Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 11300
Hei, jeg og en kompis tenker å begynne å sette vin.. Vi kan ikke så mye om dette enda, og trenger tips til hvor vi skal starte.

Har hørt Europris har et vinsett (LeBaron?), er dette et greit starter-kit? Eller eventuelt bestille fra bryggselv.no e.l.? Hvor stor dunk bør vi begynne på? Vil helst ha litt stor ettersom vi vurderer å selge noe av vinen også, men om vinen blir dårlig er det jo ganske synd å tømme ut STORE mengder vin..

Tenkte å kjøpe to 30L dunker, og prøve fersken og kiwi vin. Eller vet dere om andre steder å kjøpe tørket frukt/smak fra?

Hvor store dunker anbefaler dere å begynne med, og hvor skal vi handle fra? Fint om dere slenger med noen tips når det kommer til fremgangsmåte, eller eventuelt en link.

Takk på forhånd!
Er noen år siden jeg brygget vin men da brukte jeg 30l bøtter som da passet til 1 stk sett. Vinen som ble favoritten var settet som het Hawaiian Dream og var en slags fruktig hvitvin. Følg oppskriften nøye og ikke ta noen snarveier, da blir den best. Ikke kjør på med noe ekstra sukker enn det som står i oppskriften under gjæringsprosessen. Kjøp inn termometer og viskosemåler (eller hva den het) for å måle vinen under bryggingen for å se når du skal stoppe den. (Det står også i settet) Ville begynt med 2 30l dunker, så du har å tappe litt att og fram på under omtikkingen(e) etter klarning. Om vinen skal ettersukres så ikke pøs på med alt som står på settet med en gang, men smak deg litt frem slik at den ikke blir for søt. Jeg hadde vinen stående på et delvis oppvarmet vaskerom under bryggingen og målte denne til fra 15-19% med europris sin vin alkohol måler og fikk bare skryt for den, også av de over 40 Men pass på, man blir pangfull av slik vin.. Det ene øyeblikket er alt normalt og i det neste snurrer taket :P Lykke til!
Vær svært nøye med renhold. Det er vel omtrent alfa eller omega.

Det går jo an å sette øl også.
Tomte-brygg, maltekstrakt og litt sukker og gjær.
Helt ok øl. ( "Øl". )
Spørs på hvem du tenker på å selge til, ingen med skikkelig vinsmak vil ha vin ifra Europris :P
Men personlig bruker eg europris vin og setter de på 30l plastdunker og får ei greit resultatt for aldersgruppen 16-25, og som nevnt tidligere så er reinhold viktig for at det ikkje skal smake heilt jævelig.

Send meg gjerne en pm om du lurer på noe
Trådstarter
Takker for svar folkens. Har hørt renhold er meget viktig ja.

Vet dere om noen bra plasser å bestille/kjøpe flasker og korker billig? Jeg får vel alt annet jeg trenger i europris sitt vinsett?

Og en ting til: Hvorfor kan jeg ikke ha i ekstra sukker i gjæringsprosessen? Blir ikke vinen sterkere/mer % da?
Sist endret av Xablo; 22. desember 2013 kl. 20:21.
Den blir sterkere, men sukker er ikke akkurat noe som gir så veldig god smak i brygget.
Hvor sterk den blir avhenger også av hviken gjær som brukes i settet. Om gjæren som følger med settet feks dør ved 15% så hjelper det lite om du pøser på med mer sukker, da får du bare en kvalmende søt vin.
Eg har hatt god glede av denne "vinen". Veldig lett og enkel å lage. Ferdig på ei til to veker. Godt smakar han ôg

http://freak.no/forum/showthread.php?t=179653
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Tok sin tid! Men nå har vi handlet inn så og si det vi trenger. Vi mangler nå flasker, korker, korkemaskin og en lang sleiv. Har det noe å si om det er plastikk/tresleiv e.l.?

Vi gikk for tørket frukt istedenfor flytende, dette er vel mer arbeid, men smaker vel bedre? Noen tips her? Hvordan skal vi sile det ut, og etter hvor mange dager?

Eneste jeg ikke helt forstår er hvor mange bøtter vi trenger, altså nå har vi to like bøtter, en med og uten hull til gjærlås, og en "tappekanne". Vi har kjøpt inn to smaker, går det an å sette på begge to da, eller trenger vi mer bøtter/tønner? Vi må vel alltid ha en ledig tønne for hånd?

Takk på forhånd
Trådstarter
Og går det an å sette vin på et bad? Det er vel mye varierende romtemperatur og luftfuktighet der...
kjedelig streiting
Dere bestemmer dere jo selv for når dere vil stoppe gjæringen. Altså ut ifra om dere vil ha vinen søt, sterk osv. For å bli kvitt gjærrester osv lar dere dunken stå i ro i noen uker, så dette synker til bunns. Denne prosessen kan fremskyndes med vinklarning som dere får kjøpt på europris. Grunnen til at det er lurt med to dunker, er jo nettopp fordi dere må ha en dunk til stikke vinen om i etter den er klarning. Et tips er også å sette gjæringsdunken litt høyt. Da blir det en del enklere å stikke om med hevert uten å måtte flytte på dunken og risikere å virvle opp masse dritt mens man gjør det.

Så lenge det ikke er alt for varmt funker det fint å sette vin på et bad, fuktigheten er ikke noe problem da dunken skal være helt tett bortsett fra gjærlåsen, som kun slipper CO2 ut.
Sist endret av legalize_it; 26. januar 2014 kl. 16:21.
Har også hatt rimelig gode resultater med europrisvinen.. Av de halvfabrikatene som er, er det lurt å gå for de som har tørka frukt, ikke essens! Kan sjøl anbefale ferskenvin eller liebfraumilch. Ferskenvinen har jeg hatt gode resultater av å ha oppi en tre fire nektariner oppi i tillegg til fruktblandinga. liebfraumilchen smaker nesten ingenting(kan hende jeg kokte den litt for lite da.. ) så pass på, den er like skummel som vodka fra flaska
Hva flasker angår fås glassflasker på europris til ikke altfor mye.
Om du ikke så fancy kan du gå på butikken og spørre fint om å få kjøpe et par kasser tomflasker. De pleier som regel å la deg kjøpe det.(kan få rare blikk)

lykke til
Trådstarter
Takker for svar! En ting til : Hvordan er det med rengjøring av gryte? Vasker man med zalo etterpå, og bruker lunket vann + desinfiserende middel oppi alltid før bruk? Godt nok å bare riste litt, (eller skrubbe?)

Forsto at renhold var ganske viktig, om man ikke skulle bruke såpe osv.. Men man må jo få bort fruktrester og dritt fra gryten?


Og hvor lenge skal frukten ligge i før man siler den ut? Regner med jeg bare får tak i en tøybit e.l?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Da var kiwivinen satt på tappekanna. Tenkte å la den stå der en stund ettersom den blir vel bedre over tid, men tapper nok av litt til helgen også. Den smakte ikke så verst, etter tilsetting av endel sukker. Eneste tror den gjærte ganske lenge, ettersom den viste rundt -15 oechsle. Når bør man stoppe gjæringen ca. utifra mostvekten?

Kompisen min snakte om at han kunne få tak i større kanner (70,120,200L osv.). Hva tror dere om å tre/firedoble oppskriften og lage rundt 70L e.l.? Eller blir dette bare vanskelig, og i tillegg at det skal ristes og diverse..?
Sist endret av Xablo; 12. februar 2014 kl. 21:01.