Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2807
Jeg har stått på snowboard i maaange år nå, og føler at jeg er godt over middels god når det gjelder fart og teknikk. Har for det meste kjørt off piste når det har vært mulig, siden Strandafjellet ikke ligger langt fra mitt bosted.

Problemet er at store deler av vinteren er det lite løssnø, og da må man ty til traséen, som blir fort ganske kjedelig. Så kommer vi til problemstillingen.

Jeg har lyst å prøve meg mer i park, men sliter kraftig med psyken. Frykten for å bli skadet tar over og jeg backer ut i siste liten, og gjerne for sent. Jeg klarer å sette typ 360 frontside og backside, men så fort jeg prøver meg på noe mer enten det måtte være backflip eller 540 får jeg helt noia.

Med en gang kickeren blir litt stor så skjer det samme, og jeg har også skadet meg kraftig fordi jeg får noia og, ja.. Vrir meg i lufta slik at jeg lander på toppen av landingen og lander rett på ryggen

Jeg sliter også med det samme om det måtte være på trampoline. Jeg feiger ut bare det er snakk om en bakoversalto selv om jeg vet at jeg ikke kommer til å slå meg.

Finnes det noen teknikker for å komme over slik frykt? Er det kun "å hoppe i det" som hjelper? Er det noe man kan trene på?
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Det jeg anbefaler er å "hoppe i det"

Dette gjorde jeg i sommer da jeg skulle lære meg backflip på trampoline. En kompis tvang meg rundt og vips, jeg skjønte at det ikke var farlig.
Lag deg ett hopp i løssnø, så prøver du på en skikkelig 540, og du prøver til du setter den! Jeg lover deg du kommer til å sette den da, da vil du også bli motivert til å prøve vanskeligere triks.

En annen måte å bli motivert på er å se på videoer på internett, det gir i vhert fall meg inspirasjon og det ekstra kicket jeg trenger.


Skal vi ikke ta oss en tur på strandafjellet i vinter da?
"Hvordan bli kvitt overlevelsesinstinktet"
Når snøen er der, ta høyere drops, feks fem meter eller mer :P Eller kjør fort i offpisten Syns det gir mer kick enn triks Det er hvertfall min mening, da jeg ser ut som en kråke i lufta på bigjump O.L.
Sist endret av turin; 2. november 2011 kl. 10:50.
Bare tenk på at du bare må prøve skikkelig en gang. Ikke noe annet. Konsentrer deg kun om det du driver med akkurat der og da. Da du setter utfor for å få fart, så tenker du bare på det du driver med. Drit i om du slår deg. Det som er hele greia, du må bare gi rett og slett faen i åssen det går bare du prøver.
Jeg har selv slitt med noe av det samme. Jeg er ikke like god som deg, teknisk, men har kjørt en del siden jeg var 12-13 år. Jeg suger på rotasjoner (har satt 360 noen ganger, men er for det meste 180 som gjelder), og på skateboard har jeg hatt samme problemet med flips (tar slides, grinds, ollies, shuvit, 180, 360 etc.)

Stort sett grunner dette i frykten for å skade meg. Ikke for å slå meg litt, men for å virkelig fucke opp kroppen. Jeg har brukket det ene håndleddet på snowboard (i et forsøk på 360) og det andre på skateboard (i et forsøk på en heelflip). Dette har ført til lack of guts.

