Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 8371
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
tl;dr: Mac vs PC-diskusjoner i alskens tråder suger. Jeg vil liste opp argumenter som blir brukt i slike, så man kan henvise hit i stedet for å sløse med tid. Skrik ut om du har forslag.
[center]_________________[/center]
  • Denne tråden er fortsatt i brainstorm-fasen. Den første tanken om den hadde jeg for lenge siden. Diskuterte den på treff i desember, og skrev endelig dette utkastet i januar. Eplegutten hjalp med sistnevnte (så vi er hvertfall to som er leie).
  • Kommer ikke på noe annet å skrive i den. Finnes folk her som er mye mer informert om dette enn jeg (som har brukt begge, men for en god stund siden).
  • Poenget med denne tråden: Latterlig lei av alle kranglene som søpler til tråder der trådstarter vurderer å skaffe seg Apple-PC, eller der noen foreslår det. Det er alltid de samme jævla argumentene, og man får infeksjon i øyet etterhvert.
  • Et håp om at folk etterhvert kan peke hit når slike situasjoner oppstår, og «Okei, vi har alle hørt det før (<- lenke), la oss komme oss videre, og don't be hatin' :)»
[center]_________________[/center]

Hvordan jeg røflig tenkte meg tråden:
(nummerert så man enkelt kan referere til spesifikke punkter)
  1. Pris
    «Mac er mye dyrere enn PC. Se her: PC med samme specs som Mac til halvparten av prisen». Apple Mac konkurrerer heller med business-PC-er som t.d. Lenovo Thinkpad. Disse ligger i omtrent samme prisklasse. Prisene er høyere i forhold til hardware da komponentene har høyere kvalitet.
  2. Gaming
    Ja, Windows egner seg bedre til spilling. Det er fortsatt fullt mulig å gjøre det, og bl.a. finnes Steam nå til Mac. Dog er utvalget på Steam mye bedre til Windows. Se forøvrig «Mac + Windows». <-- Her mener jeg ett eller flere punkter om Hackintosh, Parallels, Bootcamp m.m.
  3. Virus
    Det finnes få, om ingen virus ute i det fri for Mac. Ikke så med Windows. Selv om det ikke er vanskelig for kyndige Windows-brukere å beskytte seg, finnes det mange ukyndige som dermed får virus.
  4. Brukervennlig
    Dette varierer delvis fra person til person. Linux is not Windows er relevant i den sammenhengen.
[center]_________________[/center]

Delvis tilfeldige punkter jeg kom på
Men som vi ikke har noe utfyllende til. Godt mulig flere av disse og de over kan spleises sammen, og sikkert noe som kan legges til, eller trekkes ifra.
  • Out-of-the-box / Plug 'n play
  • Mediebehandling (bilde- lyd- og videoredigering m.m.)
  • Hackintosh
  • Parallels, Bootcamp
  • Design
  • OS skreddersydd til hardware
  • Utnytter hw bedre. Specs ikke så viktig.
  • Lett å få hjelp med Windows
  • Fænsi løsninger som at man slipper kabelrot med iMac, og magnetkontakt på strømforskyning.
  • Knotete å skifte ut hardware i Mac.
  • HW-oppgraderinger fra Apple Inc. er dyre.
[center]_________________[/center]

Ja, den typiske X vs Y-lista er delt inn i to deler: «for X/mot X», «for X/for Y» o.l., men i dette tilfellet virker det som om «argumenter om X vs. Y» passer bedre. Mye av det er uansett små argumentasjoner som gjentas gang på gang.

Skrik ut med forslag eller spørsmål til denne foreløpig grautstygge tråden.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Kan legge til mitt personlige eksperiment, jeg satte en Macbook Pro og en hjemmebygd maskin opp mot hverandre.

Specs Win7 maskina: Core2Duo, 4gb DDR2 RAM, 7200RPM 32mb cache HDD.
Specs OSX maskina: Core2Duo, 4gb DDR2 RAM, 7200RPM 32mb cache HDD.
(Ser du likhetenene?)

Test: Begge maskinene skulle bruke Sony vegas pro 10 til å eksportere en full HD 7.1 surround film.

Resultat: Macen brukte totalt rundt 30 minutter mindre på å eksportere videoen.

Konklusjon: Mac OSX kan (etter dette resultatet) visstnok eksportere video raskere, noe som er ett bonus for folk som redigerer/eksporterer mye video.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Freddy_fred5: Har du en mer generell formulering som er underbygget av eksterne kilder på denslags? Isåfall kunne det gått under punktene «Mediebehandling» eller «Utnytter hw bedre»

En måte jeg ser for meg tråden på i «ferdig» tilstand:
  • Lenk hit om du har kommet over en Mac vs. PC-diskusjon som gjentar gamle argumenter. Lengre forklaring nederst i denne posten.
  • <punktene under «Hvordan jeg røflig tenkte meg tråden»>
  • I mange diskusjon om Mac og PC bladibladibla…
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
Freddy_fred5: Har du en mer generell formulering som er underbygget av eksterne kilder på denslags? Isåfall kunne det gått under punktene «Mediebehandling» eller «Utnytter hw bedre»

En måte jeg ser for meg tråden på i «ferdig» tilstand:
  • Lenk hit om du har kommet over en Mac vs. PC-diskusjon som gjentar gamle argumenter. Lengre forklaring nederst i denne posten.
  • <punktene under «Hvordan jeg røflig tenkte meg tråden»>
  • I mange diskusjon om Mac og PC bladibladibla…
Vis hele sitatet...
Har dessverre ingen eksterne kilder, og jeg orker dessverre ikke repetere prosessen, ettersom det tok meget med tid... Både å finne stuff å putte i filmen, samt fikle med 7.1, samt få timerbajsen til å funke...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det som irriterer meg mest i denne endeløse diskusjonen når man støter på endebrukere som skal krangle på at Apples produkter er så mye bedre er følgende scenario :


Meg :
Hvordan går det med den nye macbooken din ?

