Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1646
Hei!

Må stadig vekk ha ryddesjauer på C-disken for å kunne ha ledig plass ved bildebehandling etc. Det gjentar seg stadig vekk etter oppdateringer etc.
De siste månedene har jeg aldri hatt mer enn 1,5 GB ledig diskplass.

Har endret scratchdisk til D-disken, der det er plenty plass.

Spørsmål: Finnes det en mulighet for å overføre ledige plass på D-disken til C-disken, altså en slags partisjonering som gjør at arbeidsdisken (C) jobber lettere?

Ja, jeg vet det er å gripe etter halsmstrå, men ethvert tips som kan bidra til å løse denne floken mottas med stor takk.
Gi oss modell på begge diskene, er det kanskje en fysisk hdd som er delt i 2 partisjoner?
C: Corsair CSSD-F60GB2-A
D: Samme
120GB totalplass er ikke mye å skryte av i 2015. OS-installasjonen alene vil ta en tredjedel av ene disken din.

Du burde så absolutt investere i en harddisk med mer lagringsplass på for data. Da kan du kopiere over gamle prosjekter til denne så de ikke ligger og tar opp plass på den raske SSDen. 2TB koster ~750kr og 4TB ca. det dobbelte. At du har holdt ut med 60GB så lenge er nesten beundringsverdig.

Når det er sagt, så er det et par teknikker du kan forsøke. Det ene er å kjøre diskopprydning på harddisken din, og så trykke på "Clean up system files" nederst til venstre. Dette alternativet sletter unna tull som ligger igjen etter Windows Update og ulike oppgraderinger. Det kan også være at Windows 10 har lastet seg ned i bakgrunnen om du kjører Win7/Win8 og har fått tilbud om å oppgradere. Dette tar opp mengder med plass både før og etter oppdatering, men slettes en måneds tid etter du har takket ja.

Å overføre ledig plass er teoretisk sett mulig vha. symbolske lenker eller RAID, men jeg ville ikke anbefalt deg å gjøre dette. Kjøp heller en ny harddisk for lagring, eller en SSD av nyere modell om du insisterer på å ha det. Hvis du bruker laptop primært så er det tilrådelig å sjekke om f.eks. routeren din støtter å koble inn en ekstern harddisk. Da kan du lagre unna gamle ting der, samt backups, og heller ha med deg det arbeidet du har plass til.
Sist endret av Dyret; 14. desember 2015 kl. 21:37.
Takk for innspill Sin og Dyret!

Tar utgangspunkt i at dette lar seg løse gjennom den eksisterende disken, da den opptar både C og D.
Du har rett, 120 GB i 2015 er litt... hva heter det... passé .

Men dette er det jeg forsøker å gå for. Har både eksterne og interne lagringsdisker, og har oppgradert skjermkort og minnebrikker til et nivå som dekker mitt behov.

Det jeg trenger er som sagt å la C-disken få en smakebit på D-disken. Fysisk er det samme disk. Om dette lar seg gjennomføre er problemet løst.
Sitat av BetaCam Vis innlegg
Det jeg trenger er som sagt å la C-disken få en smakebit på D-disken. Fysisk er det samme disk. Om dette lar seg gjennomføre er problemet løst.
Vis hele sitatet...
Siden det er samme disk så er et da snakk om å fjerne partisjoneringen. Dette er enklest å gjøre om du har muligheten til å ta backup av alt, slette partisjonen "D:" og så extende "C:" til å ta over den resterende plassen. Dette vil fjerne alle data fra den ene partisjonen, og *KAN* korruptere begge to. Så ta backup! Du kan gjøre dette fra Windows uten noen spesielle verktøy annet enn Windows' egne "Disk Manager".

Så kommer det også litt an på oppsettet ditt ellers, og om du har en backup-partisjon på D-disken som du er avhengig av for å kunne reinstallere operativsystemet. Hvis denne forsvinner så må du ha en annen backup-plan i fall det skjærer seg i framtiden. Om du ikke synes dette er problematisk, så kjør på (etter backup!)
Sist endret av Dyret; 14. desember 2015 kl. 22:12.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Dyret Vis innlegg
120GB totalplass er ikke mye å skryte av i 2015. OS-installasjonen alene vil ta en tredjedel av ene disken din.
Vis hele sitatet...
Om trådstarter bruker Windows 7, så vedder jeg på at OS-et bruker godt over halvparten! Selv hadde jeg en 64GB SSD med Windows 7, og denne ble helt full etter at alle oppdateringer var lagt inn.
Hvordan kan et OS bruke mer enn 2 GB? Jeg vet at Mac OS X tar 5-8GB, men da er det trolig med garbage band?

Har 60GB SSD på min MacPro, og har som regel 40 GB ledig selv etter at en del apps er installert.
Sitat av nudo Vis innlegg
Hvordan kan et OS bruke mer enn 2 GB?
Vis hele sitatet...
Drivere. Massevis av drivere. I tillegg ligger alt av oppdateringer der slik at det faktisk går an å avinstallere de uten å ødelegge noe. Totalt tar W7 hos meg~ 17GB.
Men er ikke verktøy for å rydde opp i systemræl vanlige å ha? Av typen OnyX for OS X?
Nå bruker ikke jeg Windows like mye lenger, men jeg har alltid brukt den innebygde "Diskopprydding"-en i OS-et. Denne har som regel funnet en del rusk og rask. Man kan selvsagt bruke CCleaner og andre gode verktøy, men man må være litt forsiktig - hvis ikke så forsvinner både lagrede passord, cookies og annet snacks fra f.eks nettlesere med i oppryddingen.

Jeg forsøkte aldri å fjerne oppdateringer manuelt, men synes dog at det er helt sykt at det skal ta så mye plass. Sitter på en Linux-maskin for øyeblikket med all programvare jeg trenger og alle nyeste oppdateringer. Brukt diskplass av systemet og programvare er så langt 9GB.

På min arbeidsplass solgte vi før en del laptoper med Windows 8 med 32GB disk. Problemet var at disse var helt umulig å oppdatere til Windows 10, da Windows 8 med oppdateringer - selv uten noen programvare installert - tok opp for mye plass, og Windows 10 kunne da ikke installeres. Alle de fancy klistremerkene med "Upgrade to Windows 10 now" kunne produsenten spart seg for.
Sist endret av ddybing; 5. januar 2016 kl. 01:44.