Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  158 12406
Sitat av GothQueen
Hurray for de som har forstått at det er feil å måtte betale for å få reklamere for en butikkjede (det er kun noen få OBS butikker som selger reklame-frie poser i butikken)

Hurray, for de som syns at poser burde være reklame-fri!

Cikey:
Ja, noen varer selges nok med tap, i matvarebransjen.
Men de kjedene som er store nå, de hadde ikke gått dukken de neste ti årene om de hadde gitt gratis poser til kundene sine.
De færreste river av lappene på colaflaska si når de drikker den i offentligheten (selv om jeg gjør det)
Men kjenner du til en vare som smaker presist likt som cola, som selges i "alle" dagligvarebutikker over hele verden?..
Men... Atte... Poengent ditt var ikke å snakke om garderobe tidligere, hvorfor fortsetter du med det da?

Til dere som tenker miljø:
"De fleste" poser mer mye mer miljøvennlige nå, enn hva de var før!
Vis hele sitatet...
Du vet åpenbart lite om matvarebransjen. At kjedene er store betyr ikke at den enkelte butikk tjener bra. Butikker som eies av kjeden kan riktignok hente kapital fra hovedkontoret om den går med underskudd. Selvstendige butikker (i en kjede) kan ikke det. Marginene er meget små, og poser er faktisk en omfattende utgift.

Vi er altså enige om at poser er et produkt, da er argumentet mitt gyldig, selv om det finnes mange like produkter. (og jeg har ikke tatt opp igjen din garderobe. Som understreket tidligere driter jeg i den )

"De fleste" poser mer mye mer miljøvennlige nå, enn hva de var før!" Det må være det dummeste jeg har hørt. Plastikk er fortsatt et stoff som ikke forsvinner fra naturen. At man i større grad enn før lager dem av resirkulert materiale hjelper lite når de forsøpler naturen. Men som sagt, dette er en annen debatt, og ikke nødvendig å ta med her...
Trådstarter
70 2
Jeg ler meg ihjel..Tenkt at folk er så hårsåre:P "Torek1 håper du får blærekatar" Hva er det slags svar?

MERK: Jeg skrev at jeg blir "Lettere irritert" INGEN steder står det MEKTIG irritert, så hvorfor ta så på vei for ingenting? Ingen som ser humoren i dette?

Flere ganger er det blitt poengtert at dette er den mest patetiske tråden dere har lest her på NFF, men jeg må få påpeke at dere som skriver talentløse svar er like patetiske..

Og det faktum at tråden nå har over 100 svar, burde prate for seg selv.
Sitat av GothQueen
Hurray for de som har forstått at det er feil å måtte betale for å få reklamere for en butikkjede (det er kun noen få OBS butikker som selger reklame-frie poser i butikken)

Hurray, for de som syns at poser burde være reklame-fri!
Vis hele sitatet...
Og hurra for de som innser at posen er en vare man må betale for på lik linje med andre varer i butikken.



Sitat av GothQueen
Til dere som tenker miljø:
"De fleste" poser mer mye mer miljøvennlige nå, enn hva de var før!
Vis hele sitatet...
Miljøvennlige poser? Hva i all verden er det du snakker om? Vet du hvor lang nedbrytingstid en pose har? Dette er noe av det verste jeg har lest i denne diskusjonen.



Sitat av GothQueen
Norge er "kjent" for å syte over små problemer.
Ja, vi har det myyye bedre enn noen andre land.
Men det betyr ikke at vi skal slutte helt å bli bedre.
Selv om det finnes større bagateller i Norge enn personer som spør "Skal du ha pose?"
Vis hele sitatet...
Her jeg jeg faktisk litt enig. Jeg kunne ønske folk sluttet helt å benytte poser i det omfang vi gjør idag. Norge er et bruk og kast land av dimensjoner.



Sitat av GothQueen
Atte, hva har temaet utviklet seg til igjen?
Å ja, det er kjipt å betale for å reklamere for noen!
Greit nok å betale for å legge inn en anonse, men å måtte betale for å gå rundt med en anonnse, bare fordi du ikke bor i nærheten av en butikk som selger "reklamefrie-poser"?!?
Whaat?
Vis hele sitatet...
Og det forundrer meg at du fortsatt skiller mellom et merkenavn på en pose og et merkenavn på en bergansjakke. Det er faktisk ikke et skille her, selv om varen koster 70 øre.


