Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 8038
Hadde en liten samtale med psykologen idag angående Cannabis og psykose, da jeg vurderer sterkt å begynne med dette rusmidlet.

Ifølge hun, om jeg husker riktig, så får mer enn 1 av 10 brukere/missbrukere av cannabis enten midlertidig eller kronisk/langvarig psykose, og i verste fall schizofreni.

Jeg mener at psykose på Cannabis er ganske sjeldent, og ikke rammer mer enn ca. 1 av 10 000 brukere.
Dette har jeg fra et A- preparat (som jeg ikke husker navnet på), som inneholder THC, og hvor psykose er den sjeldneste bivirkningen (ca. 1 av 10 000).

Men hvem mener dere som vet en del om psykose av Cannabis, og/eller har brukt dette rusmidlet?
Hvem av meg og hun har mest rett (helst legg ved kilder)?
Jeg tror faktisk det er omtrent 1 av 10 av de jeg har kjent som røyker mye. To av dem har aldri blitt helt friske igjen, selv ikke 20 år etter...
Har om lag samme erfaring som Susanna, kan være tilfeldig dog.
Tror det har mye med hvilket miljø du er i.
Hvis du er hardballgangstanigga med ett elendig forhold til dine foreldre og kommer i ukentlig slagsmål vil du nok komme over cannabis mer enn en gang. Og det er klart mer sannsynlighet for at du vil innta et ulovlig narkotikarusmiddel hvis du fra starten av har ett elendig forhold med deg selv og "systemet"

Vet av noen folk som jeg er nesten sikker på kommer til å bli fuckd up senere i livet, de har ikke akkurat det beste forholdet til foreldre og staten. Og det var ikke pågrunn av weeden de kommer til å bli fucked up, men de var fucked up allerede og kom i kontakt med weeden pga det.

Hvis det hadde vært mindre folk med nulltolerant syn på det hadde statistikken blitt vannet ut med mere vanlige folk. Man kan vel egentlig si at nesten alle psykopater har drukket alkohol, betyr ikke at det var alkohol som gjorde dem syke.
Det var stort sett helt vanlige vestkantungdom/unge voksne jeg røyka med. Ikke noen hardballgangstanigga hva nå det er..
Stop Watching Us
Futurologist's Avatar
Hva kom dere frem til i samtalen med psykologen? Hvorfor vurderer du å begynne med dette rusmiddelet?

Jeg er litt interessert i svarene på disse to spørsmålene også. Når det gjelder cannabis og psykose så er det et tema som har blitt forsket på, men resultatene blir tolket ulikt.

Veldig mange mennesker røyker cannabis igjennom store deler av livet sitt uten å ende opp i en psykotisk tilstand, mens andre kan være utpå et skikkelig kjør allerede etter 6 mnd med hyppig røyking. Dette er et tema med veldig mange ulike sider.
Sist endret av Futurologist; 28. august 2013 kl. 20:20. Grunn: Fjernet tegnsetting
Til det jeg skrev tidligere: Virker kanskje som jeg mener det er et helt harmløst stoff uten bivirkninger. Men alt må gjøres med måte.
Sist endret av dingobingo; 28. august 2013 kl. 20:24.
Trådstarter
Sitat av Futurologist Vis innlegg
Hva kom dere frem til i samtalen med psykologen? Hvorfor vurderer du å begynne med dette rusmiddelet?

Jeg er litt interessert i svarene på disse to spørsmålene også. Når det gjelder cannabis og psykose så er det et tema som har blitt forsket på, men resultatene blir tolket ulikt.

Veldig mange mennesker røyker cannabis igjennom store deler av livet sitt uten å ende opp i en psykotisk tilstand, mens andre kan være utpå et skikkelig kjør allerede etter 6 mnd med hyppig røyking. Dette er et tema med veldig mange ulike sider.
Vis hele sitatet...
Vi kom rett og slett frem til at hun skulle prøve å finne mer dokumentasjon på nettet om hva som stemmer, da hun ikke fant noe om dette ved et raskt wikipedia- søk.

