Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5625
Hei. Jeg spiller på en ps4 med venner. Jeg har opplevd at jeg ikke kan komme inn i deres server eller de inn i min. Jeg fant ut at det er på grunn av at jeg har NAT type: moderate og ikke open. Det spillet jeg skal port forwarde er Call of Duty: Black Ops 4 med TCP: 1935,3478-3480 og UDP: 3074,3478-3479
Spørsmålet mitt er hva jeg skal gjøre inne i port forwarding siden. Hva skal stå på WAN fra/til og hva skal stå på LAN fra/til ?
Sist endret av Veggen; 24. juni 2019 kl. 16:07.
Limited edition
Moff's Avatar
Det eneste jeg finner av dokumentasjon fra Playstation selv sier at du skal forwarde følgende:
TCP 80, 443, 465, 993, 3478, 3479, 3480, 5223 og 8080
UDP 3478 og 3479

De portene du lister opp ser ut til å komme fra portforward.com sin side om NAT-typer for Playstation 4 (Her er også en litt dypere forklaring på hva det er som foregår).

Jeg har ikke en Playstation å teste med, så du får nesten bare velge en av dem og teste. Hvis det ikke virker, prøv det andre oppsettet. Det er generelt ikke en god idé å åpne nettverket for mye, særlig hvis du ikke er helt sikker på hva du driver med. DMZ er den enkleste løsningen, men det faller inn i kategorien "åpne nettverket for mye" (alt for mye). Port forward dot com beskriver også problematikken knyttet til å aktivere uPnP; det er ikke en kjempeidé det heller, men det vil sannsynligvis løse problemet ditt, om enn med bittelitt, nærmest ubetydelig risiko.

Den trygge tilnærmingen vil være port forwarding, men hvis du ikke vet hva du driver med, så kan dette være teknisk vanskelig å sette opp.

Jeg har en bitteliten følelse av at en moderator noobet litt og klarte å redigere vekk modellnavnet på routeren du spør etter, men det pleier å være omtrent samme fremgangsmåte på de fleste moderne routere (i den grad man kan kalle noe fra ZyXEL moderne).

De fleste ISP-er kjører et system hvor du endrer innstillinger på deres nettsider, og så syncer det tilbake til routeren (TR069). Dette er en god idé å bruke, fordi innstillingene vil bli overført til en eventuelt ny router i fremtiden, så du slipper å gjøre dette flere ganger. Også verdt å vite: Ved å legge det inn direkte på routeren risikerer du at innstillingene blir overskrevet hvis noen andre går inn på nettsiden og endrer der. (wifi.telenor.no)

Som regel må du oppgi IP og port for både WAN- og LAN-siden. WAN (Wide Area Network) er internett, altså det som kommer fra utsiden av huset. LAN (Local Area Network) er innsiden av huset, altså alle enheter som er koblet til routeren. I noen tilfeller kan det være kjekt å motta data på én port, og videresende på en annen port - men det trenger du ikke tenke på her. Du kan altså oppgi samme port på både WAN og LAN. IP på WAN-siden skal du ikke oppgi, fordi du ønsker å kunne motta fra alle IP-adresser på internett. LAN-IP må settes til den lokale IP-adressen som hører til Playstation-en, og den finner du som regel i oversikten over tilkoblede enheter. Det er også en fordel om du setter statisk IP på Playstation-en, slik at den ikke skifter adresse.

Noen routere lar deg forwarde en "port range", som gjør at du kan ta flere porter i én smekk, altså alle porter fra X til og med Y. De portene som er oppgitt med bindestrek, slik som "3478-3480", betyr at du skal forwarde en range. Hvis routeren ikke støtter dette, så må du med andre ord legge inn en forwarding for alle tall fra 3478 til og med 3480.

Du må også passe på at protokollen er korrekt (TCP, UDP eller begge).

TLDR:

WAN-IP: Alle ("Any" eller blank)
WAN-Port: De tallene du har skrevet ned
LAN-IP: Playstation-en sin lokale IP-adresse (vanligvis 192.169... eller 10.0.0... something something)
LAN-Port: Samme som WAN-Port

Hvis du får problemer, ta gjerne et skjermbilde av det du ser inne på routeren slik at vi kan dobbeltsjekke hvilke innstillinger det er du trenger.
Trådstarter
5 0
Her er et bilde av hvordan min router sin port forwarding side ser ut som:
https://imma.gr/80572x50ec6

Vil du at jeg skal port forwarde portene fra portforward.com? Altså TCP: 1935, 3478, 3479 og 3480 UDP: 3074 3478 3479
Eller vil du at jeg skal port forwarde de portene som du fant fra PlayStation selv? Altså TCP: 80, 443, 465, 993, 3478, 3479, 3480, 5223 og 8080 UDP: 3478 og 3479
Limited edition
Moff's Avatar
Som sagt, så har jeg ikke Playstation selv, så jeg vet ikke hva som er korrekt oppsett. Du prøver én av løsningene, og hvis det ikke virker, så prøver du en annen. Det er verdt å merke seg at Playstation sin side som jeg linket til ligger kategorisert under Playstation Vita, og det kan være andre spilleregler for den.