Person :
Bra, den er så jævli mye bedre enn den gamle HP-laptopen min!

Meg :
Og hvilken modell var det ?

Person :
En HP LOLBOOK 9000 konsumershit4000.

Meg :
Da er det jo ikke så rart, du har jo sammenlignet en laptop til 2800,- med en macbook til 11000,-

Person :
Ja, men det er jo en mac, den er jo så bra!

Meg :
Det er godt mulig, men hadde du kjøpt en PC til 11000 hadde den nok vært like bra

Person :
NEI, JEG VILLE ALDRI KJØPT EN PC TIL 11000, PC ER SÅ DRITT, KRÆSJER OG DÅRLIG YTELSE OG ALT

Meg :
Det er jo ikke rart når du kjøper en PC til 1\4 av prisen du er villig å betale for en macbook

Person :
LA LA LA LA LA LA LA.


Slår ikke feil faktisk, dette har jeg opplevd fire ganger bare det siste året med folk som har kjøpt seg en "billig" macbook men ikke ville kjøpe en "dyr" pc.
Jeg liker at Apple oppdaterer operativsystemet en gang årlig. Hvor det koster et par hundrelapper, mot Windows som gjerne bruker 5-6 år før de oppgraderer/oppdaterer.

Jeg liker også det lille ekstra Macen har (som standar). Lys under knappene og egne knapper for Launchpad og Mission control.

EDIT: Mente at Apple lanserer et nytt operativsystem en gang i året.
Crew lofotLAN 2012
PureRushh's Avatar
Jeg vil peke ut noe. Måten mac blir laget på er veldig spesielt. De fleste windows maskinene har plastikk kabinett osv. Macen er av aluminium som er laser behandlet, skjært ut, pusset osv. Det er så mange detaljer. Puls-lyset som viser om maskinen er i idle er bak mange aluminumshull som er laget av laser stråler. Det jeg vil frem til er at "kabinettet" til macen tar lang tid og lage å går gjennom dyre behandlinger. Dette får nok utslag på prisen.

Jeg har mac og windows å liker begge maskinene. Er mest glad i macen da
Mitt syn på hele dette fanboy-opplegget er:

PC og Mac er verktøy, bruk det deretter. Du bruker ikke hammer til å skru.
Vodka! Vodka! Vodka!
31 8
Apple = overprisa

Windows/PC = ikke overprisa, eller jo spørs om du kjøper f.eks alienware
eneste jeg kan si, hold deg unna MAC selvom målet er å redigere bilder/videoer.. Kjøp/bygg heller en PC som yter mye bedre i redigering + billigere..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ptrrr Vis innlegg
Jeg liker at Apple oppdaterer operativsystemet en gang årlig. Hvor det koster et par hundrelapper, mot Windows som gjerne bruker 5-6 år før de oppgraderer/oppdaterer.

Jeg liker også det lille ekstra Macen har (som standar). Lys under knappene og egne knapper for Launchpad og Mission control.

EDIT: Mente at Apple lanserer et nytt operativsystem en gang i året.
Vis hele sitatet...
Hvert andre år for de siste releasene mener du.

Forøvrig kan servicepacks i mange tilfeller være minst like mye forandring på som en ny os-release, f.eks XP SP1 kontra vanilla.
Og ikke minst det faktum at seriøse bedrifter bytter ikke operativsystemer hvert år, i mange tilfeller kan det går 5-8 år før hele ITparken er flyttet over på ny plattform, dette pga av alle applikasjonene må tilpasses det nye operativsystemet.

Lys under knapper ? Hva skal man vel med slikt, man har da ikke sett på tastaturet siden midten av 90tallet, og launchtaster har da 99% av alle laptops idag.
Crew lofotLAN 2012
PureRushh's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvert andre år for de siste releasene mener du.

Forøvrig kan servicepacks i mange tilfeller være minst like mye forandring på som en ny os-release, f.eks XP SP1 kontra vanilla.
Og ikke minst det faktum at seriøse bedrifter bytter ikke operativsystemer hvert år, i mange tilfeller kan det går 5-8 år før hele ITparken er flyttet over på ny plattform, dette pga av alle applikasjonene må tilpasses det nye operativsystemet.

Lys under knapper ? Hva skal man vel med slikt, man har da ikke sett på tastaturet siden midten av 90tallet, og launchtaster har da 99% av alle laptops idag.
Vis hele sitatet...
Noen liker detaljer, kan du ikke bare fatte det?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av PureRushh Vis innlegg
Jeg vil peke ut noe. Måten mac blir laget på er veldig spesielt. De fleste windows maskinene har plastikk kabinett osv. Macen er av aluminium som er laser behandlet, skjært ut, pusset osv. Det er så mange detaljer. Puls-lyset som viser om maskinen er i idle er bak mange aluminumshull som er laget av laser stråler. Det jeg vil frem til er at "kabinettet" til macen tar lang tid og lage å går gjennom dyre behandlinger. Dette får nok utslag på prisen.

Jeg har mac og windows å liker begge maskinene. Er mest glad i macen da
Vis hele sitatet...
Tja, er jo bare i nyere tid lowend macene har fått aluchassis, før var det jo det største pisset av plast som noensinne var produsert, apple ville heller ikke fikse eventuelle skader i plasten som oppsto ganske ofte hos mange brukere.

Og når de kun lager la oss si 5 forskjellige chassis er det ikke noe vanskelig å gjøre det passelig gjennomført, når vi snakker en seriøs hardwarevendor som f.eks HP som har til enhvert tid 20-30 forskjellige chassis blir det noe annet.

