Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4626
Hei, jeg er ny på dette forumet.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si uten om at jeg har levd et nokså kjedelig og tomt liv så langt tilbake jeg kan huske.
Men i det siste har jeg lest mer enn før og opplevd nye ting som har åpnet opp en helt ny verden for meg.

For ikke så lenge siden prøvde jeg hasj for første gang, og dette er så langt det eneste rusmiddelet uten om nikotin, koffein og alkohol jeg har prøvd.

Og jeg var vel en av de som så verden i svart og hvit. Men så ble jeg mer og mer intressert i hva som gjør at mennesker er mennesker osv..
Dette gjorde at jeg ble veldig kritisk til måten ''the general public'' var veldig dømmende ovenfor noe de har ingen kunnskaper om eller erfaringer med, ihvertfall innenfor min krets.

Uansett, jeg tenkte bare å skrive ned litt og kanskje komme i kontakt med noen andre som ikke er like trangsynte når det kommer til personlig frihet.
For jeg føler at så lenge man ikke skader eller sårer andre seg selv så bør det meste være lov, men desverre så er det slikt at jeg kan ikke røyke eller snakke med noen av mine venner eller familie om dette da de har en helt annen holdning til f.eks hasj enn meg. Og det respekterer jeg, jeg bruker kun hasj når jeg er alene og ønsker å la tankene flyte av gårde.

Og ide siste har jeg lest og hørt mye på terrence mckenna og alan strassman om noe som heter DMT, jeg kom over dette etter at jeg syntes hasj har hjulpet meg å sette mer pris på omgivelsene mine. Og iden sammenheng har jeg lest og søkt litt rundt om det fins lignende ressurser på denne jord som kan hjelpe en å utvide sinnet, uten å faktisk være avhengighetsskapende og skadelig for en. Dermed kom jeg over DMT så skal vist være noe av seg selv.

Så det jeg prøver å kommunisere til dette iform av en litt for lang post, så ønsker jeg å snakke med folk om deres opplevelser med enten DMT eller andre stoffer.

Hilsen en bergenser som er glad i hasj og bruker 1-2 ganger i uken.

En siste ting før jeg poster dette, jeg vil bare si dette til noen, når jeg røyker og forsvinner i tankene mine så tenker jeg ofte på universet og hvordan livet oppstod og alt som følger med det. Og jeg har ikke lest noensteder forløpig at man kan se ting som ikke er der, altså hallusinerer av å røyke hasj, da jeg er overbevist at jeg har opplevd det en gang tidligere.

Sensurert av moderator
Sist endret av Tias; 13. august 2008 kl. 21:45.
Hei. Det er fint hasj har gitt deg en slik effekt. Men jeg ville ikke hoppet rett på DMT enda, det er ikke noe i nærheten av hasj så selv om det _kan_ være en givende tripp er det sannsynligvis noe av det sjukeste du vil oppleve. Mange som prøver det blir satt ut i uker etterpå og sjangsen for og bæde når du ikke har noen erfaring med sånt i det helet tatt er større.

Hvis du har lyst å oppleve noe sånt så ville jeg anbefalt deg å prøve sopp først. Det kommer garantert til å være heftig nok, men ikke så heftig at du blir dratt rett inn i en annen dimensjon\virkelighet, men gir deg tid til å reflektere, tenke og oppleve noe fullstendig nytt
DMT er, som speq så fint forklarte det, "eksamen i psykadelia". Å hoppe rett på det ville virkelig være å stupe i den skikkelig dype enden av bassenget. Hvis jeg skal anbefale noe vil jeg som Geordie sier anbefalt sopp (eller LSD). I og med at vi er i begynnelsen av fleinsesongen nå vil nok sopp være litt lettere å få tak i enn syre, så om du ikke har noen kontakter som kan få tak i LSD er det vel relativt enkelt å få tak i.

Lykke til videre i karriæren din, men vis forsiktighet.
Sist endret av ulldott; 13. august 2008 kl. 21:32.
Trådstarter
7 4
Har lest mye om sopp også, og det går under i min bok som ufarlig, og har vurdert det som noe jeg vil prøve en gang, om det blir før eller etter dmt tripp har jeg ikke bestemt meg for.

Men hvis dette er noe du mener er lurt så skal jeg tenke på det.
Som sagt, jeg har ingen å snakke med om dette da, så jo mer jeg får snakket med noen om dette som har erfaring eller bare få snakket ut om dette med noen, så setter jeg stor pris på.
Og det er det jeg håper kanskje dette forumet kan bidra til at jeg får snakket fra meg litt og får kanskje litt tilsnakk uten å blande inn familie og venner med det første.

Så jeg setter stor pris på svaret.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...&highlight=dmt - DMT tripprapport
http://www.freakforum.nu/forum/showt...t=tripprapport - Sopp Tripprapport
http://www.freakforum.nu/forum/showt...t=tripprapport - - || - Denne her handler litt om det og ha en "bad trip"

Jeg lover deg at sopp ikke er en dans på roser. Jeg tenke det første gang før jeg prøvde det jeg også i og med at jeg hadde lest så mye om det. Men inni trippen når evnen din til og tenke rasjonelt og logisk har forsvunnet kan du oppleve å bli konfrontert med negative tanker om deg selv, ting du ikke visste eller bare oppleve skremmende ting. Det er ofte de beste trippene, for du lærer en del om deg selv.

