Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  112 8742
Linker til denne saken: http://www.ta.no/nyheter/grenland/article6694702.ece

hvor det er en underskriftskampanje som "trenger" 500 signaturer for at den skal bli tatt opp nå har 2400 underskrifter ca 2 måneder senere.
Underskriftskampanjen: https://minsak.no/sak/238

I dag kom denne artikkelen ut http://www.ta.no/nyheter/article6699994.ece

som da sier at naturvernere jubler for det og er fornøyd med at det blir dyrere for bilistene å kjøre rundt i Skien/Porsgrunn og at vi må tenke på miljøet og de alvorlige klima endringene som global oppvarming og ekstrem vær.


" Øystein Beyer har helt rett i at vi må tenke på klimaet, og da er rushtidsdifferensiering og kollektivtrafikk en god løsning for Grenland, sammen med de nye mulighetene for myke trafikanter som bypakka gir"

Hvorfor skal bilister betale for bedre veier til myke trafikanter?
Hvis det blir foreslått at de skal ta regninga så sier de garantert nei og begynner å bitche om det.

For det første så finnes ikke globaloppvarming det er bare noe tullball, jorda forandrer seg hele tiden og "sånne tider" som vi har i dag har skjedd på jorda hele tiden!

Hvorfor skal de være enig i det? har de masse penger? til å betale 12-20 tusen ekstra i året på noe som ikke går til oss bilister? Har de ikke bil og ikke bryr seg?

Jeg vet VELDIG mange av dere ikke kommer fra Skien/Porsgrunn og ikke har noe påvirkning av dette, men følte jeg måtte lage en diskusjonsthread om dette, da dette gjør meg veldig sur.


Fra alvor til tull: Kommer det bommer så er de automatiske sånn som på E18 hvor du får regning i posten. Da er det ikke verre en å gå ut med en hammer og knuse linsa.
Global oppvarming er da veldig, veldig godt dokumentert....
Sitat av Elshop Vis innlegg
For det første så finnes ikke globaloppvarming det er bare noe tullball, jorda forandrer seg hele tiden og "sånne tider" som vi har i dag har skjedd på jorda hele tiden!
Vis hele sitatet...
oh plz! http://climate.nasa.gov/scientific-consensus

Mengden seriøs forskning som konkluderer med at temperaturstigningene etter all sannsynlighet er menneskeskapt er så høy at man ikke kan avskrive det som tullball
Veldig forvirrende innlegg. Har ikke no annet å si enn that's life, bro.

Ta deg en tur på fosen i trøndelag, så skal du få se ett ødelagt samfunn pga. Bompenger. Bompenger har kommet for å bli, og staten kommer til å satse mer og mer på bompenger fremover, så det er nokk bare å betale med ett smil eller kjøpe seg sykkel.
Sitat av Oprah Vis innlegg
Global oppvarming er da veldig, veldig godt dokumentert....
Vis hele sitatet...
Det har vært bevist gang på gang at jorden går igjennom varme/kulde sykluser, man har bevist dette ved å bore i tusener av år gammel is og sett på strukturen i isen. Det er også mange andre ting som motsier global oppvarming, men det var den jeg kom på nå.

Filmen ''An inconvinient truth'' har også blitt avslørt for å inneholde masse løgner.
Hvorfor skal bilister betale for bedre veier til myke trafikanter?
Hvis det blir foreslått at de skal ta regninga så sier de garantert nei og begynner å bitche om det.
Vis hele sitatet...
Vi som ikke kjører bil tar allerede en stor del av regninga via skatten.
Sist endret av caperno; 9. juni 2013 kl. 13:41. Grunn: leste feil
Sitat av moridin Vis innlegg
oh plz! http://climate.nasa.gov/scientific-consensus

Mengden seriøs forskning som konkluderer med at temperaturstigningene etter all sannsynlighet er menneskeskapt er så høy at man ikke kan avskrive det som tullball
Vis hele sitatet...
Oh pliz som du sier!

Jorden ble skapt eller "kom til" for mange milliarder av år siden.
Jorden har vært både mye varmere og mye kaldere i fjern fortid, lenge før den industrielle tidsalder. Klimaet er faktisk endring, men det har alltid endret og sannsynligvis alltid vil. Dette er selvsagt naturlige sykluser som mennesket ikke kan kontrollere.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
Det har vært bevist gang på gang at jorden går igjennom varme/kulde sykluser, man har bevist dette ved å bore i tusener av år gammel is og sett på strukturen i isen. Det er også mange andre ting som motsier global oppvarming, men det var den jeg kom på nå.