Grunnen til at jeg vil begynne på Cannabis (marijuana) er rett og slett for å unngå å havne tilbake på alkohol, da jeg rett og slett fikk alkoholdelirium da jeg sist gang sluttet med det.
Jeg trenger rett og slett noe å kunne slappe av på, da jeg konstant har så sterk angst, uro og spenninger som nesten kan måles med benzo- abstinens.
Sist endret av GangM; 28. august 2013 kl. 20:26.
Sitat av GangM Vis innlegg
Vi kom rett og slett frem til at hun skulle prøve å finne mer dokumentasjon på nettet om hva som stemmer, da hun ikke fant noe om dette ved et raskt wikipedia- søk.

Grunnen til at jeg vil begynne på Cannabis (marijuana) er rett og slett for å unngå å havne tilbake på alkohol, da jeg rett og slett fikk alkoholdelirium da jeg sist gang sluttet med det.
Jeg trenger rett og slett noe å kunne slappe av på, da jeg konstant har så sterk angst, uro og spenninger som nesten kan måles med benzo- abstinens.
Vis hele sitatet...
Angst er en av de mest vanlige bivirkningene ved cannabis røyking, så ville holdt meg unna var jeg deg.
Sitat av narni Vis innlegg
Angst er en av de mest vanlige bivirkningene ved cannabis røyking, så ville holdt meg unna var jeg deg.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk merkelig hvordan folk reagerer på THC forskjellig. Noen får angst men hos andre virker det beroligende. Skulle vært forsket mer på dette siden alt virker så uklart. Kildene mine her er bekjente og meg selv.
Sitat av narni Vis innlegg
Angst er en av de mest vanlige bivirkningene ved cannabis røyking, så ville holdt meg unna var jeg deg.
Vis hele sitatet...
Jeg selvmedisinerer med cannabis mot angst og sosial angst, dette hjelper meg utrolig mye da jeg slapper mer av blant folk og holder tankegangen min i sjakk. Vil tro det med angst og røyking også har med livsstil og omgivelser.

Så lenge du har selvkontroll og livet på stell ellers ser jeg ikke noe grunn til at du ikke kan prøve å medisinere ved behov .

Tror den største faren ved cannabis er misbruk, man kan fort bli litt likegyldig ved langvarig røyking :P
Sist endret av weedsuit; 28. august 2013 kl. 21:52.
Ja veit folk reagerer forskjellig på thc, men synes det blir for uforutsigbart å selvmedisinere siden det er forbudt og man vet aldri ossen cannabis man får tak i med mindre man kjenner noen som dyrker/dyrker selv.
Ho ville ikke heller prøve å lære deg om hvordan angst, uro og spenninger oppstår? Eller rettere sagt, hvilke hendelser i livet ditt som har forårsaket det?
Selvfølgelig må man ha kontroll over hva man røyker (les: plante selv). Dette har jeg holdt meg til i 5 år, aldri blitt tatt og har forbedret min livsvilje -og kvalitet. At det er forbudt velger jeg personlig å ignorere. Spør du meg er det mye bedre enn å havne på flaska igjen, og det er jo det TS er ute etter.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av Mofse Vis innlegg
Det er faktisk merkelig hvordan folk reagerer på THC forskjellig. Noen får angst men hos andre virker det beroligende. Skulle vært forsket mer på dette siden alt virker så uklart. Kildene mine her er bekjente og meg selv.
Vis hele sitatet...
For meg var cannabis veldig beroliggende de første fem årene. I fjor fikk jeg plutselig et angstanfall etter røykings, og etter det har jeg så og si fått det hver gang. Har så godt som slutta å røyke nå. Jeg røyka aldri veeeeldig mye, men nok litt i overkant.

