Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 10265
Jeg ville bare poste denne posten fordi jeg er snart ferdig i førstegangstjenesten, og har lyst til å høre deres oppsummering av førstegangtjenesten, for de som har vært der og hvor nyttig den egentlig nå var.

Jeg tjenestegjør for tiden i Bardufoss i Heggelia Leir/Sambandsbataljonen, og kan med en gang si at dette året(10 1/2mnd) mitt her har vært helt ubrukelig synes jeg, for det første så har de såkalte "sjefene" mine som også kalles befal ingen,absolutt ingen form for kompetanse eller lederegenskaper for det vi gjør oppi her. Befalet tror de er gode ledere og prøver å lede oss men det blir totalt kaos og det ender hele tiden med at den egentli planen de har satt opp blir endret, skjer nesten hver gang.

Jeg skjønner ikke at så mange idiot befal kan bli befal egentlig, det forsvaret feiler på når de rekrutterer nye befal er lederegenskaper delen og det å lede en hel tropp. Det virker som de befalet som blir rekruttert nå idag er at de legger mest vekt på at du har den fysiske formen i topp tilstand og det er et MÅ krav at du må være en idiot Hvorfor ikke legge mer vekt på lederegenskapene? De som har skikkelige lederegenskaper er de som har gjennomført Krigskolen virker det som, ihvertfall noen av de.

Jeg klarer ikke å sette ord over hvor teit og tragisk en førstegangstjeneste er, min tid oppi her har ikke gjort en dritt på meg. Det eneste vi egentli gjør som jeg føler er at vi bare bærer ting, hit å dit å har en rekke unøvendige ting, slik som vask av rom hver dag og rette på sengene, man skulle tro at dette var det eneste de legger vekt på, at du kan vaske å brette klær å rette på sengestrekken. En hver mann i hele Norge nesten kan gjøre dette hvis de vil, er liksom ingen hokus pokus å brette klær eller å vaske. Vi har jo ofte spurt befalet vårt hvor hensikten med å vaske rommet hver dag, og de sier bare at det skal forhindre eventuelt sykdommer, greit nok det, men man blir ikke syk hvis man bare vasker 1 -2 ganger i uken i stede for at man skal vaske hver dag. Men når befalet vårt skal sjekke denne oppskrytte vasken i kongens tjeneste så sjekker de på sånne "lure" plasser sier de, idiotiske plasser mener nå jeg. Hvem som tenker på å vaske under et bord som har et lite hull i seg, og hvem tenker på å vaske oppe på en dør, den selve kanten på døra. Befalet vårt mener vi burde tenke på det, tragiske greier sier jeg.

Å hvis vi eventuelt kommer opp i en krig med russland som er ganske teoeretisk mulig, men ikke sikkert så har vi vært døde lenge før vi viste hva det var som traff oss, på grunn av at forsvaret nå idag er for dårlig mener jeg. Selv befalet våre sier at hvis vi kommer i krig så greier vi å forsvare oss i ca 24-48 timer før vi er knust, det sier jo litt.

Det var folket som kom i førstegangstjenesten jeg ble mest overasket over når jeg først kom opp hit, jeg skjønner ikke at så mange "idioter" og evneveike folk kan samles på en og samme plass, jeg bare skjønner ikke det. Personer som er oppi her som egentli skulle vært på en psykiatrisk avdeling.

Jeg har kastet bort et helt år oppi her på en plass gud forlot men som militæret overtok, jeg kunne vært i en jobb og tjent mye mere penger enn det lille slanten med kroner vi tjener oppi her.

Førstegangstjenesten burde være frivillig i mine øyner slik at man kunne fått folk som har lyst til å være i militæret og gjøre en karriere så slipper militæret folk som gjør alt mulig for å dimme på en mest mulig rar måte og folk som ikke gidder ingen ting. Tror dette ville blitt et mye bedre system enn det er nå idag, fordi det finnes nok av folk som har lyst å inn til militæret her i det vidstrakte landet.

Men snart har nazismen kommet til en veis ende og jeg er på flyet hjem snart og det var de siste ordene fra meg nå.

Bare kom med oppsummering fra deres førstegangstjeneste eller kommentere det jeg skrev.
Sist endret av psilocybeace; 21. juni 2008 kl. 17:11.
Jeg syns du trekker frem alt for mye av de dårlige sidene med forsvaret(les: førstegangstjenesten) i det du skriver her. Jeg skal ikke si meg uenig i det du faktisk skriver.
Det er mange dårlige befal inne, det er mye kontrabeskjeder, og man gjør ikke mye nyttig og/eller praktisk for hverken en selv eller forsvaret.
Alt i alt så er de fleste bare en utgiftspost for Staten, fordi det er veldig få som noen gang kommer til å ta på seg de grønne klærne igjen, etter det er ferdig med verneplikten sin.

Men, man skal ikke glemme de positive aspektene med førstegangstjenesten heller. Jeg selv hadde en veldig bra tid i forsvaret, og det er hverken befal eller forsvar som kan stå for det. Det er bare jeg selv og de personene jeg var inne med.
Jeg ble kjent med mange kjempebra folk, som jeg fortsatt har om ikke daglig, men hvertfall ukentlig kontakt med, selv om mange av dem er fra Trondheim og området der.
Jeg lærte også mye om meg selv, mine grenser både psykisk og fysisk. Jeg lærte mye om det å bo sammen med folk, også da folk som jeg ikke hadde noe til felles/til overs for.

Jeg skjønner godt at ikke alle kan ha samme syn på dette som meg, det finnes både de som har hatt et bedre år, og de som har hatt et dårligere år.

Men i følge din oppsummering så høres det ut som om du har hatt et helt jævli år, uten noen positive ting å se tilbake på, og det nekter jeg å tro.

Men, om det er tilfellet så skal ikke jeg stå beinhardt på mitt på akkurat det, so correct me if I'm wrong.

Jeg personlig hadde hvertfall flere positive opplevelser, enn negative.
Oppreing av senger er pga brannsikkerhet. Ikke altid tid å sjekke hver eneste seng om det ligger noen under den krøllete dyna når hele kåken står i flammer. Da er det mye lettere å stikke hodet innenfor døra og se pent opprede senger som faktisk er tomme.

Når det gjelder daglig vasking kommer viktigheten med dette spesielt fram i leirer med mye peronal. Florerer med sykdom, og vasking er med å hindre spredning.

Sitat av TeeBone
Jeg lærte også mye om meg selv, mine grenser både psykisk og fysisk. Jeg lærte mye om det å bo sammen med folk, også da folk som jeg ikke hadde noe til felles/til overs for.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg. Tok masse erfaring med meg.
Helt jævlig år har jeg ikke hadd det, men jeg snakker egentli stort sett om den daglige tjenesten oppi her, den er helt tragisk. Fritiden min oppi her er grei nok, men kunne gjort mye mer hjemme egentlig. De jeg har på rommet er greie de, og har møtt noen som jeg ikke kommer til å glemme med det første.

