Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 29211
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...ng/a/10139715/

Etter mye oppslag i media i dag, har Petter Northug nå innrømmet at det var han som kjørte sin egen bil i autovernet i fylla i natt. Det var sommerdekk på bilen og glatt føre.


Northug er jo et idol for mange unge og han bør i allefall ha en grense for hva som er lurt å gjøre/ikke gjøre, med den store mediedekningen han har. Så hvis han kjører i fylla, kan man jo lett tenke at grensen for å kjøre i fylla hos Hvermansen kan være temmelig lav?

Alle som er edru er fullstendig enige om at det er idioti, men med litt promille innabords virker det som om mange synes det er ok så lenge man føler seg kjørbar.

Har du kjørt beruset? Hvor ofte? Er det "akseptabelt" å kjøre hjem fra fest så lenge man føler seg kjørbar?
Jeg vet ikke hvem du omgår, men det er ikke konsensus at man kan kjøre om man føler seg kjørbar. For å være ærlig så tror jeg aldri jeg har hørt noen sagt det.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Hadde en periode fra jeg fikk lappen som varte i et år ca hvor det var mye fyllekjøring. Vokste det på en måte av meg. Har også mistet en kamerat som fyllekjørte. Så nå idag ser jeg på det som idioti og skammer meg for alle turene mine. Men jeg vil fortsatt ikke dømme de som gjør det, alle kan gjøre feil og alle må stå for det de har gjort etterpå. Northug er ikke noe untak
Jeg har kjørt beruset, men da plasser som man aldri kan møte mennesker. kunne ikke tenkt meg og kjøre full eller etter par pils på veger med trafikk.
er jo litt forskjell på og kjøre på e18 enn på en skogsbilveg 18km fra nærmeste hus
Kan han forvente seg fengselsstraff? Spør siden jeg selv har kompiser som har sitti inne for fyllekjøring.
Ja han SKAL ha fengselsstraff. Kjøring i fylla, kræsjet med bilen i fylla, meide ned flere veiskilt, pasasjer i bilen som ble skadet, stakk fra ulykkestedet osv. Kan ikke forvente noe annet enn fengsel. Hvis han ikke havner i fengsel, så bør noe gjøres.
Fyllekjørte endel med moped, dette tok slutt etter at jeg ble tatt. Sitter idag med billappen og er veldig forsiktig med å kjøre dagen etter jeg har vært på fylla. Holder meg oftest borte fra bilen dagen etter med mindre jeg ikke MÅ ut.
Sitat av nattenssønner Vis innlegg
Kan han forvente seg fengselsstraff? Spør siden jeg selv har kompiser som har sitti inne for fyllekjøring.
Vis hele sitatet...
Ja. Dette stinker ubetinget fengsel lang vei.
Det verste er at han stakk av fra kompisen sin. Dårlig fyr ass.
Carmada's Avatar
Trådstarter
Han ryker nok inn i 21 dager som alle andre her i samfunnet som blir dømt. Men det som blir spennende er hvilken bot han kan vente seg da boten for kjøring i beruset tilstand vanligvis er 1,5 X Brutto månedsinntekt. Dette er i tillegg til bilen som Audi mener kostet 1 mill. NOK når den var ny, og som vi vet, dekker ikke forsikringselskaper fyllakjøring. En ting som er sikkert: Dette blir jævlig dyrt!
Han kan få program mot ruspåvirket kjøring, det fikk jeg.
Nei, her er det mange faktorer som spiller inn. Her blir det nesten garantert ubetinget fengsel og de ekspertene som har utalt seg for media så langt har landet på rundt 1 til 4 mnder. Det er fordi at fyllekjøringen er grunnlaget for det han har gjort, men så kommer farten inn i bildet i et tett bebygd strøk hvor han nesten totalvraket bilen i en 40 kmt sone.

OG: Han forlot kameraten hans (hans bror?) igjenn i bilen, noe rettsystemet kommer til å se på som å forlate noen hjelpesløs da man har plikt til å hjelpe en skadet person. Kameraten hannes var igjenn i bilen når politiet kom til stedet å hadde ikke sjangs til å komme seg ut av bilen for egen maskin. Men, så kommer en til faktor; han stakk ifra åstedet og hjem til Byåsen i Trondheim, et par hundre meter fra hvor ulykken skjedde å hjemte seg der til politiet tok han.

Så, hva diverse jus-eksperter har utalt;

- Kjøring i rus påvirket tilstand
- Forsøk på å unnlate seg straff (?) hva enn navnet for det er.
- Forlot sin hjelpesløse kompis igjenn i bilen uten å ringe etter nødetater eller lignede.

