Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1502
Tenkte å høre hvor lang tid dere har brukt på studiene, har merket at det er veldig store forskjeller på hva som er normalen værtfall i utlandet. Så hva studerer/studerte du? Hvor og hvor lang tid brukte du/anslår du du kommer til å bruke til du har graden?
Er vel mest vanlig å fullføre i løpet av normert tid? Altså f.eks 3 år på en bachelor? Må selv ta opp noen fag som gikk til helvette. Det blir 3.5-4 år på meg. Men anser meg som ferdig etter 3 år da, bare litt rusk å rydde opp i
Jeg har fått følelsen av at det er sånn her i Norge ja, jeg studerer personlig i utlandet og vertfall der jeg studerer er det bare veldig få som klarer å holde seg til de 3 årene. Fra de jeg startet med på de tekniske universitetet er det kunn en jeg vet om som ligger an til å avslutte på tre år, resten regner med å bli ferdig med bacheloren på 4-5år, men da muligens med en påbegynt master da vi kan ta fag fra mastergraden selvom vi ikke er ferdige med bacheloren.
Sitat av Manuehl Vis innlegg
Jeg har fått følelsen av at det er sånn her i Norge ja, jeg studerer personlig i utlandet og vertfall der jeg studerer er det bare veldig få som klarer å holde seg til de 3 årene. Fra de jeg startet med på de tekniske universitetet er det kunn en jeg vet om som ligger an til å avslutte på tre år, resten regner med å bli ferdig med bacheloren på 4-5år, men da muligens med en påbegynt master da vi kan ta fag fra mastergraden selvom vi ikke er ferdige med bacheloren.
Vis hele sitatet...
Da føler du feil. Omtrent 20% av de som påbegynner en bachelor i Norge fullfører ikke, og omtrent 40% er ikke ferdig med en påbegynt bachelor innen 5 år. Det er nok derimot svært stor variasjon blant ulike linjer og studiesteder, og det kan nok tenkes at studier med høyere opptakskrav nok har veldig mye lavere frafall. Jeg tror ikke studieprogresjon er noe norske studenter skiller seg ut på.
Sist endret av Skepty; 18. februar 2019 kl. 14:03.
Fullførte bachelor på HIST (Nå del av NTNU) på 3 år.
Tok et års forkurs på et år, treårig bachelor på tre år og toårig master på to år. Gradene er begge innen ingeniørfag og regnes som ganske krevende av mange.

Det er svært få jeg har studert med som har brukt flere år enn normert tid.

Edit: Da regner jeg ikke med de som droppet ut underveis. Det var ca 40%. De fleste av disse begynte med noe helt annet eller gikk rett til arbeidslivet.
Sist endret av Pope; 19. februar 2019 kl. 00:39.
Master. Brukte 11 år. Først grunnfag. Så pause. Så noen enkeltemner. Plutselig en bachelor. Mer pause og jobb. Så master på deltid.