Jeg har prøvd sopp utallige ganger, dog har jeg aldri vurdert DMT enda..
Sist endret av Picard; 13. august 2008 kl. 21:42.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg har røykt 5-MeO-DMT ved flere anledninger, og har selv vært til stede når personer har tatt steget inn i psykedelia vha. 5-MeO-DMT (uten å ha prøvd noe annet før). Det gikk greit, DMT-tripper går over så fort at jeg tviler på at man kan pådra seg varige mén. Sopp varer på sin side såpass lenge at du har plenty tid til å bli skremt for livet, men det pleier jo stort sett å gå fint det også, spessielt hvis man ikke gjør noe dumt.

For å være helt ærlig så er min oppfatning av situasjonen din er at du har oppdaget hasj, og syns hele mystikken er veldig spennende - og du vil utforske mer. Jeg kan ikke gjøre annet enn å råde deg til å vente 10 år eller så for å se om dette faktisk er en vei ditt voksne deg er komfortabel med å ta, for det er ikke sikkert du gjør de klokeste valgene i dag (tro det eller ei).
Trådstarter
7 4
Takk Geordie for linkene.

til Tias, ja det er jo kanskje den største utfordringen jeg står ovenfor da, å vente noen år eller gjøre det nå. For alt jeg vet så kan dette utløse en vond spiral og føre til andre ting osv.
Men en del av meg har jo lyst å utforske og oppleve nye ting.
Jeg personlig er komfertabel med hasj, som er det eneste som jeg har prøvd, fordi jeg vet at jeg ikke påvirker andre enn meg selv der og da.
Kanskje jeg glemmer små ting dagen derpå osv, men jeg vil aldri såre de rundt meg.

Men når det kommer til psykedeliske stoffer så føler jeg at jeg trår inn på et nytt område og jeg vet jo ikke hva som vil skje, men jeg har lyst å prøve ihvertfall en eller annen form for ikke-avhengighetsskapende psykedelisk stoff en gang, tenke over opplevelsen, la det gå en viss tid, 3-4 mnd eller 2-3 år eller hvor lenge det enn måtte være også eventuelt vurderere i det hele tatt om jeg vil gjøre det igjen, men om det er riktig eller ikke føler jeg at jeg må tenke gjennom.
Og jeg setter stor pris på at rådet ditt, men om jeg følger det eller ikke er opp til meg og det vil tiden vise.
Igjen takker for ærlige svar.
http://www.freakforum.nu/forum/showt...ight=bad+trips
Er ikke meningen og skremme det, og jeg tror ikke du kommer til å få en kjip opplevelse. Men det er fint du leser litt om hva det vil si og trippe hvis du ikke har gjort det før, og hva det vil si å få en "bad trip"

Så burde du jo tenke på det Tias sa. Du har hele livet foran deg og mange flere muligheter å prøve noe sånt på, kanskje om et par år når det å røyke hasj ikke har den effekten det hadde. Men så klart, hvis du har veldig lyst(slik som jeg og sikkert de fleste andre her inne) så får du sikkert en utrolig opplevelse.

Søk på "tripprapport" i forumet så finner du maaaasse interessant lesestoff.
Trådstarter
7 4
Leste en god del idag på jobben om hva det vil si å ha en bad trip og hva sted og stemning har å si hvordan trippen blir.
Når alt kommer til alt, så ønsker jo bare jeg å oppleve noe gøyt, spennende eller skremmende, eller bare lære litt mer om meg selv.

Men det som er viktig i alle samtaler og diskusjoner er å ikke bare se den ene siden av saken, altså det posetive, men det farlige og hva som skjer.
Og utifra det komme frem til en konklusjon, og som man sier, det er kun tiden som vil vise om jeg har tatt en rett avgjørelse eller ikke.

Men ja Geordie, jeg er ute etter å ha en utrolig opplevelse, men jeg vil ihvertfall vite på forhånd om de mulige konsekvense slik at jeg seinere har ingen rett til å klage.
Sist endret av OpenMinded; 13. august 2008 kl. 22:06.
Derfor jeg linket til Badtrips tråden. Som du sikkert vet så burde du iallefall ta en liten dose første gang. Da er sjangsene for at du får noen varig skade veldig små, og den skumle delen av en tripp anser mange som en av de mest lærerike. Dette kommer iallefall til og dra deg ut av svart hvitt verden din som du nevner med hasj
Trådstarter
7 4
Ja, det var det samme med hasj.
Da prøvde jeg veldig lite til å begynne med, så har jeg tatt mer i etter hvert.
Men det jeg pleier å gjøre når jeg røyker er å sette på litt planet earth, høre litt pink floyd og se på bilder av verdensrommet. Det gjør at jeg tenker utrolig mye, utrolig fort og syns det er virkelig er spennende. Lese om eller høre på f.eks coast to coast (www.coasttocoastam.com) når de snakker om ulike fenomener eller hva det enn er, så føler jeg meg som en liten unge som blir fortalt et virkelig spennende godnattfortelling.

