Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1275
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Her sitter jeg på en forholdsvis vanlig feriedag, eller i min definasjon: ferienatt. Egentlig er det vel morgen, om jeg ikke tar helt feil. For tiden er jeg plaget av såkalte søvnproblemer. Klokken er nå kvart over 7 på morgenkvisten og jeg har ikke sovet siden jeg sto opp i 12-tiden for nærmere et døgn siden.

Det jeg egentlig er ute etter er vel noen triks som kanskje kan hjelpe meg å enten snu døgnrytmen tilbake, eller rett og slett gi meg evnen til å gå i dvale. Greitgreit, jeg får mye ut av natten, men det er ikke akkurat noe jeg vil ha framfor å utnytte dagen.

Så har du noen søvntips? Spytt ut, damnit!
Når jeg må snu døgnet (Slik jeg faktisk gjør nå) så er jeg oppe til rundt 10-12 på formiddagen. Da blir det nesten helt umulig for meg å holde meg våken om jeg ikke gjør noe fysisk. Da legger jeg meg på sofaen (Ikke i sengen*), og sover ett par timer. Så står jeg opp, og prøver å holde meg aktiv til jeg våker igjen. Normalt er det i 16-18 tiden. Da kan jeg legge meg normalt igjen i 21-23 tiden på kvelden og ha være frisk og opplagt til morgenen etter på.

* Grunnen for at jeg ikke legger meg i sengen, er at jeg er svak for overbevisningsevnen sengen har på meg. Da ender det opp med at jeg kler av meg og legger meg til å sove skikkelig. Du må bare få deg en litt utvidet utgave av en cowboystrekk slik at du fungerer halvveis igjen.
Sist endret av Dinithion; 20. juli 2008 kl. 07:41.
Ta deg en varm dusj rett før du legger deg. Etter dusjen vil kroppen kjøle seg ned og du vil bli søvning. Sammen med dette kan du holde deg våken til tiden du vil sovne.

Skal faktisk (prøve å) snu min søvnrytme i dag. Siste tiden har vært skiftende; I går la jeg meg rundt 17-tiden og sto/våknet opp i 01-tiden i natt. Som regel så klarer jeg å snu søvnrytmen min ved å være våken til jeg burde legge meg, i dag blir det rundt 00-tiden. Så for meg så skal jeg holde meg våken i 23 timer, noe som gjerne gjør meg søvning. Hvis ditt tilfelle var mitt, hadde jeg holdt meg våken i 33-36 timer, da jeg rett og slett ikke hadde fått søvn etter kun å ha vært våken 12 timer.
Når jeg skal snu døgnrytmen holder jeg meg oppe til ønsket leggetid. Det kan være hardt, men det er det eneste som funker for meg.
Drikk gjerne noe "good night tea". Det har hjulepet meg veldig mye.
Samtidig som du kan sette på en self hypnosis, som handler om å få en dyp søvn.
Det hjelper ihvertfall for meg.
Jeg støtter forslaget til xtapolapocetl, forøvrig det eneste som virkelig fungerer.
Noen klarer å gradvis forandre døgnrytmen, andre klarer det ikke.
jamen yolo da.
barstuck's Avatar
For å snu døgnrytma di har du vel to val; du kan gå for den behagelege eller den ubehagelege metoden. Den behagelege metoden går ut på å ta det over litt tid, og justere leggetida med til dømes ein time kvar dag. Det er mindre ubehageleg, men tar mykje lengre tid enn den harde metoden og kan vere vanskeleg fordi du må vere streng med deg sjølv lenge.

Den harde metoden er, som tidlegare nemnt, å halde seg vaken til kvelden igjen. Eg trur det er enklast å gjennomføre. Om du blir veldig trøtt i løpet av dagen, kan du ta deg ein lur på 15-30 minutt (hugs alarm slik at du ikkje søv for lenge, då kan det bli vanskeleg å sovne om kvelden igjen).

Generelle søvntips kan du til dømes finne her, her og her.
tror dette kan ordnes litt på samme måte som med "jet-lag".
http://www.pasienthandboka.no/defaul...ocumentid=3138.

Når man blir trøtt blir det skilt ut et stoff som heter melatonin, dette stoffet kan du gjennom en tablett skaffe deg, og du blir trøtt. Ta denne tabletten en halv time før normal leggetid. Sov, så skal du ha mulighet for å snu døgnrytmen.
Holde seg våken til litt før "normal" leggetid er nok det beste tipset så langt. Noe som hjelper på å holde seg våken helt til da dersom du skulle bli for trøtt er å spise et eller annet, er ikke så nøye hva egentlig. Dette hjelper veldig for meg hvertfall. Jeg synes denne metoden er mye enklere enn det å forskyve leggetiden over flere dager, siden en da må ha såpass system på det. Dette kan sikkert være på grunn av at jeg ikke har noe særlig døgnrytme å snakke om lenger, den kvittet jeg meg med for et par år siden, hehe. Husk at jo mer man venner kroppen til lite og uregelmessig søvn, jo fortere kommer kroppen inn i rem søvn og dermed trenger man ikke bruke en tredel av livet på å sove. Om dette er særlig sunt er nå kanskje en annen sak... menmen.
jeg vil anbefale deg det som de fleste andre skriver med og vente til kvelden før og legge seg ta gjerne en dusj og ikke spis noe rett før du legger deg. du kan også gå ut en liten tur eller jogge deg en tur før du legger deg så. det virker iallfall for meg og være i noe trening på kvelden.
bare pass på og gjøre noe hele den dagen fra mårraen av sånn at du ikke bare skal se litt tv og så var det veldig godt og ligge og så sovner du:P

hvis ikke du klarer og rette den opp igjen vil jeg anbefale deg og ta en tur til legen og få skrevet ut en resept på sove medesin som du bruker noen få dager. om du gjør dette så er stilnoct (rett meg om jeg skrev det feil) noen som virker bra har jeg hørt av folk, men de virker ikke på meg:P
Når jeg har havnet på skråplanet bruker jeg å sitte oppe til ca. 4-5 om morgenen. For å snu tilbake døgnet tar jeg f.eks å sette på alarm til klokken 10-11. Da har jeg fått sovet i ca. 6 timer, noe som er nok til å holde meg vekk fra zombie tilværelsen. Jeg holder meg våken til klokken tikker mot 00:00 for så å sette alarmen til 10:00 igjen. Og vips, så er jeg tilbake til det normale.

I går så la jeg meg klokken 23:30 og sto opp klokken 07:00 i dag uten problemer.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Jeg bruker å holde meg våken til omlag 21:00 før jeg legger meg etter å ha døgnet, så står jeg opp igjen i 8-9 tiden. Funker hver gang.

Eller så legger jeg meg i 4-5 tiden og prøver å stå opp klokka 10-11, men det får jeg sjelden til. Sist uke la jeg med klokken halv 9 og sto opp klokken 12. Endte opp med at jeg satt oppe til 4 på natta og sov i 14 timer..
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Trådstarter
Ah, takk for alle svar ^^
Får prøve å holde meg våken til kveldingen igjen eller noe. Eventuelt skaffe sovepiller. Takk for hjelpen.