Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  127 9773
Om teknologien gjør slik at vi kan leve uendelig, så tar det ikke mange årene før jordkloden er overbefolket.
Eneste måten da er at det blir et slags kø-system for å få lov til å lage barn.
Men man kan jo da kun lage et barn hvis noen dør.
Altså ingen som har sett på det samfunnsmessige av å leve evig?

Hvem bestemmer hvem som får leve evig? Er det bare de rike og kjente?

Er det bare vesten som vil få tilgang til sånn teknologi? Vil folk i dypeste Afrika få tilgang til muligheten for å leve evig?

Tenk dere alle problemene som kommer med å leve evig:

-En seriemorder som har levd i 300år og hans ferdigheter utvikles over 300år.
-En diktator som har styrt et land med jernhånd i 200år?


Vi er ment til å dø og la våre barn ta over for oss. Slik jeg ser det er døden endel av livet, og å ville leve lengre evt evig er bare egoistisk. Det er sjipt å bli gammel også deretter å dø.
En ting jeg kan si med 100% nøyaktighet er at ALLE på dette forumet vil være død om 100 år. Vi ville ligge under bakken med 2-3m jord over oss og råtne. Jeg får en kald og ekkel følelse hver gang jeg tenker på dette. Så gutter, lev livet også død.

Litt klisje, men jeg mener faktisk det er få som tenker på at vi er her bare noen få år igjen.
Men spørsmålet er allikevel om det er MULIG å leve evig. Ikke om det er moralsk forsvarlig eller politisk korrekt..
Er det bare jeg som får futurama-tanker i hodet?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Teknisk sett har Naturen hatt som mål at reproduksjon er den individuelle organismens mål i sin livstid.
Ideelt sett (fra Naturens side) skulle vi dødd rett etter vi hadde reprodusert oss.

Jeg leste en artikkel i Illustrert vitenskap om å forlenge livet:
Forskere har allerede funnet gener som nesten fungerer som en lunte: biter detter av etterhvert som vi blir eldre.
Immunforsvaret er også et viktig punkt i streven etter lengre liv, noe de også hadde kommet i gang med forskningsmessig: transplantasjoner, stamceller til å reparere/oppgradere/gro nytt imunforsvar.

Så teknisk sett kan vi vel knekke koden en gang i fremtiden.
Men som med andre her: Ville mentaliteten vår klart seg?
Hjernen er det organet vi ikke kan bytte ut. Og når folk allerede nå lever lenger enn sinnet gjør må det noen drastiske framskritt til på den fronten iallefall.
Som Mentamelt sier så er uendelig nok ganske umulig, til og med universet vill kollapse hvis teoriene våre er riktige, og ingen medisinske framskritt kan forhindre det.

Det hadde vært mer interesangt og diskutere hvorvidt vi noen gang kommer til og klare og forlenge livet vårt med et par hundre år, noen tusen eller en milion år for den saks skyld.
*stirre tomt ut i lufta Homer-style*
Døøøh... Kroppen kan leve rimelig lenge på de der livsfunksjonsmaskinene. De som holder pusten og hjertet i gang på selv hjernedøde personer.
- Ja, kroppen kan leve evig allerede nå.

Men jeg tror ikke menneskers levetid kommer til å bli noe lengre med det første, heller at den kommer til å bli kortet ned pga. all den skummle strålingen og mystiske kjemikalier de putter i alt og alle.
- Men vi er jo så heldige at vi kommer til å bruke rimelig mange tiår på å rottne pga. konserveringsmiddlene

Aint laif butiful, lizm! >_<
Sitat av Carlsberg
1. Jeg kommer ikke til å kjede meg ihvertfall. Alltid noe nytt å lære, nye filmer, musikk, damer eller dataspill. Skjønner likevel tankegangen din.

2. Jo jorda kommer til å bli veldig overbefolket . Det betyr flere bitches da Kan jo være mulig for noen å dra til mars.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde tenkt til å svare med et langt og seriøst innlegg men velger å la være.

Jeg vil ikke diskutere med folk som har samme tankegang som deg.

