Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  131 36303
Jeg ble i går gjort oppmerksom på at det var en lovendring i februar 2013 i narkotikaloven. Det har vært noen tråder rundt dette, men i alle fall kan jeg ikke annet enn å konkludere med at f.eks sjokolade nå er definert som narkotika hvis man bruker en romslig definisjon. Det nye lovverket er helt håpløst og jeg synes det er på tide å prøve det for rettsvesenet. Jeg forstår at tollerne ønsker å tette smutthull, men i en rettstat skal lovverket være forutsigbart, mens de nå i praksis har laget en lov som sier "jeg synes at XXX er narkotika" og så kan de bruke lovverket for å vise at det kan tolkes slik...

Her er den nye loven:

Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten,
jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på
narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a)
eller b)
Vis hele sitatet...
Sjokolade inneholder psykoaktive fenetylaminer, og fenetylaminer er i samme "gruppe" som f.eks MDMA og MDA. ("gruppe" er for øvrig et utrolig vagt begrep, og minst like vagt som "derivat" var i sin tid)

Det er mulig å anmelde seg selv for latterlige "lovbrudd":

Advokat «anmelder» seg selv for synging på gaten

Jeg vurderer å ramle innom politistasjonen, tilstå at jeg har brukt og oppbevart sjokolade og levere inn et par plater kokesjokolade for at saken ikke skal bli henlagt på grunn av bevisets stilling. Så vidt jeg vet er de da nødt til å behandle loven i rettsystemet...?

Det er trist å bruke ressurser på dette, men den nye loven er rett og slett så dårlig at det er helt umulig for normale mennesker å vite om de bruker narkotika (noe 95% av befolkningen, minst, gjør om man bruker loven så bredt som mulig).

Mange av dere synes kanskje dette er helt tullete, og det synes egentlig jeg og, men det er samtidig viktig i en rettstat at loven skal være lik for alle og at det skal være mulig å avgjøre om man gjør en kriminell handling FØR man utfører handlingen. I praksis KAN politiet ha razzia hjemme hos meg (igjen, slik jeg forstår det), finne et par plater sjokolade og litt grønn te, for så å gi meg forelegg på 10k for besittelse av narkotika. Dette er hårreisende.

Er det noen andre som vet om andre gode eksempler på "narkotika" som "alle" er i besittelse av hvis man tolker det nye lovverket videst mulig? Jeg regner nesten med at kaffe er narkotika, men det hadde vært fint med litt ekstra kjøtt på beina i forhold til en rettsak

Jeg har ikke lyst til å bli sittende med en narkodom, 3 måneders fengsel og 150k i saksomkostninger på grunn av et par plater sjokolade, men jeg vil jo både være anmelder og anmeldt her. Jeg vil jo mest sannsynlig bli frikjent, men det skal vel ikke være noe automatikk i at noen som anmelder noen for narkotikalovbrudd skal stå i fare for å måtte betale ut av egen lomme? Jeg kan vel også strengt talt anke hele veien til høyesterett, hvis jeg blir frikjent i f.eks lagmannsretten.

Igjen synes jeg det er helt latterlig selv, men når de som lager lover lager så mildt sagt elendige og uforutsigbare lover (selv om jeg forstår intensjonen) så, må man på et vis få det frem i lyset...

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg best mulig kan gå frem her? Jeg kjenner ikke veldig godt til jus, men jeg vet at tvil skal komme den tiltalte til gode, og ikke minst resultatet av den rettsaken der "derivat" var for vagt til å dømme noen. "gruppe" er enda vagere, og man må implisitt tolke det til kjemisk gruppe for at det skal gi noen mening. Man kan f.eks argumentere for at f.eks "morfin" tilhører gruppen kalt "kjemiske stoffer", og at "vann" tilhører den samme "gruppen", dermed er "vann" narkotika.

Og ja, jeg er seriøs...

Ingen trenger å påpeke hva formålet med lovverket er, for det forstår jeg. Poenget er at loven i seg selv er latterlig vag og svak og umulig å forstå seg på. Jus er jus, ikke fornuft...
Tillegg:

Alle juridiske og kjemiske innspill blir mottatt med takk

Jeg trenger all den hjelp jeg kan få her.. jeg har tenkt å kontakte en bekjent som er jurist og jobber med nettopp å lage slike lover for å høre litt om hva definisjonen av "gruppe" er og hvordan vanlige folk skal forstå hva som menes med det (for kjemikere er det implisitt åpenbart at det f.eks er snakk om fenetylaminer, tryptaminer, cannabinoider, opiater etc., men det er en implisitt forståelse...)
De siste dagene har jeg sett at du uttaler deg svært ofte her på forumet i favør for legalisering av cannabis. Det er forsåvidt ikke noe nytt her på huset. Men det blir litt meget når du kommer med dette. Politiet eller politiadvokaten står helt fritt til å velge hva de etterforsker, det kalles prioritering. Så for å svare deg direkte, nei de er ikke påkrevd å etterforske noe som helst.

Du sier det er "trist" å bruke resurser på dette. Vet du hva, de ønsker jo faktisk å gjøre noe med dette. Kan du forestille deg hvor latterlig mye resurser de bruker på å måtte omskrive den fordømte narkotikaloven hver gang noen syntetiserer et nytt stoff?

Det er slettes ikke noe nytt at loven gir rom for tolkning. Loven er vel faktisk stort sett bygd opp med en hel haug av rom for tolkning.

Og siden det er deg så må jeg presiserer dette. Nei jeg er ikke imot legalisering, jeg er heller for. Men dette blir for dumt. La oss heller få en saklig diskusjon rundt dette, og la oss for guds skyld ikke fylle politikammeret med stonere som skal anmelde seg selv for bruk av sjokolade. Vi som røyker blir tatt som useriøse nok som det er allerede.
Sist endret av murloc; 28. mars 2014 kl. 16:36.
Sitat av murloc Vis innlegg
De siste dagene har jeg sett at du uttaler deg svært ofte her på forumet i favør for legalisering av cannabis. Det er forsåvidt ikke noe nytt her på huset. Men det blir litt meget når du kommer med dette. Politiet eller politiadvokaten står helt fritt til å velge hva de etterforsker, det kalles prioritering. Så for å svare deg direkte, nei de er ikke påkrevd å etterforske noe som helst.

Du sier det er "trist" å bruke resurser på dette. Vet du hva, de ønsker jo faktisk å gjøre noe med dette. Kan du forestille deg hvor latterlig mye resurser de bruker på å måtte omskrive den fordømte narkotikaloven hver gang noen syntetiserer et nytt stoff.

Det er slettes ikke noe nytt at loven gir rom for tolkning. Loven er vel faktisk stort sett bygd opp med en hel haug av rom for tolkning.

Og siden det er deg så må jeg presiserer dette. Nei jeg er ikke imot legalisering, jeg er heller for. Men dette blir for dumt. La oss heller få en saklig diskusjon rundt dette å ikke fylle politikammeret med stonere som skal anmelde seg selv for bruk av sjokolade.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri uttalt meg i favør av legalisering av cannabis (spesifikt). Jeg bruker ikke cannabis. Dog har jeg uttalt meg i favør av dekriminalisering/legalisering av alle rusmidler da jeg ikke synes det er verdt å bruke så mye ressurser på å straffe folk som i stor grad selvmedisinerer.

Enten blander du meg med noen andre eller så er du elendig til å lese....

Og du ANER ikke hvor langt du er fra sannheten om du kaller meg "stoner". Jeg er utdannet sivilingeniør, og har aldri hatt noen interesse av cannabis, dog har jeg en interesse av å styre samfunnet i riktig retning...

Vi som røyker blir tatt som useriøse nok som det er allerede.
Vis hele sitatet...
Så...snakk for deg selv...
Sist endret av Antagonist; 28. mars 2014 kl. 16:41.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Jeg ble i går gjort oppmerksom på at det var en lovendring i februar 2013 i narkotikaloven. Det har vært noen tråder rundt dette, men i alle fall kan jeg ikke annet enn å konkludere med at f.eks sjokolade nå er definert som narkotika hvis man bruker en romslig definisjon. Det nye lovverket er helt håpløst og jeg synes det er på tide å prøve det for rettsvesenet. Jeg forstår at tollerne ønsker å tette smutthull, men i en rettstat skal lovverket være forutsigbart, mens de nå i praksis har laget en lov som sier "jeg synes at XXX er narkotika" og så kan de bruke lovverket for å vise at det kan tolkes slik...

Her er den nye loven:



Sjokolade inneholder psykoaktive fenetylaminer, og fenetylaminer er i samme "gruppe" som f.eks MDMA og MDA. ("gruppe" er for øvrig et utrolig vagt begrep, og minst like vagt som "derivat" var i sin tid)

Det er mulig å anmelde seg selv for latterlige "lovbrudd":

Advokat «anmelder» seg selv for synging på gaten

Jeg vurderer å ramle innom politistasjonen, tilstå at jeg har brukt og oppbevart sjokolade og levere inn et par plater kokesjokolade for at saken ikke skal bli henlagt på grunn av bevisets stilling. Så vidt jeg vet er de da nødt til å behandle loven i rettsystemet...?

Det er trist å bruke ressurser på dette, men den nye loven er rett og slett så dårlig at det er helt umulig for normale mennesker å vite om de bruker narkotika (noe 95% av befolkningen, minst, gjør om man bruker loven så bredt som mulig).

