Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4168
Hei,

Jeg har i store deler av livet mitt slitt med å komme meg i seng. Dette tror jeg henger igjen fra ungdommen (10-15år siden) når jeg var veldig deprimert å tankekjøret gikk i et sett. Det som virkelig tok knekken på meg spørsmål knyttet til meningen med livet, poenget med å leve når alle skal dø innen 100år uansett, hvordan gjøre livet bemerkelsesverdig/verdt å leve, osv.

Disse tankene har jeg lært meg å håndtere å manøvrere bort ifra, men jeg sliter fortsatt med å gå til sengs uten å vite at jeg kommer til å sovne. Noe av tankene henger fortsatt igjen.

Jeg assosierer det å legge seg med å ligge å tenke på alt mulig som ikke er positivt. Jeg har et stort, overhengende behov for å være utslitt å helt sikker på at jeg sovner når jeg går til sengs. Visst ikke blir frykten (/angsten) for å ikke få sove overveldende, og det blir alt jeg tenker på. Dess mer jeg tenker på det, dess mer anspent å urolig blir jeg, før det går inn i en panikkanfall-lignende tilstand hvor jeg bare MÅ komme meg opp å ut av soverommet.

Det er, mildt sagt, utrolig frustrerende å påvirker hverdagen min i veldig stor grad. De gangene jeg er helt avhengig av søvn for å være opplagt eller komme meg opp i en fornuftig tid er også de dagene hvor utfordringen blir størst. Da stresser jeg gjerne hele dagen med hvordan jeg skal forberede meg på å få sove (Alkohol, cannabis, remeron?). Resultatet blir ofte(stort sett) en overdrivelse av en, eller flere av de nevnte - med tilsvarende hangover og ubrukelighet dagen derpå. Jeg ruser meg også til stadighet langt lenger en ''nødvendig'' for å minimere liggetiden i sengen før søvn tiltrer. Dette inkluderer også i stor grad stimulanter.

Drømme scenarioet mitt er å være utslått, for så å sovne innen 2minutter, 365dager i året.

Remeronen er ikke på resept og har aldri ver det.
Det er uaktuelt å nevne problemstillingen til fastlege eller annet helsepersonell i frykt for konsekvenser. Dette blir ikke utdypet selv om det er vell begrunnet og berettiget.

Jeg står nå i en nærliggende, kinky, situasjon der alle de overnevnte midlene blir uaktuelle. Det eneste jeg får av legen er Circadin, å jeg kan heller ikke be om mer. Hva faen gjør jeg?

Er det noen her som har hatt tilsvarende problem og har råd å komme med?
Fiks tv på rommet, gå i seng tidlig å bare ligg å se en dokumentar serie om dyr feks. til øynene siger. Ikke tenk så mye på at du skal sove, prøv å bare ligg komfortabelt.
Hvorfor skulle det gi deg noen negative konsekvenser å si til legen at du sliter med innsovning? En av fem nordmenn elns har søvnproblemer og det er bedre å få profesjonell hjelp enn å utvikle eller opprettholde rusavhengighet.

Forresten finnes det i det hele tatt noen som sovner på 2 min uten tankekjør 365 dager i året?!
Jeg må bare peke ut at du er jævlig søt som blir jaga av disse tankene Mener det!

Hva kan man si om døden egentlig. Den skremmer alle til tider fordi puls liker vi å ha.. Du har ikke vurdert å booke time med en psykolog du kan lufte tankene med?
Det er ganske dype tanker du har, og det er fint å kunne dele det med noen og få en tilbakemelding, det å få høre at du ikke er den eneste som ikke liker tanken på døden er verdt noe - men spesielt hadde det hjulpet deg å PRATE ut om det med et annet menneske.

I know, lame kanskje - men det gjør virkelig noe å få delt tankene du ikke liker å ta med deg selv.