Men jeg har også blitt redd noen par ganger, selv om dette kanskje virker drøyt, fordi jeg tenker veldig mye på livet etter døden, og hvordan alt starter og da blir jeg litt redd når jeg finner ut det er så lite jeg vet. eller det er så mye der ute som jeg ikke har fått vite om enda også videre, men frykten er kanskje ikke behagelig der og da, men i ettertid så føler jeg at jeg får mye ut av å tenke på hva det er som gjør meg redd og hvorfor.
Og etter at jeg har brukt hasj i det siste har jeg også fått mer livlige drømmer, jeg vet ikke om det har med selve hasjen å gjøre enn med at jeg prøver hver morgen å huske hva jeg drømte slik at det forblir hos meg litt lengre.

Lurer også på om det er mulig å hallusinere med å bruke hasj, jeg mener jeg har opplevd dette men er ikke sikker, da det jeg mener var et syn bare var en mann som gikk foran meg, når jeg vet i ettertid at det ville vært usannsynlig med tanke på at jeg var helt alene hjemme.
Heisann sveisann!

Heh, må si du ligner veldig på meg da jeg var i samme fase selv, og sikkert mange andre her inne også. Psykedeliske stoffer er virkelig herlige, og kan gi så utrolig mye. Tingen er at du må være villig til å gi noe tilbake selv også, det er ikke slik at du kan proppe i deg en haug med sopp eller et par syrelapper og forvente at du skal få vite alt om verden og deg selv og gå helskinnet ut av det. Psykedelika er et vanskelig og komplisert tema, det krever mye tid og energi. Du lurer kanskje på hvorfor jeg sier noe sånt, opplevelsen skal jo liksom være herlig, sant? Vel, mange av opplevelsene er herlige, men det er først i ettertid en slik psykedelisk opplevelse vil utfolde seg og virkelig spille en forskjell. Hvis du har en kraftig psykedelisk opplevelse og ikke gjør noe mer ut av den enn de 6-12 timene du har den, men legger den bak deg og labber videre vil du bare sitte igjen med et artig minne. That`s it. Cluet er i bunn og grunn det som skjer når du har kommet ned. Du har kanskje blitt vist fantastiske, viktige, fæle, dramatiske og spesielle ting. Og det er her utfordringen kommer - integrering av trippen i ditt hverdagslige liv, en konstruktiv integrering.

Slike sinnstilstander er midlertidige, og du kan ikke ta de med deg videre. Men, du kan ta med deg det du har blitt vist og lært. Grundig analysering av trippen i ettertid er viktig, å gå gjennom alt det du tenkte, alt det du følte, husk trippen, ta den med deg, inkluder den og aksepter den som en del av deg selv. Men behold også et kritisk øye til det, ikke alt slike sinnstilstander gir er noe å ta med seg videre, så tre forsiktig og ikke bli helt lost.

Og så til dette med DMT, som du selvfølgelig har fattet interesse for. Ulldott påpekte lenger oppe i tråden at DMT er psykedelikas "eksamen", og det kan stemme ganske bra. Jeg har selv prøvd dette vidunderlige og mystiske molekylet, og jeg vil råde deg å ikke hoppe rett på det. Det vil antagelig ikke være noe problem, men det kan derimot være lurt å tilegne seg litt erfaring med andre psykedeliske stoffer først. Selvom ingenting egentlig kan forberede deg på det sinnsyke rushet og den ytterst kraftige opplevelsen DMT gir deg så er det nok et sjakktrekk å ha noen erfaringer innabords på forhånd.

Ved alt jeg har skrevet nå sikter jeg naturligvis til de virkelig kraftige psykedeliske opplevelsene, for visse tripper eller visse substanser gir deg rett og slett bare litt moro, og ikke noe spesielt utover det. Men det er svært individuelt, og har mye å si med hva du har til mål for trippen og hvilke tankespor du sender deg selv inn i. Som jeg sa så krever slike opplevelser litt fra deg også, både før, under og etter opplevelsen. Jeg har forøvrig skrevet en guide som jeg anbefaler deg å ta en titt på: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=94101

Lykke til =)
Sist endret av Sky; 13. august 2008 kl. 23:08.
Kaunda, takk igjen for ett håpløst innlegg av deg!

1. Det er IKKE vanlig å få hallusinasjoner ved hyppig bruk av hasj.
2. Hasjen VIL i tvil kunne forandre personligheten din etter langtidsbruk, 5 år +
3. Alle de negative effektene du skrive om kan kun oppstå ved spesielle tilfeldigheter, dessuten er trådstarter en bruker ikke misbruker, som du faktisk må være først.
4. Hvorfor i helvete skal han motta hjelp? Han har ett moderat forhold til rus kjenerellt, og opplever nye ting som øker livskvaliteten betraktilg uten videre negative sider.

Norge produserer mye propeganda, og det er jo nettopp dette trådstarter har funnet ut.