For å avslutte, er ingen vits i å leve Evig (da dette er den riktige termen) for du ville fortsatt ikke holdt deg ung, du ville bare visnet...
Problemet med å leve evig, er at da får jeg jo aldri arvet mamma
Er jo noe som heter cryonics - nedfrysning av døde kropper. Meningen med dette er å tine opp igjen de som blir nedfryst når tekonologien (forhåpentligvis) er kommet så langt at det går an å på den måten gjenopplives.

Men det er veldig dyrt, og ikke akkurat ferdigutviklet. Frosten gjør skader på celler og vev, og det er ingen til dags dato som er blitt opptinet. Men teknologien går fremover, det er rett og slett en satsing på at det om en tid vil utvikles teknologi som gjør at det er mulig å likevel gjenopplives på denne måten.

Faktisk har en nordmann blitt utsatt for dette, og han er enda i fryseren.
http://www.nrk.no/programmer/radio/r...n/5109573.html

Forresten er jeg personlig av den oppfatning at livet er akkurat passe langt, og at et evig liv ville blitt oppbrukt og i lengden uutholdelig. Det er nok en mening med at alle faktisk skal dø etter en tid.
Sist endret av susperia; 24. juni 2008 kl. 08:53.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av commie
Interessant foredrag av Alan Russel om å regenerere kroppsdeler og å leve lenger.

http://www.ted.com/talks/view/id/142

EDIT: Aubrey de Greys foredrag er kanskje litt mer interessant: http://www.ted.com/talks/view/id/39
Vis hele sitatet...
Litt mer av Aubrey de Greys:

http://video.google.com/videoplay?do...65877451441972
http://video.google.com/videoplay?do...43059984264388

Trådstarter
Sitat av susperia
Er jo noe som heter cryonics - nedfrysning av døde kropper. Meningen med dette er å tine opp igjen de som blir nedfryst når tekonologien (forhåpentligvis) er kommet så langt at det går an å på den måten gjenopplives.

Men det er veldig dyrt, og ikke akkurat ferdigutviklet. Frosten gjør skader på celler og vev, og det er ingen til dags dato som er blitt opptinet. Men teknologien går fremover, det er rett og slett en satsing på at det om en tid vil utvikles teknologi som gjør at det er mulig å likevel gjenopplives på denne måten.

Faktisk har en nordmann blitt utsatt for dette, og han er enda i fryseren.
http://www.nrk.no/programmer/radio/r...n/5109573.html

Forresten er jeg personlig av den oppfatning at livet er akkurat passe langt, og at et evig liv ville blitt oppbrukt og i lengden uutholdelig. Det er nok en mening med at alle faktisk skal dø etter en tid.
Vis hele sitatet...
haha ja har hørt om han der før. Var fetteren til Hans Bauge som presenterte han

Fetteren skulle forøvrig også leve lenge.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av eskilf
Hvem vet? Kanskje menneskets hjerne blir målt i TB om noen hundre år og alt kan lagres på en minnepenn.

Det største spørsmålet er hvordan du skal kunne klare å ivareta/oppbevare personlig bevissthet eller eventuell sjel i en slik prosess.

Alt er mulig.
Vis hele sitatet...
Menneskets minne er på ca 4 terrabyte.
Sitat av Carlsberg
hehe

Du har vel egentlig noe rett der. Hørte imidlertid om en 100 åring som drakk øl hver dag, jobba som bilvasker og skulle løpe maraton om noen måneder.

Kan godt hende jeg dør som 110 åring. Da vil jeg imidlertid bli fryst ned som Walt Disney så jeg kanskje kan bli levende igjen når noen endelig har funnet teknologien til det.
Vis hele sitatet...
Walt Disney ble faktisk kremert
kanskje litt OT men: Noen sier at det må bli kjedelig å leve evig?
Men da tenker jeg: Hvor kjedlig er det ikke om alt blir helt svart, og du ikke eksisterer på noen måte?
Sitat av olebull
kanskje litt OT men: Noen sier at det må bli kjedelig å leve evig?
Men da tenker jeg: Hvor kjedlig er det ikke om alt blir helt svart, og du ikke eksisterer på noen måte?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte sånn før, at det bare ble svart når man døde. Er et interessant filosofisk(er det riktig? ) spørsmål. Noen ganger tenker jeg at man instantly blir født på ny, som et eller annet dyr uten å huske sitt forrige liv Mulig jeg som er rar, men jah, jeg er det.
Se filmen "The Man From Earth". Syntes det var en meget bra film! Filmen handler om en man som påstår at han har levd helt siden han ble født :P

Jeg tror ikke det er mulig å leve uendelig. Tror ikke så mange hadde orket det heller.
Vet ingenting
Sitat av mentalmelt
Bah...