Når du får tanker på natten så kan du skrive ned stikk-ord for å få det "ut". Lufte tankene. Men jeg vil anbefale sterkt å skjerpe seg, forstå at alle skal dø og akkurat nå er det ingenting vi kan gjøre med det! Vi skal dø i sammen, alle til sin tid Aint that something.
"du kan ikke be om mer circadin..? " du kan jo bare kjøpe orntli melatonin (flytende eller tabs) på helsekost!? circadin er pinglete lite melatonin i..2mg eller no..fra helsekost kan du dosere 5/,omså10mg lett! å det funker! bruker det selv nesten daglig!.. tankene vet jeg ikke helt hva man kan gjøre med,da jeg sliter selv med ..noe lignende/værre..
Utdyp da
Avspenningsøvelser og scanning av hver muskel i kroppen som et slags rituale jeg setter av tid til å fokusere på og sånn der ASMR hjelper meg en del. Noe ASMR er mer omsorgsprega enn rare lyder så man føler nesten at noen er sammen med deg og roer deg ned! Sjekk det ut og vær åpen for å teste de forskjellige variantene som fins der ute.
Sitat av magnet Vis innlegg
Fiks tv på rommet, gå i seng tidlig å bare ligg å se en dokumentar serie om dyr feks. til øynene siger. Ikke tenk så mye på at du skal sove, prøv å bare ligg komfortabelt.
Vis hele sitatet...
Hei,

Jeg har TV på soverommet og gjør ofte det du beskriver, men det er særdeles sjeldent jeg klarer å sovne med TV på. Jeg har skrudd lysstyrken helt ned å vurderer også en form for solfilm til skjermen for å dempe lyset enda mer.

[/quote]]Hvorfor skulle det gi deg noen negative konsekvenser å si til legen at du sliter med innsovning? En av fem nordmenn elns har søvnproblemer og det er bedre å få profesjonell hjelp enn å utvikle eller opprettholde rusavhengighet. [/quote]

Det blir ikke utdypet mer en at det har med jobben min å gjøre. Ingen reseptbelagte sovemidler foruten om "naturlige" preparater som Circadin tillates.

Forresten finnes det i det hele tatt noen som sovner på 2 min uten tankekjør 365 dager i året?!
Vis hele sitatet...
Det var selvsagt en overdrivelse, som du sikkert forstod.
Sist endret av random12345677; 14. november 2020 kl. 01:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har brukt samme taktikk som trådatarter i mange år. Holde meg oppe til jeg blir så utmattet at hjernen trygler om søvn.
For så å slukne.

Hvis jeg er for våken til å sovne pleier jeg å høre på radio/podcasts, ideelt sett av noe som snakker. Lyden av repeterende og behagelige menneskestemmer virker ofte beroliggende og betryggende på meg.

Hvis de i tillegg prater om noe som ikke er veldig engasjerende er det et pluss.

Prøv deg frem med vaner som gjør deg rolig, trygg og trøtt.

Ellers så blir jeg trøttere av å bli kald/fryse litt. For så å pakke over meg like før jeg sovner.

Disse tingene funker for meg i alle fall.
reach for the sun
Legen sender deg ikke til DPS eller skriver i journalen din at du er en fare for deg selv. Det du beskriver er egentlig ganske normalt. Har vært igjennom ca det samme å snakke med legen var som natt og dag etterpå. Lykke til!
Bruk reishi, ashwaghanda eller CBD...

Sjekk også ut GABA og Valerian Root

Du kan takke meg etter noen måneder
Du er ikke alene. Look at what you found, another sleepless bitch in your boat.
Det er pyton, og med mindre man har slitt av faktisk insomni vet man ikke hvor ødeleggende det er for livskvaliteten sin.
Det beste rådet jeg har fått er at du skal forestille deg at du står på en perrong mens ett tog kommer i mot deg, la oss si bane 1.
I bane 1 ser du ett tog, du skal ikke på det, du venter ikke på at noen skal av men du observerer at dette toget kommer -> innimellom stopper det -> det stikker og du vet at det kommer ett nytt ett om ikke så lenge (med mindre du bor på landet, fuck det).