Sitat av PureRushh Vis innlegg
Noen liker detaljer, kan du ikke bare fatte det?
Vis hele sitatet...
Hvis en detalj er det som får deg til å kjøpe en bil \ et hus \ en pc, og si at den detaljen er at grøftelys har LED, eller huset har et takvindu eller at pcen har lys under tastene, greit, men hvis det var det eneste som fikk deg til å kjøpe det respektive objektet så har du merkelige prioriteter i livet ditt.
Crew lofotLAN 2012
PureRushh's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tja, er jo bare i nyere tid lowend macene har fått aluchassis, før var det jo det største pisset av plast som noensinne var produsert, apple ville heller ikke fikse eventuelle skader i plasten som oppsto ganske ofte hos mange brukere.

Og når de kun lager la oss si 5 forskjellige chassis er det ikke noe vanskelig å gjøre det passelig gjennomført, når vi snakker en seriøs hardwarevendor som f.eks HP som har til enhvert tid 20-30 forskjellige chassis blir det noe annet.
Vis hele sitatet...
Jepp, og vi ser hvordan det går med HP. De har bra maskiner til enterprisen men til forbrukere er det bare piss. Varmeproblemer på mange maskiner. Dettw problemet intreffer ikke like mye som før da.

Hvorfor skal apple lage så mange andre typer kabinett når det de har funker? Trenger ikke finne opp hjulet på nytt hver gang
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av PureRushh Vis innlegg
Jepp, og vi ser hvordan det går med HP. De har bra maskiner til enterprisen men til forbrukere er det bare piss. Varmeproblemer på mange maskiner. Dettw problemet intreffer ikke like mye som før da.
Vis hele sitatet...
Her er vi tilbake på å sammenligne epler og mandariner på boks kontra å sammenligne epler og epler.
Crew lofotLAN 2012
PureRushh's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tja, er jo bare i nyere tid lowend macene har fått aluchassis, før var det jo det største pisset av plast som noensinne var produsert, apple ville heller ikke fikse eventuelle skader i plasten som oppsto ganske ofte hos mange brukere.

Og når de kun lager la oss si 5 forskjellige chassis er det ikke noe vanskelig å gjøre det passelig gjennomført, når vi snakker en seriøs hardwarevendor som f.eks HP som har til enhvert tid 20-30 forskjellige chassis blir det noe annet.



Hvis en detalj er det som får deg til å kjøpe en bil \ et hus \ en pc, og si at den detaljen er at grøftelys har LED, eller huset har et takvindu eller at pcen har lys under tastene, greit, men hvis det var det eneste som fikk deg til å kjøpe det respektive objektet så har du merkelige prioriteter i livet ditt.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg bare vet va jeg ha bruk for og godtar valgene andre mennesker tar rundt meg enn og rakke ned på dem fordi dem har overprisa maskiner eller va det skulle være. Alle er forskjellige godta det. Jeg er fornøyd med mac og windows.
Offtopic: hvem i helvette gidder og gå head-to-head imot AtXbYeA ??
Ontopic: AtXbYeA's første innlegg i denne tråden summer opp mine mac pro venner også som har konvertert til "lyset". samt at jeg likte en annen post om "detaljer".
pros Mac (personlige)
- Touchpaden
- Magnetgreiene i skjermen og strømkablen
- levetiden i standby
- Designet (kom igjen, det skader ingen at maskinen ser smashing ut. Og de er faktisk ganske solide i forhold til mange lette laptops av plastikk)
- Høytallerene er overraskende bra
- Mye kvalitets-software fra Apple
- enkelt og greit system for begynnere

Pros PC (personlige)
- Flere muligheter til gamle spill som ikke kom til Mac
- man kan bygge egen og spare penger på det
- man kan designe selv
- minst like gode specs
- flere billige muligheter
- enkelt og greit system for begynnere

Jeg har jobbet med mac på media i 3 år, hatt en laptop på siden og siden et år på FHS der jeg kun brukte mac.
Velger fremdeles PC bga underholdningsmulighetene. Mange flere spill + at adobe programmene virker flawless på pcen min.

I tillegg syntes jeg det er mye enklere å installere software på pcer, dobbeltklikk på en exe.fil. Blir ikke enlere enn det.
Det har vell kun så og si om preferanse. Noen liker Mac noen PC. Tror man vil bli fornøyd uansett hva man velger.
Men tror egentlig pc er en sikker vinner, men liker du mac, så er det ikke noe annet som er alternativt.

Smaken er som baken!
Mac fungerer utmerket til å surfe på nettet og skjekke Facebook.
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av j0n Vis innlegg
Mac fungerer utmerket til å surfe på nettet og skjekke Facebook.
Vis hele sitatet...
da kjøer du ærlig talt en pc til 2k hvis det er fomålet!

Personlig har jeg ikke noe i mot macbook, skulle gjerne hatt en selv.
Men ser ikke for meg at jeg vil ha en stationer mac, det kjøre jeg windows.
Sitat av j0n Vis innlegg
Mac fungerer utmerket til å surfe på nettet og skjekke Facebook.
Vis hele sitatet...
Det samme gjør Windows, Android og diverse ubuntu.
Blant ungdommen i dag er det ikke "mac har bedre prosessor" som er argumentet, de vil ha mac fordi, jo, det er en mac. Har hørt utrolig mye dumt i mitt liv, men noe av toppen av kaka var "virus _fungerer ikke_ på mac". Mange kjøper også produkter som ser mer gjennomførte ut og på Elkjøp hvor mac og PC, sistnevnte til 4000kr står side ved side er det ikke mye tvil i hva de hadde likt best. Mange tror også at høyere pris = bedre produkt (som ikke alltid stemmer).
Sist endret av Poison; 10. april 2012 kl. 00:02.
Min erfaring: Liker min iMac grunnet alt-i-et-pc. Joda, det finnes windowsbaserte pcer som er alt-i-et, men jeg gikk for iMac siden jeg syns den ser finest ut, i tillegg til at jeg ville bruke osX. Nå som jeg har flere iosprodukter så er det hendig med mac også, siden alt kjører godt sammen i icloud. Når det kommer til vanlig bruk av pc driter jeg i om det er windows eller osx. Man kan surfe på nett og spille wow like bra på begge os.
Sist endret av mo3; 10. april 2012 kl. 00:04.
Sitat av olaPola Vis innlegg
I tillegg syntes jeg det er mye enklere å installere software på pcer, dobbeltklikk på en exe.fil. Blir ikke enlere enn det.
Vis hele sitatet...
Trykke på en .exe fil, så trykke next, next, I agree, next og install.