Til trådstarter, anbefaler deg å vente med DMT til du har erfaring med psykedelika. Sopp er å anbefale, men husk, ikke slurv med dosen, anskaff deg en vekt.
Jeezes Kaunda. Det du sier er kanskje sant om man røyker masse hver dag. Openminded sitt forhold til hasj vil ikke drastisk forandre personligheten til trådstarter og gjøre han\henne ukritisk og tiltaksløs. Har du i det hele tatt lest første tråden?

Og hvordan klarte du å stille den diagnosen, lettere grad av depresjon og angst?
Det må være mulig å tenke på slikt, og faktisk bli litt skremt uten at man har angst og depresjoner, verden, universet og vår eksistens er et mysterium for oss og mange finner det litt skremmende.

Det finnes andre måter og "takle" slikt på enn å få en resept på ditt og datt(eller ty til relgion for å få svar), det er ingen som virkelig tror at man skal gå gjennom livet likegyldig og uberørt av slike spørsmål, og iløpet av livet opplever mange at de stiller seg disse spørsmålene. Synes det er ganske skremmende selv, men det er mest fordi jeg ikke tror det er noe etter døden.

Det er ikke noe galt i å tenke på slikt, og bli litt skremt. Trådstarter forklarer at han\hun får får litt ut av og tenke på det, så med mindre det begynner og sluke opp tankene dine både under hasjrusen og generelt sett så skjønner jeg faen meg ikke hva legen skal gjøre med dette. Forklare hvordan alt startet eller skrive ut anti-depressiver?
Sist endret av Picard; 14. august 2008 kl. 00:07.
OpenMinded:

Jeg tror du blander sammen Alan Watts og Rick Strassman. To geniale typer begge to forsåvidt, men det er Rick som har skrevet DMT - The spirit molecule og som antageligvis er verdens ledende forsker på området. Vil anbefale deg å lese boka hans, og så har vi jo også DMT-tråden hvis du ikke visste det, som kanskje kan være av interesse for en som deg..

Dette er et utrolig interessant tema som krever seriøse studier, både personlige og vitenskapelige, så du har mye å sette sette deg inn i før du eventuelt bør tenke på å eksperimentere med dette selv
Mentalmelt: det slår aldri feil, i omtrent enhver setting det nevnes DMT har jeg på følelsen over at du drar frem denne boka. Men for all del, genial bok! Har begynnt på den atter en gang!
Bare få skyte inn et eller anna her. En kompis av meg som har lyst til å prøve hasj osv sier at ALLE merk dere ALLE som røyker hasj uansett hvor lite egentlig VIL få psykiske problemer.

Da ble jeg irritert kjente jeg og sa til han at det kommer jo an på person til person. Han sa bare nei
Makan til transynt person skal du lete lenge etter.
Hva legger han i psykiske problemer da?
Litt morsomt at han vil prøve det når han kommer med en slik påstand?
Spør du meg så er det mange psykotiske i verden, men det er normalt pga det er ikke bare enkeltmennesker som tror på det. Så er det ikke et nokså løst begrep om hva psykose er?
Viss jeg ikke tar feil så betyr psykose abnormal tankegang eller noe i den duren.
Men trenger en abnormal tankegang å være feil, eller er man psykotisk viss man tenker på noe helt logisk, noe som er sant eller noe som de fleste ikke legger merke til, men siden flertallet ikke tenker på det eller lar det få noe oppmerksomhet. Er man da psykotisk?

Sist endret av sneipen; 14. august 2008 kl. 15:53.
Angående bad-trips mener jeg personlig at det er avhengig av din definisjon av hva du syns er ubehagelig, skremmende og kvalmende. Etter å hatt ett par dype opplevelser på bl.a. Salvia og flein så innså jeg at disse definisjonene holder meg tilbake og jeg forkastet de, nå opplever jeg ikke badtrips i det hele tatt.

Åpne øynene, åpne ditt sinn for en opplevelse, ikke vær opptatt av å karaktisere eller tenke på det som dårlig eller bad. Det er kun i ditt eget hode =)

Fleinsopp er heftig nok det, ikke noe jeg ville anbefalt for svake sjeler etter at jeg spiste 2,5 g med tørket flein første gang og endte opp alene i mørket i flere timer.
Sakset fra lommelegen.no:

Psykoser
Av: Stiftelsen Psykiatrisk Opplysning



Psykoser


Definisjon

Det er mange ulike former for psykoser. De vanligste kjennetegn ved psykoser er sviktende oppfatning av virkeligheten (realitetsbrist), funksjonsnedsettelse og manglende sykdomsinnsikt. Den psykotiske person kan få sansebedrag, dvs. se, høre, lukte, føle og smake ting som ikke er til stede. Han kan få vrangforestillinger og tankeforstyrrelser. Ved noen psykoseformer kan stemningsleiet være forandret og unormalt varierende fra oppstemthet til sinne, depresjon, angst og katastrofefølelse, uten noen utenforliggende årsaker til dette.