Poenget er at du istedenfor å prøve å kontrollere/unngå eller forme tankene dine så skal du la dem komme, ikke se etter dem men bare observer dem, se hva de gjør med deg og la dem passere naturlig.
Dette er noe jeg måtte lære meg, og jeg er i aller høyeste grad en kontrollfreak som av alt i hele verden hater/hatet at jeg ikke skal kunne kontrollere mitt eget legeme.
Prøv å unngå å sidestille situasjonen din/humøret ditt/følelsene dine med tankene dine, de er og kan operere separate også.
Sist endret av Jokke; 15. november 2020 kl. 03:24.
Jeg må bare peke ut at du er jævlig søt som blir jaga av disse tankene Mener det!
Vis hele sitatet...
Hehe, jo takk for det. Hadde jeg bare følt meg like søt etter en søvnløs natt

Hva kan man si om døden egentlig. Den skremmer alle til tider fordi puls liker vi å ha.. Du har ikke vurdert å booke time med en psykolog du kan lufte tankene med?
Det er ganske dype tanker du har, og det er fint å kunne dele det med noen og få en tilbakemelding, det å få høre at du ikke er den eneste som ikke liker tanken på døden er verdt noe - men spesielt hadde det hjulpet deg å PRATE ut om det med et annet menneske.

I know, lame kanskje - men det gjør virkelig noe å få delt tankene du ikke liker å ta med deg selv.

Når du får tanker på natten så kan du skrive ned stikk-ord for å få det "ut". Lufte tankene. Men jeg vil anbefale sterkt å skjerpe seg, forstå at alle skal dø og akkurat nå er det ingenting vi kan gjøre med det! Vi skal dø i sammen, alle til sin tid Aint that something.
Vis hele sitatet...
Jeg fremstilte det nok dårlig i hovedinnlegget, men denne problemstillingen er egentlig ikke lenger nevneverdig i denne sammenheng. Jeg har funnet måter å undertrykke og unngå disse tankene på. Men det var nok dette som trigget problemstillingen jeg fortsatt står ovenfor nå, 10-15år senere.

Jeg hadde vert mer en åpen for psykolog tjenester, men det er desverre ikke forenelig med yrket og levebrødet mitt. Så det er ikke aktuelt for øyeblikket.

Sitat av Luckystrike440 Vis innlegg
"du kan ikke be om mer circadin..? " du kan jo bare kjøpe orntli melatonin (flytende eller tabs) på helsekost!? circadin er pinglete lite melatonin i..2mg eller no..fra helsekost kan du dosere 5/,omså10mg lett! å det funker! bruker det selv nesten daglig!.. tankene vet jeg ikke helt hva man kan gjøre med,da jeg sliter selv med ..noe lignende/værre..
Vis hele sitatet...
Beklager, det var dårlig formulert.
Jeg kan ikke få noe sterkere en melatonin dersom jeg vil beholde jobben og levebrødet mitt.

Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Har brukt samme taktikk som trådatarter i mange år. Holde meg oppe til jeg blir så utmattet at hjernen trygler om søvn.
For så å slukne.

Hvis jeg er for våken til å sovne pleier jeg å høre på radio/podcasts, ideelt sett av noe som snakker. Lyden av repeterende og behagelige menneskestemmer virker ofte beroliggende og betryggende på meg.

Hvis de i tillegg prater om noe som ikke er veldig engasjerende er det et pluss.

Prøv deg frem med vaner som gjør deg rolig, trygg og trøtt.

Ellers så blir jeg trøttere av å bli kald/fryse litt. For så å pakke over meg like før jeg sovner.

Disse tingene funker for meg i alle fall.
Vis hele sitatet...
Takk for tips!
Jeg legger meg aldri uten musikk. Uansett hvor fucked up jeg er. Podcast og radio funker ikke da det hele veien kommer nytt innhold jeg ikke har hørt før. Jeg må fokusere på det jeg hører for å unngå at tankene overtar. Med podcast og radio blir det en evig runddans da det alltid er nytt og uoppdaget innhold i neste setning.
Musikken har jeg derimot hørt tusen ganger før (egen sove liste), og er mindre fengende/sammenhengende en typisk radio/podcast.

