Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 2505
Så... som tittelen sier! Er dette systemet HELT ANONYMT? eller har feks. politi og Domstolen tilgang (eller KAN få tilgang) på hvilket parti man stemte på?

Ekstremtilfelle: Der politi starter etterforskning på de som har gitt sin stemme på piratpartiet?
Det registreres ikke noe sted hva du stemmer på. Du velger en lapp, og legger den i stemmeurnen. Ingen noterer noe.
Kan ikke skjønne dette skal være noe de burte ha tilgang på. Hvordan det er digitalt vet jeg ikke. Men ganske sikker på at der jeg har stemt manuelt finnes det ikke noe system for å finne ut hva jeg har stemt. Men hva man stemmer og hvilket politisk ståsted man har, synes jeg ikke burte ha noe relevanse for en eventuell straffesak.
wololo's Avatar
Trådstarter
56 3
For nedlasting... selvfølgelig! Siden man mest sansynelig er en pirat hvis man stemmer på piratpartiet?
Du legg stemme seddelen din i ei kasse. med tusen vis av andre stemme seddela. du skriv ikkje namn på lappen. og du sett kryss på lappen.... nei det er eit anonymt val...
wololo's Avatar
Trådstarter
56 3
hmm... har aldrig stemt før! så vet ikke om det blir registrert på navn?

Ahh, det kommer jo inn svar før jeg har skrevet ferdig...
Takk, for svar!
Sitat av wololo Vis innlegg
hmm... har aldrig stemt før! så vet ikke om det blir registrert på navn?

Ahh, det kommer jo inn svar før jeg har skrevet ferdig...
Takk, for svar!
Vis hele sitatet...
Eneste registreringen er når du skal gå inn i stemmeboksen.
Sitat av wololo Vis innlegg
For nedlasting... selvfølgelig! Siden man mest sansynelig er en pirat hvis man stemmer på piratpartiet?
Vis hele sitatet...
Heldigvis er det lov å stemme stort sett det man vil i Norge uten at det blir registrert noe sted.

Bruk stemmeretten!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er det vakre med val. Dei er såpass elegant utforma at angrep er vanskeleg. Den einaste sjekken er av identiteten din, slik at du ikkje kan stemme to ganger, og at du legg kun ein stemmeseddel i urna. Er du paranoid for at valfunksjonærane tel opp stemmesetlane i avlukket før og etter du har stemt, så kan du plukke med deg 2-3 av kvar på innerlomma. Er du engsteleg for at nokon skal opne urna utan løyve kan du vente i lokalet til 5-6 andre har stemt, slik at det vert vanskeleg å finne tilbake til di stemme. Heck, du kan bruke nitrilhansker om du er bekymra for fingeravtrykk.

Einaste svakheita er at det er umogeleg å få verifisert at di stemme faktisk er talt opp. Der må ein stole på observatørane, og at dei er samansett av så mange ulike grupper at minst ei vil ha interesse av å rapportere om feil.
Hvis politiet vil finne ut hvilket politisk parti du stemmer på så må de iallefall nappe stemmeseddelen din ut av hånden din etter at du har kommet ut av det lille rommet der alle stemmesedlene ligger men før du har rukket å legge stemmeseddelen din i den kassen der alle sammen legger fra seg stemmesedlene sine.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Fishface Vis innlegg
Hvis politiet vil finne ut hvilket politisk parti du stemmer på så må de iallefall nappe stemmeseddelen din ut av hånden din
Vis hele sitatet...
Og du verden for et bråk det hadde vorte om politiet hadde prøvd på det i offisiell samanheng. Vedkommande hadde minst fått førstesida i et sett meget indignert rikspresse, for politisk overvaking er ein ting - men det skal ikkje røre det heilagaste av det heilage; stemma.
Anonymt selvfølgelig. Har ikke stemt på skikkelig før, men husker den videregående skolen ville vite hva flertallet støtta. Enkel snakk i kantina, alle tok det kjempeseriøst og pensjonistpartiet fikk 60% av stemmene. Trolol
Sist endret av turin; 10. juni 2013 kl. 22:51.
du kan si at du stemte piratpartiet i retten og, du er uskyldig til det motsatte er bevist, og din stemme beviser ingenting
Sitat av kjerstin Vis innlegg
du er uskyldig til det motsatte er bevist, og din stemme beviser ingenting
Vis hele sitatet...
Dette er ikke Hollywood. Virkeligheten er annerledes.


Ja, og hvis du er tiltalt for distribusjon av opphavsrettsbeslektede programvare feks, men det er mangel på konkrete bevis så kan indisier bli brukt for å gi deg en dom.

F.eks på dette er Øygarden saken.