Mange programmer på mac trenger du bare dra til "applications" mappen, og du har installert det.
Flott initiativ å lage denne tråden da jeg skal mest sannsynlig ha meg en ny laptop om ikke lenge, og sikler litt på en 13" MacBook Pro.

Én ting jeg har merket når jeg har brukt forskjellige Mac'er er at det virker som om programmene kjører mer stabilt på disse maskinene. Som et av de første innleggene i tråden sier om Vegas 10 og at det var kjappere i OSX, så tror (Merk: Tror, ikke vet. Dette trenger bekreftelse først.) jeg at programmer til OSX er mer tilpasset, da det er snakk om et veldig knapt antall forskjellige maskiner, mens til Windows er det snakk om et vanvittig antall kombinasjoner når det kommer til forskjellig maskinvare og operativsystem-versjon.

Jeg kan også legge til at jeg ikke har hatt noen problemer med ting som henger seg eller krasjer på noen av mine PC'er, som alle kjører Windows, da jeg tar veldig godt vare på alle tingene mine og passer på at de yter maksimalt til enhver tid.

Jeg håper at jeg formulerte meg noelunde forståelig der, og ikke snakket en haug med tullball.
Sist endret av Deadlock Radium; 10. april 2012 kl. 00:08.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Trykke på en .exe fil, så trykke next, next, I agree, next og install.


Mange programmer på mac trenger du bare dra til "applications" mappen, og du har installert det.
Vis hele sitatet...
Når boksen popper opp der pila allerede var ser jeg ikke skaden. Det jeg nevnte kom helt til slutt som en liten bi-setning, om du velger annerledes pga det er det din sak.
Jeg var ganske sikker på at mye software på mac måtte monteres virtuellt som en ISO.fil?
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Flott initiativ å lage denne tråden da jeg skal mest sannsynlig ha meg en ny laptop om ikke lenge, og sikler litt på en 13" MacBook Pro.

Én ting jeg har merket når jeg har brukt forskjellige Mac'er er at det virker som om programmene kjører mer stabilt på disse maskinene. Som et av de første innleggene i tråden sier om Vegas 10 og at det var kjappere i OSX, så tror (Merk: Tror, ikke vet. Dette trenger bekreftelse først.) jeg at programmer til OSX er mer tilpasset, da det er snakk om et veldig knapt antall forskjellige maskiner, mens til Windows er det snakk om et vanvittig antall kombinasjoner når det kommer til forskjellig maskinvare og operativsystem-versjon.

Jeg kan også legge til at jeg ikke har hatt noen problemer med ting som henger seg eller krasjer på noen av mine PC'er, som alle kjører Windows, da jeg tar veldig godt vare på alle tingene mine og passer på at de yter maksimalt til enhver tid.

Jeg håper at jeg formulerte meg noelunde forståelig der, og ikke snakket en haug med tullball.
Vis hele sitatet...
Et godt argument for oss kamerabrukere for mac er at iPhoto er ganske bra software. Når jeg var hos mor og far i påsken sleit jeg med at jeg ikke hadde noe program uten om photoshop som kunne lese Raw-filer. Dette kan iPhoto enkelt, og man kan også enkelt redigere dem der i fra også.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Når boksen popper opp der pila allerede var ser jeg ikke skaden. Det jeg nevnte kom helt til slutt som en liten bi-setning, om du velger annerledes pga det er det din sak.
Jeg var ganske sikker på at mye software på mac måtte monteres virtuellt som en ISO.fil?
Vis hele sitatet...
Tja, dobbeltrykke på .dmg filen så den mountes. Har ikke støtt på noe annet iallefall..
Sitat av mo3 Vis innlegg
Et godt argument for oss kamerabrukere for mac er at iPhoto er ganske bra software. Når jeg var hos mor og far i påsken sleit jeg med at jeg ikke hadde noe program uten om photoshop som kunne lese Raw-filer. Dette kan iPhoto enkelt, og man kan også enkelt redigere dem der i fra også.
Vis hele sitatet...
Jeg har merket at Photoshop kan være ganske tungvint med .RAW- og .CR2-filer selv. En gang skulle jeg redigere en hel haug med bilder til en russeplakat jeg var ansvarlig for, og 7D'en som ble brukt tok alt i .RAW. Dette var ganske upraktisk for meg, som på det tidspunktet tydeligvis hadde fucket til Camera Raw og Bridge og whatnot, og ingenting fungerte skikkelig. Jeg måtte åpne ett og ett av totalt 30 bilder, og det tok evigheter.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Jeg har merket at Photoshop kan være ganske tungvint med .RAW- og .CR2-filer selv. En gang skulle jeg redigere en hel haug med bilder til en russeplakat jeg var ansvarlig for, og 7D'en som ble brukt tok alt i .RAW. Dette var ganske upraktisk for meg, som på det tidspunktet tydeligvis hadde fucket til Camera Raw og Bridge og whatnot, og ingenting fungerte skikkelig. Jeg måtte åpne ett og ett av totalt 30 bilder, og det tok evigheter.
Vis hele sitatet...
hadde samme frustrasjon som deg når jeg var hjemme i påsken. skøyt bare i raw, så det var flott å bare koble minnekortet i kortleseren, så popper iPhoto automatisk opp og spør om å overføre filer, så er det bare å bla i gjennom nesten 50 bilder som om det var Jpeg
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
*Frem og tilbake med Mac-fanboy*
Vis hele sitatet...
Dette går nok under pt. 1. Punktene er ikke ment å argumentere hverken for eller mot en part, men heller oppsummere argumenter i en… kategori.