De sa også at uansett hvor lav promille Northug hadde, så var det liten sjangse for at han ikke kom til å få ubetinget.
Sist endret av Hutch; 4. mai 2014 kl. 22:05.
Håper forøvrig han ikke får strengere straff fordi han er et "forbilde" eller noe annet tøys. Loven bør være lik for alle, uavhengig av hvor ofte media liker å plastre bilder av én på forsidene.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Håper forøvrig han ikke får strengere straff fordi han er et "forbilde" eller noe annet tøys. Loven bør være lik for alle, uavhengig av hvor ofte media liker å plastre bilder av én på forsidene.
Vis hele sitatet...
Han får hverken strengere eller mildere straff. Det er det som er så flott med det norske rettssystemet, alle skal behandles likt. Uansett om du er Kong Pedro eller Josef Hattemaker. Hvordan det fungerer i praksis er en annen sak.
Det er ikke en av brødrene hans som satt på, var en i kameratgjengen.

Jeg tror dette beviser at en litt umoden gutt tidlig ble verdensstjerne og mangemillionær, elsket og hausset opp av media. Han ville nok gå fort på ski men samtidig være vanlig, og han er vel ikke bedre enn andre han.

Nå forsvarer jeg ikke fyllekjøring, men en annen episode i Trondheim tidligere på kvelden fikk to setninger med notis i lokalavisa, så det er blir blåst opp voldsomt når en kjendis kjører.

Ubetinget fengsel får han nok, skylder nok noen hundre tusen på audien og med en årslønn på godt over en million i fjor blir det en dyr fest. Mister han i tillegg Coop-avtalen verdt over 10 millioner i året begynner det å få proposjoner.

Dæven for en fylleangst han må ha....
Er jo ikke mange ukene siden broren hans datt i kanalen i Trondheim i sausefylla heller for så vidt, sikkert nok festing for brødrene for en stund fremover nå :-)
Sitat av Hutch Vis innlegg
Han får hverken strengere eller mildere straff. Det er det som er så flott med det norske rettssystemet, alle skal behandles likt. Uansett om du er Kong Pedro eller Josef Hattemaker. Hvordan det fungerer i praksis er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Loven er lik for alle ja, men straffeutmålingen inneholder et stort element av subjektivitet. Selv om man forsøker å legge straffene nærme tilsvarende saker er det overhodet ikke noe krav.. og ofte vanskelig fordi det ikke finnes tilsvarende saker. Sakene med sterkt mediefokus og høyt trykk blir ofte sakene hvor man bryter med sedvane også.

Jeg hadde vært nervøs for om jeg ble behandlet rettferdig eller ikke om jeg var Northug iallefall.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Det verste er at han stakk av fra kompisen sin. Dårlig fyr ass.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke Northug er en så dårlig venn. I følge min kjørelærer er det ganske mange som rømmer fra en kræsj. Dette er visstnok en sjokkreaksjon, at man føler seg uvel og ønsker å komme seg bort fra ulykkesstedet (såfremt man ikke er alvorlig skadet/fanget i bilen). Likevel er det visstnok endel som også rømmer med mindre skader som brudd og hjernerystelser, fordi de har så mye adrenalin i omløp at de ikke merker noe særlig til det.
Det er visstnok også oftest føreren av kjøretøyet som stikker, så man kan anta at tanken på å rømme fra skyld er en motivasjonsfaktor.
Dette er tross alt en en anekdote, og jeg har ikke umiddelbart kilder å backe opp med, så ta det som dere vil.

Kanskje Northug trodde han kunne slippe unna, men når en (luksus)bil blir vraket er eieren den første som blir kontaktet, om han ikke sitter i bilen. Northug kom seg hjem, men ble jo likevel tatt...
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Carmada Vis innlegg
Er det "akseptabelt" å kjøre hjem fra fest så lenge man føler seg kjørbar?
Vis hele sitatet...
Jeg følte meg i kjempe form og kjørbar etter store mengder sovepiller og litt brennevin, men det betyr ikke at jeg var skikket til å kjøre. Man kan ikke vurdere seg selv når man er ruset, og det fikk jeg erfare.
Jeg hadde lett-sykkel og av og til hendte det at det ble en spontan fest, men da trilla jeg alltid sykkelen hjem, selv om det var 1-2km
jeg lurer på hvor mye sponsor kr han mister.. ingen vil vel sponse en fyllekjører ?
Håper og at han får samme dom som hvermansen i gata får. Han er bare en vanlig person med litt spesielt levebrød derfor bør han hverken straffes mer eller mindre enn meg og deg om vi gjør det samme.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja. Dette stinker ubetinget fengsel lang vei.
Vis hele sitatet...
Kan han få mulighet for åpen soning, sånn at trent til Falun-VM? Fyren er jo liksom *stjerna* med stor S i hele vintersportverden og særlig i Skandinavia.

