk at som bryggere lager vi bare vørter, det er gjæren som lager øl.

Sitat av frtoretang Vis innlegg

Selv bryggeprosessen er ved hjelp av varme å trekke ut søtstoff fra maltet. Så tilsetter man humle utifra oppskrift eller hva man ønsker å få til. Er det mindre brygging om deler av varmeprosessen alt er utført? Nei.Blir det dørig smakende øl av det? Nei. Blir en like full på det som av annet øl? Ja.
Vis hele sitatet...
Ikke helt korrekt. Varmen i meskeprosessen er ikke for å trekke ut søtstoffer, men for å la forskjellige enzymer (som dannes i kornet når det maltes) få omdanne stivelsen i kornet til forskjellige varianter av sukker. Det er derfor vi får forskjellige resultater ved å meske på f.ex. 64C vs 68C, se forklaring f.ex. her - http://howtobrew.com/book/section-3/...ification-rest. SKYLLINGEN er for å skylle ut så mye som mulig av sukkeret. Til en viss grad gjør også utmesken dette, men primæroppgaven til utmesken er å stoppe enzymaktiviteten ved å ødelegge enzymene med varme.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Btw så dør det meste av gjær før en kommer særlig over 15% alkohol. Noen stammer klarer vel oppmot 18%. Over det må en bruke sprit for å regulere styrke. Så å bli drita på en flaske øl høres rart ut.
Vis hele sitatet...
Neida, det finnes muligheter for å komme seg høyere opp uten å tilsette sprit, se f.ex. http://www.ratebeer.com/beer/brewdog...smarck/118414/ (finnes flere, dette er ikke i nærheten av å være det sterkeste lenger)
Sist endret av atomet; 1. februar 2016 kl. 22:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke helt korrekt. Varmen i meskeprosessen er ikke for å trekke ut søtstoffer, men for å la forskjellige enzymer (som dannes i kornet når det maltes) få omdanne stivelsen i kornet til forskjellige varianter av sukker
Vis hele sitatet...
Ja er helt enig med deg, og det var også det jeg forsøkte å si bare så enkelt som overhodet mulig.

Joda du har helt rett, det er mulig å få sterkere øl men da må en gjerne utenom selv utgjæringen. Feks super chilling.



De fleste gjærstammer tar sin død om alkoholprosenten blir for høy. Uansett så var jo poenget at en ikke klarer å få så høy alkoholprosent med for mye sukker i karboneringen at man blir skitings av en flaske

+1 ang gjæringstemperatur. Utrolig viktig, og noe mange slurver med for å få raskest mulig gjæring. En ser ofte at folk gjærer ut på varmt baderom etc. og det medfører endel uønskede effekter og uønskede smaker.

Personlig så har jeg best erfaring med å gjære ale på stabil 18 grader. Husk å ta med stormgjæringen når du beregner temp. Stormgjæringen kan øke tempen med opptil 5-6 grader i gjæringskaret.
Sist endret av frtoretang; 1. februar 2016 kl. 22:59.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva er maltekstrakt? Hva er det basert på? Jo det er jo korn det.....
Vis hele sitatet...
Men det er ikke slik at maltekstrakt er maltekstrakt og ferdig med den saken. Som vidarlo også påpeker, bruker man normalt ikke et tilfeldig maltekstrakt fra dagligvarehandelen dersom man lager ekstraktbrygg. Maltekstrakten fra dagligvarehandelen er laget først og fremst med tanke på matlaging og ikke ølbrygging, og er ikke nødvendigvis særlig egnet til formålet. Går du på nærbutikken og rasker med deg en boks med maltekstrakt, har du ingen garanti for at meskeprosessen de har brukt har foregått på en temperatur og over en tid som har medført konvertering av all stivelse. Du har heller ingen kontroll på andel gjærbare og komplekse sukkerarter, som vil følge både av malttype og mesketemperatur og -tid, og følgelig ikke om ekstraktet egner seg som bryggets eneste ekstrakt. Maltekstrakt er også redusert til sirup. Ekstrakt for ølbrygging blir som regel redusert ved hjelp av apparater som bruker veldig lavt trykk og lav varme, mens jeg ville blitt noe overrasket om det samme var tilfellet i like stor grad for maltekstrakt fra nærbutikken. Om de reduserer ved koking på høyere temperaturer, gjerne over lang tid, vil det medføre et bonanza av maillardreaksjoner som vil påvirke smaken, noe som kan gjøre det lite egnet til et lysere øl.