Mange av dere synes kanskje dette er helt tullete, og det synes egentlig jeg og, men det er samtidig viktig i en rettstat at loven skal være lik for alle og at det skal være mulig å avgjøre om man gjør en kriminell handling FØR man utfører handlingen. I praksis KAN politiet ha razzia hjemme hos meg (igjen, slik jeg forstår det), finne et par plater sjokolade og litt grønn te, for så å gi meg forelegg på 10k for besittelse av narkotika. Dette er hårreisende.

Er det noen andre som vet om andre gode eksempler på "narkotika" som "alle" er i besittelse av hvis man tolker det nye lovverket videst mulig? Jeg regner nesten med at kaffe er narkotika, men det hadde vært fint med litt ekstra kjøtt på beina i forhold til en rettsak

Jeg har ikke lyst til å bli sittende med en narkodom, 3 måneders fengsel og 150k i saksomkostninger på grunn av et par plater sjokolade, men jeg vil jo både være anmelder og anmeldt her. Jeg vil jo mest sannsynlig bli frikjent, men det skal vel ikke være noe automatikk i at noen som anmelder noen for narkotikalovbrudd skal stå i fare for å måtte betale ut av egen lomme? Jeg kan vel også strengt talt anke hele veien til høyesterett, hvis jeg blir frikjent i f.eks lagmannsretten.

Igjen synes jeg det er helt latterlig selv, men når de som lager lover lager så mildt sagt elendige og uforutsigbare lover (selv om jeg forstår intensjonen) så, må man på et vis få det frem i lyset...

Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg best mulig kan gå frem her? Jeg kjenner ikke veldig godt til jus, men jeg vet at tvil skal komme den tiltalte til gode, og ikke minst resultatet av den rettsaken der "derivat" var for vagt til å dømme noen. "gruppe" er enda vagere, og man må implisitt tolke det til kjemisk gruppe for at det skal gi noen mening. Man kan f.eks argumentere for at f.eks "morfin" tilhører gruppen kalt "kjemiske stoffer", og at "vann" tilhører den samme "gruppen", dermed er "vann" narkotika.

Og ja, jeg er seriøs...

Ingen trenger å påpeke hva formålet med lovverket er, for det forstår jeg. Poenget er at loven i seg selv er latterlig vag og svak og umulig å forstå seg på. Jus er jus, ikke fornuft...
Vis hele sitatet...
Vanlige mennesker har nok ikke vanskeligheter med å forholde seg til narkotikalovgivningen.
Som du selv sier har du ikke greie på juss. At/hvis det er slik at du ønsker at narkotika skal være lovlig bør du heller bruke energien din på å argumentere for det. Prøv f.eks et av de politiske partienes ungdomsfløy.
Tillegg:

Du kan lese mine meninger f.eks her:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=266843&page=5

Jeg kritiserer LUHM nettopp for å fokusere utelukkende på cannabis...
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Jeg har aldri uttalt meg i favør av legalisering av cannabis. Jeg bruker ikke cannabis. Dog har jeg uttalt meg i favør av dekriminalisering/legalisering av alle rusmidler da jeg ikke synes det er verdt å bruke så mye ressurser på å straffe folk som i stor grad selvmedisinerer.

Enten blander du meg med noen andre eller så er du elendig til å lese....

Og du ANER ikke hvor langt du er fra sannheten om du kaller meg "stoner". Jeg er utdannet sivilingeniør, og har aldri hatt noen interesse av cannabis, dog har jeg en interesse av å styre samfunnet i riktig retning...
Vis hele sitatet...
Legalisering av alle rusmidler er legalisering av også cannabis. Her uttaler du deg for cannabislegalisering. Men jeg skal innrømme jeg blandet deg med en annen i den tråden, det beklager jeg! Og jeg mente ikke å si at du var en stoner, men resultatet er at en haug stonere gjør det uansett.

Om du er interessert i å styre samfunnet i riktig retning er dette helt feil måte å gjøre det på. Jeg synes det var en veldig OK måte å hanskes med alle de nye syntetiske rusmidlene, i stedet for å måtte omskrive loven hver gang.
Sitat av 001 Vis innlegg
Vanlige mennesker har nok ikke vanskeligheter med å forholde seg til narkotikalovgivningen.
Som du selv sier har du ikke greie på juss. At/hvis det er slik at du ønsker at narkotika skal være lovlig bør du heller bruke energien din på å argumentere for det. Prøv f.eks et av de politiske partienes ungdomsfløy.
Vis hele sitatet...
Du skjønner tydeligvis langt mindre enn jus/kjemi enn meg, så hvis du ikke ser at denne loven er helt latterlig vag og i praksis kriminaliserer stort sett hele norges befolkning, så har du egentlig ikke noe å bidra med i denne tråden og kan holde deg utenfor
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av 001 Vis innlegg
Vanlige mennesker har nok ikke vanskeligheter med å forholde seg til narkotikalovgivningen.
Som du selv sier har du ikke greie på juss. At/hvis det er slik at du ønsker at narkotika skal være lovlig bør du heller bruke energien din på å argumentere for det. Prøv f.eks et av de politiske partienes ungdomsfløy.
Vis hele sitatet...
Men nå skal da ikke lover skrives slik at kun "vanlige folk" ikke får problemer med å forholde seg til den. Hva med alternativbølgen da? Fru Hansen på 60 bestiller noe rar te fra utlandet som skal virke beroligende, gjør sin plikt og sjekker narkotikalisten etter det beroligende stoffet, ingenting. Likevel blir Fru Hansen er 4000 kr fattigere "fordi stoffet antas og ha en 'narkotisk' effekt".
Sitat av 001 Vis innlegg
At/hvis det er slik at du ønsker at narkotika skal være lovlig bør du heller bruke energien din på å argumentere for det. Prøv f.eks et av de politiske partienes ungdomsfløy.
Vis hele sitatet...
Poenget her er vel ikke at narkotika skal bli lovlig, men at det nye lovverket er alt for vagt og vanskelig å tolke for vanlige mennesker.

Jeg skjønner at det er vanskelig å legge til nye stoffer i narkotika- og legemiddellisten hele tiden, men det burde finnes en bedre løsning enn slik det er nå?
Sist endret av Flue; 28. mars 2014 kl. 16:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av murloc Vis innlegg
Legalisering av alle rusmidler er legalisering av også cannabis. Her uttaler du deg for cannabislegalisering. Men jeg skal innrømme jeg blandet deg med en annen i den tråden, det beklager jeg! Og jeg mente ikke å si at du var en stoner, men resultatet er at en haug stonere gjør det uansett.

Om du er interessert i å styre samfunnet i riktig retning er dette helt feil måte å gjøre det på. Jeg synes det var en veldig OK måte å hanskes med alle de nye syntetiske rusmidlene, i stedet for å måtte omskrive loven hver gang.
Vis hele sitatet...
Joda, du har rett i at jeg har uttalt meg positivt i forhold til regulering av cannabis, men det er av rent prinsippielle årsaker og ikke fordi jeg bruker stoffet selv. Jeg bruker som sagt ikke cannabis.

Det er greit å ta feil av personer, men jeg er generelt mot kriminalisering, og ikke spesifikt for legalisering av cannabis, så er det oppklart...

Uansett; det er greit at DU synes at det var en veldig OK måte å hanskes med de nye syntetiske rusmidlene, og det gjør den og. Problemet er at den ikke er forutsigbar i det hele tatt, og som sagt kan man i teorien si at ALT er narkotika med den lovteksten. Slik det er nå beveger man seg over fra jus og over på synsing (som du gjør her) og det skrev jeg i første post at ikke er spesielt hjelpsomt, for jeg er fullt klar over hva intensjonen med lovverket var, det er resultatet jeg har problemer med.

Dette beveger seg veldig langt off topic nå, så jeg håper vi kan holde oss til det rent kjemiske/juridiske fra nå av. Du ser at sjokolade etter norsk lovgivning er narkotika? Ja, det er idiotisk, men nettopp derfor er det viktig (prinsippielt) å prøve denne loven for rettsystemet.

Ja, jeg er kanskje mer opptatt av prinsipper enn andre, men vi lever tross alt i en rettstat der lovverket SKAL være forutsigbart.
Det nye lovverket er IKKE helt håpløst for andre enn narkomane. Sånn sett har de oppnådd akkurat det de er ute etter
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Bra forslag av TS. Jeg personelig synes det er bra noen har lyst å sette ting på spissen for å banke vett inn i huet på de som sitter å lager lovene.

Vage lover er noe som hører til i diktatur o.l. der man kan ende opp med å bli drept eller livstid i fengsel pga. "tolkningen" som blir gjort av det evnt. "lovbruddet". Se f.eks. på Russland som har veldig mange slike saker (både nå og før).
Sist endret av uaexed; 28. mars 2014 kl. 17:00.
Sitat av Flue Vis innlegg
Poenget her er vel ikke at narkotika skal bli lovlig, men at det nye lovverket er alt for vagt og vanskelig å tolke for vanlige mennesker.

Jeg skjønner at det er vanskelig å legge til nye stoffer i narkotika- og legemiddellisten hele tiden, men det burde finnes en bedre løsning enn slik det er nå?
Vis hele sitatet...
Endelig et innlegg som er "on topic" Takk!

For øvrig hadde det ikke vært så sinnsykt vanskelig å fortløpende legge til alle nye stoffer på listen, men da hadde vi i alle fall hatt en klar definisjon å forholde oss til. Slik lovteksten står nå har i alle fall besittelse av sjokolade, og muligens også "vann" (avhengig av hva de mener med det vaget begrepet "grupper") en strafferamme på 2 års fengsel.