Ikke at jeg vil at han skal få åpen soning, men magefølelsen sier at han blir fint behandlet av rettsvesenet. Det kommer til å bli en knekk for ham sier han reelt sitter inne i flere måneder, fordi erfaringen min (og fleres) er at Northug er en liten whiner og ikke særlig seig når det kommer til langvarige påkjenninger..

Er litt sånn nok Northug nå før neste vinter hvertfall.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Jeg hadde vært nervøs for om jeg ble behandlet rettferdig eller ikke om jeg var Northug iallefall.
Vis hele sitatet...
Med andre ord, du mener hvis han får straffen som hvermansen så blir det ille for Northugen?
Sist endret av aeon_illuminate; 5. mai 2014 kl. 02:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ekspert mener han må ha minst kjørt i 80km/t i rundkjøringen. Dette i en 40 sone.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...en/a/10139738/
De tre "verste" typene i dagens samfunn: Fyllekjørere, pedofile og voldtektsmenn
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
Haha. Der mista han mye trening.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kan han få mulighet for åpen soning, sånn at trent til Falun-VM? Fyren er jo liksom *stjerna* med stor S i hele vintersportverden og særlig i Skandinavia.

Ikke at jeg vil at han skal få åpen soning, men magefølelsen sier at han blir fint behandlet av rettsvesenet. Det kommer til å bli en knekk for ham sier han reelt sitter inne i flere måneder, fordi erfaringen min (og fleres) er at Northug er en liten whiner og ikke særlig seig når det kommer til langvarige påkjenninger..

Er litt sånn nok Northug nå før neste vinter hvertfall.



Med andre ord, du mener hvis han får straffen som hvermansen så blir det ille for Northugen?
Vis hele sitatet...
Veldig ille. 4 måneder uten treening ekke bra for en slik en nei. Kommer sikkert til å bli mange pushups i fengselet hahah.
Sist endret av Grisefett; 5. mai 2014 kl. 07:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Neste gang Northug står på pallen har han spikret den selv, hehe.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg vet ikke hvem du omgår, men det er ikke konsensus at man kan kjøre om man føler seg kjørbar. For å være ærlig så tror jeg aldri jeg har hørt noen sagt det.
Vis hele sitatet...
Jeg måtte lese innlegget til TS på nytt igjen etter å ha lest ditt, for du impliserer at han på noen måte påstår at man kan kjøre om man "føler" seg kjørbar, noe jeg ikke kan finne. Han stiller et spørsmål, og sier også at konsensus (blant edru folk) er at promillekjøring er fy-fy.

Alle som er edru er fullstendig enige om at det er idioti, men med litt promille innabords virker det som om mange synes det er ok så lenge man føler seg kjørbar.

Har du kjørt beruset? Hvor ofte? Er det "akseptabelt" å kjøre hjem fra fest så lenge man føler seg kjørbar?
Vis hele sitatet...
Når det er sagt, så mener jeg at kjøring i beruset tilstand er fullstendig uansvarlig og å leke med andres liv. Det er ikke akseptabelt

Likevel, det finnes noen nyanser her (som de fleste steder), f.eks medisin mot angst, uten at jeg skal la den debatten overta her. Denne saken handler trolig om en som har hatt forholdsvis høy promille og følt seg beruset, men likevel valgt å sette seg bak rattet. Ikke greit!
Sitat av Hutch Vis innlegg
Han får hverken strengere eller mildere straff. Det er det som er så flott med det norske rettssystemet, alle skal behandles likt. Uansett om du er Kong Pedro eller Josef Hattemaker. Hvordan det fungerer i praksis er en annen sak.
Vis hele sitatet...

Alle skal behandles likt? Om en vanlig person unndrar seg skatt kan det straffes med fengsel, om statsoverhoder unndrar skatt blir de kanskje dømt til å betale det de skylder. Eller er det ingen som husker noe av AP's regjeringstid?
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
De tre "verste" typene i dagens samfunn: Fyllekjørere, pedofile og voldtektsmenn
Vis hele sitatet...
Her må jeg igjen få komme med en innvending, men jeg håper du mente "pedofile overgripere", for veldig mange pedofile gjør aldri noe galt og har absolutt ikke valgt denne "skjebnen". Jeg synes faktisk synd på dem som må leve med dette, så lenge de ikke gjør noe galt mot noen (eller støtter opp under den illegale bransjen)



