Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1690
Hei freak!

Jeg har tenkt på en ide som jeg selv tror er veldig bra, så nå tenkte jeg at jeg skulle førfølge den drømmen!
Så hva må gjøres for å åpnå denne drømmen? Jeg har hele skoleåret frem til sommeren for å lære, (tenker jeg skal bruke en del av sommeren på å starte)

Jeg har lyst til å skape et smart program, et program som vil kjøre på sin egen liten datamaskin, og styre alt! (nå kan dere gjette hva jeg skal lage :P)

Jeg kan allerede litt c++ og HTML (css) men har glemt nesten alt, selv om jeg er sikker på at det kommer raskt tilbake når jeg begynner igjen. Jeg mener litt når jeg sier det. C++ ble ganske forvirrende når jeg gikk over til den vanskelige delen, men jeg kan sikkert fortsette på det med MASSE øving.

Hva mitt program/hardware skal gjøre:
- Den skal ha en ganske inteligent AI (som foreksempel gir deg et passende svar når du gir den en setning aka samme funksjonalitet som en siri eller wolprham osv)
- Den burde være rimelig rask
- Den skal kunne sende trådløse signaler til andre chiper, datamaskiner eller ting (wifi eller en annen metode)
- Være fleksibel slik at den passer alle systemer (windows, mac, linux)
- Den skal kunne sammarbeide med andre chipper eller datamaskiner som kjører andre program (ikke det samme) på for eksempel et annet system.
- Ha et grafisk "vindu", så jeg kan displaye det til en skjerm og du kan lett komunisere med programmet
- Du skal kunne styre det fra internett (mobil, pc)
- komunisere med en server

Spørsmål:
- Hvilke programmenings språk burde jeg lære? (er villig til å lære mange språk!) (er det ikke php som er for servere???)
- Hvilke type hardware burde jeg bruke, for eksempel til programmet burde jeg for eksempel bruke en raspberry pi? Men vet ikke om den er rask nok
- Burde jeg ta et kurs eller burde jeg heller lære alt via internett (youtube); hvis kurs - hvor kan jeg ta dette og hvor mye vil det koste? Vil det gjøre meg pro eller bare middels? Oslo ommerådet.

Tusen takk for at dere tar deres tid for å svare på mine spørsmål

-kim
ps: Jeg kommer ikke til å gå å studere dette her, der har jeg noe annet i tankene. Men vil veldig gjerne fullføre ideen min
Jeg kan gå gjennom dette punktvis, i din rekkefølge:

- Skal du bygge AI'en selv? I så fall: gi opp. Siri ble laget av selskaper der folk har studert programmering/lignende i 3-5 år, kanskje til og med lengre. I tillegg var det flere om beinet - et helt selskap måtte til for å utvikle det.
- Med rask maskinvare får du et raskt program. Eller så må du lære deg sorteringsalgoritmer som gjør der raskere.
- Trådløse signaler? Du må nok bruke wi-fi, da mer eller mindre hele spekteret er opptatt av norsk forvaltning. I tillegg er det rimelig far fetched at du kommer til å lage din egen antenne.
- Da må du enten kode det i java eller noe annet, som funker på alt. Eller så må du kode det spesielt for hvert operativsystem. Jeg kan ikke java, men jeg har hørt noe slikt som "java is like analsex, it works on everyone". Da med negativ betydning, uten at jeg vet hva du føler om emnet.
- Andre programmer? Det krever enten mye koding og dyp kunnskap om hvordan programmet fungerer, eller at du kan fjernstyre datamaskinen.
- GUI (grafisk vindu) er noe du bør kunne få til.
- Det krever at du koder i flere forskjellige språk. C for apple, et eller annet for android, mest sannsynlig noe annet for windows, etc etc.
- Å kommunisere med en server skal gå fint. Det handler bare om å sende dataforespørsel og gjøre handling X når du har fått noe tilbake.

Kort oppsummering: Du har ikke sjans.

Lengre svar: Måten du skriver innlegget ditt på viser at du ikke har snøring på hvordan datakommunikasjon foregår, eller hvilke båser man putter de inn i. Prosjektet du beskriver er i størrelsesorden med det en Masterstudent leverer Masteroppgave innen, i ett av feltene. En annen måte å se det på: det er dette hele selskaper utvikler, og de ansatte har dyp kunnskap om programmering og hvordan maskiner prater sammen.

Vær litt mer realistisk. Start med et program som kan gjøre noe nyttig for deg, evt. sende tekst fra PCen til telefonen din via en app. Bare dette er mer enn nok å sette tennene i, til å begynne med. Jeg prøver ikke å sable ned drømmen din, men du kan ikke gape i deg en 2kg burger. Du må starte med små biter, hvis ikke blir det surr og tidsløsing. Fokuser på én del av det du her vil gjennomføre, og gå videre når du har løst dette.

