Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10796 2613274
Jeg føler jeg har vært på luretur igjen hehe.

Edit:sorry dobbel post

http://bildr.no/thumb/272517.jpeg
Sitat av Øddra
Jeg føler jeg har vært på luretur igjen hehe.

Edit:sorry dobbel post

http://bildr.no/thumb/272517.jpeg
Vis hele sitatet...
Ja du har vært på luretur igjen. Du plukker jo bare samme soppen om igjen..
Sitat av Øddra
Jeg føler jeg har vært på luretur igjen hehe.

Edit:sorry dobbel post

http://bildr.no/thumb/272517.jpeg
Vis hele sitatet...
Det der er jo de samme som du plukket sist. Er lov til å gjøre en liten innsats for å finne det du leter etter istedetfor å plukke den første soppen du finner og legge ut bilde her.

edit: Skyggen kom meg i forkjøpet.
Sist endret av Sinister; 18. oktober 2008 kl. 05:23.
Torstein, dette såg bra ut. I mine øyne er alle flein
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Dette er flein Torstein =)
4. forsøket mitt så har alle sammen muggna:/
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av __Torstein__ Vis innlegg
4. forsøket mitt så har alle sammen muggna:/
Vis hele sitatet...
Da har de ikke fått lufta seg godt nok, eller hvis du har tørka de, lagt de i plastposer osv, så var de ikke ferdigtørket når du la de i plastposen:l
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Lufta bikkja i dag, å så tilfeldig vis denne bilde1 bilde2

Syns fargene ser riktige ut, men synes hatten var litt for rund? Så lurte på om noen viste om dette var spiss fleinsopp?
Den ser for mørk ut for meg. Og nedkanten på hatten pleier å bøye seg litt inn mot stilken hos fleinsopp på den størrelsen. Hatten mangler også den karakteristiske spissen som de fleste av soppene har.
Sist endret av VinumSabbathi; 13. august 2009 kl. 14:07.
Sitat av lolb0b Vis innlegg
Lufta bikkja i dag, å så tilfeldig vis denne bilde1 bilde2

Syns fargene ser riktige ut, men synes hatten var litt for rund? Så lurte på om noen viste om dette var spiss fleinsopp?
Vis hele sitatet...
Nei, det er definitvt ikke flein. Spissen, fargen, hatten og stilken er feil. Sammenlign med dette.
Sitat av plohg Vis innlegg
Nei, det er definitvt ikke flein. Spissen, fargen, hatten og stilken er feil. Sammenlign med dette.
Vis hele sitatet...
okey. jeg får lete videre. takk for svaret =)

Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Den ser for mørk ut for meg. Og nedkanten på hatten pleier å bøye seg litt inn mot stilken hos fleinsopp på den størrelsen. Hatten mangler også den karakteristiske spissen som de fleste av soppene har.
Vis hele sitatet...
Var det jeg fikk følelsen av også, syns hatten var litt for rund, og manglet spissen ja, men måtte forsikre meg :P
Sist endret av lolb0b; 13. august 2009 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av plohg Vis innlegg
Nei, det er definitvt ikke flein. Spissen, fargen, hatten og stilken er feil. Sammenlign med dette.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe galt med fargene. Spiss fleinsopp kan være alt fra nesten helt hvite, til helt mørkebrune, alt etter som hvor fuktige omgivelsene er.
Første gang jeg prøver, men jeg er nå rimelig sikker på at jeg traff blink :-) Tok en tur i Nordlands vakre natur;-)
Sitat av shroomar Vis innlegg
Første gang jeg prøver, men jeg er nå rimelig sikker på at jeg traff blink :-) Tok en tur i Nordlands vakre natur;-)
Vis hele sitatet...
Mulig noen av de lyse er flein, de mørke er jeg ganske så sikker på ikke er flein
Takk for svar, mulig bildet er noe dårlig, men slik jeg så det var det "yngre" utgaver av de andre, som kom opp fra akkurat samme tue som de andre.. alle var fuktige og mørke under og med den karakteristiske spissen.

Hmm... nå ble jeg usikker. Skal uansett samle litt til så luker ut de tvilsomme.
Sitat av shroomar Vis innlegg
Takk for svar, mulig bildet er noe dårlig, men slik jeg så det var det "yngre" utgaver av de andre, som kom opp fra akkurat samme tue som de andre.. alle var fuktige og mørke under og med den karakteristiske spissen.