Ellers er jeg enig i at dette er tre av de verste typene, men ville kanskje valgt å ta med de som utøver grov og blind vold, av rent "sadistiske" årsaker. Ja, de finnes...
Sitat av Lima Vis innlegg
Hadde en periode fra jeg fikk lappen som varte i et år ca hvor det var mye fyllekjøring. Vokste det på en måte av meg. Har også mistet en kamerat som fyllekjørte. Så nå idag ser jeg på det som idioti og skammer meg for alle turene mine. Men jeg vil fortsatt ikke dømme de som gjør det, alle kan gjøre feil og alle må stå for det de har gjort etterpå. Northug er ikke noe untak
Vis hele sitatet...
Dette må jeg si er et skummelt syn på saken. Jeg er dømmende mot folk som kjører i rusa tilstand. Hva man gjør med seg selv bryr meg pent lite, men å fyllekjøre, hvor man utsetter seg selv og andre samt eiendom for fare, er så ufyselig at jeg har ikke ord. Alle kan gjøre feil ja, men noen "feil" kan ha så grove konsekvenser at det er feil man bare ikke gjør!
Helt alvorlig folkens. Nå er jeg lei denne trakasseringen av Northug.

Sidestiller dere virkelig fyllekjøring med seksuelle overgrep av barn? Og grov uprovosert vold?

Jeg er på ingen måte for fyllekjøring, og jeg ser at konsekvensene av det kan bli fatale. Å kjøre i fylla er noe man etter mitt syn ALDRI gjør. Likevel er det helt klart et skille mellom overgrep mot barn og kjøre i fylla.

Det slett ikke sikkert man skader andre enn seg selv ved fyllekjøring, og med svartetall medregnet, det går som oftest fint. Når man derimot overgriper seg på et barn, ødelegger man et menneske for resten av livet i de aller fleste tilfellene. Det samme med grov vold.

Jeg er veldig spent på resonnementet til de som sidestiller disse handlingene.
Reklame: Er det noen som sier det er like ille? Eneste jeg ser er folk som sier at de 3 værste tingene er "pedofile overgripere, voldtektsmenn og fyllekjører", dette betyr ikke nødvendigvis at de er like ille. Det kan helt fint bety at de mener overgrep og voldtekt er det værste, mens fyllekjørere kommer på en 3. plass - over andre lovbrudd.
Sitat av etse Vis innlegg
Reklame: Er det noen som sier det er like ille? Eneste jeg ser er folk som sier at de 3 værste tingene er "pedofile overgripere, voldtektsmenn og fyllekjører", dette betyr ikke nødvendigvis at de er like ille. Det kan helt fint bety at de mener overgrep og voldtekt er det værste, mens fyllekjørere kommer på en 3. plass - over andre lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at når man kategoriserer 3 ulike handlinger som "de værste", sidestiller man handlingene. Jeg tolket det ikke som at det var en rangering. Det ble nevnt pedofili (som jeg antar er overgrep mot barn), voldtekt (som jeg antar er en mann som overgriper seg på en kvinne) og fyllekjøring. I såfall er jeg spent på hvor man rangerer drap, kidnapping og frihetsberøvelse, terrorisme osv.

Videre er det en som trekker urpovosert vold inn som en kategorisering.

Edit: Jeg venter enda på resonnementet fra de som postet det.
Sist endret av reklame; 5. mai 2014 kl. 14:34.
I så fall blir det en diskusjon om semantikk. Det ble ikke sagt de er like ille bare at det er de 3 værste, det at du mener de sa de var like ille er din tolkning - ikke det som faktisk ble sagt.

Men om man skal bare la ting være åpen for tolkning, ikke bare tolke hva direkte ble sagt vil jeg si at det egentlig bare er en måte å si "Jeg synes det er veldig ille" uten at de egentlig tenkte større over om de egentlig syntes det var det værste, og at man i nesten alle tilfeller hvor folk kommer med slike påstander alltid kan finne ting som er værre som de ikke tenkte på i øyeblikket.

Så da får man bestemme seg om man skal ta det som direkte ble sagt, eller bare la det være opp til egen tolkning.
Sitat av etse Vis innlegg
I så fall blir det en diskusjon om semantikk. Det ble ikke sagt de er like ille bare at det er de 3 værste, det at du mener de sa de var like ille er din tolkning - ikke det som faktisk ble sagt.

Men om man skal bare la ting være åpen for tolkning, ikke bare tolke hva direkte ble sagt vil jeg si at det egentlig bare er en måte å si "Jeg synes det er veldig ille" uten at de egentlig tenkte større over om de egentlig syntes det var det værste, og at man i nesten alle tilfeller hvor folk kommer med slike påstander alltid kan finne ting som er værre som de ikke tenkte på i øyeblikket.