Sitat av ratita Vis innlegg
Legen sender deg ikke til DPS eller skriver i journalen din at du er en fare for deg selv. Det du beskriver er egentlig ganske normalt. Har vært igjennom ca det samme å snakke med legen var som natt og dag etterpå. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tidligere psykehistorikk kombinert med strenge reguleringer omhandlende psyke, søvn og medisinering innenfor yrket mitt er nøkkelproblemet, dessverre.

Sitat av Harek Vis innlegg
Avspenningsøvelser og scanning av hver muskel i kroppen som et slags rituale jeg setter av tid til å fokusere på og sånn der ASMR hjelper meg en del. Noe ASMR er mer omsorgsprega enn rare lyder så man føler nesten at noen er sammen med deg og roer deg ned! Sjekk det ut og vær åpen for å teste de forskjellige variantene som fins der ute.
Vis hele sitatet...
Meget skeptisk, men jeg skal sjekke det ut. Takk!

Sitat av 3mma Vis innlegg
Bruk reishi, ashwaghanda eller CBD...

Sjekk også ut GABA og Valerian Root

Du kan takke meg etter noen måneder
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke til Reishi, GABA og Valerian Root. Er de underlagt legemiddel/narkotikaforskriften? Gir de gledelig litt research og et forsøk visst ikke!
Har tidligere prøvd ashwaghanda uten annen effekt enn en jævlig bismak. Det er uansett like utelukket som CBD grunnet dagens lovverk.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Du er ikke alene. Look at what you found, another sleepless bitch in your boat.
Det er pyton, og med mindre man har slitt av faktisk insomni vet man ikke hvor ødeleggende det er for livskvaliteten sin.
Det beste rådet jeg har fått er at du skal forestille deg at du står på en perrong mens ett tog kommer i mot deg, la oss si bane 1.
I bane 1 ser du ett tog, du skal ikke på det, du venter ikke på at noen skal av men du observerer at dette toget kommer -> innimellom stopper det -> det stikker og du vet at det kommer ett nytt ett om ikke så lenge (med mindre du bor på landet, fuck det).

Poenget er at du istedenfor å prøve å kontrollere/unngå eller forme tankene dine så skal du la dem komme, ikke se etter dem men bare observer dem, se hva de gjør med deg og la dem passere naturlig.
Dette er noe jeg måtte lære meg, og jeg er i aller høyeste grad en kontrollfreak som av alt i hele verden hater/hatet at jeg ikke skal kunne kontrollere mitt eget legeme.
Prøv å unngå å sidestille situasjonen din/humøret ditt/følelsene dine med tankene dine, de er og kan operere separate også.
Vis hele sitatet...
Dette beskriver meget godt mine følelser og hvordan jeg lærte meg å takle tankene presentert i hovedinnlegget. Kjenner meg veldig igjen, bare uten togstasjonen. Løsningen var å akseptere at tankene kom, men samtidig klare å la de fly forbi uten å gi de nevneverdig oppmerksomhet. Og det er en jævla kunst uten sidestykke. Jeg føler at jeg har knekt gåten og har overmannet tankene, men samtidig har jeg en intens frykt for å havne i en situasjon der jeg blir satt på prøve og må utøve kunsten i praksis.
Det er dette som nå er mitt størst problem; Frykten for å komme i en situasjon der jeg må utøve mine evner til å unngå disse problemstillingene.

Og jeg tror ærlig ikke disse problemstillingene er reele lenger, men angsten for det er dessverre tilstedeværende som aldri før...
Sist endret av random12345677; 15. november 2020 kl. 06:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette beskriver meget godt mine følelser og hvordan jeg lærte meg å takle tankene presentert i hovedinnlegget.
Kjenner meg veldig igjen, bare uten togstasjonen.
Løsningen var å akseptere at tankene kom, men samtidig klare å la de fly forbi uten å gi de nevneverdig oppmerksomhet. *Jeg føler at jeg har knekt gåten og har overmannet tankene, *men samtidig har jeg en intens frykt for å havne i en situasjon der jeg blir satt på prøve og må utøve kunsten i praksis.
Det er dette som nå er mitt størst problem;
Frykten for å komme i en situasjon der jeg må utøve mine evner til å unngå disse problemstillingene.