Hmm... nå ble jeg usikker. Skal uansett samle litt til så luker ut de tvilsomme.
Vis hele sitatet...
Da er det nok helt sikkert ikke flein, bedre lykke neste gang!=)
shroomar.. Dette ser ut som flein i mine øyne. De mørke soppa er bare litt gamle og fuktige.
Tja. Ønsker gjerne flere tilbakemeldinger og begrunnelser på hvorfor dette ikke er en hit. Årsaken er at hvis disse var feil, er det etter min mening svært vanskelig å identifisere riktig. Alle sjekkpunktene i forhold til alt jeg har lest er riktig, og hvis jeg skal lære av feil tar jeg gjerne mot tips :-)

Har det ikke travelt da de ikke skal konsumeres på en del uker ennå.

Edit: Takk for svar Bearass.
Sist endret av shroomar; 14. august 2009 kl. 22:16.
Sitat av shroomar Vis innlegg
Første gang jeg prøver, men jeg er nå rimelig sikker på at jeg traff blink :-) Tok en tur i Nordlands vakre natur;-)
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro dette er flein, men er ikke 100% sikker. De lyse er nesten helt sikkert riktig, men jeg tviler også på de store/mørke, og siden du sier de kom fra samme klynge er jeg usikker på de lyse og.

Har dem den bittelille knotten på tuppen av hatten? Ta et høykvalitets nærbilde av noen av soppene (gjerne dele hatten så man ser insiden)
Takk for svaret Neste gang skal jeg ta bedre bilder fra flere vinkler. Alle hadde tuppen på hatten og mørke på innsia. Må si at regnværet og det kaldere været de siste dagene virkelig fikk de til å dukke opp
Jeg sier at soppene er flein. Ser veldig ut som det. Mulig de svarteste er litt overmodne ellers ser det bra ut.
Jeg hadde spist dem. Et par av dem er litt vel våte og ligger i en for kinkig vinkel til at jeg ikke kan si det helt sikkert, men når jeg sammenligner stiler osv. virker det som om alle er av samme art. Og de fleste er definitivt spissfleinsopp.
Er det egentlig noe flein her ;O Tviler,men spør uansett.


http://i74.photobucket.com/albums/i277/REIDARHS/thumbnail_cellphone_1250338556.jpg

http://i74.photobucket.com/albums/i277/REIDARHS/thumbnail_cellphone_1250338825.jpg
Sist endret av RHS; 15. august 2009 kl. 14:29.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Shroomar: De er alle flein, de mørke er bare litt eldre, når de tørker vil de få en lysere farge som resten.
Se på stilkene, alle soppene på bildene har de karakteristiske vridde nesten glinsende stilkene som flein har.

RHS: Det der er ikke flein desverre.
Sist endret av Dodecha; 15. august 2009 kl. 14:36.
RHS: flerr opp noen skikkelig bilder, så kanskje du får hjelp.
Ja. Det var noen elendige bilder. Men det var jo feil sopp uansett. Skjønte nesten det.
Får prøve igjen i natt, på et annet sted.
va på en liten flein tur i dag, min første med fangst, men dog ikke sikker på all som ble plukket. Her er de fleste:

http://bildr.no/thumb/468933.jpeg
http://bildr.no/thumb/468934.jpeg
http://bildr.no/thumb/468937.jpeg
http://bildr.no/thumb/468939.jpeg
http://bildr.no/thumb/468941.jpeg
Alt er flein, grattis.
http://img43.imageshack.us/img43/6944/dsc00201o.th.jpg

dårlig mobil kamera, men ligner det?

bare for å være på den sikkre siden liksom = )
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
http://img43.imageshack.us/img43/6944/dsc00201o.th.jpg

dårlig mobil kamera, men ligner det?

bare for å være på den sikkre siden liksom = )
Vis hele sitatet...
Ja, det LIGNER på flein, men det er dessverre ikke nok til å identifisere den. Du er nødt til å få tatt ett bilde som er i fokus om du ønsker svar.

Det er ikke nok at soppen LIGNER på flein, men ja den gjør det.
Det LIGNER også på mange andre sopper.

Dere førstegangsplukkere: DERE MÅ VÆRE 100% SIKRE. SOPP ER FARLIG!
Det finnes to typer sopp plukkere, de som har rett, og de som er døde.

Får vel ta meg turen til soppstedet nå da sesongen såvidt har begynt. Ah, hjernen roper på psilocybin og psilosin.
Tja.. Hadde jeg vært nærsynt og mistet brillene mine ville jeg ha spist den der.
Det er sikkert at det er flein, ja.