Så da får man bestemme seg om man skal ta det som direkte ble sagt, eller bare la det være opp til egen tolkning.
Vis hele sitatet...
Dersom man skal diskutere semantikk; det at du tolker det som en rangering betyr ikke at det er det. Det ble skrevet at det var de tre værste tingene. I mine øyner er det en direkte sidestilling. Dessuten skrev vedkommende "fyllekjøring" først, så i så tilfelle synes han at fyllekjøring er værre enn overgrep også. Jeg tolket det som stod, og det er i alle tilfelle du som åpner opp for tolking, ikke jeg.

At man ikke tenkte på værre ting å skrive i det øyeblikket man postet kan godt være. Likevel står setningen der, og det er grunnlaget for min post.

Edit: Man kan ikke legge til grunn i en diskusjon at motparten "sikkert ikke tenkte seg om " når uttalelsen kom.
Sist endret av reklame; 5. mai 2014 kl. 14:49.
Sitat av reklame Vis innlegg
Dersom man skal diskutere semantikk; det at du tolker det som en rangering betyr ikke at det er det. Det ble skrevet at det var de tre værste tingene. I mine øyner er det en direkte sidestilling.
Vis hele sitatet...
Er du enig i at de tre beste i et skiløp får pallplass?
Sitat av reklame Vis innlegg
Dersom man skal diskutere semantikk; det at du tolker det som en rangering betyr ikke at det er det. Det ble skrevet at det var de tre værste tingene. I mine øyner er det en direkte sidestilling. Dessuten skrev vedkommende "fyllekjøring" først, så i så tilfelle synes han at fyllekjøring er værre enn overgrep også. Jeg tolket det som stod, og det er i alle tilfelle du som åpner opp for tolking, ikke jeg.

At man ikke tenkte på værre ting å skrive i det øyeblikket man postet kan godt være. Likevel står setningen der, og det er grunnlaget for min post.
Vis hele sitatet...
men da blir hele poenget, noe ble sagt og du kritiserer det basert på din egen tolkning. Ikke hva som står der direkte - og i mine øyne blir den mest naturlige tolkningen av det som blir sagt at de mener det er en forferdelig handling, ikke nødvendigvis at det var like ille som de andre tingene (og heller ikke at de ikke finnes andre værre ting).

Og om man ikke lar det være opp til hvordan du selv tolker det som ble sagt, ble det aldri sagt at de var like ille - bare at alle 3 tingene var blandt de 3 værste tingene, uten at de selv rangerte dem.

Hele poenget mitt er at du bare tar noe som ble sagt, tolker det på din egen måte - og så kritiserer det basert på din tolkning. (altså ikke hva som faktisk ble direkte sagt). Det eneste man kan si er feil med påstanden er at det kanskje finnes flere ting som ikke ble nevnt, som er værre enn promillekjøring om man lar folk tenke over det.

Men jeg tror det er litt åpenlyst at det de egentlig mente å si var "promillekjøring er en forferdelig handling" - og man trenger ikke tolke det som noe mer enn det.

For å ta provo sitt eksempel videre: Man sier jo ofte "Ole, Per og Hans var de 3 beste skiløperene", noe som betyr bare at de 3 kom først i mål og på pallen. Men Per kan gjerne ha gått i mål lenge før Hans - og de var ikke nødvendigvis like gode.
Sist endret av etse; 5. mai 2014 kl. 14:57.
Sitat av Provo Vis innlegg
Er du enig i at de tre beste i et skiløp får pallplass?
Vis hele sitatet...
Spar deg. I denne sammenhengen "må" det være rangering.

I mine øyner er kebab og pizza det beste man kan spise. Hvilke liker jeg best?

Sitat av etse Vis innlegg
men da blir hele poenget, noe ble sagt og du kritiserer det basert på din egen tolkning. Ikke hva som står der direkte - og i mine øyne blir den mest naturlige tolkningen av det som blir sagt at de mener det er en forferdelig handling, ikke nødvendigvis at det var like ille som de andre tingene (og heller ikke at de ikke finnes andre værre ting).

Og om man ikke lar det være opp til hvordan du selv tolker det som ble sagt, ble det aldri sagt at de var like ille - bare at alle 3 tingene var blandt de 3 værste tingene, uten at de selv rangerte dem.

Hele poenget mitt er at du bare tar noe som ble sagt, tolker det på din egen måte - og så kritiserer det basert på din tolkning. (altså ikke hva som faktisk ble direkte sagt). Det eneste man kan si er feil med påstanden er at det kanskje finnes flere ting som ikke ble nevnt, som er værre enn promillekjøring om man lar folk tenke over det.