Jeg skjønner virkelig ikke at dette er et tema. At noen butikker velger å gi bort posene får de stå for. Det betyr ikke at det er retningsgivende for andre butikker. Så langt derifra.
Du står helt fritt til å kjøpe deg et handlenett eller hva du nå måtte føle for å bære varene dine i. Selv foretrekker jeg å ta med meg en sekk når jeg handler da jeg misliker sterkt å bære tunge poser. Dette burde alle dere som stjeler poser prøve.

Jeg vil gjerne snu litt på det også og si at jeg syns det er smålig av personer som handler matvarer for flere hundre kroner å syte over 4 poser til to kroner og åtti øre. Smålig.

Merkelig at det skulle bli en diskusjon av dette.
Sist endret av Kanoner; 7. oktober 2007 kl. 10:19. Grunn: Skrivefeil.
DEtte er jo aldrig så liten prinsippsak:
det har skjedd med faren min utalligeganger, at når han har handlet for 1.5k i matvarer, så har de ofte slått inn 2-5.- for mye på en vare, gjett hva han gjør ?
Han går direkte tilbake til butikken, sier det er feil, og får pengene tilbake.

Gjett hvorfor ?
Nei det er ikke fordi vi er faktige, tvert imot familien min tjener sikkert mer en gjennomsnittet.
Det er fordi det er en prinsippsak enkelt å greit, han sier at burikken må lære av sine feil, han vil ikke bli lurt osv.
Vet ikke om dette heeeelt kan sammenliknes med bærepose da..
Hva har nå det eksempelet med dette å gjøre da?

Jeg er helt enig, det er en prinsippsak å betale riktig pris. Men uenighetene i denne debatten er jo hvorvidt bæreposer er et produkt eller en service, og har ingenting med prinsipper å gjøre.

Men prinsippielt mener jeg det er riktig at man betaler for de varene man kjøper. Ergo mener jeg det er prinsippielt riktig å betale for bæreposer, men det forandrer jo svært lite på argumentasjonen i denne tråden...
Det som er irriterende er imperialistiske land sin krigføring i midt-østen, markedliberaliseringens utbredelse i Europa og de økende klimaproblemene som vil gi halvparten av verden problemer med å få tak i rent vann. Det er virkelig irriterende. OG at det er vanskelig å få tak i saftis uten iskrystaller. Det er også irriterende.
Sitat av DonTomaso
Det som er irriterende er markedliberaliseringens utbredelse i Europa
Vis hele sitatet...
Hvorfor er markedsliberalismen et så stort problem? En liberalisering av økonomien og mer frihandel er jo bra for den første , andre og tredje verden.
Sitat av DonTomaso
OG at det er vanskelig å få tak i saftis uten iskrystaller. Det er også irriterende.
Vis hele sitatet...
QFT!
Jeg synes at trådstarter er en fjott som trenger å få litt perspektiv på ting. Irritere seg over at noen spør om du skal ha pose, makan til idioti. Du kommer til å bli en skikkelig sur gammel gubbe som ingen liker når du blir gammel tipper jeg.
Hehehehehhehehehe..... Sto bak en pensjonist i køen i dag...

Duden i kassa: "Skal du ha pose?"
Fossilet: "Nei, jeg skal ikke ha pose. Tror du jeg har råd til pose, så mange kroner som det blir i året? Jeg lever på pensjon vet du!"
Kassafyren: "ja, det var jo derfor jeg spør"
Fossilet: "nååååja, det kan så være, men blablablabla rable rable sinnsyk snakking hele veien ut av butikken"
Sist endret av rocleverenda; 8. oktober 2007 kl. 14:51.
Men kremtopper skal de ha!
Sitat av torek1
Hehe, ja men anyway liksom..Ville vert MYE mer naturlig å spørre: "Hvor mange poser vil du ha?"

BTW: Jeg er 26 år gammel, og faller på ingen måte inn under den gruppen som kalles "eldre".

EDIT: Men du mener altså at det er helt greit at de spør?

