Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1817
Jeg har i den siste uken feriert i nordnorge og kom hjem med et knippe bilder jeg er fornøyd med selv og gjerne skulle hatt tilbakemeldinger på.


Fiskehjell

Et sjarmerende fiskehjell i nærheten av Nyksund i Vesterålen.


10mm, 1/80s, f/13, ISO 400


Huske

Madammen på en huske i Bø i Hovden, fremdeles i Vesterålen. (Forøvrig samme sted og nesten samme motiv som dette.)


10mm, 1/160s, f/22, ISO 400


Fjell og fjord

Et HDR-bilde av et idyllisk sund.


10mm, f/22, ISO 200


Solbortgang

Samme bilde som dette, men rettet opp og i større utgave.
Et HDR-bilde av midnattssolen ved Sortland.


10mm, f/13, ISO 800
Jeg har sagt det før, og jeg får liksom ikke sagt det nok. Av de få som kan ta bilder på forumet, så er du en av de. Redigeringen din er ikke overredigert, og det er lekkert gjennomført, redigeringen og bildene i seg selv. Klart bakgrunnsbilde, til tross for solnedganger, men blir personlig aldri lei det.
Åh, herregud... har du flere av dem?
Nydelige, postkort-materiale!
Serriøst, sjekk med folka som lager postkort i Norge, kan hende du får noen lapper for dem!
KP får du av meg.
For å få det ut, jeg har null peiling på fotografi, men bildet 'Fjell og fjord' var helvetes fint!
Hvor i nordnorge er det?
Annen ting, hva er det grønne tingen på bildet? Som sagt, nada fotograf.

Ellers, fullt enig med Mekka, du kan å ta bilder!
Jeg digger alt med alle bildene dine.Du har skills
Dette er lekre bilder. Og helt enig med det Max-Mekka sier. Du har veldig fine lokasjoner og kan ikke få sagt nok om hvor fine alle bildene dine var. Viser bare at naturen er noe vi må ta vare på. Har du noen utdanning innen fotograf og slikt? Hvis ikke er du en veldig god fotograf som er på et mye høyere nivå enn noen jeg kjenner til som går på medialinje (ikke at man trenger utdanning innen media). Men stå på, og bring oss flere bilder!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
HDR bildet var litt forstyrrendes. Med den regnbueflekken på. Ellers bra.
Jeg har ca. 0 peiling på bilder, men det plager meg litt at det nederste var "uskarpt". Jeg kan ikke engang ordet for det, men jeg får samme effekt når jeg ikke holder kameraet i ro når jeg tar bilder. For alt jeg vet kan det vært gjort slik med vilje.
Det siste bildet var faenmeg orgasmisk, dritbra work man
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Veldig bra bilder, men jeg er gjerne interessert i å høre hvilket etterarbeid som er gjort her også, spesielt på bildene som ikke er HDR.

Når det kommer til HDR-bildene, hvor mange eksponeringer har du brukt per bilde?
froskenfredrik's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av Volch0k
Annen ting, hva er det grønne tingen på bildet?
Vis hele sitatet...
Volch0k: Den grønne tingen er lens flare, kommer lett når man tar bilder direkte mot solen. Lyset brytes i linsene.

Sitat av Krisku
Har du noen utdanning innen fotograf og slikt? Hvis ikke er du en veldig god fotograf som er på et mye høyere nivå enn noen jeg kjenner til som går på medialinje (ikke at man trenger utdanning innen media).
Vis hele sitatet...
Krisku: Nei, har ingen utdannelse innen foto eller liknende.

Sitat av Dinithion
Jeg har ca. 0 peiling på bilder, men det plager meg litt at det nederste var "uskarpt". Jeg kan ikke engang ordet for det, men jeg får samme effekt når jeg ikke holder kameraet i ro når jeg tar bilder. For alt jeg vet kan det vært gjort slik med vilje.
Vis hele sitatet...
Dinithion: Det er ikke gjort med vilje, nei. Det kommer av teknikken som er brukt, HDR (high dynamic range). Jeg tar tre bilder, ett for lyst, et passe og ett for mørkt som jeg slår sammen til ett bilde for å få frem detaljene i hele bildet.
Dette er tatt håndholdt og det er bortimot umulig å holde kamera helt stille gjennom tre eksponeringer. Dermed blir ikke de tre bildene jeg slår sammen helt på linje.

Sitat av AtXbYeA
Veldig bra bilder, men jeg er gjerne interessert i å høre hvilket etterarbeid som er gjort her også, spesielt på bildene som ikke er HDR.

Når det kommer til HDR-bildene, hvor mange eksponeringer har du brukt per bilde?
Vis hele sitatet...
HDR-bildene er tatt med tre eksponeringer.
Ellers er bildene kun behandlede rå-filer fra Lightroom. Gjerne lysnet og med litt økte kontraster for å få frem detaljer og litt mer "punch". Mer detaljert du lurer på?

Ellers takk for hyggelige tilbakemedinger, veldig motiverende!
Sitat av Volch0k
Annen ting, hva er det grønne tingen på bildet? Som sagt, nada fotograf.
Vis hele sitatet...
Det er lens-flare. Vanskelig å unngå når du tar landskaps-bilder mot solen.

Veldig bra bilder. Kunne sagt mye mer positivt om bildene dine, men holder vel?
Håper på flere bilder av deg etterhvert, for bildene dine er bra.

Edit: Du får jo selvfølgelig et KP fra meg.
Sist endret av romvesenvare; 14. juli 2008 kl. 14:48.
arti arti. det bilde av stranden er rett utenfor hovden?
har slekt "rundt neste sving"
Fine bilder med god sommer stemning. Thumbs up

Heter forresten sandvika den stranden
Sist endret av Psych|Com; 15. juli 2008 kl. 08:35.
Har ikke noe galleri med diverse bilder du har tatt? Hadde vært kult å sett flere.. Sinnsykt bra bilder, det må jeg si. KP.
Fine komposisjoner osv!
HDR gjør seg.. KP dask fra meg
Froskenfredrik! Jeg vil ha ny wallpaper! Mekk HDR-bildene i 1280x1024, pliiiis?
Lekre bilder det der ja. Pene komosisjoner. Men vil nå si at de er en smule overredigerte. Blir "for" idyllisk (litt høye kontraster på alle egentlig). Jeg har dog ikke sett orignalene.

Pent arbeid uansett, kp =)
har du det siste bildet i stor vers så det passer til skrivebordsbakgrunn?

Ett ord: Vakkert.
Fint komposisjonsmessig, men jeg synes det er litt enssporet! Du kunne jo vurdert og dratt objektivet ditt over på noe annet enn 10mm? Blir litt mye fortegning som regel ved bruk av det (selv om du har ungått det ganske bra her). Og ang. uklarhetene i "Fjell og fjord" så er det jo i utgangspunktet ikke noe problem å lage HDR av én RAW-fil? Jeg vet at det fort blir litt støyete da, men da blir det jo ikke så uskarpt så det er kanskje verdt et forsøk?

Men bra jobbet, for all del. Må si jeg synes de to første bildene blir litt intetsigende, det første fordi det er ganske tomt, og det andre (huskebildet) synes jeg kunne vært komponert på en annen måte (det gjelder spesielt valg av brennvidde, synes du kunne tatt med litt mindre vidvinkel, kanskje over på normalskalaen også).