Men jeg tror det er litt åpenlyst at det de egentlig mente å si var "promillekjøring er en forferdelig handling" - og man trenger ikke tolke det som noe mer enn det.
Vis hele sitatet...
For meg er det ikke åpenlyst at det var det vedkommende mente. Jeg tolker det som står der. Vedkommende mente at det var en av de 3 værste tingene han visste om. Jeg påpeker at det finnes værre ting. Og det tror jeg du er enig i.
Sist endret av reklame; 5. mai 2014 kl. 14:58.
Sitat av reklame Vis innlegg
Spar deg. I denne sammenhengen "må" det være rangering.

I mine øyner er kebab og pizza det beste man kan spise. Hvilke liker jeg best?
Vis hele sitatet...
Basert på den påstanden kan det være du synes kebab er mye bedre enn pizza, det betyr ikke at du mener de er omtrent like gode - slik du påstår at man kan tolke ting. Det betyr altså bare at om man rangerer alt av mat på en liste vil pizza og kebab være på toppen.



Sitat av reklame Vis innlegg
For meg er det ikke åpenlyst at det var det vedkommende mente. Jeg tolker det som står der.
Vis hele sitatet...
Og det som står er at alle 3 tingene er blandt de 3 værste tingene. De sier ikke de er like ille, bare at de er blandt de 3 værste. enten må du kritisere for hva som faktisk står det, eller så må du godta at det er åpent for egen tolkning - og da må du godta at du kan ha tolket budskapet feil eller forskjellig fra andre (og hva som ble ment). Og i det tilfellet kritiserer du kun din egen tolkning av påstanden ikke nødvendigvis hva som faktisk ble sagt.
Sist endret av etse; 5. mai 2014 kl. 15:03.
Sitat av etse Vis innlegg
Basert på den påstanden kan det være du synes kebab er mye bedre enn pizza, det betyr ikke at du mener de er omtrent like gode - slik du påstår at man kan tolke ting. Det betyr altså bare at om man rangerer alt av mat på en liste vil pizza og kebab være på toppen.



Og det som står er at alle 3 tingene er blandt de 3 værste tingene. De sier ikke de er like ille, bare at de er blandt de 3 værste.
Vis hele sitatet...
1. Jeg liker kebab og pizza. Du kan tolke det som at jeg liker kebab mest, men utfra det jeg skriver, skriver jeg bare at jeg liker begge deler.

2. Nå bestemmer du utgangspunktet i diskusjonen, så da kan jeg like gjerne snu flisen; han setter opp 3 ting han syns er værst. Punktum.

3. Dersom han setter opp en liste med 3 ting han syns er de værste, MÅ han i den logikken synes at drap og andre ting kommer utenfor den listen. Værst er værst. Det finnes ikke værre enn værst.

Edit: måtte endre litt på innlegget.
Sist endret av reklame; 5. mai 2014 kl. 15:08.
For like distanser er det mye farligere å gå hjem full enn å ta bil. Alle mine venner har kjørt i fylla i mange år, og ingenting har gått galt, bare litt perspektiv på hysteriet...
Sitat av Spirituell Vis innlegg
For like distanser er det mye farligere å gå hjem full enn å ta bil. Alle mine venner har kjørt i fylla i mange år, og ingenting har gått galt, bare litt perspektiv på hysteriet...
Vis hele sitatet...
Ta taxi istedenfor da? Eller fiks transport før man drikker?
Ingenting har gått galt til nå nei, man kan ikke forutsi når det plutselig ligger en stakkars jævel på fronten.
Sitat av reklame Vis innlegg
1. I følge din logikk da, setter han fyllekjøring som en værre ting enn overgrep og voldtekt siden han satt det først. Er du enig i det(altså ikke i saken, men måten å tolke det på).
Vis hele sitatet...
Nei, uenig. At han nevnte de i en bestemt rekkefølge betyr ikke at han mente at de skulle rangeres slik. Det eneste han sa var at det var de 3 værste tingene - uten at tingene ble rangert. Det blir det samme som jeg skulle si "De 3 beste i skiløpet var "Ole, Hans og Kari", du vet ikke hvem som vant basert på den påstanden. Og det kan godt være Ole var betydelig bedre enn Hans (eller motsatt).

Sitat av reklame Vis innlegg
2. Jeg liker kebab og pizza. Du kan tolke det som at jeg liker kebab mest, men utfra det jeg skriver, skriver jeg bare at jeg liker begge deler.
Vis hele sitatet...
Riktig, men det betyr ikke at du nødvendigvis liker de nesten like godt - bare at de er bedre enn annen mat.