Men hele året kommer jeg vel aldri til å glemme, mye arti tilfeller som har skjedd og mye jævlige og.

Men alt i alt så er førstegangstjenesten noe drit egentlig men en opplevelse for livet.
Oppreing av senger er pga brannsikkerhet. Ikke altid tid å sjekke hver eneste seng om det ligger noen under den krøllete dyna når hele kåken står i flammer. Da er det mye lettere å stikke hodet innenfor døra og se pent opprede senger som faktisk er tomme.

Når det gjelder daglig vasking kommer viktigheten med dette spesielt fram i leirer med mye peronal. Florerer med sykdom, og vasking er med å hindre spredning.
Vis hele sitatet...
Glemte å ta for meg akkurat det her. Og jeg er helt enig med deg ang. dette. Det er andre grunner for å gjøre dette enn at befal prøver være dust.
For min del gjorde det ingenting å verken re opp sengen min pent, eller å vaske. Jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg, og når man bor så mange sammen så blir det fort skittent, og for ikke å glemme bakterier o.l.

Hadde ingen problemer med dette, bortsett fra at det kunne bli litt for mye av det gode når befal ikke var i godt humør. Og for min del så var befal litt for inkosekvente med kravet på vask/oppreing av senger og andre lignende ting.
Mitt inntrykk er at alt avhenger av hvor seriøs man var på rekruttskolen og hvilken tjeneste man får. Jeg er på en base hvor vi mer eller mindre bare venter på at russerne skal komme (noe de aldri gjør). I ettertid har jeg tenkt at det kanskje ikke var så lurt å skyte på mitt eget lag under feltuken bare fordi det ikke skjedde noe.
Sitat av TeeBone
Glemte å ta for meg akkurat det her. Og jeg er helt enig med deg ang. dette. Det er andre grunner for å gjøre dette enn at befal prøver være dust.
For min del gjorde det ingenting å verken re opp sengen min pent, eller å vaske. Jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg, og når man bor så mange sammen så blir det fort skittent, og for ikke å glemme bakterier o.l.

Hadde ingen problemer med dette, bortsett fra at det kunne bli litt for mye av det gode når befal ikke var i godt humør. Og for min del så var befal litt for inkosekvente med kravet på vask/oppreing av senger og andre lignende ting.
Vis hele sitatet...

ja jeg vet at det kan bli en del bakterier og sånt når det blir en del skit rundt omkring, men man bli ikke syk hvis man vasker f.eks 2 ganger i uken isteden for hver dag, utenom helgene. Tror ikke en vanlig familie på 5 vasker huset sitt hver dag akkurat. I helgene til oss så slipper vi å vaske rommet, og på mandags morgen er det ikke særlig mye drit rundt på golvet akkurat, blir mest søppel, men det går jo man selfølgelig ut med.

Men det med sengestrekk skjønner jeg, men man trenger ikke et glatt laken eller glatt dyne bare for at det skal se bra ut, ingen bryr seg om det ser bra ut eller ikke. Man kan brette dyna slik at den er grei, men man trenger ikke å gjøre den helt glatt som befalet vill at vi skal gjøre, det synes jeg er greit.

Sitat av minigolf
Mitt inntrykk er at alt avhenger av hvor seriøs man var på rekruttskolen og hvilken tjeneste man får. Jeg er på en base hvor vi mer eller mindre bare venter på at russerne skal komme (noe de aldri gjør). I ettertid har jeg tenkt at det kanskje ikke var så lurt å skyte på mitt eget lag under feltuken bare fordi det ikke skjedde noe.
Vis hele sitatet...

Man skal aldri si aldri om russerne, kanskje kommer de. Kyststrekka til Norge og all den oljen vi har utenfor kysten vår er ganske ettertraktet.

Men seriøst, begynte du å skyte på laget ditt bare fordi det ikke skjedde noe? hehe
Selv har min førsteganstjeneste vært ganske positiv hittil. ( Ferdig etter sommeren) Jeg var på garderekrutten, noe som egentlig var ett helvette, spesielt med tanke på vask, hvis dere tror det er ekstremt der dere er, da har dere ikke snakket med en gardist.

Jeg ble i september overført til FLO da Garden bare vil ha folk somer 100% perfekte, og da hjelper ikke min langvarige skade i foten. Men jeg kan ikke si jeg er skuffet over å ikke bli gardist, jeg koser meg som vaktsoldat på gardeskolen, vi har mye fritid, en fin turnus(1 uke på 2 uker av) og ett ganske greit befal, de er kanskje ikke verdens beste ledere, men de får ihvertfall ting gjort etter en stund.

Vask er heller ikke det man tenker mest på her, vaktlokalet skal være normalt vasket, som i ett helt vanlig hjem, og sengene skal være redd, de trenger ikke være strekt.

Jeg slipper å sitte på messa å spise deres ubruklige mat om jeg ikke vil, vi skriver bare en liste til kjøkkenet, og de leverer som regel det vi ber om og jeg kan lage det jeg selv vil på vårt eget kjøkken. Jeg slipper å gå på velferden for å bruke internett, se på tv eller spille tvspill, jeg kan bare bli sittende i vår egen stue, surfe på internett med min egen laptop, spille og se på tv på vår egen 42" HD-tv.

Så jeg tør egentlig påstå at jeg har en av de beste førsteganstjenestene som man kan få tak i om du ikke er alt for glad i å løpe rundt i skogen døgnet rundt.
Men vi har såklart en og annen øvelse i blant vi og, men da er de som sist øvelse, hvor vi rapulerte og sprengte tnt og c4.

Ganske greit altså.
Sist endret av BigFigWasp; 21. juni 2008 kl. 18:22.
ja jeg vet at det kan bli en del bakterier og sånt når det blir en del skit rundt omkring, men man bli ikke syk hvis man vasker f.eks 2 ganger i uken isteden for hver dag, utenom helgene. Tror ikke en vanlig familie på 5 vasker huset sitt hver dag akkurat. I helgene til oss så slipper vi å vaske rommet, og på mandags morgen er det ikke særlig mye drit rundt på golvet akkurat, blir mest søppel, men det går jo man selfølgelig ut med.

Men det med sengestrekk skjønner jeg, men man trenger ikke et glatt laken eller glatt dyne bare for at det skal se bra ut, ingen bryr seg om det ser bra ut eller ikke. Man kan brette dyna slik at den er grei, men man trenger ikke å gjøre den helt glatt som befalet vill at vi skal gjøre, det synes jeg er greit.
Vis hele sitatet...
Husk at man omgås MANGE, og de samme hver dag, og det er bedre å forbygge sykdom, enn å vaske mye mens man er syk. Og når det først bryter ut sykdom som i f.eks militæret, der man er så mange sammen, så sprer det seg som ild i tørt gress.