Det virker imidlertid til å være veldig, veldig mange ulike tanker om hva som er korrekt oppsett, for de portene du lister opp stemmer ikke overrens med hverken Playstation sine nettsider eller Port Forward sine artikler.

Her er et oppsett hentet fra denne siden, som spesifikt dreier seg om NAT type 2-oppsett for Playstation 4:

Kode

Navn | Protokoll | WAN-port fra | WAN-port til | LAN-port fra | LAN-port til | LAN-IP

PSN 1 | TCP | 80 | 80 | 80 | 80 | 192.168.x.xxx
PSN 2 | TCP | 443 | 443 | 443 | 443 | 192.168.x.xxx
PSN 3 | TCP | 1935 | 1935 | 1935 | 1935 | 192.168.x.xxx
PSN 4 | TCP | 3478 | 3480 | 3478 | 3480 | 192.168.x.xxx
PSN 5 | UDP | 3478 | 3479 | 3478 | 3479 | 192.168.x.xxx
Hvor "192.168.x.xxx" er IP-adressen til Playstation-en, som du finner i enhetsoversikten inne på routeren eller i nettverksinnstillingene på Playstation-en. Som jeg også skrev, det kan være lurt å sette statisk IP på Playstation-en, ellers kan adressen endre seg, og da slutter oppsettet å fungere.
Trådstarter
5 0
Jeg glemte å si det i den forrige kommentaren, men jeg har laget en statisk IP adresse på min PS4 så oppsettet skal fungere

Jeg har prøvd begge løsningene som du sa, men spillet er fortsatt på Moderate og ikke Open som jeg vil ha den på

Jeg puttet alle portene fra den ene løsningen inn i en port forwarding. Var det, det jeg skulle eller skal jeg prøve èn port om gangen fra begge løsningene?

Skal jeg også prøve å bruke oppsettet som du fikk fra denne siden: https://portforward.com/networking/static-ip-ps4/
Limited edition
Moff's Avatar
Hvis du har testet oppsettet jeg foreslo i forrige post uten hell, så ville jeg gått rett for å teste med DMZ ("demilitarisert sone", et uttrykk som beskriver et forsvarsløst nettverksområde, typisk på utsiden av en brannmur). Hvis det heller ikke virker, så tyder det på at noe er galt med nettverksoppsettet ditt. Det kan for eksempel hende at routeren din står bak CGN, noe som betyr at innstillinger for port forwarding og DMZ ikke vil fungere. CGN er et kapittel i seg selv, så det kan vi ev. diskutere etter at du har testet hvorvidt DMZ fungerer.

DMZ er en potensielt farlig innstilling. DMZ tilsvarer å forwarde alle porter. Når du forwarder mot en Playstation 4, så er det imidlertid svært begrenset hva som kan gå galt. En PC er vesentlig farligere, fordi du ofte ikke har 100% kontroll over alle tjenester som kjører på den, og da vet du heller ikke hvilke tjenester som plutselig kan være tilgjengelig fra internett. Du har sikkert hørt om IP-kameraer som er eksponert mot internett og tilgjengelige for hvem som helst; det er en typisk ting som kan skje hvis man bruker et DMZ-lignende oppsett. På en spillkonsoll kan jeg ikke helt se at det skal være noen problemer knyttet til DMZ, men det er likevel ikke noe jeg vil anbefale å bruke.

Hvis DMZ fungerer, så skal vanlig port forwarding også fungere - men det tyder da på at det er noen porter vi ikke har klart å forwarde, som skulle vært med i oppsettet vårt.

Jeg vet ikke om innstilling for DMZ er tilgjengelig via Telenor sitt online kontrollpanel; det kan hende at du må logge inn på kontrollpanelet til selve routeren for å kunne velge dette. Det er typisk en innstilling du finner i nærheten av port forwarding, siden det i praksis er det samme. Det du velger da er kun hvilken IP-adresse som skal DMZ-es, og det skal da være IP-en til Playstation-en.