Filmen ''An inconvinient truth'' har også blitt avslørt for å inneholde masse løgner.
Vis hele sitatet...
Global oppvarming strides mye, men det er mer bevis/dokumentasjon for at den er menneskeskapt/menneskefremskyndet enn at det er det motsatte.
Jorden går igjennom sykluser ja. Men det har aldri skjedd over en så kort tidsperiode som de siste hundre årene. Å nekte for global oppvarming blir i min bok litt som å nekte for evolusjon. Det er helt håpløst å argumentere med motstandere av begge.
Ja jorda går gjennom sykluser, men aldri har det vært så varmt og heller aldri vært så høy konsentrasjon av co2 i atmosfæren. Dette er veldokumentert. Det ene utelukker ikke det andre her. Vanskelig å ta et innlegg hvor noen kritiserer naturvernere og samtidig påstår at global oppvarming ikke er skapt av oss mennesker i samme innlegg.

Denne borringa i isen som er nevnt viser at sykluser har eksistert så langt vi kan se tilbake, men vi er langt over noen tidligere topper.
Sist endret av etse; 9. juni 2013 kl. 13:46.
Nei, vi kan ikke kontrollere det, men vi kan påvirke det. Temperaturøkningen som vi nå ser, har i følge forskere aldri steget så mye på så kort tid.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Elshop Vis innlegg
Oh pliz som du sier!

Jorden ble skapt eller "kom til" for mange milliarder av år siden.
Jorden har vært både mye varmere og mye kaldere i fjern fortid, lenge før den industrielle tidsalder. Klimaet er faktisk endring, men det har alltid endret og sannsynligvis alltid vil. Dette er selvsagt naturlige sykluser som mennesket ikke kan kontrollere.
Vis hele sitatet...
Legg merke til at han kommer med en kilde mens du bare preiker, det gir mindre vekt på det du sier

Og vi kan nok ikke kontrollere det nei, men vi kan fremskynde det, ved å feks. lage mye mer CO2 enn det det hadde vært naturlig.
Sitat av caperno Vis innlegg
12-20 000 kr ekstra i året? Hvor har du det fra?
Vis hele sitatet...

det blir ekstra skatter fordi det er en skatt vi ikke har hatt før.


http://www.varden.no/polopoly_fs/blatt-bomkonsept-1.7922164!/image/4252851365.jpg_gen/derivatives/derivative_article_480/4252851365.jpg

som du kan se på dette bildet så er det her bommene kommer til å være.

Jeg bor på gulset som du kan se oppe i venstre hjørnet, Hvis det faktisk blir en bomring så vil det si at alle som bor på gulset er "innestengt" dette her er piss, bilister skal ikke betale for noe som skal gå til folk som ikke har råd til bil.

Sitat av Oprah Vis innlegg
Nei, vi kan ikke kontrollere det, men vi kan påvirke det. Temperaturøkningen som vi nå ser, har i følge forskere aldri steget så mye på så kort tid.
Vis hele sitatet...
bortsett fra at det ikke øker, det synker så i realiteten skal vi kalle det global nedkjøling
Temperaturen øker da vitterlig? Hvordan får du is til og smelte ved og påføre lavere temperatur?
Si meg det da. Planter osv lever på Co2 altså fotosyntesen. de "puster" inn Co2 og "puster" ut O2.

Mennesker puster inn O2 og ut Co2. så vi bør drepe mennesker også fordi de slipper ut Co2 eller kuer på grunn av metan gassen de slipper ut.


http://www.dagsavisen.no/nyemeninger.../thread253269/
http://www.cicero.uio.no/sporsmal/detail.aspx?faqid=102

Til Oprah over her, hvorfor har vi verre sommerer? kaldere vinterer?

hmmm, hmmm. rest my case.
Sist endret av VitoScaletta; 9. juni 2013 kl. 13:52.
Dette blir for dumt. Les linken din til yr, du argumenterer mot deg selv.
Elshop, du kan ikke komme med slike påstander - som strider i mot hva som er konsensus hos klimaforskere, uten å komme med ordentlige kilder. Jeg vil rett og slett påstå at du er feilinformert, og nå sprer vranglære til litt naive forum-medlemmer. Forskning viser helt klart at temperaturen stiger, at dette er en effekt som kan være selvakselererende og at konsentrasjonen av CO2 aldri har vært så høy. 9 Mai i år gikk vi over 400 ppm med CO2, noe som ble markert som en milepæle.