Og jeg tror ærlig ikke disse problemstillingene er reelle lenger, men angsten for det er dessverre tilstedeværende som aldri før.
Vis hele sitatet...
Godt at du kan få bekreftelse på at det ikke er så langt utenfor din rekkevidde å finne noen som kan forstå. En kan også dra en parallell til skyene som passerer over himmelen, men det er ikke poenget; Du har helt sikkert knekt koden, men min erfaring tilsier at en må hele tiden tilpasse seg og ta det steg-for-steg.
Hver dag er en ny mulighet, eller utfordring, alt etter som. Ingen dager er like, og derfor vil ikke løsningen være en fasit. Kommer da denne frykten eksklusivt i møte med en krevende situasjon? Du holdes gjerne oppe når du vet at du har en 'utløsende' situasjon i vente? Det med å ha en intens frykt for en tenkt situasjon høres ut som et resultat, en bivirkning av panikk-anfall.

Med fare for å være frekk her; tror du at du har løsningen og taket på tankene når du beskriver at du har en ''intens frykt'' som du åpenbart trenger råd for?
Sist endret av Jokke; 15. november 2020 kl. 09:00.
25mg seroquel, eller enda bedre med tanke på bivirkninger imovane. Har god effekt med begge, men blir helt kake i 14 timer av imovane
Usikker på om Valerian Root eller GABA står på legemiddellisten. Reishi fås kjøpt i Norge.

Den Reishirn fra Superfoodbutikken er den jeg har desidert best erfaring med.

Veldig potent.

Når hodet spinner før leggetid + sliter med å få sove er det en sikker vinner, sovner som regel innen 1 time.

Om det er placebo eller ikke, så funker det i hvert fall.
Har det sånn selv, og i likhet med deg har jeg slitt med det siden barndommen.

Bruker minimum en time, som regel et par og jeg har ikke tall på hvor mange
ganger jeg har ligget hele natta og så sovnet i 06 tiden.

I voksen alder har jeg blitt diagnostisert med ADHD. For meg er det nærliggende
å tenke på det som en mulig grunn til søvnløsheten, men jeg vet ikke om det stemmer.

Eneste gangene jeg sovner med en gang og er ordentlig sliten er etter 2-4 speed opplegg.
For meg har det nesten blitt noe jeg setter like stor pris på som speeden. Ett rituale.
Sliter med veldig mye av det samme selv og det virker som at hver gang jeg klarer å børste av meg tankene om kvelden og ligger å dupper frem og tilbake mellom søvn og våken så skvetter jog opp av tanken om at jeg kanskje ikke våkner opp hvis jeg sovner nå, den eneste "løsningen" jeg har funnet er å sovne til en rolig podcast
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
.... Hver dag er en ny mulighet, eller utfordring, alt etter som. Ingen dager er like, og derfor vil ikke løsningen være en fasit. Kommer da denne frykten eksklusivt i møte med en krevende situasjon? Du holdes gjerne oppe når du vet at du har en 'utløsende' situasjon i vente? Det med å ha en intens frykt for en tenkt situasjon høres ut som et resultat, en bivirkning av panikk-anfall.
Vis hele sitatet...

Å trekke paralleller mot panikkangst på bakgrunn av mine oppgitte problemstillinger virker for meg litt ekstremt. Samtidig så var min depresjon det værste jeg har opplevd og det uten tvil det jeg frykter mest i livet. Men kan det alene utløse panikkangst? Jeg tviler, men vet ikke.