Har du forslag til hvordan man kan endre punktet for å få med gnålet fra den andre siden også?
___________________________

Sitat av ptrrr Vis innlegg
Jeg liker at Apple oppdaterer operativsystemet en gang årlig. Hvor det koster et par hundrelapper, mot Windows som gjerne bruker 5-6 år før de oppgraderer/oppdaterer.

Jeg liker også det lille ekstra Macen har (som standar). Lys under knappene og egne knapper for Launchpad og Mission control.

EDIT: Mente at Apple lanserer et nytt operativsystem en gang i året.
Vis hele sitatet...
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Hvert andre år for de siste releasene mener du.

Forøvrig kan servicepacks i mange tilfeller være minst like mye forandring på som en ny os-release, f.eks XP SP1 kontra vanilla.
Og ikke minst det faktum at seriøse bedrifter bytter ikke operativsystemer hvert år, i mange tilfeller kan det går 5-8 år før hele ITparken er flyttet over på ny plattform, dette pga av alle applikasjonene må tilpasses det nye operativsystemet.

Lys under knapper ? Hva skal man vel med slikt, man har da ikke sett på tastaturet siden midten av 90tallet, og launchtaster har da 99% av alle laptops idag.
Vis hele sitatet...
Som skrevet bruker jeg hverken eller. Er det en mer flytende overgang fra én versjon til den andre i Mac?

Denne tråden sikter, som forumet for det meste ellers, på privatpersoner. Statistikk for hvor mange som installerer SP-er i MSW? Og hvor stor andelen er som skaffer seg ny versjon av Mac OS? Om man gjør det er jo opp til en selv, men jeg kan tenke meg at det er ulike sannsynligheter for at man gjør det, avhengig av nettopp OS.

Det med lys under knapper o.l. går imo under «fænsi løsninger som magnetisk ladekabel». Delvis smakssak og etter behov også. Jeg vet det er mange som liker opplyst tastatur (selv foretrekker jeg lampa over webkameraet i Thinkpaden).
___________________________

Sitat av PureRushh Vis innlegg
Jeg vil peke ut noe. Måten mac blir laget på er veldig spesielt. De fleste windows maskinene har plastikk kabinett osv. Macen er av aluminium som er laser behandlet, skjært ut, pusset osv. Det er så mange detaljer. Puls-lyset som viser om maskinen er i idle er bak mange aluminumshull som er laget av laser stråler. Det jeg vil frem til er at "kabinettet" til macen tar lang tid og lage å går gjennom dyre behandlinger. Dette får nok utslag på prisen.
Vis hele sitatet...
Hm, kan kanskje være med under pris-punktet, men jeg tror det allerede dekkes av «komponentene har høyere kvalitet». Eller er det en betydelig andel mennesker som har produksjonsmetode som en av de store kjøpegrunnene sine?
___________________________

Sitat av Tamriel Vis innlegg
Apple = overprisa

Windows/PC = ikke overprisa, eller jo spørs om du kjøper f.eks alienware
eneste jeg kan si, hold deg unna MAC selvom målet er å redigere bilder/videoer.. Kjøp/bygg heller en PC som yter mye bedre i redigering + billigere..
Vis hele sitatet...
Synd du ikke forstod poenget med tråden.
___________________________

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Tja, er jo bare i nyere tid lowend macene har fått aluchassis, før var det jo det største pisset av plast som noensinne var produsert, apple ville heller ikke fikse eventuelle skader i plasten som oppsto ganske ofte hos mange brukere.
Vis hele sitatet...
Tenker vi holder oss til nåtiden (:
Og når de kun lager la oss si 5 forskjellige chassis er det ikke noe vanskelig å gjøre det passelig gjennomført, når vi snakker en seriøs hardwarevendor som f.eks HP som har til enhvert tid 20-30 forskjellige chassis blir det noe annet.
Vis hele sitatet...
Hehe, folk bryr seg neppe om at andre produsenter velger å ha et bredere spekter av maskiner.
Sitat av PureRushh Vis innlegg
Hvorfor skal apple lage så mange andre typer kabinett når det de har funker? Trenger ikke finne opp hjulet på nytt hver gang
Vis hele sitatet...
Dette kan kanskje være et punkt? Fokusert produktlinje, jfr. YT:TED - Barry Schwartz: The paradox of choice (20 min)?
___________________________

Sitat av olaPola Vis innlegg
pros Mac (personlige)
- Touchpaden
Vis hele sitatet...
Den kommer jeg på at det faktisk er en del som har nevnt. Personlig liker jeg den på Thinkpaden min bedre (har dog ikke brukt den på eplemaskiner noe særlig). Kanskje «Fænsi løsninger» kan ha underpunkter?
levetiden i standby
Vis hele sitatet...
Godt poeng.

Noen som kan komme med motargumenter til denne? Jeg kommer på Acer Timeline-serien. Hvor lenge holder batteritiden seg oppe på de to merkene? Andre som bør nevnes? I tillegg finnes det forskjellige former ekstra-batterier man kan plugge på ikke-Apple-maskiner. Både i stedet for optisk drev, og under laptopen. Disse bør imo også nevnes i en slik sammenheng.
- Designet (kom igjen, det skader ingen at maskinen ser smashing ut. Og de er faktisk ganske solide i forhold til mange lette laptops av plastikk)
Vis hele sitatet...
Kunne du skrevet et punkt om dette? Som du ser er det på listen over punkter vi ikke har utfyllende tekst for enda.
Høytallerene er overraskende bra
Vis hele sitatet...
Tester o.l. som sammenligner? Her vil man såklart finne litt av hvert, bl.a. laptoper med B&O-høyttalere.
Mye kvalitets-software fra Apple
Vis hele sitatet...
Noe spesielt du tenker på? iLife e.l.?
enkelt og greit system for begynnere
Vis hele sitatet...
Her kunne jeg også tenkt meg tester e.l. om hvor fort komplette newbies kom seg inn i et system.
Pros PC (personlige)
- Flere muligheter til gamle spill som ikke kom til Mac
Vis hele sitatet...
Går nok under pt. 2. Noe du vil tilføye/endre?
man kan bygge egen og spare penger på det
Vis hele sitatet...
Dette kan nok taes med under pris-punktet. Noe som «Om det står dårlig til med penger, og man trenger datamaskin på kort varsel, er ikke-Apple-maskin det eneste alternativet. Det finnes rett og slett ikke Apple-maskiner som er billige nok». (Hva med brukt-priser?)
enkelt og greit system for begynnere
Vis hele sitatet...
Déjà vu!
I tillegg syntes jeg det er mye enklere å installere software på pcer, dobbeltklikk på en exe.fil. Blir ikke enlere enn det.
Vis hele sitatet...
I beg to differ (:
___________________________

