Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 6561
Hei. Vi har en hund som biter i båndet hver gang vi forlater den. Vi har løst dette ved å bruke kjetting, men det er litt upraktisk. Derfor har jeg tenkt å bruke kobbertråd og koble 9V eller 18V på det slik at han ikke kjenner det til vanlig, men bare når tungen kommer borti båndet. Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg kobler opp dette så derfor trenger jeg litt hjelp. Føl deg fri til å stille spørsmål og komme med ideer.

NB: Dette gjelder ikke et elektrisk halsbånd, men et elektrisk bånd.
Ikke sjokk bikkja, ta heller og tren den ordentlig.

http://shibashake.com/dog/train-your...g-on-the-leash

Forøvrig, flere hunder biter på ting pga. tannplager, prøv å kjøpe anti-tannsten tyggeting, og se på om det har noen effekt.
Den biter i halsbåndet når den må stå alene, som er ganske ofte, siden den er en utehund. Jeg tenkte at det ville holde i noen dager til den skjønner at den ikke skal gjøre sånn.
Du foreslår DIY elektrosjokkterapi på kjæledyret ditt - forstår du ikke hvor fjernt det er?
Dessuten lett å argumentere for at det er forbudt.
26. Trening, fremvisning, underholdning og konkurranser
Den som trener dyr og den som bruker dyr til fremvisning, underholdning og konkurranser samt arrangør for slike aktiviteter, skal påse at dyr:
a) er i stand til å gjennomføre aktiviteten uten å bli utmattet eller skadet,
b) ikke utsettes for eller er påvirket av midler eller behandling som kan gjøre aktiviteten dyrevelferdsmessig uforsvarlig,
c) ikke med hensikt påføres frykt, skade eller unødige påkjenninger og belastninger, og
d) ikke trenes til eller brukes i kamper mot andre dyr eller mot mennesker.
Jeg kan binde deg fast og sørge for at du får 230v sjokk om du bare rører på en finger. Kommer du noen gang til å stole på meg igjen?
Å, ja - det er ikke bare lett å tolke som forbudt, men faktisk ikke tillatt: (kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-20080314-0256.html)

§ 1. Formål
Formålet med denne forskrift er å regulere bruken av elektrisk strøm ved trening av hund slik at hunden ikke unødig kommer i fare for å lide eller bli skremt.
§ 3. Forbud
Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Unntak gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i denne forskrift.
I forskriften menes med aversjonstrening trening som påfører hund ubehag for å hindre eller avlære en adferd.

§ 6. Straff
Overtredelse av bestemmelser gitt i denne forskriften eller enkeltvedtak gitt i medhold av forskriften, er straffbart i henhold til dyrevelferdsloven § 37.

[...]
Dyrevelferdsloven:
§ 37. Straff
Forsettlig eller grovt uaktsom overtredelse av bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven eller vedtak gitt i medhold av loven, straffes med bøter eller fengsel inntil 1 år eller begge deler, såfremt forholdet ikke rammes av strengere straffebestemmelse. På samme måte straffes medvirkning.
Grov overtredelse straffes med fengsel inntil 3 år. Ved vurdering av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på overtredelsens omfang og virkninger, og graden av utvist skyld.
Sist endret av Gerbizzle; 7. august 2013 kl. 17:32. Grunn: Utdype, utdype
Jeg tester på meg selv for å være sikker på at hunden ikke blir skadet. Dessuten skal jeg uansett ikke tilføre mer enn 18V
Og du kan med sikkerhet si at du reagerer likt som hunden?
Sett heller opp bjørnefeller rundt hunden, slik at du får ca lik effekt som når du skal gi hunden strøm.
Hvor langt kan idiotien gå?
Sitat av Mastersofus Vis innlegg
Den biter i halsbåndet når den må stå alene, som er ganske ofte, siden den er en utehund. Jeg tenkte at det ville holde i noen dager til den skjønner at den ikke skal gjøre sånn.
Vis hele sitatet...
Hunder er flokkdyr og bør ikke stå alene ute. Den biter sikkert i båndet fordi den er utrygg og vil være med flokken sin. Personlig synes jeg "utehund"-konseptet grenser mot dyreplageri, og siden du seriøst vurderer å sjokke hunden din med hjemmelagd elektrisk halsbånd vil jeg heller anbefale deg å gi den bort til noen som kan hunder og vil sette pris på den.
Sitat av Mastersofus Vis innlegg
Jeg tester på meg selv for å være sikker på at hunden ikke blir skadet. Dessuten skal jeg uansett ikke tilføre mer enn 18V
Vis hele sitatet...
Det er uansett forbudt og uten at du er der for å oppdra bikja så kommer den nok ikke til å skjønne spesielt mye og forhåpentligvis bite deg neste gang du prøver å sette på den et bånd.
Kan med sikkerhet si at du ikke lærer hunden noe med å la den være alene, bruk litt tid på den.
Vis at den ikke skal gjøre det. Istedet for å straffe hunden, kan du belønne den når den gjør noe riktig. En liten bevegelse er nok for en hund å skjønne at den gjør noe feil.
Vurderer sterkt å bekymringsmelde slikt!
Her foreslår jeg at du heller lytter til alle de forslagene som er kommer her i tråden til deg, å bruke den "treningsmetoden" som du tenker på her er absolutt ikke til å anbefale.
At hunden din bare gjør det når den er alene kan være flere grunner til, en vanlig årsak til unormal adferd hos hunder når de er alene er separasjonsangst, dette kan du fint trene med hunden din og tilvenne den å være alene.