Og både vasking og det med sengestrekk har også noe med disiplin å gjøre. Og store deler av det med forsvaret handler om disiplin. Det er en veldig stor del av å være med i et militært samfunn. Hierarki, hvor man SKAL gjøre det den over deg ber deg om, uten noe om og men. Jeg må helt ærlig si at vi som er inne til førstegangstjeneste i Norge ikke har noen ting å klage på, vi har en smertefri og enkel militærtjeneste i forhold til de fleste andre land.
Men jeg kan nok terpe så mye jeg bare orker og vil med dette, men du vil fortsatt sitte igjen med den oppfatningen du har av forsvaret uansett.

OT - MartinB: Så du sitter i mitt gode, gamle vaktlokal? Hvordan går det med å ha Major(?) Bakken som kpsjef?
Sitat av TeeBone
OT - MartinB: Så du sitter i mitt gode, gamle vaktlokal? Hvordan går det med å ha Major(?) Bakken som kpsjef?
Vis hele sitatet...
Major Bakken er en grei kar det, får ting gjort gjør han og, var vist ganske mye tull her før han fikk jobben.
Sitat av MartinB
Selv har min førsteganstjeneste vært ganske positiv hittil. ( Ferdig etter sommeren) Jeg var på garderekrutten, noe som egentlig var ett helvette, spesielt med tanke på vask, hvis dere tror det er ekstremt der dere er, da har dere ikke snakket med en gardist.

Jeg ble i september overført til FLO da Garden bare vil ha folk somer 100% perfekte, og da hjelper ikke min langvarige skade i foten. Men jeg kan ikke si jeg er skuffet over å ikke bli gardist, jeg koser meg som vaktsoldat på gardeskolen, vi har mye fritid, en fin turnus(1 uke på 2 uker av) og ett ganske greit befal, de er kanskje ikke verdens beste ledere, men de får ihvertfall ting gjort etter en stund.

Vask er heller ikke det man tenker mest på her, vaktlokalet skal være normalt vasket, som i ett helt vanlig hjem, og sengene skal være redd, de trenger ikke være strekt.

Jeg slipper å sitte på messa å spise deres ubruklige mat om jeg ikke vil, vi skriver bare en liste til kjøkkenet, og de leverer som regel det vi ber om og jeg kan lage det jeg selv vil på vårt eget kjøkken. Jeg slipper å gå på velferden for å bruke internett, se på tv eller spille tvspill, jeg kan bare bli sittende i vår egen stue, surfe på internett med min egen laptop, spille og se på tv på vår egen 42" HD-tv.

Så jeg tør egentlig påstå at jeg har en av de beste førsteganstjenestene som man kan få tak i om du ikke er alt for glad i å løpe rundt i skogen døgnet rundt.
Men vi har såklart en og annen øvelse i blant vi og, men da er de som sist øvelse, hvor vi rapulerte og sprengte tnt og c4.

Ganske greit altså.
Vis hele sitatet...

Høres ut som et paradis i forhold til den tjenesten vi gjør her oppe i bardufoss.
Major Bakken er en grei kar det, får ting gjort gjør han og, var vist ganske mye tull her før han fikk jobben.
Vis hele sitatet...
Ja, han er en kjempekar! Var forresten på dimmefest hos dattera hans! ;p Vet han er en streng kar, men ja, skal love deg det var mye tull med det gamle befalet. De var mer glad i pengene de fikk for jobben, enn selve jobben. Godt å høre du har hatt det bra der, har mange gode minner fra vaktlokalet og leiren der, for ikke å snakke om i bommen! ;D
Sitat av TeeBone
Ja, han er en kjempekar! Var forresten på dimmefest hos dattera hans! ;p Vet han er en streng kar, men ja, skal love deg det var mye tull med det gamle befalet. De var mer glad i pengene de fikk for jobben, enn selve jobben. Godt å høre du har hatt det bra der, har mange gode minner fra vaktlokalet og leiren der, for ikke å snakke om i bommen! ;D
Vis hele sitatet...
Bommen begynner jeg å gå ganske lei nå, da jeg sitter på time fire av seks for i dag. Vi er så utrolig underbemannet akkurat nå. Kompaniet bestilte 75 soldater i april, og har ikke fått en eneste en, så nå har vi ett vaktlag på 5 personer hvor VK også er VBS.
Hahaha, høres da ut som gode gamle terningmoen fortsatt det der! Vi var også 5 stk en god periode, og har sittet opptil 12 timer i bom i strekk. ;p
Min erfaring med hæren.
Jeg var stasjonert på Setermoen, litt lenger nord enn Bardufoss. Der var jeg i Kavaleriet. Tren. Esk.
Med bakgrunn i min allmenfaglige utdannelse, ble min oppgave lastebilsjåfør/lagerarbeider. Det var mer enn gøyalt, da jeg fikk ratte en 250 hesters lastebil rundt i fylket på alle slags oppdrag. Og som menn flest, store leketøy er bare gøy.
Dog må det sies at jeg var på "rekrutt skole" noe som nå er utgått med høye kneløft. Hehe. 2mnd. i Hønefoss, før utstasjonering Setermoen. Og det var en variert opplevelse, da jeg var 21 år gammel og alle mine befal på rekrutten var fra 19 - 21 år. Så det var litt vanskelig å ta dem seriøst, men jeg kom gjennom det uten for store problemer.
Og tjenesten i nord var bare til glede. Jeg hadde aldri vært på de breddegrader før, så å komme til Nord-Norge i Oktober var en spesiell opplevelse, siden de da var på god vei inn i mørketiden.
Men med "blålappen" på lastebil så er det meste overkommelig, og det faktum at Setermoen på den tiden hadde det beste kjøkkenet på den tiden var det klart overkommelig. All mat var en glede, i motsettning til rekrutten på Hønefoss.
Mitt engasjement ga meg Korporals grad, som betydde et "snickers" tillegg i lønnen.
Jeg var og med på omleggingen av Forsvaret, fra rekrutt leire til at rekruttene måtte tjenestegjøre 10,5 - 12mnd der de havnet. Det betydde at i denne fasen var det lite befal og vi som hadde fått en høyere grad enn menig måtte ta litt mer ansvar. Så jeg var ved flere anledninger befal, både som vakt og ellers. Og vinterøvelsene i nord er verdt opplevelsen. Det er ikke ofte du får oppleve storm i fjellet, med knappetelt og primus og vasking i snø.
Hæren var faktisk så fornøyd med min innsats at de tilbød meg jobb som Grenader, men jeg var mer enn nok fornøyd med min tjeneste, så jeg takket nei.
For de av dere som er i tvil, eller som bare vil slippe. Det er virkelig verdt det.

atlef.
Sitat av atlef
Jeg var stasjonert på Setermoen, litt lenger nord enn Bardufoss.
Vis hele sitatet...
Du må nok trene litt på geografien din. Evt på kart og kompass :P
Sitat av Dinithion
Du må nok trene litt på geografien din. Evt på kart og kompass :P
Vis hele sitatet...
Er vel kanskje hukommelsen som svikter, han har sikkert vært på Skjold
Sist endret av Max_Uflax; 21. juni 2008 kl. 21:13.
men, svingen e tingen
Sitat av Dinithion
Du må nok trene litt på geografien din. Evt på kart og kompass :P
Vis hele sitatet...
Haha, er helt riktig. Er 15 år siden, så er nok hukommelsen som svikter. Takk for irettesettelsen.

atlef.
Sitat av Offpiste
men, svingen e tingen
Vis hele sitatet...