Hva de gjør i praksis er mindre relevant, poenget er at lovverket er så vagt og uforutsigbart at man ikke kan vite hva de gjør i praksis før de eventuelt gjør det...

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Det nye lovverket er IKKE helt håpløst for andre enn narkomane. Sånn sett har de oppnådd akkurat det de er ute etter
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke narkoman, og jo, det ER helt håpløst fordi det definerer så å si ALT som narkotika. Om du ikke forstår hvorfor det er problematisk at vi har en lov der politiet i teorien kan putte deg i fengsel i to år for å spise melkesjokolade, så har du ikke forstått loven.

Alle skjønner intensjonen til loven, men lovteksten er helt på trynet vag og uforutsigbar...

Og for å ha det oppklart, jeg er ikke narkoman (selv om det ikke burde ha noen relevans).

Sitat av uaexed Vis innlegg
Bra forslag av TS. Jeg personelig synes det er bra noen har lyst å sette ting på spissen for å banke vett inn i huet på de som sitter å lager lovene.

Vage lover er noe som hører til i diktatur o.l. der man kan ende opp med å bli drept eller livstid i fengsel pga. "tolkningen" som blir gjort av det evnt. "lovbruddet". Se f.eks. på Russland som har veldig mange slike saker (både nå og før).
Vis hele sitatet...
Takk for et fornuftig innlegg. Det har vært veldig mange "synsere" innom her nå, men det er prinsippet det dreier seg om. Denne loven (slik den står i dag) har ingen ting å gjøre i en rettstat, da den i praksis kan brukes til å vilkårlig arrestere og straffe samtlige borgere om man tolker den så vidt som mulig. Det er med andre ord en catch ALL lov.

Alle forstår hva intensjonen er, og den kan være bra den, men det hjelper ikke når resultatetet er en lov som du sier, hører hjemme i et diktatur...
Sist endret av Antagonist; 28. mars 2014 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Dette med at man må være narkoman (eller stoner som det heter her på huset) for å kunne forsvare individets firhet er sykt. Jeg har aldri rørt narkotika i den forstand (jeg har fått i meg Craze som på et senere tidspunkt viste seg å inneholde et derivat fra metamfetamin, men det gjør meg jo ikke til en narkoman), men allikevel er jeg for legalisering.

Hvorfor er jeg for legalisering? Fordi jeg mener at loven virker mot sin mening og fremmer kriminalitet og det svarte markedet. Hvis man hadde legalisert dette hadde vår kjære stat kunne hentet inn masse penger i form av mva. og skatt på narkotika i tillegg til å ha ødelagt det kriminelle markedet (hvor mennesker blir ødelagt (trafficking, sexslaver, osv.)).
Jeg henger meg på.
Jeg har sensurert navnet mitt og alt annet, men dette brevet blir sendt avgårde i morgen sammen med en plate crispo.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Ola Nordmann
Norgesveien 26
0000 GOKK

Gjøvik Politidistrikt
Postboks 54
2801 Gjøvik

Tilståelse av lovbrudd

Jeg tilstår herved å ha brutt narkotikalovgivningen.
Jeg henviser til narkotikaforskriften $3 bokstav c:

"blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a) eller b).
Med psykoaktiv effekt menes effekt på sentralnervesystemet i form av stimulering eller nedstemthet med minst én av følgende virkninger: hallusinasjoner, forstyrrelser i motoriske funksjoner, tenkning, adferd, oppfattelse eller sinnsstemning.
Med blandinger menes oppløsninger, fortynninger, ekstrakter, konsentrater, tinkturer og produkter av enhver art, herunder farmasøytiske preparater, samt bearbeidede former av de aktuelle stoffer, droger, planter og sopper, forutsatt at bearbeidelsen ikke fører til en kjemisk endring av stoffene."

Jeg har i løpet av 2014 spist fire plater sjokolade.
Sjokolade inneholder psykoaktive fenetylaminer, og fenetylaminer er i samme "gruppe" som f.eks MDMA og MDA.
Jeg vil gjerne at saken etterforskes, og at jeg blir straffet for dette lovbruddet.

Vedlagt er den faste formen som inneholder psykoaktive fenetylaminer; En plate Crispo.
Imøteser svar snarest.

___________________________
Ola Nordmann, GOKK, 28.03.2014
Sist endret av Crisposjokolade; 28. mars 2014 kl. 17:17.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Dette med at man må være narkoman (eller stoner som det heter her på huset) for å kunne forsvare individets firhet er sykt. Jeg har aldri rørt narkotika i den forstand (jeg har fått i meg Craze som på et senere tidspunkt viste seg å inneholde et derivat fra metamfetamin, men det gjør meg jo ikke til en narkoman), men allikevel er jeg for legalisering.

Hvorfor er jeg for legalisering? Fordi jeg mener at loven virker mot sin mening og fremmer kriminalitet og det svarte markedet. Hvis man hadde legalisert dette hadde vår kjære stat kunne hentet inn masse penger i form av mva. og skatt på narkotika i tillegg til å ha ødelagt det kriminelle markedet (hvor mennesker blir ødelagt (trafficking, sexslaver, osv.)).
Vis hele sitatet...
Det er litt off topic, men jeg er av akkurat samme oppfatning. En legalisering hadde ikke gjort noen forskjell for meg personlig, men jeg er faktisk opptatt av samfunnets beste og tror (som deg) at krigen er tapt og at ressursene kunne blitt benyttet bedre ett annet sted. Det er "standard" å bli anklaget for å være "stoner" eller "narkis" om man tar til orde for å endre politikken (slik man sikkert ble kalt "homse" om man ønsket å fjerne forbudet mot homofili i sin tid) men det er helt latterlige hersketeknikker.

Uansett; jeg er faktisk villig til å ta på meg den påkjenningen (det er virkelig ikke førsteprioritet, men denne loven er faktisk så vanvittig tullete) det er å dra dette gjennom rettsystemet, men jeg setter som sagt pris på all juridisk og kjemisk hjem, og håper det kommer noen med flere konstruktive bidrag.

De som har tenkt å kalle meg narkis eller bare sier at "dette har vi som ikke er narkiser ingen problemer med å forholde oss til" har ikke forstått poenget med hvordan en rettstat skal fungere, og kan droppe personangrep og heller la være å delta. De som ser at denne loven er helt på trynet og ikke hører hjemme i en rettstat, uansett om intensjonene er gode, må gjerne delta i en fruktbar diskusjon. Hvis den juridiske eller kjemiske argumentasjonen min er feil vil jeg gjerne vite det så tidlig som mulig så jeg slipper å kaste bort tid på dette, men hvis antagelsene mine i første post står (noe ingen enda har argumentert mot) er jeg villig til å prøve dette for rettsystemet....
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Loven var per statsadvokatens definisjon alt for vag, derfor ble den revidert i 2013 og den nye definisjonen er godtatt.

Den gamle definerte Narkotika på en litt annen måte, den nevnte:
Som narkotika m.v. regnes også salter og derivater av de oppførte stoffer eller droger og mulige isomere, estere og etere av stoffene eller deres salter.
Vis hele sitatet...
I og med at "grupper" ikke var inkludert her, så var ikke loven særlig verdifull i bekjemping av innføring av research chemicals/designer drugs.

Den nye inneholder da grupper av stoffer som allerede er oppført, samt tillegget om at stoffet må antas eller vites at det har psykoaktiv effekt. Som murloc sier, tolkes loven med en viss skjønn, faktorene her er hvor psykoaktivt stoffet er, er det et samfunnsproblem at det er et fenetylamin i sjokolade som ikke har sjans i havet til å gjøre en person beruset pga de små mengdene?

Jeg beundrer at du er prinsippfast men dette er en sak jeg vil påstå du vil miste mye tid og penger over, i og med at loven nettopp ble revidert i samsvar med eksperter nylig.
Sist endret av Dodecha; 28. mars 2014 kl. 17:39.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Jeg henger meg på.
Jeg har sensurert navnet mitt og alt annet, men dette brevet blir sendt avgårde i morgen sammen med en plate crispo.

SPOILER ALERT! Vis spoiler

Ola Nordmann
Norgesveien 26
0000 GOKK

Gjøvik Politidistrikt
Postboks 54
2801 Gjøvik

Tilståelse av lovbrudd

Jeg tilstår herved å ha brutt narkotikalovgivningen.
Jeg henviser til narkotikaforskriften $3 bokstav c:

"blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a) eller b).
Med psykoaktiv effekt menes effekt på sentralnervesystemet i form av stimulering eller nedstemthet med minst én av følgende virkninger: hallusinasjoner, forstyrrelser i motoriske funksjoner, tenkning, adferd, oppfattelse eller sinnsstemning.
Med blandinger menes oppløsninger, fortynninger, ekstrakter, konsentrater, tinkturer og produkter av enhver art, herunder farmasøytiske preparater, samt bearbeidede former av de aktuelle stoffer, droger, planter og sopper, forutsatt at bearbeidelsen ikke fører til en kjemisk endring av stoffene."

Jeg har i løpet av 2014 spist fire plater sjokolade.
Sjokolade inneholder psykoaktive fenetylaminer, og fenetylaminer er i samme "gruppe" som f.eks MDMA og MDA.
Jeg vil gjerne at saken etterforskes, og at jeg blir straffet for dette lovbruddet.

Vedlagt er den faste formen som inneholder psykoaktive fenetylaminer; En plate Crispo.
Imøteser svar snarest.

___________________________
Ola Nordmann, GOKK, 28.03.2014
Vis hele sitatet...
Takk for støtte (og forståelse)!

Jeg anbefaler deg likevel å lese anmeldelsen som advokaten som sang på gata skrev om sitt eget (latterlige) lovbrudd.