Sitat av Poison Vis innlegg
Blant ungdommen i dag er det ikke "mac har bedre prosessor" som er argumentet, de vil ha mac fordi, jo, det er en mac. Har hørt utrolig mye dumt i mitt liv, men noe av toppen av kaka var "virus _fungerer ikke_ på mac". Mange kjøper også produkter som ser mer gjennomførte ut og på Elkjøp hvor mac og PC, sistnevnte til 4000kr står side ved side er det ikke mye tvil i hva de hadde likt best. Mange tror også at høyere pris = bedre produkt (som ikke alltid stemmer).
Vis hele sitatet...
Steike. Ser ut til at jeg glemte «merkevare»-punktet. Kunne du skrevet et utkast?
___________________________

Sitat av mo3 Vis innlegg
Min erfaring: Liker min iMac grunnet alt-i-et-pc. Joda, det finnes windowsbaserte pcer som er alt-i-et, men jeg gikk for iMac siden jeg syns den ser finest ut, i tillegg til at jeg ville bruke osX. Nå som jeg har flere iosprodukter så er det hendig med mac også, siden alt kjører godt sammen i icloud.
Vis hele sitatet...
Skriver du litt mer utdypende om Alt-I-Ett™?

___________________________

Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Én ting jeg har merket når jeg har brukt forskjellige Mac'er er at det virker som om programmene kjører mer stabilt på disse maskinene. Som et av de første innleggene i tråden sier om Vegas 10 og at det var kjappere i OSX, så tror (Merk: Tror, ikke vet. Dette trenger bekreftelse først.) jeg at programmer til OSX er mer tilpasset, da det er snakk om et veldig knapt antall forskjellige maskiner, mens til Windows er det snakk om et vanvittig antall kombinasjoner når det kommer til forskjellig maskinvare og operativsystem-versjon.
Vis hele sitatet...
Dette går nok delvis på «OS laget for et lite antall maskiner», noe vi ikke har et punkt på enda. Dog har jeg til nå ikke sett annet enn anekdoter.

Tester folkens. Tester! (:
___________________________

Sitat av mo3 Vis innlegg
hadde samme frustrasjon som deg når jeg var hjemme i påsken. skøyt bare i raw, så det var flott å bare koble minnekortet i kortleseren, så popper iPhoto automatisk opp og spør om å overføre filer, så er det bare å bla i gjennom nesten 50 bilder som om det var Jpeg
Vis hele sitatet...
Dette er vel del av Alt-i-ett-opplevelsen ja. Kan du skrive et punkt? Med argumenter fra begge sider såklart (:
Sitat av Jonta Vis innlegg

Skriver du litt mer utdypende om Alt-I-Ett™?
Vis hele sitatet...
Det kan jeg gjøre.

Jeg er tjue år. Jeg kan tenke meg at de fleste rundt min alder og under har hatt en stasjonær pc stående på gulvet. Dette ble jeg lei av. Med min iMac som er "Alt-i-ett-PC" så blir alt mye ryddigere. Her har jeg en kabel, som er til strøm. Siden både cam og mic er innebygd, slipper jeg disse kablene. Man får jo også med trådløst mus og tastatur, så her blir det enda mindre kabler.

Er kanskje ikke mange som over det, men jeg vil i all fall ha det ryddig rundt meg. Man kan selvfølgelig klare å lage det bra til med stasjonær, men her slipper man også en boks. Jeg fikk mye mer plass så jeg kunne ommøblere rommet slik jeg ville ha det. Noen kan si at 13500 for en imac er dyrt, men da får man trådløs mus og tastatur, du får en fantastisk god 27" skjerm, mic og cam integrert i en fin maskin. iMac er også ganske stille, både ved surfing og spilling.
Selv om det er dyr inngangsbillett, vil jeg si at en iMac passer bedre i stua som stasjonær, kontra en "vanlig" stasjonær boks.

Faren til en kompis av meg har også en alt i et pc, (lenovo tror jeg det var) og syns den va god å surfe på. Den har i tillegg touch skjerm, som er litt tøft. Men jeg foretrekker Mac grunnet iCloud (siden jeg har iPad og iPhone) og programmer som iPhoto, Imessage osv.
Sist endret av mo3; 10. april 2012 kl. 00:36.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Kan kværne litt på eget kjøtt:

Mens Mac batteriet vist er godt nytt, slites det fort ut, og hvis det har hatt over 300 full recharges nekter apple å bytte for deg.

Ikke like stort problem i norge though *Hosthost*reklamasjon*hostherk*
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
mo3: Ah, stasjonær såklart. Dette blir kanskje nok et underpunkt på «fænsi løsninger».

Freddy_fred5: «visstnok» ja. Dokumentasjon! (:
Sitat av Jonta Vis innlegg

Den kommer jeg på at det faktisk er en del som har nevnt. Personlig liker jeg den på Thinkpaden min bedre (har dog ikke brukt den på eplemaskiner noe særlig). Kanskje «Fænsi løsninger» kan ha underpunkter?Godt poeng.
Vis hele sitatet...
Er det en forskjell på thinkpad og den vanlige touchpaden på pro og air?