Forekomst
Vi vet ikke den eksakte forekomst av psykoser i Norge. Dersom vi holder rusutløste psykoser utenfor, er det mellom 1-2 % av befolkningen som til enhver tid har en psykotisk lidelse.

Årsak
Grunnen til at noen mennesker blir psykotiske er for en stor del ukjent. Vi tror at for de fleste former for psykose er årsaken sammensatt av arvelige, medfødte psykologiske sårbarhetsfaktorer og uheldige miljøpåvirkninger.

Symptomer
Symptomer ved psykose er hallusinasjoner, virkelighetsbrist i form av syns-, hørsel-, smak- og luktopplevelse foruten ulike kroppslige fenomener. Personen kan ha vrangforestillinger i form av forfølgelsesforestilling, storhetstanker eller lignende symptom. En kan også se tankeforstyrrelser, det at tankene stopper opp eller raser av gårde.

Vi vil her nevne de seks vanligste hovedformene:

Reaktiv psykose. Psykose som reaksjon på stor ytre påkjenning. Påkjenningen må være av en slik karakter at alle som hadde opplevd det, kunne blitt psykotiske. Den psykotiske fasen er kortvarig, maksimum to uker. Den kan ramme mennesker i alle aldre. Etterpå vil mange lide av posttraumatiske symptomer i form av angst og depresjon.

Paranoid psykose. Mennesker med paranoid psykose får en sykdom preget av et avgrenset symptombilde. De har gjerne vrangforestillinger omkring enkelte avgrensede temaer for eksempel forfølgelsesforestillinger, storhetstanker eller lignende. Personen kan beholde fungeringsevnen i jobb og privatliv. Sykdommen debuterer gjerne noe sent i livet, opp til 50 års alderen og den er langvarig. Vrangforestillingene kan føre til kverulering og rettssaker.

Schizofreni. Schizofreni er en av de alvorligste formene for psykoser. Den rammer i hovedsak unge mennesker. Symptombildet er preget av hallusinasjoner, vrangforestillinger og funksjonsnedsettelse.

Bipolar lidelse. Bipolare lidelser er den andre store alvorlige gruppen sinnslidelser, ved siden av schizofreniene. Den rammer mennesker fra ungdomsår av og opp i 50 årene. Sykdomsbildet er preget av endret selvfølelse, endret stemningsleie, endret aktivitetsnivå. Sykdommen er periodisk, og kan være preget av maniske og eller depressive perioder.

Schizoaffektiv. Psykoseform preget av både affektive og schizofrene symptomer. Fører til funksjonsnedsettelse, rammer unge mennesker i hovedsak og har et langvarig svinget forløp.

Organisk psykose. Psykose som oppstår på bakgrunn av ytre biologiske påkjenninger som forgiftning og hormonforstyrrelser. Det er kroppslige funn og årsaksforklaringer til lidelsen. Sykdommen rammer alle aldre, men opptrer hyppigst hos eldre i form av Alzheimer, senil demens. Hos unge ses det ved rusutløste psykoser. Andre eksempler er delirium ved alkoholoverforbruk, eller psykoser utløst av medisiner eller kroppslig sykdom, særlig hos eldre.
Vis hele sitatet...
Så det skal nok litt mer til en "abnormal tankegang" for å si at en person har en psykose
Sist endret av Sindre; 14. august 2008 kl. 16:27.
har enda ikke noen experience med narkotikum (enda) saa jeg skal ikke si noe om det..
men det jeg kan si noe om er og aapne sinnet, og filtrere ut all den dritten verden har. Propaganda og skremsels politikk er ofte paa TV'en og det er virkelig vanskelig for godtfolk og skille all den driten som renner ut av massemedier. Ja, ta for eksempel dop; det annsees "in the genberal public's eyes" som noe uedelt og daarlig, naar sannheten er stikk motsatt. Tobakk og alkohol er mye farligere rusmidler, og det er bevist!!!! Problemet er bare at folk tror paa all den skremselstaktikken, og subjektive driten baade politikere og regjeringer/ledere sier. De vil selvfolgelig ikke at folk skal nyte dop fordi DE IKKE FAAR SKATT FRA DET, altsaa et tap av penger for dem...

Angaaende aapen sinndighet (hvis dette er et ord) anbefaler jeg for folk og see paa Bill Hicks, en stand up komiker som virkelig snakker rett fra hjertet!!! Han sier folk bor kerre seg vekk fra sofaen og aapne oynene for verden, ha en mening, og ikke folg etter resten av sauehodene!!
Han har ogsaa mange argumenter FOR dopbruk, portrert humorisisk, da en ER faktisk en stand up komiker!
Trådstarter
7 4
Hei, jeg mener jeg har det meste av bill hicks, hvis ikke alt som er tilgjengelig da.
Og jeg mener han er utrolig undervurdert.

Men får avklart noe, så har jeg ikke noen form for psykose eller noe, jeg er ikke deprimert eller har noen selvmordstanker eller lignende, tvert imot.

Jeg har kanskje i det siste følt meg mer komfertabel at man dør, for når man tenker seg om, alle dør uansett, så hvorfor bry seg og bruke mye tid av livet til å bekymre seg over noe du ikke kan gjøre noe med.