Jeg tror du bør formulere den noenlunde i den gata, slik at du ikke risikerer å faktisk bli straffet.

Poenget er ikke å bli straffet for noe, men å prøve en latterlig lov for rettsystemet. Jeg har tenkt å anke meg hele veien til høyesterett, dersom ingen kan komme med noen skikkelige motargumenter av type juridisk/kjemisk. De som synes at dette er dumt får bare synes det, men det er ikke nødvendig å skrive det i tråden... Hvis dere synes at det er dumt at å være i besittelse av sjokolade har en strafferamme på 2 år (så vidt jeg kan se) og 21 år om man har "nok sjokolade", så bør dere ta en titt på legalitetsprinsippet. Dette hører ikke hjemme i en rettstat...
Tidligere samboer ble til tider tydelig beruset av sjokolade. Av type lykke bliss, hun kunne bli irritert om hun gikk lenge uten å spise sjokolade og i tilegg fikk helt sinsyke "kravings" etter stoffet <- yes i did :x
Vil du definere hva du mener med beruset Dodecha?, da dette ordet hadde en veldig sentral rolle i innlegget ditt.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Loven var per statsadvokatens definisjon, alt for vag, derfor ble den revidert i 2013 og at den nye definisjonen er godtatt.

Den gamle definerte Narkotika på en litt annen måte, den nevnte:
I og med at "grupper" ikke var inkludert her, så var ikke loven særlig verdifull i bekjemping av innføring av research chemicals/designer drugs.

Den nye inneholder da grupper av stoffer som allerede er oppført, samt tillegget om at stoffet må antas eller vites at det har psykoaktiv effekt. Som murloc sier, tolkes loven med en viss skjønn, faktorene her er hvor psykoaktivt stoffet er, er det et samfunnsproblem at det er et fenetylamin i sjokolade som ikke har sjans i havet til å gjøre en person beruset pga de små mengdene?

Jeg beundrer at du er prinsippfast men dette er en sak jeg vil påstå du vil miste mye tid og penger over, i og med at loven nettopp ble revidert i samsvar med eksperter nylig.
Vis hele sitatet...
Takk for konstruktivt innspill.

Den gamle loven falt fordi ordet "derivat" ikke var tydelig nok, er "gruppe" noe tydeligere? At loven utøves med skjønn er jo egentlig ikke et argument. I Nord-Korea kan man bli skutt etter "skjønn", og det er jo litt av poenget med en rettstat, at loven skal være forutsigbar og man skal kunne være sikker på at jeg ikke gjør en ulovlig handling før jeg gjør handlingen. Slik det er nå kan jeg ikke se at sjokolade ikke er "narkotika" med mindre man bruker skjønn?

Og hva menes egentlig med en "gruppe"?

Og videre:

Det med å miste tid er helt kurrant, men jeg er redd for å miste vedig mye penger (som jeg ikke har så mye av), men som "anklaget" har jeg vel krav på fri rettshjelp (jeg tror jeg oppfyller vilkårene) og den som anmelder (jeg) kan vel ikke bli holdt økonomisk ansvarlig for å anmelde et lovbrudd dersom anmeldte blir frikjent?

Tillegg:

Og som Noxaran86 er inne på så bruker du ordet "beruset", men dette er så vidt jeg kan se ikke nevnt i noen lovtekster. Det etter loven betyr noe er at sjokolade inneholder a) et fenetylamin og b) at dette fenetylaminet er psykoaktivt.

Sjokolade er dermed, etter loven, definert som narkotika...?

Tillegg:

Agh! Fikk ikke endre på innlegget selv om jeg trykte med en gang, fordi det var slått sammen med et tidligere...

Det snek seg inn en skrivefeil, og det som skulle stå er:

Og som Noxaran86 er inne på så bruker du ordet "beruset", men dette er så vidt jeg kan se ikke nevnt i noen lovtekster. Det som etter loven betyr noe er at sjokolade inneholder a) et fenetylamin og b) at dette fenetylaminet er psykoaktivt.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Antagonist; 28. mars 2014 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det største problemet slik jeg ser det er at det finnes en stor mengde psykoaktive stoffer i mellom de som regnes som de aller svakeste, og sterke psykoaktive research chemicals som alle skjønner er ulovlig. Hvor går egentlig grensen før det regnes som ulovlig? Sterke RC's skjønner nok de fleste er forbudt, men hva med svakere stoffer som ikke brukes i russammenheng? Jeg ser nok av tråder her på forumet med spørsmål om diverse relativt uskyldige substanser er lovlig å importere eller ikke fordi de ikke står på noen liste.

Jeg hadde satt stor pris på et mer forutsigbart lovverk, selv om det hadde betydd at flere stoffer hadde blitt ulovlig.
Sist endret av Flue; 28. mars 2014 kl. 18:09.
Sitat av Flue Vis innlegg
Det største problemet slik jeg ser det er at det finnes en stor mengde psykoaktive stoffer i mellom de som regnes som de aller svakeste, og sterke psykoaktive research chemicals som alle skjønner er ulovlig. Hvor går egentlig grensen før det regnes som ulovlig? Sterke RC's skjønner nok de fleste er forbudt, men hva med svakere stoffer som ikke brukes i russammenheng? Jeg ser nok av tråder her på forumet med spørsmål om diverse relativt uskyldige substanser er lovlig å importere eller ikke fordi de ikke står på noen liste.

Jeg hadde satt stor pris på et mer forutsigbart lovverk, selv om det hadde betydd at flere stoffer hadde blitt ulovlig.
Vis hele sitatet...
Et godt eksempel på "skjønn" her er f.eks kosttilskudd som GABA, L-Theanine, 5-htp og lignende. Alle "skjønner" hva som er intensjonen til loven og at den forsøker å ramme f.eks MDPV og lignende, men den er helt uforutsigbar og går utelukkende på "skjønn", og så vidt jeg vet er det noe av grunnen til at "derivatloven" ble avskaffet...

Det skal ikke være slik som det er i dag, hvor "sjokolade" er definert som narkotika i følge lovverket.
Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten,
jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på
narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a)
eller b)
Vis hele sitatet...
"Grupper av stoffer oppført på narkotikalisten"... Er det her du mener sjokolade gjelder? Hvilke stoffer er dette i så fall? Eller mistolker jeg lovteksten?
Sjokolade inneholder blant annet fenetylamin, som er i samme gruppe som en stor mengde narkotiske stoffer, deriblant MDMA, MDA, 2C-B osv.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Takk for konstruktivt innspill.

Den gamle loven falt fordi ordet "derivat" ikke var tydelig nok, er "gruppe" noe tydeligere? At loven utøves med skjønn er jo egentlig ikke et argument. I Nord-Korea kan man bli skutt etter "skjønn", og det er jo litt av poenget med en rettstat, at loven skal være forutsigbar og man skal kunne være sikker på at jeg ikke gjør en ulovlig handling før jeg gjør handlingen. Slik det er nå kan jeg ikke se at sjokolade ikke er "narkotika" med mindre man bruker skjønn?

Og hva menes egentlig med en "gruppe"?
Vis hele sitatet...
Korrekt, det var uenighet blandt dommerne om den kjemiske definisjonen betydde at det var et stoff som var likt eller om det var et stoff som kunne dannes av et stoff. Kilde.

Om du ser på Høringsnotatene, så finner vi ut at
I forslaget er ordet «derivater», som benyttes i gjeldende narkotikaforskrift, fjernet og erstattet med uttrykket «strukturell likhet», jf. forslagets bokstav c).
Begrunnelsen for endringen var at derivatbegrepet var (og er) uklart. Uttrykket «strukturell likhet» ble foreslått da det fortsatt var et
ønske om å beholde en eller annen form for «sekkebestemmelse» i forskriftens definisjon.
Som nevnt over hadde flere av høringsinstansene innvendinger mot forslaget til ny narkotikaforskrift, og særlig da til forslaget til ny narkotikadefinisjon. Innvendingene gikk blant annet ut på at en endring fra «derivater» til «strukturell likhet» ikke nødvendigvis ville føre til en klarere rettstilstand enn den vi har i dag.
Vis hele sitatet...
Nå ble ikke det forslaget godtatt, de valgte til slutt å bytte ut strukturell likhet med gruppe, og da den kjemiske definisjonen.

Vi ser lengre ned i dokumentet at rettningslinjene fra FN's narkotikakontrollråd ber land sterkt vurdere å ha en form for sekkebegrep ("generic scheduling" på engelsk) i lovgivningene sine for å ha mulighet til å være effektiv i bekjempelsen av innføring av research chemicals/designer drugs.

INCB annual report on designer drugs

Sitat av Antagonist Vis innlegg
Og videre:

Det med å miste tid er helt kurrant, men jeg er redd for å miste vedig mye penger (som jeg ikke har så mye av), men som "anklaget" har jeg vel krav på fri rettshjelp (jeg tror jeg oppfyller vilkårene) og den som anmelder (jeg) kan vel ikke bli holdt økonomisk ansvarlig for å anmelde et lovbrudd dersom anmeldte blir frikjent?
Vis hele sitatet...
Utenfor min kunnskap, snakk med en jurist.

Sitat av Antagonist Vis innlegg
Tillegg:

Og som Noxaran86 er inne på så bruker du ordet "beruset", men dette er så vidt jeg kan se ikke nevnt i noen lovtekster. Det etter loven betyr noe er at sjokolade inneholder a) et fenetylamin og b) at dette fenetylaminet er psykoaktivt.