Fancy løsninger er det på både mac og pcer, men om man kun skal ha en laptop er jo paden på air og pro foretrukket av, hvertfall meg, pga størrelsen, funksjonene som scrolling med to fingre (that's not what she said), zooming og det faktum at det er en knapp delt i 2 som er skjult istedenfor løsningen som er på min Acer, to knapper som klikker så det høres ut som om lårbein knekkes tvert av i sene nattetimer.

Det man også får med når man kjøper macbook er den herlige tynne kablen som kan snurres rundt den ganske petite strømklossen jeg ikke vet hva er, men som følger med alle laptoper.
På min acer er det en gedigen klump midt på ledningen, og det tar mye plass uansett hvor mange ganger man har rigget lydutstyr opp og ned. Klossen er for stor.

Noen som kan komme med motargumenter til denne? Jeg kommer på Acer Timeline-serien. Hvor lenge holder batteritiden seg oppe på de to merkene? Andre som bør nevnes? I tillegg finnes det forskjellige former ekstra-batterier man kan plugge på ikke-Apple-maskiner. Både i stedet for optisk drev, og under laptopen. Disse bør imo også nevnes i en slik sammenheng.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvordan det er med Acer sin Timeline serie, men et raskt google søk kan gjøre underverker. Tviler uansett på at tiden er bedre enn standbytiden til forrige Air (var ikke den på 30 dager?)
På min personlige kan jeg spille i ca 6 eller 7 timers tid, når den bare står å går kan den vare noe lengre. Standbytiden er vel 4 dager eller noe i den dur, da er den i dvale/sleep.

Kunne du skrevet et punkt om dette? Som du ser er det på listen over punkter vi ikke har utfyllende tekst for enda.Tester o.l. som sammenligner? Her vil man såklart finne litt av hvert, bl.a. laptoper med B&O-høyttalere.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til høytallerne er jo selv den billigste macbooken så dyr at man burde forvente god lydkvalitet.
Jeg prøvde å google hva slags høytallere som er i en macbook pro, men fant ikke stort. Det eneste jeg har er min personlige erfaring, som er at høytallerne er ca like ok om man punger ut 10000.

Noe spesielt du tenker på? iLife
Vis hele sitatet...
Når det kommer til freeware er det ingen som gjør det så lettvint som Apple. De jeg tenker mest på er iTunes, som er enklere å bruke enn windows mediaplayer, kan synces med iPod og man kan podcaste ganske enkelt.
iMovie, en million ganger mer stabilt enn WMM, i tillegg er det lettere å bruke takket være en interface som ikke overlater mye til de små grå.

Om det viser seg at flere og flere spill kommer til mac, tror jeg rett og slett at jeg går for det. Jeg konverterer ikke, jeg er bare veldig forelsket i touchpaden, og kommer sannsynligvis til å installere et windows skin
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
mo3: Ah, stasjonær såklart. Dette blir kanskje nok et underpunkt på «fænsi løsninger».

Freddy_fred5: «visstnok» ja. Dokumentasjon! (:
Vis hele sitatet...
Dessverre er de eneste kildene jeg har på dette gnålete personer på forumer, men i apples service tingamajiggery står det "etter 300 full cycle oppladninger dekkes ikke lenger batteridefekter eller mangler på batteri (inkludert, men ikke begrenset til batterilevetid) av Apple."
Noe som vi ikke trenger å tenke på, siden vi bare kan henvise til reklamasjon å si fuuu.

Skal sies at jeg ikke forstår meg på personer som klager over at de måtte ha maskinen sin på service å betale mye, er jo bare å si "Reklamasjon pga. dette" og få en ny.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Kan kværne litt på eget kjøtt:

Mens Mac batteriet vist er godt nytt, slites det fort ut, og hvis det har hatt over 300 full recharges nekter apple å bytte for deg.

Ikke like stort problem i norge though *Hosthost*reklamasjon*hostherk*
Vis hele sitatet...
Istat nano på min macbook pro viser at den har 646 cycles og har 89% av batteri kapasiteten den hadde som ny.
Sist endret av detune; 10. april 2012 kl. 01:31.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av detune Vis innlegg
Istat nano på min macbook pro viser at den har 646 cycles og har 89% av batteri kapasiteten den hadde som ny.
Vis hele sitatet...
Omtrent samme her, men poenget er ikke nødvendigvis at batteriet slites ut, men at Apple går ganske fort inn for å sette ned foten
Crew lofotLAN 2012
PureRushh's Avatar
Hm, kan kanskje være med under pris-punktet, men jeg tror det allerede dekkes av «komponentene har høyere kvalitet». Eller er det en betydelig andel mennesker som har produksjonsmetode som en av de store kjøpegrunnene sine?
Vis hele sitatet...
Kommer nok under høy prispunktet. Poengen mitt var bare at det kan ha en utspilling på prisen. Som sjef-designeren til apple sier er at det vakreste med macen er innsiden fordi at innsiden er så bra laget. Det er som faren til Steve Jobs fortalte at man må deisgne bakparten bra selv om forbrukerne ikke ser den.
Kansje ett litt n00b spørsmål men. Hvorfor er det en I som den første bokstaven på alle appel produkter? Og hva står den for?
Sitat av armorking Vis innlegg
Kansje ett litt n00b spørsmål men. Hvorfor er det en I som den første bokstaven på alle appel produkter? Og hva står den for?
Vis hele sitatet...
Bokstaven ble først sett i iMac. Det har vel noe med at det skal være likt og man skal kjenne seg i igjen med produktene. Feks når du leser om et produkt med bokstaven i først, vil mange med engang forbinde Apple. Sånn med iphone. Tar et helt vanlig navn, setter ien foran. Vips, du har et verdenskjent merkenavn som blir nevnt i mange sammenhenger.