Du har tydligvis ingen begreper om hva du snakker om.. For det første vi det være komplett umulig å holde en organisme i live for ALL tid selv om man hadde hatt et sted å gjøre det. For det andre vil Sola bli til en rød kjempe om ca fem mlillioner år, Melkeveien vil antageligvis kollidere med Andromeda om ca tre milliarder år, osv osv.

Men for all del, kos deg i fantasiland, er ikke noe galt i det =)
Vis hele sitatet...
Vi har tatt livet av alt på jorda laaangt før den tid.. tviler på at jorda om et par tusen år (om ikke mindre) går til helvete.
Sist endret av margido; 28. juni 2008 kl. 14:11.
Mener å ha lest et sted at forskere har klart å avle "kunstige" organer.
Teknologien utvikler seg raskt, og jeg tviler ikke på at man en dag kan laste opp alt innholdet
i hjernen til en pc, for deretter å få innholdet lastet opp til en ny klone av seg selv.
Dermed kan man leve videre.
(hvis man ser bort fra det åndelige, hvis det eksisterer, så er det jo hjernen som er ``deg``)

Kanskje man også har mulighet til å få lastet opp innholdet til en baby-klone av seg selv, og har mulighet til å være barn igjen, med en ``voksen`` hjerne.

Og sånn kan man holde på helt til pengene tar slutt, eller man dør i en ulykke.
Tviler sterkt på at noe sånt skjer i vår levetid...
eirik newth hadde en foredrag på skolen vår om fremtiden, og om hvorfor den alltid ser dyster ut. Det er jo fordi det er ikke noe spennede å skrive om en lys fremtid. Han snakket også om at man kunne dyrke kunstig kyllingkjøtt nå, men i veldig små og dyre mengder.
Sist endret av Hegepuppemasør; 29. juni 2008 kl. 16:34.
Jeg syns vi burde stoppe å forske på medisiner snart. Folk er alt for opphengt i å leve lenge, de burde heller lære å leve akkurat nå.

Hadde mennesker kunne levd bare 20 år lengre enn det gjennomsnittsalderen er nå ville det ført til katastrofetilstander over hele kloden. Både med tanke på plass, energi, mat og økologi.

Vi skal dø, det er derfor vi har utviklet oss til å bli så bra. Så la oss heller komme oss ut og produsere noen unger, istedet for å være opphengt i vår egen død.
pointet med å leve lenge?
livet daffer jo av når man passerer 40 uansett....

dør man så dør man, ikke noe gjenoppliving etter 200 år...
end of life
end of story
end of discusion
hele tanken er vell egentlig ganske egoistisk..
og tenk deg konsekvensene av at ingen dør? dessuten hvem ønsker å leve evig, man vil det kanskje nå, men når du er 80 tenker du garantert annerledes om situasjonen.
Personlig tror jeg ikke på tanken om evig liv. Mennesket skal leve, og det skal dø. Det er den naturlige prosessen, skulle man tro. Jeg tror at det fysiske livet dør, men det at det sjelelige og psykiske lever videre i en ny kroppen, jeg tror altså på reinkarnasjon. Men dette avhenger så klart av om mennesket og verden faktisk eksisterer, eller om det hele er en illusjon.
Sitat av Xasma
Det var ikke like enkelt i starten, men poenget er tatt

På temaet.. Tenk deg å leve evig.. For selv om du vil leve evig må jo kroppen din eldes på en måte (eller så vil du leve evig fra du er f.eks 60, siden det vil ta tid før denne "teknologien" eventuelt skulle komme.) Og om den så kom, hvem vil gå rundt i et evig sirkel løp som 60 år gammel?