Angående planter og trær: De puster ikke CO2, de har fotosyntese hvor de lagrer karbonet i form av sukker og har oksigen som avfall. Du kan kalle det pusting. Problemet er bare at alt av CO2 som planten renser kommer tilbake når den dør. Enten ved å bli brent eller råtner - i begge tilfellene kommer CO2 tilbake i atmosfæren. De er ikke noe magisk som fjerner CO2 fra atmosfæren.

Man må og huske på at vi har hogget ned og brent store deler av regnskogene - som også har en stor påvirkning på CO2-nivået i atmosfæren.
Sist endret av etse; 9. juni 2013 kl. 13:56.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Elshop Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette er en myte. De naturlige utslippene tar del i et kretsløp der utslipp og opptak er i balanse.

De menneskeskapte utslippene kommer i tillegg og forrykker denne balansen: det er ikke totalomsetningen som bestemmer et eventuelt underskudd i en bedrift, det er forskjellen mellom utgifter og inntekter.

De menneskeskapte utslippene av klimagasser er små sammenliknet med naturens egne kretsløp hvor blant annet havets opptak og utgassing av CO2, plantenes fotosyntese og nedbrytning av organisk materiale inngår.

Dette er ikke et argument mot en menneskelig påvirkning av klima. Menneskeskapt CO2 hoper seg opp i atmosfæren, og bidrar til å varme opp kloden på en selvforsterkende måte.

Siden førindustriell tid har luftens innhold av CO2 har økt med mer enn 30 %, mens innholdet av metan har økt med 17 %. Vi må mer enn 650.000 år tilbake for å finne høyere innhold av klimagasser i atmosfæren.

Dette viser at de menneskeskapte utslippene av klimagasser langt overgår naturens evne til å ta opp disse gassene. Disse endringene i klimagasser er 20 ganger raskere enn de observerte naturlige endringene.
Vis hele sitatet...

Wow... Din kilde er imot deg. Kan du sette deg ned og lese den?

Sitat av http://www.pa.msu.edu/sciencet/ask_st/083194.html
Fossil fuels such as gasoline, methane and propane contain mostly carbon. When these fuels are burned, they react with oxygen and produce carbon dioxide.
Because of our heavy use of fossil fuels, the amount of carbon dioxide in the atmosphere has been increasing since the industrial revolution. The destruction of forests which use carbon dioxide also contributes to the increase in carbon dioxide.

Most of the light energy from the sun is emitted in wavelengths shorter than 4,000 nanometers (.000004 meters). The heat energy released from the earth, however, is released in wavelengths longer than 4,000 nanometers. Carbon dioxide doesn't absorb the energy from the sun, but it does absorb some of the heat energy released from the earth. When a molecule of carbon dioxide absorbs heat energy, it goes into an excited unstable state. It can become stable again by releasing the energy it absorbed. Some of the released energy will go back to the earth and some will go out into space.

So in effect, carbon dioxide lets the light energy in, but doesn't let all of the heat energy out, similar to a greenhouse.

Currently, the amount of carbon dioxide in the atmosphere is increasing at the rate of about one part per million per year. If this continues, some meteorologists expect that the average temperature of the earth will increase by about 2.5 degrees Celsius. This doesn't sound like much, but it could be enough to cause glaciers to melt, which would cause coastal flooding.
Vis hele sitatet...
Se også denne: http://wiki.answers.com/Q/Do_trees_g...Carbon_Dioxide

At night they do. During the day, they give off oxygen.

All normal plants, in the process of photosynthesis, take up carbon dioxide by day and release oxygen. This switches over in the dark, and they then produce carbon dioxide through respiration in the same way as animals. While they are growing, they take up more carbon dioxide overall than they give out, which gets turned into plant tissues (especially cellulose and, in the case of trees, lignin).
Vis hele sitatet...
Sist endret av Freddy_fred5; 9. juni 2013 kl. 13:57.
Sitat av Elshop Vis innlegg
det blir ekstra skatter fordi det er en skatt vi ikke har hatt før..

Jeg bor på gulset som du kan se oppe i venstre hjørnet, Hvis det faktisk blir en bomring så vil det si at alle som bor på gulset er "innestengt" dette her er piss, bilister skal ikke betale for noe som skal gå til folk som ikke har råd til bil.
Vis hele sitatet...
Har dere ikke hatt bommer i Skien tidligere? I Kristiansand er hele sentrum og områder rundt innenfor en bomring, og slik har det vært siden bomstasjonordningens barndom.

Du tror vel ikke at alle som velger å ikke kjøre bil gjør dette pga. at de ikke har råd? Her er det jo også du som klager på prisene. Jeg har aldri hørt en syklist klage på at han er med å finansiere veien du og andre råner på.
Dere får tro akkurat dere vil så får jeg tro det jeg vil.