Ta deg en tur på biblioteket og lån deg noen bøker angående hundetrening, og da positiv treningsteknikk, gjerne clicker trening. Etter hver vil du nok innse hvor mye bedre effekt dette har på både deg og hunden din.

Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Vurderer sterkt å bekymringsmelde slikt!
Vis hele sitatet...
I det han begynner med dette er det lovpålagt å si ifra om slikt.

Men litt vanskelig når man skal melde fra om slikt utifra en på ett forum da :P
Ja, derfor jeg sier "vurderer", foreløpig.

Det var ikke noe problem å finne ut hva vedkommende heter, hvis det var det du tenkte på.
Kan være det, er ikke så flink til sånn jeg :P
Sitat av Mastersofus Vis innlegg
Jeg tester på meg selv for å være sikker på at hunden ikke blir skadet. Dessuten skal jeg uansett ikke tilføre mer enn 18V
Vis hele sitatet...

Hvorfor ikke ha ett vanlig bånd og smøre det med go'negl. Dette er ett neglbitermiddel som gjør at neglene smaker vondt, veldig vondt (snakker av erfaring). Smør båndet med ett par flasker av dette og se hva som skjer.

(Skal du "teste" det selv, så slikk på den og føl hvordan det er)

Edit: Ville ikke vært barnet ditt.. Tar du å lenker fast barnet ditt med håndjern om barnet tegner på veggen? Putter du en runkesokk i munnen på barnet hvis h*n griner mye?
Sist endret av CelphCrowned; 7. august 2013 kl. 17:52.
Hvorfor ikke ha ett vanlig bånd og smøre det med go'negl. Dette er ett neglbitermiddel som gjør at neglene smaker vondt, veldig vondt (snakker av erfaring). Smør båndet med ett par flasker av dette og se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor finne på egne løsninger når man kan gå til en hundetrener? Dette er klart bedre for hunden.
Ikke driv og ordne til egne løsninger når det er uskyldige forsvarsløse dyr sin psykiske (og fysiske) helse som står på spill!
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Hvorfor finne på egne løsninger når man kan gå til en hundetrener? Dette er klart bedre for hunden.
Ikke driv og ordne til egne løsninger når det er uskyldige forsvarsløse dyr sin psykiske (og fysiske) helse som står på spill!
Vis hele sitatet...
Ja, det beste er jo å gå til en hundetrener, men go'negl er helt harmløst og er ment for mennesker som biter negler, kan vel trekke litt likhetstrekk mellom neglbiting og båndbitingen til denne hunden, ihvertfall når mange hunder klør i tennene osv. Selv ser jeg ingen problemer i å smøre på go'negl, da hunden ikke blir skadet. Da lar hunden frivillig vær å spise på båndet.
Klaree hunden å bite over en vaier? Fest den heller i en tynn vaier dekket med et plastrør
Forøvring synes jeg folk kan roe nervene litt, ts sporte og dere trenger ikke henge han, synes mange her overdriver kraftig og kommer med urelevante kommentarer. Man kan heller si ifra på ennordentlig , åte istedenfor å sammenligne det med bjørnefeller osv..

Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Ja, det beste er jo å gå til en hundetrener, men go'negl er helt harmløst og er ment for mennesker som biter negler, kan vel trekke litt likhetstrekk mellom neglbiting og båndbitingen til denne hunden, ihvertfall når mange hunder klør i tennene osv. Selv ser jeg ingen problemer i å smøre på go'negl, da hunden ikke blir skadet. Da lar hunden frivillig vær å spise på båndet.
Vis hele sitatet...
Dettenforsvinner rimelig raskt når det regner. Så det vilmbli en dyr løsning.