Så dramatisk du er utidetfri, hehe.
Sist endret av appel; 15. august 2009 kl. 23:39.
Var litt sent ute med redigeringa.. Mente å legge til:

Måtte nok kjent på den også. Det er veldig klassisk fleinfasong og -farge, men du ser ikke teksturen. Ligner den de gode bildene som ligger ute også i tekstur, er det flein. - og utidefri, vakke meningen å bagatellisere.. Du er den fornuftige av oss.
Ja det ser jo ut som flein da, men sopp er dramatisk, så være sikker er regel nr 1

Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Tja.. Hadde jeg vært nærsynt og mistet brillene mine ville jeg ha spist den der.
Vis hele sitatet...
Haha, det gjorde kvelden
Sist endret av utidetfri; 15. august 2009 kl. 23:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av appel Vis innlegg
Det er sikkert at det er flein, ja.

Så dramatisk du er utidetfri, hehe.
Vis hele sitatet...
Det er fullstendig på sin plass å være "dramatisk"! Soppidentifisering er ikke noe man skal ta lett på, da det fort ender med å være lenket til dialysemaskinen for resten av sitt korte, ubehagelige liv.

Jeg vil anbefale deg, appel, om å trappe ned skråsikkerheten din 3-4 hakk. Visst ser disse soppene ut som flein, det gir jeg deg rett i, men det er i mine øyne forkastelig å forsikre folk om at de har funnet riktig sopp utfra ett eneste elendig bilde.

utidetfri har helt rett, det holder ikke at soppen likner, man må være 100%!

Sitat av verdande Vis innlegg
Tok noen nye bilder med et annet kamera. De har nå begynt å tørke.
Vis hele sitatet...
På de første bildene så soppene ut som flein, men jeg tør ikke si med 100% sikkehet at alle soppene er spiss fleinsopp. På dette bildet er det imidlertid helt umulig å se, ettersom soppene har kommet såpass langt i tørkeprosessen.

Sopper må identifiseres før tørking, da mange av de karakteristiske trekkene kan forsvinne/endres under tørking.
Sist endret av felix_poker; 17. august 2009 kl. 14:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det å si at det finnes 2 typer soppplukkere, de som har rett og de som er døde er litt overdramatisk, jo. Selvom jeg ikke vil at hele verden skal begynne med heroin, går jeg ikke rundt å sier at man blir avhengig etter første gang. Når han kommer med et prakteksemplar, som helt klart, uten tvil, ikke kan være noe annet enn flein, så sier jeg gjerne at det helt sikkert er flein.
Sitat av appel Vis innlegg
Det å si at det finnes 2 typer soppplukkere, de som har rett og de som er døde er litt overdramatisk, jo.
Vis hele sitatet...
Ja, vi må ikke glemme den tredje typen, de som tok feil, men overlevde (ofte med varige mèn).
Sitat av appel Vis innlegg
Selvom jeg ikke vil at hele verden skal begynne med heroin, går jeg ikke rundt å sier at man blir avhengig etter første gang.
Vis hele sitatet...
Dette var en svært dårlig sammenlikning. Her dreier det seg ikke om et potensielt avhengighetsproblem, men om identifisering av stoffet. En bedre sammenlikning er om noen poster et bilde av noe som godt kan se ut som heroin (men som godt kan være noe annet også), og du sier "go" til å injisere stoffet, basert på et halvgodt bilde.

Sitat av appel Vis innlegg
Når han kommer med et prakteksemplar, som helt klart, uten tvil, ikke kan være noe annet enn flein, så sier jeg gjerne at det helt sikkert er flein.
Vis hele sitatet...
Den dagen noen poster et slikt bilde, skal jeg ikke klage, men inntil det forventer jeg at du moderer deg. Det er helt greit å si at du "tror det er fleinsopp", eller at "det der ser ut som flein, ja", men å si at noe 100% sikkert, helt spikra, ingen diskusjon, er flein (basert på et uklart bilde), er i mine øyne useriøst.
Hvis man noen gang har sett et bilde av en flein går man ikke i skogen og plukker en dødelig sopp. Det er umulig, med mindre man pleier og spise sand til middag. Så vidt meg bekjent finnes det ingen dødelige sopper som ligner noe som helst på flein, heller ingen som vokser i nærheten der flein vokser.

Det værste som kan skje er vel at man får litt mageknip, løs mage osv. De som kanskje kunne ha lignet litt er noen av de som kan skape irritasjon i mage/tarmkanal. Altså, ingenting dødelig. - Jeg sier ikke at det ikke finnes dødelig sopper i Norge, bare at det ikke er noen som ligner - overhodet. Motbevis meg gjerne her, så skal jeg bøye meg i støvet.