Jeg holder på mitt om at det bare er noe tull og det er bare jorda som forandrer seg, som den har gjort hver eneste dag i milliarder av år.
Haha, se der ja, du fjernet linken fra yr? fjern den siste linken din også, da han konkluderer med:

Klimasystemet er komplekst, og derfor er det ikke mulig å peke på ett enkeltstående bevis som viser at klimaendringene er menneskeskapt (det ville heller ikke være mulig å legge fram ett bevis for at endringene er naturlige). Men dette er i hvert fall en begynnelse på et svar.
Vis hele sitatet...


Edit: Problemet er at du slenger rundt deg med kilder du ikke har lest selv engang.
Sist endret av Oprah; 9. juni 2013 kl. 13:57.
Sitat av caperno Vis innlegg
Har dere ikke hatt bommer i Skien tidligere? I Kristiansand er hele sentrum og områder rundt innenfor en bomring, og slik har det vært siden bomstasjonordningens barndom.

Du tror vel ikke at alle som velger å ikke kjøre bil gjør dette pga. at de ikke har råd? Her er det jo også du som klager på prisene. Jeg har aldri hørt en syklist klage på at han er med å finansiere veien du og andre råner på.
Vis hele sitatet...
Vi hadde en bom som delte Skien og Porsgrunn men den ble fjernet i 2002-2004 hvis ikke jeg husker feil.

Hvis du leser den underskriftskampanjen så er det meg og 2500 andre i Porsgrunn/Skien som klager.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Dere får tro akkurat dere vil så får jeg tro det jeg vil.


Jeg holder på mitt om at det bare er noe tull og det er bare jorda som forandrer seg, som den har gjort hver eneste dag i milliarder av år.
Vis hele sitatet...
Problemlet er at forskning gjort at folk med mye høyere kompetanse enn både meg og deg sier at du tar feil. Og det er ikke bare 1 repport som sier dette, men en stor majoritet av de annerkjente og forskerene innenfor fagfeltet konkluderer med dette.

Å bare tro noe som går i mot dette, for så å spre det videre som om det er fakta blir helt feil. Og jeg kan ikke bare akseptere enn "Men jeg kan bare tro dette, så får dere tro noe annet". I hvertfall ikke når du prøver å spre informasjonen din videre.

Videre er det og viktig å lære seg å være kildekritisk. Selv om et par kilder sier noe betyr det ikke nødvendigvis at en ting er sant - man må se på hvem det er som kommer med informasjonen, og hvilken kompetanse de har som de kan bygge resonnementet sitt på. Å forstå et så komplekst problem krevet høy kompetanse innenfor fagfeltet - og synsere med lav kompetanse innenfor feltet kan fort glemme mange viktige variabler i spørsmålet.
Sist endret av etse; 9. juni 2013 kl. 14:05.
Sitat av bøtte420 Vis innlegg
Veldig forvirrende innlegg. Har ikke no annet å si enn that's life, bro.

Ta deg en tur på fosen i trøndelag, så skal du få se ett ødelagt samfunn pga. Bompenger. Bompenger har kommet for å bli, og staten kommer til å satse mer og mer på bompenger fremover, så det er nokk bare å betale med ett smil eller kjøpe seg sykkel.
Vis hele sitatet...
Thats life? Vi bor i et demokrati min gode mann, og det betyr at man har rett til å protestere og/eller stemme for et annet parti! Tviler på at flesteparten av Nordmenn støtter å betale 10-20k mer i året i bompenger som attpåtil blir brukt til mye brukt til å lage gang og sykkelveier og til å med en jævla gangbru. Hvem faen trur de at de er? Ikke folkevalgte hvertfall.
Sitat av etse Vis innlegg
Problemlet er at forskning gjort at folk med mye høyere kompetanse enn både meg og deg sier at du tar feil. Og det er ikke bare 1 repport som sier dette, men en stor majoritet av de annerkjente og forskerene innenfor fagfeltet konkluderer med dette.

Å bare tro noe som går i mot dette, for så å spre det videre som om det er fakta blir helt feil. Og jeg kan ikke bare akseptere enn "Men jeg kan bare tro dette, så får dere tro noe annet". I hvertfall ikke når du prøver å spre informasjonen din videre.
Vis hele sitatet...
ikke har jeg noe i mot deg men det at det er piss var min mening ikke en fakta.

anyways husker det var en forsker jeg så på youtube som sa at det ikke var sant og at det ikke fantes noe menneske skapt global oppvarming, skal se om jeg finner det.
Jeg er faktisk enig at man skal demonstere mot bompenger da det viser seg at størstedelen av bompenger går bort administrasjon. Det fins eksempler der stasjonen faktisk går i underskudd, det syntes jeg er betenkelig.

