Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 4607
Jeg er ikke så kjent med forsterkere og høytalere og hva de forskjellige ledningene har og si, men de på hifi klubben sa at jeg måtte opp i en pris på 150,- kr meteren for og få noe bra ledning, de selger jo ledning til 20 kr meteren.
har dette egentelig noe og si på lyden og vil det være noe merkbar forskjell om jeg kjøper en ledning til 65,- kr meteren og 150,- kr meteren ?

Takk for svar
Nei kun fag's som kjøper overprisede kabler/ledniger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Nei, det som har noko å sei er tverrsnittet. Kjøp kabel på biltema.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
De til høyttalere må iallfall Være tykke nok, men også av en viss kvalitet / renhet slik at de ikke blir som en flaskehals
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fleff Vis innlegg
De til høyttalere må iallfall Være tykke nok, men også av en viss kvalitet / renhet slik at de ikke blir som en flaskehals
Vis hele sitatet...
Kvifor har kvalitet og reinheit noko å sei? Lyd er lågfrekvent, og det einaste som vil spele inn er resistansen (og til ein viss grad overflateffekt).
Som sagt kjøp på biltema/clas, hifi-klubben vil bare overtale deg til og kjøpe overpriset monster kabler.
Det har noe med hvor mye strøm som kommer gjennom per sekund ellerno
Trådstarter
9 0
men har lede evnen noe og si?
Kategori : Høyttalerkabel
Solidcore/ Multicore : Multicore
Størrelse/tykkelse : 8,5 x 3,4 mm
Lengde : Løpemeter
Høyttalerkabel til single-wiring
Ledere av forsølvet OFC-kobber
Tverrsnitt pr. leder: 1,97 mm2
HULLIFLEX-isolering
http://www.hifiklubben.no/produkter/...snowlinesc.htm
Hva har dette og si?

Noen som kan sende meg en link til en bedre ledning eller noe fra biltema?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Du må nesten fortelle oss hvor mye effekt som skal presses gjennom ledningene
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kjuu5H Vis innlegg
Det har noe med hvor mye strøm som kommer gjennom per sekund ellerno
Vis hele sitatet...
Det er kjent som resistans. Resistansen vil avhenge av kvalitet, men det er langt billigere å kjøpe litt ekstra kopar framfor å gå frå 99.8% til 99.9% rein kopar.

Ledeevne har definitivt noko å sei, men det er nesten utelukkande bestemt av tverrsnittet.
Trådstarter
9 0
Jeg skal ha en NAD C375BEE
2 x 250 watt i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
2 x 410 watt i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
2 x 600 watt i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)

Og CERWIN-VEGA VE-12F høytalere
Frekvensgang -3dB) : 28-20.000 Hz
Frekvensgang -6dB) : -
Impedans : 4 ohm
Følsomhet : 93 dB

Sitat av Fleff Vis innlegg
Du må nesten fortelle oss hvor mye effekt som skal presses gjennom ledningene
Vis hele sitatet...

Jeg skal ha en NAD C375BEE
2 x 250 watt i 8 ohm (dynamisk effekt - IHF)
2 x 410 watt i 4 ohm (dynamisk effekt - IHF)
2 x 600 watt i 2 ohm (dynamisk effekt - IHF)

Og CERWIN-VEGA VE-12F høytalere
Frekvensgang -3dB) : 28-20.000 Hz
Frekvensgang -6dB) : -
Impedans : 4 ohm
Følsomhet : 93 dB
Sålenge ledningene ikke er laget av stein, men av faktisk metall, helst kobber med litt sølv, så er det ikke til dags dato en eneste godkjent blindtest av høyttalere hvor en dyr ledning danket ut en billigere en, såfremt at de var av samme størrelse. Det som KAN ha noe å si, er dersom du skal som meg ha mye strømkabler liggende bak tv-bordet sammen med høyttalerledningene. Da bør du går for en kabel som er godt skjermet. Men foreløpig så har jeg tapet høyttalerkablene unna strømmen, da er det altså snakk om en kabel til 20,- meteren noe som er en stor lampeledning egentlig, og jeg har ingen susing og kjempelyd.
Loller litt av slike stereofantaster som kjøper megatykke overprisede kabler. Vi konverterte ei gammal folkevogn til å bli godkjent elbil med åtte 12V-batterier og 5,2 kW-motor og ingen av kablene vi brukte var så tykke som stereokablene HiFi-gutta bruker. Og det kan gå opp mot 350 Ampere gjennom kablene våre.