Edit:

du ville ha det seriøst? Vel, når du drar inn "bitches" og "noen kan sikkert være på Mars" osv så ville jeg ikke si dette er en seriøs diskusjon.
Vis hele sitatet...
Ok, hvis du kunne velgt å dø eller å leve evig som en 60åring så hadde 99,99999% av befolkningen valgt å leve evig, sier seg selv.. Ingen vil jo dø!
keatis: Det høres bare ut som spekulasjoner, og jeg tror ikke det er noe hold i det. Da ser jeg bare på besteforeldrene mine som er over 80. De ville ikke valgt å leve evig.
Sitat av Keatis
Ok, hvis du kunne velgt å dø eller å leve evig som en 60åring så hadde 99,99999% av befolkningen valgt å leve evig, sier seg selv.. Ingen vil jo dø!
Vis hele sitatet...
I concurr.
Uansett, hvis vi noen gang vil få tenkologien til å kunne manipulere kroppen til å leve evig. Så ville det vært noen problemstillinger vi måtte ha løst først;
1. Plass (overbefolkning)
2. Ressurser (Natrurressurser)
3. Kunstig intelligens, reversering av DNA (Viktig for å kunne forandre på måten cellene deler seg)

Dessuten, så tror jeg at før vi får til alt dette, så ville det ha vært lettere å kunne overføre informasjonen i hjernen til en kunstig kropp (robot?) som vi lettere kunne vedlikeholde selv om nødvendig.
Farlig å leve. Ingen som har overlevd enda.

Menneske kroppen er designet til å leve 150år Men pga ytre påvirkninger og ødlegelser lever vi ikke så lenge.
Tipper innen 100-200 år så blir vi pensjonister ved en alder av 125 år
▼ ... over en uke senere ... ▼
For 200 år siden var det utenkelig at man kunne reise til månen. Det som er utenkelig nå, blir kanskje mulig i fremtiden? Er ihvertfall sikker på at vi kommer til å lage medikamenter som kan ekspandere levetiden vår i større eller mindre grad.
Vel, nå har ikke jeg lest alle postene her.. så dask meg hvis det er sagt før.
Det er jo en slags "indre klokke" i oss som gjør at vi eldres... Hva med å finne opp noen stoffer som stopper eller hemmer denne indre klokken? Blir vel ikke et uendelig liv.. men det kan hende de finner opp et middel som gjør at folk eldres saktere
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jozeph
Farlig å leve. Ingen som har overlevd enda.

Menneske kroppen er designet til å leve 150år Men pga ytre påvirkninger og ødlegelser lever vi ikke så lenge.
Tipper innen 100-200 år så blir vi pensjonister ved en alder av 125 år
Vis hele sitatet...
Er den? Trudde den var optimalisert for livslengde på om lag 40 år - etter det misser ein i stigande grad forplantingsevne, ein får store helseproblemer, og delar av kroppen er utsliten ved litt aktiv bruk.
Trådstarter
Sitat av simzorz
For 200 år siden var det utenkelig at man kunne reise til månen. Det som er utenkelig nå, blir kanskje mulig i fremtiden? Er ihvertfall sikker på at vi kommer til å lage medikamenter som kan ekspandere levetiden vår i større eller mindre grad.
Vis hele sitatet...
herlig med et slikt optimistisk innlegg

Forøvrig helt enig i det du sier. Hvem trodde man kunne se på TV for 100 år siden f.eks?
I teorien er det fullt mulig, men teoretisk sett er jo nesten hvis ikke alt mulig. man kan jo forsåvit om noen år kansje med noen ganger på operasjonsbordet bli til en cyborg terminator som i filmene, da snakker vi om å forvandle seg til halvtmenneske-halvtmaskin opplegg. vi kan da også ifølge mange tros arter leve evig i spirituell form ved å be annenhverdag og ikke spise gris. ved genmodifisering er det da også mulig å oppnå udødelighet, det finnes og et par arter på vår planet som har denne luksus i å leve evig som feks Turritopsis nutricula.
Sist endret av Nightkin19n; 14. juli 2008 kl. 03:38.
Sitat av slashdot
Er den? Trudde den var optimalisert for livslengde på om lag 40 år - etter det misser ein i stigande grad forplantingsevne, ein får store helseproblemer, og delar av kroppen er utsliten ved litt aktiv bruk.
Vis hele sitatet...
Om den er per dags dato det? Nope, sikkert ikke. Var den det? Pokker ja! I tiden før år null, hvor mange mennesker var det ikke som ble noen hundre år gamle? Det var da noen...Nå vet jeg at dette er bibelsk lære, men jeg vet jeg tror på det.
Uendelig, Nei. Lengre, Ja.
Turritopsis nutricula