Sitat av Elshop Vis innlegg
ikke har jeg noe i mot deg men det at det er piss var min mening ikke en fakta.

anyways husker det var en forsker jeg så på youtube som sa at det ikke var sant og at det ikke fantes noe menneske skapt global oppvarming, skal se om jeg finner det.
Vis hele sitatet...
Jeg husker jeg fant 100 forskere som sa det var sant.
Sitat av Elshop Vis innlegg
ikke har jeg noe i mot deg men det at det er piss var min mening ikke en fakta.

anyways husker det var en forsker jeg så på youtube som sa at det ikke var sant og at det ikke fantes noe menneske skapt global oppvarming, skal se om jeg finner det.
Vis hele sitatet...
ja jøss, "en forsker på youtube" har mer kredibilitet enn 97% av klimaforskerne som mener det er menneskeskapt.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Elshop Vis innlegg
...forsker jeg så på youtube...
Vis hele sitatet...
Vel, for alt på YT er jo definitivt sant?
Orker rett og slett ikke å diskutere denne globale oppvarmingen, men syns den norsk samferdselpolitikken er høl i hue tbh.
I stedet for å bygge store fine veier, slik at man får flyt i trafikken, og dermed slipper å stå på tomgang i rushen vil man da spare tiden man bruker på veien, ergo mindre utslipp, ergo alle kan dra lykkkelig hjem. Istedet prøver de å skatte eller få oss til å punge ut til det ikke er greit å kjøre lenger, og det er akkurat dette som gjør meg så hælvetes forbanna!
Sitat av Oprah Vis innlegg
Jeg er faktisk enig at man skal demonstere mot bompenger da det viser seg at størstedelen av bompenger går bort administrasjon. Det fins eksempler der stasjonen faktisk går i underskudd, det syntes jeg er betenkelig.



Jeg husker jeg fant 100 forskere som sa det var sant.
Vis hele sitatet...
her er en
http://hockeyschtick.blogspot.no/201...prove-man.html

Joanne Nova er en Australsk forsker

http://www.christianpost.com/news/sc...warming-53091/

Sitat av Skullcrack Vis innlegg
Orker rett og slett ikke å diskutere denne globale oppvarmingen, men syns den norsk samferdselpolitikken er høl i hue tbh.
I stedet for å bygge store fine veier, slik at man får flyt i trafikken, og dermed slipper å stå på tomgang i rushen vil man da spare tiden man bruker på veien, ergo mindre utslipp, ergo alle kan dra lykkkelig hjem. Istedet prøver de å skatte eller få oss til å punge ut til det ikke er greit å kjøre lenger, og det er akkurat dette som gjør meg så hælvetes forbanna!
Vis hele sitatet...
takk

nei vi skal ta busser og sykle det er bedre
Sitat av Elshop Vis innlegg
ikke har jeg noe i mot deg men det at det er piss var min mening ikke en fakta.

anyways husker det var en forsker jeg så på youtube som sa at det ikke var sant og at det ikke fantes noe menneske skapt global oppvarming, skal se om jeg finner det.
Vis hele sitatet...
Du fremstilte det som fakta, og selv om det kanskje bare var din mening (kanskje feil ord, mer riktige var vel din overbevisning) så er det fortsatt feil - og samtidig så kan det at du påstår det på den måten du gjorde (du var ikke akkurat ydmyk) så andre medlemmer til å kanskje tro at dette ikke er menneske-skapt. Det blir et stort steg tilbake om vi ønsker å faktisk komme noen vei innenfor klimapolitikken. Første steg er jo at folket faktisk innser problemet og ønsker å løse det, og dermed kan sette press på både politikere og industrien for å få frem naturvennlige løsninger.

Videre må du huske på dette med kildekritikk, om 1 tilfeldig forsker påstår at det hele er bullshit - mens samtidig 5 andre med høyere kompetanse enn han står og sier det motsatte så er det veldig stor sansynlighet for at denne tilfeldige forskeren tar feil. Om han ønsker å komme noen vei med det han påstår må han i det minste skrive en vitenskapelig artikkel om emne der han han argumenterer for synet sitt i detalj slik at andre forskere som også han kompetanse innenfor feltet kan verifisere eller kritisere argumentene hans.