Er det bare meg som blir lettere irritert av dette kanskje?
Vis hele sitatet...

på mange arbeidsplasser så er man faktisk påpliktet til og spørre han/hun om de vill ha noen poser,men jeg jobba på fuckings rema 1000 en liten periode og jeg trossa sjefens regler og kjørte free plastic bags all around ,Fasister ass hehe
Sitat av seigalf
på mange arbeidsplasser så er man faktisk påpliktet til og spørre han/hun om de vill ha noen poser,men jeg jobba på fuckings rema 1000 en liten periode og jeg trossa sjefens regler og kjørte free plastic bags all around ,Fasister ass hehe
Vis hele sitatet...
wow, villmann du... Tente damene på det?
hva i faen er dette for slags tråd? det er visstnok ikke mulig å starte noen ordentlige emner her inne lengre. bæreposer?? kjære gud, led meg ikke inn i fristelsen til å klikke inn på flere slike søppeltråder. og stans disse fjolsene fra å starte dem.
Jeg misliker generelt sett hele konseptet med å betale for handlepose. vi betaler butikken for å gå rundt med deres reklame! Jeg tror jeg leste et sted uten å være helt sikker av at disse store butikkkjedene tjente latterlige store summer på nettopp disse handleposene.
Min mening om alt dette er at handleposene absolutt burde vært gratis! Så hadde vis sluppet alle disse sitauasjonene!
fresi89: Har du i det hele tatt lest tråden? Dette med betaling av poser er tatt opp ganske mye. Spesielt det temaet med reklame på produkter. Har du noen nye argumenter å tilføre den debatten?
Skal vi slutte å betale for Snickers også, siden den har logoen på emballasjen? En bærepose er en vare som hjelper deg med å bære. Om du ikke liker å bære en pose med butikklogoen på, kan du ta med deg en egen pose, eller klistre et jævla ark over logoen.

Dette er en latterlig diskusjon...
eller at man kommer inn i butikken og vedkommenede spør om man trenger hjelp liksom men engang man kommer inn
Beklager var kanskje litt rask med å legge inn svar før jeg hadde lest alt, men jeg synes fremdeles at det med å betale for posene er idiotisk. Etter vi nettopp har kjøpt noe inni deres butikk så burde de med glede tilby oss noe som kan gjøre det lettere å transportere varene.
Jeg ville anbefale deg å lese tråden før du åpner munnen igjen.
6 sider diskusjon for en slik fillesak.

Er nesten like trist som å irritere seg over spørsmålet om handleposer.
Sitat av rocleverenda
"Tjener på bæreposer"

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.907041


Og det viser seg at de brukte å være gratis, men i de siste par årene så har butikkene beveget seg inn i en spiral av stadig økende priser på bæreposer. Coop er verst med 90 øre per stykk, rema 1000 nest verst med 70 øre, bunnpris med 50 øre (tror jeg) og ica og rimi med 30-50 øre (men alle varene deres koster flere kroner mer enn alle andres varer uansett så det er definitivt ikke verdt det. Jeg handler bare enkelt-ting på Ica og Rimi, og kun når det er tilbud, f.eks. 24-boksers brett med cola for hundre spenn osv.)
Vis hele sitatet...
Skulle dette liksom være kildehenvisningen som gir belegg for den idiotiske påstanden du kom med om at staten pleide å subsidiere plastposer?
Artikkel du viser til nevner jo ikke noen slik ordning med ett eneste ord!
Sitat av Cikey
wow, villmann du... Tente damene på det?
Vis hele sitatet...