"Dette er det første kjente tilfellet av et dyr som er i stand til å fullstendig gå tilbake til et seksuelt umodent, koloni-stadium etter at det har nådd kjønnsmodenhet som et solitært individ. Den gjør dette gjennom celleutviklingsprosessen som kalles transdifferensiasjon.

Deretter gjentar denne syklusen seg, noe som gjør dyret effektivt udødelig."



KILDE: Wikipedia
Sist endret av Eplekjekk; 14. juli 2008 kl. 04:23.
Dæven...Leste du det på wikipedia eller?
Sitat av Eplekjekk
noe som gjør dyret effektivt udødelig."
Vis hele sitatet...
Man kan jo fortsatt drepe det...?
Sitat av Archj
Man kan jo fortsatt drepe det...?
Vis hele sitatet...
Ja, det er fullt mulig å drepe det
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Nightkin19n
Ja, det er fullt mulig å drepe det
Vis hele sitatet...
Niks, for det er effektivt udødelig.
Faktisk. Nemlig.
Sist endret av Emptyy; 27. juli 2008 kl. 21:46.
Sitat av Carlsberg
Jeg elsker livet og har tenkt på dette med å leve uendelig en stund. Veit det høres utenkelig ut, men er det egentlig det? Tenk hvor utenkelig det er å for eksempel snakke med noen på den andre siden av Atlanterhavet i telefonen, hvis man tenker over det er ikke det også jævlig rart? Særlig i løpet av de to siste hundre årene har menneskene funnet opp flere og flere nyttige og avanserte ting (f.eks tv, internett, diverse vaksiner).

Hva tror dere om dette? Jeg tror ihvertfall at innen jeg dør (er 19 år) så er det mulig å leve til man er minst 130 år pga. av nye medisinske funn.
Vis hele sitatet...
Hæ ? Tuller du med meg ? De har allerede funnet ut hvordan man kan leve evig, men tror du de sier fra til alle i samfunnet. Tenk på kaoset som ville oppstått. Jeg er hundre prosent sikker på at det er en lettsak. Hallo ? Vi opperer en død hjerte, putter in en elektrisik sinusknute (noe som regulerer pumpingen av hjerte) istedet for den orginale. Det er mye som er oppfunnet de siste årene, men det er nok ikke for oss, SAMFUNNSLAVER.

Sorry skriver masse feil, litt sent !!
___3: At det var? Du skriver jo helt usammenhengende.

Anyways har man på ingen måte funnet en måte å leve evig på. At hjertet fortsetter å pumpe hjelper fint lite når resten av de indre organene smuldrer opp. Litt mindre sci fi film på deg, og litt mer medisin studier.

Carlsberg: Det er ikke utenkelig det i løpet av din levetid vil være noen som blir 130, men jeg tør sette mye penger på at dette ikke blir standarden så lenge hverken du eller jeg lever. Du skal være fornøyd om du holder ut til nærmere åtti og får avslutte livet på en verdig måte...
Sitat av Cikey
___3: At det var? Du skriver jo helt usammenhengende.

Anyways har man på ingen måte funnet en måte å leve evig på. At hjertet fortsetter å pumpe hjelper fint lite når resten av de indre organene smuldrer opp. Litt mindre sci fi film på deg, og litt mer medisin studier.