Det sagt, var vi jo ikke ute etter ren og klar lyd, men når det kom til varmeutvikling og nødvendig tykkelse for strømmens del, var det helt prima.
Sist endret av Nougatti; 17. juni 2012 kl. 22:47.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Loller litt av slike stereofantaster som kjøper megatykke overprisede kabler. Vi konverterte ei gammal folkevogn til å bli godkjent elbil med åtte 12V-batterier og 5,2 kW-motor og ingen av kablene vi brukte var så tykke som stereokablene HiFi-gutta bruker. Og det kan gå opp mot 350 Ampere gjennom kablene våre.

Det sagt, var vi jo ikke ute etter ren og klar lyd, men når det kom til varmeutvikling og nødvendig tykkelse for strømmens del, var det helt prima.
Vis hele sitatet...
Det beste er de som kjøper ethernet (nei vent link cable) for 4-20.000,-.

http://www.amazon.com/Denon-AKDL1-De.../dp/B000I1X6PM
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det beste er de som kjøper ethernet (nei vent link cable) for 4-20.000,-.

http://www.amazon.com/Denon-AKDL1-De.../dp/B000I1X6PM
Vis hele sitatet...
Produkt-kommentarene var fantastiske på den der!
Noen fordeler med dyrere kabler kan være at dem er lettere og legge pent - men det er nok viktigere når du er oppe i 50mm2 kabel i biler.
Sist endret av JVMyhre; 17. juni 2012 kl. 23:00.
Sitat av JVMyhre Vis innlegg
men det er nok viktigere når du er oppe i 50mm2 kabel i biler.
Vis hele sitatet...
Som er LOL! Her trekker de strømkabler på størrelse med skipstau gjennom bilen og det fra et batteri med generator som ikke er i nærheten av dimensjonerte til å levere de mengder strøm som ville rettferdiggjort slike kabler!
Sitat av Nougatti Vis innlegg
Som er LOL! Her trekker de strømkabler på størrelse med skipstau gjennom bilen og det fra et batteri med generator som ikke er i nærheten av dimensjonerte til å levere de mengder strøm som ville rettferdiggjort slike kabler!
Vis hele sitatet...
Nuvel, det veit eg ingenting om. Men om en skal ha en kraftig forsterker som krever mye strøm, så må en ha tjukke kabler for at den skal få det den trenger, men det hjelper jo selfølgelig lite om en ikkje har godt nok, eller gode nok batteri(er) og dynamo. Og jordingen må også være av samme dim..

Men nok OT
tykke kabler har mer og si på bil stereo og 12V anlegg enn hjemme i stua(er min erfaring) har aldri betalt mer enn 80 kr metern for 10/20m2 strøm/jord ledning neo som var dyrt nok for 12-13 år siden men skal man ha kondensatorer osv så er det jo greit att det tåler påkjenninga. på forsterkern så vare krav om 150A sikring mellom batteri og forsterker, blir varm i kroppen av og tenke tilbake på slik god og fylldig bass man hadde i bilen før i gamle dager nå erre bare std speaker oppsett fra vw om står og lager støy

hjemme i huset kjører jeg bare 2 stk Dali concept1 høytalere på en nad visio two receiver, og det spiller forskrekkende bra mtp strl og der er det bare biltema kabel til 10 kr metern elns

http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilste...erkabel-35728/ denna vil gjøre susen(gjøre hvertfall hjemme hos meg) 2x1.5
Sist endret av tribalgoth; 18. juni 2012 kl. 08:26.
Trådstarter
9 0
Tror dere 2 X 4,0 MM² er grei tykkelse på ledningen ? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...erkabel-35728/
Ja. det holder i massevis til ditt forbruk. Kjøp de billigste 4,0 mm2 kablene du får tak i. Du kunne også fint gått for 2,5mm2 kabler. Ikke hør på hifiklubben og andre steder de selger hifi om hva du bør benytte av høyttalerkabler. Du må opp i anlegg i 100 000-kroners-klassen for å virkelig høre forskjell på høyttalerkablene.

Billige kabler kan ha dårligere skjerming enn dyrere kabler, men kjøp de billigste du finner og hør om du får støy. Du vil 99% sikkert ikke få støy så lenge du ikke kveiler de sammen med masse strømkabler.