Det er og viktig å faktisk sjekke opp om det han har sagt allerede har blitt kritisert. Og at det ikke er bare er en påstand på likhet med "did we land on the moon" som kan virke veldig troverdig siden de som argumenterer har kule tittler, og bruker logiske ressonementer som for alle uten kompetanse innenfor feltet vil virke riktige.
Sist endret av etse; 9. juni 2013 kl. 14:14.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Elshop Vis innlegg
Joanne Nova er en Australsk forsker

http://www.christianpost.com/news/sc...warming-53091/
Vis hele sitatet...
Scientist Says His Study May Disprove Global Warming
Vis hele sitatet...
Noter "May"

Furthermore, many other factors such as cloud movement, sun radiation and heat from the oceans make it difficult to single out human-made greenhouse gases as a cause of climate change and global warming.
Vis hele sitatet...
Det står også at det er vanskelig og _bare_ skylde det på menneskelig påvirkning.
Sist endret av Freddy_fred5; 9. juni 2013 kl. 14:16.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Noter "May"
Vis hele sitatet...
Jeg har notert det
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Elshop Vis innlegg
Dere får tro akkurat dere vil så får jeg tro det jeg vil.
Vis hele sitatet...
Vitenskap er ikkje eit spørsmål om tru. Om spørsmålet er om ein liter vatn er tyngre enn ein liter bly, så hjelper det deg veldig lite å tru at vatn er tyngst; det finst eit objektivt korrekt svar, som alle, uavhengig av målemetode og eininger vil komme fram til.

I tillegg vel du å ignorere at det neppe er plass til at alle skal køyre bil i framtida, at fleire som sykler truleg vil føre til betre folkehelse (som altså lønner seg for både individet og samfunnet), betre framkommelegheit for dei som må køyre på det tidspunktet etc.

Argumenta dine er elendige, og minner mest om ei religiøs haldning mot bompenger, og ikkje rasjonell argumentasjon.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Sitat:
At night they do. During the day, they give off oxygen.

All normal plants, in the process of photosynthesis, take up carbon dioxide by day and release oxygen. This switches over in the dark, and they then produce carbon dioxide through respiration in the same way as animals. While they are growing, they take up more carbon dioxide overall than they give out, which gets turned into plant tissues (especially cellulose and, in the case of trees, lignin).
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
please, har du lest om fotosyntesen så burde du skjønne at dette her er feil, de tar inn vann og CO2 og samme med lys, så skapes det C6H12O6 og O2, altså de lager sukker ut av den CO2'en de lager. Dette her er foresten grunnskole pensum
Sist endret av Ekvivokk; 9. juni 2013 kl. 14:18.
Sitat av Elshop Vis innlegg
ikke har jeg noe i mot deg men det at det er piss var min mening ikke en fakta.

anyways husker det var en forsker jeg så på youtube som sa at det ikke var sant og at det ikke fantes noe menneske skapt global oppvarming, skal se om jeg finner det.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg støtter denne bompengesaken, men argumentasjonen din er jo så hjernedød at den gjørr narr av de som faktisk ikke vil ha bompenger.

Forurensing er et satans problem enten du vil eller ikke, lokal og global, menneskeskapt eller ikke, det å si at klimatiltak er unødvendige blir bare for dumt.

Det er ikke vanskelig å finne "forskere" som støtter selv de mest absurde konspirasjonsteorier på youtube.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Elshop Vis innlegg
Joanne Nova er en Australsk forsker
Vis hele sitatet...
Forsker er ikkje beskytta tittel, og om ein sjekker Wikipedia finn ein følgjande:
Nova received a Bachelor of Science first class and won the FH Faulding and the Swan Brewery prizes at the University of Western Australia. Her major was microbiology, molecular biology. Nova received a Graduate Certificate in Scientific Communication from the Australian National University in 1989,[4] and she did honours research in 1990,[5] investigating DNA markers for use in muscular dystrophy trials.[1]
Vis hele sitatet...
Bachelor er ikkje spesielt høg utdanning. Viare er fagfeltet mikrobilogi, ikkje klimasystem, som gjer at allereie der bør det lyse eit par varsellamper. Ho har gjort forskning på DNA-markører, så om ho uttaler seg om det er eg villig til å tillegge det litt vekt - men ikkje når ho snakker om noko ho i utgangspunktet ikkje er meir kvalifisert for å snakke om enn meg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vitenskap er ikkje eit spørsmål om tru. Om spørsmålet er om ein liter vatn er tyngre enn ein liter bly, så hjelper det deg veldig lite å tru at vatn er tyngst; det finst eit objektivt korrekt svar, som alle, uavhengig av målemetode og eininger vil komme fram til.