Sitat av Legevakten Vis innlegg
Emil Sofus, jeg anbefaler deg virkelig å drite i dette her.
Vis hele sitatet...
Skjerp deg, tror neppe han tenkte på alt dette, og du trenger ikke trø det ned i trynetmpå han.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
Lag en hundegård. Slik den slipper bånd
Overskuddsmateriell
Sitat av CelphCrowned Vis innlegg
Hvorfor ikke ha ett vanlig bånd og smøre det med go'negl. Dette er ett neglbitermiddel som gjør at neglene smaker vondt, veldig vondt (snakker av erfaring). Smør båndet med ett par flasker av dette og se hva som skjer.
Vis hele sitatet...
Om hunden biter på båndet fordi den er alene så hjelper det ingenting at det smaker ille av båndet. Her er det andre ting man må ta tak i, først å fremst å tilbringe mer tid med hunden.

Konseptet med utehund ser jeg ikke noe galt med, men det krever mye mer tid av eiern enn en hund som får være inne også. Når en hund som får være inne kan ligge på gulvet ved sofa'en sammen med eiern og sove mens han ser TV som eks vil det være tilfredstillende for hunden med tanke på samvær. Da vil man også automatisk snakke med hunden i reklamepauser osv og da gir hunden oppmerksomhet også. En utehund trenger like mye sammvær med eiern og da må eiern være mer ute med hunden, gå turer, leke osv og da holder nok ikke det med en times tid om dag.

Å ha dyr er forpliktelser, du må være der for hunden og ikke forvente at hunden bare skal være der for deg når du vil ha selskap av den.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Tren bikkja selv eller få hjelp, ikke driv og gi den eletriske sjokk. Faen blir forbanna på sånt.. Har selv 2 bikkjer, og hadde aldri gjort det mot mine eller andre sine dyr... My personal opinion.!
Hundebånd laget av plastbelagt wire er å få kjøpt i hundebutikker, er ikke bare kjetting en hund ikke greier bite over..
Praktisk og greit, tar lite plass når den er oppkveila og veier nesten ikkeno.
Overskuddsmateriell
Sitat av gekko Vis innlegg
Hundebånd laget av plastbelagt wire er å få kjøpt i hundebutikker, er ikke bare kjetting en hund ikke greier bite over..
Praktisk og greit, tar lite plass når den er oppkveila og veier nesten ikkeno.
Vis hele sitatet...
Det løser absolutt ingen problemer her siden problemene starter ikke med at hunden biter av båndet, det er en grunn til det.

Blir akkurat det samme som at man har problemer med at en sikring ryker og man bare setter inn en større sikkring i stedet for å finne grunnen til at sikringen ryker
Flisespikker
32 7
prøv med en tannpuss, klør sikkert i tennene. evt dentastix.
Alle som klager på dette, og ikke er veggiser, er hyklere...
Må jo være bedre med litt metallsmak på tunga, for så å lære, enn å ødelegge tennene på kjetting?
Blir litt teit å klage på oppdragelse av hund, når det er greit at dyrene du spiser og drikker melk fra gjennomgår mye værre tortur enn bagatellene som nevnes her...
Sist endret av ormebol; 9. august 2013 kl. 22:47.
Sitat av ormebol Vis innlegg
Alle som klager på dette, og ikke er veggiser, er hyklere...
Vis hele sitatet...
Og alle som ikke klager på det hakker ut øyne på selunger mens de gurgler nypresset hvalolje. Det finnes ingen mellomting. Det er faktisk helt umulig å mene at dyr ikke trenger å pines til døde hvis de først skal spises.
Sist endret av Mith; 9. august 2013 kl. 22:53.
Sitat av Mith Vis innlegg
Og alle som ikke klager på det hakker ut øyne på selunger mens de gurgler nypresset hvalolje. Det finnes ingen mellomting. Det er faktisk helt umulig å mene at dyr ikke trenger å pines til døde hvis de først skal spises.
Vis hele sitatet...
Ja, bruk femti tusen på en klarsynt hundepsykolog så blir alt bra...