Svingen er nok ikke tingen, mye ting som ikke følges etter lovene. Uteplassen der kunne blitt stengt på stedet hvis noen i det hele tatt har giddet å rapportert det, har nok hørt om en del som foregår der da en i troppen min jobber der av og til.
At du henger deg opp i det med vask synes nå jeg er latterlig. På en militær leir er det jo fra 200 og opptil kanskje 1000 mennesker. Og om en av disse blir syke, og ikke vasker klær/huset, så vil det spre seg til de han bor med. Så spiser de i kantina, der enda flere blir smitta osv. så det er faktisk NØDVENDIG, men kun i tilfelle det skulle skje. Akkurat som en forsikring. Du regner ikke med å dø, men i tilfelle du gjør det, så får ihvertfall familien din litt penger å rutte med når du er borte. You see?
Noen som har hatt sin førstegangstjeneste på Ørlandet?
Jeg skal dit i august.
Var infanterist i EKKP på Seterermoen/panserleiren i 12 mnd, mye telt og ut på tur, sengestrekk og skytebanetrening. Hadde et greit år, ihverfall når jeg tenker tilbake. Vi hadde 101 feltdøgn på et år så er en kløpper i camping, selv etter 12 år.
Lærte mye om meg selv, grenser og samarbeide med andre under anstrengte forhold. Kaldt var det og.
Var egentlig et must for meg for og bli selstendig.
Jeg føler på ingen måte at det var et bortkastet år, men det er nok noen som føler det hvis de bare sitter i en kasserne i et år.
Vel for vel si hvor jeg var og da.

Tjenestegjorde 12 mnd i Mekanisert.Infantri Kompani A i 2.bn, dette var da på Skjold. En leir som er plassert veldig sentralt. Dette er en tjeneste som jeg digget, vi gjorde mye lærte mye. Rekrutten var faktisk en utfordring, kremen ble skilt fra skummet. De som var skadet/vondt i viljen/tjukke ble sendt til endel støttetropper og evt vogn crew.

Jeg personlig endte opp som maskingevær soldat i et geværlag. Sykt bra samhold, mye skarp trening, masse feltdøgn og mye nytt utstyr.


2.bn MEK.INF anbefales
Spennende lesing dette!

Er selv snart ferdig med min førstegangstjeneste i hæren.

Tjenestegjør ved GSV i Sør-Varanger i en mob-patrulje som sambandsmann.
Det siste halvåret har vært svært bra, etter at jeg ble plassert ut på grensa. Mange varierte oppdrag, bittelitt helikopterflyging og telt-turer, samt masse utstyr å leke seg med. Eneste nedtur med det siste halvåret er vel at jeg er mer eller mindre "lenket" til stasjonen, og må gå i grønt 24/7 med ingen sjanse til å dra ut i helgene og slikt.

Første halvåret var litt av en prøvelse i forhold til det andre. 6 mnd med øvelser, sene kvelder hver dag, AG-puss, kjip mat og kjip vask. Milelange joggeturer klokka 3 om natta.

Kan ikke si å ha fått så mye mer ut av dette året enn en bedre fysisk form, og massiv kjennskap til russisk krigsmateriell.

Må nok si at befalet, iallefall de jeg har hatt, var i særklasse med tanke på evne og "people-skills".
Sitat av Offpiste
men, svingen e tingen
Vis hele sitatet...
svingen er tingen! wuhuu

men det er helt sant det golfpack sier, det er overskuddspersonell som kommer hit til Bardufoss. Enten de som ikke vil inn i forsvaret, eller de som ikke har kompetanse nok til en ordentlig tjeneste. God tur hjem, DIMME
Sitat av Xasma
At du henger deg opp i det med vask synes nå jeg er latterlig. På en militær leir er det jo fra 200 og opptil kanskje 1000 mennesker. Og om en av disse blir syke, og ikke vasker klær/huset, så vil det spre seg til de han bor med. Så spiser de i kantina, der enda flere blir smitta osv. så det er faktisk NØDVENDIG, men kun i tilfelle det skulle skje. Akkurat som en forsikring. Du regner ikke med å dø, men i tilfelle du gjør det, så får ihvertfall familien din litt penger å rutte med når du er borte. You see?
Vis hele sitatet...
Med den vasken vi driver med i leiren her så er det samme om vi vasker eller ikke vasker, på grunn av at når vi "vasker" så har vi ikke vaske middel, ikke nok mopper til alle på kasserna vår, så vi heller bare litt vann utover gulvet og "vasker" med moppen. Man gnur jo driten ut over hele gulvet egentlig, for reint blir det ikke, det kan jeg skrive under på. Når vi ikke har mopper så bruker vi å svabre gulvet, men uansett så blir det ikke reint på grunn av at det blir liggende et fint støv lag over hele gulvet som man ikke får opp med svaberen.
Hvis dere ikke får det rent med svaber, så er det noe feil et sted. Jeg har aldri gått på et så rent gulv som da vi vasket med svaber i militæret.
Sitat av golfpack



Man skal aldri si aldri om russerne, kanskje kommer de. Kyststrekka til Norge og all den oljen vi har utenfor kysten vår er ganske ettertraktet.

Men seriøst, begynte du å skyte på laget ditt bare fordi det ikke skjedde noe? hehe
Vis hele sitatet...
Jepp. Vi hadde nettopp fått utdelt rødfis, og alle lå på forskjellige poster unntatt meg og en kompis (vi var QRF tror jeg). Dette var andre natten, og det skjedde ikke en DRITT! Så vi sneik oss rundt i leiren for så å skyte litt på den ene oppklaringsposten. Var jævlig gøy helt til vi skulle løpe vekk derfra. Da løp vi rett på sersjanten vår. Han så ikke helt humoren i det, og det hele endte med at jeg fikk en rævva uttalelse pga. denne hendelsen.


Når det kommer til russerne har jeg svært liten tro på at de kommer. Og skulle de komme, så skal jeg stå med bløtekake og is. Jeg spiller faen ikke helt for 133 kroner dagen!!
Sitat av minigolf
Jepp. Vi hadde nettopp fått utdelt rødfis, og alle lå på forskjellige poster unntatt meg og en kompis (vi var QRF tror jeg). Dette var andre natten, og det skjedde ikke en DRITT! Så vi sneik oss rundt i leiren for så å skyte litt på den ene oppklaringsposten. Var jævlig gøy helt til vi skulle løpe vekk derfra. Da løp vi rett på sersjanten vår. Han så ikke helt humoren i det, og det hele endte med at jeg fikk en rævva uttalelse pga. denne hendelsen.