Mitt beste tips er å bruke beskyttelse. Dette er jo en smart ting i utgangspunktet, og jeg har erfart at det gir meg noe mer guts. Det gjør meg ikke til noen fryktløs daredevil, men jeg tør i alle fall å prøve litt mer
Det som hjelper meg før jeg skal prøve på no nytt er og ha et eget lite "que" på en måte. Skaffe deg en liten rutine på og at når du gjør no spesielt så skal du koble ut helt og bare gjøre det. Jeg står selv på skateboard og Snowboard så feks på skateboard så tar jeg alltid av og på meg capsen og da er det go. Har alltid gjort det og kroppen min skjønner at når jeg gjør det før hva enn jeg skal gjøre så er det go liksom. Litt vanskelig og forklare men det har hjulpet meg veldig iallefall.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Stort sett grunner dette i frykten for å skade meg. Ikke for å slå meg litt, men for å virkelig fucke opp kroppen. Jeg har brukket det ene håndleddet på snowboard (i et forsøk på 360) og det andre på skateboard (i et forsøk på en heelflip). Dette har ført til lack of guts.
Vis hele sitatet...
Jeg har gjort den "feilen" flere ganger. Jeg har forsøkt å sette en 360/540, så har det gått rett på snørra og jeg har ikke "klatra opp på hesten" igjen med en gang. Kjenner jeg har mye mer frykt når jeg står foran en kicker nå enn når jeg var 15-16.
Sist endret av connubialis; 2. november 2011 kl. 11:18.
Finn musikk som pumper virkerlig opp, prøv og kople ut hjernen mest mulig og ikke tenk på hva som kan skje, også hopper du bare ut i det!
nytt forslag : reis på bagjump, dette er vanvittig morro og du kan ikke bli skadet, prøve ut nye triks skikkelig før du tester de på et skikkelig hopp

Dette er bagjump: http://www.youtube.com/watch?v=zCp0KdvFX9U
Denne eventen har vært litt før påske tre år på rad, og antageligvis kommer til neste år også :P Har vert der de to siste gangene og det er noe jeg ikke angrer på!
Ikke tenk så mye før du skal gjør det, bare gjør det utenom å tenke på det ;P begyner du å tenke for mye på alt det negative som kan skje, så ender det som du sier at du trekker deg. Ha musikk på ørene som en over her sier, si til deg selv at dette går bra, pump deg opp og just go for it! Lander du er det en sinnsykt deilig følelse Særlig front/backflip. Men husk på hjelm osv hvertfall! Viktigere det enn å klare trikset.
Haha! Det er kjipt å ikke tørre gjøre noe man virkelig vil.
Landet selv frontflip ifjor etter flere knall og fall.
Vil anbefale deg å bygge et eget hopp i den str du vil ha det slik som jeg gjorde ifjor, og skrape sammen så mye snø som mulig etter hoppet slik at det blir en mykere landing.
Skal nok prøve på backflip i år, gruer meg fælt :P

Btw, ikke ha musikk på ørene. Jeg er klar over at det hjelper mange, men balansen din blir dårligere av å høre på musikk mens du kjører, det er fakta.
Sist endret av Zetta; 2. november 2011 kl. 12:49.
Je pleier ofte og lukke øynene mine i et par sekunder også se for meg at jeg kjører mot hoppet tar trikset og lander det. Med en gang jeg har landet i fantasien, dropper jeg inn og går for gull
Stod selv på snowboard i 6år før jeg faktisk skadet meg så mye at jeg nå ikke klarer og stå på snowboard lenger, var ikke annet en en 360 jeg skulle ta da jeg landet feil og fløy ned igjennom skogen, rulla rundt 1 milion ganger med mye knall og fall siden der var så bratt og mye av tiden var jeg i luften før det smalt i hode og jeg besvimte, en kompis av meg fant meg igjen på neste runde da hadde jeg ligget besvimt i nesten 10 minutter, var mye oppstyr. men jeg kan si det at jeg ikke angrer! måtte overgå mine grenser sikkert 100 ganger, både med fart og høyde, samme vinter som jeg skadet meg fikk jeg til backflip, noe som jeg er super stolt over at jeg fikk gjøre før at gikk galt. Ta den tiden du trenger og konsentrer deg, øv gjerne på trampoline om du har det, eller på flat bakke. Om du øver klarer du 360 på flat bakke med et vanelig hopp! Stå på, se frykten i øynene og ikke gå rundt og tenk det værste, for det kan skje uansett om du kjører rett ned en bakke eller prøver double blackflip 360

ser du bor nært strandafjellet, om du vil ha mere løssnø så er der mange i som drar til Bondalseidet og lager relativt store hopp i løsnøen der for og øve seg om det er en god vinter, har gjerne 2-3 meter med løssnø om er god og lande i