Carlsberg: Det er ikke utenkelig det i løpet av din levetid vil være noen som blir 130, men jeg tør sette mye penger på at dette ikke blir standarden så lenge hverken du eller jeg lever. Du skal være fornøyd om du holder ut til nærmere åtti og får avslutte livet på en verdig måte...
Vis hele sitatet...

eyy eyy, jeg sci-fier ikke altså. Det er et faktum. Det finnes ekstreme muligheter her i denne verden og udødelighet er noe du ikke bør se bort ifra. Jeg skal studere Medisin etter vgs, men et tips fra meg til deg: slutt å tro på alt det du ser på TV.

srry, sent på kvelden. Jeg får ikke sove, lider av insomnia.
Haha, den er fin.. Gutten som mener udødelighet er et faktum fordi det finnes mekaniske hjerter ber meg slutte å tro alt jeg ser på TV

Ja, det finnes mange fantastiske ting her i verden, men per i dag kan vi se fullstendig bort i fra udødelighet for mennesker.

Så, fortell meg mer om dette faktumet ditt. Evig liv som et faktum. Jeg skal like å se deg forklare det uten å ty til sci-fi
Skremmende at den gutten skal bli lege^^
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Butcher'n
Om den er per dags dato det? Nope, sikkert ikke. Var den det? Pokker ja! I tiden før år null, hvor mange mennesker var det ikke som ble noen hundre år gamle? Det var da noen...Nå vet jeg at dette er bibelsk lære, men jeg vet jeg tror på det.
Vis hele sitatet...
Du trur på at ein del bibelske entiteter vart 6-700 år gamle også?

Seriøst, eg antar livslengda på jesu tid var 30-40 år, og at _svært_ få vart over 65 år.

Les http://en.wikipedia.org/wiki/Life_ex...ine_for_humans
Sitat av slashdot
Du trur på at ein del bibelske entiteter vart 6-700 år gamle også?

Seriøst, eg antar livslengda på jesu tid var 30-40 år, og at _svært_ få vart over 65 år.

Les http://en.wikipedia.org/wiki/Life_ex...ine_for_humans
Vis hele sitatet...
Er det et spørsmål? Jeg velger å svare ja, det tror jeg, men jeg mente før jesu tid.

Les og ei meg med nok en kommentar Wiki
Jeg for min del tror det er fullt mulig at man allerede har funnet en måte å leve evig (veldig lenge) på, og at eventuelle forskere fant ut at teknologien ikke bør brukes på mennesker fordi det blir feil.
Er sikkert en og annen forsøksperson som er med på testing på hvordan man kan leve lenge..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Butcher'n
Er det et spørsmål? Jeg velger å svare ja, det tror jeg, men jeg mente før jesu tid.

Les og ei meg med nok en kommentar Wiki
Vis hele sitatet...
Ok. Kva baserer du påstandane på, utover tru, og ei svært tvilsom kjelde? Eg greier ikkje ta bibelen seriøst som historisk kjelde på levealder på mennesker som levde for 5000 år sidan - spesielt ikkje når slike livslengder er stikk i strid med det vitenskapen tilseier, og mange andre ting i bibelen beviseleg er rimelig far off.

Vitenskapen kan underbygge levealder med slitasje på tenner o.l., og det er forbausande eksakt. Levningar frå 5000 år tilbake i tid ligg vel på ein alder på 20-30 år. Om du ser på t.d Ötzi, som er omlag 5300 år gammalt lik, er berekna alder der omlag 45 år, noko det er rimelig brei einigheit om at var rimeleg gammalt.

Om du studerer tabellen eg lenka til tidlegare, så er den betydleg betre fundamentert enn bibelen når det gjeld levealder for menneska.
Sitat av Cikey
Haha, den er fin.. Gutten som mener udødelighet er et faktum fordi det finnes mekaniske hjerter ber meg slutte å tro alt jeg ser på TV

Ja, det finnes mange fantastiske ting her i verden, men per i dag kan vi se fullstendig bort i fra udødelighet for mennesker.

Så, fortell meg mer om dette faktumet ditt. Evig liv som et faktum. Jeg skal like å se deg forklare det uten å ty til sci-fi
Vis hele sitatet...


I dag har vi muligheten til å plante inn mye i kroppen. Mye elektrisk og menneskelig teknologi, men dette vil jeg ikke gå mye inn på. Det er mye nytt som vi kanskje ikke vet om i det hele tatt. Jeg er nokså skeptisk til de som står høyere oppe enn oss vanlige mennesker, spesielt når det kommer til teknologisk utvikling.