Sjokolade er dermed, etter loven, definert som narkotika...?
:
Vis hele sitatet...
Jeg brukte ordet beruset for det står i loven at den psykoaktive karakteren skal oppfylle visse krav, i forskriften nevnes:
Med psykoaktiv effekt menes effekt på sentralnervesystemet i form av stimulering eller nedstemthet med minst én av følgende virkninger: hallusinasjoner, forstyrrelser i motoriske funksjoner, tenkning, adferd, oppfattelse eller sinnsstemning.
Vis hele sitatet...
at den psykoaktive karakteren skal oppfylle visse krav i henhold til loven.

Skjønn i dette tilfellet er å jobbe ut i fra lovens mål: Å stoppe innførsel av nye substanser med kraftige effekter, som f.eks benzodiazepinderivater eller psykedeliske stoffer som 2C-*.
Sjokolade, som allerede er regulert av andre lover er ikke den nye narkotikadefinisjonens mål.
Sist endret av Dodecha; 28. mars 2014 kl. 19:08.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
"Grupper av stoffer oppført på narkotikalisten"... Er det her du mener sjokolade gjelder? Hvilke stoffer er dette i så fall? Eller mistolker jeg lovteksten?
Vis hele sitatet...
Som flue sier; sjokolade inneholder "phenylethylamine" (psykoaktivt stoff) som går inn under "gruppen" fenetylaminer, som igjen inneholder stoffer som MDMA, MDA, amfetamin.

Hvis de med "gruppe" mener f.eks "fenetylaminer, tryptaminer, cannabinoider opiater, etc." så er sjokolade dermed "narkotika" i følge norsk lovgivning.

stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten,
Vis hele sitatet...
Det er også verdt å legge merke seg ordlyden i denne setningen. I én tolkning måtte man f.eks satt opp "fenetylaminer" som gruppe på narkotikalisten for at dette skulle være forbudt (merk at sjokolade fortsatt ville vært narkotika). Hvis man tolker det i en videre betydning vil alle stoffer på narkotikalisten tilhøre en gruppe, og alle stoffer som også tilhører denne gruppen vil være forbudt. Hvis man tolker det i den aller videste betydningen så kan man si at f.eks "THC" er en del av gruppen "kjemiske stoffer" (altså alt), det er også det psykoaktive stoffet L-theanine som man finner i grønn te, ergo er grønn te narkotika og besittelse av dette har en strafferamme på 21 år.

Hvilken tolkning er riktig? Det er (så vidt jeg kan se) ikke definert hva en "gruppe" er, og det kan tolkes akkurat som man føler for.

Uansett hvordan man tolker det er sjokolade per i dag juridisk sett narkotika...
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Uansett hvordan man tolker det er sjokolade per i dag juridisk sett narkotika...
Vis hele sitatet...
Og så?

Skal vi anmelde hele Norges befolkning for å statuere det faktum at loven er dårligt skrevet? Eller skal vi saksøke nærmeste kiosk for salg av et ulovelig stoff?

Hva har man egentlig å vinne på dette?
Sist endret av Mofse; 28. mars 2014 kl. 19:31.
Tillegg:

Det finnes én tolkning som jeg nevnte i sted der sjokolade ikke er narkotika, og det er om man tolker det som at "en gruppe" må være oppført på narkotikalisten, altså at narkotikalisten eksplisitt må inneholde "fenetylaminer".

Så vidt jeg vet skal lovverket, hvis det kan tolkes, tolkes til den anklagedes fordel. Det står i lovteksten "grupper av stoffer" .. som er oppført på narkotikalisten

På narkotikalisten står ikke "fenetylaminer" eksplisitt. Vil dette være grunn nok til å frikjenne meg for narkotikalovbrudd?

Det hadde vært veldig fint om noen med litt mer inngående kjennskap til jus hadde hatt anledning til å argumentere for/mot

Sitat av Mofse Vis innlegg
Og så?

Skal vi anmelde hele Norges befolkning for å statuere det faktum at loven er dårligt skrevet? Eller skal vi saksøke nærmeste kiosk for salg av et ulovelig stoff?

Hva har man egentlig å vinne på dette?
Vis hele sitatet...
Norge skal ha en forutsigbar lov som er en rettstat verdig...

Denne loven er ikke forutsigbar, og er en "synselov" uten sidestykke, og det er umulig å avgjøre om man bryter loven eller ikke FØR man sitter i saksa, og det er et demokratisk og juridisk problem.

Hva man har å vinne burde være opplagt; en lov som er forutsigbar og som ikke gir politiet lovhjemmel til å arrestere 99% av norges befolkning for narkotikalovbrudd?
Sist endret av Antagonist; 28. mars 2014 kl. 19:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trenger ikke gjenta på nytt og på nytt at sjokolade per def. er narkotika. Vi er enig i at loven ved strengest mulig tolkning kan brukes slik. Men du lukker øynene helt for hvordan det norske rettssystemet fungerer. Dersom du blir anklaget for noe, som f.eks å spise sjokolade etter denne paragrafen, har du to valg. Godta det(galskap) eller prøve det i retten. Det er ikke en eneste dommer i Norge som ville dømt deg for å spise sjokolade, ergo skapes det presedens, og sjokolade kan nå spises fritt. Du konstruerer et problem som ikke eksisterer.

Greit, loven kan missbrukes, men tror du virkelig det blir slik? Er man i tvil om noe er lovlig kan man sende en mail til tollvesenet og spørre om muligheter for innførsel.

Og beklager for dette, men klarte ikke dy meg.
http://cdn.memegenerator.net/instances/500x/47817861.jpg
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Det er også verdt å legge merke seg ordlyden i denne setningen. I én tolkning måtte man f.eks satt opp "fenetylaminer" som gruppe på narkotikalisten for at dette skulle være forbudt (merk at sjokolade fortsatt ville vært narkotika). Hvis man tolker det i en videre betydning vil alle stoffer på narkotikalisten tilhøre en gruppe, og alle stoffer som også tilhører denne gruppen vil være forbudt. Hvis man tolker det i den aller videste betydningen så kan man si at f.eks "THC" er en del av gruppen "kjemiske stoffer" (altså alt), det er også det psykoaktive stoffet L-theanine som man finner i grønn te, ergo er grønn te narkotika og besittelse av dette har en strafferamme på 21 år.

Hvilken tolkning er riktig? Det er (så vidt jeg kan se) ikke definert hva en "gruppe" er, og det kan tolkes akkurat som man føler for.

Uansett hvordan man tolker det er sjokolade per i dag juridisk sett narkotika...
Vis hele sitatet...
"Kjemiske stoffer" er ikke, og har aldri under noen omstendigheter, vært en "kjemisk gruppe stoffer", å tolke loven slik er jo helt bak mål, det må du da selv kunne se?

Jeg ser ikke hvor L-theanin kommer inn i bildet da det ikke faller innenfor noen gruppe definert i narkotikalovgivningen.

Jeg glemte å legge til dette sist: Gruppene er klart definert i Forskriften om Narkotika, se ned på punktet "Grupper definert som narkotika" og du vil finne svært spesifikke definisjoner som følgende:
8. Fenetylamin-gruppe

Enhver kjemisk forbindelse som strukturelt er avledet av 2-fenyletan-1-amin, N-alkyl-2-fenyletan-1-amin, 1-fenylpropan-2-amin, N-alkyl-1-fenylpropan-2-amin, 1-fenylbutan-2-amin, eller N-alkyl-1-fenylbutan-2-amin (R1, R² ) ved enhver substitusjon i ringen med alkyl-, alkoksy-, alkandiylbis(oksy)- eller halogensubstituenter (R³ ). Dette er gjeldende uansett om den kjemiske forbindelse er ytterligere ringsubstituert med en eller flere monovalente grupper (R³ )n og/eller om aminet i sidekjeden er substituert med en 2-metoksybenzylgruppe (R¹ ).

Generell struktur av fenetylamin-avledede kjemiske forbindelser:

http://lovdata.no/static/SF/sf-20130214-0199-08-01.jpg

R¹ = H, alkyl, 2-metoksybenzyl.

R² = H, metyl, etyl.

R³ = en eller flere alkyl-, alkoksy- alkandiylbis(oksy)- eller halogensubstituenter og eventuelt ytterligere et antall monovalente substituenter.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
"Kjemiske stoffer" er ikke, og har aldri under noen omstendigheter, vært en "kjemisk gruppe stoffer", å tolke loven slik er jo helt bak mål, det må du da selv kunne se?

Jeg ser ikke hvor L-theanin kommer inn i bildet da det ikke faller innenfor noen gruppe definert i narkotikalovgivningen.

Jeg glemte å legge til dette sist: Gruppene er klart definert i Forskriften om Narkotika, se ned på punktet "Grupper definert som narkotika" og du vil finne svært spesifikke definisjoner som følgende:
Vis hele sitatet...
Takk for post, og jeg kom faktisk "tilbake" hit for å skrive nettopp dette; at det ser ut som om "gruppene" er definert. L-theanin var før jeg var klar over at "gruppe" var definert, og da kunne "gruppe" henspilt til f.eks "kjemiske stoffer". Jeg skjønte jo selvsagt at de ikke mener "kjemiske stoffer", men lovteksten sier ikke en "kjemisk gruppe stoffer" som du sier her, bare "grupper av stoffer". Jeg satte det hele på spissen og sa at i den aller videste betydning, så kunne det tolkes som "stoff x er medlem av 'gruppe' y, det er også stoff z, ergo er stoff z ulovlig". Jeg tolket aldri lovteksten slik, men sa at det KAN på en veldig kreativ måte tolkes slik

Men, nå ser det ut som om tolkningen skal være at stoffet enten må være spesifikt oppført, eller være "strukturelt avledet fra" de 9 stoffgruppene som er listet opp nederst...