Er det egentlig noe bedre å dra den i nakkeskinnet, og brøle den i trynet, så den kryper sammen i frykt og skam, og blir redd for deg, enn å gi den et bitteliet støt så den ikke får lyst å bite i båndet igjen?
Sitat av ormebol Vis innlegg
Er det egentlig noe bedre å dra den i nakkeskinnet, og brøle den i trynet, så den kryper sammen i frykt og skam, og blir redd for deg, enn å gi den et bitteliet støt så den ikke får lyst å bite i båndet igjen?
Vis hele sitatet...
Det er ikke det som er alternativet.
Ser ikke det helt store problemet med å gjøre det ubehagelig for hunden å prøve å gnage over båndet.
Har hunden først lært seg at den kan gjøre som den vil, så vil den nok holde på en god stund, uansett hvor mye du koser med den, og belønner den for ikke prøver å ødelegge båndet.

Er stor forskjell på brukshund og sofahund...

Dyr lærer via erfaring, og ikke gjennom samtaleterapi.
Mange eiere av jakt og trekk-hunder gjør jo et poeng ut av å ikke la folk kose med hunden, fordi den da blir bløt og ikke effektiv til sitt bruk.
Inuittene er kjent for å piske, slå og sparke hundene mer enn nødvendig. Deres trekk-hunder er ofte redde slaver...
Det finnes en mellomting, men virker som at kjeft og litt risting er ganske nødvendig for å vise de bøseste bikkjene hvem som er sjefen.

Bonden leier jo kalv og føll bort til strømgjerdet, og la dem berøre det, slik at de skal frykte det. De lærer stort sett etter første forsøk, og løper ikke ned gjerdet hver gang de får lyst. Dog, har vært stygge tilfeller hvor bonden har vært for hardhendt med strømmen, og kalver har blitt skadet...

Alt må selvsagt tilpasses, slik at det ikke blir galt og noen blir skadd...
Voldsomt til reaksjoner her da. Det er da mye verre det stort sett alle inngjerdede dyr i Norge utsettes for, mye vondere å komme borti et strømgjerde. Det er et stykke fra å gjøre det ubehagelig å tygge opp et tau til å torturere...

Ellers er jeg enig i at det er noe drastisk, og det sikkert er bedre å smøre inn tauet med noe som smaker ufyselig

Sitat av Bullhill Vis innlegg
Blir akkurat det samme som at man har problemer med at en sikring ryker og man bare setter inn en større sikkring i stedet for å finne grunnen til at sikringen ryker
Vis hele sitatet...
Vil si det er å strekke strikken å påstå at dette blir AKKURAT det samme. Slik jeg ser det er det et godt stykke unna..
En hund biter som regel ikke kun fordi den ikke vet bedre, enten klør tennene eller den vil leke. Kjøp noen leker den kan bite på og si bestemt "nei" om den biter bånden.

Hilsen Agility-hundeeier.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av ormebol Vis innlegg
Mange eiere av jakt og trekk-hunder gjør jo et poeng ut av å ikke la folk kose med hunden, fordi den da blir bløt og ikke effektiv til sitt bruk.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Jeg har kost med en del jakthunder, deriblant ett par som var på besøk hos oppdretteren vi kjøpte bikkje fra, 2 skotske hjortehunder som ikke ble brukt til å finne dyret, men drepe det. De var fromme som lam, vedmindre de ble fortalt at nå var det jakt.
Har en boardercollie som er trent gjetebikkje.. Disse er nesten nødt til å stå i gård, de gjør jobben bedre viss de kjeder seg litt ellers... Viss de er med folk hele tia blir de dårligere gjetebikkjer Ho er forøvrig ekstremt glad i folk og får selvfølgelig kos, leik, tur og godt stell
Sist endret av turin; 10. august 2013 kl. 01:58.
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Det løser absolutt ingen problemer her siden problemene starter ikke med at hunden biter av båndet, det er en grunn til det.

Blir akkurat det samme som at man har problemer med at en sikring ryker og man bare setter inn en større sikkring i stedet for å finne grunnen til at sikringen ryker
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke greier se hvordan dette løser noen av problemene til ts veit ikke jeg.
En hund ser fort resultatene når den biter litt på et vanlig hundebånd, hvor ofte ser du en hund prøve bite over en kjetting/wire? Gir seg ganske fort skal du se.

Grunnen til at den biter kan være alt fra kaninen til naboen til dårlig hundehold, i alle tilfeller bør en jo forsikre seg om at den ikke greier bite seg løs mens man finner denne årsaken.
Kjerringa bruker noe hun kaller for anti-bite til hesten, smører dette rundt omkring slik at ikke han ska spise opp alt. Smaker utroooolig dårlig, og tipper at det er litt mer hardført å bruke ute i regn enn det som er nevnt lenger oppe her. Finnes nok i de fleste dyrebutikker som har hesteutstyr.
Sist endret av Latechs; 10. august 2013 kl. 12:35.