Heroin går det ikke ann og identifisere på et bilde, så jeg likte min sammenligning bedre. Poenget jeg skulle få frem var overdramatisering, ikke sant.

Men jeg forstår hva du sier og mener, og jeg skal ikke virke så skråsikker neste gang.
Sitat av appel Vis innlegg
Men jeg forstår hva du sier og mener, og jeg skal ikke virke så skråsikker neste gang.
Vis hele sitatet...
Det er jeg glad for

Forøvrig anbefaler jeg å sjekke denne tråden på NS-forumet. Det er en god guide for å unngå lookalikes: http://www.norshroom.org/ubbthreads/...9468#Post49468
Sitat av appel Vis innlegg
Så vidt meg bekjent finnes det ingen dødelige sopper som ligner noe som helst på flein, heller ingen som vokser i nærheten der flein vokser.

Det værste som kan skje er vel at man får litt mageknip, løs mage osv. De som kanskje kunne ha lignet litt er noen av de som kan skape irritasjon i mage/tarmkanal. Altså, ingenting dødelig. .
Vis hele sitatet...
mener å ha lest på forumet her at det fantes lookalikes som ga varig nyresvikt?

er jeg helt på sopptur her eller?
Sitat av Svettpong Vis innlegg
mener å ha lest på forumet her at det fantes lookalikes som ga varig nyresvikt?

er jeg helt på sopptur her eller?
Vis hele sitatet...

Så vidt meg bekjent er det ingen sopper i norsk natur som ligner v e l d i g
på fleinsopp, som gir varige skader (eller er dødelige).

På den annen side fins det nok sopper som selv de mer erfarne mykologene
er usikre på, trolig er ikke alle verdens sopparter fullstendig identifisert.

Det er derfor lite klokt å ta sjanser, og heller holde regelen om at man ikke
spiser sopp man ikke er 100% sikker på. Har selv kassert sopp som mest
sannsynlig var fleinsopp, men som jeg var litt i tvil om.

Det kan forøvrig være lurt å lese om det som er kjent av giftig sopp, og prøve å gjøre seg kjent med utseende og vekstvilkår for disse.

Har funnet sopp svært nær fleinforekomster som jeg mistenkte for å være
Conocybe/Pholiotina Filaris (dødelig). De kan ha farge og form
som på avstand ligner flein. Hadde jeg vært litt for snar i
vendingen hadde de også blitt med meg hjem.

Men dette til tross, har man først plukket flein selv noen ganger,
blir man etterhvert ganske trygg på hva man finner.

God jakt!
Sitat av Svettpong Vis innlegg
mener å ha lest på forumet her at det fantes lookalikes som ga varig nyresvikt?

er jeg helt på sopptur her eller?
Vis hele sitatet...
spiser du denne: http://bilder.vgb.no/19898/3col/img_4702cca5d0f40.jpg så får du varig nyresvikt og enten dør du eller så må du regne med et liv i dialyse. Viser også til denne artikkelen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Adva...10&insert=true .

Så ja. Spiss giftslørsopp er bittelitt lik fleinsoppen. Og om man ikke har peiling på hva man driver med og går rundt i skogen (giftsløropp vokser i skog - ikke på gressenger der fleinsoppen vokser) og plukker giftslørsopp og tror det er fleinsopp - så kan det ende med døden.

Etter en trip på flein for et par år siden fikk jeg etter 3-4 dager diare etterfulgt av oppkast og rare drømmer. Dette varte en dag også ble jeg bedre. Et par dager senere fikk jeg deriomt samme symptomer, og jeg begynte å lure på om jeg kunne ha fått i meg en kjip sopp. Det var faktisk skremselsinlegget i BT (andre link over) av bergenspolitiet som fikk meg til å lure på om jeg hadde fått i meg spiss giftslørsopp.

Jeg leste meg opp på denne type sopp og til min store bekymring oppdaget jeg at symptomene jeg opplevde er nøyaktid dem man kan forvente seg av spiss giftsløropp. Symptomene kommer først etter noen dager, deretter blir man bedre og så kommer dem igjen. Folk flest tror bare at dem har fått spy-syke (andre giftige sopp merker man symptomene etter få timer). Dermed oppdages det i de aller fleste tilfeller for sent - og de fleste ender med ødelagte nyrer, eller døden. Needless to say: Jeg fikk mere og mere noia. Husker jeg ringte kompis med skjelvende stemme. Da jeg ringte trippekompis og spurte om han hadde lignende tendenser fortalte han at han ikke hadde det. Han kunne derimot fortelle meg at dama og naboene hadde hatt spysyke og diare. Så det hele viste seg å være at jeg bare hadde fått et virus.