ja det var hvertfall en pensjonist som ble litt våt i buksa ....men tisset sikkert i buksene sine
Sitat av Hacker
eller at man kommer inn i butikken og vedkommenede spør om man trenger hjelp liksom men engang man kommer inn
Vis hele sitatet...
Ja, det er helt grusom!
Tenk at noen butikker faktisk yter god service!
Mye bedre å gå inn i butikker hvor du ikke finner de ansatte en gang! (obs hypermarked)
Eller der hvor du må stå i kø i en time bare for å få vite prisen på en vare! (el-kjip)
Og enda bedre; butikker hvor de ansatte overser deg, eller stirrer på deg som om du var etterlyst! ("fjortiss" klesbutikker)
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jøss.. Skaff deg ei t-skjorte med påskriften "Pose? Ja takk!", så skal du se du har løst enda et av livets mange onde sider.
Det brukes energi som tilsvarer årsforbruket av strøm for 20.000 husstander til å produsere disse posene per år.
Så å få seg ett tøynett eller lignende er egentlig ikke spesielt dumt, av miljøhensyn.
Oh shit... Denne posten levde lenge...
Var forresten på butikken her om dagen, de spurte om pose og jeg sa ja takk. Tenkte ikke "faen så irriterende han der var da, spør om pose!?" Jeg sa rett og slett ja takk og smilte for å være snill å gjøre dagen litt hyggeligere for de som sitter i kassa
Sitat av Hacker
eller at man kommer inn i butikken og vedkommenede spør om man trenger hjelp liksom men engang man kommer inn
Vis hele sitatet...
Ja - gud forby at butikkansatte faktisk intresserer seg for kunden og viser at man er personen å spørre hvis det skulle være noe. Hvis det er noe butikken hvor jeg jobber får skryt for så er det nemlig at vi er frempå - til en hver tid. Men så er ikke en gjeng fjortisser våres primære brukermasse heller.
så sant så sant
Som regel har eg ikkje med meg pose sjølv, så er berre høflig når han/ho som sitte i kassen spørr meg om eg trenge, så eg sleppe sei ..."også ein/to pose/poser"=)
Huff.. Stakkars deg med lite å snakke om.. seriøst, det er ikke mye å klage over det her.. Det fins jo ikke irriterende! Butikkansatte som spør om det eller om du trenger hjelp, er jo de som faktisk er best egnet til jobben.. de er jo ansatt for å hjelpe deg. Så hvorfor ikke hjelpe deg med en mulighet for å få varene hjem???
Sitat av Jägër
Skulle dette liksom være kildehenvisningen som gir belegg for den idiotiske påstanden du kom med om at staten pleide å subsidiere plastposer?
Artikkel du viser til nevner jo ikke noen slik ordning med ett eneste ord!
Vis hele sitatet...
Nei, det skulle ikke være en kildehenvisning!
Er jo helt utrolig at vi må betale for å bære reklame for butikkjedene...
Sitat av Kamma
Er jo helt utrolig at vi må betale for å bære reklame for butikkjedene...
Vis hele sitatet...
Samt alle andre merkevarer?
Det viser seg at poser er den varen butikken tjener mest på mht dekningsbidrag.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Aaaaaah dette har jeg diskutert med mange av mine kunder. Her er svaret: Jo du sjønner posen koster penger også for meg. Lavprisbutikker er presset på pris pga konkurranse, marginene er små. Skulle posene vært gratis hadde jeg tapt 100 000.- i året.

Jammen hvorfor må jeg betale for reklame? Det trenger du ikke, jeg har helt hvite poser her. Men tro det eller ei, de er dyrere i innkjøp, derfor koster de 1 krone.

Miljøaspektet: Hadde posene bare slengt nederst i kassa, ville nesten samtlige kunder ha tatt en med seg, uansett om de bare hadde kjøpt avisa. Ved å måtte betale for posen går det derfor mindre poser enn om de skulle vært gratis.
Handle på meny. Der koster i alle fall posene ingenting. Selv om de i noen butikker spør om du vil ha, og i andre ligger de der hvor varene ender opp og venter, så kan du ta så mange du vil.

Det som virkelig er irriterende er når fyren i kassa tror at jeg når jeg sier "også skal jeg ta ut 200 kr" så mener jeg "også vil ta betale 200 kr og få resten i cash.". Så plopper det ut masse kronestykker og annenfaenskap mynt og kanskje en femtilapp, mens jeg egentlig skulle hatt 200. Og med kø bak meg og litt dårlig humør orker jeg bare ikke å begynne å krangle med fyren.. Dust, lær deg å høre!
det er jo butikker som har posene ved siden av der man pakker varene. f.eks meny har en slik løsning.
dette er det mest lettvinte. syns egentlig alle butikker burde gjøre det samme.

sorry hvis dette er nevnt før. gadd ikke lese 7 sider
Sitat av rom 101
det er jo butikker som har posene ved siden av der man pakker varene. f.eks meny har en slik løsning.
dette er det mest lettvinte. syns egentlig alle butikker burde gjøre det samme.

sorry hvis dette er nevnt før. gadd ikke lese 7 sider
Vis hele sitatet...
Jepp, er vell nevnt noen titalls ganger før.
Billigkjedene konkurerer stadig om å være billigst, og pose-salget er en veldig god intekt, samt nødvendig for å klare og presse prisene ned.