Angående min hallusinasjon, dette har kun skjedd en gang, og det var når jeg tok ganske mye 2.5 iløpet av en kveld. og fikk denne hallusinasjonen rett før jeg sovnet, så om det er noe alvorlig tviler jeg på det. Men om det var en ''våken'' drøm eller en hallusinasjon vet jeg ikke, jeg ville bare finne ut om at det har vært rapporter om syner under påvirkning av hasj. Men det betyr nødvendigvis ikke at det var pga hasj jeg så syne da, da det virker mest sannsynlig en kombinasjon av tretthet og hasj.

Uansett, takker for masse gode svar og intressante rapporter som har blitt linket til.

Jeg har ihvertfall komt blitt enig med meg selv at jeg ikke skal gå fra hasj direkte til dmt, men kanskje prøve noe som ikke skal være fullt så intenst, og siden soppesesongen er visst rett rundt hjørne så tenkte jeg kanskje å plukke litt og prøve det til å begynne.

Jeg skal selvfølgelig passe på at jeg plukker opp riktig type sopp og passe på at jeg gjør det under behagelige omgivelser.
Sindre; Så det skal nok litt mer til en "abnormal tankegang" for å si at en person har en psykose.

---------

Psykose (fra gresk psykhe, «sinn» og -osis, «abnorm tilstand»)
Nå tok jeg utgangspunkt i hva ordet "opprinnelig betyr", og såg bort ifra de utallige diagnosene
som man finner i den psykiatriske verden.
For å ta ett annet lettvint eksempel.
Rus er jo psykose, av mange rusmidler så får man abnormal tankegang, tankerekker osv.
Så når folk drikker seg drita så er man i en psykose, selv om de ikke kan sammenlignes med
schizofreni og andre alvorlige sinnstilstander som man mer automatisk tenker på når man hører ordet psykose.

Angaaende aapen sinndighet (hvis dette er et ord) anbefaler jeg for folk og see paa Bill Hicks, en stand up komiker som virkelig snakker rett fra hjertet!!!
Vis hele sitatet...
Og leveren spør du meg. Bill hicks har mange morsomme meninger om ting, men han har noen poenger også.
Sist endret av sneipen; 14. august 2008 kl. 19:40.
Sitat av lommelegen.no
Definisjon

Det er mange ulike former for psykoser. De vanligste kjennetegn ved psykoser er sviktende oppfatning av virkeligheten (realitetsbrist), funksjonsnedsettelse og manglende sykdomsinnsikt. Den psykotiske person kan få sansebedrag, dvs. se, høre, lukte, føle og smake ting som ikke er til stede. Han kan få vrangforestillinger og tankeforstyrrelser. Ved noen psykoseformer kan stemningsleiet være forandret og unormalt varierende fra oppstemthet til sinne, depresjon, angst og katastrofefølelse, uten noen utenforliggende årsaker til dette
Vis hele sitatet...
Formulert som dette vil jeg påstå at store deler av verden lider av psykoser i varierende grad. Da sikter jeg til trangsynte og konservative mennesker, og muligens religiøse. Jeg anbefaler alle og enhver å stikke utenfor alle de rammene vi har i dag og se verdenen med andre øyer. Da våkner de fleste, som OpenMinded kan skrive under på. Og blir "frisk".
Dette med hva folk flest mener og karaktiserer som "normalt" i anledning noe vi kaller "normen" har jeg for lengst automatisk kastet i bosset som automatisk sendes til og brennes i ovnen på 999 grader i utehuset noen lysår fra mitt eget palass (i hodet) hver kveld kl 18.

Vær på vakt though, for visst du skal begynne å gå rundt i verden med egne meninger bør du også ha en viss greie på det du snakker om ikke bare komme med løse utkast som for andre høres ut som en haug med tomt pjatt - det er nemlig dette som ofte skjer, samt personen som uttaler seg blir kategorisert som "ustabil", "ubalansert" eller "konspirasjonsgalning" fordi man ofte sender ut et slags klagende eller "nedfor"-signal når man opplever at man ikke blir tatt på alvor. (med mindre man konverserer med nære venner).

Husk, all fakta er i grunnen bare teorier som kan backes opp.
Om du ikke formulerer deg korrekt, eller rett og slett mangler kunnskap eller kanskje også karma nok til at folk kjøper og tar på alvor det du sier sitter du bare igjen med et publikum som nærmest syns synd på evt ler av deg og av ren medlidenhet håper at du en dag skal forstå at livet på mange måter handler om å utvikle deg selv og ikke bare sitte å klage over alt og alle andre!


TAKK! =P
Trådstarter
7 4
Jeg må si at jeg er helt enig med mahogn at all fakta er bare teorier som kan backes opp.
Og så langt kan jeg ikke si at jeg er så meget imponert over hva ''the public'' sier om hasj.
Det virker så absurd at alkohol og sigaretter er lovlig og så spredt som det er når de driver så aggressiv politikk mot andre rusmidler som ikke er så farlig iforhold.