Døden i seg selv kan ha mange grunner, som for eksempel predation (når du blir spist av en annen levende organisme), disease (når den normale funksjonen i en organisme ødlegges på grunn av feil/virus i organer), habitat destruction ( når miljøet/levestedet til organismen ødlegges, enklere; ingen mat), senescence (organene samarbeider ikke på grunn av alder), suicide (selvmord), conflict (krig, krangel o.al), malnutrition (virus).

En levende organisme er en samling av celler. En celle er den minste biologiske enheten som kan ha sin egen metabolisme (stoffskifte). En dyrecelle består av venoler, golgiapparat, callekjellett, mitokondrium, cellekjerne, ribosomer, hvor alle har sine funksjoner. Golgiapparatet er den delen som regulerer/kontrollerer stoffskifte, mens mitokondrium er den delen som omformer energi fra maten vi spiser til ATP (Adenosintrifosfat) slik at musklene kan ta opp energian og bruke det til bevegelse/varme/friksjon o.a ting. Cellene går selvsagt sammen og danner større organer. Vi har ytre og indre organer. Ytre organer som hud, øre, nese, øyet. Og indre organer som hjerte, lever og nyrer.

For at et liv kan opprettholdes, må hver eneste organ i kroppen kunne samarbeide. Vi har somatiske og autonome organer. Somatiske er de organene som blir styrt av oss. Altså det skjer via nerveimpulser (elektriske impulser) fra den aller viktigste delen av kroppen, hjernen. Det skjer ved vår egen vilje. (hente en kopp kaffe, sjenerelt muskelbevegelse). Det autonome er de ikke viljestyrte. Som stress, blodtrykk, puls, fordøyelse osv. Refleks er også en faktor her.

Nå som vi vet at alle organene i kroppen må samarbeide for å kunne opprettholde liv, oppstår spørsmålet; hva er målet ? Hva er det de skal produsere ? Nøkkelordet her er energi. Alle organer jobber for et hovedmål; produsere energi. Direkte(lunger) eller indirekte(hjernen). Hjernen sender indirekte signaler til brystmusklaturen som trekker seg sammen og dermed medfører at lungene innhallerer oksygen som blir tatt opp av lungekappilærene. Uten hjernen virker ikke lungene og uten lungene virker ikke hjernen.

Alle årsaker til dødeden kan refereres til at noe i energiproduksjonsprosessen ødlegges over tid. Det er da døden forekommer. Det er noe som hindrer samarbeidet mellom organene i kroppen. Det vi i dag vet er at mennesker trenger to ting for å kunne danne energi; 1. Oksygen (O2) 2. Næring. Hindring av inntaket til hvilket som helst av disse medfører død. To situasjoner kan forårsake hindring av inntaket til disse. 1. Når det ikke er noe O2 eller næring å ta inn fra omgivelsene. 2. Kroppen klarer ikke å føre prosessen ordentelig over tid. Uten næring dør vi etter 2-5 uker. Uten oksygen 3-6 minutter. (Jeg har definert vann som næring). Egentelig så er den viktigste faktoren hos vanlig død oksygen. Det er rett og slett noe i kroppen som feiler i å ta opp oksygenet og bruke det til å omprodusere næringen til energi i form av ATP, da dør vi.

Så, hvordan kan vi forhindre døden ?

1. Manipulering av cellene slik at de ikke eldes.
2. En mekanisme som kan hjelpe kroppen med å omforme o2 og næring til ATP.
3. Hjelpe kroppen med riktig bruk av O2.
4. En egen respirasjonssystem som ikke eldes.

Men viktigst av alt :

Spise riktig
Leve sundt
Være glad i kroppen

Kanskje du klarer det til 120 allikavel!
Husk: det er ikke viktig hvor lenge vi lever, men hvordan vi lever.

Source:
Science Of Death
Death Wikipedia
Organ Wikipedia
Definisjon På Nutrition, Tritrans

By the way, jeg fant en liknende diskusjon på root, hvor det blir linket til denne videoen.
Tenkte jeg skulle dele, se den før dere sier meg imot.

http://www.ted.com/index.php/talks/a...oid_aging.html

(legger dette på wikipedia)
Sist endret av ___3; 28. juli 2008 kl. 19:03.