Når det kommer til russerne har jeg svært liten tro på at de kommer. Og skulle de komme, så skal jeg stå med bløtekake og is. Jeg spiller faen ikke helt for 133 kroner dagen!!
Vis hele sitatet...
QRF, du hadde merket det om du var QRF.. Det er ikke for pingler.

Men "spille helt for 133kr dagen!!" vel, hva om man sier det er friheten? Den er verdt mer enn at man lever videre. Heller fri, så andre kan oppleve det, enn å bo i fangenskap. Litt OT, men snevre folk irriterer.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Hmm, tydelig at det er forskjell på folk. Jeg avtjente nesten halve verneplikten min i Middelhavet jeg, NATO opplegg da jeg var i Marinen. Storkoste meg, en opplevelse for livet.
Sitat av Xasma
QRF, du hadde merket det om du var QRF.. Det er ikke for pingler.

Men "spille helt for 133kr dagen!!" vel, hva om man sier det er friheten? Den er verdt mer enn at man lever videre. Heller fri, så andre kan oppleve det, enn å bo i fangenskap. Litt OT, men snevre folk irriterer.
Vis hele sitatet...

Hva fabler du om? QRF er "Quick Reaction Force". Dvs. sitte på ræven og vente på at det skjer noe. Ser ikke helt hvorfor man må være Ronnie Coleman for å klare det.

Og skyttergravkrigenes dager er over. Om russerne skulle tatt basen vår, hadde kommet med en båt, lagt til kai og pekt på oss med våpen. Jeg hadde sagt velkommen skal dere være. Hva hadde du gjort da? Lurer meg på om du har sett for mye amerikanske filmer jeg! Man drar ikke fram AG'en når Dimitrij allerde står med ladd AK med retning DEG! (med mindre du er Bruce Willis eller noe i den dur, noe jeg antar du er)
Sitat av minigolf
Hva fabler du om? QRF er "Quick Reaction Force". Dvs. sitte på ræven og vente på at det skjer noe. Ser ikke helt hvorfor man må være Ronnie Coleman for å klare det.

Og skyttergravkrigenes dager er over. Om russerne skulle tatt basen vår, hadde kommet med en båt, lagt til kai og pekt på oss med våpen. Jeg hadde sagt velkommen skal dere være. Hva hadde du gjort da? Lurer meg på om du har sett for mye amerikanske filmer jeg! Man drar ikke fram AG'en når Dimitrij allerde står med ladd AK med retning DEG! (med mindre du er Bruce Willis eller noe i den dur, noe jeg antar du er)
Vis hele sitatet...

Gutter, gutter. Ro dere ned.

Før dere havner i diskusjon så må dere først lese hva dere diskuterer over.

GSV sin primær oppgave er å overvåke grensen vår og opprettholde vår suverenitet. Hvis evt Dimitrij kommer rullende med masse panserdivisjoner/Infantri regimenter/artilleri og hele pakken. Så er ikke oppgaven til GSV å starte heftige offensiver mot en fiende som er overlegen. GSV skal sprenge viktige konstruksjoner og trekke seg tilbake.

Tror dere at det er uten grunn at hele Brig.Nord er lokalisert i nærteig nær grensen

Når/hvis russerne krysser grensen. Så vil mobilisering bli satt igang og forhåpentlig så vil 2.bn, Panser. bn, artilleri, HJK/FSK være der iløpet av 24-72 timer. Og striden vil være igang, og jeg vil mest sannsynlig stå blandt fremre rekker og spytte litt bly på noen russere!
Skarpskytter ved HVUV.

greit (halv)år, litt stress i rekrutten...mye nye ting og vaner.
mye ting som skal presses inn på 6 måneder, blir litt lite tid IMO.

ellers er jeg med i I-styrken nå, i ett jegerlag, morsomt det :-)
skal dog søke med til å bli 12,7 MØR skytter.
Sitat av x3m187
Gutter, gutter. Ro dere ned.
Når/hvis russerne krysser grensen. Så vil mobilisering bli satt igang og forhåpentlig så vil 2.bn, Panser. bn, artilleri, HJK/FSK være der iløpet av 24-72 timer. Og striden vil være igang, og jeg vil mest sannsynlig stå blandt fremre rekker og spytte litt bly på noen russere!
Vis hele sitatet...

Heldigvis er GSV forberedt på langt mer moderne utfordringer enn at Norge blir invadert av Sovjet. Det er vel ulovlige grensekrysninger som er en sannsynlig worst case-scenario der oppe for tiden. Hovedjobben består jo i å forhindre disse, men også håndtere de når de først skjer, med mindre noe drastisk har skjedd der oppe de siste to årene.
Dette er jo den perfekte post for å lange ut om min opplevelse av militæret.

Jeg vil på mange måter si meg enig i golfpack sin første post. Det er vanvittig mye udugelighet i forsvaret.
Men nok om andre. Jeg var tidligere veldig opptatt av å gå i militæret, jeg ville tjene landet mitt best mulig og søkte meg tidlig inn fordi dette var noe jeg ville. Jeg kom inn i sjøforsvaret september i fjor. Kom på rekrutten og elsket hvert sekund. Jeg stod på, sleit meg ihjel hver dag og fikk skryt av befal.

Når dagen til intervjuet hvor man skulle bli plassert videre kom satt jeg meg ned med intervjueren og begynte å prate. Jeg hadde mitt skjema hvor mine ønsker var listet opp (hovedsaklig sjø-tjeneste). Jeg ble spurt om egenskaper og sånt, og svarte som sant var at jeg var flink med data og lignende, hvorpå karen spurte meg om jeg ikke kunne tenke meg en administrasjonsassistent-stilling. Jeg hadde tidligere sett stillingen på søkeskjemaet og tenkt "haha, det der må jo være kjipeste tjeneste ever". Så jeg svarte at nei, absolutt ikke. Karen sier da "jeg setter det ned på 3. valg jeg da", hvorpå jeg var så rekruttifisert at jeg sier bare jaja. Intervjuet var da ferdig, og jeg går ut der og VET at jeg blir adm. ass.

Noen uker seinere får jeg stillingen min, og det var da "adm. ass IKT" på Landsdelskommando Nord-Norge i Bodø.
Jeg reiser opp der etter rekrutten og finner ut at dette er den kjipeste plassen NOENSINNE, og blir bare deprimert hele mørketida som følger. Etter å ha bodd på en liten kasserne i to måneder uten noe annet å gjøre enn å sove til lunsj og se på tv resten av dagen, får jeg sikkerhetsklarering og blir satt i tjeneste. Tilfeldigvis samme dagen som de andre jeg reiste opp sammen med får "permisjon på ubestemt tid, grunnet foreløbig manglende sikkerhetsklarering".