Når Apple introduserte iMac, skulle ien stå for internett, men for Apple var ien også individual, instruct, inform, inspire.
Sist endret av mo3; 10. april 2012 kl. 10:52.
Egyptisk Tempelkatt
Du skriver i førsteposten at det er minimalt med virus til mac, well think again;

http://www.itavisen.no/893505/det-ve...uset-noensinne

650 000 maskiner infisert.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Og ikke minst det faktum at seriøse bedrifter bytter ikke operativsystemer hvert år, i mange tilfeller kan det går 5-8 år før hele ITparken er flyttet over på ny plattform, dette pga av alle applikasjonene må tilpasses det nye operativsystemet.
Vis hele sitatet...
Hvis du bytter ut "seriøse" med "litt større", så er vi enige. Jeg vil i høyeste grad kalle bedriften min, og f.ex. flere av de andre på kontoret, "seriøse", men store er vi ikke. Jeg selv venter gjerne *litt*, for å unngå barnesykdommer, men hos de bedriftene jeg har jobbet for tror jeg ikke det har vært en eneste mac med 5-8 år gammelt OS, kan nok også ha litt å gjøre med at det generelt er ganske mye enklere å oppdatere OSX enn windows. Eller jo - vent litt, det ene mediehuset hadde faktisk en gammel powermac stående for å kjøre noe snodig gammel programvare som ikke fantes til nyere versjoner av osx enn Tiger, såvidt jeg husker.

Lys under knapper ? Hva skal man vel med slikt, man har da ikke sett på tastaturet siden midten av 90tallet, og launchtaster har da 99% av alle laptops idag.
Vis hele sitatet...
Lys under tastaturet kan faktisk være digg. Bruker det nesten aldri, men her om dagen fikk jeg faktisk bruk for det.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Sitat av olaPola Vis innlegg
Er det en forskjell på thinkpad og den vanlige touchpaden på pro og air?
Vis hele sitatet...
Ja. AFAIK: Rudimentær multitouch (to-finger scroll flere veier, pinch to zoom, muligens flere) samt en litt ruglete overflate, som er _digg_.

Andre merker har jeg sett klistremerker på, som hinter til lignende. Acer for eksempel.
Fancy løsninger er det på både mac og pcer, men om man kun skal ha en laptop er jo paden på air og pro foretrukket av, hvertfall meg, pga størrelsen, funksjonene som scrolling med to fingre (that's not what she said), zooming og det faktum at det er en knapp delt i 2 som er skjult istedenfor løsningen som er på min Acer, to knapper som klikker så det høres ut som om lårbein knekkes tvert av i sene nattetimer.
Vis hele sitatet...
Ser ut til at touchpad helt klart blir et punkt under «fænsi løsninger».

Kunne du samlet sammen litt info om funksjonaliteten fra andre merker? Så kan man ta det med som sammenligning (:
Det man også får med når man kjøper macbook er den herlige tynne kablen som kan snurres rundt den ganske petite strømklossen jeg ikke vet hva er, men som følger med alle laptoper.
På min acer er det en gedigen klump midt på ledningen, og det tar mye plass uansett hvor mange ganger man har rigget lydutstyr opp og ned. Klossen er for stor.
Vis hele sitatet...
Både dette og magnetisk tilkoblinger kan nok føyes sammen til eget punkt under «fænsi løsninger».
Når det kommer til freeware er det ingen som gjør det så lettvint som Apple. De jeg tenker mest på er iTunes, som er enklere å bruke enn windows mediaplayer, kan synces med iPod og man kan podcaste ganske enkelt.
iMovie, en million ganger mer stabilt enn WMM, i tillegg er det lettere å bruke takket være en interface som ikke overlater mye til de små grå.
Vis hele sitatet...
Punkt som «bedre tilleggsprogrammer følger med OS-et»? (usikker på «tillegg». «standardprogrammer» i stedet? Forslag?)
___________________________

Sitat av PureRushh Vis innlegg
Kommer nok under høy prispunktet. Poengen mitt var bare at det kan ha en utspilling på prisen. Som sjef-designeren til apple sier er at det vakreste med macen er innsiden fordi at innsiden er så bra laget. Det er som faren til Steve Jobs fortalte at man må deisgne bakparten bra selv om forbrukerne ikke ser den.
Vis hele sitatet...
Kan nok «Apple legger også vekt på design på steder de fleste ikke titter. Som inni og bak. Dette er med på å heve prisen.», eller noe lignende.
___________________________

Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Du skriver i førsteposten at det er minimalt med virus til mac, well think again;

http://www.itavisen.no/893505/det-ve...uset-noensinne

650 000 maskiner infisert.
Vis hele sitatet...
Den hadde jeg ikke fått med meg. Kunne du forbedret viruspunktet? (:
Ettersom de aller fleste virus ligger på nettet, er påstanden om at mac er virusfri urelevant
Sitat av AdonInformation Vis innlegg
Du skriver i førsteposten at det er minimalt med virus til mac, well think again;

http://www.itavisen.no/893505/det-ve...uset-noensinne

650 000 maskiner infisert.
Vis hele sitatet...
Det er snakk om en trojaner. Det vil si at det er brukerfeil om noe galt skjer.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av mo3 Vis innlegg
Det er snakk om en trojaner. Det vil si at det er brukerfeil om noe galt skjer.
Vis hele sitatet...
Og det er som regel det samme på andre siden av spekteret.
Kan egentlig konkludere med at mac-laptopene har ganske mange fænsi løsninger. Magneter her og der, den kule touch paden, software osv.
Men det er ikke som om touchpads på pcer er ubrukelig, jeg har spilt mye cs uten mus på laptop. Software er det også mye av, men mac har for det meste et renere og mer futuristisk design over det hele.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Kan egentlig konkludere med at mac-laptopene har ganske mange fænsi løsninger. Magneter her og der
Vis hele sitatet...
Magneter på en pc? Pleier du ofte å henge opp viktige ark på pcen, akkurat som på kjøleskapet?
Dette blir som å sammenligne Ferrari med Lamborghini.