Nummer 8 er "fenetylamin".
Nummer 10 er "tryptamin".

Jeg siterer http://www.erowid.org//chemicals/cho...hemistry.shtml her:

Cocoa beans contain a variety of chemicals, with the primary psychoactive components being theobromine (about 1% of total weight) and caffeine (<.1%). Other chemicals include serotonin, histamine, salsolinol, methyltetrahydroisoquinoline, phenethylamine, telemethylhistamine, spermidine, p-tyramine,3-methyloxytyramine, tryptamine, and spermine. (from Biochemist, Apr/May 1993, p 15, as read from
Vis hele sitatet...
Man må jo egentlig ha mastergrad i organisk kjemi, men ordlyden er

[quote]"Enhver kjemisk forbindelse som strukturelt er avledet av enten tryptamin eller ..."

Og den andre har du listet opp over..

MEN, her kommer jeg til kort...

Er det noen med god greie på organisk kjemi som kan avgjøre om selve "fenetylamin"-molekylet (det som er i sjokolade, så vidt jeg kan se?) går under definisjonen over? Og når det står at en kjemisk forbindelse "er avledet" av tryptamin, så ekskluderer det selve tryptamin-molekylet?
Skal ærlig innrømme at jeg har blandet sammen reseptbelagte legemidler og narkotika i denne tråden. Jeg er helt klar over forskjellen, men vært litt i raskeste laget til å kommentere uten å tenke godt nok gjennom.

Trekker tilbake kommentaren min angående at det finnes en stor gruppe mildere stoffer som er vanskelig å bedømme om er lovlige eller ikke, da jeg ikke kjenner til så mange som er i samme kjemiske gruppe som de kjente narkotiske stoffene (med unntak av fenetylamin).

Må si meg enig med i at loven ikke er så vag likevel. Takk for gode innlegg Dodecha!

Loven som definerer hva som reseptpliktige legemidler og blir stoppet i tollen derimot må jeg si er vag og uforutsigbar. Her slipper man i det minste straff, men det er fortsatt surt å tape pengene sine når et stoff ikke står på en eneste liste....

Beklager rotet!
Sist endret av Flue; 28. mars 2014 kl. 20:50.
Sitat av Flue Vis innlegg
Skal ærlig innrømme at jeg har blandet sammen reseptbelagte legemidler og narkotika i denne tråden. Jeg er helt klar over forskjellen, men vært litt i raskeste laget til å kommentere uten å tenke godt nok gjennom.

Trekker tilbake kommentaren min angående at det finnes en stor gruppe mildere stoffer som er vanskelig å bedømme om er lovlige eller ikke, da jeg ikke kjenner til så mange som er i samme kjemiske gruppe som de kjente narkotiske stoffene (med unntak av fenetylamin).

Må si meg enig med i at loven ikke er så vag likevel. Takk for gode innlegg Dodecha!

Loven som definerer hva som reseptpliktige legemidler og blir stoppet i tollen derimot må jeg si er vag og uforutsigbar. Her slipper man i det minste straff, men det er fortsatt surt å tape pengene sine når et stoff ikke står på en eneste liste....

Beklager rotet!
Vis hele sitatet...


No worries, forstår godt at du blandet det sammen for folk ble jo tatt for "narkotikalovbrudd" for "legemidler" som ikke sto på noen lister lenge før lovendringen trådde i kraft. Det har jo i utgangspunktet vært en av årsakene til min irritasjon, til tross for at det aldri har rammet meg (de definerte akkurat det de ville som "reseptpliktig legemiddel" for å tette igjen hullet i loven, og bare det er på kanten, men mange fikk i tillegg forelegg, og dette rammet helt tilfeldig)

Jeg er også enig nå i at loven ikke er så vag som jeg først trodde, men man skal ha rimelig grei forståelse for organisk kjemi for å forstå ut fra de 10 gruppene som er spesifisert nederst om et stoff er lovlig eller ikke...

Jeg kan komme med et konkret eksempel; thienodiazepinet "etizolam".

Nå har jeg ikke doktorgrad i kjemi, men så vidt jeg kan se havner ikke dette molekylet inn under noen av de 10 gruppene nederst...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Etizolam.svg/463px-Etizolam.svg.png

Er det noen som mener at dette hører inn under en av gruppene? Eventuelt hvorfor?

Uansett, dette har vært en fruktbar og opplysende diskusjon som har bidratt til å klare opp i et lovverk som svært få forstod (i alle fall i de trådene jeg har lest), så takk til alle som har kommet med relevant informasjon
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Er det noen med god greie på organisk kjemi som kan avgjøre om selve "fenetylamin"-molekylet (det som er i sjokolade, så vidt jeg kan se?) går under definisjonen over? Og når det står at en kjemisk forbindelse "er avledet" av tryptamin, så ekskluderer det selve tryptamin-molekylet?
Vis hele sitatet...
Fenetylamin går under den definsjonen ja.

Sitat av Antagonist Vis innlegg
[/url]
Jeg kan komme med et konkret eksempel; thienodiazepinet "etizolam".

Nå har jeg ikke doktorgrad i kjemi, men så vidt jeg kan se havner ikke dette molekylet inn under noen av de 10 gruppene nederst...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/83/Etizolam.svg/463px-Etizolam.svg.png

Er det noen som mener at dette hører inn under en av gruppene? Eventuelt hvorfor?
Vis hele sitatet...
Etizolam er som sagt et thienodiazepin og går ikke under en av de 10 gruppene i narkotikaloven. Hvis det blir stoppet går det nok under reseptbelagt legemiddel og ikke narkotika.
Sitat av Flue Vis innlegg
Etizolam er som sagt et thienodiazepin og går ikke under en av de 10 gruppene i narkotikaloven. Hvis det blir stoppet går det nok under reseptbelagt legemiddel og ikke narkotika.
Vis hele sitatet...
Jo det gjør det, brotizolam, som er et thienodiazepin, er oppført på narkotikalisten.

Noter at det står "Følgende grupper av stoffer regnes også som narkotika". Det vil egentlig si at den ekstra delen som en skulle tro har som poeng å klargjøre bedre hva som er narkotika, ikke har noe nødvendig relevans. Altså pga. at det står "også" vil alle grupper av alle narkotikalisteoppførtestoffer regnes som narkotika.

Siden "grupper" er så vagt, vil det si at strengt tatt alle stoffer som har "psykoaktiv effekt" er narkotika.
Sist endret av Kaktsu; 28. mars 2014 kl. 22:46.
Da beklager jeg at jeg sprer feilinformasjon! Skal slutte å uttale meg om ting jeg tydeligvis ikke vet noe om. Grunnlegende kjemikunnskaper har jeg, men tolkning av lover og regler er jeg tydeligvis dårlig på...

Når jeg endelig trodde jeg hadde forstått loven, så hadde jeg ikke det likevel.

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg glemte å legge til dette sist: Gruppene er klart definert i Forskriften om Narkotika, se ned på punktet "Grupper definert som narkotika" og du vil finne svært spesifikke definisjoner som følgende:
Vis hele sitatet...
Tolket dette som at et stoff måtte være en av de 10 gruppene nederst i loven og ha psykoaktiv effekt, eller at selve stoffet må være oppført på lista.

Hva er da poenget med å ha med de 10 gruppene nederst i loven hvis de likevel dekkes som følge av narkotikalista?

Da har jeg lest nøye gjennom loven flere ganger, og med mindre jeg har trippelmissforstått og mindfucka meg selv kraftig, så vil jeg si at loven er relativt vag likevel. Trekker meg fra diskusjonen nå da jeg ikke har noe konstruktivt å komme med...
Sist endret av Flue; 28. mars 2014 kl. 23:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg glemte å legge til dette sist: Gruppene er klart definert i Forskriften om Narkotika, se ned på punktet "Grupper definert som narkotika" og du vil finne svært spesifikke definisjoner som følgende:
Vis hele sitatet...
Kan legge til at her tar du helt feil. Det står at disse også er grupper definert som narkotika, altså i tillegg til alle grupper av oppførte stoffer. Så det er definitivt ikke noen klare spesifikke definisjoner på hva en gruppe av narkotika er.
Sist endret av Kaktsu; 28. mars 2014 kl. 23:55.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kaktsu Vis innlegg
Kan legge til at her tar du helt feil. Det står at disse også er grupper definert som narkotika, altså i tillegg til alle grupper av oppførte stoffer. Så det er definitivt ikke noen klare spesifikke definisjoner på hva en gruppe av narkotika er.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har missforstått, i høringsnotatene nevnes det aldri at man skal regne gruppene enkeltstoff på listen tilhører som grupper definert som Narkotika.