Min tjeneste som følger er bak en pc-skjerm hvor jeg offisielt skal administrere adgang i fjellanlegget hvor jeg jobber og være "sjef" for vakt og sikringsavdelingen. Jada, det høres veldig prestisje ut, men finnes ikke like tøft som det skal være. Som eneste soldat på basen har jeg ikke turnus 2 uker på, 2 uker av, og må tilbringe mesteparten av tida her oppe. Dette førte også til at damen slo opp i mai i mai etter tre år, men det har ikke så mye med saken å gjøre. Det jeg EGENTLIG gjør i denne stillingen er alt som ingen andre vil. Jeg lager kaffe, bærer frukt og mat til møter for de høye herrer, varter opp og rydder boss og drit som ingen andre gidder. Går "gjerne" på depotet (som ligger ca 2km unna) for hvem som helst uansett avdeling opp til flere ganger om dagen, for det er jo ikke snakk om at ting som skal hentes på depotet kan samles så jeg bare trenger å gå en gang. Forsøker jeg å klage eller protestere i forhold til hva som jeg skal gjøre etter tjenestebeskrivelsen så får jeg ordre om at jeg skal ikke klage, jeg får en oppgave av mine befal og den skal gjøres, jeg er jo tross alt basens eneste adm. ass. Ferdig med det. Er det ikke noe som pågår sånn at jeg trenger å varte opp noen, så har jeg gjerne 5-10 minutter med arbeid om dagen, og resten går med på å surfe på nettet. Det skal også nevnes at det er ganske streng sperring her, så alt er blokkert, inklusive online proxyer. Og det er ikke snakk om at jeg kan forlate kontoret, for når som helst kan det dumpe inn mer arbeid til meg (det gjør det ikke). Jeg er også eneste vernepliktig på denne underavdelingen, så jeg har ingen å snakke med heller.

Samtlige befal her er udugelige, mer jo høyere de kommer. Alle har en holdning til vernepliktige hvor vernepliktige er "the scum of the earth" og skal unnlates alt som ikke er direkte tjeneste. Faste ansatte har ofte samlinger, hvorpå det finnes på hyggelige sosiale aktiviteter, men vernepliktige har ikke lov å delta. Ankommer det nytt tjenestegjørende personell skal det hilses på alle rundt på bygget, selvsagt bortsett fra vernepliktige. Ca. en gang i året kommer det fysioterapauter og går rundt til alle for å anbefale arbeidsstillinger og lignende, men her også: ikke vernepliktige.

Det ble på ett tidspunkt forsøkt av TMO på Bodø Hovedflystasjon å lyse ut stilling som HTV. Denne søkte jeg på fordi jeg gjerne ville forbedre soldatenes hverdag, for det er ikke bare jeg som har det sånn. Andre underavdelinger har en tendens til å "bestille" alt for mange vernepliktige sånn at de har minst mulig arbeid hver, sånn at de dermed har mer tid til å varte opp de høye herrer. HTV-stillingen endte med at ble tatt bort, fordi det var for mange på denne basen som motarbeidet den, for de skjønte at om vi fikk HTV, så kunne de ikke lenger herse med de vernepliktige sånn som de ville.

Men jeg kan jo si til sist at jeg har ikke bare hatt det jævlig. Jeg bor heldigvis på Bodø Hovedflystasjon (BHFS), som ligger litt nærmere byen, for dere som veit beliggenheten av basene. Jeg har fått mange hyggelige bekjentskaper som kommer til å bli kjedelig å miste når jeg dimmer. Vi finner på mye morro (så mye som vi kan i alle fall. Med tanke på at alle andre har turnusordning, så har de aldri fri når de er her oppe. Så det blir ofte mye alenesitting på kasserne på meg). Jeg har hatt mange artige turer på byen med folk, når jeg kan det, og det blir en del morro så mye som det er mulig. Jeg har også lært veldig mye om hvordan forsvaret egentlig fungerer, men har ikke blitt imponert.

Jeg kan også nevne at jeg veit at alle opplever førstegangstjenesten forskjellig, og dermed er det mange som sier helt motsatte ting om tjenesten sin. Jeg ønsker i alle fall lykke til til alle dere andre som er eller skal i førstegangstjenesten, og håper inderlig dere får det bedre enn meg.
Min tid i forsvaret kan jeg uansett si at har for all tid endret mitt syn på forsvaret, og vil være en opplevelse jeg vil bære med meg resten av livet, på godt og vondt.
Håper ikke jeg har glemt noe her nå
Sitat av Einherjar
historie
Vis hele sitatet...
Hvor mye soldat-trening har dere?
har altid lurt på hvor mye de forskjellige "ass" stillingene har i felt tjeneste osv...kan ikke huske at velferd.ass'ene vi hadde var så mye i felt for å si det sånn.

er det en tjeneste som er strictly innesitting? eller har dere 2-3 dager i uka hvor dere er på skytebane, øver på drillers osv...mens resten er "ass" relatert arbeid.
Vi har hatt én !MEGET! slækk feltøvelse, og that's it. Den måtte vi ha for å bli godkjente soldater.

Vi slo opp telt med god utsikt over parkeringsplassen vi ble kjørt opp til ;-)

Nei, det er strictly innesitting. Er null felt-tjeneste. Det er rett og slett helt forferdelig.
Sist endret av Einherjar; 24. juni 2008 kl. 16:16.
En ass. stilling er nok ganske slapt ja. Ser bare her i bataljonen så er bataljons assistenten så slapp som d går ann å få d, kjører bil konstant å slæcker.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
golfpack, jeg hadde lyst til å pme deg men får ikke.
Jeg lurte på, var du i reg2?
Jeg var på samme sted som deg, men lurer på om jeg kanskje kjenner deg hvis du var der 07-08.
Jeg deler dine erfaringer, i mitt neste liv er det å droppe hele faenskapet eller havne på en plass med bra rykte som GSV, MP, whatnot... Ikkenoe reservedritt som samband og alskens mig.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Hva er det du mener? Radio i samband er jo helter!
Da broren min var i førstegangstjeneste i 2001 i Stavanger, var den en romkamerat av han som ikke hadde brettet klærne skikkelig, da putta to befaler alle klærna i dass og dreit på de.. Stakkars fyr som måtte vaske klærna sine etterpå..
Den kjøper ikke jeg helt uten videre...
Sitat av MusabaN1
Da broren min var i førstegangstjeneste i 2001 i Stavanger, var den en romkamerat av han som ikke hadde brettet klærne skikkelig, da putta to befaler alle klærna i dass og dreit på de.. Stakkars fyr som måtte vaske klærna sine etterpå..
Vis hele sitatet...
En venn av min brors venn ble tisset i munnet da han nekta å pusse tennene. Befalet er evul!!11

Nei herregud, gidd.
Jeg ble plassert i HMKG! Hadde først 3 mnd rekrutt, så 8-9 mnd i Oslo.