Sitat av reklame Vis innlegg
3. Nå bestemmer du utgangspunktet i diskusjonen, så da kan jeg like gjerne snu flisen; han setter opp 3 ting han syns er værst. Punktum.
Vis hele sitatet...
Akkurat, han sier ikke de er like ille - bare at de 3 tingene er værst. Det var poenget mitt. Du som påstod at han også sa de var like ille.

Sitat av reklame Vis innlegg
4. Dersom han setter opp en liste med 3 ting han syns er de værste, MÅ han i den logikken synes at drap og andre ting kommer utenfor den listen.
Vis hele sitatet...
ja, og der kan du kanskje påstå at han tok feil. For om han har andre ting han synes er værre enn promillekjøring i tillegg til de han nevnte så vil jo ikke lenger promillekjøring være blandt de 3 værste tingene. Men slike feil gjør man i dagligdags tale.
Sist endret av etse; 5. mai 2014 kl. 15:10.
Sitat av reklame Vis innlegg
Spar deg. I denne sammenhengen "må" det være rangering.
Vis hele sitatet...
Så delte første- og andreplasser forekommer aldri?

Sitat av reklame Vis innlegg
I mine øyner er kebab og pizza det beste man kan spise. Hvilke liker jeg best?
Vis hele sitatet...
Det har du ikke oppgitt, så det kan vi ikke vite.
reklame, gi deg. Her tar du rett og slett feil.

Dersom noen påstår at fyllekjøring, voldtekt og pedofile overgrep er de tre verste lovbruddene i dagens samfunn, så er det verken en sammenligning eller en rangering, det er bare en påstand om at ingen andre lovbrudd er verre enn disse tre. Så kan man jo heller diskutere hvorfor f.eks. mord ikke er på den listen. Men i den semantiske diskusjonen dere har nå, så tar du feil.
Sitat av etse Vis innlegg
ja, og der kan du kanskje påstå at han tok feil. For om han har andre ting han synes er værre enn promillekjøring i tillegg til de han nevnte så vil jo ikke lenger promillekjøring være blandt de 3 værste tingene. Men slike feil gjør man i dagligdags tale.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med dette er din bruker, siden du åpenbart vet hva vedkommende tenkte og tar han i forsvar, eller har et stort behov for å diskutere.

Jeg gjentar meg selv gjerne: Jeg tok utgangspunkt i at brukere sidestilte handlinger som etter mitt syn er mye værre enn fyllekjøring. Du må gjerne kalle det rangering, uten å vite hvilke av handlingene han setter som værst. En helt annen diskusjon hadde det blitt om vedkommende hadde skrevet "en av de værste tingene" eller lignende. Det gjorde han ikke.

Det at du videre har tolket og forklart at han kanskje mente noe annet og at han sikkert skrev feil, blir så langt ut på viddene utenfor det jeg skrev som det kan forbli. Jeg driter i hva han tenkte, jeg tar utgangspunkt i hva han skrev. Jeg vil ikke si jeg tolket de postene utover hvordan man normalt tolker språk.

Videre var grunnen til min post at jeg er lei av denne hyklerske nedsablingen av Northug. Det er ikke like ille å kjøre i fylla som det er å overgripe seg mot barn og uprovosert nappe til en kar på byen. Forskjellen ligger i at i de andre handlingene ligger det alltid et offer.

Sitat av Realist1 Vis innlegg
reklame, gi deg. Her tar du rett og slett feil.

Dersom noen påstår at fyllekjøring, voldtekt og pedofile overgrep er de tre verste lovbruddene i dagens samfunn, så er det verken en sammenligning eller en rangering, det er bare en påstand om at ingen andre lovbrudd er verre enn disse tre. Så kan man jo heller diskutere hvorfor f.eks. mord ikke er på den listen. Men i den semantiske diskusjonen dere har nå, så tar du feil.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det som er poenget mitt! Les første posten min. Jeg blir irritert fordi man sidestiller og ikke ser at det finnes (nesten) værre ting å gjøre.
Sist endret av reklame; 5. mai 2014 kl. 15:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg regner med dette er din bruker, siden du åpenbart vet hva vedkommende tenkte og tar han i forsvar, eller har et stort behov for å diskutere.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mente det var unødvendig og feilrettet kritikk mot en påstand. Hvor du tilegge noen en mening du aldri har sagt de hadde. (at promillekjøring av like ille som overgrep).

Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg gjentar meg selv gjerne: Jeg tok utgangspunkt i at brukere sidestilte handlinger som etter mitt syn er mye værre enn fyllekjøring. Du må gjerne kalle det rangering, uten å vite hvilke av handlingene han setter som værst. En helt annen diskusjon hadde det blitt om vedkommende hadde skrevet "en av de værste tingene" eller lignende. Det gjorde han ikke.
Vis hele sitatet...
Min utheving: Med andre ord din tolkning av hva som ble sagt. Ikke lenger hva som egentlig ble sagt. Du kritiserer han for ting du mener var implisitt - men hva som er implisitt her kommer helt ann på egen tolkning. Det eneste han sa var at "X, Y og Z er de 3 værste tingene" - jeg ville ikke tolket det som at de nødvendigvis likestilles. (noe du gjør). Dermed har du kritisererer du egentlig bare din egen tolkning av hva som ble sagt.

Sitat av reklame Vis innlegg
Det at du videre har tolket og forklart at han kanskje mente noe annet og at han sikkert skrev feil, blir så langt ut på viddene utenfor det jeg skrev som det kan forbli. Jeg driter i hva han tenkte, jeg tar utgangspunkt i hva han skrev. Jeg vil ikke si jeg tolket de postene utover hvordan man normalt tolker språk.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var bare at kritikken din var feilrettet. I det ene øyeblikket sier du at du kritiserer setningen som faktisk står der - men i det eneste øyeblikket viser du at du kritiserer han for noe som du kun mener var implisitt (og altså aldri ble sagt). Du har derfor tilegge posten meninger som aldri var nevnt.

Men som du sier selv: du bare tolket innlegget slik du mener er riktig. Andre mennesker vil tolke det annerledes enn deg. Og han som skrev det mente kanskje noe litt annerledes enn hvordan både meg og deg tolker det. Uansett er poenget at du ikke lenger kritiserer noen for hva de egentlig sa - men ting du mener stod mellom linjene. Dette synes jeg blir helt feil.

Sitat av reklame Vis innlegg
Videre var grunnen til min post at jeg er lei av denne hyklerske nedsablingen av Northug. Det er ikke like ille å kjøre i fylla som det er å overgripe seg mot barn og uprovosert nappe til en kar på byen. Forskjellen ligger i at i de andre handlingene ligger det alltid et offer.
Vis hele sitatet...
Ingen sa det var like ille å kjøre i fylla som å forgripe seg på barn - det er kun noe du selv har tolket ut av innlegget. Det stod aldri der, og jeg tolket det i hvertfall ikke på den måten.

Sitat av reklame Vis innlegg
Det er jo akkurat det som er poenget mitt! Les første posten min. Jeg blir irritert fordi man sidestiller og ikke ser at det finnes (nesten) værre ting å gjøre.
Vis hele sitatet...
Igjen: å si at X, Y og Z er det 3 værste tingene betyr ikke at man synes de 3 tingene likestilled - bare at det ikke finnes andre ting som er værre enn disse 3 tingene. At du tolker det som å likestille tingene er kun din egen tolkning av innlegget - og du kan ikke vite at han som skrev innlegget mente dette.
Sist endret av etse; 5. mai 2014 kl. 15:31.
Sitat av reklame Vis innlegg
Videre var grunnen til min post at jeg er lei av denne hyklerske nedsablingen av Northug. Det er ikke like ille å kjøre i fylla som det er å overgripe seg mot barn og uprovosert nappe til en kar på byen. Forskjellen ligger i at i de andre handlingene ligger det alltid et offer.
.
Vis hele sitatet...
(min utheving)

I dette tilfellet var det jo også et offer. Kameraten til Northug ble skadet og knakk kravebenet (?). I tillegg stakk Northug av istedenfor å hjelpe kameraten sin.

I tillegg kan man trekke frem rollen som Northug har som forbilde og hvordan dette påvirker (skader?) dem han er et forbilde for, hvor krenkende det er for ofre av fyllekjørere at en så fremtredende person gjør noe så idiotisk etc etc, så på hisse seg opp fordi det Northug har gjort ikke er like ille som å "nappe til en kar" fremstår for meg som meget underlig og en ekstrem avsporing av debatten.

Fyllekjøring kan få enorme konsekvenser, det trenger ikke få det, men det kan det. På samme måte kan det å "nappe til en kar" få ekstreme konsekvenser, eller nær sagt ingen.

Ditt ekstreme engasjement i en kanskje dårlig formulert setning om overgrep sammenlignet med andre former for lovbrudd fremstår ikke bare som uforklarlig og missforstått, men som direkte meningsløst i den store sammenheng...
Sist endret av Cikey; 5. mai 2014 kl. 15:34.
Jeg synes Northug er en arrogant og usolidarisk snørrunge og synes han fortjener all tenkelig motgang. Forøvrig skrives verre med e. Værre er ikke et ord og har aldri vært det.
Sist endret av DonTomaso; 5. mai 2014 kl. 15:33.