Egentlig så taper kundene ingeting på det - alternativet er at de fleste andre varer blir dyrere og det tjener "den enkelte kunde" ingenting på i det heletatt.

Meny f. eks er en litt dyrere butikk igjen.
Meny har, til forskjell fra de fleste andre kjedene, stort sett et ganske godt utvalg av varmmat som feks calzone, kyllingvinger, fiskekaker, lasagne osv osv ferskt. Jeg vet at det finnes butikker fra andre kjeder som har dette også, men det er bare de største butikkene. Dette finner man stort sett i alle meny butikker, og det er også en grunn til at jeg foretrekker å handle på meny. Dessuten så har de ordentlig bakevareutvalg med ferske brød og rundstykker, baguetter o.l.

Skal jeg ha lunsj er det meny som gjelder. Billig brus og godteri, da blir det fort rema eller prix eller en eller annen "billig" sjappe.
Sitat av emphi
Meny har, til forskjell fra de fleste andre kjedene, stort sett et ganske godt utvalg av varmmat som feks calzone, kyllingvinger, fiskekaker, lasagne osv osv ferskt. Jeg vet at det finnes butikker fra andre kjeder som har dette også, men det er bare de største butikkene. Dette finner man stort sett i alle meny butikker, og det er også en grunn til at jeg foretrekker å handle på meny. Dessuten så har de ordentlig bakevareutvalg med ferske brød og rundstykker, baguetter o.l.

Skal jeg ha lunsj er det meny som gjelder. Billig brus og godteri, da blir det fort rema eller prix eller en eller annen "billig" sjappe.
Vis hele sitatet...
Nettopp, mens billigkjeder satser på en annen målgruppe - satser meny på utvalg og luksus.
Grunnen til at dem kan ta seg bryet til å gi ut gratis poser, siden dem ikke i like stor grad konkurerer om pris.
en unge med downs
comRade's Avatar
Hm, her koster det en krone eller kanskje mindre for en pose på meny. Men på rimi derimot, gratis.

Men så bor jo jeg på landet (seljord, telemark) da.
Sitat av Restyle
Nettopp, mens billigkjeder satser på en annen målgruppe - satser meny på utvalg og luksus.
Grunnen til at dem kan ta seg bryet til å gi ut gratis poser, siden dem ikke i like stor grad konkurerer om pris.
Vis hele sitatet...

Det som dog er synd for billigkjedene som har en meny butikk i nærheten er at Meny trekker mye folk pga akkurat det, ferskvare, frukt og grønt og bakevare, og som da samtidig tar resten av innkjøpene sine på meny, mens de allerede er der. Jeg kjenner flere som gjerne handler på rema eller kiwi om de kan, men når de "må" innom meny for å kjøpe feks fersk fisk til middag og nytt brød så blir det gjerne til at de tar resten av innkjøpene der også. Folk gidder ikke dra til to forskjellige butikker på en og samme dag for å spare noen kroner.

Personlig liker jeg fargene på Meny bedre, Kiwi butikkene feks har en tendens til å virke sterile fordi det er altfor lyst og grønt :P
Sitat av emphi
Det som dog er synd for billigkjedene som har en meny butikk i nærheten er at Meny trekker mye folk pga akkurat det, ferskvare, frukt og grønt og bakevare, og som da samtidig tar resten av innkjøpene sine på meny, mens de allerede er der. Jeg kjenner flere som gjerne handler på rema eller kiwi om de kan, men når de "må" innom meny for å kjøpe feks fersk fisk til middag og nytt brød så blir det gjerne til at de tar resten av innkjøpene der også. Folk gidder ikke dra til to forskjellige butikker på en og samme dag for å spare noen kroner.