Det som kjennetegner indisier er gjerne at de ikke i seg selv har nok styrke til å bevise et faktum i tilstrekkelig grad. Men indisier kan fint brukes for å styrke den sannsynlige faktoren som får deg dømt. Indisier er også veldig viktig i saker hvor bevis ikke kan fremhentes eller konkretiseres fordi det er tapt eller ikke-eksisterende. Men at du vil bli dømt på rent indisium tviler jeg på, men merkeligere ting har skjedd.
Sist endret av Onibawan; 10. juni 2013 kl. 23:17.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
du kan si at du stemte piratpartiet i retten og, du er uskyldig til det motsatte er bevist, og din stemme beviser ingenting
Vis hele sitatet...
I Norge er det omvendt. Du er SKYLDIG til du klarer å bevise noe annet.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
I Norge er det omvendt. Du er SKYLDIG til du klarer å bevise noe annet.
Vis hele sitatet...
var ikke sånn når jeg måtte i retten, alle bevis siktet mot at episoden hadde skjedd, men jeg er fri nå. episoden skjedde forsåvidt og, men ingen bevis tydet på noe kriminelt
''Tvilen skal komme tiltalte til gode'' heter det vell egentlig, så jo, i teorien er man uskyldig.
Hva som skjedde med kompisen, broren din eller what so ever forandrer ikke hele det norske rettssystemets retningslinjer.
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Dette er ikke Hollywood. Virkeligheten er annerledes.


Ja, og hvis du er tiltalt for distribusjon av opphavsrettsbeslektede programvare feks, men det er mangel på konkrete bevis så kan indisier bli brukt for å gi deg en dom.

F.eks på dette er Øygarden saken.



Det som kjennetegner indisier er gjerne at de ikke i seg selv har nok styrke til å bevise et faktum i tilstrekkelig grad. Men indisier kan fint brukes for å styrke den sannsynlige faktoren som får deg dømt. Indisier er også veldig viktig i saker hvor bevis ikke kan fremhentes eller konkretiseres fordi det er tapt eller ikke-eksisterende. Men at du vil bli dømt på rent indisium tviler jeg på, men merkeligere ting har skjedd.
Vis hele sitatet...
menneskerettsloven er uenig med deg, Art 6, punkt 2.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
var ikke sånn når jeg måtte i retten, alle bevis siktet mot at episoden hadde skjedd, men jeg er fri nå. episoden skjedde forsåvidt og, men ingen bevis tydet på noe kriminelt
Vis hele sitatet...
Går litt off topic, menneh... Det er riktig som du sier. Man er egentlig uskyldig til det motsatte er bevist i en rettsal. Dog så er det veldig mye foråndsdømming i Norge. Spesielt i media, jeg kan si at jeg reagerer på mange saker hvor de mistenkte blir hengt ut og folk som kommenterer får lyst til å drepe vedkommende før noe egentlig er avklart. Sån har det blitt i Norge og det ser jo ut til at mange synes det er helt "OK".
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Går litt off topic, menneh... Det er riktig som du sier. Man er egentlig uskyldig til det motsatte er bevist i en rettsal. Dog så er det veldig mye foråndsdømming i Norge. Spesielt i media, jeg kan si at jeg reagerer på mange saker hvor de mistenkte blir hengt ut og folk som kommenterer får lyst til å drepe vedkommende før noe egentlig er avklart. Sån har det blitt i Norge og det ser jo ut til at mange synes det er helt "OK".
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i, Øygård ble dømt den dagen saken kom ut i media, uten tvil.
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Går litt off topic, menneh... Det er riktig som du sier. Man er egentlig uskyldig til det motsatte er bevist i en rettsal. Dog så er det veldig mye foråndsdømming i Norge. Spesielt i media, jeg kan si at jeg reagerer på mange saker hvor de mistenkte blir hengt ut og folk som kommenterer får lyst til å drepe vedkommende før noe egentlig er avklart. Sån har det blitt i Norge og det ser jo ut til at mange synes det er helt "OK".
Vis hele sitatet...
Sånn har det blitt hos fortizzer/50-åringer som vier livet sitt til kommentarfeltet på VG.no

Det er derimot ikke sånn i det norske rettssystemet.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
menneskerettsloven er uenig med deg, Art 6, punkt 2.
Vis hele sitatet...
Godt du holder deg bak mål enda. Det jeg skrev var at dersom det vanker stor tvil i skyldspørsmålet før du gauler ut at du stemmer Piratpartiet kan det blir brukt som et indisium for å få deg dømt.
Det eneste som registreres er om du benytter deg av stemmeretten eller ikke (vet ikke om denne informasjonen blir lagret for ettertid?) I og for seg så kan man stemme blankt, og på den måten unngå å støtte systemet. "Hjemmesitterpartiet" har vært det største partiet i Norge i mange tiår. Jeg har det prinsipielle standpunktet at hvis jeg ikke gir min stemme ved valg, så støtter jeg i praksis de partiene jeg helst ikke vil gi regjeringsmakt.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Piratpartiet er da et legit parti er det ikke? Syns dere overdriver en del nå... de har da en del legit poenger i kjerneprogrammet sitt som man fint kan støtte uten at man nødvendigvis laster ned selv.