Rekrutten var ganske hard fysisk og psykisk. Dagene var evig lange, det var beinkaldt (januar-mars i Østerdalen). Jeg husker ærlig talt ikke så mye av rekrutten. Jeg tror jeg gikk i en eller annen form for transe, der jeg gjorde alt jeg fikk beskjed om, uten noe videre refleksjon om hvorfor.

Likevel, når jeg kom til Oslo var fløyten en helt annen. Det var vasking, stryking, marsjering, løping, enda mere vask, skopuss og spitt. Det ble en vane etterhvert og jeg tror aldri jeg kunne klart det uten rekrutten.

Selve tjenesten er vakthold. Man reiser på vakt i 12-13 tiden om dagen og kommer hjem dagen etter. Da er man ofte så trett at man ligger bare å venter på neste dag, da det er ny vakt. Men det å stå på vakt, var egentlig veldig kjekt. Slottsvakta var jo ofte litt kjedelig, da man bare stod rett opp og ned de timene man var ute og satt rett opp ned når man var inne. De andre stedene, var det hyggestunder med spill, sang, film etc. Mange morsomme minner og historier.

Garden er jo mer enn vakt. Jeg hadde totalt 40 vaktdøgn. Jeg hadde kanskje 20 døgn i skogen. Der var det telt, lite mat, samhold og hat. Pluss mye gåing.

Alle mener jo at sin egen militærtjeneste er best. Jeg kunne faktisk tenke meg en annen tjeneste, men likevel er jeg utrolig stolt av å ha gjenomført en tjeneste i garden.

Jeg tror garden er den tjeneste man fort blir stolt av. Det å gå gjenom Karl Johans gate, smelle AG3'en på skuldeneren til publikums store beundring var kjekt. Å stå på slottsplassen, når nærmere 1500 personer står og ser på. Da kjenner man fort frysningene nedover ryggen og stoltheten for å være en del av garden.
Var i Sambands bataljonen Komando plass kompaniet.
Å en snartur i utlandet i 7 mnder.

Tror feilen med at folk ikke trives i forsvaret er at de forventer enten RAmbo tjeneste å morro hele døgnet.
Det skjer ikke. forsvarets behov er styrende. det trengs folk for å gjøre alle ting som man tar for gitt i det sivile.
Dvs noen må faktisk forsyne andre med bensin å kjøre lastebil.
Noen som stå for vaktholdet utenfor co.
Noen må vokte nodepunktet (ikke at dette kunne vært løst bedre med en annen teknisk løsning men)
noen må lever mat innad i leiren.

Uten hele denne kjeden av folk som gjør mindre spennende eller kjedelig ting,
så virker ikke den stridende delen.
Uten f34 står forsvaret idag nesten stille.

Det sagt.
At noen befal er tulling er greit, er nok av småkonger rundtomkring.
Å befalsskolen eller usterevert befal er ikke mere en lagfører med mere ansvar.
De er ikke lært opp til å holde styr på mer.
Der kommer krigsskolen inn....

Men når du får beskjed om å vaske rommet ditt å korporal/sjant kommer inn og sjekker under senga så er det ikke bare pga sykdoms utbrudd, som forresten sprer seg jevli fort vist du vasker 2 ganger i uka, Det er pga du skal bli lært opp til å følge ordre å ha høy disiplin.
Disse 2 meget viktige egenskapene må gjennomsyre alt og alle i forsvaret.
Med en gang man havner i noen halveis profesjonelt og skal reagere så nytter det ikke å rekke opp handa å si. vent jeg må bare finne utstyret først. Eller spørre hvorfor/hvordan du skal kle på deg feltjakka så du ikke fryser ihjel.
Dermed får du iløpet av rekrutten spesielt en hel masse dritt oppgaver som skal holde deg opptatt og lære deg en måte å "være" på.
Kravene som blir stilt spesielt i rekrutten er utformet slik at du aldri når de.
Men de skjerper deg og du blir vant med å takle uforutsette ting.

Når befalet aldri klarer å samkjøre seg med resten av delingen er det ikke alltid pga dårlig planlegging...

Kan med handa på hjerte si at i intops slipper du heller ikke unna all skiten. du har fortsatt et rigid uniforms reglement hver gang du er i leir ol.
Men de slapper av på alt når noe skjer. Når kulene hagler er det treningen din til da som skal gjøre at du og resten av laget/troppen/bataljonen virker og at ting går på skinner raskere en du klarer å runke.
Det er da du får bruk for noe av det du så på som meningsløst under førstegangstjensten.
Dere må huske på at man trener for det verste. MAn ser fort hvem som ryker under stress når man kjører på med åpenbare idiotiske ting...
Førstegangstjenesten er treningen til det som aldri kommer. å vist det kommer får du uansett ny trening og andre forhold å gå etter. Du ble bare trent opp i basis kunnskaper og i å takle at ting går rett vest.

Nuff said om det, jeg har selv kjeftet befal opp i tryne og plukket fra hverandre alt de har sagt til meg. har tilogmed på tjenestebeviset en setning som sier jeg må lære meg å gjøre ting som virker meningsløse der å da..

Å alt tatt i betraktning. Vist du går inn for det blir forsvaret kjedelig, vist du derimot ser positivt på det så kansje du finner deg venner for livet og et par jevli goe opplevelser.
Selv om du ikke havner i troppen som står i fremste linje, og som også er mest usatt for å komme hjem til mor i ei bøtte/kiste fordi du hadde det så fett under førstegangstjenesten..

summert: førstegangstjenesten er IKKE til for at du skal ha det så jevli morro. Den er til for å forberede deg på å reagere på ordre slik at norge kan yte litt motstand vist fanskapen først slippes løs.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Jeg var i Radiotroppen i Samband, Hæren, Bardufoss. Vi hadde totalt 121 feltdøgn, så hvis du liker å være ute på tur er dette stedet for deg. Fikk lett lastebillappen, MBlappen, pansret MBlappen, beltevognlappen og sqoitterlappen pluss colatillegg så var mye ute på oppdrag og lite stillesitting-på-leir-tid. Fordelen med å ha mange feltdøgn, ihvertfall i min tropp, var at vi fikk det ganske slækt mellom øvelsene da vi var inne i leir. Da var det mest skytetrening, trasketurer med overnatting ute i teig, SIBO og idrettsdager på istappen.

Rommet mitt hadde ganske grei orden på rommet, så lenge vi holdt det nogenlunde pent var det ingen som sa noe. Rommet vårt hadde totalt 6 skapinnspeksjoner, 4 av dem i rekrutten, de to resterende før inspeksjon av høyere befal.

Uansett, poenget mitt var at jeg hadde et år i Bardufoss som jeg ikke ville vært foruten. Jeg har blitt jagd av moskus på dovre, sittet på i militærhelikopter, vært med på detonasjon av 25kg C4, kjørt i hjel én beltevogn og to snøskutere, rattet rundt på toppen av fjellene i indre troms med beltevogn, skutt med Glock, MP5, AG3, 12,7 og M72, blitt kjent med masse rare mennesker og fikk trent meg opp.