Verden har blitt et samfunn der det består av kjøpere og selgere.
Være slaver av at 8-4 samfunn, gå hjem se på tv/reklame også gå ut å kjøpe.
Istedenfor å være fri og ikke la seg få ideer om at livet er det du ser på tv.

Jeg selv er en del av det samfunnet, vi er jo så dypt engasjert i det alle sammen at det er lett å være blind, og det er ikke mye vi kan gjøre i min mening.

Men men, man kan ihvertfall støtte ideer om at personlig frihet uansett hvor aburd det måtte være er den eneste form for frihet og alt annet er bare propaganda pisspreik.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg tror at den menneskilge frihet minker med hvert aar... Ta for eksempel ytringsfrihet. For i tiden kunne man si hva enn som var paa hjertet selv om det var politisk ukorekt eller moralsk riktig! naa til dags kan man ikke gjoere noe som helst uten og komme til skade for aa fornerme enkelt personer, eller religioner. Da Muhammad tegningen kom opp i en avis (husker ikke hvilken), var det krise i det muslimske miljoet. Dansker kunne ikke gaa fritt uten og bli plaget/banket opp av ekstremister.

Er dette riktig? Gir ikke dette framkall paa irrasjonelle handlinger?

Kan like saa godt ta med patriotisme og nasjonal stolthet, som kan gi en del problemer. For en forbanna idiotisk folelse!! Og vere stolt av ARVEN og KULTUREN er en ting; men og vere stolt over hvilken LAND morra og faren din hadde sex i er helt urasjonelt!

Jeg viser til Bill Hicks:

-My father died for this flag!!!
-Oh really? Cause i BOUGHT mine
My father died in Korea for this flag!!!
-Hmm thats funny... cause my flag was made there...

:-)
Den menskelige frihet er (mener jeg da) det man selv gjør det til. Det hanlder veldig mye om hvor frisinnet og åpen man selv er for de mulighetene man har. Så er det jo selvfølgelig snakk om å ha litt bein i nesa når det gjelder det å være åpen med sine meninger. Det er selvfølgelig veldig greit at man også har nok sosaile antenner til å ikke såre noen.
Det var jo forsvidt det som skjedde når de muhammad tegningene ble trykket først i Jyllands-posten og så i Magazinet. Grunnen til at tegningene ble trykket var å få fart på en debatt om vestlig sensur i forhold til Islam, og mulig kritikk i det hendsende.
Det avisene som trykkte karikaturene ikke tenkte på var at det driekte sårer de dypt troende muslimene. Jeg har fått noen kristene venner sånn etter hvert. Og jeg prøvde å være som jeg alltid er åpen om at jeg ikke har noen tro og trives godt med det, men etter hvert så forsto jeg at det faktisk såra vennene mine.
Jeg veit slik forsiktighet rundt slike ting er vanskelig å skjønne, jeg skjønner det ikke selv heller, men prøver likevel å ikke være slem mot noen.
Det jeg prøver å si er ikke at noen skal ha særbehandlig, eller tas på med silkehansker. Men om man forsøker å behandle alle med den samme respekten har man kommet lang.
carla901: er enig! men, tror ikke muslimene ble "saara". De er ikek vant med slik karikatur/aapenhet i den vestlige kultur, og valgte derfor og svare veldig veldig aggresivt.

Personlig hadde jeg abare ledd hvis noen hadde gjort det samme med Jesus, hvis det hadde vert relevant pga selv-ironi, men dette kommer altsaa ann paa kulturelle forskjelligheter (seg sier ikke at muslimene ikke har selv ironi)
Sitat av sneipen
Så det skal nok litt mer til en "abnormal tankegang" for å si at en person har en psykose.

---------

Psykose (fra gresk psykhe, «sinn» og -osis, «abnorm tilstand»)
Nå tok jeg utgangspunkt i hva ordet "opprinnelig betyr", og såg bort ifra de utallige diagnosene
som man finner i den psykiatriske verden.
For å ta ett annet lettvint eksempel.
Rus er jo psykose, av mange rusmidler så får man abnormal tankegang, tankerekker osv.
Så når folk drikker seg drita så er man i en psykose, selv om de ikke kan sammenlignes med
schizofreni og andre alvorlige sinnstilstander som man mer automatisk tenker på når man hører ordet psykose.



Og leveren spør du meg. Bill hicks har mange morsomme meninger om ting, men han har noen poenger også.
Vis hele sitatet...
Jeg ser poenget. Men når man i dagens samfunn snakker om psykoser så snakker man oftest ikke om endrede sinnstilstander, men diagnosen psykotisk. Du må gjerne bruke ordet i dets opprinnelige mening så mye du vil for meg, men da må du være forberedt på å bli konstant misforstått av folk som bruker ordet i dets nåværende betydning. Man har altså definert det mer konkret enn før, og om du ønsker å bruke det i en annen sammenheng må du nesten forklare det til folk, da du også vet hva folk forbinder med ordet psykose. Er det ikke da bedre å in the first place bruke utrykk som, abnormal tilstand, endret sinnstilstand el. som er litt mere presise og selvforklarende?