http://piratpartiet.no/kjerneprogrammet/ synes det ser fint ut, er vel kun navnet som er "skremmende".
Vel Piratpartiet er ikke så veldig legit. Bare se på navnet. Pirat er på godt norsk sjørøver.

ørøveri er overfall på skip med den hensikt å plyndre dem. De som bedriver med sjørøveri kalles for sjørøvere eller pirater. Sjørøvere har eksistert så lenge som det har eksistert frakt av kommersielle varer til sjøs.
Sjørøveri er således krigslignende handlinger utført av ikkestatlige aktører (private grupper ikke tilknyttet noen regjering) mot andre grupper til havs, og særlig handlinger av tyveri, vold og mord til havs. Begrepet sjørøveri kan tidvis omfatte handlinger begått til lands, i luften eller i andre vann, inkludert kystområder. Det er ikke vanlig å omfatte kriminelle handlinger utført av samme personer som reiser med samme fartøy som offeret. Den dag i dag er sjørøveri og piratvirksomhet en stor trussel mot internasjonal skipsfart, særlig piratvirksomheten utenfor kystene av Somalia, og som har store økonomisk konsekvenser.

Konkrete punkter PP står for.

Stanse implementeringen av Datalagringsdirektivet (DLD) med alle tilgjengelige politiske midler. Det være seg ultimatum eller kabinettspørsmål.

Styrke Datatilsynet ved å gi dem reell mulighet til å tilbakekalle konsesjon og kreve full sletting av personopplysninger.

Beskytte norsk kommunikasjon mot avlytting, jfr. den svenske FRA-loven.

Bevare og styrke retten til privat kommunikasjon («lukkede konvolutter»), uavlyttede telefonsamtaler og krypterte meldinger.

Tillate og tilrettelegge for anonyme ytringer på nettet.

Etablere digitale forbrukerrettigheter.

Begrense private aktørers mulighet til å kreve tilgang til sensitiv informasjon registrert av det offentlige. For eksempel skal ikke
forsikringsselskaper ha anledning til å be foreldre om samtykke til å hente ut informasjon fra PP-tjenesten som forutsetning for forsikringsavtale.

Åpne for debatt angående liberalisering av sikkerhetskontroll: Fjerne forbudet mot å bære mer enn 100 ml væske i håndbagasjen og fjerne sikkerhetskontrollens praksis med tilfeldig etterkontroll.

Ikke tillate «nakenscanning» på flyplasser.

Styrke ytrings- og varslingsfrihehet.
Sist endret av Onibawan; 13. juni 2013 kl. 12:10.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Onibawan Vis innlegg
Vel Piratpartiet er ikke så veldig legit. Bare se på navnet. Pirat er på godt norsk sjørøver.
Vis hele sitatet...
Greit nok at du ikke liker PP, men den der var drøy.

Hvor mange pensjonister er det i Pensjonistpartiet?
Hvor mange venstrehendte er det i Venstre?
Hvor mange røde mennesker er det i Rødt?
Hvorfor heter det fortsatt "kristelig folkeparti" når de har så lav oppslutning?
Er Fremskrittspartiet for de som har lært å gå baklengs?

For øvrig ser jeg ikke hva som er galt eller "ikke så veldig legit" med ett eneste punkt av de du ramser opp; selv om det kanskje har et begrenset interesseområde er vel PP det eneste partiet som virkelig står for privatlivet i dagens Norge.
Sist endret av Takub; 13. juni 2013 kl. 15:21.
Sitat av Takub Vis innlegg
Greit nok at du ikke liker PP, men den der var drøy.

Hvor mange pensjonister er det i Pensjonistpartiet?
Hvor mange venstrehendte er det i Venstre?
Hvor mange røde mennesker er det i Rødt?
Hvorfor heter det fortsatt "kristelig folkeparti" når de har så lav oppslutning?
Er Fremskrittspartiet for de som har lært å gå baklengs?

For øvrig ser jeg ikke hva som er galt eller "ikke så veldig legit" med ett eneste punkt av de du ramser opp; selv om det kanskje har et begrenset interesseområde er vel PP det eneste partiet som virkelig står for privatlivet i dagens Norge.
Vis hele sitatet...
De skulle blitt kalt privatpartiet :P