I tillegg mangler dette brygget humle. Det igjen medfører at brygget er helt uten bitterhet, noe som sannsynligvis vil gi en rimelig spesiell smaksopplevelse.

Og til slutt er det brukt brødgjær. Og litt for lite gjær i tillegg (7 gram på 15 liter).

Kort oppsummert er det ikke urimelig av vidarlo å reagere på at dette fremstilles av trådstarter som "premium beer". Jeg mistenker at trådstarter vil være enig når det smakes på. Men for all del, det er et veldig artig eksperiment. Og det er ikke verre enn at TS kjøper noe ordentlig ekstrakt neste gang, sammen med noe humle og ordentlig gjær. Eventuelt en pose for all grain BIAB-brygging i samme kjele. Med litt kontroll på gjæringstemperaturen i tillegg, ligger alt til rette for at ølet faktisk blir "premium".

Sitat av Slæsken Vis innlegg
Husker godt jeg brygga øl selv, lot den gjære litt lenge og endte med at man ble shitings på en 0.5l flaske :P
Det var overaskende god øl også til å være sett kjøpt på europris.
Vis hele sitatet...
Det blir ikke mer alkohol av å la ølet stå lenge til gjæring.
Jeg har selv gått med tanken å sarte med ølbrygging, men plassproblemer setter en foreløpig stopper på det. For min del hadde det nok blitt en "enklere" løsning til å begynne med før man avanserer - både i utstyr og prosess. Men jeg er enig i at ferdigløsninger har mindre pondus, hva kunnskap angår - slik jeg ville oppfattet det. Var jeg ute etter tips ville jeg helt klart innhentet de fra noen som behersket flere teknikker. Og ikke minst som har satt flere batcher. Driver man med salg som hovedgeskjeft er det ikke noe galt i å legge med litt guider. Men hent for all del disse fra gode kilder, gjerne en kopy/paste med skikkelig referanse til opphav. Når du har satt noen batcher selv kan man heller komme med egne erfaringer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei.
Det er nå et stykke tid siden jeg satt den første batchen med hjemmebrygg og for å oppsummere litt om hvordan det gikk med å brygge på malt og gjær fra nærmeste dagligvarehandel tenkte jeg å skrive et par linjer.

Etter to uker med gjæring og en 10 dager lagring var det på tide og smake på dette minimalistiske ølet vårt. Jeg drog fram en av de brune flaskene fra bakerst i skapet og spratt korken. Korken føyk av med et fint lite "pift". Romkameraten kommenterte bunnslammet og at det så ut til å være litt vel mye, ca 3-4mm på en 330ml flaske.

Jeg vil si at ølet hadde en litt søtlig mild aroma av malt, men også hint av gjær(dessverre). Smaken minna om en utvanna krysning mellom cider og øl, meget syrlig men samtidig bitter. Flaska hadde karbonert seg fint, og ølet hadde en gyllen lys orange farge.

Etter testing med hydrometer kunne vi konkludere med en 2-3% alc.

Alt i alt vil jeg ikke si at dette var en særlig suksess. Det smakte vel heller bort i mot elendig og med elendig så mener jeg at det ikke smakte av noe spesielt. ikke noe jeg ville satt meg ned med for å kose meg med, og i og med den lave prosenten heller ikke noe jeg ville inntatt for å fått meg snydens.

Det smakte rett og slett for mye av gjær og for lite av malt. Om vi hadde brukt en bedre gjær som faktisk var beregna på brygging tror jeg muligens utfallet kunnet vært et par hakk bedre.

Gikk nå til innkjøp av malt ekstrakt med humle og litt forskjellige andre typer ekstrakt samt gjær: Nottingham yeast. Skal bli spennende å se om vi kan få til noe mere kvalitet med dette.

I håp om å få til noe premium godt, fortsetter "Prosjekt ølbrygging"
Hvordan kontrollerer du gjæringen? Det er nemlig det viktigste punktet i prosessen (for uten å være renslig under produksjonen).