For øvrig, når du snakker om "sin egne lille datamaskin", og måten du presenterer det på, så høres det for meg ut som en form for virtuell maskin, som allerede finnes. VMware, etc etc.
Om du ikke har tenkt til å studere dette, og skal gjøre det selv, så må du som sagt programmere det. Jeg vet ikke hvilket språk som er best, men for å lage et program med en smart AI, som styrer mesteparten av huset ditt (a la Jarvis fra Iron Man), med et programmeringsspråk du gjør som hobby ved siden av andre ting; Beregn goood tid. Og dersom du klarer dette, i en strømlinjeformet løsning med fullintegrasjon i hele huset, med en god formfaktor, god responsivitet, lite bugs og stor tilpasningsdyktighet (a la Sonos men for alt annet også): Skaff deg en stor bankkonto, den blir fort fylt opp.
Dette høres ut som Python- hva med å prøve en billig løsning.
Alle de ideene som gir penger er allerede utbrukte hvis du ikke kan grunnlaget.
Se på de billige prosessorkortene og start med noe enkelt...
For eksempel et program som tar et bilde hver gang en fugl er 10 cm fra en fuglekasse
... Tenk på hvem som er interesserte i motivet
... ikke på hva du kan tjene på det.
Automatiser fortograferingen innenfor det som er tillatt (i egen hage er det nok ok)
...Rasberry Pi er vel et lavalternativ... men ikke tro at alt kommer fort, du må lære det meste selv!
... tenk...finn hva du må vite...vurder om det er vært bryet...sjekk alternativer
Og deretter er det bare å stå på !
Lykke til !
Takk for svar ^^ Jeg har tenkt gjennom dette og lett rundt ganske grundig og ser ganske positivt på ideen min, nei det er faktisk ikke en person som har laget det samme. (varianter maybe) anyways, det er faktisk ikke så vanskelig å gjøre, nei jeg tenker ikke på høyde med siri, det ville vært litt for drøyt.

I bunn og grunn så var det egentlig bare et spørsmål jeg var ute etter, hvilket programeringsspråk burde jeg lære slik at jeg begir meg ut i riktig retning med tanke på ideen? (og hvor/hvordan kan jeg lære det) Jeg gir blaffen i om jeg faktisk greier det eller ikke, er ikke det viktigiste å prøve? Jeg er fortsatt ungdom på vgs, jeg har store ambisjoner og jeg ser på dette som en mulighet til å gi gnist til mine ambisjoner.

Jeg er ikke først og fremst ute etter penger, kommer jeg så langt som å få et ferdig produkt som faktisk kan selges så kan det vel kickstartes ellerno, poenget er egentlig å se om jeg greier det. Det er en tanke som jeg har undersøkt og tenkt på i over et år nå og jo mer jeg tenker på det, jo mer har jeg lyst til å gjøre det ^^

Jeg satser stort (innen grenser duh) , å lage enkle programmer som de dere nevner er en del av "lære prossesen" som så senere kan brukes. Jeg har god tid på meg.

Tror jeg først skal lære meg litt mer om HTML og PHP, prøve å få en server oppe å gå til å leke litt med, så får jeg leke meg litt med raspberry og se hvor det fører meg Men da må jeg vite hva jeg skal bruke! Har hørt at python er fryktelig treigt og tilbyr ikke mye, det var derfor jeg startet med c++, men nå vet jeg ikke hvor jeg skal gå
Sist endret av breiflabb; 4. november 2013 kl. 21:49.
Java er et bra språk siden det fungerer på alt. Lett å implementere med andre ord.
Slik du beskriver prosjektet ditt er nok ledelse det første du bør lære deg, for du trenger et team på minst 5-6 erfarne utviklere.
Det du trolig bør starte med for å ha sjans til å bygge en AI som takler språk heter deixis; http://en.wikipedia.org/wiki/Deixis

Når det kommer til språk velg hva du vil, men se litt på hva språket gir deg, selv om java er enkelt å implementere for bruker og har mange tilsynelatende gode bibliotek, er det fortsatt et ressurskrevende språk.

Jeg tror jeg ville valgt python eller NodeJS til et slikt prosjekt, men pass på å velge en database du kan dra med deg, syncing mellom sqlite( håndholdt ) og postgre( server )? Neo4j og mongo kan kanskje også vurderes? Å legge inn deixis i Neo4J vil være fint da relasjonene der trolig er bedre for formålet enn ved å velge SQL eller mongo.
Sist endret av nudo; 6. november 2013 kl. 03:20.
Jeg ser ikke helt hvordan du skal klare å lage noe sånt som dette utifra hva du sier du kan, og utifra hva du spør om.

Det ser heller ut som du ønsker å lære deg programmering men bare er gira på dette prosjektet fordi du tror det er enkelt.

Det er det ikke.

Men det er håp! Alle må starte et sted, og kanskje i fremtiden forstår du nok til å kunne realisere programmet.

Jeg er litt enig i det fuzzy76 sa om ledelse, men det vil ikke hjelpe deg i dette tilfellet.

Jeg anbefaler deg å lære deg python og lage noe annet!

http://www.diveintopython.net/toc/index.html <-- Dette har alltid vært en god bok/side men den er litt utdatert

http://learnpythonthehardway.org/book/ <-- Denne er helt oppdatert men kanskje også litt vanskeligere, men det er her jeg anbefaler deg å starte :-)

Når du har kodet programmer/systemer i et par år kan du begynne å tenke på dette programmet ditt igjen, fordi da forstår du litt mer av hva det faktisk krever.
Sist endret av flexd; 11. november 2013 kl. 09:18.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Prosjekter som dette er noe du kan begi deg ut på etter 10 års arbeidserfaring, ikke fra null -- hvor du er nå. Et kurs gjør deg hverken god eller middels.