Sitat av Jimmy Hoffa
Formulert som dette vil jeg påstå at store deler av verden lider av psykoser i varierende grad. Da sikter jeg til trangsynte og konservative mennesker, og muligens religiøse. Jeg anbefaler alle og enhver å stikke utenfor alle de rammene vi har i dag og se verdenen med andre øyer. Da våkner de fleste, som OpenMinded kan skrive under på. Og blir "frisk".
Vis hele sitatet...
Vel nå trakk du ut en halv settning av en A4 side med definisjon, og kommuniserer at den halve setningen er hva som definerer psykose. Hvis du tar med et par linjer til av den definisjonen jeg limte inn, så ser du at denne sviktende oppfatningen av virkeligheten er litt mer alvorlig enn det du sikter til med innlegget ditt. Psykoser medfører problemer med å skille virkelighet og fantasi. Man innbiller seg ting og tror at det er like ekte som alt annet. Man fantaserer gjerne om ting, lager seg vrangforestillinger, og er det er totalt umulig å overbevise psykotiske mennesker om at selv de mest utrolige vrangforestillinger ikke er ekte. Prøver du for mye så ender det bare med at personen blir drit forbanna.

Jeg kjenner opptil flere som har blitt psykotiske, og vet hvor alvorlig det er. Det har ingenting med å være trangsynt eller konservativ, eller å fornekte enkelte fakta fordi det strider mot ens (religiøse)overbevisninger. Hvis du leser igjennom hele den definisjonen til lommelegen vil nok også du forstå det. Jeg oppfatter inlegget ditt som kverulerende.

==========================================================

Om man er slave av 8-4 samfunnet eller ikke er noe du selv bestemmer. Føler du deg som en slave, ja så er du vel det da. Jeg gjør ikke det. Jeg jobber i en slik stilling, og er faktisk ganske fornøyd med det. Jeg gjør bare det jeg må for å skaffe meg det jeg trenger for å leve, som er akkurat det mennesker og dyr alltid har gjort. Det gir meg en trygghet i form av at jeg veit at jeg vil ha penger til mat i overskuelig fremtid. En trygghet man ikke hadde når man hadde spyd som eneste måte å skaffe seg mat på. Dette er en trygghet som gjør at jeg kan planlegge hva jeg vil bruke fritiden min til.

Hvis du har lyst til å gå i skauen å jakte maten du skal spise, samle ved til å fyre så du ikke fryser ihjel osv. osv. så værsågod, men det er mye enklere å jobbe 8 timer om dagen, og få penger til å kjøpe det man trenger for å overleve. Og når man har gjort sitt arbeid en dag er man fri til å gjøre hva du vil. Du er faktisk fri til å tenke på hva du vil mens du jobber også. Du må bare utføre et arbeid for å få noe tilbake og sånn har det alltid vært. Tror ikke folk i gamledager hadde noe mer tid til å gjøre akkurat hva de følte for. Å syte fordi man må jobbe i dagens samfunn er det samma som å sitte midt ute i skævven og sutre fordi elgen ikke kommer å legger seg ned på bålet ditt og griller seg selv, om minner mest om tiltaksløshet.

At jeg ikke kan såre andre mennesker begrenser ikke min personlige frihet i det hele tatt. Det er som Carla901 skriver kun hva man gjør det til selv. Faktisk så er det nesten ingenting som begrenser min personlige frihet, jeg kan si og mene hva pokker jeg vil, sålenge jeg ikke krenker andre. Krenket man andre før i tida fikk man ikke bot, men juling. Hvis du har så mye meninger du må ytre, som kan oppfattes krenkende så får du ytre de til meningsfellene dine og ikke til de som vil bli såret av det. Det har ingen ting med frihet å gjøre.

Det eneste jeg kommer på i farta som begrenser min frihet er om onkel putter meg inn i ei celle, da er min personlige frihet begrenset. Og selv da er det bare din fysiske frihet som er begrenset, sinnet ditt kan ingen begrense. Vi har faktisk større frihet nå til dags enn man noengang har hatt, du må bare respektere at andre mennesker også ønsker sin frihet. Det å ikke få krenkelser slengt i trynet støtt å stadig (så lenge jeg ikke oppsøker dem) oppfatter jeg også som en del av min personlige frihet.
Sist endret av DeMenT; 27. september 2008 kl. 01:43.
Har er venninde som har gått i psykose flere ganger. Huff jeg føler jeg nesten bare skriver om de vennene jeg har, men men. Hvert fall det hun har fortalt om det er at hun har sett ting, ting som er så langt fra noe som er virkelig som det som er mulig. Men akkurat der og da så var hun overbevist om at det var helt 100% ekte og at det var det som skjedde. Nå vil jeg bare nevne at ho har hatt psykose fordi hun har en pyskisk sykdom, og blei litt vel glad i å ta pillene sine.
Når folk snakker om psykoser er det hvert fall det jeg tenker mest på. Jeg tror ikke folks eventuelle fordommer og meninger om alt mulig i samfunnet har noen ting med psykoser å gjør, hvert fall ikke slik jeg ser på psykose..