Stoffgruppene
For å unngå tvil om et stoff faller innenfor eller utenfor en stoffgruppe på narkotikalisten, må gruppene som føres opp være klart definerte. Stoffgruppene som føres opp på narkotikalisten vil
bestå av stoffer med strukturell likhet. Man tar utga
ngspunkt i et spesifikt narkotisk stoff, og baserer seg på at stoffer som hovedsakelig er strukturelt likt med dette, men med enkelte spesifiserte
strukturendringer, vil tilhøre samme stoffgruppe og derfor
vil være å regne som narkotika.
Innen de enkelte stoffgruppene spesifiseres det hvor på strukturen endringene kan foretas, og hvilke endringer som kan gjøres, for at stoffet skal omfattes av definisjonen.
Et eksempel på hvordan en stoffgruppe kan defineres er Storbritannias oppføring av stoffgruppen trypt aminer, hvor det beskrives at ett
eller begge hydrogenatomene på nitrogenatomet i sidekjeden av stoffet tryptamin kan byttes ut med en spesifisert kjemisk gruppe:
“any compound (not being a compound for the time
being specified in sub-paragraph (a) above)
structurally derived from tryptamine or from a ring-hydroxy tryptamine by substitution at the nitrogen atom of the sidechain with one or more alkyl
substituents but no other substituent”.
I eksempelet fra Storbritannia defineres at stoffer med en
struktur som vist i figuren over, der ett eller to hydrogenatomer på N-
atomet i sidekjeden byttes ut med en alkylgruppe,
-(CH2)n-CH3, vil være klassifisert som narkotika. På denne måten omfattes alle stoffer med disse strukturene av narkotikadefinisjonen.

Det vil i utgangspunktet ikke være tvil, i alle fall ikke for en person med relevant kompetanse, eksempelvis en kjemiker, om et nytt psykoaktivt stoff faller innenfor eller utenfor denne stoffgruppen.
Statens legemiddelverk foreslår i første omgang å føre opp følgende stoffgrupper i narkotikalisten:
syntetiske cannabinoider (bestående av 7 undergrupper), katinoner, fenetylaminer og tryptaminer.
Allerede oppførte stoffer tilhørende de nevnte stoffgruppene vil fortsatt bli stående oppført som enkeltstoffer i listen. Stoffer som FNs narkotikakommisjon i fremtiden vedtar å oppføre i FN-konvensjonens lister, vil bli oppført som enkeltstoffer også i den norske listen. Slik oppføring som
enkeltstoff vil bli gjort også i det tilfellet det aktuelle stoffet kan si
es å være del av en allerede oppført gruppe. I narkotikalisten vil de oppførte gruppene være beskrevet både med ord og
strukturformler. Stoffgruppene cannabinoider, katinoner, fenetylaminer og tryptaminer er for øvrig foreslått oppført i den danske narkotikalisten (listen over euforiserende stoffer) med virkning fra 1. juli 2012.
Vis hele sitatet...
Du har også blandet ordene i sitatet ditt, for det står følgende i Narkotikaforskriften:
Følgende grupper av stoffer regnes også som narkotika
Vis hele sitatet...
Det står ikke at "også følgende grupper..." som du påstår, forskjellen er liten, men resultatet er noe helt annet: Bare gruppene definert nedenfor er grupper involvert i definisjonen av Narkotika, ikke gruppene som enkeltstoffene oppført på Narkotikalisten tilhører.

Edit: Så flue har rett, Etizolam er ikke Narkotika men reseptpliktig legemiddel.
Sist endret av Dodecha; 29. mars 2014 kl. 10:10.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg tror du har missforstått, i høringsnotatene nevnes det aldri at man skal regne gruppene enkeltstoff på listen tilhører som grupper definert som Narkotika.



Du har også blandet ordene i sitatet ditt, for det står følgende i Narkotikaforskriften:
Det står ikke at "også følgende grupper..." som du påstår, forskjellen er liten, men resultatet er noe helt annet: Bare gruppene definert nedenfor er grupper involvert i definisjonen av Narkotika, ikke gruppene som enkeltstoffene oppført på Narkotikalisten tilhører.

Edit: Så flue har rett, Etizolam er ikke Narkotika men reseptpliktig legemiddel.
Vis hele sitatet...
Antar at det er denne du referer til. (Side 8 under "Stoffgruppene")

Slik jeg forstår det er det der bare et forslag til hvordan det burde være, og ikke hvordan det er. Hvis det er det som er grunnlaget på hvordan en gruppe av et stoff defineres, burde det også komme frem i loven (noe det ikke gjør). Men uansett om det er slik en gruppe definineres, er fortsatt fenetylamin definert som narkotika, og strengt tatt kan man bli dømt for besittelse og bruk av sjokolade.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Kaktsu Vis innlegg
Antar at det er denne du referer til. (Side 8 under "Stoffgruppene")

Slik jeg forstår det er det der bare et forslag til hvordan det burde være, og ikke hvordan det er. Hvis det er det som er grunnlaget på hvordan en gruppe av et stoff defineres, burde det også komme frem i loven (noe det ikke gjør). Men uansett om det er slik en gruppe definineres, er fortsatt fenetylamin definert som narkotika, og strengt tatt kan man bli dømt for besittelse og bruk av sjokolade.
Vis hele sitatet...
Ja, det er fremdeles høringsnotatene jeg sikter til.
Det er et innblikk i tankegangen bak forskriften, det var et forslag inntil endringene ble godtatt 02.12.2013.
Det kunne kanskje vært tydeligere definert, men når det er snakk om kjemikalier antar man jo at det er snakk om grupper innenfor kjemien.
Fenetylamin omfattes faktisk ikke av gruppe definisjonen, leser man igjennom gruppedefinisjonen av fenethylamin ser man følgende:
Enhver kjemisk forbindelse som strukturelt er avledet av 2-fenyletan-1-amin, N-alkyl-2-fenyletan-1-amin, 1-fenylpropan-2-amin, N-alkyl-1-fenylpropan-2-amin, 1-fenylbutan-2-amin, eller N-alkyl-1-fenylbutan-2-amin (R1, R² ) ved enhver substitusjon i ringen med alkyl-, alkoksy-, alkandiylbis(oksy)- eller halogensubstituenter (R³ ).
Vis hele sitatet...
Legg merke til den første delen av setningen: "Enhver kjemisk forbindelse som strukturelt er avledet", altså ikke selve fenethylamin (2-fenyletan-1-amin) men alle stoffer som bygger videre på strukturen.
Du er klar over at de ikke kommer til å endre noen lover vist du gjør dette? For all del vist du ikke har noe bedre å drive dagene dine med.. politiet kommer vertfall ikke til å lage sak av det
Da er brevet postet
Oppdaterer tråden senere hvis jeg får svar
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Du er klar over at de ikke kommer til å endre noen lover vist du gjør dette? For all del vist du ikke har noe bedre å drive dagene dine med.. politiet kommer vertfall ikke til å lage sak av det
Vis hele sitatet...
Selvsagt kommer ikke politiet til å lage sak av det, det er jo helt idiotisk,og nettopp det er poenget.. jeg må anmelde meg selv og anke om det blir henlagt osv. for å vise hvor dumt det er med et lovverk som kriminaliserer sjokolade (tror jeg)
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jeg skjønner ikke helt hvordan du skal overbevise politiet om at sjokolade har psykoaktiv effekt.
Sitat av Kaktsu Vis innlegg
Jo det gjør det, brotizolam, som er et thienodiazepin, er oppført på narkotikalisten.

Noter at det står "Følgende grupper av stoffer regnes også som narkotika". Det vil egentlig si at den ekstra delen som en skulle tro har som poeng å klargjøre bedre hva som er narkotika, ikke har noe nødvendig relevans. Altså pga. at det står "også" vil alle grupper av alle narkotikalisteoppførtestoffer regnes som narkotika.

Siden "grupper" er så vagt, vil det si at strengt tatt alle stoffer som har "psykoaktiv effekt" er narkotika.
Vis hele sitatet...
Her tror jeg du tar feil om Dodechas tolkning er rett, noe jeg tror den er. Hvorfor skulle de skrive opp 10 spesifikke grupper under, når minst ett av stoffene på listen allerede tilhører hver av de ti gruppene? Det ser ut som et forsøk på å gjøre det mulig for en kjemiker å avgjøre på forhånd om et stoff er ulovlig eller ikke.

Men igjen, her demonstrerer du hvor forskjellig man kan tolke det... jeg tolket det også som deg til jeg ble opplyst om at det var klart definert 10 grupper nederst på "narkotikalisten". For å finne ut av den mest logiske tolkningen siterer jeg lovparagrafen igjen:

Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten,
jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på
narkotikalisten
, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a)
eller b)
Vis hele sitatet...
Pillene (eller sjokolade for den saks skyld) er definitivt en blanding, og oppfyller c)

Når det gjelder a) og b) er disse stort sett det samme, men

b) tar for seg salter, stereoisomere (i motsetning til racemiske blandinger), estere .. av stoffer og grupper av stoffer oppført på narkotikalisten.

Denne ordlyden er verdt å lese igjen, for vi har både stoffer og 10 grupper av stoffer oppført på narkotikalisten. Selv om et annet thineodiazepin er oppført på selve listen, så står det "stoffer som er oppført på narkotikalisten", og etizolam er så vidt jeg vet ikke verken et salt, en stereoisomer, eller en ester av brotizolam. Den faller dermed utenfor denne definisjonen

"grupper av stoffer" er jo klart definert nederst, det er 10 grupper av stoffer som er definerte, og hvis et stoff ikke er en del av disse gruppene, kan man heller ikke si at de hører inn under "grupper av stoffer oppført på narkotikalisten"

a) kan vi se bort fra her, og "har psykoaktiv effekt" har det helt klart", som veldig mange stoffer, men det er et tilleggskriterie og ikke en grunn i seg selv.

Dette er altså min tolkning av lovverket så langt som jeg har kommet med å prøve å forstå det (takk Dodecha!) og dette er også den mest naturlige måten å forstå det. Vi vet også at lovverket skal "tolkes til den tiltaltes fordel" dersom det er uklart, og siden dere klarer å tolke det så forskjellig her, så er det vel opplagt uklart. I alle fall om tolkningen der etizolam er ulovlig (en kreativ tolkning, men forståelig på sitt vis) skulle være riktig.