I tillegg vel du å ignorere at det neppe er plass til at alle skal køyre bil i framtida, at fleire som sykler truleg vil føre til betre folkehelse (som altså lønner seg for både individet og samfunnet), betre framkommelegheit for dei som må køyre på det tidspunktet etc.

Argumenta dine er elendige, og minner mest om ei religiøs haldning mot bompenger, og ikkje rasjonell argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Jeg vet at 1 kilo bomull og 1 kilo bly er det samme osv fordi det er bevist ved at 1 kilo er 1 kilo uansett å mye du snur og vender på det.

men global oppvarming er kontroversielt tema hvor mange sier forskjellig.
Noen forskere mener det ikke er menneskeskapt, noe jeg da mener fordi jorda er så kompleks og "mystisk" (fant ikke noe bedre ord) at vi ikke kan si 100% at det er det og det.

akkurat som at vi ikke kan si hva som skjer hvis vi "hopper" inni ett worm hole siden vi bare kan tenke oss til det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Elshop Vis innlegg
Jeg vet at 1 kilo bomull og 1 kilo bly er det samme osv fordi det er bevist ved at 1 kilo er 1 kilo uansett å mye du snur og vender på det.
Vis hele sitatet...
Du missa poenget mitt. Det handler ikkje om tru, men om fakta. Du kan ikkje argumentere mot at ein liter bly har større masse enn ein liter vatn; det er dødfødt, uansett kor hardt du måtte tru at så er tilfelle.
Sitat av Elshop Vis innlegg
men global oppvarming er kontroversielt tema hvor mange sier forskjellig.
Vis hele sitatet...
Feil. Det er rimelig stort konsensus om at global oppvarming er reelt. Her er eit døme på det relativt sterke konsensuset som eksisterer.

At enkelte forsøker å hevde det motsette er hovedsakleg tåkelegging.
Sitat av Elshop Vis innlegg
Noen forskere mener det ikke er menneskeskapt, noe jeg da mener fordi jorda er så kompleks og "mystisk" (fant ikke noe bedre ord) at vi ikke kan si 100% at det er det og det.
Vis hele sitatet...
Du finn sikkert folk med doktorgrad som meiner det ikkje er samanheng mellom røyking og lungekreft også. Det som er interessant er om majoriteten støtter det, og det er tilfellet med global oppvarming.
Global oppvarming er bullshit? Når har jeg hørt alt.......

Les deg opp litt du
Sitat av Spirituell Vis innlegg
det er så jævlig tragisk å argumentere mot forskning når man har null utdanning og stemmer FRP
jeg dør inni meg
Vis hele sitatet...
Det er likevel fornuftig å være kritisk. Hva uutdannede mener om miljø har uansett liten betydning, ettersom det er tilnærmet et spørsmål om tro.

Majoriteten på freak har vel bare videregående, hva kan man forvente.

EDIT: Og spørsmålet ligger afaik på hvor farlig CO2-utslippene egentlig er. Vil det maritime miljøet dø på grunn av forsuring av vannet? osv.

EDIT: Det er likevel fornuftig å være kritisk. Hva uutdannede mener om miljø har uansett liten betydning, ettersom det **DA er tilnærmet et spørsmål om tro.
Sist endret av complex; 9. juni 2013 kl. 14:46.
Får vel bringe inn SciShow her også, kildene dems ligger i video kommentaren Her om klimaendringer og her om jordas klima historie. Vennligst ikke kom med kommentaren "fordi alt på youtube er sant", vi veit alle at ikke alt er det, men dette her er faktisk det.

PS! la merke til at klima endrings videoen ikke har kilder, vel, vel. Du får bare ta det for god fisk da
Sist endret av Ekvivokk; 9. juni 2013 kl. 15:06.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av zlagther Vis innlegg
please, har du lest om fotosyntesen så burde du skjønne at dette her er feil, de tar inn vann og CO2 og samme med lys, så skapes det C6H12O6 og O2, altså de lager sukker ut av den CO2'en de lager. Dette her er foresten grunnskole pensum
Vis hele sitatet...
Grunnskolepensumet vårt lærte oss forøvrig også at planter også produserer CO2, da igjennom celleånding. De bruker CO2 for å lage druesukker ja, med biproduktet O2.

http://www.hcs.ohio-state.edu/hcs300/respire.htm
http://www.ext.colostate.edu/mg/Gardennotes/141.html
Samt naturfagsboka vår.