Bunnfallet skal du ikke være så opptatt av, det kan bli mye eller lite alt etter eventuell filtrering tidligere i prosessen men setter uansett ikke smak på ølet (annet enn den som likevel er der) så det er bare å helle forsiktig over i glass før man drikker dersom man ikke vil ha med dette.

Klarningsmiddel i vørteren (dersom du koker) og eventuell "cold crash" før flasking vil også påvirke mengden bunnfall.

Jeg vil uansett tro du får en langt bedre smak med ekstrakt og passende gjær

Lykke til videre i prosessen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
61 5
Sitat av Cikey Vis innlegg
Hvordan kontrollerer du gjæringen? Det er nemlig det viktigste punktet i prosessen (for uten å være renslig under produksjonen).

Bunnfallet skal du ikke være så opptatt av, det kan bli mye eller lite alt etter eventuell filtrering tidligere i prosessen men setter uansett ikke smak på ølet (annet enn den som likevel er der) så det er bare å helle forsiktig over i glass før man drikker dersom man ikke vil ha med dette.

Klarningsmiddel i vørteren (dersom du koker) og eventuell "cold crash" før flasking vil også påvirke mengden bunnfall.

Jeg vil uansett tro du får en langt bedre smak med ekstrakt og passende gjær

Lykke til videre i prosessen.
Vis hele sitatet...

Jeg kjøpte meg noen slike klistremerke-termometere som du bare klistrer utenpå gjæringsdunken. Funker fint og klarte fint å holde temperaturen nede på 21-25..

Nå har neste brygg nesten gjæra seg ferdig(en uke). Gjorde alt så enkelt som mulig og kjøpte et sett. "Muntons nut brown ale" -pre hooped malt ekstrakt og i stede for å bruke sukker så brukte jeg ca 1.5 kg lys maltekstrakt.. For gjær brukte jeg en type kalt "Safebrew T-58".. Hadde en liten smaksprøve nå nettopp og må si at det her var noe av en annen verden sammenligna med det forrige forsøket! Dette her vil jeg påstå kommer til å bli noe mere "premium" lignende saker. Skal bli spennende å se etter noen ukers lagring på flaske.

Om du liker en mørk og fyldig øl med en liten kryddersmak så kan jeg anbefale den oppskriften der.. Kan minne litt om en mild stout..

Ser at det også på denne batchen er en del bunnfall, men da dette er normalt så da henger jeg meg ikke mere opp i det. Muligens jeg eksperimentere litt med klarningsmiddel I neste brygg...
21-25 grader er kanskje noe høyt? Klarer du å gjære på 18-20 grader?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
21-25 grader er kanskje noe høyt? Klarer du å gjære på 18-20 grader?
Vis hele sitatet...
Enig. Har gjæret 2-3 batcher øl på rundt 23-25 grader, og de får veldig krass og markant alkoholsmak...
Mistenker sterkt at det er gjæringstemp som er årsaken, så prøv å hold det nede ved 20'C
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Enig. Har gjæret 2-3 batcher øl på rundt 23-25 grader, og de får veldig krass og markant alkoholsmak...
Mistenker sterkt at det er gjæringstemp som er årsaken, så prøv å hold det nede ved 20'C
Vis hele sitatet...
Det du nevner er korrekt.
Et eksempel på dette er gjæren Wyeast1056:


Så som du ser vil gjæringstemeperaturen ha veldig mye og si for smaksprofilen ølet vil få.
Litt OT men vil ikke starte ny tråd over et spørsmål.
Hvis man bor i en kjellerleilighet, og sover på et lite rom på 12 kvadratmeter, hvor mye øl kan man brygge før man blir kvalt av co2? Om man ikke har ventilasjon vil jo gassen legge seg som et teppe langs gulvet, nivået vil stige, og når man ligger å sover under dette vil man jo bli kvalt :/
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Det du nevner er korrekt.
Et eksempel på dette er gjæren Wyeast1056:


Så som du ser vil gjæringstemeperaturen ha veldig mye og si for smaksprofilen ølet vil få.
Vis hele sitatet...
Takk for info!
Til informasjon kan jeg si at det meste ølet er helt drikkbart altså. Men det måtte stå 1-2 mnd ekstra før det ble balansert og behagelig smak på det

Så hold temp kontrollert folkens, så slipper dere ekstra lang lagringstid