Det samme skjedde med en kompis av meg, etter ca. like lang tid. Han røyka derimot hele tiden, hver dag.
Sitat av GangM Vis innlegg
Ifølge hun, om jeg husker riktig, så får mer enn 1 av 10 brukere/missbrukere av cannabis enten midlertidig eller kronisk/langvarig psykose, og i verste fall schizofreni.
Vis hele sitatet...
Er du et individ med oppegående psyke hadde jeg ikke vært bekymret. Jeg anser ihvertfall alkohol som et verre rusmiddel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Medical...ntal_disorders
http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabi..._open_research
Det er jo akkurat det han ikke er da..
Tror du bør drite langt i å selvmedisinere med cannabis. Det er hovedsakelig to virkemidler i cannabis: CBD er beroligende og THC er mindfuck-angst-givende. Siden du ikke aner hva slags strain du får blir det derfor et sjansespill.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er jo akkurat det han ikke er da..
Vis hele sitatet...
Da kan det være best at han holder seg unna, men det er igrunn umulig for meg eller deg å påstå noe som helst om hvordan det kommer til å virke på ham, eller hvordan han kommer til å bruke det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Long-te...#Mental_health
Litt mer utfyllende, til og med et lite avsnitt om schizofreni. Som tidligere nevnt i tråden; CBD og THC har forkjellige virkninger og det er igrunn umulig å vite hva du får tak i når du handler gjennom en dealer.
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Ho ville ikke heller prøve å lære deg om hvordan angst, uro og spenninger oppstår? Eller rettere sagt, hvilke hendelser i livet ditt som har forårsaket det?
Vis hele sitatet...
Jo, selvfølgelig.
Men jeg har mange angstdiagnoser som enda ikke er utredet enda.
Så det kommer man nok mer frem til ETTER jeg har gått gjennom alle de flere tusen spørsmålene + noen andre tester

Sitat av Sjallabais Vis innlegg
Er du et individ med oppegående psyke hadde jeg ikke vært bekymret. Jeg anser ihvertfall alkohol som et verre rusmiddel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Medical...ntal_disorders
http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabi..._open_research
Vis hele sitatet...
At jeg er et individ med oppegående psyke, det kan jeg ikke akkurat si jeg har da jeg også har diagnosen mild psykisk utviklingshemning, som jeg er ganske sikker på vil bli utvidet til moderat psykisk utviklingshemning når kartleggingen er gjennomført.

Er enig med deg i at alkohol er et verre rusmiddel enn Cannabis, noe psykologen også var FYSISK SETT.
Sitat av GangM Vis innlegg
Jo, selvfølgelig.
Men jeg har mange angstdiagnoser som enda ikke er utredet enda.
Så det kommer man nok mer frem til ETTER jeg har gått gjennom alle de flere tusen spørsmålene + noen andre tester
Vis hele sitatet...
Men jobber du med det selv? Eller lar du andre gjøre jobben for deg? For da vil det ikke ha noen effekt. Du må jobbe med spørsmålene, svarene og løsningene konstant, det er derfor du går dit og dermed raskere vil du bli kvitt suget etter rus.
Sitat av Sjallabais Vis innlegg
Er du et individ med oppegående psyke hadde jeg ikke vært bekymret. Jeg anser ihvertfall alkohol som et verre rusmiddel.
http://en.wikipedia.org/wiki/Medical...ntal_disorders
http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabi..._open_research
Vis hele sitatet...

Kan du definere hva du mener med psyke? Ser at dette ofte går igjen i cannabisdebatten. Kan man forsatt ha god psyke om man ruser seg hver dag på cannabis?
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Kan man forsatt ha god psyke om man ruser seg hver dag på cannabis?
Vis hele sitatet...
Dette er riktig.

På samme måte man kan se bra ut med usunne vaner så kan man fortsatt også være oppegående psykisk av å røyke daglig. Likheten er at ingen av tilfellene er de gunstigste for folk flest, og derfor burde man være sunn og unngå å røyke hver dag.

Det skal sies at cannabis er uforutsigbart. Noen kan røyke daglig i årevis uten bivirkninger utenom de vanlige mens andre kan plutselig få dem etter noen måneder.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Dette er riktig.