Personlig liker jeg fargene på Meny bedre, Kiwi butikkene feks har en tendens til å virke sterile fordi det er altfor lyst og grønt :P
Vis hele sitatet...
Hehe, skal ikke si deg for mye imot der.
Men trur nå ikke Meny er så mye bedre på frukt og grønt
(Sammenlignet med Kiwi, f. eks)

Men dog taper også Meny på at folk heller da drar til rimi, kiwi o.l. hvis dem bare skal ha småting osv
Sist endret av Restyle; 30. oktober 2007 kl. 23:34.
Sitat av torek1
Dere har vel alle opplevd at dere er i butikken, og har handla en korg smekkfull..Så kommer dere til kassen, betaler...

Så får du spørsmålet: "Skal du ha pose?" LOL, "neida, jeg tar det i lommen!"
Vis hele sitatet...
I butikkene rundt her så spør de faktisk om hvor mange poser jeg skal ha.. ikke om jeg skal ha. Men dette er kun for å tvinge meg til å si hvor mange poser jeg skal ha, og dermed kunne si at jeg har bedt om dem og at de derfor kan slå inn dette på kassen. Hvis de derimot hadde automatisk gitt meg posene, så kan jeg egentlig nekte å betale for dem siden jeg ikke har sagt hvor mange jeg skal ha.

Jeg tar det som en fornærmelse at jeg må betale for poser for å pakke varene jeg har kjøpt i butikken deres... så når butikkmedarbeideren spør "hvor mange poser skal du ha?" så svarer jeg "nok!"
Er jo ikke akkurat noe stort problem, pleier alltid å glemme å spørre om pose når jeg handler, hvis man spør etter at man har betalt så får du jo pose uansett...
Artig ting hendte i butikken idag. Jeg var på safari, der har de posene foran kassen i en selvbetjent eske. Jeg slengte varene på disken og tok en pose i hånden. da damen sa at det ble 20kr og 50 øre, sa jeg at dette skulle jo koste 20. Men hun hadde tydeligvis slått inn posen også. Jeg la selvfølgelig posen tilbake og nektet å betale for den.
Sitat av Leif Motorvei
Artig ting hendte i butikken idag. Jeg var på safari, der har de posene foran kassen i en selvbetjent eske. Jeg slengte varene på disken og tok en pose i hånden. da damen sa at det ble 20kr og 50 øre, sa jeg at dette skulle jo koste 20. Men hun hadde tydeligvis slått inn posen også. Jeg la selvfølgelig posen tilbake og nektet å betale for den.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke at det kan være så jævlig og betale 50øre for en pose
Sitat av Leif Motorvei
Artig ting hendte i butikken idag. Jeg var på safari, der har de posene foran kassen i en selvbetjent eske. Jeg slengte varene på disken og tok en pose i hånden. da damen sa at det ble 20kr og 50 øre, sa jeg at dette skulle jo koste 20. Men hun hadde tydeligvis slått inn posen også. Jeg la selvfølgelig posen tilbake og nektet å betale for den.
Vis hele sitatet...
Hva var det som var så artig med den historien? Du tok et produkt med deg, som du åpenbart hadde tenkt å kjøpe. Kassadamen slo det selvfølgelig inn, men du forventet å få produktet gratis, så du valgte å legge det tilbake...

Igjen spør jeg; hva var artig med den hendelsen?
Nei... Nå vet jeg hva som er irriterende når du er på butikken!
Poser er jo bare smuler i forhold!

Når du har handlet på samme butikken nesten hver dag i ni måneder, og de fremeled spør om ID!!!
- Og dette er ikke snakk om "stor butikk med mange ansatte".
Tsk!
Sitat av GothQueen
Nei... Nå vet jeg hva som er irriterende når du er på butikken!
Poser er jo bare smuler i forhold!

Når du har handlet på samme butikken nesten hver dag i ni måneder, og de fremeled spør om ID!!!
- Og dette er ikke snakk om "stor butikk med mange ansatte".
Tsk!
Vis hele sitatet...
Hah! Og du tror DU har det ille? KLIKKA
Sitat av Cikey
Hah! Og du tror DU har det ille? KLIKKA
Vis hele sitatet...
Ok, den tok kaka! xD