Mens jeg satt bekymret og leste meg opp på spiss giftslørsopp så leste jeg om flere tilfeller i nyere tid der folk har dødd eller fått ødelagt nyrene sine. Sjangsen er minimal for at ikke nyrene blir ødelagt for godt om du får i deg denne soppen. Og sjangsen er også stor for at man dør - da de fleste tror man bare har fått et virus og venter for lenge med hjelp. Mens jeg leste om nyere tilfeller av spiss giftsløropp i Norge - så leste jeg dog ikke om fleinsoppplukkere som til forveksling har plukket spiss giftslørsopp. Alle tilfeller var andre soppplukkere på jakt etter spise-sopp. Dette sannsynligvis fordi dem vokser på forkjellige plasser (om dem også hadde vokst på beitemarker skal man ikke se bort ifra at det hadde vært et par uerfarne flein-plukkere som hadde fått ødelagt nyrene sine hvert år). Det kan med andre ord hende at artikkelen i BT som jeg har linka til ovenfor bare er politi-propaganda for å spre noia i miljøet.

Anyhow. Episoden lærte i allefall meg å ikke plukke sopp jeg ikke aner hva er.
Sitat av Bearass Vis innlegg
spiser du denne: http://bilder.vgb.no/19898/3col/img_4702cca5d0f40.jpg så får du varig nyresvikt og enten dør du eller så må du regne med et liv i dialyse. Viser også til denne artikkelen: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Adva...10&insert=true .

Så ja. Spiss giftslørsopp er bittelitt lik fleinsoppen. Og om man ikke har peiling på hva man driver med og går rundt i skogen (giftsløropp vokser i skog - ikke på gressenger der fleinsoppen vokser) og plukker giftslørsopp og tror det er fleinsopp - så kan det ende med døden.
Vis hele sitatet...
Syns soppen var såpass ulik at den burde jeg klare å berge meg for, etter som jeg forstår så er sjansen mye lavere for å finne skadelig sopp dersom jeg holder meg på gressmark / beitemarker?

Er sauer som har beitet på et jorde hele sommeren ikke langt ifra her, får ta turen dit da.

Cant wait
Sist endret av Svettpong; 24. august 2009 kl. 21:12. Grunn: Skriveleif -.-
Hola, må bare sjekke før jeg plukker mere i morgen.
Jeg tror 1 og 2 er flein, men vil sjekke med godt folket her først hva de tror.


http://bildr.no/thumb/474866.jpeg

Tviler på at 3,4 og 5 er noe spiselig i det hele tatt når jeg ser på bilder av flein
Sist endret av Malice; 25. august 2009 kl. 00:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
plukket flein for første gang i kveld! Jeg har satt meg inn i hvordan man identifiserer spiss fleinsopp, men for å være på den sikre siden ber jeg om hjelp

her er 2 bilder av fangsten min:
http://www.flickr.com/photos/3921714...42579/sizes/l/
http://www.flickr.com/photos/3921714...26476/sizes/l/

Stilkene på samtlige ser fleinaktige ut, men toppen på den 2 soppen fra høyre er jeg mer usikker på..
For min del ser de tre soppene lengst til venstre ut som om de kan være flein. Resten ser ut som noe annet. Stilken er for mørk og tynn, og hattene er flate, runde og uten "tupp". Jeg vil heller ikke garantere for soppene lengst til venstre, bare så det er sagt.
Hvem av bildene svarte du på nå Felix Poker, mitt eller tankbart sine?
Sitat av Malice Vis innlegg
Hvem av bildene svarte du på nå Felix Poker, mitt eller tankbart sine?
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet tanbarts bilder.

Jeg vil ikke uttale meg for sikkert om dine. Jeg er ikke komfortabel med å identifisere sopp når jeg kun har et bilde å gå ut fra.
Sist endret av felix_poker; 26. august 2009 kl. 09:15. Grunn: feilinfo.
Oppsummering av regler som gjelder for denne tråden:
  • Les post#1 før du spør om hjelp.
  • Soppen må være fersk (ikke tørr).
  • Bildene må være nærbilder, og må vise soppen fra siden og skivene under hatten.
  • Ved mer enn 3 sopp i hvert bilde må soppen nummereres.
  • Spre individene utover på et ensfarget, nøytralt underlag.
  • Ta flere bilder med riktig fokus, godt lys og i god oppløsning.
  • Bildet skal ha oppløsning på minst 5MP, og filstørrelse over 1MB.