På samme måte man kan se bra ut med usunne vaner så kan man fortsatt også være oppegående psykisk av å røyke daglig. Likheten er at ingen av tilfellene er de gunstigste for folk flest, og derfor burde man være sunn og unngå å røyke hver dag.

Det skal sies at cannabis er uforutsigbart. Noen kan røyke daglig i årevis uten bivirkninger utenom de vanlige mens andre kan plutselig få dem etter noen måneder.
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt parallellen du drar der. Er man psykisk frisk når man unngår en "normal" hverdagen ved å ruse seg? Jeg bare spør.
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Ser ikke helt parallellen du drar der. Er man psykisk frisk når man unngår en "normal" hverdagen ved å ruse seg? Jeg bare spør.
Vis hele sitatet...
Jeg mener man godt kan være psykisk frisk, men man har selvsagt et rusproblem. Hverdagen har lett for å bli kjedelig om man er blitt vant til å være høy mens man gjør whatever, det trenger ikke ha noe med psykisk lidelse å gjøre
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Ser ikke helt parallellen du drar der. Er man psykisk frisk når man unngår en "normal" hverdagen ved å ruse seg? Jeg bare spør.
Vis hele sitatet...
Ja, man kan være det, men det betyr i ikke at du lever i den gunstigste posisjon for å holde deg psykisk frisk. Akkuratt som en sjokoladespiser ikke lever under de beste forholdene til å være slank og pen. Selv om forbrenningen kan hjelpe.

Det går an å være psykisk frisk selv om man tar en joint hver dag. Selv om jeg ikke støtter ideen ved å gjøre det.

Skjønner du det bedre nå?
Sist endret av Mofse; 29. august 2013 kl. 10:19.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Det er faktisk merkelig hvordan folk reagerer på THC forskjellig. Noen får angst men hos andre virker det beroligende. Skulle vært forsket mer på dette siden alt virker så uklart. Kildene mine her er bekjente og meg selv.
Vis hele sitatet...
This.
Får jeg anfall er cannabis det eneste som virkelig rorer meg ned, og jeg foretrekker en spliff over alle legemidlene jeg får på resept. Likevel prøver jeg å ikke røyke fast mer enn en liten periode av gangen. Er faktisk på pause as we speak. Merker ikke noe til angst eller abstinenser. Kjæresten min derimot, han har alltid angst de første dagene før det gir seg. Så vi reagerer definitivt forskjellig.
I motsetning til Lucy, må jeg absolutt ikke ta meg en spliff når jeg er stressa/deppa. Da blir det bare enda værre fordi jeg tenker EKSTRA mye på det. Så det er veldig individuelt.
Etter det jeg har lest er det ganske vanlig for mennesker med PTSD (en alvorlig angstlidelse) å finne hjelp i Cannabis/Medisinsk marihuana. Har selv kompelsk PTSD, og de gangene jeg virkelig har nytte av cannabis er ikke knyttet til vanlig stress eller depresjon. Når jeg har kommet meg "ut" av perioder med slike anfall er egentlig Cannabis bare noe som sliter på økonomien i grunn.
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Men jobber du med det selv? Eller lar du andre gjøre jobben for deg? For da vil det ikke ha noen effekt. Du må jobbe med spørsmålene, svarene og løsningene konstant, det er derfor du går dit og dermed raskere vil du bli kvitt suget etter rus.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber helt klart med det selv, men det har aldri fungert.
Så etterhvert vil psykologen lære meg nye metoder for å takle angsten.

For øyeblikket går jeg på 150 mg efexor mot angsten (hovedsakelig Sosial Angst, tvangslidelser, depresjoner og sannsynligvis generell angstlidelse).
Trener du, GangM? Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale deg å prøve det. Jeg er helt avhengig, og det er hovedsaklig fordi det holder psyken min der den bør være.
Sitat av Olympic Vis innlegg
For meg var cannabis veldig beroliggende de første fem årene. I fjor fikk jeg plutselig et angstanfall etter røykings, og etter det har jeg så og si fått det hver gang. Har så godt som slutta å røyke nå. Jeg røyka aldri veeeeldig mye, men nok litt i overkant.