Det som gjelder er å melde seg på ting og ikke være sistemann til å rekke opp hånda.

Alt i alt et veldig bra år.
Sist endret av Eplefisk; 15. oktober 2008 kl. 18:14.
i tilegg kjører/kjørte samband ut kommandoplass troppen (trekker folk ut fra hele sambands BN) til intops. noe som gjør at du kan bli en av de som ser mest. Liason sjåførene rattet rundt konstant utenfor leir og over hele nord afgh. noe som gjorde at de har sett det meste av ting som er å se.
Ganske morsomt og sitte her og lese dette, sitter her oppe i Bardufoss i Sambandsbataljonen;P Er i KKP/Istar. Vært her i 2 og en halv mnd nå. Og jeg liker meg overaskende bra
Var egentlig veldig negativ når jeg fikk vite jeg kom inn her(søkte meg inn på fallskjermjeger, men kom desverre ikke inn der)
Men når det gikk opp for meg at jeg faktisk skulle inn her, så tenkte jeg at jeg fikk gjøre det beste ut av det, og kom inn med en positiv innstiling, og jeg skulle ha det moro her oppe uansett
Og de 2 mnd jeg har vært her nå, har vært utrolig morsomme, spennende, lærerike og ikke minst harde. Flere dager når en går og går, med lite mat og lite søvn, har en lyst til og bare gi seg og komme seg hjem. Men følelsen av å ha gjennomført noe som du har presset deg til det ytterste er ekstremt deilig. Du føler at du er stolt av deg selv.
Etter rekrutten som varte i 7 uker, så har det blitt mere spesialiering på forskjellige områder og det er ikke fult så hardt som det var i rekrutten. Men er fortsatt utrolig moro å lære nye ting, som man føler man mestrer.
Militæret blir ikke bedre enn du gjør det til selv, kommer du inn med en god innstiling, og klar for og ha det moro, da blir det moro. Men kommer du inn og bare klager og vil hjem, kommer det til og suge no jævli.
Men utrolig morsom post dette her, artig og høre andre historier og om hvordan dere har opplevd militæret. Mulig jeg kommer innom her og oppdaterer om hvordan statusen er oppe i Indre-Troms, Bardufoss
Sitat av McMaarud
Ganske morsomt og sitte her og lese dette, sitter her oppe i Bardufoss i Sambandsbataljonen;P Er i KKP/Istar. Vært her i 2 og en halv mnd nå. Og jeg liker meg overaskende bra
Var egentlig veldig negativ når jeg fikk vite jeg kom inn her(søkte meg inn på fallskjermjeger, men kom desverre ikke inn der)
Men når det gikk opp for meg at jeg faktisk skulle inn her, så tenkte jeg at jeg fikk gjøre det beste ut av det, og kom inn med en positiv innstiling, og jeg skulle ha det moro her oppe uansett
Og de 2 mnd jeg har vært her nå, har vært utrolig morsomme, spennende, lærerike og ikke minst harde. Flere dager når en går og går, med lite mat og lite søvn, har en lyst til og bare gi seg og komme seg hjem. Men følelsen av å ha gjennomført noe som du har presset deg til det ytterste er ekstremt deilig. Du føler at du er stolt av deg selv.
Etter rekrutten som varte i 7 uker, så har det blitt mere spesialiering på forskjellige områder og det er ikke fult så hardt som det var i rekrutten. Men er fortsatt utrolig moro å lære nye ting, som man føler man mestrer.
Militæret blir ikke bedre enn du gjør det til selv, kommer du inn med en god innstiling, og klar for og ha det moro, da blir det moro. Men kommer du inn og bare klager og vil hjem, kommer det til og suge no jævli.
Men utrolig morsom post dette her, artig og høre andre historier og om hvordan dere har opplevd militæret. Mulig jeg kommer innom her og oppdaterer om hvordan statusen er oppe i Indre-Troms, Bardufoss
Vis hele sitatet...
Fy faen så kjedelig det er i kkp/tkp/ssbn generelt. Unnskyld meg om jeg tråkker noen på tærne her, men noe som går igjen hele veien er kjedsomhet. Gode gud det er kjedelig. Mest av alt hatet jeg øvelser, mønstring, sanitet... og hva nå det andre het. våpenpuss.
Jeg var en slik tosk som var dødskeen på militæret og var ei lita runde på MPn først, deretter, etter mitt eget valg, i sbbn. Det var så kjedelig. Jeg leser at noen gjorde ditten, datten og så ting her og der, jeg satte hele tjenesten å så krigsfilmer og alle mulige filmer hele tida, og jeg har ikke sett en film ferdig siden, jeg er drittlei av å se film. Når jeg kom inn snakket jeg tre språk, jeg hadde håpet å kunne ha det artig med dette, og bruke min kunnskap til å lære meg f eks farsi, som en del norske soldater snakker idag (innvandrere), men det er faen ikke slik som man ser på filmene, at spesialistet på forskjellige ting som da i mitt tilfelle språk ble brukt til noe. Man ga fullstendig faen i det, jeg hadde håpet å kunne starte ei ressursgruppe eller noe på språk, dere som er inne nå veit hvor latterlig det høres ut. Men for en sivilist som liker å utvikle seg, er ikke det lett å vite.

Det man derimot har bruk for i forsvaret, mer enn noe annet, er fysisk form. De som er i dårligst form sliter hele jævla tiden, pga at det fra tid til annen er litt, ja ikke så veldig, bare litt utfordrende fysisk sett. Noen andre krav til det å bli ub, sjant blabla artigere ting finnes ikke i praksis, det er bare det fysiske som tells her. Man setter ikke pris på noe annet.

Førstegangstjenesten er en tradeoff. Du bytter alle dine sivile bekvemmeligheter vekk, du må gi bort koselige ting som søvn, mat, musikk, kultur, hobby, lista er lang, det du derimot får tilbake varierer fra førstegangstjeneste til førstegangstjeneste- er du heldig havner du på rom med et hyggelig gjeng og ikke et gjeng potheads og smittebærere, og du kan kose deg med å se mye artig, være med på mye artige øvelser (hvis slikt finnes- ukjent for meg) med skyting og blabla som du liker. Men folk er forskjellige, det jeg satte minst pris på i forsvaret er at som voksen skulle jeg bli behandla som drittunge. Jeg skjønner jo hvorfor, de andre voksne var ikke så voksne, ref. sjefen som sjekker at alle spiser maten sin og annet som min mor sist praktiserte med meg i slutten av trettenårene.

Det jeg kan si er at den korte perioden på fire dager jeg var i mp, virket det som om det var flere hyggelige, vettuge og mer voksne og motiverte mennesker. Bardufoss derimot, var ei suppe av allslags faenskap av drittunger som ikke passet inn andre steder. Beware!