Lykke til!
Sitat av turin Vis innlegg
nytt forslag : reis på bagjump, dette er vanvittig morro og du kan ikke bli skadet, prøve ut nye triks skikkelig før du tester de på et skikkelig hopp
Vis hele sitatet...
Var en fyr i Middagsåsen (Lokale bakken) som overshoota bag'en, landa på flata og brakk begge anklene.
Meditasjon kansje? Så en dokumentar om meditasjon, og det er utrolig hva det kan brukes til. Er ikke sikker, men kan hende meditasjon kan hjelpe med å være avslappet og konsentrert, istede for redd, når du skal hoppe

Står selv på snowboard, og føler jeg er i akkuratt samme situasjon som deg Har tenkt til å prøve meditasjon selv :P
Vet ikke hvor ung/gammel du er, men ser på en del av de lokale kidsa at de som går på turn gjør en del sykere triks både i bakken og på trampoline.
Hei! Jeg er snowboardinstruktør, siden jeg er mer en offpistkjører selv har jeg ikke fasitsvaret. Men det jeg opplever med kidsa, er at det er følelsen av å sveve i lufta som er verst. Altså, lite kontroll og usikkerhet på bevegelser. De som vil lære seg å kjøre i parken, bruker jeg å ta med på trampolinehopping, slik at de får prøvd å bevege seg når de har mye "air". Jeg trente meg selv opp ved å kjøre offpist --> finne litt større stup --> gjøre ulike bevegelser mens jeg daler ned i pudderet. Hehe. Det gjelder å kjenne på den følelsen av å sveve, og lære å kontrollere kroppen til en viss grad i den tilstanden. Så må du starte med mindre hopp (ca 1.5-2m høyt).

Har du mulighet, bygg et hjemme. Så slipper du følelsen av at alle ser på deg og synes du er noob. På det mindre hoppet lærer du hvor høy fart som er nødvendig, hvordan du skal plassere deg, hvordan du skal satse og til slutt denne balansen mens du svever. Landinga kommer av seg selv (demping, tyngde på bak- forbein osv) . Jeg vil anbefale deg (nå har jeg ikke sett hvordan du kjører så jeg vet selvsagt ikke 100%) å bare "hoppe" de første gangene. Altså, drite i triks og sånt. Kjenn på kroppen og balansen. Deretter setter du opp nivået med 180/360 fs og bs. Kombinasjoner av grabs er også viktig, for da tvinger du kroppen ut av balansen og må "finne" den igjen.

Ellers så er det bare å starte der du er komfortabel. Er du fortsatt skeptisk etter at du har behersket svevekunsten, så må du bare drite i det. Lykke til!
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Var en fyr i Middagsåsen (Lokale bakken) som overshoota bag'en, landa på flata og brakk begge anklene.
Vis hele sitatet...
Da har han ikke fult instruksjonene til bagjump crewet :P de tester hvor stor fart man skal ha
Sist endret av turin; 2. november 2011 kl. 21:49.
Prøv å fest et GoPro på hodet, jeg merker faktisk at jeg tør en god del mer med det på. Rett og slett fordi det blir så kult å se på i etterkant.
Jeg kjører moped/cross/firehjuling da, men det går vel litt ut på det samme.
Lev hver dag som det er din siste. Dør du så dør du, og da har du ihvertfall dødd for hva du lever for
Stod mye på snowboard før, men sist påske gikk det så jævlig til helvete at jeg ikke klarte å hoppe på ett eneste hopp uten å vri meg i luften og tryne som faen.

Surt.
Å, det er så kjipt å stå på kanten med venner i ryggen for så å backe.
Har gjort det for mange ganger...
Sitat av T.J Vis innlegg
Lev hver dag som det er din siste. Dør du så dør du, og da har du ihvertfall dødd for hva du lever for
Vis hele sitatet...
Kjedelig å gå til intet hvis du har mange år til på baken med fyll og fanteri!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Petoholic Panda Vis innlegg
Var en fyr i Middagsåsen (Lokale bakken) som overshoota bag'en, landa på flata og brakk begge anklene.
Vis hele sitatet...
Worst. Peptalk. EVER.