Det samme skjedde med en kompis av meg, etter ca. like lang tid. Han røyka derimot hele tiden, hver dag.
Vis hele sitatet...
Det samme har skjedd meg, og dette er noe som udiskutabelt skjer de aller fleste før eller siden. Man ser den samme skjebnen hos mennesker som får medikamentell behandling for depresjoner og angst over lang tid. Hva skjer så videre? Jo, det trappes ned og byttes preparat.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Trener du, GangM? Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale deg å prøve det. Jeg er helt avhengig, og det er hovedsaklig fordi det holder psyken min der den bør være.
Vis hele sitatet...
Om lag 400 % enig. Men det er ikke bare trening nødvendigvis. Det viktigste er at du aktiviserer kroppen og/eller psyken - i hverdagen, f.eks gjennom fysisk arbeid eller forskjellig hjernetrim/utfordringer. Da blir du nokså automatisk sunnere. Alle mennesker må ha et minimum av gjøremål i hverdagen, selv i ferier/slappe perioder. Å bare ligge og døse i lange perioder fører ofte til fysisk sykdom og psykiske problemer som depresjon, tvangstanker osv osv.
Sist endret av aeon_illuminate; 29. august 2013 kl. 13:48.
Trådstarter
Sitat av Susanna Vis innlegg
Trener du, GangM? Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale deg å prøve det. Jeg er helt avhengig, og det er hovedsaklig fordi det holder psyken min der den bør være.
Vis hele sitatet...
Jeg går turer når jeg føler for det
For meg igjen er det forskjell på pot å hasj, føler at pot gir meg bittelitt noia, litt uro i hodet på en måte, mens hasj roer meg ned å ikke gir noia i det hele tatt, kanskje det har noe med CBD å de der å gjøre.

Noen andre som føler det samme?
Sitat av Moonfal Vis innlegg
For meg igjen er det forskjell på pot å hasj, føler at pot gir meg bittelitt noia, litt uro i hodet på en måte, mens hasj roer meg ned å ikke gir noia i det hele tatt, kanskje det har noe med CBD å de der å gjøre.

Noen andre som føler det samme?
Vis hele sitatet...
Ja, og det er på grunn av cbd'en, mest sannsynlig. Men det er stor forskjell på kif også, så det kommer helt an på hvilken strain kifen er laget av.
Å selvmedisinere seg selv med hasj mot angst høres ikke særlig lurt ut.

Fra min egen erfaring fikk jeg etter flere års daglig misbruk angst samtidig som jeg ble psykotisk. Psykiateren min skrev ut resept på Seroquel og Cipralex som gjorde meg til, i mangel av bedre ord, en zombie. Så etter en periode orket jeg ikke mer preparater så jeg fortsatte med selv-medisinering for å komme meg ut av zombie tilværelsen. Og slik fortsatte sirkelen.

Ser du hva jeg hinter til? Men dette er det du som styrer med. Vi er alle forskjellige og ikke alle opplever disse bivirkningene av hyppig bruk. Dog, slik jeg ser det, nytter det ikke å prøve å komme seg ut av depresjon/angst om nissen, i dette tilfellet rusmidler, er med på lasset.

Lykke til uansett.
Sist endret av pannekake2k; 29. august 2013 kl. 15:41. Grunn: skriveleif
Sitat av GangM Vis innlegg
Jeg jobber helt klart med det selv, men det har aldri fungert.
Så etterhvert vil psykologen lære meg nye metoder for å takle angsten.