Så, min konklusjon må bli at etizolam (med mindre det faller under en de 10 definerte gruppene, noe jeg ikke utelukker siden jeg ikke har master i kjemi, men jeg kjenner folk jeg kan spørre om akkurat det med kompetanse, vil bare vente lengst mulig siden dette ikke er "freak-folk").

Konklusjon: etizolam faller ikke under den juridiske definisjonen av narkotika, men sjokolade gjør det...

Disclaimer: Jeg er verken kjemiker eller advokat, bare en "vanlig borger" som prøver å forstå et lovverk. Det er tydelig at det tolkes forskjellig her inne, så jeg prøver å finne ut hva som er den riktige tolkningen?

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvordan du skal overbevise politiet om at sjokolade har psykoaktiv effekt.
Vis hele sitatet...
F.eks vise til forskning som viser at sjokolade definitivt har psykoaktiv effekt?

Psychoaktiv effekt betyr ikke at du blir shitfaced bare du lukter på det, men at det påvirker hjernen (de psykoaktive) prosessene...
Sist endret av Antagonist; 29. mars 2014 kl. 17:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på
narkotikalisten
, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
Vis hele sitatet...
Sjokolade er ikke oppført på narkotikalisten.
Dersom en del hiver seg på denne trenden, burde kanskje noen tipse en journalist som kan tenke seg å lage sak ut av at flere personer anmelder seg selv for sjokolade-konsumering.
Ikke akkurat 9/11 nyheter, men vil tro det er sjans for at en tabloidkåt journalist (les:mange) kunne tenke seg å lage sak ut av en rekke så "uortodokse" anmeldelser.

Synes forøvrig ikke dette er så idiotisk som mange skal ha det til. Du setter hvertfall spørsmålstegn ved noe som retsstaten før eller siden MÅ få avklart. Det er ikke dermed sagt at dette kommer til å ha noen effekt, *men det er nok en mer realistisk måte enn å "gå inn i politikken og arbeide for at akkurat denne ene saken du engasjerer deg i skal forandres". Det er ikke umulig å gjøre det på denne måten heller, men kanskje litt lite realistisk at noen vil vie store deler av livet sitt til et så stort felt som politikk; for en så liten sak som legalisering.

*Angående legalisering, og ikke den spesifikke prøvingen av sjokolade som narkotika. Har trekt dette inn som et moment da mye av argumentasjonen mot er veldig lik den motargumentasjonen man kan se fra "konservative stonere" og andre i legaliseringssaken.
Sitat av murloc Vis innlegg
Greit, loven kan missbrukes, men tror du virkelig det blir slik? Er man i tvil om noe er lovlig kan man sende en mail til tollvesenet og spørre om muligheter for innførsel.
Vis hele sitatet...
Du tenker på, slik legemiddelloven ble misbrukt i sin tid? Det er nettopp en av grunnene til at jeg faktisk orker å engasjere meg i misbruk av lovverk uten hjemmel til å skremme 19 år gamle folk med 5.000 i forelegg (som de aksepterer fordi de tror de gjør noe lurt)

Vi lever i en rettstat, og hvor i det gamle lovverket var det definert at f.eks syntetisk cannabis var reseptpliktig, mens 5-htp KUNNE være det, alt etter dagsformen til tolleren, mens grønn te definitivt ikke var det. Det var BARE synsing (så vidt jeg vet) og jeg prøvde flere ganger å skjønne hvordan man skulle avgjøre om et legemiddel som ikke er oppført som legemiddel eller er ment som legemiddel er "reseptpliktig".

I motsetning til deg røyker jeg ikke, så jeg bestilte aldri noen RCer (vet ikke om du gjorde det heller) men likevel lot jeg meg provosere når jeg så gjentatte tråder om samme tema der toll og politi rett og slett fant på sine egne definisjoner av hva som var "legemiddel" og om det var "reseptpliktig" eller ikke. Det var ingen system i det, annet enn "skjønn", og jeg har ikke sett noe lovverk der "reseptplikt avgjøres av tollerne etter skjønn" eller lignende står i klartekst. Jeg skjønner at du ikke forstår at det går an å bry seg om urett som ikke rammer deg selv (jeg var aldri borti problemstillingen) men likevel blir jeg faktisk irritert når politi og tollere tar seg til rette uten lovhjemmel.

Løsningen hadde vært så enkel som å oppføre nye stoffer på narkotikalisten fortløpende, eller gjort som de har gjort nå, lage en ny og bedre lov der de faktisk kan bruke en lovhjemmel til å straffe deg. Når man akseptererer at utøvende lovmakt bruker "skjønn" i slike saker, så er veien kort til at de også kan bruke "skjønn" i andre saker, f.eks ta deg i promillekjøring selv om du har 0.05 i promille fordi de etter skjønn mener at du virker beruset.

Altså, vi beveger oss bort fra en rettstat der legalitetsprinsippet står sterkt, og nærmer oss land vi ikke liker å sammenligne oss med hvor man kan bli stoppet på gaten for hva som helst og få beskjed om å betale en "bot" eller havne i fengsel.


Som Flue nevner, så er legemiddelloven fortsatt et "svart hull" i norsk lovverk som rammer helt tilfeldig.

Et eksepel: la oss se på den gamle legemiddeltråden; hvordan i alle dager skal jeg som privatperson vite om et legemiddel "krever resept"? Jeg bestilte en gang migrenemedisin fra utlandet som inneholdt 250mg paracetamol, 200mg ibuprofen og x mg koffein. Alt selges så vidt jeg vet uten resept på norske apoteker, men likevel fikk jeg brev om å sende inn resept. Jeg orket ikke å dra til lege og betale ~300.- for å muligens få en resept på dette (det står tross alt ikke på noen lister), til tross for at jeg fikk utskrevet alt jeg ville av migrenemedisin. Det er jo idioti i et nøtteskall.

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Sjokolade er ikke oppført på narkotikalisten.
Vis hele sitatet...
Dette er skrevet både i første post og flere ganger i tråden, men sjokolade inneholder fenetylaminer, som spesifikt er oppført i narkotikalisten...

Sitat av stranger Vis innlegg
Dersom en del hiver seg på denne trenden, burde kanskje noen tipse en journalist som kan tenke seg å lage sak ut av at flere personer anmelder seg selv for sjokolade-konsumering.
Ikke akkurat 9/11 nyheter, men vil tro det er sjans for at en tabloidkåt journalist (les:mange) kunne tenke seg å lage sak ut av en rekke så "uortodokse" anmeldelser.

Synes forøvrig ikke dette er så idiotisk som mange skal ha det til. Du setter hvertfall spørsmålstegn ved noe som retsstaten før eller siden MÅ få avklart. Det er ikke dermed sagt at dette kommer til å ha noen effekt, *men det er nok en mer realistisk måte enn å "gå inn i politikken og arbeide for at akkurat denne ene saken du engasjerer deg i skal forandres". Det er ikke umulig å gjøre det på denne måten heller, men kanskje litt lite realistisk at noen vil vie store deler av livet sitt til et så stort felt som politikk; for en så liten sak som legalisering.

*Angående legalisering, og ikke den spesifikke prøvingen av sjokolade som narkotika. Har trekt dette inn som et moment da mye av argumentasjonen mot er veldig lik den motargumentasjonen man kan se fra "konservative stonere" og andre i legaliseringssaken.
Vis hele sitatet...
Hei! Og takk for forståelse, og som du har forstått dreier dette seg om et prinsipp og ikke at jeg ønsker at sjokolade skal forbys. Ellers er jeg helt enig i at dette ikke er veien å gå for å legalisere narkotika, og jeg er allerede medlem (om ikke veldig aktiv) i unge Venstre som har dette programfestet, dessuten er jeg betalende medlem i FHN.

Når det er sagt, så er noe av det verste jeg vet "stonere" eller andre cannabisrøykere som bryr ikke ser lenger enn sin egen nesetipp og hadde vært storfornøyde om de fikk lov til å sitte og røyke der de ville, til tross for at "de andre", som har valgt et annet rusmidel, fortsatt ble straffet for det. For meg er dette en MYE større sak som dreier seg om prinsipper i en rettstat, og ikke egeninteresse og at jeg vil kunne sitte i parken og røyke lovlig cannabis mens rusproblemene i samfunnet fortsetter.

[COLOR="DimGray"]Jeg tror genuint (som jeg har argumenert for i andre tråder) at straff som virkemiddel for rus(mis)bruk både virker mot sin hensikt og koster samfunnet ALT for mye i forhold til hva vi får igjen (annet enn at politiet får litt mer av statsbudsjettet fordi de løser så mange "saker"). Hadde vi fjernet disse hadde vi tvunget politiet til å bekjempe faktisk kriminalitet der det er et definert offer som anmelder, og ikke politiet selv...[/COLOR]

Dette er dog en sak for en annen tråd, men takk for støtte og forståelse
Sist endret av Antagonist; 29. mars 2014 kl. 18:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Dette er skrevet både i første post og flere ganger i tråden, men sjokolade inneholder fenetylaminer, som spesifikt er oppført i narkotikalisten...
Vis hele sitatet...
Men som både du selv og andre har påpekt, så står ikke fenetylamin (2-fenetylamin) på narkotikalisten heller. Jeg vil si saken er oppklart ...
Sist endret av Samleieobjekt; 29. mars 2014 kl. 18:26.