Det tredje alternativet er å teste uPnP (Universal Plug-aNd-Play). Det er heller ikke anbefalt, men dette er også en tjeneste som fungerer på cirka samme måte som port forwarding. uPnP gjør i praksis at spillkonsollen kan legge til port forwarding selv, og dermed gi seg selv tilgang. Igjen - det er ikke problematisk hvis du har 100% kontroll på alle tjenester du kjører, men på en typisk Windows-PC så har du strengt tatt aldri så god kontroll at du bør ta en slik risiko. På en Playstation - vel, det bør fungere fint. Er ikke mye som kan gå galt der.
Trådstarter
5 0
Før jeg lagde denne tråden har jeg testet selv.
Jeg har prøvde å bruke DMZ, men det funket heller ikke, selv med statisk IP! Så jeg tror at vi bør teste CGM eller UPnP?
Limited edition
Moff's Avatar
For å være helt ærlig så lukter det bittelitt brukerfeil av dette. Hvor sikker er du på at du har testet korrekt oppsett? Det er mange ting som kan gå galt her. De to mest åpenbare tingene er at IP-adressen du bruker for Playstation-en er feil. Det andre er at Telenors kontrollpanel ikke synkroniserer innstillingene til routeren din. Når DMZ ikke fungerer, så vil heller ikke uPnP eller vanlig port forwarding fungere heller. Det er ingenting de andre alternativene gjør som ikke også blir håndtert av DMZ.

For å kontrollere at du har korrekt IP på Playstation-en, gå inn på nettverksinnstillinger på spillkonsollen og finn feltet som er merket IP-address eller tilsvarende. Det er vanligvis en adresse som starter med enten "192.168" eller "10.0.0". Ta gjerne et bilde av denne menyen. Det er ikke farlig om du poster et bilde med Playstation-en sin IP-adresse her, fordi det er en lokal adresse som stort sett alle enheter i alle norske hus har. Det er den offentlige IP-adressen du ikke må dele. Ta gjerne også med skjermbilder som viser hvordan du testet DMZ og port forwarding, slik at vi kan se hva du faktisk tastet inn.

For å teste om feilen er at Telenor ikke synkroniserer innstillinger så må du logge inn på routeren direkte. Dette gjøres ved å bruke en PC, finne routerens IP-adresse og logge på med brukernavn og passord. Alle leverandører bruker litt ulike innstillinger, men Telenors kundeservice kan helt sikkert hjelpe deg med dette. Ofte er IP-adressen 192.168.0.1, og passordet er typisk det samme som på det trådløse nettverket. Ofte, ikke alltid.

CGN er ikke noe du kan "teste" som oppsett, det er noe som internettleverandøren driver med. For å se om du er bak CGN så kan du gå til ip-adress.com og sammenligne IP-adressen du ser der med WAN-IP-en som routeren rapporterer. WAN-IP er altså din offentlige IP-adresse ut mot internett, den adressen du helst ikke skal dele med noen andre (dvs. ikke post et bilde som viser denne adressen på dette forumet). WAN-IP for routeren finner du også inne på routerens kontrollpanel. Hvis adressene du ser ikke er identiske, så tyder det på at du er bak CGN. Det du kan gjøre da er å kontakte Telenor og spørre veldig pent om de kan flytte deg ut av CGN. De er ikke pålagt å gjøre dette, men det kan hende de gjør det hvis du spør pent. Det som typisk dukker opp som WAN-IP på en router bak CGN er en adresse som begynner med "100.".
Trådstarter
5 0
Her er Et Bildet av PlayStation sin ip-adresse
https://imma.gr/80599x898d6

Dette er et bilde av hvordan jeg testet DMZ:
https://imma.gr/80600x71cb7

Detter er de portene som jeg har prøvd å port forwarde:

https://imma.gr/80601xbfad1

Og

https://imma.gr/80602x5b333

Ingen av dem funket

Sitat av Anonymus123 Vis innlegg
Her er Et Bildet av PlayStation sin ip-adresse
https://imma.gr/80599x898d6

Dette er et bilde av hvordan jeg testet DMZ:
https://imma.gr/80600x71cb7

Detter er de portene som jeg har prøvd å port forwarde:



Og



Ingen av dem funket
Vis hele sitatet...
Bruk disse bildene istedenfor de forrige. Den forrige var det noe galt med
Sist endret av Anonymus123; 25. juni 2019 kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kan du liste opp samtlige dingser du har i nettverket ditt heime?