Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 2046
Hei. Noen som kan relatere eller snakke meg ut av disse tankene?
Er livredd for seretoninsyndrom.

Har i flere år tatt tramadol pga kroniske smerter etter en arbeidsulykke.1-2 tabletter inntil 4x daglig a 50mg.

Har også fått oxycontin og oxynorm.

Det skal bare én tablett til så får jeg helt panikk. Type panikkangstanfall, der jeg går og venter på anfall mens svetten renner og fortvilelsen tar helt overhånd.

Har ruset meg på disse tidligere uten noe videre tanker om at det er farlig.
Dét er jeg ferdig med!
For nå tør jeg ikke ta én tablett en gang!

Har prøvd alskens smertestillende men da med samme resultat. Utenom med paracet.

Trenger smertestillende og har prøvd flere ganger over lengre perioder å ikke ta noe annet enn paracet.

Så igjen, noen som har vært borti det samme?

Hilsen paranoid smertepasient.
Sist endret av Teacherpreacher; 6. november 2020 kl. 15:35.
Klimafiendtlig troll
Snakk med legen din.

Sannsynligvis har du lest for mye om serotonergt syndrom / serotoninsyndrom og har en psykosomatisk effekt. Du bruker mye (opptil eller over maksdosering) tramadol, men hvis du ikke står på en cocktail med antidepressiva og/eller annen narkotika er faren relativt liten.

Du skriver at det bare skal "én tablett til" før du får panikk. Er det snakk om tramadol eller oxy, og hvor sterk er tabletten?

Hvis du får oxy, kan du ikke bare konvertere dosen med tramadol? Så slipper du å overtenke bivirkninger.

Ta som sagt en sjekk med legen din, det kan være noe helt annet enn smertestillende som gjør at du føler deg rar.
Enig med Taert. Ønsker også å legge til at hvis du tar for mye paracet så bygger du opp toleranse på akkurat samme måte som med alle andre rusmidler, ikke overdriv bruken og iallefall ikke ta paracet hver eneste dag. Send meg en PM om du trenger å gå nærmere inn på det, føler det blir feil å spørre deg ut om det som kanskje vil være relativt personlig.

Det er godt kjent at Tramadol byr på mange symptomer ved langtidsbruk. Tramadol har både opioide og serotonerge egenskaper og bruk utover en uke øker risiko betydelig. Risikoen det refereres til her er da toleranseutvikling, rusmisbrukspotensiale (pga av toleranse) etterhvert avhengighet og med det følger selvfølgelig problematikk ifht. seponering.

Sitat fra RELIS
Seponeringssymptomer er omtalt i preparatomtalen og er beskrevet som relatert til tramadols opioidprofil.
Vis hele sitatet...
Følgende er symptomer omtalt i preparatomtalen:
  • Agitasjon (irritasjon)
  • Angst, nervøsitet og/eller søvnløshet
  • Hyperkinesi (ufrivillige kroppsbevegninger)
  • Tremor (skjelving)
  • Gastrointestinale symptomer (det som går på fordøyelsessystemet)
  • Panikkanfall og alvorlig angst
  • Hallusinasjoner
Tenker det er meget relevant med tanke på at du sier du enkelte dager ''bare tar paracet'', det regnes som seponering og er ikke noe du burde gjøre på egen hånd. Du må ta kontakt med lege og ikke minst sørge for at du tar avtalt mengde til rett tid. Vær konsekvent og ikke begynn med et eget løp. Det her er informasjon som er lett tilgjengelig (igjen, siterer RELIS) og du burde i det minste gjøre ett søk på Google før du begynner å tulle med medisiner som skal inn i kroppen.

Med andre ord kan du føle deg litt tryggere på at det ikke er serotoninsyndrom, men det er en direkte konsekvens av måten du tukler med dosene på. Kontakt legene dine, og fortell det samme som du skriver her. På den måten vil du følges opp riktig og du trenger ikke å bekymre deg videre.
Sist endret av Jokke; 6. november 2020 kl. 20:03.
Tusen takk for gode svar!

Google har jeg brukt, ifht reaksjonen jeg får når jeg tar medisinene. Det viser seg at oxykodon også virker inn på seretoninproduksjonen. Klarer ikke å la "krampedød" tankene være når jeg tar smertestillende.. Hehe..

Jeg fikk et hefte av legen der det stod om seretonergt-syndrom da jeg fikk skrevet ut tramadol.

Lang historie kort.. Jeg ødela meg for flere år siden. Arbeidsulykke.. Det resulterte i et bekymringsløst forhold til tramadol. Som igjen resulterte i cold turkey, skaffe ny resept, cold turkey igjen osv. Jeg hadde reelle smerter, pådro meg brudd i ryggen.
Byttet til annen lege da denne legen bare fortsatte å skrive ut tramadol som løsning på seponeringsymptomene.
" Du var jo klar over avhengighetsfaren"..

Etter flere legebytter har jeg fått en lege som lytter til meg. Jeg har etter mye jobb, smerte, tårer og operasjoner fått et levelig forhold til opioide smertestillende.
Holder meg til doseringen og da kun ved skikkelige "smertetak" som kommer og går.

Har forklart om panikken ved inntak til legen. Ved dette tilfellet føler jeg ikke at jeg blir lyttet til da svaret på denne problemstillingen er: "Er det noe å være redd for da"?

For å svare på spørsmålet Taert så har doseringen oxycontin vært på det høyeste 60mg i døgnet.
Den trappet jeg ned til null etter forrige operasjon.
Men jeg kan få 10mg oxycontin og 5mg oxynorm ved behov om ønskelig.

Fikk plutselig hetta av oxycontin og norm så jeg fikk tramadol.
Fikk plutselig hetta av tramadol så nå har jeg paracet og tar ikke det så ofte Jokkerella.

Som sagt, har prøvd Google og har snakket med legen om problemet. Derfor endte jeg her. Føler jeg fikk svaret jeg trengte.

Så jeg tror jeg skal prøve 6mnd uten noe som helst. Kanskje jeg blir bedre av å bare "kaste krykkene". Selv om jeg bruker smertestillende som forskrevet nå. Så er ikke det en garanti for at det holder i lengden.

Bare spør hvis noe er uforståelig eller består uoppklart.

Forresten!
Jeg hadde en del panikkangst FØR jeg skadet ryggen. Så jeg har ikke blandet antidepressiva (zoloft) i mitt tilfelle med noe som helst..
Sist endret av Teacherpreacher; 6. november 2020 kl. 21:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med din historikk ville du ha opplevd seratoninsyndrom eller begynnende tegn for LENGE siden. Har aldri hørt om at dette skjer ved bruk av vanlige opiater, så hold deg unna Tramadol = problem «fixed».
R.i.p 23.04.2021
Tramadol med oxy skal gå fint det. Bare aldri bland tramadol med stimulanter. Har du noia så foreslår jeg at du tar oxy den ene dagen så tramadol den neste dagen ,så du får smertelindring å slipper å få angst.