For øyeblikket går jeg på 150 mg efexor mot angsten (hovedsakelig Sosial Angst, tvangslidelser, depresjoner og sannsynligvis generell angstlidelse).
Vis hele sitatet...
Hva har du angst for? Andre mennesker?
Trådstarter
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hva har du angst for? Andre mennesker?
Vis hele sitatet...
Korrekt.
Og det å spise, drikke, skrive, holde presentajoner, og mye annet mens andre ser på.
Tror vel det er mengden du bruker det kommer an på? mange bruker dette medisinsk, altfor å dempe negative følelser. Ville vært sinnsykt nøye på hvor mye du får i deg. Litt er bra, blir det for mye kan dette bidra til å forsterke angst.
GangM; GABA+5-HTP+Omega3+Utsett deg for sosiale situasjoner.

Når det gjelder psykose+cannabis så er vel det ikke et ferdig-utforsket tema, men jeg tror de fleste som har mangen venner som røyker som er litt oppi åra har venner tålte stoffet, og venner som ikke tålte det. Har selv et par 30år+ kompiser som var tilsynelatende normale under oppvekst som bor hjemme hos foreldra uten jobb og et sosialt liv. Røyker gjør de fortsatt tho
For meg gikk cannabis fra a vaere en halvskummel helgeaktivitet med halv-shady folk jeg ikke likte til medisin. Jeg bruker cannabis for smerter (prolaps) og for psyken (depresjon), men den viktige fakoren som gjor det mulig for meg er det lave forbruket. 5gram weed holder for meg i flere mnder, dog royker jeg langt ifra hver dag, og nar man trenger kun 0,1-0,2g for den medisinske effekten er det helt fantastisk for min del.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du må sansynligvis ha en sjeldnere variant av et gen som bryter ned dopamin i hjernen, for å få psykotiske symptomer som følge av cannabis bruk. ca 25% av mennesker har denne varianten. David nutt, siterer forskning på nettop dette hær:
http://www.youtube.com/watch?v=iHEBkh-l6tA (starter på 6:20)
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg tror faktisk det er omtrent 1 av 10 av de jeg har kjent som røyker mye. To av dem har aldri blitt helt friske igjen, selv ikke 20 år etter...
Vis hele sitatet...
jeg har en venn som ikke er i tvil om at cannabis gjorde han psykisk syk,han har agorafobi og er veldig angstpreget..panikkangst hadde han aldri før dette og har det tom når han er alene...5 år siden han røyka,og fungerer ellers ok.

jeg husker jeg ble superdeppa og kunne gråte halve dagen etter en joint kveld,jeg vet ikke hvor mye det har gjort med min psyke..når jeg tenker etter kan det faktisk være årsaken til en del,jeg husker ikke hvordan jeg var før dette.da jeg var 15 år da det skjedde

farlige greier for psyken uten tvil det VÆRSTE du kan bruke for psyken av alle "vanlige"stoffer

er du disp for depresjoner og angst må du aldri ta i dette...ikke ellers heller,man vet faen aldri med dritten

amf er derimot det beste jeg har fått for psyken,river deg løs fra en depresjon og man føler seg veldig flott..et lite angstsug i magen når det går ut av systemet men du kan fint lande den med benzo eller no

Anbefaler alle med psy problemer å prøve amf hvis de har prøvd "alt"annet,det kan redde liv
Sist endret av alanapoli; 15. september 2013 kl. 19:41.
Sitat av alanapoli Vis innlegg
Anbefaler alle med psy problemer å prøve amf hvis de har prøvd "alt"annet,det kan redde liv
Vis hele sitatet...
Hahaha! Litt av et stalltips du kommer med der gitt. Hørt om amfetaminindusert psykose før?
In Wonderland
Kjenner mange mange som røyker og har gjort det en stund, men det har bare klikka for 1 og h*n var i et dårlig miljø og har vært det lenge + tok andre rusmidler.. men man burde jo ikke "starte" om man fint greier seg uten. Selv har jeg angst og det å røyke letter alt trykk og bekymringer fra skulderne mine, men er jo ikke garantert at alle reagerer slik, og er jo dumt å prøve for å prøve også går alt i dass :/
Har noen her hatt vanskeligheter med å fullføre setninger under cannabisrus?
noen ganger går det lixom ikke ant å fullføre, tungen stopper plutselig å bevege seg feks.