Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1733
Når jeg starter opp Ubuntu så er det som om skjermoppløsningen er mye større enn det den skal være... Der hvor man skal logge på med brukernavn og passord er nede i høyre hjørne.

Det er akkurat som om jeg hadde hatt en 22" skjerm, men skjermen jeg har er på 15,4" eller noe sånt.

Når jeg er logget på, så er det det samme problemet da. Bare ca halve oppgavelinjen syns, det vil si at der hvor klokka osv skal være, syns ikke. Når jeg går inn på "still inn skjermoppløsningen" så finner jeg "1280x800 piksler som er min oppløsning, men når jeg setter oppløsningen til 1280x800 og trykker ok, så blir det bare rot på skjermen, det vil si at alt bare smelter sammen.. Default står det at skjermen min er "unknown"..

Kan det være at Ubuntu ikke kan kjenne igjen skjermen min? Skjermtype:

Navn: VIA Chrome9 HC IGP Family WDDM
Korttype: VIA Chrome HC IGP, S3 Graphics Co. Ltd.-kompatibelt
Installerte drivere: VTGUModeDX32.dll
ID for PNP-enhet: PCI\VEN_1106&DEV_3230&SUBSYS_10D91734&REV_01\4&294CF79E&0&00 08
Driver: c:\windows\system32\drivers\vtgkmodedx32.sys (7.14.14.10, 762,00 kB (780 288 byte), 30.12.2007 21:43)

Er det noen som forstår hva jeg mener? Det er akkurat som om skjermen er for stor, det vil si skjermbilde...
Sist endret av EasyLiving; 29. juni 2008 kl. 14:17.
Hvordan ser /etc/X11/xorg.conf ut?
Section "InputDevice"
Identifier "Generic Keyboard"
Driver "kbd"
Option "XkbRules" "xorg"
Option "XkbModel" "pc105"
Option "XkbLayout" "no"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Configured Mouse"
Driver "mouse"
Option "CorePointer"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Synaptics Touchpad"
Driver "synaptics"
Option "SendCoreEvents" "true"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Protocol" "auto-dev"
Option "HorizEdgeScroll" "0"
EndSection

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
EndSection

Section "ServerLayout"
Identifier "Default Layout"
Screen "Default Screen"
InputDevice "Synaptics Touchpad"
EndSection
Du mener at skjermbildet ikke får plass på skjermen, slik at du må flytte musen til kanten av skjermen slik at bildet "scrolles" nedover?
Sitat av Dinithion
Du mener at skjermbildet ikke får plass på skjermen, slik at du må flytte musen til kanten av skjermen slik at bildet "scrolles" nedover?
Vis hele sitatet...
Nei. Det er ingen scroll i det hele tatt. Det er akkurat som om skjermen er for liten for bildet:

Se under...
Det med påloggingsvinduet er en bug i Ubuntu.
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+s...gdm/+bug/16472

Som det står på den siden der, kan du prøve å rekonfigurere xorg, ved å skrive

sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

Det andre problemet kan vel fikses ved å gå på instillingene til monitoren din. Da mener jeg via selve monitoren, og ikke via noen programmer. Eller har du kanskje en laptop?
Har laptop ja... Men det er jo helt fint i Vista som er på samme maskinen...
Det er kanskje greit når det gjelder log-in screen'n, men kan det være noe med driverne? At dem ikke funker som det skall, eller at det ikke er de riktige? Legger ved noen bilder::
Jeg lurer på om jeg har vært borti noe lignende, men det er i såfall mange år siden, og husker ikke hva som var feil. Jeg ser at du ikke har noen skjermoppløsning i xorg.conf. Jeg ville satset på å endret på den og sett om det ble bedre. Her er screen-seksjonen min, så har du noe å sammenligne med.

Kode

Section "Screen"
    Identifier     "Screen0"
    Device         "nvidia0"
    Monitor        "hp"
    DefaultDepth    24
    SubSection     "Display"
        Depth       8
        Modes      "1280x1024" "1024x768" "800x600"
    EndSubSection
    SubSection     "Display"
        Depth       16
        Modes      "1280x1024" "1024x768" "800x600"
    EndSubSection
    SubSection     "Display"
        Depth       24
        Modes      "1280x1024" "1024x768" "800x600"
    EndSubSection
    SubSection     "Display"
        Depth       32
        Modes      "1280x1024" "1024x768" "800x600"
    EndSubSection
EndSection
Ikke skriv den av slavisk. La identifyer monitor og device væe slik de er i xorg filen din, også legger du til resten fra min fil. Dvs default depth og subsection. Husk backup av den gamle xorg.conf, log ut, og restart x (ctrl+alt+backspace)
Sist endret av Dinithion; 30. juni 2008 kl. 00:06.
Jeg la også merke til at det ikke sto noe ang resolution osv i xorg.conf.. Skal teste det i morgen.. Takk
Hver gang jeg logger eller skrur av pc'n når jeg er i Ubuntu, blir skjermen slik:

Se bilder...

Kan dette ha noe med problemet ovenfor å gjøre'?

Det starter med at skjermen liksom smuldrer opp i kantene, så blir det bare verre og verre, så må jeg manuelt skru av pc'n...
Sist endret av EasyLiving; 30. juni 2008 kl. 15:51.
Nå har jeg prøvd alle løsninger jeg har funnet her og på forumet til ubuntu.no, det er ingenting som virker... Men jeg begynner å tro at det har noe med drivere å gjøre??

Kan det være mulig?

Isåfall, hvørdan kan jeg sjekke ut det i Ubuntu?