EDIT: Kan sikkert komme med flere kilder om du ønsker dette

http://www.bbc.co.uk/bitesize/ks3/sc...ns/revision/4/
Sist endret av Freddy_fred5; 9. juni 2013 kl. 15:09.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Grunnskolepensumet vårt lærte oss forøvrig også at planter også produserer CO2, da igjennom celleånding. De bruker CO2 for å lage druesukker ja, med biproduktet O2.

http://www.hcs.ohio-state.edu/hcs300/respire.htm
http://www.ext.colostate.edu/mg/Gardennotes/141.html
Samt naturfagsboka vår.

EDIT: Kan sikkert komme med flere kilder om du ønsker dette

http://www.bbc.co.uk/bitesize/ks3/sc...ns/revision/4/
Vis hele sitatet...
Ok, da var det at de gir fra seg mye mindre co2 en de tar opp

Respiration releases the energy contained in sugars for use in metabolism.
This process is not balanced because the oxygen used for respiration is much less than what is given off during the photosynthetic reaction and the carbon dioxide given off is much less than what is taken up during photosynthesis.
Vis hele sitatet...
Kilde.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av zlagther Vis innlegg
Ok, da var det at de gir fra seg mye mindre co2 en de tar opp



Kilde.
Vis hele sitatet...
Ja, men de gir fortsatt fra seg CO2, det er ett faktum, tingen er jo det at med utslippene sine blir det jo mindre "effektivitet" i CO2-til-O2 prossesen.

Nå er det jo uansett for det meste alger som omgjør CO2'et da
I naturen er det en likevekt av CO2 gjennom forbruk og produksjon, lite relevant i klimediskusjon. Menneskeskapte utslipp kommer på toppen av dette og har ingen forbrukere.
kjedelig streiting
Det er flott at man ruster opp veinettet både for bilister og kollektivtransport, men det å juble for at det finansieres på en så tåpelig måte som med bompenger blir helt feil.

Selv om div. politikere liker å si at de gjør det for miljøet, er sannheten at det kun er fordi bompenger er en lettvint løsning de bruker det. Det at det er en fordyrende løsning bryr en seg ikke om. Skal vår kjære regjering ha noe troverdighet når det kommer til at de virkelig bryr seg om klimaet, kan de feks starte med å droppe å pumpe opp all olja i hele nordsjøen, spesielt når det kommer til sårbare områder. SP's ambisjoner om at det skal bo folk i hele landets kriker og kroker er heller ikke særlig positivt for miljøet.

Ellers er det ingen som synes det er gøy å sitte i kø til jobben hver dag, men må man så må man. Da kommer ikke 20kr ekstra til å gjøre noen forskjell. Jeg er spent på om denne bypakka vil ta hensyn til at ikke alle jobber 8-4, og dermed må komme seg presis fra og til jobb til andre tider og, selv om det betyr at man i større grad må kjøre busser med 2 personer ombord.
Sitat av Yalla Vis innlegg
I naturen er det en likevekt av CO2 gjennom forbruk og produksjon, lite relevant i klimediskusjon. Menneskeskapte utslipp kommer på toppen av dette og har ingen forbrukere.
Vis hele sitatet...
Kilder plox, siden vis det hadde vært like likevekt ville ikke co2 nivåene holdt seg konstant da eller gått litt opp pr. år? Istedenfor denne virkningen vi ser som er ganske piggete
SPOILER ALERT! Vis spoiler

http://www.realclimate.org/epica.jpg

Kilde.
Sist endret av Ekvivokk; 9. juni 2013 kl. 15:35. Grunn: la til spoiler pga. stort bilde
Sitat av etse Vis innlegg
men aldri har det vært så varmt og heller aldri vært så høy konsentrasjon av co2 i atmosfæren.
Vis hele sitatet...

Helt feil. I perioder har det vært mye varmere enn det er nå. Bl.a. for bare noen tusen år siden. Dette er grundig dokumentert. Det har også vært høyere konsentrasjon av CO2 i atmosfæren enn vi har i dag.

Og forresten: Konsentrasjonen av CO2 øker når klimaet blir varmere; ikke omvendt. Et litt ubeleilig faktum for klimahysterikerne.
For oss som bor i området så er 18 bomstasjoner i lille Grenland veldig mye. Er veldig ofte i porsgrunn og skien for å ta en matbit, sjekke utelivet, kino osv, men det kan fort bli til at vi tenker oss om to ganger når du må gjennom 4-5 bomstasjoner for å komme dit. Det hjelper heller ikke at kollektivtilbudet er et makkaverk. Dyrt, ofte forsinka og for få busser. Hvis de skal satse på alle disse bomstasjonene for å få folk til å bruke kollektivtilbudet mer må du gjøre noen store forandringer.