Med fare for å være frekk her; tror du at du har løsningen og taket på tankene når du beskriver at du har en ''intens frykt'' som du åpenbart trenger råd for?
Vis hele sitatet...
Jeg føler absolutt at jeg har løst og håndterer problemstillingen rundt livets vei, meningen og alt det der. Det er mer frykten for å sette seg fast i tilsvarende spørsmål som ikke har bastante og vitenskapelige fasit svar som er avskrekkende nå.
Jeg har taket på de spesifikke tankene som er nevnt i hovedinnlegget, men jeg har ikke kontroll på tilsvarende problemstillinger som kan dukke opp.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Har det sånn selv, og i likhet med deg har jeg slitt med det siden barndommen.

Bruker minimum en time, som regel et par og jeg har ikke tall på hvor mange
ganger jeg har ligget hele natta og så sovnet i 06 tiden.

I voksen alder har jeg blitt diagnostisert med ADHD. For meg er det nærliggende
å tenke på det som en mulig grunn til søvnløsheten, men jeg vet ikke om det stemmer.

Eneste gangene jeg sovner med en gang og er ordentlig sliten er etter 2-4 speed opplegg.
For meg har det nesten blitt noe jeg setter like stor pris på som speeden. Ett rituale.
Vis hele sitatet...
Det er uten tvil ADHD inne i bildet, og det hjelper ikke på. En tanke blir fort til tusen, for å si det mildt.
Det kjipe er at jeg dessverre ikke kan få utskrevet medisiner for å håndtere det..

Sitat av Makkapakka20 Vis innlegg
Sliter med veldig mye av det samme selv og det virker som at hver gang jeg klarer å børste av meg tankene om kvelden og ligger å dupper frem og tilbake mellom søvn og våken så skvetter jog opp av tanken om at jeg kanskje ikke våkner opp hvis jeg sovner nå, den eneste "løsningen" jeg har funnet er å sovne til en rolig podcast
Vis hele sitatet...
Podcast funker ikke.. Jeg detter ut i egne tanker etter maks 2minutt å finner på en måte ikke motivasjon eller mulighet til å gå tilbake til historien uten å måtte spole tilbake.

På en 10minutters Youtube video bruker jeg typisk 30 minutter og må spole tilbake 5-10 ganger for å få med meg innholdet.

Tankene flyr så jævlig fort vekk. Det er håpløst frustrerende!
Sist endret av random12345677; 8. januar 2021 kl. 07:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Er det noen her som har hatt tilsvarende problem og har råd å komme med?
Vis hele sitatet...
Du har ikke vært å snakket med legen? Bror min hadde samme problem. Masse eksistensiell angst, tankekjør og vansker med å sovne. Endte opp hos legen, hadde en samtale, videre sjekk og fikk til slutt resept for ADD (ritalin). Får han tankekjør osv. i perioder, tar han bare en poppis fra resepten i ny og ne.

Det er ikke sikkert dette er ditt tilfelle, men jeg ville gått til legen og fått videre henvisning der i fra.
Sist endret av Viper33; 8. januar 2021 kl. 14:35.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Hei,

Jeg har TV på soverommet og gjør ofte det du beskriver, men det er særdeles sjeldent jeg klarer å sovne med TV på. Jeg har skrudd lysstyrken helt ned å vurderer også en form for solfilm til skjermen for å dempe lyset enda mer.
.
Vis hele sitatet...

Hm om det bare fantes en slags tv uten bilde og uten lys ut i rommet. Der en kunne fått disse amsr lydene på rett på øret eller jungellyder.
Crimea River
Alec's Avatar
Min kone sovner på ca 30 sekunder - hver eneste dag. Det er svært irriterende til tider når jeg selv ikke for sove.

Jeg har også slitt med søvnproblemer hele mitt liv. Løsningen for meg ble hasj/weed, helt til det egentlig ikke funka så bra det heller.
Når jeg sluttet å røyke for et par år siden (etter 10 år som stoner), så forsvant også søvnproblemene mine. Nå sovner jeg på 5-15 minutter, fra 30-60-90-120 min tidligere.
Etter 3 vanskelige uker uten weed så ble alt veldig mye bedre
Sist endret av Alec; 8. januar 2021 kl. 15:22.
Merket jeg sover mye bedre etter kuttet ut sigg. Det er vist en vanlig effekt av å kutte sigg.